eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ علوم اجتماعی مدرن چه پیامدهای معرفتی، اجتماعی و فرهنگی دارد؟ 🔹تأثیر هستی شناختی: گرایش از هستی شناسی توحیدی به هستی شناسی سکولار 🔸تأثیر انسان شناختی: گسترش اومانیسم (فردگرایی، خودخواهی، نفسانیت زدگی، شهوت گرایی، تنوع طلبی در راستای ارضای خواسته های نفسانی...) تغییر نظام ارزشی و هنجاری و رویکرد زیباشناختی جامعه متأثر از تغییر در نظام اعتقادی آن. 🔹گسترش لیبرالیسم / اباحه کری: نتیجه سکولاریسم و اومانیسم. خوداجتهادی ،خودبنیادی، ترویج بی حیایی و بی عفتی، برداشته شدن حدود چهار گانه شرعی (واجب، متسحب، حرام و مکروه) و ذوب آنها در منطقه الفراغ اباحیت، دینداری غیرمسؤولانه، گسترش روحیه خودخواهی و... 🔸تأثیر معرفت شناختی: رواج نگاه گفتمانی و نسبی گرایانه به عرصه های معرفتی و اعتقادی، قائل بودن به قیاس ناپذیری فرهنگ ها و عدم امکان داوری حق یا باطل بودن فرهنگ ها 🔹آثار اجتماعی: گسترش سبک زندگی مدرن؛ افزایش اهمیت مدیریت بدن (رژیم های غذایی لاغری، جراحی های زیبایی، هزینه های آرایشی)، تجمل گرایی، سبک ازدواج، نوع خانواده، نوع مسکن، نوع خوراک و آشپزی و... تزلزل بنیان خانواده: افزایش نرخ طلاق، کاهش گرایش به ازدواج، افزایش گرایش زنان به اشتغال در بیرون از خانه، افزایش طلاق های عاطفی، افزایش تجربه جنسی قبل از ازدواج و خیانت های زوجین، افزایش توقعات و... کاهش رشد جمعیت: کاهش فرزند آوری زنان، تأخیر سن ازدواج. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: تنها در محضر دانشمندانی نشینید که شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا می خوانند: از دو دلی به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیا خواهی به دنیا گریزی، از تکبر به فروتنی و از ناخالصی به خلوص. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این انسان یکی از لشکر آن آدم هایی است که سر جاشون نیستند. 🔸مشخصا به نظر من شما یک کتاب قطورید... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشسته‌ام به در نگاه می‌کنم دریچه آه می‌کشد تو از کدام راه می‌رسی خیال دیدنت چه دلپذیر بود جوانی ام در این امید پیر شد 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️مراحل دستیابی به امام زمان(ع) . 🔹کسانی که علاقمند هستند تا پیرامون امام زمان(ع) و مهدویت، پژوهش نمایند؛ لازم است تا سلسله مراحل تحقیق در این موضوع را رعایت نمایند. اگر این سلسله مراتب در پژوهش‌ها رعایت نگردد، عمر انسان ضایع خواهد شد؛ چون وجود یا تصدیق هر یکی از این مراحل، مترتب به وجود و تصدیق مراحل قبلی است. . 🔹پیرامون امام زمان(ع)، حداقل این موضوعات کلی با این ترتیب منطقی، قابل طرح و بررسی هستند: 🔺1ـ آیا حضرت عسکری(ع) خودشان امام بوده‌اند؟ و اگر امام بوده‌اند، چرا شخص ایشان آخرین امام نباشند و خود ایشان به فیض غیبت نائل نگردند؟ چرا لازم است تا به خاطر 5 سال (فاصله میان 255 تا 260ق)، مردم جهان نیازمند وجود یک امام 5 ساله دیگر باشند؛ که همیشه نیز در پس غیبت بوده است؟ 🔺2ـ آیا امام حسن عسکری(ع) همسر آزاد یا کنیزی که بتواند حامله گردد؛ در اختیار داشته‌اند؟ آیا این همسر، حامله شده است؟ و این حمل، زنده بدنیا آمده است؟ 🔺3ـ اگر حضرت مهدی(ع) زنده متولد شده‌اند، آیا دلیلی وجود دارد که وی امام دوازدهم شیعیان هستند؟ و شخص دیگری، امام نیستند؟ 🔺4ـ آیا امام زمان(ع) در کودکی کشته شده‌اند؟ یا اینکه زنده بوده و از نظرها غایب شده‌اند؟ 🔺5ـ آیا غیبت و عدم حضور امام در میان مردم، امکان‌پذیر است؟ و اگر امکان‌پذیر و ثمربخش است، چرا امامان قبلی ما غایب نشده‌اند؟ و فلسفه تعداد امامان در این رویکرد، چگونه تبیین شدنی است؟ 🔺6ـ با فرض امکان غیبت، فلسفه طول مدت غیبت چگونه ارزیابی می‌شود؟ و این زمان تا چه میزانی ادامه پیدا کند، قابل‌قبول و پشتیبانی است؟ به‌عبارت دیگر، اگر ده هزار سال دیگر نیز، امام غیبت‌شان ادامه پیدا کند، آیا ما شیعیان، استدلال‌هایمان برای مسأله غیبت، تغییری نخواهد نمود؟ 🔺7ـ با فرض درستی اصل غیبت، چرا امام زمان(ع) باید ظهور و حضور دوباره داشته باشند؟ آیا امکان اتصال غیبت ایشان به‌قیامت نیست؟ چه دلایلی بر اصل ظهور و به سود آن، می‌توان ارائه داد؟ 🔺8ـ علائم و شرایط این ظهور چگونه است؟ و آیا اجمال و ابهام در علائم ظهور، مخرب اصل مفهوم غیبت نمی‌‌باشند؟ . 🔹نکته پیرامون این سؤالات و بسیاری دیگر از این دست ‌سؤال‌ها، از چهار منظر می‌تواند پژوهش و تأملاتی داشت: از نظر «تاریخی، حدیثی، کلامی، فلسفی». ممکن است یک مسأله، از نظر کلامی، مستدل باشد؛ ولی مثلاً از نظر تاریخی یا حدیثی، قابلیت پشتیبانی نداشته باشد. به عنوان نمونه، ممکن است با اسناد تاریخی، نتوان فرزند داشتن امام عسکری(ع) و تولد امام زمان(ع) را اثبات و پشتیبانی نمود؛ ولی با چندین استدلال کلامی، خصم را قانع نمود که باید امام عسکری(ع) فرزند داشته باشد؛ و الا ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر که در جستجوى دانش باشد، بهشت در جستجوى او برآید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ منظرهای بررسی نظریات علمی 🔹فلسفه علم: بررسی روابط معرفتی نظریات علمی با مبانی، اصول موضوعه، پیش فرض ها، مفاهیم، موضوعات و حتی با دیگر علوم و نیز پیامدهای معرفتی و منطقی یک دانش علمی. بررسی نظریه در جهان نخست؛ مقام نفس الامر (با صرف نظر از ظرف آگاهی فردی و اجتماعی) 🔸جامعه شناسی معرفت و علم: بررسی تعینات اجتماعی معرفت، روابط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی نظریات علمی و عالمان. بررسی روابط فرهنگی و تاریخی نظریه با زمینه ها و عوامل اجتماعی آن. بررسی نظریه در جهان دوم؛ ظرف آگاهی و معرفت عالم، و جهان سوم؛ ظرف فرهنگ و آگاهی جمعی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر فیلم خواهران جنگجو (فرانسوی: Sœurs d'armes‎) 🔹یک فیلم درام و جنگی فرانسوی است که بر مبنای وقایع تاریخی ساخته شده‌است. داستان این فیلم اکشن و جنایی درباره‌ی گروهی از زنان مبارز می‌باشد که با ورود گروه تروریستی به شهرشان، باید در مقابل آن‌ها بایستند و از شرف و عزت خود محافظت کنند، اما در این میان اتفاقات تلخ زیادی را تجربه می‌کنند که... 📲دانلود رایگان همراه زیرنویس چسبیده: https://hubgram.ir/post/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.p52823 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی مختصر بر شق القمر 💠بعد از قرآن مشهورترین معجزه ی منتسب به پیامبر شکافته شدن ماه به دو نیم
