eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بی تفاوت بودن ما در این برهه از زمان مسئله خواهد شد! 🔻برادر من بیدار شو! 🇮🇷 شهدا شرمنده ایم... 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️آیا هنگام ورود اسرای اهل بیت به کوفه مردم به آنان نان و خرما دادند؟ 🔹نقل شده که در هنگام ورود اسرای حسینی به کوفه مردم این شهر به کودکان بنی هاشم نان و خرما و حتی گردو داده اند و حضرت زینب با گرفتن آن خوراکی ها از دست کودکان گفته است: صدقه بر ما بنی هاشم حرام است!سپس با دیدن سر امام حسین بر بالای نیزه سرش را به محمل زده و در نتیجه سرش شکسته و از آن خون جاری شده است 🔻نقد: ناقل این جریان را مسلم جصاص ( گچ کار ) دانسته اند که به واقع معلوم نیست چه کسی است.این خبر امروزه به روضه ای جانسوز تبدیل شده است و برخی از مدافعان قمه زنی هم از باب تقریر معصوم به این واقعه استناد می کنند. ظاهرا کهن ترین منبع این داستان کتاب نورالعین فی مشهد الحسین منسوب به اسفراینی است.بعد از او طریحی و علامه مجلسی این داستان را به صورت مرسل نقل کرده و از آن پس به برخی مقاتل وکتب معاصر راه یافته است. 🔸کتاب نورالعین از کتب غیرمعتبر نزد محققان است.برخی معتقدند که این کتاب ساخته و پرداخته فردی مجهول در قرون بعدی است و انتساب آن به اسفراینی درست نیست( شرح ادله این قول خارج از حوصله این مختصر است) شهید قاضی طباطبایی این کتاب را از کتب بسیار ضعیف و غیر قابل اعتماد می داند.محدث قمی نیز در منتهی الآمال این قضیه را نقد کرده است( گرچه در نفس المهموم آنرا نقد نکرده است) این داستان از نظر محتوا هم اشکال دارد.در این خبر نقل شده که حضرت زینب گفته اند: صدقه بر اهل بیت حرام است در حالی که از دیدگاه فقهای سنی و شیعه آنچه بر بنی هاشم حرام است گرفتن زکات واجب از غیربنی هاشم است نه هر صدقه ای. 🔸اشکال دیگر تعارض آن با نقل های معتبر تاریخی است چرا که بنابراین داستان سر امام حسین(ع) در هنگام ورود اسرا به کوفه همراه آنان بوده است در حالی که طبق نقل تاریخی ابومخنف ( که کهن ترین و معتبرترین نقل تاریخی در زمینه تاریخ کربلاست) سر مطهر امام را همان روز عاشورا به حمید بن مسلم ازدی و خولی بن یزید سپردند تا آن را نزد عبیدالله ببرند.بنابراین هنگام ورود اسرا به کوفه سر امام همراه آنها نبوده است.( بدین ترتیب تمام روضه هایی که حاکی از همراهی کاروان اسراء با سر مطهر امام است خلاف واقع است) 📚مقتل جامع سیدالشهداء با تلخیص ج 2 ص595-592 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هر کس به رای و نظر خویش اکتفا کند خود را در خطر انداخته. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند میراث آلبرتا قسمت دوم 💠مستند میراث آلبرتا ۲، روایت اروپایی درباره ی مهاجرت نخبگان، موضوعی که میراث آلبرتا ۱ هم به آن پرداخته بود. هر سال پس از اتمام دوره ی کارشناسی، تعداد زیادی از دانشجویان نخبه ی ایرانی، به امریکا و اروپا سفر کرده و تحصیل خود را در دانشگاه های برتر آن جا ادامه می دهند. بنای اغلب این نخبگان آن است که پس از پایان تحصیلات روزی به ایران بازگردند، عده ی کمی اما هستند که چنین تصمیمی را عملی می کنند. 📲 دانلود رایگان: https://www.aparat.com/v/ISizE 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ تاملی بر مسئله خودداری مسلم از ترور عبیدالله (1) 🔹یکی از مسائل قابل تامل در حوادث شهر کوفه قبل از شهادت مسلم گزارشی در موضوع طرح ترور ابن زیاد است. در تاریخ نقل شده که این طرح توسط شریک بن اعور یا هانی بن عروه یا عماره بن عبید به مسلم پیشنهاد شد. او نیز قبول کرد و قرار شد هنگامی که ابن زیاد به عیادت هانی یا شریک آمد مسلم همراه با سی مرد مسلح طبق نقشه قبلی ابن زیاد را ترور نماید. 🔸ابن زیاد به عیادت شریک بن اعور و یا هانی آمد و زمینه برای اجرای نقشه ترور آماده شد اما مسلم در آخرین لحظات از اجرای آن امتناع ورزید. 🔻در پاسخ به این پرسش که چرا طرح ترور ابن زیاد اجرا نشد گزارش های متفاوتی وجود دارد.شماری از گزارش ها حاکی از آنند که ابن زیاد از قرائن موجود متوجه طرح ترور خود شد و صحنه را فورا ترک کرد. 🔺برخی از گزارش ها تصریح می کند که زنی در خانه هانی مانع اقدام مسلم گردید. 🔸در شماری از گزارش ها نیز پاسخ خود مسلم به اینکه چرا اقدام به ترور ابن زیاد نکرد آمده است که دو چیز مانع اقدام او شد: یکی اینکه هانی مایل نبوده است که این اقدام در خانه او انجام شود و دیگر به خاطر آوردن حدیثی از پیامبر که فرمود: ان الایمان قید الفتک و لایفتک مومن ( اسلام ترور را دربند کشیده است و هیچ مسلمانی ترور نمی کند) 🔹در برخی گزارش ها مسلم علت امتناع خود را فقط حدیث مورد اشاره ذکر کرده است . ♦️در گزارشی دیگر مسلم علت امتناع خود را تنها مایل نبودن هانی به انجام گرفتن این کار در خانه او می داند 🔻در نقلی دیگر مسلم برای توجیه کار خود به دو عامل اشاره می کند : یکی حدیث فتک و دیگر اینکه مایل نبوده است این اقدام در خانه شریک بن اعور انجام شود ادامه دارد ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۵) 🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز: ٣. افزایش تأثیرگذاری در مخاطبان 🔸برخی بر این باورند که لباس روحانیت - که نماد یک لباس مقدس است - بر تأثیر کلام و رفتار عالم دین می افزاید؛ زیرا با نمادهای معنوی همراه می شود و عالم نیز در این هیأت و شمایل، دارای نجابت و وقار بیشتر دیده می شود و خودش هم مقدس به حساب می آید و این بر تأثیر کلامش می افزاید. تصور کنید دو عالم که از هر جهت مشابه هم باشند و تنها تفاوتشان در تلبس و عدم تلبس باشد، آیا تأثير سخن آن دو به یک اندازه خواهد بود؟ بی شک پذیرش مردم از عالمی که لباس دین به تن دارد، بسیار بیشتر است؛ به عبارتی این لباس به طلبه و عالم، حرمت می دهد، بر قدر و قیمتش می افزاید، احترام دیگران را بر می انگیزد و حس پذیرش را تقویت میکند. 🔸نقد: 🔻با فرض این که چنین تأثیر گذاری وجود داشته باشد چرا انبیای الهی به طور خاص پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) از این سازوکار برای افزایش تأثیر کلامشان بهره نگرفتند؟ چرا آنها هیچ تلاشی برای قداست دادن به یک لباس خاص و بعد بهره گیری از آن درمقام ارشاد مردم نکردند؟ 🔻 این تأثیر گذاری شاید در میان طیف خاصی از متدينان که سن و سالی از آنها گذشته و زندگی شان با مسجد و عالم مأنوس است، بیشتر باشد؛ اما آیا در میان طیف عام متدینان و در سطح وسیع تر در میان توده های مردم با انواع افکار و اندیشه ها و فرهنگ ها باز هم تأثیرگذاری بیشتر است؟ البته اگر واقعیت جامعه را به عده محدودی محدود نکنیم، خلاف این تصور است و عموم مردم اتفاقا از این لباس با همین مختصاتش گریزانند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: چه بسیارند عبرت ها و چه اندک اند عبرت گیرندگان. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔻اخیرا جناب مولوی عبدالحمید درخواست کرده‌اند چرا اجازه نمی‌دهید اهل سنت هم بتوانند رئیس‌جمهور شوند و قانون اساسی در این خصوص عیب دارد. 🔹 یکی از اساتیدبرجسته کشور با مراجعه به سایت ایشان پاسخی منطقی دادند. با توجه به اینکه مدیران سایت این پاسخ را منتشر نخواهند کرد لطفا شما رسانه باشید و منتشر کنید سلام علیکم ⚜ بنده در خصوص صحبت های مولوی عبدالحمید نکته ای رو می خواستم تا به ایشون برسونید. همانطور که می دانید پس از رحلت پیامبر اسلام حکومت در اختیار اهل سنت بوده و هم اکنون نیز حکومت قریب به اتفاق کشورهای اسلامی در اختیار اهل سنت است. ثمره نوع نگاه و تفکر اهل سنت طی 1400 سال این بوده که تمامی کشورهای اسلامی مستعمره کشورهای چپاولگر شده و فلسطین از کف مسلمان ها خارج شده و حکومت های مسلمان اهل سنت روابط خود را با اسرائیل کودک کش عادی سازی می کنند. ❓سوال بنده این است که در ام القرای اهل سنت یعنی عربستان سعودی اجازه می دهند شیعیان مانند شما به راحتی خطبه نماز جمعه بخوانند و عملکرد حکومت را زیر سوال ببرند و از حکومت هم طلبکار باشند یا اینکه کوچکترین انتقاد از سوی شیعیان نتیجه اش تخریب خانه ها و گردن زدن شیعیان خواهد بود. هم اکنون که بیش از 40 سال از حاکمیت شیعه بر این مملکت می گذرد کشور ایران به عنوان الگویی برای جهان قرار گرفته که حتی کشورهای اسلامی سنی هم حسرت آن را می‌خورند و این موضوع را هم در اظهارات خود نمی توانند پنهان کنند. 🤐 آقای مولوی عبدالحمید شیعیان 1400 سال بر عملکرد فضاحت بار اهل سنت بر جهان اسلام صبر کردند. لطف کنید شما هم 1400 سال سکوت کنید تا شیعیان هم کارشان را بکنند و بعد از 1400 سال دیگه نسبت به حکومت داری شیعیان قضاوت کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عظمت این انقلاب به این نیست که نظامی را از بین برد تا نظام دیگری به جای آن بنشیند... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۶) 🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز: ۴. تأثیر مثبت در خود مبلغ 🔸برخی این گونه استدلال می کنند که این لباس، لباس تقواست. برای همین نیز بازدارندگی برای خود شخص درست می کند. وقتی یک طلبه، هرچند کم تقوا این لباس را می پوشد، ناگزیر است برای حفظ حریم آن هم که شده، از بسیاری از محرمات و رفتارهای خلاف عرف اجتناب کند و خود این، زمینه ساز خودسازی در شخص می شود؛ چنانکه او را به مطالعه وادار می کند؛ زیرا همیشه هراس دارد که نکند کسی از راه برسد و درباره یک مسأله شرعی یا عقیدتی یا تاریخی، پرسشی را مطرح سازد. بنابراین ناگزیر از کار علمی است. 🔻در پاسخ از این مطلب به این نکته توجه می دهیم که: الف) این دلیل و امثالش، دلیل فقهی برای خروج از اصل اولیه مذکور نیستند. ب) بدترین روش تربیتی، همین چیزی است که آقایان به آن استدلال می کنند. عمل کردن بر اساس محذور اگر کوتاه مدت باشد، می تواند راهکاری برای ترک یک عادت بد یا تخلق به یک عادت پسندیده باشد؛ اما اگر این رویه ادامه یابد و شخص ناگزیر، همیشه در یک وضعیت اکراه قرار گیرد، نه تنها تأثیر مثبت تربیتی ندارد؛ بلکه زمینه ساز نفاق می گردد و تکرار ناخواسته و اجباری این وضعیت به شخصیت دوگانه منتهی می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق عليه السلام: زمستان، بهار مؤمن است؛ شبهايش طولانى است و براى عبادتِ نيمه شب از آن كمك مى گيرد و روزهايش كوتاه است و براى روزه گرفتن از آن مدد مى جويد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تاملی بر مسئله خودداری مسلم از ترور عبیدالله (2) 🔹در پست قبلی گزارش های مختلف در مورد طرح ترور ارائه شد.حال نکاتی در خصوص این گزارشات به نظر می رسد: الف)حضور یافتن ابن زیاد در خانه علاقه مندان به مسلم به معنای قرار دادن خود در کانون خطر است که با با در نظر گرفتن زيركى سياسى ابن زياد و اوضاع بحرانی كوفه، انجام گرفتن اين اقدام ضدّ امنيتى به وسيله او، باور نكردنى است. ب)ضروری‌ترین لازمه اجراى نقشه ترور، مخفيكارى است و اين، با در جريان كار قرار گرفتن سى نفر كه همراهى آنها براى ترور يك نفر، ضرورتى ندارد، منافات دارد. ج)اگر نقشه اعدام ابن زياد، واقعيت داشت، مقتضاى در نظر گرفتن تدابير سياسى و امنيتى براى اين عمليات، اين بود كه اجراى آن به فردى غير از مسلم كه رهبرى نهضت كوفه را به عهده داشت، واگذار می شد. 🔸بر اين اساس، میتوان گفت كه ماجراى ترور ابن زياد، احتمالًا ساخته و پرداخته خود او و دستيارانش و براى موجّه جلوه دادن اقدام خويش بر ضدّ مسلم و سران قبايل هوادار ايشان بوده است. 🔺امّا درستى گزارش‏هاى ديگرى كه میگویند مسلم، با يادآورى حديث نبوى «فتك»، از تصميم خود منصرف شد، بسيار بعيد مینماید بلكه میتوان گفت كه اهانت به مسلم است. آيا میتوان پذيرفت كه نماينده امام عليه السلام، هنگام طرح نقشه ياد شده، حكم آن را نمیدانسته و موقع اجرا، با يادآورى آن، از تصميم خود، منصرف شده است؟! 1- نکات فوق برگرفته از نظر آیت الله ری شهری ( دانشنامه امام حسین ج 1 ص 391- 393) در قضیه ترور ابن زیاد است.ایشان با استناد به نکات فوق قضیه ترور را ساختگی می دانند!! 2-استاد پیشوایی در مقتل جامع سید الشهداء ج 1 ص 526-524 اصل وقوع طرح ترور را قبول کرده و آن را ساختگی ندانسته اند ( البته که نقل های متعددی در زمینه طرح ترور وجود دارد و رد یا جعلی دانستن همه آنها قولی زور به نظر می رسد). توجیه ایشان در این زمینه همان حدیث فتک است و سجیه عربی ( حرمت حریم ) را مانع از مهمان کشی دانسته اند چرا که به محض ورود مهمان در منزل میزبان ذمه دار پذیرایی است و صرف مهمان بودن در منزل شخصی به منزله امان دادن به اوست. در ادامه برای تایید این نظر ( رعایت مسائل اخلاقی ) به مواجهه حضرت علی(ع) با عمروعاص و بسربن ارطاه در جنگ صفین استناد کرده اند که کشف عورت این دو ملعون عامل گریزشان از تیغ ذوالفقار شد. در آخر هم به حرمت ترور و مذموم بودن آن در اسلام استدلال شده و منابع روایی شیعه و سنی را بر این قضیه شاهد گرفته اند. 3-برخی مثل ابن کثیر عدم ترور را ناشی از ترس مسلم دانسته اند که با توجه به اموی بودن ابن کثیر و زبانزد بودن دشمنی او با شیعیان این نظر را نمی توان قبول کرد. 4- قولي كه از طرف هاني بن عروه نقل شده، نمي تواند چندان مورد قبول باشد، مگر آنكه بگوئيم هاني از ترس تباهي زندگي خويش از انجام اينكار معذور بود كه با شناختي كه از او داريم، چنين چيزي بسيار بعيد و قريب به محال است. 5- عده اي نيز اشاره كرده اند كه نكشتن ابن زياد، دليل سياسي داشت و آن اينكه بدنبال آن مردم شام براي گرفتن انتقام مي آمدند و كوفه را غارت مي كردند! كه بايد گفت: سپاه شام در هر صورت، حتي اگر امام حسين عليه السلام هم پيروز مي شد، مي آمدند و آمدن آنان ربطي به كشته شدن ابن زياد نداشت. 6-برخی هم گفته اند که کشتن ابن زیاد توسط مسلم قصاص قبل از جنایت است.علاوه بر مبنایی بودن این بحث که آیا قصاص قبل از جنایت درست است یا نه ( که به نظر می رسد در صورت اطمینان می توان جانی را قبل از انجام جنایت مجازات کرد) نکته ای لازم به تذکر است که ابن زیاد در بصره هم دست به جنایت زده و سفیر امام حسین(ع) به بصره را به شهادت رسانده بود. 7-برخی نیز گفته اند که ماموریت مسلم در کوفه صرفا تحقیق و گزارش بود و درگیری ماموریت ایشان نبوده است.این نظر هم با این اشکال روبروست که در صورت صرف تحقیقی بودن ماموریت ، مسلم نباید دارالاماره کوفه را بخاطر اسارت هانی محاصره می کرد در حالی که اینکار را کرده است. 🔻چنانچه می بینید همه توجیهات گفته شده دارای ضعف هستند و ملاحظاتی بر حدیث فتک وجود دارد که مجالی دیگر می طلبد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در خونه امام حسین (ع) که میای لال باش، کور باش، کر باش، هیچی نگو! 🔻یکی از اصول اساسی در کار فرهنگی و تشکیلاتی که مغفول واقع شده! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۷) 🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز: ۵. مکاشفات و منامات 🔸برخی معتقدند کسانی که طی مکاشفه یا رؤيا، خدمت حضرت ولی عصر (عج) رسیده اند، حضرت را با همین لباس دیده یا آن حضرت به نحوی این پوشش را تأیید کرده اند یا از جانب خدای متعال به نحوی تلبس به لباس روحانیت تأیید شده است. در ادامه برخی از این موارد مشهور را مولف نقل می کنند و مورد بررسی و نقد قرار می دهند. 🔹نقد: 🔻همان طور که آقایان فقها به درستی گفته اند و ما نیز در کتاب «نظام معرفتی فقاهت» بحث کرده ایم، طرق غیر متعارف مثل خواب و مکاشفه و امثال آن حجیت شرعی ندارد و شارع راضی نیست که حلال و حرام دینش با خواب و امثال آن ثابت شود. 🔻به گمان بنده بهترین دلیل بر خالی بودن دست کسانی که اصرار بر لباس فعلی به منزله لباس دین و لباس رسول الله (ص) دارند، همین است که چون دستشان از آیه و روایت و عقل در اثبات مشروعیت کوتاه است، به چنین مسائل غیر موجهی استدلال می کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: آغاز شهوت، سرمستی و پایان آن، نابودی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ شهادت امام هادی علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۸) 🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز: ۶. تلاش دشمنان برای حذف لباس روحانیت 🔸یکی از روش هایی که می توان به مؤثر بودن لباس پی برد، موضع دشمنان اسلام و وطن نسبت به آن است. اگر ببینیم که دشمن نسبت به چیزی، موضع مخالف دارد، متوجه می شویم که کار ما درست بوده و به دشمن دین آسیب زده است. با این نگاه وقتی تاریخ معاصر را بررسی می کنیم، اولین مخالفت ها با لباس روحانیت، از زمان رضاخان آغاز شد. رضاخان در ابتدا به بهانه لباس متحد الشكل، قانونی را در مجلس تصویب کرد که طی آن مردم ملزم به پوشیدن لباس متحد الشكل فرنگی شدند. 🔻نقد: این مسأله علاوه بر دقت علمی به بصیرت سیاسی هم نیازمند است؛ زیرا گرچه دشمنی دشمنان، اماره ای برای تشخیص حق از باطل است، با این حال غیر از این که کلیت ندارد، باید ابعاد مسأله را درست تحلیل کرد و اقتضائیات زمان و مکان را دید. مولف در ادمه مواردی را به عنوان اشکال نقضی مطرح می کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هر که تو را به عیبت بینا گرداند و در نبودنت حافظ آبرو و راز تو باشد او همان دوست حقیقی است پس او را نگه دار. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تاملی بر مسئله خودداری مسلم از ترور عبیدالله (3) 🔹در دو پست قبلی اصل بحث و توجیهات ارائه شده در توجیه عدم ترور تقدیم مخاطبین شد. در این قسمت نکاتی در مورد حدیث فتک به نظر می رسد که لازم به تذکر است . الف) حدیث الایمان قید الفتک یا الاسلام قید الفتک در منابع شیعه فقط در کافی و تهذیب آمده و جمعا دو روایت است که هر دو روایت مرسل و ضعیف هستند. علامه مجلسی هم هر دو سند را مرسل ارزیابی کرده اند (https://lib.eshia.ir/71429/24/213/%D9%82%DB%8C%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA%DA%A9) 🔻اما این حدیث در منابع اهل سنت به وفور یافت می شود و از 7 صحابی نقل شده است. جالب اینکه در یکی از طرق روایت معاویه بن ابی سفیان( استاد ترور ) قرار دارد!!! مدافعین عمل مسلم هم برای توجیه این کار بیشتر به منابع اهل سنت استناد کرده اند. طبیعی است که کتب روایی و اسناد اهل سنت برای شیعه حجیت نمی آورد . 🔻صاحب جواهر ضعف سندی روایت را غیرمنجبر می داند ( جواهر الکلام ج 41 ص 436) لذا خیلی به منابع شیعه در زمینه این حدیث نمی توان اعتماد کرد. ب) در تاریخ صدر اسلام قتل هایی بدستور پیامبر اسلام نقل شده که به نظر می رسد چیزی جز ترور نیست. مشخصا در این زمینه می توان به قتل کعب بن اشرف و سلام بن ابی الحقیق اشاره کرد. برای آگاهی از تفصیل وقائع به کتاب فروغ ابدیت ( نوشته آیت الله سبحانی ) ص 645-647 و 521-524 مراجعه کنید. ( لینک کتاب فروغ ابدیت http://lib.eshia.ir/11247/1/5 ) ج) در سیره ائمه اطهار هم جواز قتل دیگران دیده می شود مثلا امام هادی فرمان قتل فارس بن حاتم قزوینی را صادر کرده و بهشت را برای کسی که او را به قتل برساند ضمانت می کنند و جنید نیز فارس را به قتل می رساند. مورد دوم هم در مورد ابوالسمهری است که اسحاق انباری از امام جواد جواز مخفیانه کشتن آنرا نقل می کند . د) در تاریخ معاصر ایران شاهد قتل هایی از طرف نواب صفوی ( فدائیان اسلام ) و هیئت موتلفه اسلامی بوده ایم. مشخصا فدائیان اسلام دست به کشتن احمد کسروی ، عبدالحسین هژیر و حاجعلی رزم آرا زده و هیئت موتلفه اسلامی هم حسنعلی منصور را به قتل می رساند. ❓سوالی که با آن مواجهیم اینست که آیا این قتل ها ترور محسوب می شوند و آیا مستند فقهی از فقیهی برجسته داشته اند؟ ه) فتوای آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه جالب توجه است.ایشان در برخی موارد ترور را جایز دانسته اند .متن سوال و جواب در سایت ایشان بدین گونه است : حکم ترور افراد پرسش : آیا ترور در اسلام جایز است؟ پاسخ : ترور یعنی شخصی را غافلگیرانه به قتل رساندن و در اسلام جایز نیست جز در موارد بسیار استثنائی. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=737&mid=261626 ❗️با توجه به نکات فوق به نظر می آید توجیه عدم ترور ابن زیاد با حدیث فتک توجیهی علیل است و اگر ترور حرام قطعی در تمام شرایط هم بود ( که مورد شک است) مسلم باید ابن زیاد را می کشت. 👇👇 @Taammolate_talabegi