eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🌎 :حضرت‌محمّد(ص) است رسول‌الله و خاتم‌النبیین وکان الله بکل شئ عليما(احزاب/40) محمّد رسول‌الله و است؛و خداوند به همه‌چيز آگاه است ══┅┄‌ 🌎1400سال است که هیچ پیامبري پس از حضرت‌محمّد نیامده‌است و حتي نشریاتِ جهان نیز به این حقیقت معترفند↯ ➛Muhammad as the last in a line of prophets ➣محمّد به‌عنوان "آخرینِ پیامبران" شناخته شده‌است ➤تحقق شرط حقانیّت است؛حتي در ادیان پیشین↶ «اگر كلام‌ آن‌ نبي واقع‌ گردد پس خدا او را به‌حق فرستاده‌ است‌.» 📓ارمیا 9 : 28 کانال 👇 @Targomeh
☑️ بدونِ شرح... إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ. سزاى كسانى كه با دوستداران خدا و پيامبر او می‌جنگند و در زمين به فساد مى‏كوشند، جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت‏ يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند! اين رسوايى آنان در دنياست و در آخرت، عذابى بزرگ خواهند داشت. سوره مبارکه مائده آیه ۳۳ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 قانون را رعایت کنید تا عدالت در جامعه پیاده شود. 🍂 🔶وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ (سوره الرحمن/آیه ٧ و ٨) ⚡️ ترجمه : و آسمان را بالا برد و قانون و ميزان را مقرّر كرد تا در سنجش و ميزان تجاوز نكنيد. و وزن را بر اساس عدل بر پا داريد و در ترازو كم نگذاريد. ❌نظام هستى برپايه ميزان است. پس زندگى ما نيز بايد بر مدار ميزان و قانون باشد. 🌴كم كارى در خدمات از جانب كارمندان و كارگران و فرهنگيان و مسئولان و مبلّغان دينى نيز كم فروشى است. 🍁عدالت مثل نماز است و بايد آن را در جامعه به پاس داشت . کانال 👇 @Targomeh
⁉️آیا باز هم از پیامبر اسلام معجزه می‌خواهید؟! درحالی‌که بجز چهار پنج نفر حامي نداشت، که آنهم عمدتاً. بَرده بودند، دینش جهاني شده. دین اسلام سریع‌ترین رشد را در جهان دارد؛ دو برابر بیشتر از رشد کل جمعیت جهان! (گاردیَن انگلستان) ( بی‌بی‌سی انگلستان) نفوذ و تأثیرگذاری رسول الله انگشتِ اعجابِ مورخان غربی را در دهانشان گذاشته... "چگونه ممکن است مردي دست‌تنها توانسته باشد آن قبایل همیشه در ستیز و اعرابِ سرگردانِ بیابان‌ها را با یکدیگر متّحد کند و در کمتر از دو دهه یکی از قدرتمندترین و متمدن‌ترین ملّت‌ها را تشکیل بدهد!" (توماس‌کارلایل مورّخ اسکاتلندی) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💖🍃﷽🍃💖 🔰 آیه ۸۴ سوره ی شعراء وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ [ترجمه ] و در میان آیندگان نام نیکی برای من قرار بده. 🔰آیه ۸۵سوره ی شعراء وَ اجْعَلْنِی مِنْ وَرَثَهِ جَنَّهِ النَّعِیمِ [ ترجمه ] و مرا از وارثان بهشت پر نعمت قرار ده. ╭═━⊰🍃💖🍃⊱━═╮ کانال 👇 @Targomeh
⚜ استاد فیاض بخش: ☘ توصیه می‌کنم نمازهای یومیه را دست کم نگیرید. نماز شب که جای خود را دارد. . . 🌸 نماز یومیه ذکر ‏کبیر است. نماز شب به تصریح آیات و روایات، ذکر کثیر است. واذکروا الله ذکرا کثیرا. ☘ اذکار هم در میان خود، مراتبی دارند و هر ذکری انسان را تا مرتبه ای بالا می برد. 🌸 نماز شب ذکری است که این قابلیت را دارد که انسان را تا بالاترین درجات ببرد. . . 🌻 «إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلاً» 🌻 . 🌕 چون در روز فرصت نداری و دل مشغولی‌های فراوان داری، شب را به خلوت با خدا بپرداز. . . 🌕 قیام شب نوعی سوخت و موتور محرکه برای تلاش طاقت‌فرسای روز است. 🌕 وقتی پیامبر را با چنان اشتغالات روزانه‌ای به نماز شب دستور می‌دهند، معلوم می‌شود گرفتاری‌های روز، حتی اگر برای انجام وظایف کاملاً دینی مانند تعلیم و تعلم و تبلیغ دین باشد، عذر موجهی برای نپرداختن به نماز شب نیست. خداوند به پیغمبرش با این سختی چنین دستوری می دهد چه برسد به ما که تابع ایشان هستیم. (مجمع البيان، ج‏۱۰، ص۵۷۱)‌ 📚 سوره مزمل، آیه ۷ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋گفتگوى الياس عليه‏السلام با امام باقر عليه‏السلام‏🦋 🔰الياس عليه‏السلام از پيامبرانى است كه طبق بعضى از روايات، هنوز زنده است. او در يكى از ملاقات‏هاى خود با امام باقر عليه‏السلام، گفتگويى دارد كه خلاصه آن چنين است: 🦋امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايد: پدرم امام باقر عليه‏السلام در مكه بود و به طواف كعبه اشتغال داشت، در اين هنگام ناگهان مردى نقابدار ديده شد هفت شوطِ امام عليه‏السلام را قطع كرد، و آن حضرت را به سوى محل صفا آورد. مرا نيز دعوت كرد، به صفا رفتم، و با هم سه نفر (امام باقر، مرد نقابدار و من) شديم. 🔰نقابدار به من گفت: خوش آمدى اى پسر پيغمبر! سپس دستش را بر سرم نهاد و گفت: خير و بركت خدا بر تو باد اى امين خدا، بعد از پدرانت. سپس آن مرد نقابدار متوجه پدرم (امام باقر) شد و گفت: 🦋اى اباجعفر! اگر مى‏خواهى تو به من خبر بده، و اگر مى‏خواهى من به تو خبر دهم، اگر مى‏خواهى تو از من بپرس يا من از تو بپرسم. اگر مى‏خواهى تو مرا تصديق كن، يا من تو را تصدق نمايم. 🔰امام باقر عليه‏السلام: همه اين‏ها را مى‏خواهم و آمادگى براى همه دارم. مرد نقابدار: بنابراين مبادا زبانت در پاسخ به سؤال من، غير از آن را كه در قلبت هست به من بگويد. 🦋امام باقر: چنين كارى را كسى مى‏كند كه در دلش دو علم مختلف و متضاد باشد، و خداوند از علمى كه در آن دوگانگى هست، امتناع دارد (يعنى منشأ علم ما از ذات پاك خدا است، از اين رو در علم ما دوگانگى و تضاد نيست). 🔰مرد نقابدار: سؤال من از همين جا آغاز مى‏گردد كه به قسمتى از آن پاسخ دادى، اكنون بفرماييد: چه كسى به علمى كه در آن دوگانگى و اختلاف نيست آگاه است؟. 🦋امام باقر: تمام اين علم نزد خدا است، ولى آن چه براى بندگان لازم است نزد اوصياء است. 🔰مرد نقابدار، نقاب خود را باز كرد و با چهره برافروخته، راست نشست و گفت: من براى همين مقصود به اين جا آمده‏ام و اين گونه، علمى مى‏خواستم، سپس پرسيد: اوصياء آن علم بى اختلاف را چگونه مى‏دانند و تحصيل مى‏كنند؟ 🦋 امام باقر: همانگونه كه رسول خدا مى‏دانست و تحصيل مى‏كرد (از راه وحى و الهام) با اين فرق كه اوصياء آن چه را پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‏ديد نمى‏بينند، زيرا و پيغمبر بود ولى اين‏ها محدث (دريافت كننده خبر از فرشتگان) هستند، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر خدا (در معراج‏ها) وارد مى‏شد و وحى الهى را مى‏شنيد، ولى اين‏ها آن را نمى‏شنوند... 🔰تا اين كه امام باقر عليه‏السلام به آن مرد نقابدار فرمود: دلم مى‏خواست با چشمت مهدى اين امت (حضرت ولىّ عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف) را مى‏ديدى، در حالى كه فرشتگان، روح‏هاى كافران مرده را با شمشير آل داوود عليه‏السلام، بين زمين و آسمان، عذاب مى‏كنند، و همچنين ارواح زندگان، كافران را كه در زمين هستند به آن‏ها ملحق مى‏سازند. مرد نقابدار در همين هنگام شمشير بر آورد و گفت: ها اءنّ هذا مِنها؛ هان! اين شمشير از آن شمشيرها است. 🦋امام باقر عليه‏السلام: آرى، سوگند به كسى كه محمد صلى الله عليه و آله و سلم را براى هدايت بشر برگزيده چنين است. 🔰در اين هنگام آن نقابدار، نقابش را كنار زد و خود را معرفى كرد و گفت: من الياس هستم، پرسشهايم براى اطلاع خودم نبود، بلكه مى‏خواستم اين گفتگو موجب قوت قلب اصحاب تو گردد... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 ایه ۷۳ سوره مبارکه احزاب لِيُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَو وَالْمُشْرِكَاتِ وَيَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا تا خدا مردان منافق و زنان منافق و مردان مشرك و زنان مشرك را عذاب كند و توبه مردان مؤمن و زنان مؤمن را بپذيرد، كه خدا آمرزنده و مهربان است. ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلى‌ أَهْلِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ «27نور» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خانه‌هايى كه منزل شما نيست، وارد نشويد، مگر آنكه اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام كنيد. اين به نفع شماست، شايد پند گيريد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 آیه‌ای از 🔰 یکی از ابزارهای تسلط استکبار ترساندن مومنین است. ❇️ سوره آل‌عمران، آيه 175 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ اين شيطان است كه دوستان خويش را (از قدرت كفّار) مى‌ترساند، پس اگر ايمان داريد از آنان نترسيد و فقط از (مخالفت) من بترسيد. 💠 پیام‌ها: 1⃣ هر گونه شايعه‌اى كه مايه‌ى ترس و يأس مومنان انقلابی گردد، شيطانى است. «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» 2⃣ شيوه‌ى ارعاب و تهديد، سياست دائمى قدرت‌هاى شيطانى است و شیطان فقط دوستان خودش را می‌ترساند. «يُخَوِّفُ» 3⃣ افراد غیرانقلابی و ترسو در ميدان‌هاى نبرد، يار شيطان و تحت نفوذ شيطانند. «يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» 4⃣ مؤمنان انقلابی شجاع و ناترس، از ولايت شيطان دورند. «الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» 5⃣ مؤمن انقلابی شجاع و ناترس است و فقط از خدا می‌ترسد شجاعت و ناترسی را از خدا می‌گیرد «وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» 6⃣ مومنان انقلابی در مقابل رجزخوانی دشمنان چه شیطان بزرگ، آمریکا باشد؛ چه اذناب آنان؛ هیچ خوف و اندوهی به خود راه نمی‌دهد «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يحَْزَنُونَ(62/یونس) تدوین: رجبعلی بازیاد کانال 👇 @Targomeh
🌷۵ نسخه قرآنی: 🌷۱.برای زیادشدن حوصله وصبر: تسبیح خدا بگو وسجده کن. وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ (٩٨)حجر 🌷۲.برای آمرزش گناهان،آمدن باران،صاحب مال واولادشدن، زیاد استغفارکنید 🌷فقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (١٠)نوح 🌷یرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (١١)نوح 🌷وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا (١٢)نوح 🌷۳.برای آرامش ونورانیت وشفای دردهای روحی تلاوت قرآن: يَآ أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (٥٧)یونس،۱۵ مائده ،۲۸ رعد 🌷۴.برای رسیدن به حکمت،طبق روایات معتبر: اخلاص و زهد و سکوت، مفیداست 🌷۵.برای محبوبیت: ایمان وعمل صالح(۹۶مریم).سخاوت(۶۰توبه) مهربانی وگذشت(۳۴فصلت) 🍁🍂🍁🍁🍁 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 📒 👿 > 👈 🧟‍♂در آیات بسیارى، ابلیس و یارانش بسیار محدود و مکر و شیطان ضعیف دانسته شده است: « إِنَّ کَیدَ الشَّیطَـنِ کانَ ضَعیِفا .» ( نساء ۷۶ ) 👺این از جهات گوناگون است : ◀️ ۱ . ابلیس و ذریّه او در تکوین و آفرینش ، هیچ نقشی ندارند ؛ چنانکه خداوند تاکید کرده که آنان را در آسمان و زمین و نیز آفرینش خودشان به شهادت نگرفته است : * ما اشهدتهم خلق السّموات و الارض و لا خلق انفسهم و ما کنت متّخذالمضلّین عضدا * ( کهف ۵۱ ) 🧟‍♂مقصود از ، استعانت نجستن از آنان ،‌ و آیه ، درصدد ولایت ابلیس است ؛ زیرا اولا ولایت تدبیر در هر چیز موقوف بر آن است که دارنده ولایت ، علمی تام به آغاز ، مقارانات و غایت امور آن داشته باشد ؛ 👺در حالی که و ذریّه اش از مبدآ و آغاز آفرینش آسمان ها و زمین ، بلکه از و آغاز خودشان نیز آگاهی نداشتند ؛ زیرا خداوند آنان را هنگام ، بر کار خویش شاهد نگرفت و فعل خویش را نزد ایشان انجام نداد و انواع آفریدگان به صورت فطری به سوی کمال خویش ره می پویند و بدان سو هدایت می شوند ( طه ۵۰ ) 🧟‍♂ آنگاه اگر تدبیر آسمان و زمین و انسان به دست اشرار و مفسد باشد ، به نقض سنت الهی در هدایت عامّه می انجامد که امری است . 👺 برخی با استناد به این که از جنّ است ، و جنیّان بر خلاف ، در نظام تکوین نقش اجرایی ندارند ، ابلیس و دست یارانش را در عرصه ، از ایفای هرگونه تاثیر و نقشی برکنار دانسته اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۳۴ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿١٣٤﴾ آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد‌ ( ۱۳۴ ) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٤) -سيماى پرهيزكاران! از آنجا كه در آيۀ قبل وعدۀ بهشت جاويدان به پرهيزكاران داده شده در اين آيه پرهيزكاران را معرفى مى‌كند و پنج صفت از اوصاف عالى و انسانى براى آنها ذكر نموده است: ١- «آنها در همه حال انفاق مى‌كنند چه موقعى كه در راحتى و وسعتند و چه زمانى كه در پريشانى و محروميتند» (الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ) . جالب توجه اين كه در اينجا نخستين صفت برجستۀ پرهيزكاران «انفاق» ذكر شده، زيرا اين آيات نقطۀ مقابل صفاتى را كه در بارۀ رباخواران و استثمارگران در آيات قبل ذكر شد، بيان مى‌كند، به علاوه گذشت از مال و ثروت آن هم در حال خوشى و تنگدستى روشنترين نشانۀ مقام تقواست. ٢- «آنها بر خشم خود مسلّطند» (وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ) . ٣- «آنها از خطاى مردم مى‌گذرند» (وَ الْعافِينَ عَنِ النّاسِ) . فرو بردن خشم بسيار خوب است اما به تنهايى كافى نيست زيرا ممكن است كينه و عداوت را از قلب انسان ريشه كن نكند، در اين حال براى پايان دادن به حالت عداوت بايد «كظم غيظ» با «عفو و بخشش» توأم گردد. ٤-آنها نيكوكارند «و خداوند نيكوكاران را دوست دارد» (وَ اللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) . در اينجا اشاره به مرحلۀ عاليتر از عفو شده، كه انسان با نيكى كردن در برابر بدى (آنجا كه شايسته است) ريشۀ دشمنى را در دل طرف بسوزاند و قلب او را نسبت به خويش مهربان گرداند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 330 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۳۵ وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿١٣٥﴾ و آنان که چون کار زشتی مرتکب شوند یا بر خود ستم ورزند، خدا را یاد کنند و برای گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟ و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتکب شده اند، پا فشاری نمی کنند (۱۳۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٥) -پنجم: «و آنها كه وقتى مرتكب عمل زشتى شوند يا به خود ستم كنند به ياد خدا مى‌افتند و براى گناهان خود طلب آمرزش مى‌كنند» (وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ) . از آيۀ فوق استفاده مى‌شود كه انسان تا به ياد خداست مرتكب گناه نمى‌شود، اما اين فراموشكارى و غفلت در افراد پرهيزكار ديرى نمى‌پايد، به زودى به ياد خدا مى‌افتند و گذشته را جبران مى‌كنند «و كيست جز خدا كه گناهان را ببخشد» ؟ (وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ) . در پايان آيه براى تأكيد مى‌گويد: «آنها هرگز با علم و آگاهى بر گناه خويش اصرار نمى‌ورزند و تكرار گناه نمى‌كنند» (وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 330 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌹 بخش اول 🌸 الذین ینفقون فی السرآء و الضرآء و الكاظمين الغيظ و العافين عن الناس و الله يحب المحسنين (134) وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فاَحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن يَغْفِرُ الْذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (135) 🍀 ترجمه: (متقين) کسانی هستند که در توانگری و تنگدستی انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد (134) و كسانى هستند كه هرگاه كار زشتى انجام دهند و یا به خود ستم كنند، به یاد خدا می افتند و براى گناهان خود استغفار مى كنند و جز خدا كیست كه گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتى گناه آگاهند بر انجام آنچه كرده اند، اصرار نمی ورزند. (135) 🌷 : انفاق می کنند 🌷 : توانگری ، وسعت 🌷 : تنگدستی، حال اندوه 🌷 : کسانی که خشم خود را کنترل می کنند 🌷 : خشم ، خشم شديد 🌷 : عفوکنندگان 🌷 : مردم 🌷 : دوست مى دارد 🌷 : نیکوکاران 🌷 : انجام دادند 🌷 : کار بسیار زشت 🌷 : ياد کنند 🌷 : استغفار کنند استغفار یعنی آمرزش و ببخش خواستن 🌷 : گناهان ، ذنوب جمع ذنب است به ذنب دنباله گفته می شود زیرا گناهان به دنباله خود عواقبی دارد. 🌷 : می آمرزد 🌷 : اصرار و پافشاری می کنند یعنی ادامه می دهند 🌸 از آنجا که در آیه قبل وعده بهشت جاویدان به متقین داده شده در این آیات متقین را معرفی می کند و چند ویژگی از ویژگی های عالی و انسانی برای آنها ذکر نموده است: 1⃣ : الذین ینفقون فی السرآء و الضرآء: کسانی هستند که در توانگری و تنگدستی انفاق می کنند. افراد با تقوا در همه حال انفاق می کنند هم موقعی که در راحتی و توانگری باشند و هم وقتی که در پریشانی و تنگدستی و محرومیت به سر می برند. نکته جالب توجه در اینجا نخستین ویژگی که برای افراد با تقوا بیان می کند انفاق می باشد. زیرا این آیات نقطه مقابل صفاتی است که درباره رباخواران در آیات قبل ذکر شده است. به علاوه، گذشتن از مال و ثروت هم در وقت خوشی و هم در وقت تنگدستی روشن ترین نشانه مقام تقوا می باشد. 2⃣ : و الکاظمین الغیظ: و خشم خود را فرو می برند. در مواقعی که خشم و عصبانیت سراغ آنها می آید آن را کنترل می کنند. 3⃣ : و العافين عن الناس: و از خطای مردم در می گذرند. فرو بردن خشم بسیار خوب است اما به تنهایی کافی نیست زیرا ممکن است دشمنی را از قلب انسان بیرون نکند در این حال باید علاوه بر کظم غیظ از اشتباهات و خطای دیگران بگذرند و آنها را ببخشند. زیرا عداوت و دشمنی بیشتر قلب خود آدمی را آزار می دهد بهترین کار بخشش و عفو است آدمی با بخشش قلبش آرام می شود. 4⃣ : و الله یحب المحسنین: و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد. اینجا به مرحله بالاتری اشاره شده است. افراد با تقوا بعد از فرو بردن خشم و عفو کردن، جواب بدی را با نیکی پاسخ می دهد زیرا انسان با نیکی کردن در برابر بدی البته آنجا که شایسته است ریشه دشمنی را در دل طرف مقابل بسوزاند و قلب طرف مقابل را نسبت به خودش مهربان گرداند و خداوند اینگونه افراد را دوست می دارد 5⃣ : و الذین إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكرو الله فاستغفروا لذنوبهم: و کسانی هستند که هر گاه کار بسیار زشتی انجام دهند و یا به خود ظلم کنند ، به یاد خدا می افتند و برای گناهان خود استغفار می کنند. بعضی از مفسران گفته اند منظور از الفاحشة گناهان کبیره است و منظور از ظلم در این آیه گناهان صغیره است. اگر یاد و ذکر خدا همیشه و در همه مواقع در زندگی انسان باشد مرتکب گناه نمی شود. اما آن چیزی که سبب ارتکاب گناهان می شود فراموش کردن و غافل شدن از یاد خداست اما اگر افراد باتقوا مرتکب گناه شوند خیلی زود به یاد خدا می افتند و از گناه خود پشیمان می شوند و از خداوند طلب آمرزش می کنند و گذشته خود را جبران می کنند. و من یغفر الذنوب إلا الله: و جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ 6⃣ : و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون: و چون به زشتی گناه آگاهند بر انجام آنچه کرده اند، اصرار نمی ورزند. بعد از توبه دیگر به گناهان خود ادامه نمی دهند. در روایات مى خوانیم كه بى توجّهى به گناهان گذشته و توبه و استغفار نکردن از آنها، به منزله ى اصرار بر گناه است. کانال 👇 @Targomeh