✍️دو نیمه ماه بر فراز دو کوه . ♦️شَقُّ الْقَمَر از معجزات منسوب به پیامبر(ص) است؛ که به نقل از برخی روایات، پیامبر در حدود سال اول یا هشتم یا دهم بعثت، و به درخواست برخی مشرکان یا یهودیان مکه، با اشاره انگشت به ماه، آن را به مدت حدود یک دقیقه یا یک ساعت، به دو نیمه قسمت نمودند. ♦️این دو نیمه شدن ماه، با توصیفات بسیار متفاوتی نقل شده است؛ که حتی در برخی از این نقل‌ها آمده است که، هر نیمه ماه بر سر کوهی جایگاه یافته است؛ و یا اینکه کوهی میان دو نیمه ماه نمایان شده است. هر چند که نام این کوه‌ها در روایات، مختلف بیان شده است. وقوع این معجزه، مورد قبول عده‌ای از علمای اسلامی است، و حتی آیات سوره قمر را بر آن تطبیق نموده‌اند؛ هر چند که برخی از اندیشمندان نیز، وقوع این معجزه را نپذیرفته‌اند و اشکالاتی بر آن وارد نموده‌اند. . ♦️روایات شق القمر، هم در منابع شیعی وجود دارد و هم در منابع اهل تسنن. روایات عامه، همگی از جهت سند و دلالت مخدوش هستند، و راویان آنها جز یک نفر، بیننده واقعه شق القمر نبوده‌اند؛ و روایات این یک نفر از این واقعه نیز، از لحاظ متن مضطرب هستند. روایات شیعه نیز همان مشکلات را دارد؛ و در اسناد این روایات، راویانی مهمل، مجهول و ضعیف حضور دارند؛ که برخی از ایشان نیز، زیدی مذهب می‌باشند. . اکنون فرض می‌کنیم که روایات شق القمر، همگی اصیل و معتبر هستند و راویان آنها نیز، همه موثق و راستگو می‌باشند؛ و اساساً این روایات جعلی نیستند. ♦️برای معجزه شق القمر، دو حالت کلی قابل طرح است: 1ـ تصویر دیده شده توسط برخی اندک از افراد همراه پیامبر(ص)، تصویری «سرابی و توهمی» بوده است. یعنی این افراد، یا تصرّف در چشمانشان صورت گرفته است و یا اینکه، با یک واقعه طبیعی (همانند مانع شدن یک جسم جلوی تصویر ماه)، تصوّر نموده‌اند که ماه دو نیم شده است. به عبارت دیگر، زمان‌هایی که ماه بسیار پایین و تقریباً مماس سطح زمین قرار می‌گیرد، اگر شئ‌ای همانند درخت یا کوهی، جلوی تصویر ماه واقع شود، بیننده تصور می‌کند که ماه دو نیم شده است. 2ـ جدا سازی ماه به دو نیمه، واقعی و غیر توهمی بوده است. این رخداد می‌تواند در جداسازی در حد چندین متر و غیر قابل مشاهده باشد؛ و می‌تواند جداسازی در حد چندین کیلومتر و قابل مشاهده باشد. فرض می‌کنیم که امکان دارد ماه (با وجود جاذبه میان کرات و زمین)، به دو نیمه با فاصله چندین کیلومتر تقسیم شود؛ و اساساً معجزه، یعنی همین رخداد خارق العاده. اکنون این سؤالات اساسی به وجود می‌آید که: 1ـ چرا این واقعه بسیار مهم، در بلاد هم افق و با وجود شب مشترک با مکه، دیده و گزارش نشده‌ است؟ 2ـ چرا این واقعه مهم، توسط عدۀ زیادی در همان زمان وقوعِ رخداد مکه، و نیز راویان بسیار زیاد در دورۀ حیات پیامبر(ص)، یعنی در میان مردم حجاز پیش و پس از هجرت ایشان، گزارش و دهان به دهان نگشته است؟ . ♦️در این‌جا، ممکن است گفته شود: الف. زمان رخداد شق القمر، چند ثانیه بوده است؛ و فقط یکی دو نفر که گوش به زنگ بوده‌اند، این واقعه را دیده‌اند؛ و بقیه مردم حواس‌شان به ماه نبوده است، تا بخواهند ببینند و گزارش کنند. ب. اتفاقاً بسیاری از مردم مکه و دیگر بلاد حجاز، این معجزه را دیده‌اند؛ ولی معاندان و دشمنان پیامبر(ص) از ذکر معجزه خودداری نموده‌اند، و از نقل آن توسط دیگران نیز، جلوگیری نموده‌اند. یا اینکه بگوییم، روایات کثیری در این باره نقل شده بوده است، ولی در طی قرون بعدی، همه این روایات از بین رفته‌اند. . ❓سؤال آیا مشرکان و یا یهودیانی که این واقعه را درخواست نمودند، به پیامبر اسلام(ص) ایمان آوردند؟ آیا گزارشی از ایمان‌آوری آنها و یا نقل قول ایشان در رابطه به رخداد شق القمر وجود دارد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: چه زشت است که انسان ظاهری موافق داشته باشد و باطنی منافق. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بابای قهرمان من 🎞 گزیده ای از دیدارهای رهبر معظم انقلاب با خانواده های شهدا 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍مسأله ی «خلود» در قرآن/ محمد ذکاوت صفت 🔹مسأله ی «خُلود» (به معنای باقی ماندنِ ابدیِ بهشتیان در بهشت و جهنّمیان در جهنّم) از مهم ترین مسائلی است که از دیرباز مورد توجه مسلمانان و اندیشمندان اسلامی بوده است. وجود آیات قرآن و روایات در این زمینه، موجب شده است که سؤالاتی درباره ی خلود، خصوصاً خلودِ جهنّمیان، در ذهن مخاطبان مطرح گردد. 🔸مهمترین بلکه اصلی ترین سؤال در زمینه ی خلودِ جهنّمیان، سوالِ عدمِ تناسبِ جُرم با جزاست که نه تنها با عدل، بلکه با رحمتِ عامِ الهی ناسازگار است. حتی اشاعره که لزوم تقیّدِ افعالِ الهی به عدل را نمی پذیرند، گریزی از این اشکال ندارند. 🔻در پاسخ به این اشکال، جواب هائی از قبیل تجسم اعمال، تجسّم ملکات، نیّتِ باقی ماندنِ همیشگی در کفر از طرف کافر داده شده است. ▪️منابع این تحقیق، آیات قرآن، تفاسیر مختلف، روایات، کتاب هاب شرح روایات، کتاب های مستقل، مقاله های مختلف و تأملات محقق خواهد بود. این تحقیق بسیاری از شبهات اعتقادی را پاسخ خواهد داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️علمای ولایی و تحریف قرآن . ♦️در مذهب شیعه اثناعشریه، حداقل در قرون اخیر، سه دسته علما و دانشمندان دینی وجود دارند: 🔹1ـ علمای عقل‌گرایِ آزاداندیش؛ یعنی کسانی که واقعاً محقق هستند، و اگر نتیجه تحقیق‌شان مطابق مذهب درنیاید، ابایی از عقیده به آن و طرح و ابراز آن ندارند. 🔹2ـ علمای عقل‌گرایِ کلامی؛ یعنی کسانی که وظیفه خود را ترویج آموزه‌های رایج مذهب که از کودکی آموخته‌اند می‌دانند؛ و جایگاه خود را مبلغ دینی با گرایش عقلی می‌دانند. 🔹3ـ علمای اخباریِ ولایی؛ یعنی کسانی که اهتمام ویژه‌ای به سنت و مخصوصاً مناسک شیعی دارند. از ویژگی‌های بارز ایشان، ارادت ویژه و غلوآمیز به اهل‌بیت(ع)، روضه و مخصوصاً جانشینی بلافصل پیامبر(ص) است؛ و مرتب بر آتش تفرقه مسلمانان می‌دمند. . ♦️در مسأله تحریف قرآن، برخی از این سه دسته، مواضع مشترک و متفاوت دارند: 🔹گروه اول، به جهت باستانشناسی، و تحقیقات عمیقِ غیر مبتنی به مذهب، معتقد به تحریفات معنوی و لفظی قرآن هستند. 🔹دسته دوم، اساساً و از هر جنبه‌ای مخالف طرح مسأله تحریف قرآن هستند؛ و دلایل کلامی متعددی در عدم تحریف قرآن، ابراز می‌کنند؛ و علاقه‌ای به ورود به مسایل باستانشناسی پیرامون تحریف قرآن ندارند. 🔹فرقه سوم، همه و شاید غالباً، به صورت کم یا زیاد، معتقد به تحریف قرآن در دوران خلفاء هستند؛ برخی از ایشان، علناً اعلام می‌کنند و برخی نیز، در خفا و جلسات خصوصی اعلام موضع می‌نمایند. علمایِ معاصرِ این دسته، اگر هم کتابی دربارۀ تحریف قرآن بنویسند، در جواب طعنه‌ها و شماتت اهل‌سنت به شیعیان است؛ به اینکه، اگر برخی از علمای گذشته شیعه قائل به تحریف قرآن بوده‌اند، چه نشسته‌اید که، علمای اهل‌سنت نیز قائل به تحریف قرآن هستند؛ و می‌کوشند با نقل برخی روایات عامه و نیز، بیان اقوال علمای اهل‌سنت، اثبات نمایند که، ایشان نیز قائل به تحریف قرآن هستند. ♦️برخی از این عالمان اخباریِ ولاییِ قرون متأخر، عبارتند از: 1ـ سید نعمت‌الله جزایری (م۱۱۱۲ق). 2ـ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (م۱۱۱۰ق). 3ـ شیخ ابوالحسن شریف (م1139ق). 4ـ محدث نوری(1320ق)؛ که کتاب مهم و مفصلی در تحریف حذفی در قرآن نگاشته است. وی از ارادتمندان خاصِ به امام زمان(ع) و اهل‌بیت(ع) بود؛ و او را احیاء کننده پیاده‌روی اربعین می‌دانند. علمای زنده و موجود از این گروه «سلفیِ شیعی» را هم، که خودتان می‌شناسید؛ و نیاز به ذکر اسم ایشان نیست. آنها نیز، گاه و بی‌گاه در نوشته‌ها و منبرهای خود، و البته برای دفاع از حریم ولایت، عقیده خود به تحریف قرآن را ابراز می‌کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔻در کاربستِ «ع» و «علیه السلام» ✍️مصطفی قناعتگر 🔹اینکه اصحاب امامان غالبا به هنگام ذکر نام ایشان از واژۀ «علیه السلام» یا هر واژۀ عظمت‌نماد دیگری استفاده می‌کرده‌اند، محل تردید است. در موارد فراوانی از روایات در دسترس، نام امام را بدون هیچ پسوندی می‌بینیم. برای نمونه کافی است عبارت "جعفر بن محمد" را در نرم‌افزار نور با دامنه محدود به متن احادیث جستجو کنید تا درستی این ادعا را دریابید. حتی در موارد وجود عبارت علیه السلام، احتمال متاخر بودن و پدیداری آن به قلم محدثان و کاتبان قوی است. 🔹اگر از عبارت «علیه السلام» یا به تعبیر مجلسی اول «صلوات الله علیه» پس از نام امام استفاده کنیم، نیکو عملی است؛ اما اگر کسی چنین نکرد نمی‌توان بر او خرده گرفت. چرا این نکته را بیان کردم؟ گاهی در نصایح علمی-اخلاقی به دانشیان توصیه می‌شود واژۀ علیه السلام را به شکل کامل بنویسید و از اختصار «ع» بپرهیزید که کاری ناشایست است. 🔹این توصیه دو اشکال دارد؛ اولین اشکال، بی‌توجهی به ارتکاز شیعیان متقدم پیرامون عدم تقید به کاربست «علیه السلام» است؛ چه به شکل تمام و چه مختصر. دومین اشکال نیز بی‌توجهی به خصوصیت «حاکی» و «نماد» بودن لفظ از/برای معنا است. وقتی لفظ «ع» پس از نام امام معنای علیه السلام را در ذهن تداعی می‌کند، چه ایرادی به آن می‌توان گرفت و چه کم از عبارت تمام «علیه السلام» دارد؟ بماند که هر دو صورت تمام و مختصر، امری دارای اصالت فرهنگیِ دیرین نیست که در ابتدا عرض شد. 🔹برای دفع استبعاد از این بیان، تصویر (https://t.me/tavanerejal/490?single) نسخه‌ای از وسائل الشیعه با حاشیۀ مجلسی دوم را مشاهده می‌کنیم که مجلسی به کرّات از «ع» بهره جسته است. کاتب وسائل نیز در غالب موارد چنین کرده. مجلسی در برخی موارد حتی پس از نام رسول الله از اختصار «ص» به‌جای صلی الله علیه وآله بهره جسته که در آینده در این‌باره نیز خواهم نوشت بعون‌الله. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادعای مولوی عبدالحمید : «چندهمسری از نظر عقلی درست است چون جمعیت زنان بیشتر از مردان است.» 🔹مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در گفت‌گوی خود با روزنامه شهروند گفته است: «از لحاظ عقلی هم اگر بخواهیم به این مساله [چندهمسری] نگاه کنیم، عقل هم می‌گوید که درست است. درست است که برای زنان سخت است ولی الان در جامعه ما جمعیت زنان بیشتر از مردان است. جنگ‌ها مثل جنگ ایران و عراق جمعیت مردان را کمتر کرده است. تعدد همسر از لحاظ شرعی درست است و حکمتی در حکم خداوند است ولی خداوند مشروط کرده که باید عدالت رعایت شود. اگر عدالت رعایت شود، حقوق زنان ضایع نمی‌شود.» 🔹دفاع از چندهمسری با استدلالِ جمعیت بیشتر زنان نسبت به مردان، مختص مولوی عبدالحمید نیست و محدود به سال‌های اخیر نمی‌شود. ♦️بررسی ادعا داده‌های سرشماری مرکز آمار ایران معتبرترین منبعی است که می‌توان به آن مراجعه کرد. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، نسبت جنسی (نسبت جمعیت مردان به زنان) در کشور ۱۰۳ درصد و در تمام مناطق بیش از ۱۰۰ درصد است. به این معنی که جمعیت مردان در کشور بیش از زنان است. طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت مردان در کل کشور ۴۰میلیون و ۴۹۸هزار و ۴۴۲ نفر 40498442 و جمعیت زنان کل کشور ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۲۸ نفر بوده است. به عبارتی جمعیت مردان بیش از یک میلیون نفر بیشتر از زنان بوده است. حتی در خود استان سیستان و بلوچستان جمعیت مردان بیش از ۷۱۵ هزار نفر و جمعیت زنان کمتر از ۷۱۲ نفر بوده است. 🔹جدول الحاقی نشان می‌دهد جمعیت مردان مناطق مختلف کل کشور چقدر از جمعیت زنان بیشتر است. ردیف‌هایی که متن آنها با رنگ قرمز مشخص شده، وضعیت‌هایی است که جمعیت زنان بیشتر از جمعیت مردان است. این جدول به طور دقیق نشان می‌دهد به جز طیف ۵۰ تا ۷۰ سال، به نفع مردان است. این گروه از جامعه در زمان آغاز جنگ بین ۱۴ تا ۳۴ ساله بودند و شاید کاهش جمعیت مردان به دلیل جنگ در این طیف مصداق داشته باشد، با این حال فاصله‌ طیف سنی ۵۰ تا ۷۰ ساله‌ها با میانگین سنی ازدواج فاصله نسبتا زیادی است، و قاعدتا نمی‌تواند افراد مورد اشاره مولوی عبدالحمید باشند. بر اساس آمار مرکز آمار، میانگین سن اولین ازدواج در سال ۱۳۹۰ برای مردان ۲۶ سال و در میان زنان ۲۳ سال بوده است. ♦️نتیجه اینکه استدلال «عقلی» و استناد به این فکت که «جمعیت زنان بیشتر از مردان است»، برای توجیه حکم تعدد زوجات با آمار و اطلاعات معتبر، همخوانی ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تفاوت روش آیت الله حیدری و دکتر سروش در بازسازی معرفت دینی 🔹استاد سید کمال حیدری : من ضرورت بازسازی و نوسازی معرفت دینی را با رویکرد "درون دینی" اثبات می کنم! در ثانی حکمت مهم است و مهم نیست که اولین بار چه کسی این نظریه را مطرح کرده است . در هر زمانی - در عین اعتقاد به ثابتات دین -، باید فهمی متفاوت و نو نسبت به شرایط و اقتضائات جامعه بشری ارائه داد، تا دین حضور خود را در زندگی مردم حفظ کند ♦️چندی قبل دکتر عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به پرسشی در مورد استاد حیدری گفته بودند که " جناب حیدری الان به شدت متاثر از روشنفکران سکولاریسم معاصر شده و اندیشه هایش همانند نصر حامد ابوزید و سروش شده و لذا نقدهای جدی بر ایشان وارد است." 🔹البته این کلام دکتر خسروپناه بی شباهت به مغالطه منشا نیست . 🔹 پ.ن : مغالطه منشا مغالطه ای است که شخصی برای رد یک سخن، آن را به یک شخصیت مذموم تاریخی نسبت دهد و بگوید «اولین بار او این سخن را گفته‌است» و بکوشد تا از منفی بودن آن شخصیت تاریخی، خطا بودن آن سخن را نتیجه بگیرد. پیش‌فرض نادرست این مغالطه آن است که سرمنشأ یک عقیده و رأی در درستی آن مؤثر است؛ در حالی که گاه افراد عادی و بی‌سواد عقاید عالی اظهار کرده‌اند و دانشمندان بزرگ دچار خطاهای بزرگ شده‌اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نظریه تفکیک بین دین و معرفت دینی 🔹اگر معرفت و برداشت هر عالمی عین دین باشد، لازمه اش آن است که در خارج صدها دین وجود داشته باشد!؛ 🔹زیرا هر عالمی (مثلاً عالِم شیعی) ادعا می کند نظر خودش عین دین است، حال آنکه عالم دیگر (مثلاً عالِم وهابی) هم که مخالف او است ادعا می کند برداشت او نیز عین دین است؛ پس دین در واقع و نفس الامر، متعدد و متکثّر خواهد بود، نه واحد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر ادعای مولوی عبدالحمید : «چندهمسری از نظر عقلی درست است چون جمعیت زنان بیشتر از مردان است
✍️استحباب تعدد زوجات نزد علمای بزرگ معاصر شیعه 🔹 عروه الوثقی از مهم ترین کتب فتوایی نزد شیعه امامیه است که جامع بسیاری از فروع فقهی با عبارات شیوا می باشد. این کتاب از همان ابتدا به سبب ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، محور تحقیق و تدریس فقهای بزرگ شیعه گردیده است و بسیاری از مجتهدین بزرگ بر آن تعلیقه و یا شرح نوشته اند. 🔹سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در مسئله دوم کتاب النکاح عروه الوثقی چنین می نویسد : ): الاستحباب لا يزول بالواحدة، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى * (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع) * والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع، بل المستحب أعم منهما ومن التسري بالإماء. (جلد : 5 ، صفحه : 475) 🔹بیش از چهل نفر از فقهای بزرگ بر این کتاب حاشیه زده اند که از این چهل نفر ، سی و یک نفر بر کتاب النکاح عروه حاشیه زده اند . 🔹از این سی و یک نفر ، بیست و نه نفر استحباب تعدد زوجات را قبول دارند و بر کلام سید حاشیه ای نزده اند. ♦️اسامی برخی از این بزرگان بدین قرار است : 1-سید محمد فیروزآبادی 2-میرزا محمد حسین نائینی 3-شیخ عبدالکریم حائری یزدی 4-آغا ضیاء الدین عراقی 5-سید ابوالحسن اصفهانی 6-سید محمد کوه کمره ای 7-سید صدرالدین صدر 8-شیخ محمد حسین کاشف الغطاء‌ 9-سید جمال الدین گلپایگانی 10-سید ابراهیم حسینی اصطهباناتی 11-آیت الله بروجردی 12-سید عبدالهادی شیرازی 13-سید محسن حکیم 14-سید حسن بجنوردی 15-سید عبدالله شیرازی 16-امام خمینی 17-سید علی فانی اصفهانی 18-محقق خویی 19-آیت الله گلپایگانی 20-سید عبدالله سبزواری 21-سید محمد حسینی شیرازی 22-سید حسن طباطبایی قمی 23-سید تقی طباطبایی قمی 👇👇 @Taammolate_talabegi