eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت یک آرمان مطلوبه... ▪️سالروز شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️توصیه‌های بدیهی مراجع تقلید . ♦️اگر جستجویی اجمالی در روزنامه‌ها و اینترنت، راجع به ملاقات مسؤولین کشوری و نهاد‌ها و سازمانها با مراجع تقلید ، بنمایید؛ سخنان و توصیه‌های «دنیوی» ایشان به مسؤولین، شامل گزاره‌های زیر است: 🔹باید رفاه مردم افزایش یابد 🔹باید نسبت به سلامت مردم کوشش کنید 🔹باید فقر را از بین ببرید 🔹باید به محیط زیست توجه شود 🔹باید برای کاهش حوادث ترافیکی بیشتر تلاش شود 🔹و ... . اگر کل توصیه‌های مراجع تقلید را خلاصه کنیم؛ برآیند آنها این می‌شود: باید همه چیز را بهتر کنید . ❓سؤال اینجاست، که چگونه؟ این توصیه‌های مراجع تقلید، زمانی فایده دارد که مسؤولی بداند چگونه اوضاع بهتر می‌شود و انجام ندهد، و ایشان تذکر دهند، که انجام دهید؛ ولی مشکل اینجاست که مسؤولین کشور (از ابتدا تاکنون)، راه و روش بهتر شدن را، دقیق و درست نمی‌داند (و چهل سال، زمان زیادی است، نسبت به کشورهای خرابه مشابه، همانند ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی، که آباد شدند) 💠نکته مناسب است علماء ایران، که عقیده دارند اسلام برای همه چیز برنامه و راهکار دارد؛ راهکار خود را برای برون رفت از این وضع موجود، جهت رسیدن به وضع مطلوب، ارائه دهند؛ والا هر کسی که حتی مدرسه نرفته است، می‌داند که: «همه چیز باید بهتر شود» ❓سؤال جستجو کنید؛ ببینید آیا علماء ایران برای مشکلات پیش‌روی کشور و مردم ایران (اعم از بانک، بیمه، شهرداری، شهرسازی، بهداشت و ... ) برنامه و راهکاری دارند؟ یا فقط نشسته‌اند و هر کسی هر کاری انجام می‌دهد، می‌گویند: حرام است و حلال است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠رطب خورده کی منع رطب کند؟ 💠در حالی که مراجع از عدم مهاجرت طلاب به شهرها می نالند چرا خودشان نمی روند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: بخیل خزانه دار وارثان خویش است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا ... رحمتی کن تا ایمان، نام و نان برایم نیاورد! قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم تا از آنها باشم که پول دنیا را می گیرند و برای دین کار می کنند نه از آنان که پول دین را می گیرند و برای دنیا کار می کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠رطب خورده کی منع رطب کند؟ 💠در حالی که مراجع از عدم مهاجرت طلاب به شهرها می نالند چرا خودشان نمی ر
💠آیت الله مکارم شیرازی : حوزه نسبت به خالی شدن شهرها از علما چاره اندیشی کند ( رسا نیوز ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ) 💠آیت الله سبحانی : بلاد ما در حال خالی شدن از فقیه است؛ صدها شهر داریم که در آن یک فردی که بتواند لمعه را خوب تدریس کند، نیست. (خبرگزاری رسا، آذر 95) 💠آیت الله نوری همدانی : در قدیم الایام در هر منطقه و استانی، علمای شاخص و برجسته ای حضور داشتند که مردم در مسائل مختلف به آنها مراجعه می کردند، اما متاسفانه امروز بلاد از حضور علما خالی شده است. (پایگاه خبری مرجع ما، شهریور 93) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: گفتن نمی دانم نصف دانش است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙مصاحبه ای خواندنی از مقام معظم رهبری در مورد دکتر شریعتی: 🔹بی‌گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی‌کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می‌کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می‌توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی‌ها و زیبایی‌ها هم برخوردار بود. 🔻به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. 📲ادامه مطلب را از لینک زیر بخوانید: https://www.mashreghnews.ir/news/590724 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠با عرض سلام و ادب و احترام خدمت اعضای فرهیخته و عزیز کانال تاملات طلبگی ♦️پیرو برخی اعتراضات صورت گرفته در خصوص مطالب کانال این حقیر تا ساعاتی دیگر مطلبی را در خصوص رویه کانال منتشر خواهد کرد. امید است که مورد توجه قرار گیرد با تشکر از همراهی و حمایت های بی دریغ شما 🌺🌺 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ايجاد شبهه در دین کاری ناپسند است ( رویه کانال تاملات طلبگی در نشر مطلب ) ♦️به نظر حقیر ايجاد شبهه در دين، کاری ناپسند است مخصوصاً در دين اسلام و مذهب تشيع .بدین توضیح که اگر امام (ع) يا پيامبر (ص) تبيينى از دين و شريعت اسلام را بفرمايند، "سست كردن" اين تبيين ايشان، به هر نحو، کاری ناپسند است؛ البته اين وضعيت، فقط در زمان حضور معصوم (ع) قابل اتفاق و بررسى است ♦️اما استنباط يك نفر مسلمان، همانند علما و فقها، يا حتى غيرمسلمان، همانند مستشرقان، از "گزاره هاى دينى"، دين نيست؛ و فقط نظر ايشان است. بنابراين، شبهه نمودن و سوال کردن در "استنباط يك شخص از دين"، حرام نيست؛ بلكه واجب است، تا اگر استنباطش "ضعيف" است، آشكار شود؛ و "تفاسير به رأى" از دين پاك و حذف گردند 💠نكته اگر كسى قائل شود كه شبهه و طرح سوال در استنباط يك عالم و فقيه نيز، حرام است؛ بايد بتواند سير تغيير و تحولات متنوع استنباط علما و فقها از دين را در ١٤٠٠ سال گذشته توجيه كند؛ والا اين فعل حرام، دامنگير علما و فقهاى حاضر نيز خواهد شد؛ چرا كه آنها با سؤالات و نظرات خود، در نظر علماء پيشين، "شبهه" وارد كرده اند ♦️هم اکنون ما در عصر غیبت امام معصوم و عصر حضور انسان های غیر معصوم قرار داریم لذا با فهم هایی از دین مواجه هستیم نه با خود دین و شریعت و همه این فهم ها دارای نقاط ضعف و قوت بوده چرا که برخاسته از فکر و ذهن انسان هایی شبیه ما هستند ♦️بدین جهت این حقیر خود را موظف به دفاع از احدی نمی کند مگر معصومین . بقیه افراد هر چقدر هم افراد بزرگوار و عزیزی باشند در معرض خطا و اشتباه هستند و نقد ایشان قبح شرعی و عقلی ندارد . البته هر کس می تواند از هر غیرمعصومی دفاع کند ولی این عمل و اعتقاد او الزام آوری برای ما ندارد ♦️خلاصه اینکه عذرخواهیم از اینکه نمی توانیم مثل خیلی از کانال های دیگر فقط بارگذار بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری و سایر بزرگان باشیم و قصیده ای طویل در مدح آنها بسراییم 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️علم‌الهدی و تفسیر به رای دین . ♦️تفسیر به رأی، دقیقاً همان چیزی است که ۱۴ قرن، اسلام را «فربه» و
🔹بنابر حدیث معروفِ «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» کسی که اهتمام به امور مسلمین نکند مسلمان نیست آیا رای ندادن عدم اهتمام به امور مسلمین شمرده نمی شود؟ 🔻علاوه بر آن، منظور از اینکه کسی در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست، نه اینکه شرعا از مسلمانی خارج شده بلکه آن کمال اسلام در او نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: محبت به پدر و مادر عمر را طولانی می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹 اساسا تعارض امر دینی با امر عرفی (امر سکولار) و قراردادن این دو در برابر هم حاصل تفکر مسیحی و در عالم مسحیت بوده است. 🔸در عالم مسحیت بین «امر سکولار» و«امر روحانی تعارض قائل بودند، و کسانی که زندگی روحانی» را می پذیرفتند زندگی شان را فقط صرف امور دینی و معنوی می کردند. در تلقی ثنویت اندیشانه مسیحی اموری چون ازدواج، صاحب فرزند شدن، کشاورزی، بازرگانی، سیاست ، جنگ و بسیاری از امور دیگر امور سکولار محسوب می شوند. در این تلقی مسیحی هر کسی به زندگی غیر روحانی بپردازد، به امر سکولار مشغول شده است. 🔻اما یک چنین تعارضی میان امر دینی و امرسكولار از اساس در اسلام وجود ندارد. پیامبر اسلام، هم فردی معنوی و هم مرد خانواده ، اقتصاد، تجارت، جنگ و سیاست بوده است. اما متأسفانه ثنویت اندیشی مسیحی و تعارض میان امر دینی و امر سکولار به اذهان مسلمانانی چون مودودی، سید قطب ، حسن البناء و همه طرفداران ایده تأسیس حکومت اسلامی نفوذ کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ شهریه و عملکرد طلاب 🔹طلاب حوزه علمیه، تا قبل از پایه دهم، شهریه مختصری می‌گیرند؛ البته مشروط به این که در درس و امتحانات شرکت کنند. پس از پایه دهم ( یعنی زمانی که در دروس خارج فقه و اصول، شرکت می‌کنند) اگر متأهل باشند، حدود 1.500 هزار تومان شهریه دریافت می‌کنند؛ که در این زمان، شرط «درسِ اجباری» و نیز «فعالیت و عملکرد» وجود ندارند؛ به این معنی که به صِرف «طلبه بودن» شهریه می‌گیرند؛ چه اینکه به وظایف طلبگی اهتمام داشته باشند، و چه نداشته باشند (به همین خاطر، ما طلابی که به نوعی عاطل و باطل می‌گردند نیز داریم). 🔻به نظر می رسد، همان گونه که نبود «حقوقِ در مقابلِ عملکرد» در ادارات و برای کارمندان، کار اشتباهی است؛ و انگیزه فعالیت و بهره وری بهتر و بیشتر را در کارمندان از بین برده است؛ همین وضعیت در طلاب نیز، کار اشتباهی است. 🔹حوزه علمیه، ورودی طلبه دارد، ولی «خروجی» طلبه ندارد. به این معنی که: یک دانشجو، بالاخره روزی، فارغ التحصیل می‌شود، و می‌رود دنبال کار خودش؛ ولی یک طلبه، وقتی وارد حوزه علمیه می‌شود؛ همین جور هست، تا روزی که فوت کند. این وضعیت، به مانند «شرکت‌های هرمی» می‌ماند، که بالاخره روزی به «بن بست» خواهند خورد. یعنی، نظام حوزه توانایی تأمین شهريه همه طلاب را در آینده نخواهد داشت؛ و منجر به فروپاشی نظام مالی حوزه، یا وابستگی آن به دولت‌ها خواهد شد. 🔻به نظر می‌رسد بهترین کار، «پرداخت شهریه در مقابل عملکرد» است؛ یعنی اگر طلبه‌ای فعال بود، و عملکرد مناسب و مثبت داشت، از سوی حوزه تأمین «درستِ» مالی شود؛ تا محتاجِ مردم و جناح‌های سیاسی نباشد، و اگر فعالیتی نداشت؛ شهریه‌اش را قطع نمایند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: با عزم و اراده به جنگ سستی بروید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️برادر ها خواهر ها عاشق شوید زندگی به عشق است. 😍سخنانی زیبا و دلنواز از مرحوم آیت الله بهشتی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: کسی که با آگاهی قسم دروغ بخورد با خدا به مبارزه و جنگ برخاسته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۷) 💠رکن اول: تمایز دین از معرفت دینی و آسیب شناسی آن 🔹اولین رکن نظريه قبض و بسط عبارت از تمایز و تفکیک دین از معرفت دینی است. توضیح مطلب اینکه، هر نظریه ای که مبانی و پیش فرض های رئالیستی داشته باشد، لاجرم میان علم و معلوم یا به عبارت دقیق تر بین معلوم بالذات معلوم بالعرض تفکیک قائل است و بعد از پذیرش چنین تمایزی تطابق و یا عدم تطابق علم با معلوم به میان می آید. نظریه قبض و خود را نظریه معرفت شناسانه رئالیستی معرفی می کند و بر این اساس یکی از مبانی خود را تمایز معرفت دینی از دین قلمداد می نماید. 🔻دکتر سروش می نویسد: نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت یک نظریه رئالیستی است یعنی میان شي و تصور از شئ فرق می نهد خواه این تصور صحيح باشد خواه ناصحیح، آن ایده الیسم است که میان ذهن و خارج فاصله ای نمی بیند و خارج را عین ذهن یا ذهن را عين خارج می پندارد... درک ما از شریعت حتی اگر سراپا درست و بی نقص باشد باز هم غیر از خود شریعت است. 🔸تمایز بین هر معلوم بالذات با معلوم بالعرض، مطلب غیر قابل انکاری است و تمایز معرفت دینی از دین نیز از این اصل کلی مستثنا نیست، ولی ادعای رئالیستی نویسنده قبض و بسط با نامقدس شمردن معرفت دینی - که توضیحش خواهد آمد. قابل جمع نیست. توضیح اینکه، مکتب های رئالیستی برای اثبات واقع گرایی خود ناچار به پذیرش حداقل سه اصلند: ۱. تمایز وجودشناختی عین با ذهن یا اندیشه و خارج؛ ۲.مطابقت في الجمله صورت ذهنی با عين و خارج؛ ۳. وجود معیاری برای کشف مطابقت اعم از این که کشف این تطابق به آسانی به دست آید و یا با زحمت و مشقت تحصیل شود. 🔻پس پذیرش اصل اول و نفی اصل دوم و سوم نه تنها یک نوع پارادوکس و تناقض است، بلکه آن نظریه را از مکتب رئالیسم خارج می سازد. و این نظریه اگر مطابقت بعضی از افکار و معارف دینی را بپذیرد پس به تقدس و خلوص و حقانیت آن بعضی از افکار باید فتوای معرفت شناسانه بدهد و اگر چنان اعترافی ننماید رئالیست نخواهد بود به خصوص با توجه به جملاتی از قبیل «دین هر کس فهم او است از شریعت» بیشتر این تمایز را از دست نویسنده نظریه می گیرد، زیرا با این عبارت، دین را همان فهم از شریعت معرفی کرده است مگر اینکه مراد وی از دین، تدین باشد که در این صورت، ایشان در عبارتشان از الفاظ مشترک لفظی استفاده کرده است بدون این که برای جلوگیری از مغالطه در مشترک لفظی چاره ای بیندیشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi