eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۲) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۲) 🔸مرحله نخست: دغدغه مقابله با مارکسیست ها(۲) 🔹دکتر سروش برای این که مبنای خود را در باب علوم تجربی طبیعی و انسانی به اثبات برساند، آثاری را در حوزه علم و فلسفه علوم اجتماعی ترجمه و تأليف می کند. وی، علاوه بر تألیف کتاب علم چیست؟ فلسفه چیست؟ که به فلسفه علم و فلسفه فلسفه و درس هایی در فلسفه علم الاجتماع که به فلسفه علوم اجتماعی مربوط است و تفرج صنع به ترجمه آثار زیر پرداخت: ۱.فلسفه علوم اجتماعی، آلن راین. ۲.مبادی ما بعد الطبیعی علوم نوین، ادوين آرثر برت. ٣.علم شناسی فلسفی، مجموعه مقالاتی از دایرة المعارف پل ادواردز. ۴.تبیین در علوم اجتماعی، دانیل لیتل. 🔸پس تا اینجا دکتر سروش تلاش می کند با بهره گیری از فلسفه علم و فلسفه فلسفه و فلسفه علوم اجتماعی، رویکردی معرفت شناسانه و درجه دوم به علوم انسانی و طبیعی و فلسفه داشته باشد و نظریه ابطال پذیری پوپر و دیدگاه هیوم در باب معضله استقرا را احیا کند و اعتبار و حجیت منطقی تجربه علمی را بکاهد. او استقرا و تجربه را در اثبات معارف تجربی ناکارآمد معرفی کند تا بتواند فلسفه علمی و اخلاق علمی و تکاملی مارکسیست ها را نقد کند. حال که تا حدودی، مرحله نخست روشن شد، بهتر است به ریشه یابی این رویکرد اجتماعی بپردازیم و اینکه چرا و چگونه او به وادی مسائل اجتماعی و نقد مارکسیست ها افتاد؟ دکتر سروش، گرچه خود را شخصیت راز آلود و تماشاگر معرفی می کند، ولی علاوه بر اندیشه ورزی، به دغدغه ها و دردمندی های اجتماعی نیز توجه داشت و درون گرا و راز گرایی خود را در یک حادثه عادی و در عین حال عجیب به تفکر و تعهد اجتماعی منتقل کرد. 🔻دکتر سروش، وضع خانوادگی خود را هم در توجه دادن به دغدغه ها و عدالت اجتماعی و سوسیالیسم بی تأثیر نمی داند زیرا به گفته وی، زندگی آنها فروتر از یک زندگی متوسط بود و پدرش با چهار فرزند تنها یک کسب بسیار ساده و کم درآمد داشت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
استادموسوی تهرانی.mp3
431.1K
🔵حکایت مباحث زائد در کفایه 🔵از زبان استاد باسابقه سطوح عالی حوزه قم 🔷حجت الاسلام و المسلمین استاد سید رسول موسوی تهرانی: 🔹شنیدم که مرحوم صاحب کفایه گفته بودند که اگر کسی یک کلمه در کفایه پیدا کند که بی مصرف باشد، یک سکه به او خواهم داد. 🔹ما (خدمت صاحب کفایه) عرض می کنیم که باید سکه ها به ما بدهید!! 🔹با این که ایشون این ادعا را کرده اند، زمانی تصمیم گرفتم که زوائد این کتاب را حذف کنم؛ دیدم تقریبا 50 صفحه از همین کفایه رو می شود کم کرد! 🔹تازه این حرف در مورد کفایه است که خودش کتاب بسیار مختصری است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۳) 🔹ما رای سفید می دهیم چون واقعا نمی دانیم کدامیک راست و دروغ می گویند؟ در ضمن سخن رهبری را هم اطاعت کرده ایم! 🔸ما در بحث «آزمایش» یادآور شدیم که بالاخره در این دو راهی ها، باید راهی را انتخاب کنم که به نفع انقلاب و نظام اسلامی تمام شود. اگر چنین کردیم، وظیفه شرعی و عقلی و سیاسی و اجتماعی خود را انجام داده ایم. اما باید توجه داشت که رای سفید نوعی دوگانگی در گفتار و عمل است. رای دادن، یعنی نظام را قبول دارم؛ سفید دادن یعنی هیچ کدام از این افرادی را که نظام تایید کرده، قبول ندارم! مثل امروز که بسیاری افراد در مسئولیت های مختلف، نظام و امام و رهبری را قبول دارند، اما برخلاف نظام و امام و رهبری عمل می کنند و حتی حرف می زنند؟ 🔻ضمن آنکه رای سفید، اقدام دشمن شاد کنی است و همین اندازه محل ایراد و اشکال است چراکه اقدام دشمن شاد کن، بر خلاف خواست امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است. حضرت آقا در ماجرای لیست انگلیسی خبرگان تصریح فرمودند: «در زمینه ی انتخابات، دشمنان دارند تلاش میکنند... مردم باید آگاه باشند و نقطه ی مقابل آنچه آنها میخواهند، عمل کنند». 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن مجتبی علیه السلام: هر کس خدا را بندگی کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠به مناسبت شهادت امام کاظم یادی کنیم از این کلیپ تاریخی آیت الله وحید خراسانی 🔷وقتی حکومتی که هزار
✍️تاملی بر تهديد به فرار از ماليات از سوی مرجعی معظم . ♦️جداى از اينكه، اساساً تعطيلى شهادت حضرات ائمه عليهم السلام، در شرايط موجود كشور مفيد است يا نه؟ و جداى از اينكه، اساساً تهديد حكومت اسلامى، توسط بهرمندان از مزاياى حكومت، كار درستى هست يا نه؟ بحث سر تهدید به مالیات ندادن است ♦️نكته اين است كه: 🔹١- مگر به چند نفر در ايران، ماليات تعلق مى گيرد؟ (طبق گزارشات ،حدود نصف کشور رسماً، مستحق دريافت يارانه بوده و خط فقر به حدود 9 میلیون در ماه رسیده است ) ٢🔹- مگر چند نفر، كه بتوانند از ماليات فرار كنند و نمى كنند در ايران وجود دارد؟ 🔹٣- مگر چند نفر از آنهايى كه ماليات ميدهند، مذهبى هستند؟ 🔹٤- مگر چند نفر از مذهبيون، مقلد و يا گوش به فرمان مرجعيت شيعه هستند؟ 🔹٥- مگر چند نفر از كسانى كه ماليات ميدهند و گوش به فرمان مرجعيت هستند، مقلد مرجعى خاص هستند؟ 🔹٦- مگر رقم ماليات آنها چقدر هست، اصلاً؟ 🔹٧- مگر چند نفر از آنها، توانايى فرار از سيستم ماليات كشور را دارند؟ . اصلاً فرض كنيم همه ماليات پردازان ايران، مقلد يك مرجع باشند، به نظر شما اگر اين مرجع تقليد معظم، براى رسيدن به خواسته اى، تهديد به "ماليات ندادن" كنند، كار پيش مى رود؟ . ♦️سالهاى پيش بود كه سيستم حساب و كتابها دستى و سنتى بود و حساب بانك ها به هم متصل نبودند و كد ملى شخصى و اقتصادى وجود نداشت، و راحت راحت، ميشد ماليات نداد و يا از ماليات، فرار كرد (درست است كه هنوز سيستم مالى و ماليات ايران، همانند غرب، خيلى يكپارچه نشده كه كلاً نشود از ماليات فرار كرد، ولى با همين وضع موجود هم، مردم نمى توانند خيلى از ماليات فرار كنند؛ مگر در موارد محدود و خاص؛ و هر چه جلو برويم، كار سخت تر مى شود) . ♦️بنابراين، تهديد به ماليات ندادن از سوى مرجعى معظم، تأثيرى چندانى در اقتصاد حكومت "گمراهى" ندارد؛ و اين تهديد، نشان از به روز نبودن این مرجع بزگوار تقليد شيعه، و عدم اطلاع مناسب از پيشرفت جهان دارد؛ كه مشاورين محترم، بايد اين اطلاع رسانى، را تدبير كنند 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شورای نگهبان از صلاحیت خود تجاوز کرده ♦️زنده‌یاد دکترناصرکاتوزیان، استاد برجسته حقوق ایران: ♦️ شورای نگهبان ازصلاحیت خود تجاوز کرده و موضعی در پیش گرفته که کشور را به بن‌بست می‌کشد. اگر به انواع حیل و وسایل، جلوی اراده ملی گرفته شود و مردم از دخالت و شرکت در حکومت مأیوس شوند، این برای نظام بسیار خطرناک است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب به ملت فلسطین در پی پیروزی مقاومت در جنگ دوازده روزه بر رژیم صهیونیستی 🔻 بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌷 سلام بر فلسطین مقتدر و مظلوم؛ سلام بر جوانان شجاع و غیور فلسطین، سلام بر غزه‌ی قهرمان و مقاوم، سلام بر حماس و جهاد و همه‌ی گروههای جهادی و سیاسی فلسطین. 🔹 خداوند عزیز و قدیر را برای نصرت و عزتی که به مجاهدان فلسطینی عطا کرد سپاس میگویم، و نزول سکینه و طمأنینه بر دلهای مجروح شهید دادگان، و رحمت و بشارت برای شهیدان، و شفای کامل برای آسیب‌دیدگان را از خداوند منان مسألت میکنم، و پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست را تبریک میگویم. 🔸 آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه‌ی فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آینده‌ی فلسطینیها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاً در غزه مرتکب شد و عملاً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچه‌ی فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانه‌وار مرتکب میشود که افکار عمومیِ همه‌ی عالم را بر ضد خود برمی‌انگیزد و خود و دولتهای غربی پشتیبان خود بویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر میکند. 👈 ادامه‌ی جنایتها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد. 👈 رژیم خبیث از این هم ضعیف‌تر خواهد شد. آمادگی جوانان فلسطینی، و قدرت‌نمایی مجموعه‌های ارزشمند جهادی، و اعداد قوّه به صورت مستمر، فلسطین را روزبروز قدرتمند‌تر و دشمن غاصب را روزبروز ناتوان‌تر و زبون‌تر خواهد کرد. 🔸 زمان آغاز و توقف درگیریها بسته به تشخیص بزرگان جهادی و سیاسی فلسطینی است، ولی آماده‌سازی و حضور قدرتمندانه در صحنه، تعطیل‌بردار نیست. 🔹 تجربه‌ی «شیخ‌ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرک‌نشینانِ مزدور، باید دستورالعمل همیشگی مردم غیور فلسطین باشد. 🌷 به جوانمردان «شیخ جراح» درود میفرستم. 🔸 دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه‌ی فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است. عقل سیاسی و تجربه‌های حکمرانی هم این حکم شرعی را تأیید و بر آن تأکید میکند. 🔹 دولتهای مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند، چه در تقویت نظامی، چه در پشتیبانی مالی که امروز بیش از گذشته مورد نیاز است، و چه در بازسازی زیرساختها و ویرانیها در غزه. 🔸 مطالبه و پیگیری ملتها، پشتوانه‌ی این خواسته‌ی دینی و سیاسی است. ملتهای مسلمان، باید انجام این وظیفه‌ را از دولتهای خود مطالبه کنند، خود ملتها نیز در حدّ توان موظف به پشتیبانی مالی و سیاسی‌اند. 🔹 وظیفه‌ی مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همه‌ی وجدانهای بیدار تصدیق میکنند که جنایت گسترده‌ی کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این ۱۲ روز نباید بی‌مجازات بماند. 🔸 همه‌ی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوه‌ی الهی تحقق خواهد یافت، والله غالبٌ علی امره. جمعه ۹ شوال ۱۴۴۲ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ سید علی خامنه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: با اخلاق خوش است که زندگی خوش و خرم می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۴) 🔹چرا رای بدهم وقتی وضعیت اقتصادی ما فرقی نمی کند؟ هر سال هم بدتر از پارسال! 🔸نکته اول: اصل شرکت در انتخابات، واجب شرعی و سیاسی محسوب می شود و نیت در رای دادن اقتصاد و معیشت نباشد؛ بلکه تقویت نظام اسلامی و رضای الهی باشد. 🔸نکته دوم آنکه، در انتخاب به کسی رای دهیم که به فکر مردم و مشکلات آنان باشد؛ نه اینکه به خاطر تعلقات سیاسی و حزبی به شخص خاصی رای دهیم. حتی لباس روحانیت و یا سیادت و زیبایی چهره، نباید ملاک باشد. ملاک در رای دادن همان رعایت ویژگی های اصلح است که خواهیم گفت. اگر کوتاهی کنیم، و یا اصلا رای ندهیم، یا سفید بدهیم، نباید توقع کنیم چرا برای مردم کاری نمی کنند. خودتان باید کسی را انتخاب کنید که برایتان کار کند. 🔸نکته سوم اینکه اگر مسئولین کوتاهی کردند، ما نباید کوتاهی کنیم و توصیه های رهبر انقلاب را در مسایل اقتصادی جدی بگیریم. اگر در عرصه های علمی، پزشکی، فناوری های نوین، هسته ای، دانش های بنیادین، علوم عقلی و فقهی و کلامی، عرصه های دفاعی و نظامی دریایی و هوایی و... پیشرفت داشته ایم، به دلیل اطاعت از رهبری بوده است. اما در عرصه اقتصادی چون به توصیه و امر و نهی های رهبری عمل نمی کنیم، پیشرفتی هم نداریم. ما همچنانکه در عرصه نظامی «قاسم سلیمانی» مطيع محض ولایت داریم، یک «قاسم سلیمانی» در عرصه اقتصادی می خواهیم. هم در بین مسئولین و هم در بین خود ما مردم که همچون سربازان ولایت عمل کنیم. 🔻چه کنیم وقتی رهبر انقلاب هشت سال پیاپی، شعار اقتصادی می دهند، اما مردم و مسئولین اهتمام و اقدام جدی نمی کنند: حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف (سال ۸۸). همت مضاعف کار مضاعف (سال ۸۹)، جهاد اقتصادی (سال ۹۰)، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی (سال ۹۱)، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی (سال ۹۲) اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی (سال ۹۳)، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل (سال ۹۵)، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال (سال ۹۶). همه برای ما و مسئولین بوده، واما هیچکدام به میزان کافی به این شعارها جامه عمل نپوشاندیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اصلاحگران شیعه و سنی ♦️1ـ چون مجادلات تاریخی و کلامی امامت، «جدلی الطرفین» و دلایل هر طرف، معمولاً قابل خدشه هستند؛ بنابراین در طول تاریخ اسلام، غالباً هیچ «سنی متعصبی» به شیعه نگراییده است؛ و هیچ شیعه متعصبی، سنی نشده است؛ و افرادی که از دو فرقه به یکدیگر می‌گروند، عموماً شرایط «خاص و ویژه‌ای» داشته‌اند؛ که تعدادشان نیز، محدود هستند. ♦️2ـ در هر دو فرقه، «نجات یافتگان» از فرقه مقابل را ترویج و تبلیغ، و آثارشان را در تیراژ زیاد، جهت ارشاد «عوام فرقه مقابل» منتشر می‌کنند؛ همانند: سید محمد تیجانی سماوی، از اهل تسنن برگشته؛ و موسی موسوی، مؤلف دو عنوان كتاب به نام «الشيعه و التصحيح» و «ای شيعيان جهان بيدار شويد» از اهل تشیع برگشته. ♦️3ـ یکی از مسائل جالب دو فرقه شیعه و سنی، وضعیت انتشار آثار اصلاح طلبان هر دو فرقه است. غالب اصلاح طلبان فرق اسلامی، آثارشان در فرقه خودشان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، و منتشر نمی‌شوند؛ امّا بر عکس، این آثار مورد توجه فرقه مقابل قرار می‌گیرد؛ و با زبان اصلی و نیز ترجمه، نسبت به انتشار و ترویج این آثار، اهتمام به خرج می‌دهند؛ مخصوصاً در مسائل مهم اختلافی، همانند امامت. به عنوان نمونه؛ حجت الاسلام سید ابولفضل برقعی، اصلاح‌گر شیعی است. آثار وی در گوشه‌ای خاک می‌خورد و در ایران به آن هیچ توجهی نمی‌گشت؛ امّا چندین سال است که آثار متعدد وی، در عربستان سعودی منتشر، و شاید به رایگان پخش می‌شوند. ♦️4ـ افراد اصلاح‌گر مذهبی، غالباً در مذهب و فرقه خود، کوچک پنداشته شده، و حقیر و با الفاظ معمولی خطاب می‌شوند؛ و در مذهب مقابل، با الفاظ بزرگ، تکریم و تعظیم و مورد توجه قرار می‌گیرند، مثلاً: در شیعه حداکثر می‌گویند: سید ابولفضل برقعی، ولی در شبکه‌های وهابی و اهل تسنن، شخص ایشان را با القاب «آیت الله العظمی» و یا «علامه برقعی» خطاب می‌کنند. ♦️5ـ برای آشنایی دوستان، برخی از اسامی اصلاحگران شیعی (در مسائل مختلف) ذکر می شود: سید محسن امین، سید ابوالفضل برقعی، مهدی حائری یزدی، سید مصطفی حسینی طباطبایی، حیدرعلی قلمداران، سید کمال حیدری، محمد خالصی‌زاده، شیخ ابراهیم زنجانی، عبدالکریم سروش، سید اسدالله خرقانی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، علی شریعتی، محمد صادقی تهرانی، نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی، علی‌اکبر حکمی‌زاده، محمدجواد غروی، احمد قابل، محسن کدیور، محمد مجتهد شبستری، محمدحسن شریعت سنگلجی، حسن یوسفی اشکوری و ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن مجتبی علیه السلام: برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زنده ای و برای آخرتت چنان تلاش کن که گویا فردا می میری. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۵) 🔹چرا باید به اصلح رای داد در حالی که تمام این افراد را نظام و شورای نگهبان مهر تایید زده است؟! 🔸ما همانطور که در سایر عرصه های زندگی سعی می کنیم بهترین را انتخاب کنیم، در بین گزینه های انتخابی نیز باید بهترین را انتخاب کنیم. همچنان که در موضوع رای سفید اشاره شد، شرکت کنندگان باید تلاش کنند تا انتخابشان به نفع نام و انقلاب تمام شود. ما باید از بین ۱۰ تا ۲۰ بالاترین و بهترین گزینه را که شرایط ریاست جمهوری را در بالاترین سطح دارد انتخاب کنیم. چرا کمترین مرتبه را انتخاب کنیم؟! | ما وظیفه و تکلیف داریم در بین افراد کاندید، باید به کسانی رای دهند که معیارهای نظام و انقلاب و رهبری نزدیک تر هستند؛ چراکه تایید شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری، به معنای این است که این افراد حداقل شرایط را برای اداره کشور دارند، و این تکلیف دیگران است که از بین نامزدها بهترین را برگزینند. 🔻از مجموعه بیانات حضرت آقا می توان این ویژگی ها را به دست آورد: اصلح کسی است که... به حال قشرهای محروم و مستضعف دل بسوزاند... به فکر معیشت مردم، دین مردم، فرهنگ مردم و دنیا و آخرت مردم باشد، نشاط و حوصله و همت و قدرت لازم و هوشمندی لازم را داشته باشد. پرنشاط، شادابی که علاقه به مردم و علاقه به عدالت و علاقه به رفع فساد و تبعیض را در پی دارد، شجاع، با اخلاص، دارای روح مردمی، شاداب و با نشاط، مومن به هدف ها و ارزش های انقلاب، مومن به مردم، معتقد به حق مردم باشد. ساده زیست، کاری، مردمی، مقاوم، ارزشی، با تدبیر، پای بند به قوانین و مقررات، درد مردم را حس کند، طبقات مختلف مردم را ببیند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️فقه بی هدف . ♦️این که بسیاری از احکام فقهی اسلامی، دستمایه طنز و تمسخر مردم، مخصوصاً غیرمتعبدین، قرار می‌گیرد، الزاماً مرتبط با «به روز نبودن احکام اسلامی» نیست؛ بلکه به نظر می‌رسد، این طنزها و تمسخرها، نوعاً به خاطر «خارج شدن فقه از فلسفه اولیه به وجود آمدن آن، به عنوان قوانین حکمت‌آمیز اسلامی» است؛ که به واسطه روش «اجتهادِ کارمندی» فقها، در سده‌های بعدی، شكل گرفته است. . ♦️اجتهاد کارمندی، رویکرد اغلب فقهای اسلامی و مخصوصاً شيعی است؛ که تنها به «جوابگویی مکلف در مقابل امر مولی» می‌اندیشند؛ و نه تأمل در فلسفه وجودی و کارکرد امر مولی در احکام اسلامی. . به عنوان نمونه، اگر مولی برای مردم، دستور به غسل ‌کردن صادر نموده باشد؛ فقیه در این نمی‌اندیشد که: «چرا مولی، دستور به غسل داده است»؛ بلکه تلاش اجتهادی فقیهان در این است که: «چگونه عمل کنیم، تا مولی نتواند بر ما خرده بگیرد و ما را بازخواست نماید». . ♦️مثلاً، فقیه ممکن است نظر دهد که با سه قطره آب قطره‌چکان، می‌توان مخرج بول را پس از ادرار، پاک و مطهر نمود؛ یا اینکه با یک لیوان آب، می‌توان غسل جنابت نمود. چرا؟ چون مکلف با این عمل، به وظیفه خود در برابر امر مولی، اطاعت کرده است؛ و مولی نمی‌تواند وی را به ترک عمل، بازخواست کند؛ هر چند که عملِ مکلف، فلسفه وجودی حکم مولى را، نقض نموده باشد. ❓سؤال 🔹آیا مولی و شارع، هدف و فلسفه‌ای برای امر به شستشوی بدن یا مخرج بول نداشته است؟ . فقها در جواب این قبیل سؤالات، خواهند گفت که، ما فلسفه و حکمت احکام اسلامی را نمی‌دانیم؛ پس وظیفه ما فقط اطاعت امر مولی و تعبد است؛ خواه این عمل ما مطابق با فلسفه و حکمت احکام باشد، خواه نباشد. به عبارت ساده، اجتهاد فقها، نسبت به قصد و هدف شارع، فشل؛ و به نوعی، بی‌هدف است. . ❓سؤال 🔹به نظر شما، فلسفه و حکمت احکام اسلامی، آنقدر پیچیده هستند که هزاران فقیه اسلامی، قادر به تشخیص یا حداقل، حدس زدن فلسفه احکام اسلامی نیستند؟ . 🔹آیا مردم صدر اسلام، به صورت تعبدی به احکام اسلامی عمل می‌کردند؟ یا اینکه با فهم عرفی خود، فلسفه و حکمت احکام اسلامی را درک می‌نمودند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙دکتر بیژن عبدالکریمی: 🔹نظریه پردازان و حامیان ایده تشکیل حکومت اسلامی هرگز درکی از این نکته اساسی نداشته، به این پرسش بنیادین نیندیشیده اند که در جهانی که فقه الاكبرش، یعنی اونتولوژی، آنتروپولوژی، معرفت شناسی، فلسفه، جهان بینی و متافیزیک اش بالذات سکولار است چگونه می توان با تکیه بر فقه الأصغر، یعنی اجرای ظاهری چند حکم فقهی، به تأسیس حکومت و جامعه ای دینی و اسلامی مبادرت ورزید؟ 🔻آنها هرگز درکی از این پرسش نداشته اند که چگونه جامعه ای را که جان و اگزیستانس اکثر قریب به اتفاق افرادش، با تفکر دینی و معنوی بیگانه است و دین و اسلام برایشان صرف یک میراث فرهنگی است بی آنکه روح، جان، احساس و اندیشه هایشان تربیت شده ارزش های سترگ و متعالی این سنت بزرگ تاریخی باشد، می توان صرفا با تکیه بر چند حکم فقهی و اجرای خشونت آمیز آنها به جامعه ای دینی و اسلامی تبدیل کرد، بی آنکه بتوان به اعماق وجود افراد این جامعه نفوذ یافت؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام: ای فرزند آدم هر گونه خواهی زندگی کن اما بدان مرگ در انتظار توست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۶) 🔹چرا رهبر معظم انقلاب از مخالفين هم درخواست حضور در انتخابات دارند؟ آیا این التماس به مخالفان و ضد انقلاب ها، نشانه ضعف نظام نیست؟ 🔸انتخابات در هر کشوری، مظهر دموکراسی و در تمام کشورها برای مردم آن کشور یک واجب سیاسی است. یعنی صرف نظر از دین و آیین افراد شرکت کننده، کشور و ملیت در درجه اول اهمیت قرار دارد و هر یک رای، یک پشتوانه برای آن کشور محسوب می شود. روشن است که هر چه پشتوانه مردمی نظام ضعیف تر باشد، امنیت آن نظام به مخاطره می افتد و شرایط امروزه به گونه ای نیست که بنشینیم و بگوییم من از حق خود گذشتنم و رای نمی دهم! چون عدم حضور ما، ولو آنکه مخالف نظام جمهوری اسلامی باشیم، یعنی چراغ سبز به دشمنی که اطراف ایران را محاصره کرده و در سوریه و عراق با خط مقدم ایران اسلامی، در حال مبارزه است. این ناامنی حتی برای مخالفان نظام – البته از بین مردم نه منافقین - مطلوب نیست. 🔻مقام معظم رهبری نیز بارها این معنا را با عبارت های مختلف بیان فرموده اند که حضور شماست که نظام را تحکیم می کند. پایه های نظام را مستحکم می کند، آبروی ملت ایران را زیاد می کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی ها زیاد می کند، و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف می کند». 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برخورد با فساد خط قرمز نداره 🇮🇷 دولت مردم برای ایران قوی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ازدواج پیامبر و عایشه ♦️برخی منتقدین به اسلام و ملحدین، به حضرت محمد(ص) خرده می‌گیرند که چون ایشان با عایشه خردسال ازدواج نموده، پس نعوذ بالله بچه‌باز است؛ و مرتکب عمل زشتی شده‌است. ♦️راجع به این مسأله، از چند جنبه می‌توان سخن گفت. ابتدا لازم‌است از نظر تاریخی اثبات شود که پیامبر(ص) با عایشه ازدواج کرده؛ و البته، عایشه خردسال و 9 ساله بوده است. اکنون فرض می‌کنیم که حتماً پیامبر با عایشه ازدواج نموده؛ و ایشان 9 ساله بوده‌اند. ♦️حال باید بررسی نمود که آیا ازدواج کردن با دختر 9 ساله، از نظر «طبیعت» عمل زشتی است؟ یا اینکه در «عرف» دوران پیامبر(ص) این کار قبیح بوده‌است؟ تا بواسطه آنها، محمد(ص) را تقبیح کنیم. ♦️طبق قاعده طبیعی، که دختران در 9 سالگی آمادگی تولیدمثل می‌یابند، و شواهد دیگر تولیدمثل موجودات در طبیعت، به‌نظر نمی‌رسد که ازدواج دختر 9 ساله، از نظر قوانین طبیعت، نادرست باشد. ازسوی دیگر، طبق آداب و رسوم عصر پیامبر(ص)، ازدواج دختران 9 ساله، عادی و مرسوم بوده‌است؛ و افراد متعددی به این‌کار اقدام نموده‌اند. بنابراین، طبق قانون طبیعت و قانون عرف دوران پیامبر(ص)، حضرت محمد(ص) عمل زشتی مرتکب نشده‌اند. ♦️همچنین جدای از این، باید بررسی نمود که آیا ازدواج مرد میان‌سال، حدود 53ساله، با دختر 9ساله، و اساساً اختلاف سنی زیاد میان زوجین، از نظر «طبیعیت» عمل زشتی است؟ یا اینکه در «عرف» دوران پیامبر(ص)، این‌کار قبیح بوده است؟ ♦️در طبیعت، سن خاصی برای تولیدمثل میان موجودات، مقرر نشده است؛ و هر موجودی تا زمانی که قدرت تولیدمثل دارد، می‌تواند همسری برای خود انتخاب کند؛ چه این همسر کوچک باشد و چه بزرگ. از سوی دیگر، طبق آداب و رسوم عصر پیامبر(ص)، ازدواج مردان میان‌سال و حتی کهن‌سال با دختران کم‌سن، عادتی مرسوم بوده است؛ و افراد متعددی در آن دوره، به این کار اقدام نموده‌‍‌اند. بنابراین، هم طبق قانون طبیعت و هم طبق قانون عرف دوران صدر اسلام، حضرت محمد عمل ناپسندی در این باره، مرتکب نشده‌اند. ❓سؤال فرض کنید که صدسال دیگر، همه زوج‌ها در سن 40 سالگی ازدواج نمایند؛ آیا در آن زمان می‌توانند به جوانان کنونی، که مثلاً در 20 سالگی ازدواج کرده‌اند، انتقاد کنند؟ یا برعکس، اگر صدسال دیگر، همه زوج‌ها در سن 10 سالگی ازدواج نمایند؛ آیا آنها می‌توانند به جوانان حال‌حاضر که در 20 سالگی ازدواج می‌کنند، خرده بگیرند؟ 💠نکته صرف‌نظر از حسن و قبح الهی اعمال، برخی خوبی و بدی‌ها، امور نسبی هستند؛ و تابع فرهنگ‌زمانه می‌باشند؛ مثلاً کسی برای احترام، جسد پدر خود را می‌سوزاند؛ و دیگری، خاک می‌کند؛ و در برخی فرهنگ‌ها، مردگان را در کنار خود نگهداری می‌کنند 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا