eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: شیرینی پیروزی تلخی صبر را از بین می برد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۶) 💠اولین نظریه در باب معرفت شناسی دینی که به صورت مدون و نظام وار عرضه گردیده رویکرد دکتر عبدالکریم سروش است که با عنوان بسط و قبض تئوریک شریعت (نظریه تکامل معرفت دینی) از اردیبهشت ماه ۱۳۶۷ تا خرداد ۱۳۶۹ در مجله ماهانه کیهان فرهنگی به صورت متوالی عرضه شد و سپس در ۱۳۷۰ به صورت کتاب با عنوان قبض و بسط تئوریک شریعت منتشر شد. 🔸جایگاه علمی نظریه قبض و بسط 🔹نویسنده نظریه در این باره می نویسد: به بحث قبض و بسط از دیدگاه های مختلف می توانید نظر کنید. از یک حیث یک بحث معرفت شناسی خالص است، از یک حیث یک بحث کلامی است، از یک حیث یک بحث اصولی است (متعلق به علم اصول) و از یک حیث هم یک بحث تفسیری است (متعلق به علم تفسیر) و این تعلق ها، تعلق های وثیق و عمیقی است. 🔹وی در دیباچه کتاب می نویسد: نظریه قبض و بسط که در اصل یک نظریه تفسیری - معرفت شناختی است به کلام و عرفان و اصول هم متعلق می شود. به کلام تعلق دارد چرا که به دین شناسی متعلق است و آشکار می کند که مفروضات پیشین ما و انتظارات ما از دین و شناخت ما از انسان تا کجا بر درک ما از کتاب و سنت تأثیر می نهد. اصولی است چرا که معلوم می کند حاجت فقیه در استنباط به کدام علوم است ... عرفانی است چرا که شریعت و طریقت و حقیقت را معنا می کند که سه گونه درک و تلقی از دین اند. 🔻 نظریه قبض و بسط نه یک نظریه اصولی و نه یک نظریه کلامی و نه یک نظریه تفسیری و نه یک نظریه معرفت شناسی محض است، بلکه یک نظریه معرفت شناسی دینی است. این نظریه با بهره گیری از مبانی هرمنوتیکی گادامر و با رویکرد درجه دوم به چگونگی تحول معرفت دینی دست یافته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از عصر پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ دعایی که مستجاب شد... دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷 🔆 @BaraayeMardom
✍️ختنه پیامبر(ص) ♦️در احکام شرعی شیعه امامیه، ختنه مرد، از ضروریات دین اسلام شمرده شده است؛ و خودداری از ختنه، بر مردان حرام می‌باشد. حتی اگر مردی در دوران کهنسالی به دین اسلام بپیوندد، ختنه بر او واجب است. اهمیت ختنه آنچنان است که، فقها طواف شخص ختنه‌ناکرده (اغلف) را باطل دانسته؛ و امامت جماعت‌شدن وی را مکروه می‌دانند؛حتی برخی فقهای امامیه برآنانند که نمی‌توان بر پیکر شخص ختنه ناکرده، نماز میت خواند. ♦️اکنون با توجه به اهمیت ختنه، و این مسأله که پیامبر اسلام(ص) در چهل سالگی به دین اسلام مبعوث شد‌ه‌اند و به مرور، دستورات اسلامی را ابلاغ نموده‌اند؛ این پرسش به وجود می‌آید که اولاً در چه سالی حکم ختنه واجب شده است؟ و از سوی دیگر، نسبت شخص پیامبر(ص) با این حکم اسلامی چگونه است؟ که هر کدام، پژوهش مستقل و مفصلی را می‌طلبد. ♦️برای وضعیت ختنه پیامبراسلام(ص)، دو حالت کلی و چند حالت فرعی قابل تصور است: 🔹الف. پیامبر(ص) تا آخر عمر ختنه نشدند: ۱ـ حکم اسلامی ختنه کردن، «عطف به ماسبق» نمی‌شود؛ و فقط کسانی که بعد از اعلام دستور ختنه، اسلام بیاورند، مشمول حکم فقهی ختنه‌شدن می‌شوند. بنابراین، پیامبر شامل این دستور اسلامی نبودند و تا پایان عمر ختنه نشدند. 2ـ حکم ختنه، جزء استثنائات فقهی پیامبر(ص) بوده است؛ یعنی همانطور که پیامبر در یکسری از احکام، مانند «زیادهمسری» یا «نماز شب»، حکم متفاوت از مسلمین دارند و استثناء هستند؛ در حکم ختنه نیز، ایشان استثناء هستند؛ و لازم نبوده است که به حکم ختنه شدن عمل کنند. 🔹ب. پیامبر(ص) ختنه شده‌اند: 1ـ پیامبر(ص)، به صورت معجزه‌آسایی ختنه شده به دنیا آمده‌اند؛ و نیازی به ختنه شدن نداشته‌اند. همچنان که بنابر برخی احادیث، بعضی پیامبران و امامان ختنه شده به دنیا آمده‌اند؛ و این از ویژگی‌های امام(ع) به شمار رفته است. 2ـ ختنه کردن، جزء آداب و رسوم مردم جزیرة العرب قبل از اسلام بوده است؛ بنابراین شاید پیامبر(ص) در بچگی ختنه شده‌اند؛ همانند احکام و رسوم یهودیان حجاز. ♦️در کتاب مقدس ذکر شده: هرکس که ختنه نشود، عهد مرا شکسته ‌است؛ و از مردم خود جدا شده ‌است. اهمیت ختنه در برخی فرق یهودیت به گونه‌ای است که شخص ختنه نشده را نجس می‌دانند؛ یا مثلاً معتقدند اگر مذکر یهودی از دنیا برود و ختنه نشده باشد، ابتدا باید جنازه وی ختنه شده و سپس به خاک سپرده شود. بنابر برخی احادیث، پیامبر(ص) پس از تولد، توسط شخص عبدالمطلب، و بر پایه برخی دیگر از روایات، توسط جبرئیل، ختنه شده‌اند. 3ـ پیامبر(ص) پس از بعثت، و در زمانی که حکم اسلامی ختنه واجب گشته، ختنه شده‌اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: منفورترین مردمان شخص متکبر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠شکست سخت و مفتضحانه قبیله استمرارطلب و توجیه‌گر وضع موجود و نه بزرگ مردم به آنها 💠 آرای هواداران همتی + آرای ائتلاف چهره‌های سیاسی شهیر و اشخاص و گروهها و احزاب حامی او (بخوانید اعضای سرشناس و پرمدعای قبیله اصلاح‌طلبِ فصل انتخابات) که با وجود فقر در بینش و ضعف در تحلیل سیاسی و عدم درک صحیح از اوضاع و شرایط، خود را قطب عالم امکان و علامه دهر و مردم را نیز مقلّد چشم و گوش بسته خویش می‌پندارند = دوسوم آرای باطله و سه‌چهارم آرای محسن رضایی 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 تشیع علوی vs تشیع صفوی 🔹در تشيع علوی عالم محقق در اجتهادش آزاد است، عامی بايد در برابر مجتهد مقلد باشد، اين يك نظام اجتماعی و در عين حال علمی است اما در تشيع صفوی، تقليد یعنی: " صم، بكم، عمی " بودن همه در برابر كسانی كه لباس رسمی دارند و رسميت هم به نامشان در تشيع صفوی ابلاغ شده و ديگران به كلی حق تحقيق و برداشت و استنباط تازه، نه در مسائل فنی بلكه در فهم و تلقی مذهب و مسائل اعتقادی كه طبق اصل اسلامی هر کسی خود بايد اجتهاد كند ندارند؛ سپس تمام اصول اعتقادی، احكام، ارائه راه حل ها، نظريات، مسائل عقلی و اجتماعی همه بی منطق و بی تحليل صادر مي شود و عقيده را هم به عموم بخشنامه  می كنند. 🔻در تشيع علوی، تقليد در اصول نيست، در عقايد نيست، در احكام است، در فروع است، آن هم نه در خود فروع، بلكه در فروع فروع. در چگونگی مسائل عملی خاصی كه احتمالا ميان مجتهدان اختلاف هست، مثلا نماز كه جز فروع دين است، قابل تقليد نيست، مسلم است و ضروری. 🔸در تشيع صفوی مردم در همه چيز مقلد كور و تسليم منطق روحانی خويشند و روحانی صفوی عقل و علم و دين و احساس و سليقه و فهم و زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اخلاقی مردم را همه با فتوی، كه به صورت فرمان های كوتاه و قاطع و امر و نهی صادر می شود تعيين می كند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠مکاشفه سید هاشم حداد در آرامگاه مرحوم دکتر شریعتی و شباهت آن با ابوحنیفه!!! ♦️عجب ظلمتی دارد!!عجب ظلمتی دارد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر که مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد جایگاه او آتش خواهد بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مثل چمران بمیرید! 📆 ۳۱ خرداد مصادف با شهادت دکتر چمران 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هر که غم و نگرانی مومنی را بزداید خداوند در روز قیامت گره غم از دل او بگشاید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹براساس تلقی وجود شناسانه و غیر تئولوژیک از تاریخ، هیچ سنت تاریخی، فرهنگ یا تمدنی، از جمله تاریخ، تمدن، علم، تکنولوژی و علوم انسانی غربی بی بنیاد نیست و هر سنت تاریخی، فرهنگ و تمدنی و نظام معرفتی خاص آن پاره ای از تاریخ هستی و جلوه هایی از غنا و سرشاری بیکران هستی را آشکار می سازد. 🔸بنابراین، تمدن، علم، تکنولوژی و علوم انسانی جدید نیز با هستی نسبتی دارد و نباید در هیاهوهای سیاسی، ایدئولوژیک و تئولوژیک این نسبت نادیده گرفته شود. 🔻مولانا اعتقاد داشت همه عقول محو در عقل اول هستند. براساس این نگرش، و در سیاق بحث کنونی، می توان گفت که تاریخ متافیزیک غرب و ظهور عقلانیت جدید و نظام معرفتی علمی و تکنولوژیک و علوم انسانی دوره جدید یکی از انواع عقلانیت ها و یکی از نظام های گوناگون معرفتی و جلوه ای از عقل اول، یعنی جلوه ای از جهان هستی ای است که از امکانات بسیار گوناگون و متکثری برخوردار می باشد، و به این اعتبار عقلانیت علمی جدید که جلوه ای از جهان هستی و عقل جهانی حاکم بر آن و بخشی از تاریخ هستی است، امری مقدس است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لایق وصل تو که من نیستم اذن به یک لحظه نگاهم بده رضا جان❤️ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اصالتِ شر ♦️در یک تقسیم‌بندی متداول، شر را از جهت مصداق، به دو دسته تقسیم می‌کنند: شر اخلاقی و شر طبیعی. شر اخلاقی، شری است که با یک فعل و مستقیماً در نتیجه عمل ناپسند (انسانی و غیر انسانی) به وجود می‌آید؛ همانند قتل، دزدی، غارت و تجاوز و ... و شر طبیعی، شری است که بدون فعل، و ظاهراً در فرآیند طبیعت، رخ می‌دهد؛ همچون زلزله، آتشفشان، سیل، طوفان، مرگ، امراض و ... البته، شر را به اشکال غیربشری حیات نیز، بسط داده‌اند، تا شامل زجر حیوانات از شرور طبیعی و ستم‌های بشری علیه آنان نیز بشود. ♦️سه حالت، متصور است: ۱- شر وجود دارد؛ و خير، «عدم شر» است؛ و اصالت با شر مى‌باشد. ۲- خیر وجود دارد؛ و شر، «عدم خیر» است؛ و اصالت با خیر مى‌باشد. ۳- هم شر و هم خیر، هر دو‌ وجود دارند، و هیچکدام، عدم دیگری نیستند؛ و هر دو، اصالتِ مستقل دارند. ♦️اگر فرض بگیریم که شر، وجودِ مستقل دارد؛ از دو حال خارج نیست: الف. شر، مخلوق خداوند است. ب. شر، مخلوق خدا نیست. هر دو حالت بالا، در کلام اسلامی و غير اسلامى، کفر و ناسزا محسوب می‌گردد؛ و به همین خاطر، متکلمین اديان، تلاش دارند تا شر را «اصیل» ندانند؛ و آن را عدم خیر تصور و تعریف نمایند. 💠نکته مسئله شر، پرسش از چگونگی وفق‌دادن وجود شر با «خدایِ قادر ِمطلق» و «خیرخواه مطلق» و «دانای مطلق» است. یک مدل از برهان شر، ادعا می‌کند که، چون شر وجود دارد، یا خدا وجود ندارد، یا خدا همه آن سه ویژگی بیان‌شده را ندارد. مسئله شر، یکی از جدّی‌ترین و خطیرترین ایرادهایی به شمار می‌رود که در خصوص اعتقاد به وجودِ خدایِ خداباوران، صورت گرفته ‌است. حتی برخی، می‌گویند که از تمام براهین خداناباورانه، فقط «برهان شر» است که سزاوار است واقعاً جدی گرفته شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله خامنه‌ای: برای یک ملت - مثل بعضی از ملت هایی که شما می بینید با همه باد و بروتی که دارند - ننگ است که در انتخابات ریاست جمهوری اش، سی وپنج درصد یا چهل درصد حائزان شرایط شرکت کنند. پیداست که مردم به نظام سیاسىِ خود نه اعتماد دارند، نه اعتنا می کنند و نه امید دارند. بخشی از خطبه های نمازجمعه تهران ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ ♦️پ .ن: درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 کمتر از پنجاه درصد است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: چون دیدی خداوند سبحان با وجود آن که گناه می‌کنی پیاپی به تو نعمت می دهد این برای غافلگیر کردن و به دام انداختن توست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
4_5884497420523407955.mp3
28.76M
🔹 فایل صوتی نشست «چیستی » 🔹ارائه: دکتر مجید کافی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) ▫️برگزار شده در: ۵ اسفند ۱۳۹۹ 👇👇 @Taammolate_talabegi