eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣قابل توجه خود عمار پندارها 🔹وعده های مادی و معنوی حضرت امام کمی بعد از پیروزی انقلاب زمان : 10 اسفند 1357 مکان : مدرسه فیضیه قم ♦️نکات برجسته بیانات امام : 🔵در سرتاسر ایران برای ضعفا مسکن می سازیم 🔴دارایی شاه و خواهر و برادرش برای آبادی یک مملکت کافی است ⚫️دلخوش نباشید که فقط مسکن می سازیم ⚪️ما هم دنیا را آباد می کنیم هم آخرت را 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠از هاتف الهی به سید محمد حسین طهرانی: روی مجلدات کتب خود،علامه آیت الله درج کن!! ♦️سید محمد حسین ط
✍️ مشورت دادن علامه طهرانی به امام خمینی !!! ♦️در کتاب وﻇﯿﻔﻪ ﻓﺮد ﻣﺴﻠﻤﺎن در اﺣﯿﺎی ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ در ﺻﻔﺤﻪ 29 ﮔﺰارﺷﯽ ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ: آﻗﺎی ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﻃﻬﺮاﻧﯽ ﻣﺪﻋﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از ﻗﯿﺎم ﭘﺎﻧﺰده ﺧﺮداد رﻫﺒﺮ اﻧﻘﻼب ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺗﺒﻪ از ﻣﻦ ﮐﺴﺐ رای و ﻧﻈﺮ ﮐﺮدﻧﺪ. دو ﺑﺎر ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺷﻤﺎ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﺪ ﻣﺎ ﭼﮑﺎر ﮐﻨﯿﻢ؟ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺳﻮم ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﻣﻦ ﭼﻪ ﻗﺴﻤﯽ اﻋﻼﻣﯿﻪ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ؟ و در ﻣﺮﺗﺒﻪ ﭼﻬﺎرم ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭘﺲ ﭼﻪ ﮐﻨﯿﻢ؟ ♦️ ﺳﻦ آﻗﺎی ﻃﻬﺮاﻧﯽ در آن ﺗﺎرﯾﺦ ﺣﺪود 38 ﺳﺎل ﺑﻮده اﺳﺖ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ رﻫﺒﺮ اﻧﻘﻼب ﺑﺎ وﺟﻮد ﻋﻠﻤﺎی ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ در آن ﻋﺼﺮ، اﯾﺸﺎن را ﻣﻮرد ﻣﺸﺎوره آن ﻫﻢ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ؟! و در ﯾﮏ ﺟﻠﺴﻪ ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺗﺒﻪ از اﯾﺸﺎن ﮐﺴﺐ رأی و ﻧﻈﺮ ﮐﻨﻨﺪ؟! ♦️اﺻﻞ ﻣﺸﻮرت ﺑﺎ اﻫﻞ ﺧﺒﺮه ﺳﯿﺮه ﻫﻤﻪ ﺑﺰرﮔﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ وﻟﯽ ﻧﮑﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺎﻣﻞ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ آﻗﺎی ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﻃﻬﺮاﻧﯽ در آن ﺗﺎرﯾﺦ ﻧﻪ در ﺣﻮزه ﻋﻠﻤﯿﻪ ﺗﺪرﯾﺲ داﺷﺘﻪ اﻧﺪ و ﻧﻪ ﺗﺎﻟﯿﻔﯽ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و از ﻋﻠﻤﺎی ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ و ﻧﻪ از ﺷﺎﮔﺮدان رﻫﺒﺮ اﻧﻘﻼب ﺑﻮدﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﺑﺮ اﺛﺮ ﺣﻀﻮر در درس رﻫﺒﺮ اﻧﻘﻼب از وی ﻣﺸﻮرت ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ. ♦️ آﻗﺎی ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﻃﻬﺮاﻧﯽ درﺑﺎره ﺧﻮدﺷﺎن در آن ﺳﺎل ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ: ﻣﺎ در آن وﻗﺖ اﺳﻤﯽ ﻧﺪاﺷﺘﯿﻢ، رﺳﻤﯽ ﻧﺪاﺷﺘﯿﻢ، ﻫﯿﭻ، ﯾﮏ اﻣﺎم ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺳﺎده ای ﮐﻪ ﻣﯽرﻓﺘﯿﻢ ﻣﺴﺠﺪ و ﻣﯽآﻣﺪﯾﻢ ( وﻇﯿﻔﻪ ﻓﺮد ﻣﺴﻠﻤﺎن در اﺣﯿﺎی ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ ص 44) ♦️ روشن است کسی که در سال 42 صاحب کرسی درس خارج فقه و اصول و صاحب ﺗﺎﻟﯿﻔﺎت ﺑﻮده اﺳﺖ ﭼﮕﻮﻧﻪ می توان پذیرفت ﮐﻪ از ﯾﮏ اﻣﺎم ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺳﺎده در ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻬﻢ اﻧﻘﻼب ﮐﺴﺐ رای و ﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ او ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ: "ﻣﻦ ﭼﻪ ﻗﺴﻤﯽ اﻋﻼﻣﯿﻪ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ؟" در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺧﻮد اﻫﻞ ﻗﻠﻢ ﺑﻮدﻧﺪ و در ﺟﻮارﺷﺎن ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺮوﻣﻨﺪﺷﺎن ﻣﺮﺣﻮم آﯾﺔ الله ﺳﯿﺪ ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﮐﻪ دارای ﻣﺮاﺗﺐ ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻮدﻧﺪ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻨﺪ. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️مدیر موسسه پژوهشی فرهنگی اندیشه سعادت‌ : حجت الاسلام و المسلمین سعادت پرور وصی سلوکی نداشتند!!!
♦️نظر یکی از اعضای محترم کانال در مورد این پست را ملاحظه کنیم : 🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸اول، مشخص بشه منظور از عرفان چیه؟ عرفان به معنای صوفی‌گری باطل؟ عرفان ابن عربی؟ عرفان آیت الله قاضی؟ 🔸دوم، این که بگیم همه‌اش حرف‌های دلیه اصلا حرف دقیقی نیست و انصافا بی انصافیه! اگر کسی یه مدت با دید منصفانه کلمات آقایون رو ببینه و خووش هم واقعا اهل عمل باشه، بطلان این حرف‌ها رو میبینه. شاید منظور شما صوفیه و... بوده باشند اما حداقل مسعک عرفانی آیت الله قاضی که بنده مدتی توش مطالعه داشتم اصلا روی هوا نبست و اتفاقا اینطور کسانی که روی هوا مطابق دلشون کار میکنن ذمّ میشن. اتفاقا توی این مسلک، این که فلانی اهل مکاشفه یا کرامت یا... هست رو ملاک نمیدونن و اتفاقا سالکین مبتدی که ممکنه تازه این حالات براشون پیش بیاد رو نهی میکنن از اینکه به اینها دل ببندند و هدف اصلا چیز دیگری هست و اینها جذابیت‌های بین راه هست که نباید بهشون دل بست! 🔹و اما راجع به استاد.شاید ما الان همین عالم پایینی که خودمون توش هستیم رو نگاه کنیم و وقتی بیبنیم برای سطح ما خیلی نیاز به استاد خاصی نیست، بگیم کلّا بازیه! اما حداقل احتمال بدیم یه چیزایی هم هست که ما نمیفهمیم! اونهایی که رفتن گفتن طی این مرحله بی همرهی خضر مکن! البته ما به آقایون تعبد نداریم و قرار نیست هر مزخرفی رو به اسم اینکه ما الان نمیفهمیم تاییدش کنیم! اما اگر کسی یه مدت منصفانه کلمات آقایون رو بخونه و خودش هم خالصانه اهل عمل باشه، براش معلوم میشه. اگه خودمون پایینیم، نخوایم بقیه رو هم بکشیم پایین که هم اندازه و بلکه پایین تر از ما بشن! 🔹و طبیعتا وقتی فایده استاد معلوم شد، این که آیا فلان آقا که ما قبولش داشتیم فلان آقایی که الان ادعای وصایت کرده رو تایید کرده یا نه، برامون مهم میشه. عنه عليه السلام :يَخْرُجُ أحَدُكُم فَراسِخَ فَيَطْلُبُ لِنَفْسِهِ دَليلاً ، و أنتَ بِطُرُقِ السّماءِ أجْهَلُ منكَ بِطُرُقِ الأرضِ ، فاطْلُبْ لِنَفْسِكَ دليلاً .