eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
در تفسير «مجمع البيان» مى‌خوانيم: با ، آن است كه هرگاه ناچار شدند نام چيز را ببرند، با كنايه نام مى‌برند. چنانكه در روايتى از امام باقر عليه السلام مى‌خوانيم: آنان هرگاه خواستند نام را ببرند، با كنايه از آن نام مى‌برند. البتّه اين، يكى از است. امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند بر گوش واجب نمود كه از شنيدن هرچه حرام است دورى نمايد، سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋نقش دانشمند حكيم در نجات قوم از بلاى حتمى‏🦋 🔰يونس عليه‏السلام به قوم خود گفته بود كه عذاب الهى در روز چهارشنبه نيمه ماه شوال بعد از طلوع خورشيد نازل مى‏شود، ولى قوم، او را دروغگو خواندند و او را از خود راندند و او نيز همراه عابد (تنوخا) از شهر بيرون رفت، ولى روبيل كه عالمى حكيم از خاندان نبوت بود در ميان قوم باقى ماند. هنگامى كه ماه شوال فرا رسيد، روبيل بالاى كوه رفت و با صداى بلند به مردم اطلاع داد و فرياد زد: 🌿اى مردم! موعد عذاب نزديك شد، من نسبت به شما مهربان و دلسوز هستم، اكنون تا فرصت داريد استغفار و توبه كنيد تا خداوند عذابش را از سر شما برطرف كند. 🔰مردم تحت تأثير سخنان روبيل قرار گرفته و نزد او رفتند و گفتند: ما مى‏دانيم كه تو فردى حكيم و دلسوز هستى، به نظر تو اكنون ما چه كار كنيم تا مشمول عذاب نگرديم؟ 🌿 روبيل گفت: كودكان را همراه مادرانشان، به بيابان آوريد و آن‏ها را از همديگر جدا سازيد، و همچنين حيوانات را بياوريد و بچه هايشان را از آن‏ها جدا كنيد، و هنگامى كه طوفان زرد را از جانب مشرق ديديد، همه شما از كوچك و بزرگ، صدا به گريه و زارى بلند كنيد و با التماس و تضرع، توبه نماييد و از خدا بخواهيد تا شما را مشمول رحمتش قرار دهد... 🔰همه قوم سخن روبيل را پذيرفتند هنگام بروز نشانه‏هاى عذاب، همه آن‏ها صدا به گريه و زارى و تضرع بلند كردند و از درگاه خدا طلب عفو نمودند. ناگاه ديدند هنگام طلوع خورشيد، طوفان زرد و تاريك و بسيار تندى وزيدن گرفت، ناله و شيون و استغاثه انسان‏ها حيوانات و كودكانشان از كوچك و بزرگ برخاست و انسان‏ها حقيقتاً توبه كردند. 🌿روبيل نيز شيون آن‏ها را مى‏شنيد و دعا مى‏كرد كه خداوند عذاب را از آن‏ها دور سازد. خداوند توبه آن‏ها را پذيرفت و به اسرافيل فرمان داد كه طوفان عذاب آن‏ها را به كوه‏هاى اطراف وارد سازد. وقتى مردم ديدند عذاب از سر آن‏ها برطرف گرديد به شكر و حمد خدا پرداختند، روز پنجشنبه يونس و عباد، جريان رفع عذاب را دريافتند، يونس به سوى دريا رفت و از نينوا دور شد و سرانجام سوار بر كشتى شده در آن جا ماهى بزرگ او را بلعيد (كه در داستان قبل ذكر شد) و تنوخا (عابد) به شهر بازگشت و نزد روبيل آمد و گفت: من فكر مى‏كردم به خاطر زهد بر تو برترى دارم، اكنون دريافتم كه علم همراه تقوا، بهتر از زهد و عبادت بدون علم است. از آن پس عابد و عالم رفيق شدند و بين قوم خود ماندند و آن‏ها را ارشاد نمودند. کانال 👇 @Targomeh
🌷امیدوار باش! آب هرچند آلوده باشد حتی هم شده باشد اگر به دریا برگردد و زلال و پاک می شود. یادت باشد خدا، دریای است و ما چون آب آلوده. اگر به رحمت او باز گردیم کار تمام است و پاک پاک می شویم. نَبِّیءعَبادِی اَنّی أنَا الغَفورُ الرَحیمِ؛ به بندگانم خبر ده که من آمرزنده و مهربانم. 📙سوره حجر آیه 49 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً «72فرقان» و (بندگان خدا) كسانى هستند كه در مجلس (گفتار و كردار) باطل حاضر نمى‌شوند و چون بر لغوى عبور كنند كريمانه بگذرند. کانال 👇 @Targomeh
أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ «7» آيا به زمين نگاه نكردند كه از هر نوع (روييدنى) نيكو چقدر رويانديم؟ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ «8» قطعاً در اين (آفرينش نيكو) عبرت و نشانه‏اى است، ولى بيشترشان ايمان آورنده نيستند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ «22شعراء» و (آيا) اين كه بنى‌اسرائيل را بنده‌ى خود ساخته‌اى نعمتى است كه منّتش را بر من مى‌نهى؟ (چرا نبايد من در خانه‌ى پدرم رشد كنم؟) قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ «23» (فرعون) گفت: پروردگار جهانيان چيست؟؟ کانال 👇 @Targomeh
از قرآن استفاده مى‌شود كه در درون خود، خدا را مى‌شناخت؛ «قالَ لَقَدْ عَلِمْتَ ما أَنْزَلَ هؤُلاءِ إِلَّا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ولى به‌ظاهر خود را ربّ اعلاى مردم مى‌دانست، مثل مديرى كه بر افرادى تسلّط دارد، ولى در عين‌حال خود را تحت امر ديگرى مى‌داند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 -> ◀️1. 🍀🍂 آزادى به معناى آزادى است، و آزاد اندیشى و تعقّل، زیربناى گزینش درست ، مسیر و شیوه زندگى و شرط برخوردارى از الهى است. 🍁🍃قرآن، در بیش از آیه، همگان را به تعقّل، تفکّر، تدبّر و باز کردن چشم و بصیرت و آزادی اندیشه دعوت کرده : * ....... کذالک یبیّن الله لکم الایات لعلکم تتفکرون * (بقره ۲۱۹ ) 🍀🍂و با دعوت به میان انسان ها و داد و ستد فرهنگ ها ( آل عمران ۲۰۰ ) بهترین از آزادی اندیشه را به عمل آورده است و اساس دعوت حق پرستان را بر و برهان می داند 🍁🍃و از کسانی که بدون عمل میکنند ، سخت انتقاد می کند : * افلا یتدبّرون القرآن ام علی قلوب اقفالها = آیا به خدا نمی‌اندیشند ؟ یا [ مگر ] بر دلهایشان هایی نهاده شده است ؟ ( محمد ۲۴ ) 🍀🍂 قران ، موضوع ها و را نیز برای اندیشیدن معرفی فرموده که عبارتند از : ◀️۱. ( ق ۶ و ۷ ) از آن جمله قرآن ( اسراء ۴۱ ) و تاریخ ( طه ۱۲۸ ) ◀️۲ . ( فصلت ۵۳ ) و در این زمینه ، آدمی را از گرفتار آمدن در دام درونی و برونی آزادی اندیشه ، نظیر تقلید بیجا از ( بقره ۱۱۱ ) ، تعصب های غلط و جمود فکری به نام مقدس پدران ( بقره ۱۷۰ ) ، بی دلیل از شخصیت های اجتماعی ( احزاب ۶۷ ) و ..... بر می دارد ، 🍁🍃بنابراین ، قرآن ، بر و لزوم آزاد اندیشی تاکید و بر ردّ کامل سخنان بی دلیل ، به صورت مسلم قرآنی اصرار می ورزد و ضمن تبیین و مشخص کردن گفتار که دعوت به سوی خدا است : * و من احسن قولًا ممّن دعا الی الله و عمل صالحا و قال انّنی من المسلمین * ( فصلت ۳۳ ) می فرماید : 🍀🍂 هدایت یافتن و ،‌ ویژه بندگانی است که به سوی خدا می روند و از پرستش گریزانند و با اندیشیدن در گفتار های گوناگون به گزینش نیکوترین می پردازند : * و الّذین اجتنبوا الطاغوت أن یعبدوها و انابوا الی الله لهم البشرا فبشّر عباد * الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه اولئک الّذین هداهم الله و اولئک هم اولواالالباب * ( زمر ۱۷ و ۱۸ ) 🍁🍃 بر این اساس ،‌ به زندگی پاک و آرمانی بشر که در پرتو هدایت الهی حاصل میشود ، به صورت ، از آزاد اندیشی فرد و انتخاب نیکوترین سخنان برمیخیزد ، لذا قرآن با طرح ملحدان و مخالفان و بحث و مناظره پیامبران با آنان ( بقره ۱۳۹ ؛ بقره ۱۱۱ ؛ بقره ۱۳۵ ؛ آل عمران ۲۰ ؛ آل عمران ۶۱ ؛ نحل ۱۲۵ ؛ عنکبوت ۴۶ ) همگان را به آزادی تشویق می کند ، 🍀🍂 بدینسان ، و لزوم آزادی اندیشه برای برخورداری از هدایت الهی آشکارتر و آزاد اندیشی به صورت منطق مکتب نیرومند اسلام مشخص می‌شود . 🍁🍃قابل توجه است که این نوع در صورت قدرت تشخیص و انتخاب محدودیتی ندارد و آنچه به صورت از تفکر و اندیشه در ذات خدا نقل شده ارشادی است یعنی با اندیشه در خدا جا به جایی نمی رسید . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh