eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😐من مهرشاد کل ایران را دور زدم. 🔹‌صادق امامی خبرنگار فرهیختگان که گزارش مربوط به مهرشاد سهیلی را نوشته توضیح می‌دهد که چرا این کیس در فضای افکار عمومی ایران اهمیت دارد و انگیزه‌ای که او را به این سوژه ترغیب کرده چه بوده؟ همچنین او روایت می‌کند که نوجوان سهیلی چگونه بی‌آنکه آقازاده باشد یا پشتوانه پشت پرده خاصی داشته باشد، موجب وهن مفاهیم و دستگاه‌های ارزشی شده. خبرنگار فرهیختگان می‌گوید دستور سهیلی برای تهیه بلیت هواپیما برای من و خانواده‌ام به مشهد مقدس و اقامت 3 روزه‌ام در این شهر، نشان داد که باید او را نقد کرد. او در 17 سالگی به خوبی آموخته چگونه انسان‌ها را بخرد و با خود همراه کند. کاری که در موسیان به خوبی آن را انجام داده است. سهیلی یک نمونه بود تا نهادها و مجموعه‌هایی که او را به این نقطه رسانده‌اند، کمی هوشیارتر شوند. شاید ده‌ها و صدها سهیلی دیگر روزی چنین سودایی را در سر بپرورانند. تا پیش از شکل‌گیری ده‌ها و صدها سهیلی، حفره‌ها را بپوشانید. 🔺 ویدئو مربوط به بخش‌هایی از برنامه جدال، گفت‌گوی علی علیزاده با صادق امامی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⭕️ مهرشادیسم یک شیوه رشد در این سیستم است؛ این بچه فقط سوراخ دعا را پیدا کرده! / ✍ حسین قاسمی ◀️ مهرشاد سهیلی یک فرد نیست. یک شیوه رشد و ارتقا در کشور شده است. حالا این بخت برگشته، کم سواد و بی‌‎صاحب بوده، به چنین سرنوشتی دچار شده. 🔹 در حالی که ما مشغول مهرشاد هستیم که شاید ده سال دیگه با این شیوه در قدرت قرار بگیرد، آدم‌هایی همین الان هستند که کمی سواد و قالتاقی بیشتر دارند،‌ عنوان دانشگاهی هم دارند، با روش‌هایی شبیه به این، در این کشور مسئولیت دارند و دنبال وکالت و وزارت. مهرشاد تازه ادای آن‌ها را در می‌آورد. 🔸 روزانه کسانی را می بینیم که به شکل بسیار تهوع‌آوری دنبال تبلیغ خودشان هستند. خودشان را در حد رییس جمهور و وزیر و... می‌بینند. این یک بیماری است. واقعا چه باید کرد؟ البته بیشتر از آنکه بیماریِ مهرشادها باشد، نقص و ایراد است. 🔹 مهرشادیسم یک روش رشد و ارتقا در سیستم است. این بچه نشان داد که چقدر راحت می‌شود برخی بزرگان و علما و امرا و فرماندهان را بازی داد. نشان داد بیوت ما چقدر آسیب پذیرند. 🔸 این بچه بی‌گناه و قابل ترحم است. این بچه فقط نشان داد که سیستم چقدر قابل رخنه است و دستگاه‌های اطلاعاتی ما هم خواب. 🔹 خیلی از رسانه‌ها و افراد را به راحتی باردار کرد. از طرف دیگر نشان داد که ظاهر سازی و ظاهرگرایی چقدر در رشد و برکشیدن افراد موثر است. نشان داد که کاریکاتوری از در حال حاکم شدن است. 🔸 بنظرم چه کسی پشت این بچه است، چقدر پول داده یا می‌دهد و... اولویت و اصل داستان نیست. باید بررسی کرد چرا این مدل رفتار و گفتار و لباس پوشیدن و این حرف‌ها را زدن، باعث رشد و باز شدن قفل‌ها و‌ به به و چه چه مسئولین می‌شود؟ اینجاست. 🔹 چه عواملی در رشد و بر آمدن موثر است؟ چرا این مدل رشد مورد توجه قرار گرفته؟ چرا شاهد رونق مهرشادیسم هستیم؟ نقد متوجه مهرشاد سهیلی نیست، باید تمرکز را بر این روش و راه رشد گذاشت. 🔸 خطر این است. این بچه فقط سوراخ دعا را پیدا کرده است. 🔹 مهرشادیسم راه رشد و ارتقا در سیستم شده؛ این طفل هم یاد گرفته. این بیچاره سیبل شد و الا این نوع رشد، و‌ گنده‌گویی، و خود رییس‌جمهور و‌ وزیر پنداری در جریان ارزشی، مدت‌هاست باب شده. این بیچاره صاحب و سواد لازم را ندارد. 🔸 اما گنده‌ها و رئوس این روش رشد را کسی جرات نمی‌کند، نقد کند. ضعیف کشی نکنیم. 🔺 مهرشاد سهیلی موسیانی را رها کنید، مهرشادهایی را بچسبید که با همین شیوه‌ها و حتی تهوع آورتر الان بر برخی مناصب تکیه زده‌اند. تیم رسانه‌ای دارند،‌ پول بیت‌المال در اختیارشان است، باند و تشکیلات دارند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تاریخ مبهم خانوادۀ پیامبر(ص) ♦️تاریخ زندگی خانواده پیامبر اسلام(ص) در روایات و احادیث و منابع تاریخی، بسیار مشوش و غیر روشن است؛ و این وضعیت، یک سؤال جدی برای ما ایجاد خواهد نمود؛ که در آخر بیان می‌کنیم. ♦️مهم‌ترین رخدادهای شخصی پیامبر، شامل تولد، ازدواج و رحلت اعضای خانواده ایشان است؛ که وضعیت تاریخی مبهم آنها عبارتند از: 🔹الف ـ پیامبر(ص) 1ـ تاریخ تولد پیامبر اسلام(ص) از نظر روز، ماه و سال، در میان مسلمانان، بسیار متفاوت و متنوع ذکر شده است. روز تولد پیامبر(ص) را، دوم، هشتم، دهم، دوازدهم، هفدهم ربیع‌الاول؛ و برخی ماه تولد ایشان را، اساساً ماه رمضان دانسته‌اند. سال تولد پیامبر(ص) نیز، روشن نیست؛ برخی آن را سال عام الفیل، و برخی ده سال پس از عام الفیل دانسته‌اند. 2 ـ تاریخ ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه(س) و سن ایشان در این ازدواج نیز، روشن نیست. سن پیامبر(ص) را در این واقعه، 21، 25، 37 سال نقل نموده‌اند. 3 ـ تاریخ وفات پیامبر(س) نیز، از نظر روز و ماه، در میان مسلمانان، بسیار متفاوت و متنوع ذکر شده است؛ به طوری که رحلت ایشان را، 28 صفر سال 11 قمری، یا 1، 2، 12 ، 13 ربیع الاول همان سال دانسته‌اند. 🔹ب ـ حضرت خدیجه(س) 1 ـ تاریخ تولد خدیجه(س) نیز، دقیقاً روشن نیست، و آن را 15 یا 12 سال قبل از عام الفیل دانسته‌اند؛ ولی از آنجایی که سن دقیق ایشان و سال وفاتشان روشن نیست؛ تاریخ تولدشان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. 2 ـ سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر(ص) هم، روشن نیست؛ و سالهای فراوانی همچون: 25، 28، 30، 35، 40، 44، 45، 46 سال، برای آن نقل شده است. 3 ـ تاریخ وفات ایشان نیز، روشن نیست. برخی سال دهم بعثت، چند روز یا 35 روز بعد از وفات ابوطالب، نقل نموده‌اند؛ ولی متأسفانه تاریخ وفات خود ابوطالب(ع) نیز، روشن نیست؛ و در روایات، متفاوت بیان شده است. برخی 26 رجب، و برخی در ماه رمضان، یا اول ذی‌القعده و یا 15 شوال درج نموده‌اند. 🔹ج ـ حضرت فاطمه(س) 1 ـ زادروز تولد حضرت زهرا(س) را در جمادی‌الثانی، بین ۳۵ تا ۴۵ عام‌الفیل، دانسته‌اند. برخی این واقعه را 5 سال پیش از بعثت پیامبر(ص) و برخی 2 یا 5 سال پس از بعثت ایشان دانسته‌اند. 2 ـ درباره تاریخ عقد ازدواج و سن ازدواج ایشان نیز، اختلاف وجود دارد. برخی تاریخ ازدواج را، دوم هجری و برخی سوم هجری، یعنی پس از جنگ بدر دانسته‌اند. حضرت زهرا(س) به هنگام ازدواج با علی(ع)، ده یا سیزده سال، و در برخی منابع، 15 سال یا 18 سال ذکر نموده‌اند. 3 ـ درباره تاریخ رحلت صدیقه شهیده نیز، اختلاف نظر فاحش اختلاف نظر فاحش وجود دارد؛ و از چهل شب پس از رحلت پیامبر(ص) تا هشت ماه پس از آن ذکر نموده‌اند. برخی این واقعه را 13 جمادی الاول، برخی 3 جمادی الثانی، برخی 8 یا 13 ربیع الثانی و یا 3 رمضان دانسته‌اند. 🔹د ـ فرزندان و همسران پیامبر(ص) پیرامون اسامی و هویت فرزندان و همسران پیامبر(ص)، و وقایع تولد، ازدواج و وفات ایشان، معرکه آرایی وجود دارد؛ که به خاطر رعایت اختصار، از درج آنها خودداری می‌نماییم. ❓سؤال با توجه به اهمیت شخصیت پیامبر(ص) و خانواده ایشان و نیز با قبول این ادعا که، احادیث و روایات اسلامی، سینه به سینه و به دقت نقل شده‌اند؛ و حتی با اهتمام ویژه‌ای، مکتوب گشته‌اند، اکنون این سؤال قابل طرح است که: 🔹چرا تاریخ مهمترین وقایع زندگی پیامبر(ص) و خانواده ایشان، روشن نیست؟ 🔹آیا از این وضعیت مبهم، نمی‌توان نتیجه گرفت که دیگر احادیث و روایات وقایع اسلامی نیز، از این وضعیت مبهم، مشوش‌تر و غیر دقیق‌تر هستند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹معرفی فیلم ♦️پی‌کی(به انگلیسی:Pk) فیلمی طنز و کمدی-درام هندی به کارگردانی راجکومار هیرانی و ساخته شده در سال ۲۰۱۴ است که سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند می‌باشد. ♦️این فیلم در ۱۵ روز اول اکران خود تمام رکوردهای فروش را جا به جا کرد و فروش بی‌سابقهٔ ۳۰۰ کروری داشت. ♦️این فیلم بیشتر کسانی که خود را مباشرین خداوند می‌نامند و از این طریق پول‌ها زیادی به دست می‌آورند را مورد انتقاد قرار داده. پیام فیلم مخالفت با خرافات ادیان است. ♦️کاهنان بیشترین ضربه را از فیلم خوردند و نگاه مردم نسبت به آن‌ها و اعمال خرافاتی‌شان تغییراتی کرد. کاهنان و حامیانشان گروهی تشکیل دادند و در اعتراض به فیلم تظاهرات کردند و قسمت‌های از هند آشوب به پا کردند و خیلی از سینماها را تخریب کردند. اما اکثریت مردم هند موافق فیلم بودند و با استقبالی با شکوه و بی بدیل این فیلم را به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل کردند. ♦️همچنین فیلم مورد استقبال سیاسیون قرار گرفت و یکی از وزرای هند دستور داد که از این فیلم مالیات گرفته نشود. فیلم هم در جامعهٔ اصلی هند و هم در جامعهٔ مجازی از حمایت بسیار بالای مردم عادی و افراد مشهور برخوردار بود. 🎥 🎥 👇👇 @Taammolate_talabegi
📊مرکز افکارسنجی کیو، در آذرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، نخستین نظرسنجی ملی «تمایل به مهاجرت» را با هدف بررسی میزان تمایل به مهاجرت و نیز مهم‌ترین انگیزه‌های آن در دستور کار قرار داد. 📈این پژوهش به صورت تلفنی و با رعایت منطق و روش‌شناسی استاندارد نظرسنجی‌های علمی، تلاش دارد تصویری دقیق و صادقانه از افکار عمومی را پیش روی مخاطبان خود قرار دهد. جامعه‌ آماری این نظرسنجی کلیه افراد بالای ۱۸ سال ساکن در کشور بوده و حجم نمونه برابر با ۱۳۰۰ نفر است. به منظور رعایت حداکثر دقت، توزیع نمونه بین کلیه استان‌های کشور، مراکز استان، شهرستان‌ها و روستاها و نیز زنان و مردان متناسب با حجم جمعیت آن‌ها لحاظ شده است. 🗞یافته‌های این نظرسنجی نشان داد، یک سوم از پاسخگویان در صورت فراهم بودن شرایط مایل‌اند به صورت موقت یا دائم مهاجرت کنند. به عبارتی از هر ۳ نفر، یک نفر مایل به مهاجرت بوده است. https://www.keyou.ir/article/156 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️سهو النبی (1) - ابن الولید و شیخ صدوق ♦️شيخ صدوق در کتاب من لايحضره الفقيه ج 1 ص 359 ديدگاه خود و استادش ابن‌وليد را در اين باره چنين بيان كرده است: 🔹غلات و مفوّضه ـ که لعنت خدا بر آنان باد ـ منكر سهوالنبي بوده و مي‌گويند: اگر امكان سهو پيامبر در نماز وجود داشته باشد، امكان سهو وي در تبليغ نيز وجود خواهد داشت؛ زيرا نماز همانند تبليغ بر او واجب است اين استدلال قابل التزام نيست؛ زيرا پيامبر در احوال مشترك همانند ديگران است. او همچون ديگران به نماز متعبّد است؛ در حالي كه نبوّت و تبليغ از مختصات پيامبراست و امكان ندارد كه در تبليغ نيز آنچه در نماز بر پيامبر ثابت مي‌شود، انجام پذيرد 🔹سهو نبي همچون سهو ما نيست؛ زيرا سهو او از جانب خداست و خدا او را گرفتار سهو مي‌كند تا معلوم شود كه او بشر و مخلوق است، و مردم نيز به وسيله سهو او، احكام سهو را فراگيرند؛ اما سهو ما از ناحيه شيطان است، و شيطان بر پيامبر و ائمه سلطه‌اي ندارد 🔹استاد ما، محمد بن حسن بن احمد بن وليد، مي‌فرمود: اولين درجة غلو، نفي سهو از پيامبر است و اگر بنا باشد اخبار وارد شده در اين زمينه رد شود، بايد همه احاديث را رد كنيم و نپذيريم و اين موجب ابطال دين و شريعت مي‌شود ♦️لعن مفوضه و غلات مفاد حدیثی است که شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا ج 1 ص 219 آن را نقل کرده است : حدثنا تميم بن عبد الله بن تميم القرشي قال: حدثني أبي عن أحمد بن علي الانصاري عن أبي الصلت الهروي قال: قلت للرضا عليه السلام يا بن رسول الله إن في سواد الكوفة قوما يزعمون أن النبي (ص) لم يقع عليه السهو في صلاته، فقال: كذبوا لعنهم الله أن الذي لا يسهو هو الله الذي لا إله إلا هو ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسکری علیه السلام: فروتنی نعمتی است که به آن حسادت نمی‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹چه قدر در مورد مبانی کلامی و دینی تأمل داشته ایم؟! 🔸اصلا اهمیتی برایمان داشته یا طبق روال ارجاع داده ایم به نظرات بزرگان و محققان؟ ⁉️مگر می شود در اصول عقاید مقلد نبود و هر نکته نظری را با عنوان شبهه دفع نکرد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی(2) - شیخ طبرسی ♦️دیگر قائل به سهو النبی در بین علمای بزرگ شیعه نویسنده مجمع البیان است . شیخ طبرسی ذیل تفسیر آیه "فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذا مثلهم" سوره نساء آیه 140 عبارتی از جبائی متکلم کبیر مکتب اعتزال را بیان می کند : 🔹في هذه الآية دلالة على بطلان قول الإمامية في جواز التقية على الأنبياء والأئمة، وأن النسيان لا يجوز على الأنبياء ( این آیه دلالت بر بطلان نظر امامیه مبنی بر جواز تقیه انبیاء وائمه و عارض شدن نسیان بر انبیاء دارد ) 🔹طبرسی این نسبت جبائی به شیعه را رد کرده و در ادامه می گوید : وأما النسيان والسهو، فلم يجوزوهما عليهم، فيما يؤدونه عن الله تعالى، فأما ما سواه فقد جوزوا عليهم أن ينسوه، أو يسهوا عنه، ما لم يؤد ذلك إلى إخلال بالعقل، وكيف لا يكون كذلك، وقد جوزوا عليهم النوم والإغماء، وهما من قبيل السهو؟ فهذا ظن منه فاسد، وإن بعض الظن إثم. 🔹امامیه ،نسیان و سهو را بر انبیاء در مواردی که از طرف خدا مسئول ابلاغ آن هستند جایز نمی شمارند ولی در غیر این موارد سهو و نسیان را تا جایی که مخل به عقل نباشد جایز می شمارند . علاوه بر اینکه امامیه خواب و اغماء را نیز بر انبیاء جایز می دانند و این دو نیز از قبیل سهو است لذا ظن وگمان جبائی کلامی اشتباه است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️«پیام من اینست كه به اسم اسلام در این حكومت اسلام كارى را انجام ندهید كه در برابر خارجیان موجب ننگ اسلام باشد!» منبع:رساله نکاحیه اثر علامه طهرانی ص 194 👇👇 @Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام: بدترین مردم کسی است که از او عذر خواهی شود ولی نپذیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (3)- شیخ کلینی ♦️کلینی بخشی از روایاتی که دال بر صدور خطا و نسیان از پیامبر است را در کافی جمع کرده است: 🔹 روایات سهو پیامبر در تعداد رکعات نماز 1-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة ابن مهران قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): من حفظ سهوه فأتمه فليس عليه سجدتا السهو فإن رسول الله (صلى الله عليه وآله) صلى بالناس الظهر ركعتين ثم سها فسلم فقال له ذو الشمالين: يا رسول الله أنزل في الصلاة شئ؟ فقال: وما ذاك، قال: إنما صليت ركعتين، فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): أتقولون مثل قوله؟ قالوا: نعم، فقام (صلى الله عليه وآله) فأتم بهم الصلاة وسجد بهم سجدتي السهو، ( کافی ج 3 ص 355 ) به لحاظ سندی موثق است 2-عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن منصور بن العباس، عن عمرو بن سعيد، عن الحسن بن صدقة قال: قلت لأبي الحسن الأول (عليه السلام): أسلم رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الركعتين الأولتين؟ فقال: نعم، قلت: وحاله حاله قال: إنما أراد الله عز وجل أن يفقههم. ( همان ص 356 ) حدیث ضعیف است 3-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن النعمان، عن سعيد الأعرج قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: صلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) ثم سلم في ركعتين فسأله من خلفه يا رسول الله أحدث في الصلاة شئ؟ قال: وما ذلك؟ قالوا: إنما صليت ركعتين، فقال: أكذلك يا ذا اليدين؟ وكان يدعى ذا الشمالين فقال: نعم، فبنى على صلاته فأتم الصلاة أربعا. وقال: إن الله هو الذي أنساه رحمة للأمة الا ترى لو أن رجلا صنع هذا لعير وقيل: ما تقبل صلاتك فمن دخل عليه اليوم ذاك قال: قد سن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وصارت أسوة وسجد سجدتين لمكان الكلام. ( همان ص 357 ) حدیث صحیح است 🔹روایت نگاه سهوی پیامبر به زنی اجنبی 1- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رَأَى رَسُولُ اللَّهِ ص امْرَأَةً فَأَعْجَبَتْهُ فَدَخَلَ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ وَ كَانَ يَوْمُهَا فَأَصَابَ مِنْهَا وَ خَرَجَ إِلَى النَّاسِ وَ رَأْسُهُ يَقْطُرُ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا النَّظَرُ مِنَ الشَّيْطَانِ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ. ( کافی ج 5 ص 494 ) به لحاظ سندی صحیح است ♦️شیخ کلینی را نیز مثل شیخ صدوق می توان جزء معتقدین به سهو النبی دانست البته علت این مطلب این نیست که کلینی روایات مربوط به سهو النبی را جمع کرده چرا که صرف نقل روایت از طرف مولف کتاب دلیل بر اعتقاد آن مولف به مضمون آن روایت نخواهد بود. ولی چون کلینی به تصریح خودش به مضمون تک تک روایات کافی اعتقاد داشته لذا ایشان نیز در ردیف قائلان به سهو النبی قرار می گیرد. کلینی در مقدمه کتاب چنین می گوید : قلت: إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف يجمع [فيه‌] من جميع فنون علم الدين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السّلام و السنن القائمة الّتي عليها العمل، ( کافی ج 1 ص 8) 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️فرضیۀ عزاداری 11 امام(ع) . 🔹لااقل حدود دو دهه است که، برخی از علما و شیعیان سلفی، این ادعا را تبلیغ می‌کنند که اهل‌بیت(ع) و امامان شیعه، در عزای شهادت حضرت صدیقه کبری زهرا(س) عزاداری می‌نموده‌اند؛ و عزای بر شهادت ایشان، «سابقه تاریخی» دارد. . قبول هر فرضیه‌ای، لوازمی را به همراه خود دارد و به تبع آن، سؤالات جدیدی را ایجاد می‌کند. بنابراین، اکنون در صدد رد یا قبول این فرضیه نیستیم، امّا یک سؤال جدی پیرامون این فرضیه، قابل تأمل است. . 🔹صرف نظر از امام زمان(ع) که غایب بوده‌اند، این سؤال قابل توجه است که: 11 امام ما شیعیان، برای عزای صدیقه شهیده، چه زمانی عزاداری می‌کرده‌اند؛ به این معنی که، آیا در هر روزِ کل سال مشغول عزاداری بوده‌اند، یا اینکه روز یا هفتۀ خاصی از سال که مرتبط با روز شهادت ایشان بوده است، عزاداری می‌نموده‌اند؟ ♦️نکته اگر اهل‌بیت(ع) در روز یا هفته خاصی عزاداری داشته‌اند، منطقاً این روز و زمان، مصادف با سالگرد رحلت حضرت فاطمه(ع) بوده است؛ و قاعدتاً اصحاب و یاران ایشان و برخی مردم کوچه و بازار نیز، در این عزاداری شرکت داشته‌اند؛ یا حداقل، آن را تماشا ‌نموده‌اند. بنابراین، اگر عزاداری امامان ما شیعیان سابقه‌دار بوده است؛ به این معنی است که عزاداری ایشان، مورد ملاحظه حداقل ۸ نسلِ مردم آن روزگار، یعنی از سال ۱۱ هجری قمری تا سال ۲۶۰ قمری بوده است. پس در هر نسل (یعنی حدود سی سال)، هزاران نفر یا لااقل صدها نفر، این عزاداری اهل‌بیت(ع) را دیده‌اند؛ و برخی از آنها نیز، خبر و کیفیت این عزاداری‌ها را گزارش نموده‌اند. . ❓سؤال 🔹چرا با وجود حدود سه قرن عزاداری امامان شیعه(ع)، اکنون تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) مشخص و روشن نیست؟ منطقاً، اگر عزاداری شهادت ایشان در طول این قرون حیات ائمه(ع) وجود داشت، باید یک تاریخ مشخصی نیز، برای شهادت صدیقه کبری(س) به دست ما می‌رسید. در صورتی که هم‌اکنون تاریخ رحلت ایشان، روشن نیست؛ و برخی این واقعه را 13 جمادی‌الاول، برخی 3 جمادی‌الثانی، برخی 8 یا 13 ربیع‌الثانی و یا 3 رمضان می‌دانند؛ که میان این تاریخ‌ها، بیش از شش ماه فاصله وجود دارد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تحول در حوزه . 🔹حداقل حدود بيست سال است كه موضوع "تحول در حوزه" و "تحول در نظام آموزشى حوزه" (با مشكلات خاصى كه پيش رو دارد)، مطرح است. از ديگر سو، به علت "كمبود نخبگان" يا "مديران توانمند حوزوى" در اين بيست سال، "مديريت" و "عضويت در شوراى مديريت"، و نيز "دبيرى شوراى عالى مديريت" بين چند نفر از جمله حضرات آيات: مقتدائى استادى حسينى بوشهرى دست به دست شده است؛ يك روز، يكى مدير و ديگرى دبير؛ و روز ديگر، ديگرى مدير و يكى دبير مى شوند ولى از تحول و شاخصه هاى تحول در حوزه، خبرى نيست؛ و شايد سختى كار، ايشان را بيشتر مشغول "روزمرگى حوزه" كرده است . 🔹به نظر مى رسد با اين كمبود مديران تأثيرگذار و چرخش منظم مدير، دبير و عضويت در شورا، تحولى در حوزه هاى علميه رخ ندهد . البته شايد هم، حوزه و نظام آموزشى آن متحول شده، و ما از آن بى اطلاع هستيم؛ اگر كسى اطلاع دارد، تحولات حوزه را در مدت بيست سال گذشته، اطلاع رسانى كند؛ استفاده مى كنيم 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (4) - سید مرتضی و محقق نراقی 🔹دیگر قائل به سهو النبی در بین علمای بزرگ شیعه سید مرتضی است . البته تذکر این نکته بجاست که شیخ طبرسی نظر همه علمای قبل و معاصر خود را مبنی بر سهو النبی می داند که مطلبی قابل توجه است. 🔹ظاهر عبارت سید مرتضی بیانگر اعتقاد ایشان به سهو النبی است. در تنزیه الانبیاء ص 121 در تفسیر آیه لا تؤاخذني بما نسيت ( کهف / 73) چنین می گوید : إذا حملناها على النسيان في الحقيقة كان الوجه فيه ان النبي صلى الله عليه وآله انما لا يجوز عليه النسيان فيما يؤديه عن الله تعالى أو في شرعه أو في امر يقتضي التنفير عنه. فأما فيما هو خارج عما ذكرناه فلا مانع من النسيان، ألا ترى انه إذا نسي أو سهى في مأكله أو مشربه على وجه لا يستمر ولا يتصل، فنسب إلى انه مغفل، فإن ذلك غير ممتنع ♦️محقق نراقی نیز گویا سهو النبی را قبول داشته و در مستند الشیعه ج 7 ص 38 چنین می گوید: وتدلّ عليه أخبار سهو النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم صريحا. ولا يوجب اشتمالها على سهوه ضعفا ، لأنّ المسلّم امتناع سهوه لا إسهائه. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ واسطه ای خواهیم بود برای رساندن دغدغه های طلاب خدمت آیت الله اعرافی 🔹در راستای دیدارهای مدیر محترم حوزه های علمیه با فعالان فضای مجازی، روابط عمومی حوزه در پیامی اطلاع دادند که مطالب کانال تأملات طلبگی مورد توجه آیت الله اعرافی قرار گرفته است لذا حقیر را جهت دیدار با ایشان دعوت کردند. 🔸از مخاطبین و فضلای گرامی درخواست دارم جهت غنا بخشی نسبت به انتقادات و پیشنهادات اگر در راستای نقد و بهبود نظام آموزشی، فرهنگی تربیتی، سیستم شهریه و مدیریت مدارس و قسمت تبلیغی حوزه مطلبی دارند برای حقیر ارسال نمایند تا جمع بندی لازم برای ثمر دهی بیشتر انجام گیرد. آیدی ادمین کانال: @Amirhossein_admin 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دنیا مکانی برای عبور است نه جایی برای ماندن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب بررسی کرد. 🔹قبل از قرن 19 چه در جهان اسلام و چه در غرب تمرکز بر توصیف انسان مطلوب بود و توصیف انسان محقق مسئله علوم انسانی نبود. 🔻اما با ظهور کنت و دیلتای توصیف انسان محقَّق و موجود شروع شد با دو رویکرد اثباتی و تفهمی. ⁉️توصیف انسان محقق که منشا نظریات شده در علوم انسانی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ مثلا دورکیم در نظریه خودکشی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ آیا توصیفی که از مصرف و درآمد انسان آمریکایی شده می تواند توصیف گر انسان ایرانی و آسیایی و آفریقایی باشد با این همه اختلاف سنت ها و فرهنگ ها و ارزش ها و منش ها که سبب تغییر در کنش هاست؟! ⚠️این نظریات علوم انسانی بومی نیست و ناظر به ایدئولوژی و ارزش ها و مبانی غربی است. 〽️وقتی نظریات انسان مطلوب بومی نیست و مبتنی بر مبانی غربی است و نیز توصیف از انسان محقق هم ناظر بر انسان غربی است در نتیجه روش تغییر از انسان محقق به انسان مطلوب و باید و نباید ها هم ناظر به مبانی غربی خواهد بود و بومی نخواهند بود. 💯نظریه های علوم انسانی مدرن مبتنی بر مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی است که در تولید علم بومی باید مبتنی بر مبانی خودمان قدم برداریم. ✍ برگرفته از سخنان استاد خسروپناه 👇👇 @Taammolate_talabegi