[الكافي : 1 / 184 / 10 .] امام باقر عليه السلام :وقتى يكى از شما مى خواهد چند فرسنگ راه بپيمايد، براى خود به دنبال راهنما مى گردد؛ و تو به راههاى آسمان نا آشناترى تا به راههاى زمين، پس، براى خود به دنبال راهنما باش. ♦️نشر نظرات اعضای کانال به منزله تایید محتوا نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️ شیعیانِ عربستان،اهل سنت ایران ♦️اگر با نگاه فرامذهبی و صرفاً انسانی، و بدون تعصبات دینی و فرقه‌
♦️نظر یکی از اعضای محترم کانال در مورد این پست را ملاحظه کنیم : ببخشید شما تا حالا چند تا منطقه سنی نشین رفته اید و شرایط را دیده اید؟! مثلا بنده تقریبا 10 سال زاهدان زندگی کرده ام یا مثلا استان گلستان که بیشترش سنی هستند، تبلیغ مفصلی در بیش از ده روستا و شهر آن داشته ام یا مثلا تایباد رفت و آمد خاص تبلیغی برای سازماندهی کلیت نیروهای تبلیغی شان داشته ام از آن طرف دو بار هم توفیق عمره داشته ام و هر دو بار مسجد شیعیان رفته ام و شرایط را از نزدیک دیده ام به نظرم کلا متنی که نوشتید، با بی اطلاعی فوق العاده بوده است تقوا اقتضا میکند که انسان بدون آگاهی بر اساس شانتاژهای خبری حرف نزند اگر کسی در زاهدان یا گلستان یا تایباد و ... مظلوم باشد، شیعیان آن منطقه هستند الآن جوانان شیعه در این شهرها با چالش استخدام مواجه هستند در بسیاری از مناطق عمده مسئولین اهل سنت هستند و از این مسأله در استخدام نکردن جوانان شیعه استفاده میکنند و بسیاری از مسائل دیگر که روضه مفصلی است و با اهل این مناطق هم همزبان شوید، چه ها که نمیشنوید بنده به عنوان نه یک شیعه بلکه به عنوان یک انسان، واقعا از پیام شما متأثر شدم و سوختم لطفا در مورد چیزی که نمیدانید حرف نزنید اگر قانع نشدید، حاضرم قرار مجازی بگذارم و برخی از درد و دل های شیعیان این مناطق را که با گوشت و پوست هم چشیده ام، نقل کنم به نظرم این پیام شما نیاز به یک معذرت خواهی و غلط کردم دارد به امید آزاد اندیشی و دوری از ژِست یا علی ♦️نشر نظرات اعضای کانال به منزله تایید محتوا نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
❓ چرا فعالیت های مالی بیوت مراجع عظام تقلید شفافیت ندارد ؟ #تأمل #فقه_سنتی #فقه #مرجعیت #شفافیت
♦️دخلِ و خرج مراجع تقليد . حالا كه هى دم از "شفاف سازى" زده ميشه، خوب كه دخل و خرج مراجع معظم تقليد هم، شفاف بشه . . پیشنهاد میشه كه اين بزرگواران ، آمار ورودى پول هاى به دفترشون رو اعلام كنن و نوع و مقدار خرج هايى هم كه مى كنن اعلام كنن بالاخره پولِ حلاله، چه عيبى داره مردم بدونن از كجا مياد و توى كجا خرج ميشه 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تکفیر شیخ محمد آصف محسنی بخاطر رد تحدی به سوره های کوچک قرآن 🔹مرحوم محسنی از علماء و رهبران مذ
✍️نقد تند امام خمینی بر محدث نوری ♦️میرزا حسین محدث نوری محدث و چهره سرشناس علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری بود. در میان مولفات محدث نوری ، کتاب جنجال‌برانگیز او با عنوان فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب‌الارباب باعث جلب انتقادات و نظرات منفی فراوانی نسبت به او شد. او در این کتاب دلایلی در تحریف قرآن ارائه کرده است که روایات وارد در این کتاب بیش از هزار است و تحریف آن را از جهت نقیصه خواسته‌است به اثبات برساند. ♦️وی در دیباچه این کتاب می‌نویسد: «این کتابی است لطیف که در اثبات تحریف قرآن، و فضایح اهل جور و عدوان فراهم آورده‌ام، و آنرا فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب‌الارباب نام نهادم، و بر سه سرآغاز و دو باب قرار دادم» ♦️امام خمینی به مناسبت بررسی مسئله‌ی تحریف قرآن، به اظهار نظری درباره‌ی محدث نوری پرداخته است و لحن تند ایشان در هیچ مناسبت دیگری نسبت به یکی از علما و محدثین شیعه سابقه نداشته است. ایشان در کتاب «انوارالهدایة فی التعلیقة علی الکفایة» (ج ۱، صص. ۲۴۴-۲۴۵) می‌نویسد: «صاحب «فصل الخطاب» کسی است که کتاب‌هایش نه فایده علمی دارد و نه فایده عملی؛ بلکه تنها عبارت است از طرح احادیث ضعیف و غیرمعتبر که علما از عمل به آن‌ها اعراض کرده و بزرگان پیشگام و خردمند ما، مانند محمدون ثلاث ـ رحمهم الله ـ از نقل آن‌ها دوری جسته‌اند. وضعیت کتاب‌های روایتش غالبا مانند مستدرک چنین است و از دیگر کتاب‌هایش نپرس که مملو است از قصه‌ها و حکایات غریبی که اغلب آن‌ها به شوخی شبیه‌تر است تا جدی! او ـ رحمه الله ـ شخص صالح و جست‌وجوگری بود؛ لکن اشتیاقش به جمع‌آوری روایات غیرمعتبر و مطالب عجیب و غریب و مسائلی که عقل سلیم و فکر درست آن را نمی‌پذیرد، بیشتر از [گردآوری] سخنان نافع بود، و عجب از معاصرین هوشیارش که چگونه غافل شدند و شد آنچه شد [یعنی قول به تحریف قرآن] که آسمان ها برای آن بگریند و و نزدیک بود زمین تکه تکه شود؟» 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Madadi-900720.mp3
330.1K
♦️رجالی مشهور، جناب آقای مددی نیز این خبر را موضوع دانسته است 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن ال
♦️آیت‌الله صافی:‌ مگر می‌خواهید با قرآن بجنگید که استاندار زن بگذارید 🔹در دیدار با نمایندگان روحانی مجلس و خطاب به وزیر کشور، آیت الله صافی گلپایگانی با انتقاد از پافشاری برخی بر مواضع غیر دینی اضافه کرد: «متأسفانه می‌آیند در قم که مرکز تشیع است، اعلام می‌کنند که برای بعضی از استان‌ها استاندار زن منصوب می‌کنیم؛ مگر می‌خواهید که با قرآن و پیامبر جنگ کنید که اینچنین خلاف شرع می‌گویید؟ شما با چه کسی می‌خواهید لجبازی کنید؟ آیا با احکام خدا و مسلّمات دین مخالف هستید»؟ لینک خبر : https://aftabnews.ir/fa/news/92829/%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B5%D8%A7%D9%81%DB%8C%E2%80%8C-%D9%85%DA%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%AC%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B2%D9%86-%D8%A8%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ تسامح در ادله سنن و ضررهای آن علیه شیعه ♦️آیت الله حسینی قزوینی در مورد کاربست قاعده تسامح در ادله سنن در مکتوبات علمای شیعه می فرمایند : 🔹اهل‌سنت آمدند همان موضوعی را که ما در «تساهل در ادله سنن» داریم را مورد عمل قرار دادند. البته من روی این قضیه خیلی حرف دارم اگر فرصتی بشود من اقوال بزرگان را روی قضیه «تسامح در ادله سنن» عرض می‌کنم که چه ضرر‌هایی امروز به خاطر قضیه «تسامح در ادله سنن» متوجه جهان شیعه است که دستمایه وهابیت شده است! 🔹ما در بحث‌ها و مناظراتی که با این‌ها داشتیم به این‌جا که رسیدیم بنده رسماً اعتراف می‌کنم هیچ جوابی نداریم جز این‌که بگوییم آقایان در «تسامح در ادله سنن» تسامح فرموده‌اند! غیر از این چیز دیگری نیست! از زمان «شیخ مفید» (اعلی الله مقامه) تا امام (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب «مکاسب»‌ و «معاملات» یکی از معاملات مکروه، معامله با اکراد است. این بندگان خدا چه گناهی کرده‌اند! زبان‌شان «کُرد» است؛ ولی معامله مکروه است. من تعجبم از خود امام (رضوان الله علیه) است - البته آن‌چه که در ذهنم است این مطلب را در «تحریر» هم دارد - ایشان با آن بینش و نگاهی که به جامعه دارد، ایشان هم یکی از معاملات مکروه را معامله با اکراد می‌داند توضیح هم نمی‌دهد. 🔹روایت «مرسله ابو ربیع شامی» است «يا أبا الربيع لا تخالطوهم ، فإن الأكراد حي من أحياء الجن ، كشف الله عنهم الغطاء فلا تخالطوهم» الحر العاملی، محمد بن الحسن، متوفای 1104ق، وسائل الشیعه الی تفصیل مسائل الشریعه، ج12، ص308، تحقيق مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث – قم، چاپ دوم، 1414هـ الان در شبکه‌های ماهواره‌ی همین روایت را دستمایه برای کوباندن شیعه، تزلزل اعتقادات شیعه، بدبین کردن یک طیفی از «اکراد» قرار داده‌اند. شما ببینید «اکراد» در «ایران»، «عراق» و «ترکیه» یک جمع کثیری هستند. خارج فقه مقارن جلسه چهل و یکم 97/09/26 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
✍️سهو النبی (1) - ابن الولید و شیخ صدوق ♦️شيخ صدوق در کتاب من لايحضره الفقيه ج 1 ص 359 ديدگاه خود
✍️سهو النبی، سهو الصدوق است ♦️سید نعمت الله جزائری در الانوار النعمانیه ج 4 ص 27 و 28 عبارتی را از شیخ بهایی بدین گونه نقل کرده است : فممّن شنّع عليه من المتأخرين‌ شيخنا المحقّق الشيخ بهاء الدين نوّر اللّه مرقده، و قال في جملة كلامه انّ نسبة السهو الى ابن بابويه أولى من نسبتها اليه، و قال أيضا عند قول ابن بابويه و ان وفّقنا اللّه صنّفنا كتابا في كيفيّة سهو النبيّ : الحمد للّه الّذي لم يوفّقه لتصنيف ذلك الكتاب. 🔹خلاصه کلام شیخ بهایی اینست که نسبت سهو به صدوق اولی از نسبت سهو به پیامبر است و خدا را شکر که شیخ صدوق توفیق نیافت که کتاب مستقلی در کیفیت سهو النبی بنگارد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتاورد برگزار می‌کند: «نظریه‌های از ۹ متفکر جهان» در این رویداد، هرشب به ارائه و تبیین نظریه یکی از متفکرین جهان درباره انقلاب اسلامی ایران می‌پردازیم. 🔸میشل فوکو ارائه دهنده: مرتضی هاشمی مدنی 🔸یرواند آبراهامیان ارائه دهنده: علیرضا بلیغ 🔸محمدعلی همایون کاتوزیان ارائه دهنده: میثم مهدیار 🔸لیلی عشقی ارائه دهنده: سجاد صفار هرندی 🔸چارلز کورزمن ارائه دهنده: صادق پیوسته 🔸نیکی کدی ارائه دهنده: متین محجوب 🔸مایکل فیشر ارائه دهنده: محسن صبوریان 🔸آصف بیات ارائه دهنده: محسن کرمانی 🔸حسین بشیریه ارائه دهنده: جعفر حسنخانی از ۱۶ بهمن ⏰هرشب ساعت ۲۱ لایو اینستاگرام صفحه گفتاورد به نشانی: Instagram.com/goftavard.ir_ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر کس به آنچه خدا روزی اش کرده راضی باشد از زندگی خود لذت می برد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ روشنفکری و نقد سنت 🔹روشنفکری در گام اول با نقاد سنت متولد شد؛ در اروپا، روشنگران در مقابل کلیسا قرار گرفتند و بسیاری از احکام کلیسا را نادرست خواندند. کلیسایی که حوزه اقتدار مادی و معنوی عظیمی داشت و طی چند قرن تداوم یافته و تربیت شده و عرصه های مختلف سیاسی - اجتماعی را درنوردیده بود. کلیسای قرون وسطی برای همه چیز حدودی تعیین می کرد، از علم و معرفت گرفته تا مناسبات اجتماعی و اقتصادی؛ به شدت آزادی ستیز و تعقل ستیز بود. مهم تر آنکه قدرت اجرایی خواست های خود را نیز در اختیار داشت. 🔻نقد سنت عمدتا به مذهب و نگرش های مذهبی، امور قدسی شده نزد اجتماع و عقاید و باورهایی معطوف است که در یک جامعه رشد می کنند و بر تمام کنش های موجود در میان یک جامعه اثر می گذارند. 🔸گاهی از سنت گرایی به عنوان نقطه مقابل تجددگرایی سخن می رود فارغ از درستی یا نادرستی آن، این موضوع به معنای رجحان یکی بر دیگری است و حکایتگر دعوای تاریخی این دو نگرش است؛ به طوری که بخش مهمی از دعاوی روشنفکران و مخالفان آنان به این امر اختصاص یافته است. سنت گرایی نگاهی محافظه کارانه نسبت به تغییر دارد و روشنفکری همواره خواهان اصلاح و رفورم است و ابزار کار آن، نقد و نگاه تردید آمیز نسبت به سنت است. این امر در مواجهه با اسلام سنتی با عناوینی همچون روشنفکری دینی یا روشنفکری سکولار مطالعه می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
😐من مهرشاد کل ایران را دور زدم. 🔹‌صادق امامی خبرنگار فرهیختگان که گزارش مربوط به مهرشاد سهیلی را نو
🔹سخنگوی قوه قضاییه: اتهامات متعددی متوجه "مهرشاد سهیلی" است 🔹خداییان در نشست خبری: وی به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه در بازداشت است. 🔹چند نفر به عنوان مظنون و مطلع در این پرونده دعوت شده‌اند ولی کسی به غیر از این شخص بازداشت نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر سریال روز بلوا 🎞 روز بلوا یک مجموعهٔ تلویزیونی کوتاه(۳ قسمت) به کارگردانی بهروز شعیبی، نویسندگی مهران کاشانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان محصول سال ۱۳۹۸ ایران است. 🎙عماد یک روحانی برجسته و استاد دانشگاه است و در برنامه های تلویزیونی نیز به اجرای برنامه می پردازد. او همراه با همسرش یک موسسه خیریه را مدیریت می کنند. همه چیز خوب به نظر می رسد، تا اینکه اتفاقاتی غیر منتظره رخ می دهد ناگهان توسط پلیس با اتهام‌ هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📃 چرا رابطه جنسی وجود ندارد؟! ✍️ عادل ایرانخواه 🔹زمانی که در فرانسه، همگان از رابطه جنسی سخن می گفتند، لکان در حکمی خلاف آمد، این گزاره را صادر کرد؛ که "رابطه جنسی وجود ندارد!" آلن بدیو در تفسیرِ این عبارت می گوید که عملِ جنسی امکان پذیر است اما نمی توان آن را "رابطه" خواند، چراکه نه تنها شکلی از خودارضایی است که همواره فرد، به میانجیِ بدنِ دیگری، به خودش لذت می دهد بلکه نارسیستیک است، چراکه در آن فرد همواره خودش را خودشیفته وار تکرار می کند و هیچ مواجهه ای با دیگری ندارد، بنابراین آن را نه می توان تجربه خواند و نه رابطه. از این روست که سکس چرخه ای تکراری و مکانیکی به خود می گیرد و نمی تواند از تنهایی و احساسِ خلاء بگریزد. خلأی که به باورِ بدیو فقط با عشق پر می شود!!! اما ورای اورادِ روانکاوانه و تفسیرهایِ سانتیمانتال و ایدئالیستی/اخلاقی ، پای گزاره فوق را باید به زمین کشاند. زمینی که از قضا روزبه روز رابطه جنسی را ناممکن تر می کند! 🔸مساله دیگر این نیست که میانِ انسان ها عملِ جنسیی وجود دارد و برای فراروی از وجوهِ حیوانیِ آن و شکل گیریِ رابطه ای انسانی باید به عشق متوصل شد! از قضا آنچه از دست رفته است همان وجوهِ حیوانیِ عملِ جنسیست. ما دیگر با آمیزشِ دو انسان ( به مانندِ آمیزشِ سایرِ گونه های حیوانات) مواجه نیستیم. اگر بخواهیم از استعاره های مارکسی استفاده کنیم؛ در پی گشت زنی های شبانه آقای پول و خانومِ سرمایه جهانِ واقعی چنان مسخ و رازآلود می شود که آدمیان به شئ بدل می شوند و متعاقبِ آن، این اشیاء اند که جان می گیرند. به واقع دیگر انسان ها نیستند که هم آغوش می شوند و یا باهم ازدواج می کنند، بلکه دارایی ها، متعلقات، مشاغل و عناوین آنهاست که به توافق می رسند. یا به تعبیری بوردیویی، میزان سرمایه و وجوه مختلفِ آنهاست (اقتصادی، نمادین، فرهنگی، اجتماعی) که با یکدیگر نزدیکی می کنند و نه تنانگیِ انسان ها. به واقع کششِ جنسی و عاطفی که باید اس و اساسِ هم آغوشی باشد، به زائده و حاشیه ای ناچیز در روابط فروکاسته شده. مراوداتی شئ شده و نیهیلیستی که خطبهء عقدشان را هیچ عاقدی نمی تواند بخواند مگر بازار. نه تنها عشق، بلکه هیچ رابطهء جنسیی هم برقرار نمی شود مگر آنکه از نظرِ اقتصادی امکان بروز بیابد! و آیا این همان چیزی نیست که ما فحشا می خوانیم؟! و البته که نمی توان فاحشگی را شکلی از رابطه دانست، بلکه بیشتر تجاوزی است که قربانیان مجبوراند داوطلبانه و حتی گاه سرخوشانه به آن تن دهند. شکلی از خشونت نمادین که با همدستیِ قربانیان صورت می پذیرد. و صد البته همانگونه که از مارکس و انگلس آموخته ایم ازدواج بورژوایی نه نقطهء مقابلِ فاحشگی، بلکه امتدادِ آن، رسمیت یافته اش و معاملهء بلندمدت ترِ آن است. 🔻 نمی توان درس اخلاق داد، در حالی که شرایطِ زندگی بداخلاقی می آموزد. از این روست که کمتر کاری وجود دارد که برای اخلاق انسان، مضرتر از پرداختن به اخلاق باشد. و البته همواره ساده دلانی پیدا می شوند که بگویند؛"ما فرق می کنیم، رابطمون اونطوری نیست. ما تونستیم زندگیِ گوگولیِ خودمونو داشته باشیم" وقتی با مهملاتی چنین روبه رو می شویم، چاره ای نداریم جز به یاد آوردنِ آن درسِ کهنِ نظریهء انتقادی: وقتی می کوشیم حوزه خصوصی و صمیمی اصیل را در برابرِ هجومِ دادوستد و مبادله همگانی حفظ کنیم که خصلتی ازخودبیگانه دارد، این خودِ زندگیِ خصوصی است که به حوزه ای سراپا کالایی شده بدل می گردد. امروزه پناه بردن به حوزه خصوصی یعنی تطبیق یافتن با قواعدِ اصیل بودن در زندگی خصوصی که از سویِ صنعت فرهنگ سازی ترویج می شود. امرِ شخصی همواره امری سیاسی است و لاجرم اقتصادی. به تعبیر ژیژک علیهِ این نوع زندگی خصوصی باید تاکید کرد که امروزه، تنها راه رهایی از قید و بندهای کالایی شدنِ ازخودبیگانه، ابداعِ شکلِ جدیدی از امر جمعی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از دوستی با احمق بپرهیز؛ زیرا او می‌خواهد به تو سود رساند، اما زیان می زند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍دغدغه‌ی فرادینی و فرامذهبی؟ 🔹روشنفکران دینی غالبا همانند فیلسوفان دین به اسلام نگریسته‌اند. فلسفه دین مطالعه‌ی فلسفی امر دین است فارغ از باور به آن. فیلسوف دین می‌تواند دین‌ناباور باشد کما اینکه غالب فیلسوفان دین چنین‌اند. از فلسفه‌ی دین انتظار مؤمن‌پروری نباید داشت. آیا از روشنفکری دینی هم نباید انتظار پرورش مؤمن و باورمند داشت؟ آیا روشنفکری دینی حلقه‌ی واسطه و پل وصول به دین‌ناباوری است؟ در این صورت خوب است هر یک از روشنفکران محترم دینی مباحث دو سه سال اخیر خود درباره‌ی مباحث ایجابی و دفاع از دیانت و ایمان را عرضه بفرمایند. مباحث بسیار اندک ایجابی روشنفکری دینی مباحثی به‌غایت کلی هستند که درباره‌ی هر دینی – اسلام یا غیر اسلام – صدق می‌کنند. 🔸البته اسم روشنفکری دینی هم جز این نمی‌گوید! روشنفکری اسلامی که گفته نشده است! اگر روشنفکر دینی ادیان را همانند زبانها می‌داند به نحوی که هیچ زبانی بر زبان دیگر رجحانی دارد و این‌که کسی به زبانی سخن می‌گوید انتخابی نیست، اگر جای دیگر به دنیا آمده بود زبان دیگری داشت. مگر دین‌داری جز این است؟! تولد در این خانواده در این منطقه باعث این دین شناسنامه‌ای است، اگر جای دیگری متولد می‌شدیم دین دیگری داشتیم. پلورالیسم دینی معنایی جز تساوی همه ادیان در حقانیت و نجات ندارد. 🔻واضح است که روشنفکران دینی با چنین تلقی از دین (پلورالیسم دینی مدل جان هیک) هیچ دغدغه اسلامی نداشته باشند. البته شخصا مسلمانند و در زندگی شخصی آداب شرعی را هم رعایت می‌کنند و مناسک اسلامی را هم به‌جا می‌آورند، اما بحث در عادات و رسوم موروثی نیست، این امر شخصی است و اصلا مورد بحث من نیست، بحث در تفکر عرضه شده در فضای عمومی است. ▪️راستی در سالیان اخیر کدام بحث اسلامی (نه دینی عمومی) مطرح کرده‌اند؟ مباحث ایشان در باره‌ی بشری بودن وحی اتفاقا مؤیدی بر همین وجهه‌ی کلی و عمومی است. این‌گونه تبیین‌ها – فارغ از ضعف پایه‌های استدلالی و ناسازگاری با محکمات کتاب – اختصاصی به اسلام ندارد. اگر مکتوباتشان در این زمینه را به پایان برسانند نقد مکتوب آنها کمترین خدمت به این متفکران است. وقتی ضرورتی به پرداختن به مباحث اسلامی ندیده‌اند، به‌طریق اولی مباحث شیعی که جای خود دارد. پلورالیسم یادشده جایی برای هویت مذهبی هم باقی نگذاشته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi