eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان ....ادامه 🌺 وقتی ثابت شد که افلاک از سوی خداوند است ، احیا و اماته‌ای که در این حرکات برای بشر میسر می‌شود نیز به خداوند منتسب است و نه به انسان ؛ 🌸پس مجموعه سخن ابراهیم علیه السلام یک برهان به هم پیوسته است و اینکه گفته می‌شود نمرود در پی سخنان ابراهیم ، یکی از دو را اعدام و دیگری را رها کرد و گفت : * انا احیی و امیت *، امر بعیدی است . 🌺 که به این قول وارد شده ، این است که نمرود در این احتجاج ، می‌خواهد خود را اثبات کند و در همین جهت مدعی است : * انا احیی و امیت * ؛ 🌸پس احیا و اماته‌ای که او در نظر دارد ، احیا و اماته‌ای نیست که در زندگی روزمره از سوی همگان رخ می‌دهد ، بلکه احیا و اماته‌ای مورد نظر او است که جز کسی بر آن توانا نیست همین مسئله ، بیان روایات را که نمرود ، یکی از دو را کشته و دیگری را آزاد کرده ، تایید می‌کند . 🌺شاید به همین دلیل و نیز با توجه به آیه ، برخی دیگر از مفسران پذیرفته‌اند که سخن ابراهیم علیه السلام از دو استدلال تشکیل شده و در ضمن ،از دلیل اول عدول کرده و دلیل دیگری ارائه داده است ؛ زیرا به مغالطه دست زد و در نتیجه ، ادامه دادن دلیل اول ، باعث می‌شد تا امر بر مشتبه شود و با توجه به اینکه انبیا برای روشن ساختن حق ، او به حجت آشکارتری روی آورد ؛ 🌸 چه اینکه توضیح نمرود با توجه به نادانی بیش از حدی که بر حاضران حکمفرما بود ، نمی‌بخشید و کسی ابراهیم را تصدیق نمی‌کرد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای قرآن کریم آیه ۱۲۸ قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «اعراف آیه 128» موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‌گذارد و فرجام (نيك) از آنِ پرهيزكاران است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «اعراف آیه 128» موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‌گذارد و فرجام (نيك) از آنِ پرهيزكاران است. نکته ها در اين آيه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: فرمان به استعانت و صبر، بشارت به وراثت زمين و پايان نيك براى متّقين. امام باقر عليه السلام از حضرت على عليه السلام نقل مى‌كند كه فرمودند: من و اهل‌بيتم مصداق اين آيه هستيم. و امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «فما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسول اللّه فهو للامام بعد رسول اللّه» «1» بنابراين، اگر آيه مى‌فرمايد: زمين براى خداوند است، يعنى رسول خدا صلى الله عليه و آله و امامان عليهم السلام وارثان زمين از سوى خدا هستند. پیام ها 1- رهبر، در مواقع حسّاس، امّت را دلدارى مى‌دهد. قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ‌ ... حضرت موسى نابودى فرعونيان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به يارانش مژده داد. 2- از عوامل پيروزى و بيمه شدن در برابر تهديدها، استمداد، توكّل، مقاومت و تقواست. «اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا» (هم از او كمك بگيريم و هم خود صبر كنيم.) «1». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 148 3- نابودى حكومت‌هاى ستمگر و جانشينى مؤمنانِ صابر، با اراده و مشيّت خداوند حتمى است. «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» 4- شرط رسيدن به حاكميّت، صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است. «اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» 5- استعانت از خداوند و صبورى، نمودى از تقوا و پرهيزكارى است. اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا ... وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‌ 6- اهل تقوا، هم در دنيا پايان نيك دارند، «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» و هم در آخرت، برندگان اصلى‌اند. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» 7- اميد به آينده‌ى روشن، وعده‌ى اديان الهى از جمله اسلام است. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚫خیلیها میگن اونجا که حضرت یوسف گفت ✴️وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ 📜(یوسف42) مرا نزد اربابت یاد کن (واسطه ی آزادی من شو) غفلت کرد از یاد خدا و نباید این کار رو میکرد بخاطر همین بود که هفت سال یا نه سال بیشتر در زندان موند يوسف ✴️فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ📜(یوسف 42) ✅اما از خود قرآن معلومه که این حرف اشتباهه با اینکه خیلی معروفه 👇👇 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
به هزار و یک دلیل اول اینکه اگر حضرت یوسف از خدا غافل شده بود هیچ وقت خدا اورا به مخلَص بودن ستایش نمیکرد ✴️إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ📜(یوسف24) مخلص اونیه که اغوای شیطان در او اثر نمیکنه ✅این چیزیه که خود قرآن بهش تصریح کرده ✴️قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ📜(83) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مصادیق خیر ✅ در قرآن کریم، برای «خیر» مصادیق مختلفی ذکر شده‌است، از جمله: روزه (بقره/۱۸۴)، انفاق (بقره/۲۱۵)، صلح و آشتی (نساء/۱۲۸)، تقوا (اعراف/۲۶)، رحمت الهی (زخرف/۳۲)، حکمت پروردگار (بقره/۲۶۹)، توبه (توبه/۷۴)، ترک دادوستد و رفتن به نماز جمعه (جمعه/۹)، رزق الهی (طه/۷۳)، جهاد (بقره/۲۱۶)، بهشت (آل‌عمران/۱۵)، مغفرت (آل‌عمران/۱۵۷) و ... 🔹انسان‌ها، نسبت به خیر و انجام دادن کار خیر، متفاوت هستند، از جمله: ▪️بعضی نسبت به خیر، بخیل هستند: اشحّة علی الخیر (احزاب/۱۹) ▪️برخی نسبت به خیر، منّاع هستند: منّاع الخیر معتد اثیم (قلم/۱۲) ▫️بعضی کار خیر انجام می‌دهند: و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم (بقره/۲۱۵) ▫️بعضی مردم را به خیر دعوت می‌کنند: و لتکن منکم یدعون الی الخیر (آل‌عمران/۱۰۴) ▫️بعضی به سوی خیر، سرعت دارند: انهم کانوا یسارعون فی الخیرات (انبیاء/۹۰) ▫️برخی در خیر، سبقت هم می‌گیرند: فاستبقوا الخیرات (مائده/۴۸) ▫️بعضی وجودشان، خیر است؛ هم‌چون انبیای الاهی: و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحق و ... کلّ من الاخیار (ص/۴۸) 🔸بعضی، ستون و اساس خیر هستند؛ ⬅️ وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از مصادیق بارز این آیه هستند: بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین...(هود/۸۹) ⬅️ هم‌چنین سایر حضرات معصومین علیهم السلام که در زیارت جامعه می‌خوانیم: انتم دعائم الاخیار کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ عده‌اى نه خود موعظه مى‌كنند و نه تحمل موعظه كردن ديگران را دارند «وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ‌»‌ ⓶ گناه بی تفاوتى خود را نبايد با خواسته الهى توجيه كرد «لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ» ⓷ بى‌تفاوت‌ها بجاى اعتراض به اهل گناه به آمرين به معروف اعتراض مى‌كنند «لِمَ تَعِظُونَ» ⓸ در مقابل كسانى كه موعظه و تلاش تربيتى را بی اثر مى‌دانند بايد مقاومت كرد «لِمَ تَعِظُونَ‌ ... قالُوا مَعْذِرَةً» زيرا بازنداشتن مردم از گناه مسئولیت دارد و بايد پاسخگو باشيم ⓹ قضاوت عجولانه، ممنوع است نمى‌توان گفت: خداوند اين گروه را عذاب يا هلاک خواهد كرد شايد پرهيزكار شوند «مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ‌ ... لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‌» ⓺ نهى از منكر واجب است يا براى اينكه افراد فاسق با ايمان شوند «لَعَلَّهُمْ‌ يَتَّقُونَ» يا براى عذر داشتن خود انسان نزد خداوند «مَعْذِرَةً» پس لازم نيست حتماً نهى از منكر اثر كند تا بر ما واجب شود، زيرا ما مأمور به وظيفه‌ايم نه ضامن نتيجه ⓻ مردان خدا از اصلاح جامعه نااميد نمى‌شوند و امر به معروف و نهى از منكر را ترک نمى‌كنند «وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» 📗تفسیر نور کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 طیّب در قرآن کریم ✅ «طیّب» در لغت به معنای پاکیزه، دلپذیر و خوشایند است. راغب می‌گوید: «طیّب آن است که حواس و نفس از آن لذت می‌برد». کلمه «طیّب» در آیه ۲۴ سوره حج را از اسامی و صفات قرآن برشمرده‌اند: « و هدوا الی الطیب من القول » و به سوی سخنان پاکیزه هدایت می‌شوند. قرآن را از آن رو «طیّب» نامیده‌اند که از هر عیب و نقصانی پاک و منزّه است و هر کس آن را بشنود یا بخواند، از آن لذت می‌برد. در قرآن کریم «الطیب» و «الطیبة» برای توصیفِ مواردی به‌کار رفته‌است که به برخی از آن اشاره می‌کنیم: 🔸مسکن؛ وَ مَسَاکنَ طَیبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ (توبه/۷۲, صف/۱۲) 🔹خاک؛ فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیمَّمُواْ صَعِیدًا طَیبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکمْ (نساء/۴۳, مائده/۶) 🔸خوردنی‌ها؛ یا أَیهَا النَّاسُ کلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیّباً (بقره/۱۶۸) 🔹شهر؛ کلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکمْ وَ اشْکرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ (سباء/۱۵) 🔸باد؛ هُوَ الَّذِی یسَیرُکمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّی إِذَا کنتُمْ فِی الْفُلْک وَ جَرَینَ بِهِم بِرِیحٍ طَیبَةٍ (یونس/۲۲) 🔹غنیمت؛ فَکلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَیّباً (انفال/۶۹) 🔸سخن و کلام؛ إِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ (فاطر/۱۰) 🔹عقیده؛ أَلَمْ تَرَ کیفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرةٍ طَیبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاء (ابراهیم/۲۴) 🔸ذرّیه و فرزندان؛ رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنْک ذُرِّیةً طَیبَةً (آل‌عمران/۳۸) 🔹زنان و مردان؛ وَ الطَّیبَاتُ لِلطَّیبِینَ وَالطَّیبُونَ لِلطَّیبَاتِ (نور/۲۶) 🔸تحیت پروردگار؛ فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتًا فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِکمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکةً طَیبَةً (نور/۶۱) 🔹حیات و زندگی؛ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً (نحل/۹۷) 🔸انفاق؛ یا أیُّها الَّذین ءَامنوا اَنفِقوا مِن طَیّبات ما کَسبتُم ... (بقره/۲۶۷) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