eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📗📗 ❤️ > 💜 💐در رابطه با به مفاهیمى در قرآن برمى‌خوریم که در و مطالعه زیبایى‌ شناختى نقش ایفا مى‌کنند. 🌈 واژه « » به معناى شگفتى از ریشه به حالتى اشاره دارد که با موقعیتى متفاوت و غیرمتعارف توجه را به خود جلب کند و این حالت در بسیاری موارد به هنگام با زیبایی رخ می دهد . 💐حالت انفعالی آمدن از چیزی به صورت در قرآن تنها در موارد ظاهری دنیوی به کار رفته این موارد شامل : زنان ( احزاب ۵۲) طبیعت و به طور خاص کشتزار (حدید ۲۰ ؛ فتح ۲۹ ) و ثروت و فرزند ( توبه ۵۵ ) می‌شود . 🌈 واژه * مدّ عین * به معنای دوختن و نوعی اعجاب و جذب نسبت به ظاهری دنیاست . ( حجر ۸۸ ؛ طه ۱۳۱ )، 💐* * از واژگان پربسامد در قرآن است که بیشتر برای بیان رضایت و نارضایتی های خداوند از انسانی به کار رفته است . 🌈در این آیات از داشتن خداوند نسبت به گروهی از بندگان با ویژگی‌های خاص یا نداشتن آنها به سبب ویژگی هایی سخن به میان آمده است . 💐در موارد چندی نیز درباره ناشی از زیبایی به کار رفته است که شاخص ترین آنها زلیخا نسبت به یوسف است : * امرات العزیز ترود فتاها عن نفسه قد شغفها حبّا * ( یوسف ۳۰ ) ؛ 🌈 نیز دوست داشتن امور مانند زنان ، زر و سیم و اسبان ممتاز که در برخی از آنها عنصر تعیین کننده آن است : * زیّن للنّاس حبّ الشهوات من النّساء و البنین .... * ( آل عمران ۱۴ ) . 💐 در واژه * * احساس سرور و شادی به مثابه واکنشی نسبت به در قرآن به کار رفته است : * فانبتنا به حدائق ذات بهجه * (نمل ۶۰ ) ؛ * و انبتنا فیها من کلّ زوج بهیج * ( ق ۷ ) 🌈* * به معنای شادی و * * صفت فاعلی ( شادی آور ) است . 💐این ماده فراوان درباره و کشتزارها به کار رفته و سبب شده که برخی لغویان معنای زیبایی را نیز از معنای آن ذکر کنند . 🌈 فخر رازی نیز را به حسن تعریف می‌کند و در بیان وجه آن تصریح می‌کند که سبب و شادی بیننده می شود . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۲۹ الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلَّا أَنْ يَخافا أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ‌ طلاق (رجعى كه امكان رجوع وبازگشت دارد، حداكثر) دو مرتبه است. پس (در هر مرتبه) يا بايد به طور شايسته همسر خود را نگهدارد و (آشتى نمايد،) يا با نيكى او را رها كند (و از او جدا شود.) و براى شما مردان روا نيست كه چيزى از آنچه به همسرانتان داده‌ايد، پس بگيريد مگر اينكه دو همسر بترسند كه حدود الهى را بر پا ندارند. پس اگر بترسيد كه آنان حدود الهى را رعايت نكنند، مانعى ندارد كه زن فديه و عوض دهد. (و طلاق خُلع بگيرد.) اينها حدود و مرزهاى الهى است، پس از آن تجاوز نكنيد. و هر كس از حدود الهى تجاوز كند پس آنان ستمگرانند. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٢٩) شأن نزول: زنى خدمت يكى از همسران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيد و از شوهرش شكايت كرد كه او پيوسته وى را طلاق مى‌دهد و سپس رجوع مى‌كند تا به اين وسيله به زيان و ضرر افتد و در جاهليت چنين بود كه مرد حق داشت همسرش را هزار بار طلاق بدهد و رجوع كند و حدى بر آن نبود، هنگامى كه اين شكايت به محضر پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله رسيد، آيه نازل شد و حد طلاق را سه بار قرار داد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 206 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: 💠در آيۀ قبل به اينجا رسيديم كه قانون «عده» و «رجوع» براى اصلاح وضع خانواده و جلوگيرى از جدايى و تفرقه است، ولى بعضى از تازه مسلمانان مطابق دوران جاهليت، از آن سوء استفاده مى‌كردند، و براى اين كه همسر خود را تحت فشار قرار دهند پى در پى او را طلاق داده و رجوع مى‌كردند اين آيه نازل شد و از اين عمل زشت و ناجوانمردانه جلوگيرى كرد، مى‌فرمايد: «طلاق (منظور طلاقى است كه رجوع و بازگشت دارد) دو مرتبه است» (الطَّلاقُ مَرَّتانِ) . 💠البته بايد در جلسات متعدد واقع شود و در يك مجلس انجام نمى‌شود. سپس مى‌افزايد: «در هر يك از اين دو بار بايد همسر خود را بطور شايسته نگاهدارى كند و آشتى نمايد، يا با نيكى او را رها سازد و براى هميشه از او جدا شود» (فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ) . 💠بنابراين طلاق سوم، رجوع و بازگشتى ندارد، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت، بايد كار را يكسره كرد. 💠 منظور از جدا شدن با احسان و نيكى اين است كه حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدايى پشت سر او سخنان نامناسب نگويد، و مردم را نسبت به او بدبين نسازد، و امكان ازدواج را از او نگيرد. 💠 بنابراين جدايى نيز بايد توأم با احسان گردد. و لذا در ادامۀ آيه مى‌فرمايد: «براى شما حلال نيست كه چيزى را از آنچه به آنها داده‌ايد پس بگيريد» (وَ لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً) . 💠بنابراين، شوهر نمى‌تواند هنگام جدايى چيزى را كه به عنوان مهر به زن داده است باز پس گيرد. 💠در ادامۀ آيه به مسألۀ طلاق خلع اشاره كرده مى‌گويد: تنها در يك فرض باز پس گرفتن مهر مانعى ندارد و آن در صورتى است كه زن تمايل به ادامۀ زندگى زناشويى نداشته باشد، و «دو همسر از اين بترسند كه با ادامۀ زندگى زناشويى حدود الهى را برپا ندارند» (إِلاّ أَنْ يَخافا أَلاّ يُقِيما حُدُودَ اللّهِ) . 💠 سپس مى‌افزايد: «اگر بترسيد كه حدود الهى را رعايت نكنند، گناهى بر آن دو نيست كه زن فديه (عوضى) بپردازد» و طلاق بگيرد (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ يُقِيما حُدُودَ اللّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ) . 💠در حقيقت در اينجا سر چشمۀ جدايى، زن است، و او بايد غرامت اين كار را بپردازد و به مردى كه مايل است، با او زندگى كند اجازه دهد با همان مهر، همسر ديگرى انتخاب كند. و در پايان آيه به تمام احكامى كه در اين آيه بيان شده اشاره كرده مى‌فرمايد: «اينها حدود و مرزهاى الهى است از آن تجاوز نكنيد و آنها كه از آن تجاوز مى‌كنند ستمگرانند» (تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 208 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 الْطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلَايَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلَّا أَنْ يَخَافَآ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْظَّالِمُونَ ‏ 🍀 ترجمه:طلاق دو مرتبه است. پس یا باید به طور شایسته همسر خود را نگه دارد و یا با نیكى او را رها كند و براى شما مردان حلال نیست كه چیزى از آنچه به همسرانتان داده‏اید، پس بگیرید مگر اینكه دو نفر (زن و شوهر) بترسند كه حدود الهى را بر پا ندارند. پس اگر بترسید كه آنان حدود الهى را رعایت نكنند، مانعى ندارد كه زن فدیه و عوض دهد. این ها حدود و مرزهاى الهى است، پس از آن تجاوز نكنید. و هر كسی از حدود الهى تجاوز كند پس آنان ستمگرانند. 🌷 :دو مرتبه 🌷 :نگه داشتن 🌷 :رها کردن 🌸 در جاهلیّت، دادن و رجوع كردن به زن،امرى عادّى و بدون محدودیّت بود بعضی از مردها زنان خود را تا مدتی طولانی رها می کردند و را بلاتکلیف می گذاشتند و از این طریق به زنان آزار و اذیت می رساندند و بعد از نزول آیات 226تا228 به اینکه این یا به همسرانشان برگردند یا طلاق دهند گفتند طلاق می دهیم و بعد از طلاق دوباره محبت آن زن را جلب می کنیم و بر می گردیم و تا چندین مرتبه می توانیم این کار را تکرار می کنیم اما در اسلام همچین خبری نیست و اجازه آزار و اذیت به زنان را نمی دهد (الطلاق مرتان:طلاق دو مرتبه است) 🌸 فقط تا دومرتبه اجازه است و بعد از بار دوم یا همسرانتان را با نیکی و خوبی و خوشی نگه دارید یا با نیکی و خوشی از او جدا می شوید و حق بد رفتاری و انتقام و ...ندارید {فإمساك بمعروف أو تسريح بإحسان:پس یا به طور شایسته خود را نگه دارد یا با نیکی او را طلاق دهد } در طلاق گاهی مرد پیش قدم می شود و قصدش طلاق است و حق این را ندارد که آن چیزی را که به همسرش داده پس بگیرد مثل {و لا یحل لکم أن تأخذوا مما ءاتيتموهن شيئا: و برای شما مردان حلال نیست که چیزی از آنچه به همسرانتان داده اید پس بگیرید} 🌸 البته فقط در یک صورت می تواند مهریه اش را از زن پس بگیرد و آن هم در صورتی که زن و مرد هر دو نمی توانند با هم زندگی کنند نمی توانند حدود و الهی را نسبت به هم رعایت کنند از آن طرف زن می خواهد از دست این مرد خلاص شود ولی مرد می گوید به شرطی طلاقت می دهم که مهریه را ببخشی و زن برای اینکه رها شود اشکالی ندارد مهریه اش را ببخشد {إلا أن يخافآ ألا يقيما حدود الله فإن خفتم ألا يقيما حدود الله فلا جناح عليهما فيما افتدت به تلك حدود الله فلا تعتدوها و من يتعد حدود الله فأولئك هم الظالمون:مگر اینکه هر دو زن و شوهر بترسند که حدود الهی را بر پا ندارند پس اگر بترسید که آنان حدود الهی را رعایت نکنند مانعی ندارد که زن و عوض دهد این ها حدود و مرزهای الهی است ، پس از آن تجاوز نکنید و هر کسی از حدود الهی تجاوز کند پس آنان ستمگرانند } 🔹 پيام های آیه 229سوره بقره 🔹 ✅ آزار و ضرر رساندن به ممنوع است. مرد نباید به قصد تنها آمیزش یا ضربه روحی زدن به زن به او دوباره رجوع کرده و سپس او را رها کند. ✅ تلخى جدایى را با شیرینى جبران كنید. «او تسریح باحسان» ✅ ، نباید عامل خشونت و انتقام باشد، بلكه در صورت ضرورتِ طلاق، نیكى شرط اساسى است. «أو تسریح باحسان» ✅ اصل در ، نگهدارى همسر است، نه رها كردن او. ✅ و در اسلام، از اخلاق و عاطفه جدا نیست. ✅ مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از زن كه حقّ قطعى اوست چیزى را پس بگیرد. «لا یَحلّ لكم أن تأخذوا ممّا آتَیتموهنّ شیئاً» ✅ خواسته ‏هاى و باید در چارچوب حدود الهى باشد. «الاّ ان یخافا اَلاّ یقیما حدود اللّه» ✅ تنها نظر زن و شوهر در مورد طلاق كافى نیست، بلكه باید دیگران نیز به ادامه زندگى آنان امیدى نداشته باشند.«یخافا... فان خفتم» گاهى زن و شوهر مى‏ گویند: با هم توافق اخلاقى نداریم، امّا این حرف برخاسته از هیجان آنهاست. لذا قرآن در كنار خوف زن وشوهر «یخافا» پاى مردم را به میان كشیده كه آنان نیز این ناسازگارى را درك كنند. «خفتم» ✅ با ادامه زندگی به صورت تحمیلی و با اجبار و اکراه ، موافق نیست. در صورتی که زن به اندازه ای در فشار است که حاضر است مهریه را ببخشد تا رها شود ، اسلام راه را برای وی باز گذاشته است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀هرکس ازیاد خدا روی گردان شود 🔥شیطانی را به سراغش میفرستیم که همواره هم نشین او خواهد بود 📖سوره مبارکه زخرف آیه36 ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖آیات ٩۶ سوره اعراف ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ 🍃به نام خداوند رحمتگر مهربان 🍃 🕋وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿۹۶﴾ 🌱🌼و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‏ گشوديم ولى تكذيب كردند پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان] آنان را گرفتيم (۹۶)   ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌳درست که آغوش همیشگی بازاست برای بازگشتمان↪، ولی شرطش، پشیمانی از و اصلاح گذشته، باادای حق الناس و جبران واجباته👈«تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ» 🌳بخاطر جذب ورضایت دل مردم، نباید از اصول و مبانی دینی کوتاه بیاییم! به‌هیچ‌ وجه ⛔👈«لَّآ أَتَّبِعُ أَهْوَآءَكُمْ» 🌳فرماندهی ازآن خداست، نه شیطانی که این روزها یکّه تازی میکند در اقصی نقاط جغرافیای دل هایمان💛👈«إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ»👉پای 👹 را قطع کنیم از مرزهای زندگی خویش، و ریاست جمهوری قلبمان را، به مالک و فرمانده اش، حضرت خداوند واگذار نماییم💝 🌳ذره مثقالی👌 از اعمال وگفتارمان، پنهان نمی ماند از نگاه خداوند📷 👈«مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا»👉بیشترحساب ببریم از قاضی و محکمه ای که خودقاضی شاهد📷 و ناظرِ جرم و گناهمان است یقینا⚠ ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 📝⇦•آیا میدانیدبهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده، شیر می‌باشد. 📝⇦•آیا میدانید بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده، عسل می‌باشد 📝⇦•آیا میدانید که حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشت. 📝⇦•آیا میدانید که سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد. 📝⇦•آیا میدانیدقرآن کریم دارای سی جزء است، که هر جزء با جزء دیگر از نظر طول برابر است. 📝⇦•آیا میدانیدمعوّذتین (که به فتح واو تلفظ می‌شود و درست آن، کسر واو است) نام دو سوره آخر قرآن، یعنی فلق (قل اعوذ بربّ الفلق) و ناس (قل اعوذ بربّ الناس) است که چون حضرت رسول (ص) با خواندن آن‌ها نوادگانشان حسن و حسین (ع) را تعویذ می‌کردند (به‌پناه خداوند می‌سپردند) به این نام خوانده شده‌اند. 📝⇦•آیا میدانیددو آیه در قرآن وجود دارد که تمامی حروف الفبا در آنها به کار رفته است، این دو آیه عبارتند از آیه 154 سوره آل‌عمران و آیه آخر سوره فت کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌺 🌸 وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ و هر کس از یاد خدا روی‌گردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست! 📖 آیه 36 الزخرف 🌸 رسول اکرم صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند : تنها در محضر دانشمندانى بنشینید که شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا مى ‏خوانند : از شک به یقین ، از ریا به اخلاص ، از دنیا خواهى به دنیا گریزى ، از تکبر به‏ فروتنى ‏و از فریبکارى ‏به خیر خواهى. 📚 بحار الأنوار : ۷۴ / ۱۸۸ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« اَلابِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ»: 🌻 بَدِيعُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ👈 وَ إِذٰا قَضىٰ أَمْراً فَإِنَّمٰا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (١١٧) بقره قٰالَتْ رَبِّ أَنّٰى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قٰالَ كَذٰلِكِ اَللّٰهُ يَخْلُقُ مٰا يَشٰاءُ 👈إِذٰا قَضىٰ أَمْراً فَإِنَّمٰا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (٤٧) آل عمران مٰا كٰانَ لِلّٰهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحٰانَهُ 👈إِذٰا قَضىٰ أَمْراً فَإِنَّمٰا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (٣٥) مریم هُوَ اَلَّذِي يُحْيِي وَ يُمِيتُ👈 فَإِذٰا قَضىٰ أَمْراً فَإِنَّمٰا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (٦٨) غافر کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-(هدايت شدگان ) كساني هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرام مي گيرد. بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مي گيرد. 📚-28 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂اهل تقوا شوید.🍂 🔶يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ  (/۲٨) 📣ای مؤمنین : 🔸۱ـ تقوا داشته باشید، یعنی دائماً مراقب باشید که طبق خواست خدا رفتار کنید. 🔸۲ـ به رسول خدا ایمان آورید. (ولایتمداری) ✅در این صورت خدا نیز به شما چنین پاداش میدهد👇 🍂۱ـ دو بهره از رحمتش شامل حالتان می کند. 🍂۲ـ نوری به شما عطا می کند تا به وسیله آن حق را تشخیص داده و درست حرکت کنید. 🍂۳ـ مغفرتش را نصیبتان خواهد کرد. ✅ معامله ی پر سودی است👌 کانال 👇 @Targomeh
🍃 یک آیه 🍃 🔶سوره ، آیه ٩۵: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْل مِنْكُمْ هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكينَ أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزيزٌ ذُو انْتِقام ⚡️ترجمه کوتاه : اى كسانى كه ايمان آورده ايد! در حال احرام، شكار نكنيد; و هر كس از شما عمداً آن را به قتل برساند، بايد كفاره اى معادل آن از چهارپايان بدهد; كفاره اى كه دو نفر عادل از شما، معادل بودن آن را تصديق كنند; و به صورت قربانى به (حريم) كعبه برسد; يا (به جاى قربانى،) اطعام مستمندان كند; يا معادل آن، روزه بگيرد، تا كيفر كار خود را بچشد. خداوند گذشته را عفو كرده، ولى هر كس تكرار كند، خداوند از او انتقام مى گيرد; و خداوند، توانا و صاحب انتقام است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 ❤️ > 💜 آفرینى خدا 🌈در قرآن کریم نقش کانونى « ‌» در همه آفرینش از جمله برجسته شده است . 💐 خداوند داراى حسناست که اشاره به اتصاف او به است: * ولِلّهِ الاَسماءُ الحُسنى فَادعوهُ بِها * ( اعراف ۱۸۰ ) ؛ * اَیًّا ما تدعوا فلهُ الاسماءُ الحُسنی * ( اسراء ۱۱۰ ) ؛ * الله لا اله الّا هو له الاسماء الحسنی * ( طه ۸ ) 🌈صفت تفضیلی * الحسنی * ( مونث احسن ) نشان دهنده زیبایی همه جانبه اسمای الهی است . 💐 افزون بر این ، ترکیب این آیات بیانگر این واقعیت دانسته شده که همه هستی از خداست و زیبایی های دیگر همگی و هستند 🌈و نیز * الاسماء الحسنی * در کنار دسته دیگری از آیات مانند * کلّ شیء خلقناه بقدر * ( قمر ۴۹ ) که هر یک از ها را محدود به حدودی می شمرند بیانگر محدودیت همه زیبایی ها به جز زیبایی خداوند شمرده شده که و خاستگاه همه آنهاست . 💐افزون بر تعبیر * الاسماء الحسنی * از برخی نام های مشخص نیز در قرآن یاد شده که بر نسبت به خداوند و افعالش دلالت ضمنی یا التزامی دارند . 🌈در پیوند میان خداوند و فعل آفرینش به شکل * * که خود یکی از نام ها بوده که در ارتباط مفهومی با مجموعه دیگری از نامها مانند و رازق است ، چنین برداشت شده که * حُسن * و * خُلق * رابطه دو دارند ، پس همه آفریده های خدا زیبایند و همه زیبایی ها آفریده او هستند و بنابراین همانگونه که خدا زیباست * و لله الاسماء الحسنی * افعالش نیز زیبایند . 💐هر چند صفت * * در قرآن به خداوند نسبت داده نشده و تنها در روایات از او با جمیل یاد شده است ، پیوند بین خُلق و حُسن در دو آیه : * ذالکم الله ربّکم خلق کلّ شیء * ( غافر ۶۲ ) و * الّذی احسن کل شیء خلقه * ( سجده ۷ ) به تایید پیش‌گفته انجامیده ، میان آفرینش و زیبایی رابطه برقرار می‌سازد . 🌈در نگاهی وسیعتر ، صفت * خلق * در لغت به معنای آفرینش بدون پیشینه و الگو شمرده شده که در با سه صفت دیگر بدیع ( بقره ۱۱۷ ) و فاطر ( فاطر ۱ ) و باری ( حشر ۲۴ ) قرار می گیرد و در همه آنها آن بی الگو بودن فعل خداوند لحاظ شده است ، چنانکه از نوع ابتدایی و ابتکار بدون نسخه و تجربه قبلی یا الهام و تکرار از چیزی بوده است . 💐* * از اسماء و صفات الهی به معنای پرداز ( و دهنده شکل و هیئت متمایز به هر یک از موجودات ) یکبار : * هو الله الخالق الباری المصوّر له السماء الحسنی * ( حشر ۲۴ ) 🌈و حالت فعلی آن بار در قرآن به کار رفته است : * و صوّرکم فاحسن صوّرکم * ( غافر ۶۴ ، نیز تغابن ۳ ) 💐 در همه این موارد با حُسن به کار رفته که بر زیبایی این صورت دلالت دارد ، 🌈 از این جهت با پیش فرض قرار دادن این تحلیل به بررسی این امر پرداخته اند که زیبایی یاد شده از نوع ( ظاهری ) یا ( باطنی ) است 💐 و فلسفی زیبایی به تناسب درونی اجزای یک موجود و نیز بیرونی آنها با هدف پیدایششان باز می گردد و در این صورت آیات مذکور متناظر با تعبیر * * در آیه ۴ سوره تین شمرده خواهد شد . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh