✍ لباس دین(۷)
🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز:
۵. مکاشفات و منامات
🔸برخی معتقدند کسانی که طی مکاشفه یا رؤيا، خدمت حضرت ولی عصر (عج) رسیده اند، حضرت را با همین لباس دیده یا آن حضرت به نحوی این پوشش را تأیید کرده اند یا از جانب خدای متعال به نحوی تلبس به لباس روحانیت تأیید شده است. در ادامه برخی از این موارد مشهور را مولف نقل می کنند و مورد بررسی و نقد قرار می دهند.
🔹نقد:
🔻همان طور که آقایان فقها به درستی گفته اند و ما نیز در کتاب «نظام معرفتی فقاهت» بحث کرده ایم، طرق غیر متعارف مثل خواب و مکاشفه و امثال آن حجیت شرعی ندارد و شارع راضی نیست که حلال و حرام دینش با خواب و امثال آن ثابت شود.
🔻به گمان بنده بهترین دلیل بر خالی بودن دست کسانی که اصرار بر لباس فعلی به منزله لباس دین و لباس رسول الله (ص) دارند، همین است که چون دستشان از آیه و روایت و عقل در اثبات مشروعیت کوتاه است، به چنین مسائل غیر موجهی استدلال می کنند.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام على عليه السلام:
آغاز شهوت، سرمستی و پایان آن، نابودی است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ شهادت امام هادی علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۸)
🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز:
۶. تلاش دشمنان برای حذف لباس روحانیت
🔸یکی از روش هایی که می توان به مؤثر بودن لباس پی برد، موضع دشمنان اسلام و وطن نسبت به آن است. اگر ببینیم که دشمن نسبت به چیزی، موضع مخالف دارد، متوجه می شویم که کار ما درست بوده و به دشمن دین آسیب زده است. با این نگاه وقتی تاریخ معاصر را بررسی می کنیم، اولین مخالفت ها با لباس روحانیت، از زمان رضاخان آغاز شد. رضاخان در ابتدا به بهانه لباس متحد الشكل، قانونی را در مجلس تصویب کرد که طی آن مردم ملزم به پوشیدن لباس متحد الشكل فرنگی شدند.
🔻نقد:
این مسأله علاوه بر دقت علمی به بصیرت سیاسی هم نیازمند است؛ زیرا گرچه دشمنی دشمنان، اماره ای برای تشخیص حق از باطل است، با این حال غیر از این که کلیت ندارد، باید ابعاد مسأله را درست تحلیل کرد و اقتضائیات زمان و مکان را دید. مولف در ادمه مواردی را به عنوان اشکال نقضی مطرح می کنند.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هر که تو را به عیبت بینا گرداند و در نبودنت حافظ آبرو و راز تو باشد او همان دوست حقیقی است پس او را نگه دار.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ تاملی بر مسئله خودداری مسلم از ترور عبیدالله (3)
🔹در دو پست قبلی اصل بحث و توجیهات ارائه شده در توجیه عدم ترور تقدیم مخاطبین شد. در این قسمت نکاتی در مورد حدیث فتک به نظر می رسد که لازم به تذکر است .
الف) حدیث الایمان قید الفتک یا الاسلام قید الفتک در منابع شیعه فقط در کافی و تهذیب آمده و جمعا دو روایت است که هر دو روایت مرسل و ضعیف هستند.
علامه مجلسی هم هر دو سند را مرسل ارزیابی کرده اند (https://lib.eshia.ir/71429/24/213/%D9%82%DB%8C%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA%DA%A9)
🔻اما این حدیث در منابع اهل سنت به وفور یافت می شود و از 7 صحابی نقل شده است. جالب اینکه در یکی از طرق روایت معاویه بن ابی سفیان( استاد ترور ) قرار دارد!!! مدافعین عمل مسلم هم برای توجیه این کار بیشتر به منابع اهل سنت استناد کرده اند. طبیعی است که کتب روایی و اسناد اهل سنت برای شیعه حجیت نمی آورد .
🔻صاحب جواهر ضعف سندی روایت را غیرمنجبر می داند ( جواهر الکلام ج 41 ص 436) لذا خیلی به منابع شیعه در زمینه این حدیث نمی توان اعتماد کرد.
ب) در تاریخ صدر اسلام قتل هایی بدستور پیامبر اسلام نقل شده که به نظر می رسد چیزی جز ترور نیست. مشخصا در این زمینه می توان به قتل کعب بن اشرف و سلام بن ابی الحقیق اشاره کرد. برای آگاهی از تفصیل وقائع به کتاب فروغ ابدیت ( نوشته آیت الله سبحانی ) ص 645-647 و 521-524 مراجعه کنید. ( لینک کتاب فروغ ابدیت http://lib.eshia.ir/11247/1/5 )
ج) در سیره ائمه اطهار هم جواز قتل دیگران دیده می شود مثلا امام هادی فرمان قتل فارس بن حاتم قزوینی را صادر کرده و بهشت را برای کسی که او را به قتل برساند ضمانت می کنند و جنید نیز فارس را به قتل می رساند.
مورد دوم هم در مورد ابوالسمهری است که اسحاق انباری از امام جواد جواز مخفیانه کشتن آنرا نقل می کند .
د) در تاریخ معاصر ایران شاهد قتل هایی از طرف نواب صفوی ( فدائیان اسلام ) و هیئت موتلفه اسلامی بوده ایم. مشخصا فدائیان اسلام دست به کشتن احمد کسروی ، عبدالحسین هژیر و حاجعلی رزم آرا زده و هیئت موتلفه اسلامی هم حسنعلی منصور را به قتل می رساند.
❓سوالی که با آن مواجهیم اینست که آیا این قتل ها ترور محسوب می شوند و آیا مستند فقهی از فقیهی برجسته داشته اند؟
ه) فتوای آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه جالب توجه است.ایشان در برخی موارد ترور را جایز دانسته اند .متن سوال و جواب در سایت ایشان بدین گونه است :
حکم ترور افراد
پرسش : آیا ترور در اسلام جایز است؟
پاسخ : ترور یعنی شخصی را غافلگیرانه به قتل رساندن و در اسلام جایز نیست جز در موارد بسیار استثنائی.
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=737&mid=261626
❗️با توجه به نکات فوق به نظر می آید توجیه عدم ترور ابن زیاد با حدیث فتک توجیهی علیل است و اگر ترور حرام قطعی در تمام شرایط هم بود ( که مورد شک است) مسلم باید ابن زیاد را می کشت.
#تأمل
#نقد_مشهورات
#عاشوراء
#ترور
#حقوق_بشر
#اخلاق
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قسمتی از انقلاب جنسی قسمت چهارم
⚠️شباهت خیره کننده آموزه های جنبش خویشتن داری در غرب با آموزه های اسلامی!!
❓دستورالعمل های این جنبش چیند؟
❗️یک سوم بودجه آموزش و پرورش آمریکا به این جنبش اختصاص یافته است!
⁉️آیا نتیجه پژوهش های انجام شده در نتایج این جنبش رضایت بخش بوده؟
#انقلاب_جنسی
#مستند
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
خوشا به حال کسی که تلاش برای اصلاح عیب هایش او را از پرداختن به عیب های مردم باز دارد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۹)
💠 آسیب های اجتماعی لباس روحانیت
۱- حجاب انداختن میان علمای دین و مردم
🔹هر نوع یونیفرم و لباس خاص، از هر قلم که باشد، به ارتباط، صمیمت و راحتی آسیب می زند.
با وجود فوایدی که لباس فرم و شاخص دارد، چرا خدای متعال که عالم به ظاهر و باطن امور است، برای هیچ پیغمبری لباس خاص تشريع نکرد و هیچ گاه در ذهنیت مردم، نبوت با لباس شناخته نشد؟ چرا پیامبر اسلام(ص) از این هراسان نمی شد که در میان مردم شناخته نشود یا وقتی کسی وارد مجلس می شود، او حضرت را نشناسد.
🔸انبیاء و امامان لباس خاص نمی پوشیدند و از مزایای آن چشم می پوشیدند؛ زیرا آسیب این تمایز را به مراتب، اساسی تر از مزایای آن ارزیابی می کردند. آنان می دانستند که این لباس به اساس کار آنها آسیب می زند و آن ایجاد «حس مشترک» و «انس» است. انس یعنی همه چیز، یعنی همه هویت یک پیامبر ونبی.
🔻 حضرت امیر (ع) در روایتی می فرماید:
إن أحسن الزّی ما خلطك بالناس و جمّلك بينهم و کفّ ألسنتهم
عنك.
🔹بهترین پوشش و آراستگی، آن است که تو را با مردم مخلوط کند و از آنها جدا نسازد و تو را میان آنان، زیبا جلوه دهد و زبانشان از تو باز دارد؛ یعنی باعث نشود که بر تو عیب بگیرند یا بر تو جرأت پیدا کنند و یا اسائه ادبی صورت گیرد. با این ملاک باید پوشش خودمان را بسنجیم.
⁉️آیا لباس ما اجازه اختلاط با مردم را می دهد یا باعث می شود که مردم زبان به گلایه و گستاخی یا توهین باز کنند؟!
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چه ازدواجی تهش طلاقه؟
۱- سنتی
۲- با رابطه قبلی
#مصاحبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام هادی علیه السلام:
کسی که به تو امید بسته است نا امیدش مگردان و گرنه مورد غضب خداوند قرار خواهی گرفت.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
Madadi-900720.mp3
330.1K
🎙به عین همین متن و سند که سید بن طاووس نقل کرده در موضوعات ابن جوزی آمده!
🔻یک حدیثی است که آثار جعل از من رأسه الی ذیله واضحه!
#نقد_مشهورات
#تسامح_ادله_سنن
#لیلة_الرغائب
#استاد_مددی
#رجال
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
لیلة_الرغائب_در_ترازوی_نقد_شیعه و سنی.pdf
241.5K
🔰نکاتی از مقاله:
🔹ابن جوزی اولین کسی است که این حدیث را از پیامبر(ص) نقل میکنند ایشان سند روایت را ضعیف و محتوای آن را دروغی منتسب به پیامبر(ص) می دانند.
🔸علی بن ابراهیم قمی مفسر معروف شیعه این نماز را از ساختههای اواخر قرن پنجم میداند که جاهلان از امامان جماعت آن را درست کردهاند.
🔻سخن سید بن طاووس نشان میدهد که خود ایشان چندان به منبع خود اعتماد نداشته و حتی نام آن را نخواسته است که بیان کند!
🔺مرحوم فاضل لنکرانی حکم به استحباب نماز و روزه قبل از لیلةالرغائب را مشکل دانستهاند.
📲جهت مطالعه بیشتر و مقاله ای مفصل تر رجوع کنید:
https://dorar.ir/4408/
#نقد_مشهورات
#تسامح_ادله_سنن
#لیلة_الرغائب
#معرفی_مقاله
#رجال
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
به آنچه فرمان می دهی خود بیش از همه عمل کن.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی سریال عمر
💠 عمر عنوان مجموعه تلویزیونی تاریخی درام به کارگردانی حاتم علی کارگردان سوری است. این مجموعهٔ ۳۱ قسمتی که برای نخستینبار در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ از شبکه تلویزیونی امبیسی پخش شد
🔸داستان این مجموعه زندگینامهٔ عمر خلیفهٔ دوم مسلمانان است. در این مجموعه چهرهی برخی شخصیتهای آغازین اسلام همچون ابوبکر، عمر، عثمان بهتصویر کشیده شدهاست. این مجموعه توسط شبکهٔ نور و کلمه به فارسی دوبله و پخش شد.
♦️ فیلم گرچه مستند به منابع معتبر تاریخی نیست ولی برای نقد این سریال که مانور زیادی روی آن از طرف اهل سنت صورت گرفت به https://www.aparat.com/v/7ZvpM مراجعه کنید .
🎥 #معرفی_فیلم
🎥#سریال_عمر
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ تاملی بر روایتی در باب متعه
🔹ازجمله احکام خاص مکتب شیعه ازدواج موقت یا همان صیغه است. صاحب جواهر به عنوان یکی از بزرگترین فقهای تاریخ شیعه در جواهر الکلام ج 30 ص 149 متعه را از ضروریات تشیع ذکر می کنند . طبعا منکر ضروری نیز خارج از مذهب محسوب می شود.
🔸روایات متعه به وفور در کتب شیعه یافت می شود گر چه روایات در این باب و موضوعات مختلف آن در ظاهر متعارض هستند. روایت جالبی در باب متعه از زراره نقل شده که بدین صورت است:
علي ، عن أبيه ، عن ابن أبي عمير ، عن عمر بن أذينة ، عن زرارة قال : جاء عبد الله بن عمير الليثي إلى أبي جعفر عليهالسلام فقال له ما تقول في متعة النساء فقال أحلها الله في كتابه وعلى لسان نبيه صلىاللهعليهوآله فهي حلال إلى يوم القيامة فقال يا أبا جعفر مثلك يقول هذا وقد حرمها عمر ونهى عنها فقال وإن كان فعل قال إني أعيذك بالله من ذلك أن تحل شيئا حرمه عمر قال فقال له فأنت على قول صاحبك وأنا على قول رسول الله صلىاللهعليهوآله فهلم ألاعنك أن القول ما قال رسول الله صلىاللهعليهوآله وأن الباطل ما قال صاحبك قال فأقبل عبد الله بن عمير فقال يسرك أن نساءك وبناتك وأخواتك وبنات عمك يفعلن قال فأعرض عنه أبو جعفر عليهالسلام حين ذكر نساءه وبنات عمه. ( کافی ج 5 ص 449 )
♦️خلاصه اینکه در بحث بین امام باقر و عبدالله بن عمیر لیثی در مورد متعه وقتی عبدالله بن عمیر از امام می پرسد که آیا راضی است که نوامیس ایشان عمل متعه را انجام دهند امام از ابن عمیر روی بر می گردانند. روایت به لحاظ سندی روایتی حسن است ( مراه العقول ج 20 ص 228 )
اشکال مطرح در روایت از جمله اشکالات مشهور به افرادیست که متعه را در عصر غیبت جایزمی دانند.
❓سوال
🔺به نظر شما چرا امام باقر در جواب اشکال ابن عمیر روی بر می گردانند؟
🔺آیا افرادی که متعه را جایز می دانند حاضرند نوامیس خود را همسر موقت کسی قرار دهند؟
🔺آیا متعه از ضروریات دین وبرای تمام زمان هاست یا اختیار ولایی منحصر در دست پیامبر و اهل بیت بوده است؟
#تأمل
#متعه
#عقد_موقت
#فقه_سنتی
#اخلاق
#صیغه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
جوانان را به مباحثه و مناظره فرمان دهید، میان سالان را به اندیشیدن و پیران را به سکوت.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ توهم نحس و شر بودن ماه صفر
🔹هر سال که ماه صفر از راه می رسد باور به شر بودن آن رواج می یابد و دعاهایی برای امان ماندن از شر آن توصیه می شود.البته بحث مبنایی اینکه آیا برخی ایام می توانند خجسته و برخی می توانند نحس باشند را مفروغ عنه می گیریم.( که محل خدشه است).
🔻برای شر بودن ماه صفر چند دلیل گفته شده است :
🔹الف) حدیث من بشرنی بخروج صفر بشرته بالجنه .
در کتاب المراقبات نحوست ماه صفر مشهور دانسته شده است و در ابتدای امر گفته شده که روایتی که این نکته را اثبات کند در دست نیست اما در ادامه بحث خبر مزبور را پس از دلیل اصلی آورده گویی که در دلالت و یا سند آن تردید دارد (http://pdf.lib.eshia.ir/95032/1/37)
این حدیث در منابع معتبر حدیثی شیعه نیامده و صاحب المراقبات هم حتی منبعی هر چند ضعیف ارائه نکرده است.شیخ عباس قمی هم که به تتبع در اخبار مشهور است و به دلیل حضور در دو حوزه کهن و بزرگ نجف و قم و شاگردی محدث نوری به بسیاری از کتب حدیثی شیعه دسترسی داشته و با آنکه عقیده مشهور به نحوست ماه صفر را نقل نموده آنرا مستند به هیچ روایت و خبری نکرده است. دعای معروف یا شدید القوی و یا شدید المحال هم در هیچ یکی از کتب حدیث در دسترس و کتب ادعیه متداول و حتی در اقبال الاعمال سید بن طاووس هم یافت نشد.
🔹ب) حدیث من بشرنی بخروج آذار فله الجنه
محدثان شیعه صدور حدیث فوق را پذیرفته و آنرا جعلی نخوانده اند.ایشان حدیث را ازلسان پیامبر ولی در قالب ماجرایی بزرگتر که این جمله تنها بخشی از آن است آورده اند. سند روایت بخاطر وجود مجاهیلی مثل تمیم بن بهلول و پدرش در سند از صحت برخوردار نیست.در مورد دلالت حدیث هم برای پرهیز از اطاله کلام به متن حدیث رجوع شود که مشخص می شود که این حدیث برای نشان دادن ابوذر در جایگاه فردی بهشتی صادر شده است نه برای نحوست ماه صفر (http://lib.eshia.ir/10107/1/176/%D9%81%D8%AA%D8%B9%DB%8C%D8%B4_%D9%88%D8%AD%D8%AF%DA%A9)
🔹ج) رخدادهای شوم صفر مثل وفات سه معصوم بزرگ
این مبنا که نحوست ایام می تواند به دلیل وقائع اتفاق افتاده در آن روز باشد شاید به صورت کلی درست باشد اما سرایت دادن حکم دو روز شوم از یک ماه به همه روزهای آن نیازمند دلیل محکم تری است و الا در اینصورت باید ماه محرم یا دست کم دهه نخست یا میانی آن شوم شمرده شود و روزهایی مثل بیست و یکم رمضان و دیگر روزهای وفات و شهادت ائمه.لذا اگر چنین مبنایی را بپذیریم تفاوتی میان ماه صفر و برخی ماه های دیگر نخواهد بود و همه ماه ها ممکن است همه یا بخشی از آنها شوم شمرده شوند.
#نحوست_صفر
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi