تأملات طلبگی
✍ ابعاد علم دینی مقصود از علم دینی عبارت است از: 1⃣ علم دینی به معنای فرضیه سازی علمی توسط گزاره ه
✍ با توجه به لحاظ موارد زیر می توان از علم دینی سخن گفت و علم را متصف به دینی و غیر دینی کرد:
1. موضوع: علم اگر موضوعاتی را در بر بگیرد که با مسائل دینی مرتبط هستند میتوان آن را علم دینی تلقی کرد.
2. متافیزیک: متافیزیک علم اگر به گونهای باشد که امکان زیستن دینی را فراهم کند و نظریات مطرح موجودیت دین را نفی نکند، می تواند علم دینی باشد.
3. روش: روششناسی علم دینی باید با اصول دینی همخوانی داشته باشد. اگر از روشهای تحقیق و تحلیل که با تعالیم دینی سازگارند، استفاده شود، امکان علم دینی مطرح می شود.
4. ساختار معرفتی: علم دینی باید دارای یک ساختار معرفتی باشد که به اصول و مبانی دینی پایبند باشد. این ساختار میتواند شامل شبکهای از مفاهیم و نظریات باشد که به هم پیوسته و مرتبط با تعالیم دینی هستند.
5. عالم: عالم به عنوان حامل علم دینی باید خود دیندار و متعهد به اصول دینی باشد، علم تولیدی توسط چنین شخص متصف به دینی می شود.
6. فرهنگ و تمدن: علم در بستر فرهنگی و تمدنی خاصی شکل می گیرد که اگر با آموزههای دینی همراستا باشد میتوان آن را علم دینی محسوب کرد.
#علوم_انسانی
#علم_دینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️پیش بینی قیمت طلا و دلار در سال جدید😳 🔹یعنی همچنین قیمت هایی را خواهیم دید ❓❓ 🔸قیمت تعادلی طلا ه
یادگاری از 16 اسفند سال گذشته.
پیش بینی نرخ طلا و دلار در سال 1403
#تورم
#ریال
#دلار
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از جمعیازطلاب حوزههای علمیه 🇮🇷
📣 #اطلاعیه
✅ ثبتنام عبادات استیجاری
به اطلاع طلاب و روحانیون گرامی میرساند؛ دفتر وجوهات نماینده ولیفقیه در مشهد مقدس به منظور تکمیل نمازگزاران خود، از بین برادران واجد شرایط جهت اقامه نمازهای استیجاری ثبتنام مینماید.
مراحل ثبتنام:
۱. مراجعه حضوری به دفتر
۲. قبولی در آزمون قرائت نماز
۳. قبولی در آزمون احکام نماز
۴. عکس با کیفیت از مدارک زیر به آیدی @vojoohat2 ارسال شود.
مدارک لازم :
۱. فرم تکمیل شده مشخصات فردی / ۲. عکس 3*4 زمینه سفید / ۳. معرفینامه از مرکز مدیریت یا مدرسه علمیه / ۴. مدرک شناسایی (کارت ملی یا گذرنامه یا کارت آمایش) / ۵. کارت بانک ملت
🔸 متقاضیان پس از تکمیل و تأیید مدارک میتوانند از اولین پنجشنبه کاری، جهت دریافت کارت خود مراجعه نمایند.
مکان برگزاری نماز :
مشهد، میدان شهداء خیابان شهید هاشمی نژاد، کوچه ناظر، حسینیه امام رضا علیهالسلام
🖇 فرم مشخصات فردی
-------------
🇮🇷 به كانال حوزههای علميه بپیوندید:
📡 @Howzehaa
https://eitaa.com/joinchat/2146435072C601e5656d5
تأملات طلبگی
اگر به قیمت خودروهای ایران خودرو 80 درصد اضافه کنیم تازه به قیمت تمام شده میرسد😲
🔹نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در نامهای به معاون اول رئیس جمهور خواستار افزایش قیمت کارخانهای ایران خودرو و سایپا شد و عنوان کرد با افزایش 80 درصدی قیمتها تازه به قیمت تمام شده می رسیم.
🔹در این نامه آمده است که این دو خودروساز ماهانه حداقل دو هزار میلیارد تومان ضرر میکنند و بدهی آن ها به قطعه سازان از یکصد هزار میلیارد گذشته است.
♦️پ.ن : این چه صنعتیه که نه مردم ازش راضیه نه تولید کننده و نه دولت!!!
خب اگه با این قیمت های نجومی تولید خودرو باز هم به ضرره کارخونه هست، درشو ببندید لطفاً
#تأمل
#خودرو
#دلال
#تورم
#ناکارآمدی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
اگر به قیمت خودروهای ایران خودرو 80 درصد اضافه کنیم تازه به قیمت تمام شده میرسد😲 🔹نعمت بخش، دبیر ا
ایرانخودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند😀😀
#تورم
#ناکارآمدی
#دلال
#خودرو
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
آیا اینگونه سخنان توقیت برای ظهور نیست ؟ آیا مشمول حدیث کذب الوقاتون می شوند ایشان ؟ قسمتی از بیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مرحوم شیخ محمد تقی بهلول گنابادی :
امام زمان در سال 1400 شمسی ظهور و بر تمام دنیا حکومت خواهد کرد !
#تأمل
#کلام
#آزاد_اندیشی
#مهدویت
#امام_زمان
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️شیخ مفید و شهید دانستن چهار امام از ائمه اثنی عشر!! ♦️بر خلاف شیخ صدوق ، محمد بن محمد بن نعمان (
♦️شیخ مفید : معنای رویت پیامبر اکرم و امام علی در هنگام مرگ ، علم به ثمره ولایت اهل بیت و یا عدم اعتقاد به آن می باشد!
🔹شیخ مفید می نویسد : روایات متواتر و اجماع شیعه بر این است که محتضر ( شخص در حال مرگ ) رسول خدا و امیرالمؤمنین را میبیند. اما به اعتقاد من معنای رؤیت، علم به ثمره ولایت اهل بیت و یا عدم اعتقاد به آن میباشد، نه اینکه جسم را ببیند.
🔹در ادامه شیخ آیه «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره» را مطرح کرده و میگوید مراد مشاهده ثمرهی اعمال است و در آیه «من کان یرجوا لقاء الله فإن أجل اللَّهِ لَآتٍ» مراد دیدن جزا خدا بر اعمال است !
🔹در انتهاء نیز می گوید که برخی حشویه معتقدند که محتضر جسم ایشان را میبیند و حضرت در مکان محتضر حاضر میشوند.‼️
📚اوایل المقالات ص 73-75
#مکتب_بغداد
#شیخ_مفید
#شیخ_صدوق
#آصف_محسنی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
⚡️بررسی روایت خانهنشینی زنان
✍مهدی مسائلی
روایتی به نقل از حضرت فاطمه(ع) معروف است که: «خَيْرٌ لِلنِّساءِ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ؛ خوب براى زنان آن است كه مردان را نبينند و مردان نيز آنها را نبينند.»
بعضی از علما از این روایت برای اثبات دو موضوع بهره میگیرند: ۱. توجیه حجاب حداکثری برای زنان(حتی پوشاندن صورت و دستان). ۲. مطلوبیت خانهنشینی زنان و عدم حضور آنان در اجتماع.
بعضی دیگر نیز مفاد این روایت را مربوط به کمال زن میدانند یا آن را مقید به عدم ضرورت میکنند، ولی با این حال، این عده نیز انزوای زنان یا حجاب حداکثری را کمالی برای زنان در نظر میگیرند.
اما قبل از هر سخن درباره معنای این روایت، ابتدا باید صحت صدور آن را بررسی کنیم و ببینیم آیا انتساب این روایت به حضرت فاطمه(ع) حجیت علمی و دینی دارد؟
همراه این روایت داستانی نقل شده که توضیحش چنین است: از امام علی(ع) نقل شده که گفتهاند: روزى نزد پيامبر بودیم که ایشان از ما سؤال كرد: «چه چیزی براى زنان خوب است؟» كسى نتوانست پاسخ گويد. من اين واقعه و پرسش پیامبر را برای فاطمه نقل کردم، او گفت: «ولى من مى دانم: خوب براى زنان آن اسـت كـه مردان را نبينند و مردان نيز آنها را نبينند.» من نزد پیامبر رفتم و پاسخ را به ایشان گفتم. پیامبر فرمود: «چه کسی این پاسخ را به تو گفته است؟ تو پیش من بودی و پاسخ را نمیدانستی!» گفتم: «فاطمه.» پیامبر تعجب کرد و فرمود: «فاطمه پاره تن من است.»
◀️ صحت صدور این روایت از دو جهت مخدوش است:
۱. این روایت سند معتبری ندارد. توضیح اینکه: این روایت در کتب حدیثی شیعه بدون سند و اصطلاحا مرسل نقل شده است. دو کتاب كشف الغُمَة و مكارم الاخلاق در قرن هفتم قمری بدون ذکر سند این روایت را نقل کردهاند.(کشف الغمه، ج۱، ص۴۶۶ و مکارم الاخلاق، ص۲۳۳) در کتابهای حدیثی اهلسنت نیز این روایت در کتاب حلیة الاولیاء اثر ابونعيم اصفهانی (متوفى: ۴۳۰ق) با دو سند نقل شده است، ولی هر دو سند از جهت رجالشناسی اهلسنت ضعیف است. عالم حدیثشناس سلفی معاصر، ناصرالدین البانی در کتاب «سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة» با بررسی رجال این دو سند، ضعف آنها را بیان کرده است.( ج۱۲، ص۵۳۸) البانی اضافه میکند که سند مشابهی که در کتاب مسند البزار آمده است، نیز ضعیف است. باقی نقلها در کتب اهلسنت نیز به صورت مرفوع یا مرسل است.
در مجموع این روایت از جهت سند حجیت ندارد و نمیتواند در مقام استدلال دینی مورد استفاده قرار گیرد.
۲. این روایت با سیره اجتماعی و سیاسی حضرت فاطمه(ع) همخوانی ندارد و حضور اجتماعی ایشان یا ملاقات آن حضرت با صحابه به گونهای نیست که آن را به موارد ضرورت مقید کنیم. محققا بسیاری از جزئیات زندگی اجتماعی حضرت فاطمه برای ما گزارش نشده است ولی همان مقداری که گزارش شده با این برداشت که کمال زنان در انزوا از مردان یا حفظ حجاب حداکثری است، مخالفت دارد. گزارشهای متعددی از دیدار آن حضرت با اصحابی همچون سلمان در کتابهای حدیثی و تاریخی وجود دارد که در آنها حجابی فراتر از پوشاندن سر برای ایشان توصیف نشده است.
البته نفی بهرهگیری از این روایت در برداشتهای دینی به معنای توجیه بیبندباری و عدم رعایت عفت در روابط زن و مرد نیست.
#حجاب
#جعلیات
#نقد_مشهورات
#رجال
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
♦️آیت الله بروجردی : متن بسیاری از روایت ها ،فهم راویان است
🔹بنابر باور آیت الله بروجردی، کسی که مأنوس با احوال راویان و احادیث آنان باشد، به این نکته پی خواهد برد که آنان در بسیاری از موارد الفاظی را که از امامان شنیده اند، نقل نکرده اند بلکه آنچه که فهمیده و برداشت کرده اند را با الفاظی جدید به عنوان حدیث ارائه داده اند. از طرف دیگر چون در مواردی، روایان کلام امام را اشتباه فهمیده اند، بنابراین در آن موارد چیزی که به عنوان حدیث نقل کرده اند نیز اشتباه می باشد.
🔹عندما تتبعنا في تراجم الرواة عن الأئمة المعصومين عرفنا من حالهم كثيرا ما لاينقلون مايسمعون بعين ألفاظه وإنّما يروون المعاني حسب مايتصورونها ويستفيدونها بتصوراتهم وان كانوا قد يخطئون في ذلك.
📚المنهج الرجالی ص 269
#تأمل
#حدیث
#روایت
#رجال
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ذکر جلی هانری کربن از زبان استاد دینانی
🔹من تا صبح که قال الباقر و قال الصادق می خوانم این ذکر جلی من هست
#تأمل
#هانری_کرین
#عرفان
#علامه_طباطبایی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍بحران حجاب، بحران هنجارها و باورها(بخش اول)٫ مهدی نظری
🔹مسئله حجاب در جامعه ما، از یک اختلاف در رفتار فراتر رفته و به یک بحران در هنجارها و باورها تبدیل شده است. هنجارها به عنوان شیوههای عملی و کنش اجتماعی، از ارزشها و باورهای مشترک یک جامعه برمیخیزند. تا زمانی که این ارزشها و باورها بین کنشگران یک جامعه توافق داشته باشند، میتوان بر هنجاری اصرار ورزید و رفتار مخالف آن را ناهنجار تلقی کرد. در این چارچوب، نظریه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا میکند، زیرا مبنای مشترکی برای تشخیص معروف و منکر وجود دارد.
اما در مسئله حجاب، شاهد اختلال هنجاری هستیم. دیگر نمیتوان بر توافق جمعی در مورد ارزش و باور مربوط به حجاب تأکید کرد. بخش قابلتوجهی از جامعه، حجاب را نه به عنوان یک ارزش، بلکه به عنوان محدودیت میبیند و نمایش بدن را جلوهای از آزادی فردی میداند که ریشه در مبانی انسان شناختی زیست جهان مدرن دارد. این باور به آزادی فردی به نوبه خود هنجارها و شیوههای رفتاری متفاوتی را پدید آورده که با هنجارهای اسلامی درباره پوشش تناقض دارند.
در چنین وضعیتی، تأکید بر هنجار و ناهنجاری بدون تغییر در باورها و ارزشها، اشتباهی استراتژیک است. تجربه نشان داده است که برخوردهای قهری، نه تنها نتوانستهاند این بحران را حل کنند، بلکه بر عمق شکافهای اجتماعی افزودهاند.
🔸ریشهیابی اختلال در انتقال ارزشها
اما چرا به چنین نقطهای رسیدهایم؟ پاسخ در بیتوجهی به مراحل اولیه تربیت و انتقال ارزشها نهفته است. ما وقتی به مسئله حجاب میرسیم که بحران آشکار شده است، در حالی که حل این مسئله باید از سالها قبل و از نهادهای تربیتی آغاز میشد.
نهاد مدرسه: آیا نظام آموزشی ما توانسته است ارزشهای اصیل اسلامی و انسانی را به نسل جدید منتقل کند؟ وقتی مدرسه به ابزاری برای رقابتهای تحصیلی و حذف عمق تربیتی تبدیل شده، چگونه میتوان از آن انتظار داشت ارزشهای جامعه را تثبیت کند؟
خانواده و محله: خانوادهها و محلات، زمانی مهمترین نقش را در تربیت نسلها داشتند. اما امروز، خانوادهها اغلب خود دچار بحران هویتیاند و محلات به نهادهایی منفعل تبدیل شدهاند.
رسانه: رسانهها به جای تقویت فرهنگ اسلامی، بیشتر به بازتاب سبک زندگی مدرن و پسامدرن پرداختهاند. آیا ترویج مصرفگرایی و الگوهای فرهنگی غربی، مسیری برای تقویت ارزشهای ماست؟
مساجد: زمانی مساجد مراکز اصلی تربیت و انتقال فرهنگ بودند، اما اکنون این ظرفیتها یا مغفول ماندهاند یا به شکلی پراکنده و بدون برنامه عمل میکنند.
در چنین فضایی، نهادهای تربیتی و فرهنگی که باید انتقالدهنده سنت و ارزشها به نسلهای جدید باشند، عملاً تعطیل شدهاند. و نتیجه این رهاشدگی، نسلی است که با زیستجهان مدرن و پسامدرن همهویت شده و در ارزشها و باورهای خود با زیستجهان اسلامی فاصله دارد.
#قانون_حجاب
#زیست_جهان
#حکومت_اسلامی
#حجاب
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍بحران حجاب، بحران هنجارها و باورها(بخش دوم)٫ مهدی نظری
🔹سبک زندگی و گذار از زیستجهان اسلامی
بحث تنها بر سر پوشش نیست. آنچه در پوشش ظاهر میشود، تجلی سبک زندگی و جهانبینی است. امروز مصرف فرهنگی، سبک تفکر، نحوه زندگی، حتی جزئیاتی چون نوع نوشیدنی و تفریحات افراد، همگی به سبک زندگی مدرن و پسامدرن نزدیک شدهاند. وقتی افراد در تمام جنبههای زندگی خود، ارزشهای متفاوتی را پذیرفتهاند، چگونه میتوان از آنان انتظار داشت در یک مسئله کوچک مانند پوشش، رفتار متفاوتی نشان دهند؟
نمونهای ساده: فردی که در اروپا بزرگ شده و هویت فرهنگی او در آن محیط شکل گرفته، وقتی به ایران آورده شود و با جریمه و اجبار به رعایت حجاب ملزم گردد، تنها تنفر و مقاومت را تجربه خواهد کرد. و این دقیقاً همان احساسی است که امروز بخشی از جامعه، بهویژه جوانان، نسبت به سیاستهای قهری دارند.
🔸نشانههای عمیقتر از یک بحران سطحی
این جمله که دختر جوانی در کلیپی در واکنش به بانوان ناهی از منکر میگوید: «من از نسل فاطمه و زینب نیستم، من آریایی هستم»، نمادی از یک تغییر هویتی عمیق است. او تنها از پوشش سخن نمیگوید، بلکه به شکلی آشکار اعلام میکند که خود را از زیستجهان اسلامی جدا کرده و به دنبال هویتی متفاوت است.
این جمله را باید جدی گرفت. بحران کنونی، تنها با بگیر و ببند یا جریمه حل نمیشود. این بحران ریشه در دههها غفلت از تربیت فرهنگی، ضعف در انتقال ارزشها، و نادیده گرفتن تغییرات سبک زندگی دارد.
▪️مسیر پیشرو: تغییر باورها، نه اجبار هنجارها
برای حل این بحران، باید به جای تمرکز بر هنجارهای بیرونی، روی باورها و ارزشها کار کنیم. تغییر هنجار بدون تغییر در باور، سطحی و گذراست. جامعهای که باورهایش تغییر کرده است، با اجبار قابل بازگشت به گذشته نیست. تمرکز ما باید بر سرمایهگذاری در نهادهای تربیتی، احیای نقش خانواده، بازنگری در محتوای رسانهها، و استفاده بهینه از ظرفیت مساجد و محلات باشد. در کنار آن، باید به زبان گفتوگو و نه اجبار روی آورد. نسل امروز، نسلی است که آزادی فردی برای او یک ارزش بنیادین است. این ارزش را نمیتوان با قوه قهریه تغییر داد؛ بلکه باید در چارچوبی انسانی و منطقی با آن به تعامل پرداخت.
اگر مسیر فعلی ادامه یابد، نه تنها بحران حجاب حل نخواهد شد، بلکه بحرانهای عمیقتری در ارزشها و هویت جمعی به وجود خواهد آمد. راه حل، بازگشت به تربیت، بازگشت به گفتوگو و بازگشت به درک تحولات زیستجهان است.
#قانون_حجاب
#زیست_جهان
#حکومت_اسلامی
#حجاب
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 موافق حجاب اجباری یا نه؟
🔹 اگه خواهرت حجاب رو رعایت نکنه چی کار می کنی؟
#حجاب
#قانون_حجاب
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔻اگر قابل اجرا نیست، اجرا نکنید.
🔸یدالله سعدی ناشر آثار استاد محمدرضا حکیمی (انتشارات دلیل ما):
🔹استاد حکیمی در خاطره ای می فرمایند: «در اوایل انقلاب امام بیانیه ای صادر کردند که باید خانم ها با حجاب وارد ادارات بشوند»
🔻استاد حکیمی فرمودند: من وقتی این بیانیه را از امام شنیدم، با شهید مرتضی مطهری تماس گرفتم و گفتم: آقای مطهری! ما قرارمان با امام این نبود. حالا کجا نوبت حجاب بود؟ ما به مردم وعده اجرای عدالت دادیم!
🔸استاد مطهری فرموده بودند که «من هم نظرم همین است. زود بود که امام این مسئله را اعلام کند.»...
🔹شهید مطهری رفتند محضر امام و گفته بودند که آقای حکیمی نظرش این است و من هم با نظر آقای حکیمی موافقم.
🔸امام فرموده بودند: من بیان حکم شرعی را کردم، اگر قابل اجرا نیست، اجرا نکنید.
📰 B2n.ir/f86686
#حجاب
#قانون_حجاب
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
⚠️ وضعیت مقاله تعیین تکلیف شد. در این مورد پیگیری نفرمایید دیگر.
🌷 ان شاءالله اگر باز چنین فرصتی پیش آمد جهت همکاری علمی اطلاع رسانی خواهد شد.
🖌 اصول متمایز کننده ایدئولوژی های اجتماعی
🔸 اگر چه بسیاری از ایدئولوژیها در مبانی یکسان هستند، اما بر اساس اصولی از یکدیگر متمایز شده اند. این اصول شاکله اصلی تفاوت ایدئولوژی های اجتماعی با یکدیگر را تشکیل میدهند.
1⃣ ساختار جامعه: فرد یا جمع
2⃣ آرمان جامعه: آزادی یا عدالت
3⃣ تدبیر جامعه: تسامح یا خشونت
4⃣ پشتوانه تدبیر جامعه: حق یا تکلیف
5⃣ تنظیم قدرت: تمرکز یا مشارکت
6⃣ تنظيم ثروت: تثبیت یا القای مالکیت
#ایدئولوژی
#فلسفه_غرب
#علوم_انسانی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍اصالت فرد یا جامعه؟!
🔹مرکب اعتباری، مرکب صناعی، و مرکب حقیقی (با حفظ اراده افراد یا بدون آن) از جمله مفاهیمی هستند که در تحلیل رابطه فرد و جامعه مطرح میشوند.
💲در اندیشه غربی، مسأله اصالت فرد یا جامعه عمدتاً در قالب عاملیت و ساختار بررسی میشود. مکاتب مختلف غربی برخی بر اصالت فرد تأکید دارند و برخی دیگر بر اصالت جمع. در دهههای اخیر، رویکردهای تلفیقی نیز پررنگتر شدهاند.
📚 در اندیشه اسلامی، متفکرانی چون فارابی، خواجه نصیر، و ابن خلدون از اصالت جامعه تلویحا صحبت کردهاند. از سوی دیگر، علامه طباطبایی و شهید مطهری نیز برای جامعه واقعیتی مستقل، عینی، و دارای وحدت حقیقی قائلاند، اگرچه شهید مطهری این وحدت حقیقی را کمی خفیفتر و همراه با حفظ اراده افراد میپذیرد.
📘 ایده مرکب حقیقی با از بین رفتن اراده افراد، در اندیشه دورکیم مطرح است، اما نظر علامه طباطبایی به چنین دیدگاهی نزدیک نیست. در مقابل، علامه مصباح تنها ترکیب اعتباری را برای جامعه قائل بوده و فرد را اصیل میدانند.
🎏 در عالم واقع، جوامع مختلفی شکل میگیرند که برخی تنها ترکیبی صناعی یا اعتباری دارند. در این جوامع، قدرت فرد در برابر ساختار زیاد است و ساختار منسجمی وجود ندارد که اختیار فرد را محدود کند. در مقابل، جوامع سازمانیافتهای وجود دارند که بر پایه آداب، قوانین، و مدیریت افکار عمومی، فرد را مغلوب ساختارهای اجتماعی میکنند؛ بهگونهای که فرد حتی از اجبار خویش نیز بیخبر است.
🪅 این جوامع بهعنوان یک کل، اصالت و عینیت مییابند. با گسترش دانش اجتماعی و تقویت روشهای مهندسی اجتماعی، نمونههای این جوامع بهویژه در غرب افزایش یافتهاند. در این ساختارها، مهندسی افکار عمومی و نهادینهسازی ارزشهای لیبرالیستی بهقدری ظریف انجام میشود که افراد از تبعیت خود بیاطلاع هستند.
🔰مکاتب سوسیالیسم، کمونیسم، فاشیسم و سوسیال دموکراسی 🔚 جامعه گرا
🔰مکاتب لیبرالیسم و اگزیستانسیالیسم 🔚 فرد گرا
#ایدئولوژی
#فلسفه_غرب
#علوم_انسانی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi