eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️سوال آیا زن میتواند مساوی و یا جلوتر از مرد نماز بخواند!؟ مقلد رهبری ـــــــــــــــــــــ ✅پاسخ بنا بر احتياط واجب لازم است بين زن و مرد در حال نماز، حداقل يک وجب فاصله باشد و در اين صورت اگر زن و مرد مساوی يکديگر بايستند يا زن جلوتر از مرد بايستد، نماز هر دو صحيح است. اجوبه سوال 374
💠نمونه ای از ناکارآمدی مبنای وثوق سندی محقق خویی در مواجهه با احادیث ( تضعیف روایات ولادت امام زمان ) ♦️به جرات می توان می گفت که محقق خویی مجدد مبنای وثوق سندی امثال صاحب معالم و صاحب مدارک است . اگر از صحت سند یک حدیث، اطمینان حاصل شود، گفته می‌شود وثوق سندی نسبت به آن حاصل شده است. در این مبنا ثقل بحث در مواجهه با احادیث بررسی سند و راویان است برعکس مبانی وثوق صدوری که سند فقط یکی از امارات صدور حدیث است . 🔹مرحوم آیت الله شیخ محمد آصف محسنی بر مبنای محقق خویی کتاب مشرعه بحار الانوار را نوشته است. ایشان در این کتاب تمام روایات بحار را بررسی کرده و صحیح و ضعیف هر باب را جدا ساخته اند.البته در واقع اکثر روایات بحار را با این مبنا از دم تیغ گذرانده اند. 🔸به عنوان مثال در باب فضیلت علم و نکوهش جهل از 53 روایت نقل شده در باب فقط یک روایت را معتبر می دانند!!!! 🔻یکی از مهمترین اختلافات شیعه و سنی در بحث مهدویت مسئله ولادت امام زمان است. علامه مجلسی در بحار در باب مربوط به ولادت امام زمان بیش از 40 روایت را از کتب شیعه جمع کرده است ولی مرحوم محسنی با به کارگیری مبانی وثوق سندی همه روایات را تضعیف کرده اند!!!!! لذا طبق نظر ایشان حتی یک روایت صحیح در مورد ولادت امام زمان در کتب شیعه وجود ندارد و ایشان برای اثبات ولادت دست به دامن امثال ابن حجر هیتمی می شود. ▪️البته ایشان با این سوال روبروست که کلام ابن حجر که متوفی قرن 10 هست و با ولادت امام زمان بیش از 700 سال فاصله دارد چه حجیتی می تواند داشته باشد ؟؟؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
کلام مرحوم آصف محسنی در مورد روایات ولادت امام زمان
💠تاملی بر کتاب در محضر بهجت ♦️کتاب در محضر بهجت مجموعه نکات متنوعی است که آقای محمد حسین رخشاد ( از اساتیدی که گفته می شود از آقای سعادت پرور اجازه تربیت شاگرد دارند) از بیانات آیت الله بهجت طی 15 سال درس خارج یادداشت برداری کرده اند.این کتاب در سه جلد و با تایید دفتر آقای بهجت چاپ شده است. ♦️نکات جالبی در کتاب وجود دارد ولی یک سری اشتباهات فاحش و متعدد هم وجود دارد که صدور آنها از مرجع تقلیدی بعید به نظر می رسد.در این مقال به سه مورد از آنها اشاره می شود. ♦️1-اشتباه گرفتن ابوجعفر هاشمی مدنی ( که از وضاعین حدیث در اهل سنت است ) با امام باقر و با این پیش فرض اشتباه حمله کردن به علمای اهل سنت . در این کتاب در اشتباهی عجیب در یک مورد به صراحت (ج 2 نکته 1117)و در یک مورد به صورت کنایه ( ج 2 نکته 1066)ابوجعفر هاشمی مدنی با امام باقر اشتباه گرفته شده است😔 ♦️2-اشتباه گرفتن هشام بن حکم با هشام بن عبدالملک ( ج 2 نکته 1246 ) هشام بن حکم نیاز به معرفی آنچنانی ندارد و بر اهل علم پوشیده نیست که یکی از متکلمین برجسته شیعه و خادم اهل بیت است.باز بر اهل علم پوشیده نیست که هشام بن عبدالملک از دشمنان اهل بیت است.در این کتاب هشام بن حکم دشمن اهل بیت معرفی شده است!!!😯 ♦️3-عبدالله بن حسن وساطت می کند که امام علی مروان بن حکم را نکشد!!! (ج 2 نکته 1254) اگر مراد از عبدالله بن حسن که از نوادگان امام حسن است باشد، ایشان سال ها بعد از این ماجرا متولد شده و اگر منظور عبدالله فرزند خود امام حسن است عرض می شود که ایشان در کربلاء کودکی نابالغ بودند و امکان نداشت که در جنگ جمل که در سال 36 واقع شده حضور داشته باشد.🤔 ♦️این سه مورد تنها گوشه ای از اشتباهات عجیب و غریب در این سه جلد است.حال شما مختارید که این اغلاط را به حساب مولف بنویسید یا به حساب گوینده. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیطان به موسی(ع) گفت: سه وقت به انسان مسلط میشوم: 1️⃣وقتی ازخودش راضی باشد. 2️⃣اعمال خوبش را زیاد بداند. 3️⃣گناهانش را کم و کوچک بداند. 📚کافی ج2 ص314 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️سئوال در چه مواقعی می توان نمازی را که به قضا شدن آن شک داریم به نیت (ما فی الذمه) خواند؟ ✅پاسخ برای این حالت مثال های متعددی است که اشاره می شود: 1.اگر عصر را سهواً در وقت مختص به ظهر بخواند ( به این تصور که نماز ظهر را خوانده است) نمازش صحیح است ولی احوط آن است که نماز را به عنوان نماز ظهر حساب کند، سپس چهار رکعت به قصد ما فی الذمه (آن چه که در حقیقت بر گردن دارد) اعم از ظهر و عصر به جا می آورد.[1] 2. هرگاه که بداند یکی از نماز های پنچ گانه از وی شده است ولی دقیقاً نداند کدام نماز بوده است، می تواند یک نماز صبح، یک نماز مغرب و یک نماز چهار رکعتی به نیت ما فی الذمه(اعم از ظهر،عصر یا عشا) بخواند. و اگر در مسافرت از وی قضا شده،فقط یک نماز مغرب و یک یماز دو رکعتی به نیت ما فی الذمه می خواند. و اگر نداند که مسافر بوده یا در وطن خودش، باید یک نماز دو رکعتی ،یک چهار رکعتی و یک نماز مغرب به نیت ما فی الذمه می خواند و در تمام نماز های که به نیت ما فی الذمه خوانده می شود بین جهر و اخفات مخیر است.[2] 3. فرض سوم زمانی است که وقت اداء نماز در شهر خودش تمام شده باشد،یعنی مثلاً خورشید طلوع کرده باشد، سپس به منطقه ای مسافرت می کند که هنوز وقت اداء نماز باقی است، آیا در این صورت باید نمازش را به نیت اداء بخواند و یا به نیت قضاء و یا به نیت ما فی الذمه؟ بنا بر احتیاط فتوا داده اند که به قصد ما فی الذمه که اعم از اداء و قضا است بخواند.[3] 4. اگر وقت از نیمه شب گذشت و نماز مغرب و عشا را نخوانده بود باید به قصد ما فی الذمه بخواند.[4] 🔹البته شاید بتوان برخی دیگر از مثال هایی در این باره پیدا کرد که می توانید به توضیح المسائل مراجعه کنید. ------------------------- [1] خویی، منهاج الصالحین، ج1، ص132، م 503. [2] همان، م 725. [3] خوئی، منهاج الصالحین، ج1، ص132، م 503. [4] امام خمینی، نجاة العباد ، ص 87، م7.
✍اسلام آوردن مسلمانان صدر اسلام آیا بخاطر اعجاز قرآن بوده است ؟ 🔹اگر فرض بگیریم ادعای نبوت بدون معجزه عقلا قابل تصدیق نیست در اینصورت ایمان برخی از والامقام ترین اصحاب پیامبر زیر سوال می رود. 🔸اگر بپذیریم که معجزه اصلی پیامبر خصوصا در چند سال ابتدایی دعوت که تعدادی از مهمترین یاران او به اسلام گرویدند تنها قرآن بوده است آنگاه از آنجایی که تنها وجهی از اعجاز قرآن که در ابتدای کار قابل بحث است اعجاز بیانی بوده است و برخی از یاران پیامبر هنگام ایمان آوردن در سطحی از سخن شناسی نبوده اند تا بتوانند فرابشری بودن قرآن را تصدیق کنند می بایست ایمان ایشان به اسلام را ایمانی سست و نامعقول قلمداد کنیم. ♦️به طور مشخص افرادی مثل زبیر و طلحه که با توجه به تاریخ تولدشان هنگام اسلام آوردن کم سن بوده اند نمی توانسته اند دانش سخن شناسی کافی برای تشخیص اعجاز قرآن را داشته باشند.همچنین صهیب رومی که از سابقان در اسلام است بزرگ شده روم بود و به این جهت نمی توانسته زبان عربی را در حد سخن شناسی بداند وطبیعتا قادر نبوده از روی تشخیص اعجاز بیانی قرآن مسلمان شده باشد.ضمن اینکه او نیز در آغاز اسلام بسیار جوان بوده است . 🔺جالب تر اینکه جعفر بن ابی طالب در مجلس نجاشی سخنی از اعجاز قرآن برای علت اسلام آوردن خود و دیگران به میان نمی آورد .متن سخنان جعفر را در سایت زیر ببینید: https://hawzah.net/fa/Book/View/45310/33299/%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%86-%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%B3%D8%AE%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%B4%DB%8C ◾️لذا با توجه به این قرائن تاریخی معقولانه است که بگوییم اسلام مسلمانان اولیه نه از سر اعجاز قرآن بلکه مثلا بخاطر مضامین اخلاقی دعوت نبوی بوده است . 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠وقتی محوریت فقه و اصول در حوزه الغدیر، شاهکار علامه امینی را در حد یک کتاب شعر و ادبیات پایین می آورد😞 🔻نقل خاطره ای از علامه امینی در مواجهه آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی با کتاب الغدیر 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: دعای مادر از موانع اجابت دعا می گذرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️سوال حکم کسی که حق الناس بر گردنش هست چیست؟ ✅پاسخ اگر صاحبان آنها را می شناسید باید مال یا بدهی خود را به آنها اداء کنید و اگر نمی شناسید یا دسترسی ندارید از طرف آنها صدقه بدهید .
✍️معجزات حضرت نوح و حضرت ابراهیم چه بوده است ؟ 💠اگر قرآن را ملاک فهم خود از زندگی انبیاء قرار دهیم برای برخی از ایشان معجزه ای در قرآن ذکر نشده است.البته در قرآن به بعضی انبیاء تنها در حد اشاره پرداخته شده اما برخی از انبیاء مانند حضرت نوح و حضرت ابراهیم هستند که قرآن گزارش نسبتا مفصلی از زندگی آنها می دهد با اینحال در مورد هیچ کدام از این دو نفر معجزه ای که حجتی برای رسالت ایشان باشد نیامده است. 🔸حال این سوال مطرح است که از عدم ذکر معجزه برای این انبیاء آیا می توان نتیجه گرفت که ایشان فاقد معجزه بودند.این حرف که از عدم ذکر معجزه نمی توان عدم آنرا نتیجه گرفت کلامی منطقی است اما مسئله مهمتری مطرح می شود. 🔹وقتی خداوند در شرح زندگی انبیاء به توضیح چگونگی دعوت ایشان و محاجه ی ایشان با مردم پرداخته و در چند مورد مثل موسی (ع) و عیسی(ع) به تفصیل اعجاز ایشان را بیان کرده، چه دلیلی دارد که در مورد برخی دیگر از انبیاء که به تفصیل حکایتشان را بازگو کرده از شرح معجزه ی آنها که بخش مهمی از رسالت ایشان بوده،امتناع کند؟ 🔻اگر احتمالات را در نظر بگیریم معقول تر آنست که بپذیریم برخی انبیاء فاقد معجزه بودند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رهبر کبیر انقلاب: عدشون خیلی زیاد نیست. فضولیشون زیاده! ادعاشون زیاده! 🔹من التماس می کنم به ملت ایران... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠وقتی حضرت حافظ ملای رومی را فیتیله پیچ می کند ♦️همه داستان موسی و شبان مولوی را شنیده ایم .مولوی از زبان باری تعالی در رد فعل موسی چنین می گوید : تو برای وصل کردن آمدی نی برای فصل کردن آمدی 🔹حضرت حافظ همین معنا را لطیف تر بیان کرده است : دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم با کافران چه کارت گر بت نمی‌پرستی🥰 🔰بیهوده نیست که شهریار آذربایجان در شعر معروف همای رحمت توصیف حالت بیقراری از هجران یار را به اعجاز الفاظ حافظ می سپارد : چه زنم چونای هردم ز نوای شوق او دم که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را «همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی به پیام آشنائی بنوازد آشنا را»👌 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: تنها كسى به نعمت هاى آخرت مى رسد، كه در مقابل گرفتاری هاى دنيا صبر و شكيبائى داشته باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi