eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🧕حجاب (1)🧕 معنای حجاب (1)🧕 🧕 حجاب به معنی هر چیزی است که سبب پنهان و پوشیده شدن چیز دیگر باشد، خواه لباس باشد یا خانه یا غیر اینها و به تعبیر دیگر حجاب به معنى چيزى است كه در ميان دو شىء حائل مى شود. 🧕البته در اصطلاح رایج عبارت است از پوشش جسم از نظر دیگران، که برای زن و مرد وجود دارد لکن حدود آن متفاوت است و در كلمات فقها از قديمترين ايّام تا كنون در مورد پوشش زنان معمولاً كلمه «ستر» به كار رفته، و در روايات اسلامى نيز همين تعبير يا شبيه آن وارد شده است. 🧕دربِ خانه و پرده ای که جلوی درب خانه یا اطاق آویزان می شود آن نیز حجاب است. خداوند به مؤمنین می فرماید: "هر گاه از همسران پيامبر متاعی مى خواهيد از پشت «حجاب» بخواهيد که اين كار براى پاكى دلهاى شما و آنها بهتر است". «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ و قُلُوبِهِنَّ» . (أحزاب/ 53 ) 🧕 واژۀ «حجاب» در این آیه یک امر کلی را بیان می کند و تعبير به «وراء» (پشت) گواه اين معنى است و شامل هر مانع و حاجبی میشود و یک مصداق آن پرده است که به هنگام نزول آیه پرده ای در خانه ی پیامبر میان مردها و زنها آویزان شد. 🧕انس بن مالك خادم مخصوص پيامبر (ص) مى گويد: "من از همه آگاهتر به اين آيه هستم؛ هنگامى كه زينب با پيامبر (ع) ازدواج كرد و با او در خانه بود غذايى درست فرمود و مردم را دعوت به ميهمانى نمود، اما جمعى پس از صرف غذا هم چنان نشسته بودند و سخن مى گفتند، در اين هنگام این آيه (مِنْ وَراءِ حِجابٍ) نازل شد، اینجا بود که پرده اى افكنده شد و جمعيت برخاستند". (صحيح البخاري / ج7 / 380 - تفسير نمونه/ ج17/ ص 402) 🧕در روايت ديگرى مى خوانيم كه انس بن مالک مى گويد: پيامبر (ص) «ستر» را ميان من و او افكند و در اینجا آیه ي «حجاب» نازل شد". (صحيح البخاري، ج7، ص 381 - تفسير القرآن العزيز المسمى تفسير عبدالرزاق، ج2، 100) بنابراین روایت «ستر» نوعی از حجاب است و آن حجاب به لباس و پارچه است. کانال 👇 @Targomeh
🎇حجاب (۲)🧕 معنای حجاب (۲)🧕 🧕 در قرآن به حجابى كه ميان بهشتيان و دوزخيان كشيده شده اشاره شده است چنانکه می خوانیم: "ميان اين دو گروه حجابى قرار دارد" «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ». (أعراف/ 46) 🧕 این حجاب همان«اعراف» است كه مكان مرتفعى است در ميان دو گروه بهشتیان و جهنّمیان كه مانع از مشاهده يكديگر مى شود، ولى مانع از آن نيست كه صداى يكديگر را بشنوند. 🧕 حجاب بر امور معنوی نیز صدق می کند چنانکه بین فرشته های والا مقام و فرشته هائی که در مقام ها و مراتب پائین تری قرار دارند حجاب معنوی وجود دارد. 🧕 امام علی (ع) می فرماید: " بین آن ها و بین فرشتگانی که پائین تر از آنها هستند حجابهائی از عزّت زده شده است". (نهج البلاغة/ صبحي صالح/ ص41 🧕 گاهی میان انسان و موعظه، حجابی از غرور پدیدار می شود چنانکه امام علی (ع) در مورد آفت موعظه می فرماید: "میان شما و پندپذیری پرده ای از غرور و خودخواهی وجود دارد". (تحف العقول/ ص 236) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ 🔹 ⭕️رذیله اخلاقی و آثار آن 🔶در این مقاله آثار و انگیزه های بیان شده است. 🔷سخن چینی و انتقال مسائل افراد به دیگران با هدف کوبیدن شخصیت و بردن آبروی آنها، از صفات رذیله و بسیار ناپسند است. قرآن در نکوهش سخن چینی میفرماید: «وَیلٌ لِکلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»[همزه، ۱] وای بر هر بدگوی عیب جوی. همچنین میفرماید: «هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِیمٍ»[قلم، ۱۱] (و از هر فرومایه ای فرمان مبر) که عیب جوست و برای خبرچینی گام بر میدارد. رسول خدا(ص) فرمودند: آیا شما را از آگاه نکنم؟ عرض کردند: چرا ای رسول خدا! حضرت فرمودند : بدترین افراد آنهایی هستند که می کنند و میان دوستان جدایی می افکنند و در جستجوی عیب برای افراد صالح و پاکدامن هستند.[۱] 💠آثار سخن چینی 🔷آثار شوم و عواقب وخیم - چه برای فرد و چه اجتماع - روشن است. فرد نزد همه خوار و خفیف است و کسی حاضر به دوستی و معاشرت با او نیست، در نتیجه روح و روانش همیشه خسته و وجدانش در عذاب است، به علاوه در اولین مرحله پس از مرگ، با عذاب الهی مواجه میگردد. امام علی(ع) میفرمایند: ، غیبت و دروغ، موجب عذاب قبر است. [۲] رسول اکرم(ص) نیز میفرمایند : ، وارد بهشت نمیشود.[۳] آفات اجتماعی سخن چینی نیز بسیار زیاد و گاهی جبران ناپذیر است. سبب دو دستگی و جنگ و جدال در جامعه می گردد و محبت ها به کینه تبدیل شده و همکاری های اجتماعی از بین می رود. 💠انگیزه های سخن چینی ⬅️ و دشمنی: به خاطر کینه ای که از همکار یا دوست خود در دل دارد، تلاش می کند تا با سعایت و بدگویی او را بدنام کند و از نظرها بیندازد. ⬅️ و مجلس آرایی: یکی از انگیزه های سخن چینی، تفریح و سرگرمی ناسالم است. بسیاری از افراد، چون سخنی برای گفتن در مجالس و شب نشینی ها ندارند، مسایل زندگی دیگران را نُقل مجلس می کنند تا بدین وسیله هم وقتی بگذرانند و هم خود را مطرح کنند. ⬅️ و : انگیزه دیگری که ممکن است سبب سخن چینی شود، طمع مالی و بدست آوردن موقعیت های اجتماعی و سیاسی یا حسادت نسبت به سایرین است. کارمند یا کارگری که نسبت به موقعیت همکار خود حسادت می ورزد، تلاش می کند با سخن چینی موقعیت او را متزلزل کند و یا بدین وسیله خود را به شخص مورد نظر نزدیک و از این راه موقعیتی کسب کند. اینجاست که مسئولین باید هوشیارانه عمل کنند و تحت تأثیر واقع نشوند. امام علی علیه السلام می فرمایند: هرگز را تصدیق مکن، گرچه خود را در لباس خیرخواهی جلوه دهد.[۴] پی نوشت ها: [۱] بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۶۶ [۲] بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۷۶ [۳] بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۶۸ [۴] نهج البلاغه، نامه۵۳ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره بقره 8⃣7⃣1⃣ 🕋 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخيهِ شَيْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ ذلِكَ تَخْفيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَليمٌ‏ 🌸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، در باره كشتگان، بر شما [حق‌] قصاص مقرر شده: آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن. و هر كس كه از جانب برادر [دينى‌]اش [يعنى ولىّ مقتول‌]، چيزى [از حق قصاص‌] به او گذشت شود، [بايد از گذشت ولىّ مقتول‌] به طور پسنديده پيروى كند، و با [رعايت‌] احسان، [خونبها را] به او بپردازد. اين [حكم‌] تخفيف و رحمتى از پروردگار شماست؛ پس هر كس، بعد از آن از اندازه درگذرد، وى را عذابى دردناك است. کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃﷽🍃🌸 ✍ خاطره‌‌ای با طعم مردار 🤔 نمیدونم چرا بعضیا وقتی میخوان تعریف کنند، میشینند این و اونو میکنند، ☜مثلا کارهای بیست سال قبل کسی روتعریف میکنند و میخندند!!! 😂 بعدشم فکر میکنند چون چند سال گذشته و الان به عنوان دارند تعریف میکنند دیگه اشکال نداره و نیست❗️😳 👇👇👇 ✅ عزیزِ من!... یادآوری و به‌زبون آوردن اون خاطره‌ای که شما الان باهاش خوشحالی و خنده‌ات میگیره، داره مومنی رو میبره❗️😰 👈شما داری اون بنده‌خدا رو فاش میکنی و مومنی رو میبری❗️🤦‍♂ ❌ با اینطوری تعریف کردن، گوشت کسی رو نَجَوید❗️😖🤮 🕋 يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا... لاٰ يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ إِنَّ اَللّٰهَ تَوّٰابٌ رَحِيمٌ (حجرات/۱۲) ⚡️ اى کسانى که ایمان آورده اید .... بعضى از شما غیبت بعضى دیگر را نکند؛ آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ از آن کراهت دارید. پس از خدا بترسید، که خدا توبه پذیر مهربان است. ✅ اگر میخواید تعریف کنید📖🗣 اسم طرف رو نیارید که نشه و آبروش نره❌ 👈مجبور نیستید حتما شخصیت‌های واقعی داستان رو معرفی کنید... 😂 که هم خودتون گناه کنید هم اونیکه داره خاطره‌ی شما رو گوش میده! 👇👇👇 ✅ علیه السلام فرمودند: 💢شنونده‌ی ، مانند است! 📚میزان الحکمه، ج۸، ص۶۰۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هَذِهِ بِضَاعَتُنَا.. 👈مقطعی دلنشین وزیبا بانوای ملکوتی استاد انور 📖سوره ی یوسف 2017 📡بسیار زیباست حتماگوش کنید. کانال 👇 @Targomeh
سوره نحل/آیه۷۵ 🌱بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺍﺵ همیشگی. 🌱ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْدًا مَّمْلُوكًا لَّا يَقْدِرُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَمَن رَّزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﺧﺪﺍ ﻣﺜﺎﻟﻲ ﻣﻲ‌ﺯﻧﺪ: ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ: ﺑﺮﺩﻩ‌ﺍی ﻛﻪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭِ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭی ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺯﻕ‌ﻭﺭﻭﺯی ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺩﻩ‌ﺍﻳﻢ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻳﻜﻲ‌ﺍﻧﺪ؟! ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺷﻜﺮ ﻛﻪ ﺑﺖ‌ﻫﺎ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ‌ﻛﺎﺭﻩ‌ﺍﻧﺪ! ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮِ ﺑﺖ‌ﭘﺮﺳﺖ‌ﻫﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ‌ﺩﺍﻧﻨﺪ. (٧٥) 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«أَلَم تر أَنَّ الله یسبِّح له مَن فی السّموات و الأرض و الطّیرُ صافات کُلُّ قد علم صلاته و تسبیحه». (نور- آیه - 41 ) (ای پیامبر) آیا نمی‌بینی که هر کس در آسمانها و زمین است و پرنده‌ها در حالی که صف کشیده‌اند و در هوا پرواز می‌کنند، خدا را تسبیح می‌کنند؟ و هر یک از آنان می‌داند چگونه عبادت کند و تسبیح نماید خداوند را. کانال 👇 @Targomeh
🔑خداوند هرگز تو را در موقعیتهایی قرار نمیدهد که نتوانی بر آنها غلبه کنی.. 👈 خداوند میداند که تو توان تحمل و عبور از این موقعیتها را خواهی داشت.. مطمئن باش ... 🌸👇 زیرا خداوند میفرماید: 🕋لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا (مؤمنون/۶۲) ⚡️ترجمه: "و هيچ كس را جز به قدر توانش تكليف نمى‌كنيم." ┈┄┅═✾•••✾═┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن میگه ی عده به خدا میگن اگه به ما مال بدی انفاق میکنیم 👇 وَمِنْهُم مَّنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِن فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ ... َ(75) اما همینکه به نوائی میرسن انفاق که نمیکنن هیچ خدارم رها میکنن👇👇 فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ ...(توبه 76) 👌یکی نیست بگه تو اگه راست میگی که پولدار شی میبخشی، همین الان چرا نمیبخشی. همون کمش رو هم خدا قبول میکنه کانال 👇 @Targomeh
🌺اکثریت یا اقلیت در قرآن🌺 یک ضرب المثل غلطی در بین مردم هست که می گوید: «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو!» این ضرب المثل برای همرهنگی با جماعت حق است والا طبق منطق ، و نبوی(ص) ایراد دارد. 📚قرآن درباره کلمه "اکثر الناس" می فرماید: ◀️ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ بیشتر مردم شکرگذاری نمی کنند. ◀️أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ بیشتر مردم نمی دانند. ◀️ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یُؤْمِنُونَ. بیشتر مردم ایمان نمی آورند. ◀️ أَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کَارِهُونَ بیشترشان از حق کراهت دارند و گریزانند. ◀️ مَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا بیشتر آنان، جز از گمان و پندارهای بی اساس، پیروی نمی کنند؛ پس، اکثریت نشانه حقانیت نیست، بلکه در موارد زیادی اکثریت برخلاف معیارهای الهی رفتار میکنند. 📚امیرمؤمنان(ع) می فرماید: در پیمودن راه درست از کمی افراد ناراحت و نگران نباشید!(نهج البلاغه) ✳️ بدانیم: "زیاد بودن جمعیت مذاهب و ادیان، معیار حق بودن آنان نیست!" 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 🔹 آیات این قرآنی که طاقچه نشینش کرده ایم هم اکنون، 🔹 تنها برنامه و نقشه هدایت و خوشبختی و منبع فیض و رحمت خداست بر روی زمین؛ 🔹 حالا هم که محرومیم از برکات و رحمت آسمان و تِلو تِلو میخوریم در بیراهه ها، 👈 دلیلش همین دوری و جدایی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام است که مفسران قرآنند به انتصاب خدا 👇👇👇👇 🌴 آیات 2 و 3 سوره لقمان 🌴 🕋 تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ 🕋 هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِين‏ ⚡️ترجمه: اين، آياتِ كتابِ سراسر حكمت است. كه مايه‏ هدايت و رحمت، براى نيكوكاران است. کانال 👇 @Targomeh
✅شنیدی میگه: «گهی زین به پشت و گهی پشت به زین» تو قرآنم اومده: آدم بدا آدم خوبا رو مسخره میکنن بهشون میخندن اما روز قیامت ورق برمیگرده و مومنین به اونا میخندن إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ(مطففین29)... فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ(مطففین34) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📂📂 ❤️ > 👈 > 1. ..... ادامه 9⃣ ☀️با روزه ، روزه واجب میشود ، به دلیل آیاتی که خدا مسلمانان را به به عهد فرمان میدهد : * یا ایّها الذّین آمنوا اوفوا بالعقود * ( مائده ۱ ) 💎 اگر مراد از * العقود * در آیه مطلق باشد ؛ نیز به دلیل آیه ۷ انسان که از به نذر سخن دارد : * یوفون بالنّذر و یخافون یومًا کان شرّه مستطیرا * . ☀️در نزول آیه مذکور نقل کردند که علی علیه السلام و فاطمه علیهما السلام کردند که اگر فرزندانشان از بیماری یابند ، چند روز بگیرند . 💎 پس از برآورده شدن ، به نذر خود وفا کردند که آیه یاد شده نازل شد و آنان را به جهت به عهد خود ستود . 🔟 ☀️روزه از شرایط است ، از این‌رو اعتکاف در ایّامی که روزه در آنها نیست یا شخص نمی تواند روزه بگیرد ، است . 💎 دلیل برخی بر بودن روزه برای اعتکاف ، آیه : * ثمّ اتمّوا الصّیام الی الّیل و لا تباشروهنّ و انتم عاکفون فی المساجد * ( بقره ۱۸۷ ) است که را بعد از بیان روزه ذکر می کند . ☀️به گفته برخی ، دلیل روزه اعتکاف ، پیامبر صلی الله علیه و آله است که بدون روزه اعتکاف نمی کرد ، از اینرو عمل آن تبیین آیه مذکور است . 💎 افزون بر این در روایات منقول از صلی الله علیه و آله و بیت علیهم السلام به وجوب روزه هنگام تصریح شده است ‌. ☀️ روزه میتواند روزه ماه رمضان ، روزه نذر یا روزه های مستحب باشد ، البته به نظر بسیاری از فقیهان امامیه پس از گذشت دو روز از مستحب ، اعتکاف روز سوم و روزه آن می گردد . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۶۵ وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿٢٦٥ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٦٥) - 💠در اين آيه مثال زيباى ديگرى براى نقطۀ مقابل اين گروه بيان مى‌كند، آنها كسانى هستند كه در راه خدا از روى ايمان و اخلاص، انفاق مى‌كنند مى‌فرمايد: «و مثل كسانى كه اموال خود را براى خشنودى خدا و استوار كردن (ملكات عالى انسانى) در روح خود انفاق مى‌كنند، همچون باغى است كه در نقطۀ بلندى باشد، و بارانهاى درشت و پى در پى به آن برسد (و به خاطر بلند بودن مكان، از هواى آزاد و نور آفتاب به حد كافى بهره گيرد و آن چنان رشد و نمو كند كه) ميوۀ خود را دو چندان دهد» (وَ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ) . 💠سپس مى‌افزايد: «و اگر باران درشتى بر آن نبارد لا اقل بارانهاى ريز و شبنم بر آن مى‌بارد» و باز هم ميوه و ثمر مى‌دهد و شاداب و باطراوت است (فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ) . 💠و در پايان مى‌فرمايد: «خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است» (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ) . 💠او مى‌داند آيا انفاق انگيزۀ الهى دارد يا رياكارانه است، آميخته با منت و آزار است يا محبت و احترام. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 239 کانال 👇 @Targomeh