eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عجایب این قسمت:گوشها هنگام خواب فعالند 🌐 نکته عجیب و علمی که قرآن در داستان اصحاب کهف بیان میکند. كِتٰابٌ أَنْزَلْنٰاهُ إِلَيْكَ مُبٰارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيٰاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ این کتاب مبارکى است که به سوى تو فروفرستادیم، تا در آیات آن تدبّر کنند. و خردمندان پند گیرند. ص ایه۲۹ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ أَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَّآءً غَدَقاً. لِّنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَاباً صَعَداً(جن/۱۶,۱۷) 🔹و اگر بر طریق (حق) استقامت كنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مى‌كنیم، تا در آن (رفاه و آسایش) امتحانشان كنیم. و هر كس از ذكر پرورگارش اعراض كند، او را در عذابى سخت در مى‌آورد. 🔸«غدق» به معناى فراوانى و «صَعد» به معناى سخت و مشكل است. امام باقر علیه السلام مى‌فرماید: مراد از «استقاموا على الطریقة» استقامت در مسیر اهل بیت است. و از امام صادق‌ علیه السلام نقل شده است كه اگر مردم بر ولایت ما استقامت داشته باشند از علم كثیر كامیاب مى‌شوند: «لاسقیناهم ماء غدقا» 🔸از بهترین شیوه‌هاى تربیتى، شیوه مقایسه است. در یک آیه مى‌فرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مسئله حق و باطل شفاف‌تر مى‌شود. اعراض از ذكر خدا هم در دنیا زندگى را سخت مى‌كند. «و من اعرض عن ذكرى فانّ له معیشةً ضنكاً»(طه/۱۲۴) و هم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر مى‌كند. «و من یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذاباً صعدا» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️مهم‌تر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و الّو استقاموا على الطریقة» ▫️در میان راه‌ها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة» ▫️بیان آثار و بركات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «و الو استقاموا... لاسقیناهم» ▫️آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلكه در دنیا نیز ظاهر مى‌شود. «لاسقیناهم ماء غدقا» ▫️استقامت بر راه حق، ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامت‌ها لجاجت و یک‌دندگى است. «استقاموا على الطریقة» ▫️توسعه رزق، یكى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانكه حضرت سلیمان نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»(نمل/۴۰) ▫️استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مى‌گذارد. «ماء غدقا» ▫️رفاه، زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه» ▫️با توسعه رزق، مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه» ▫️حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، كار خود را پایان یافته ندانید كه تازه آزمایش دیگرى شروع مى‌شود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...» ▫️خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. «ماء غدقا... عذاباً صعدا» ▫️یكى از عوامل كشیده شدن به دوزخ اعراض از ذكر خداوند است. «ومن یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذابا صعداً» ▫️گاهى نزول باران وسیله آزمایش است كه اگر با ناشكرى و كفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ زن و شوهر، لباس همدیگرند! ❌ مردی که همسرش برهنه و بی‌حجاب باشد، موت خودش را اعلام نموده! 👈 چون اگر زنده بود، طبق این آیه، پوشش و حجاب همسرش را محقق می‌کرد! 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ «187» ⚡️ترجمه: آنها براى شما (همچون) لباسند و شما براى آنها (همچون) لباس. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
خاصیت قرآن 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 1⃣ هدایت ( مومنان )❇️ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ ، ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ( اسرا ٨٢ ) 2⃣ خسارت ( ظالمان )❇️ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ .... وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﻭﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻧﻤﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ .( اسرا ٨٢ ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 زندگی دنیا بازی و سرگرمی است پس مراقب زندگی آخرتت باش 📖سوره انعام آیه ۶۸ ‌ ‌ ‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻حرفِ احمق‌ها🔻 ✍ کسی که در راهِ قدم میذاره، دیگه حرف‌ها و طعنه‌های احمق‌ها ناراحتش نمیکنه. چون میدونه که این حرف و حدیث‌ها، یکی از امتحاناتِ این راهه.🙂 ❌ احمق‌ها، نه تاييدشون منفعتی برای آدم داره، و نه تكذيب‌شون ضرری برای آدم داره. ❌ نه عزّتی به آدم میدن، و نه عزّتی از آدم می‌گیرند. تمامِ دستِ خداست.☝️ بذار هر حرفی دوست دارند بزنند.🗣 داره تو رو می‌بینه، و حواسش به تو هست: 🕋 لَا یَحْزُنکَ قَوْلُهُمْ، إِنَّ الْعِزَّةَ لِلهِ جَمِیعًا، هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (یونس/۶۵) 💢 سخن آنها تو را غمگین نسازد! تمام عزّت و قدرت، از آنِ خداست. و او شنواو داناست. اگر کسی به جایی برسه که دیگه حرف‌های بیهوده‌ی دیگران روش تاثيری نگذاره، به مقامِ خیلی والایی رسیده.😌 👈 چنين كسی از جهانِ احمق‌ها عبور کرده. پس برادرم!! خواهرم!! از تاريکی‌های نافهمی و بدفهمی، به سمتِ پروردگارت هجرت كن، و سخنانِ دیگران رو به هيچ بگير.😇 ✔ نه دنبالِ این باش که تو رو تایید کنند، و نه اگر تو رو تکذیب کردند، ترسی به دلت راه بده. و همیشه مثل حضرت ابراهیم بگو: 🕋 إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَی رَبِّی (عنکبوت/۲۶) 💢 من بسوی پروردگارم هجرت می‌کنم. ‌ ‌ ‌🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋ديدار زكريا عليه‏السلام از غذاهاى بهشتى در كنار محراب مريم عليهاالسلام‏🦋 💠حضرت مريم عليهاالسلام به خدمتگزارى مسجد بيت المقدس مشغول شد و خداوند او را براى اين مقام پذيرفت. 🔷️ به گفته بعضى نشانه پذيرش خداوند اين بود كه مريم عليهاالسلام بعد از بلوغ و دوران خدمتگزارى بيت المقدس، هرگز عادت ماهانه نديد تا به دور شدن از آن مركز روحانى مجبور نگردد. 🔶️مريم عليهاالسلام آن چنان به عبادت خدا مشغول بود كه روزها روزه مى‏گرفت و شب‏ها به عبادت مى‏پرداخت، او آن چنان در پرهيزکارى و معرفت و شناسايى پروردگار پيش رفت كه از اخبار و دانشمندان پارساى آن زمان نيز پيشى گرفت. 💠هنگامى كه زكريا عليه‏السلام كنار محراب او قرار مى‏گرفت و براى ديدار او مى‏آمد، غذاهاى مخصوصى در كنار محراب او مشاهده مى‏كرد، كه شگفت‏زده مى‏شد، روزى به او گفت: 🔷️يا مَريمُ اَنِّى لَكِ هذَا؛ 🔶️اى مريم! اين غذاها (و ميوه‏هاى غير فصل) را از كجا آوردى؟ 💠مريم عليهاالسلام در جواب گفت: 🔷️هُوَ مِن عندِ اللهِ اِنّ اللهَ يَرزُقُ مِن يشاءُ بِغيرِ حِسابٍ؛ 🔶️اين از طرف خدا است، و او است كه هر كس را بخواهد، بى حساب روزى مى‏دهد. 💠آرى به اين ترتيب خداوند غذاهاى بهشتى غير فصل را به مريم مى‏رسانيد. کانال 👇 @Targomeh
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ «41» وآنان (فرعونيان) را پيشوايانى قرارداديم كه به آتش (دوزخ) دعوت مى‌كنند و (البتّه در) روز قيامت، يارى نخواهند شد. وَ أَتْبَعْناهُمْ فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِينَ «42» و در اين دنيا، لعنتى بدرقه‌ى آنان كرديم و روز قيامت، آنان از زشت چهره‌گان خواهند بود ___ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامد ناسزا گفتن به زمین و زمان لا تَسُبُّوا الرِّیاحَ فإنّها مَأمُورَةٌ، ولا تَسُبُّوا الجِبالَ ولا السّاعاتِ ولا الأیّامَ ولا اللَّیالِیَ فَتَأثَمُوا وتَرجِعَ علَیكُم. به بادها ناسزا مگویید كه آنها (از جانب خداوند) مأمورند و كوهها و لحظه ها و روزها و شبها را ناسزا نگویید كه گنهكار مى شوید و به خودتان بر مى گردد. حضرت محمد(ص) (علل الشرائع، ص 577، ح 1 - منتخب میزان الحكمة، ص 264) کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻یکتا و منحصر به فرد🔻 تنها بودن یه چیزه، یکتا و منحصر بودن هم یه چیز دیگه. این دو تا با هم فرق دارند. ✍ بعضی‌ها فکر می‌کنند خدا تنهاست، امّا اینطور نیست. این خلافِ آیات قرآن و خلافِ عقل است. یکتاست، نه تنها.☝️ او با بندگانش هست، با مخلوقاتش هست: 🕋 وَ قَالَ اللهُ إِنِّی مَعَکُمْ (مائده/۱۲) 💢 و خداوند گفت: «من با شما هستم.» 🕋 وَ اللهُ مَعَکُمْ (محمّد/۳۵) 💢 و خداوند با شماست. 🕋 هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ (حدید/۴) 💢 او با شماست، هر جا که باشید. 🕋 لَا تَحْزَنْ، إِنَّ اللهَ مَعَنَا (توبه/۴۰) 💢 غم نخور، خدا با ماست. 🕋 إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ (شعراء/۶۲) 💢 یقیناً پروردگارم با من است، و بزودی مرا هدایت خواهد کرد. ❌ پس خدا تنها نیست. او با بنده‌هاش سخن میگه، حرف‌هاشون رو میشنوه، و اجابت میکنه.. از بنده‌هاش محافظت میکنه.. بهشون روزی میده و... با همه هست، و بهترین تعامل رو داره.. این تنها نیست، او یکتا، یگانه و فَرد است. او اَحَد است:👈 قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ. پیامبر اکرم (ص) فرمود:👈 تَخَلَّقُوا بِاَخْلاقِ الله. اخلاقِ خدایی پیدا کنید. 📚 اخلاق محتشمی، ص ۲۴۹. پس عزیزِ دل، تو هم سعی کن «تَک» و «منحصر به فرد» باشی. مثل ...☺️ ‌ ‌ ‌🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖📖 🅰 🔷 بشر، به طور طبیعى در زندگى در این جهان با نگرانى‌ها و اضطراب‌هاى بسیارى رو در رو بوده و همواره براى آمدن بر آن‌ها و از میان بردن عوامل پیدایش آن‌ها کوشیده است. 🔶 یکى از پیدایش مجموعه بزرگ اختراعات و اکتشافات بشر ، خانواده ، قبیله ، دولت و دیگر های اجتماعی ، دین ، مذهب ّ هنر ، آداب و رسوم و حتی گاه جنگها ، بشر به آرامش و آسایش در زندگی بوده است . 🔷 اندیشه های و مکاتب و آیین های گوناگونی نیز در این جهت به رسیده اند . 🔶در این میان ،‌ ابراهیمی و آیین های بومی نیز وصول به آرامش و روان را یکی از مهم‌ترین اهداف خویش قرار داده‌اند . 🔷سفارش های زرتشت در قالب تصویر نزاع مستقر خیر و شر در جهت وصول به و آرامش و بهروزی انسان و رهایی از رنج و زیان و ناخوشی قابل است . 🔶 تلاش برای رسیدن به و آسایش از دردهای جسمی و روانی بشر مورد توجه بسیاری از آیین های هند بوده است . 🔷آموزه و نجات ، همواره یکی از بخش‌های مهم آموزه های انبیای بنی اسرائیل بوده که از رنج و نگرانی فردی و اجتماعی را در خود داشته است . 🔶انسان امروز در اثر ها و ناآرامی های دنیای جدید ، بیش از پیش به احساس و آرامش نیازمند بوده ّ همچنان در پی یافتن راه های جدید برای رسیدن به معنوی است . 🔷از میان های فراوانی که برای پیشگیری از ابتلا به و در نتیجه آن ، افسردگی و برای روان درمانی افراد مضطرب به عمل آمده ، برخی جدید در میان روانشناسان به تاثیر دین و ایمان در سلامت اشاره دارند . 🔶ایمان به از نگاه این گروه از روانشناسان در خود سرچشمه‌ای بیکران از آرامش و قدرت را دارا است که هرگونه اضطراب و نگرانی را از انسان زدوده ، در برابر هرگونه فشار درونی و بیرونی به انسان می بخشد . 🔷 بزرگی از قبیل ویلیام جیمز ، کاربب بونگ و هنری لینک‌‌ به تاثیر شگرف در آرامش روانی ، اعتماد به نفس و قدرت روحی انسان کرده اند . 🔶آرامش در دو فردی و اجتماعی قابل بررسی است که در این مقاله فقط به بعد آن توجه شده است و بعد اجتماعی آن را به مقاله واگذاشته ایم . 🔷مفهوم در قرآن از راه کلید واژه هایی مانند : ( رعد ۲۸ ) ، ( فتح ۴ ) ، ( توبه ۱۰۳ و انعام ۹۶ ) ، و دیگر آن ( روم ۲۱ ) ، ( انعام ۸۱ ) ، ( فرقان ۴۷ ) و گوناگونی مانند : ربط قلوب ( کهف ۱۴ ) ، نفی خوف و حزن ( فصلت ۳۰ و اعراف ۳۵ ) و تثبیت فواد ( هود ۱۲۰ ) قابل پی گیری است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای قرآن کریم آیه ۱۵ وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىٰ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا ﴿١٥﴾ و از زنان شما [امتِ اسلام] کسانی که مرتکب زنا می شوند، چهار نفر مرد از خودتان را بر آنان به گواهی بخواهید؛ پس اگر [به ارتکاب آن] گواهی دادند، آن زشت کاران را در خانه ها [به عنوان حبس ابد] نگاه دارید تا مرگشان فرا رسد، یا خدا [برای نجات] آنان راهی قرار دهد. (۱۵) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای قرآن کریم آیه ۱۶ وَاللَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنْكُمْ فَآذُوهُمَا ۖ فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَحِيمًا ﴿١٦﴾ و از شما [مسلمانان] آن مرد و زنی که مرتکب آن [کار زشت] می‌شوند [در صورتی که بدون همسر باشند] آنان را [با اجرای حدود خدا] بیازارید؛ و اگر توبه کنند و [مفاسد خود را] اصلاح نمایند از آنان دست بردارید؛ زیرا خدا همواره بسیار توبه پذیر و مهربان است. (۱۶) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥) -اين آيه اشاره به مجازات زنان شوهردارى است كه آلودۀ «فحشاء» مى‌شوند، نخست مى‌فرمايد: «و كسانى از زنان (همسران) شما كه مرتكب زنا شوند چهار نفر از مسلمانان را به عنوان شاهد بر آنها بطلبيد» (وَ اللاّتِي يَأْتِينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ) . سپس مى‌فرمايد: «اگر اين چهار نفر به موضوع (زنا) گواهى دادند، آنها را در خانه‌هاى (خود) محبوس سازيد، تا مرگ آنها فرا رسد» (فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتّى يَتَوَفّاهُنَّ الْمَوْتُ) . بنابراين، مجازات عمل منافى عفت براى زنان شوهردار در اين آيه «حبس ابد» تعيين شده است. ولى بلافاصله مى‌گويد: «و يا اين كه خداوند راهى براى آنها قرار بدهد» (أَوْ يَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً) . از تعبير فوق استفاده مى‌شود كه اين حكم، يك حكم موقت بوده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 382 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٦) -در اين آيه حكم زنا و عمل منافى عفت «غير محصنه» را بيان مى‌كند، و مى‌فرمايد: «مرد و زنى كه (همسر ندارند و) اقدام به ارتكاب اين عمل زشت مى‌كنند، آنها را آزار (و مجازات) كنيد» (وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما) . مجازات مذكور در اين آيه يك مجازات كلى است، و آيۀ ٢ سورۀ نور كه حدّ زنا را يكصد تازيانه براى هر يك از طرفين بيان كرده مى‌تواند، تفسير و توضيحى براى اين آيه بوده باشد. در پايان آيه اشاره به مسألۀ توبه و عفو و بخشش از اين گونه گناهكاران كرده، و مى‌فرمايد: «اگر آنها به راستى توبه كنند و خود را اصلاح نمايند و به جبران گذشته بپردازند، از مجازات آنها صرف نظر كنيد، زيرا خداوند توبه پذير و مهربان است» (فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللّهَ كانَ تَوّاباً رَحِيماً) . از اين حكم ضمنا استفاده مى‌شود كه هرگز نبايد افرادى را كه توبه كرده‌اند در برابر گناهان سابق مورد ملامت قرار داد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 382 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش1 🌸 وَاللَّاتِى يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِّسَآئِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِى الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً (15) و اللذان يأتيانها منكم فآذوهما فإن تابا و أصلحا فأعرضوا عنهما إن الله كان توابا رحيما (16) 🍀 ترجمه: و کسانی از زنان شما كه مرتكب زنا شوند، پس چهار نفر مرد از میان شما را بر آنان شاهد بگیرید، پس اگر شهادت دادند، آن زنان را در خانه ها نگه دارید، تا مرگشان فرا رسد، یا آنكه خداوند، راهى براى آنان قرار دهد. (15) و از میان شما، آن مرد و زنی که مرتکب آن می شوند پس آنها را سرزنش کنید پس اگر توبه کنند و خود را اصلاح نمایند از آنها درگذرید زیرا خداوند توبه پذیر مهربان است. (16) 🌷 : کسانی که 🌷 : کار بسیار زشت که در اینجا منظور زنا است. 🌷 : شاهد بگیرید 🌷 : چهار 🌷 : آنها را نگه دارید 🌷 : خانه ها 🌷 : مرگ 🌷 : از یتوفی به معنای دریافت کامل است. یتوفاهن الموت یعنی زمان مرگشان فرا رسد. 🌷 : آنها را آزار دهید 🌷 : از آنها درگذرید 🌷 : توبه پذیر 🌷 : مهربان 🌸 این آیه ، به طوری که غالب مفسران از آن فهمیده اند، اشاره به مجازات زنان شوهرداری است که آلوده می شوند، نخست می فرماید: و اللاتی یأتين الفاحشة من نسآئكم فاستشهدوا عليهن أربعة منكم: و کسانی از زنان شما که مرتکب شوند، پس چهار مرد از میان شما را بر آنان شاهد بگیرید. فاحشة به معنى کار و گفتار بسیار زشت است که در آیه 15 سوره نساء منظور زنا است. آن گاه می فرماید: فإن شهدوا فأمسكوهن فى البيوت حتى يتوفاهن الموت: پس اگر شهادت دادند ، آن را در خانه ها نگه دارید، تا مرگشان فرا رسد. 🌸 مجازات عمل برای زنان شوهر دار در این آیه حبس ابد در خانه است ولی این حکم موقتی است زیرا بلافاصله می فرماید: أو يجعل الله لهن سبيلا: يا آنکه ، راهی برای آنان قرار دهد. یعنی در آینده حکم جدیدی درباره آنها نازل خواهد شد. در روایتى مى خوانیم كه مسئله ى حبس در خانه نسبت به زن زناكار، در جاهلیّت نیز بوده و در آغاز آن را پذیرفته است. حبس آنها در خانه ها حکمی است که از یک طرف به نفع آنهاست؛ زیرا که از حبس در زندان های عمومی به مراتب بهتر است و از طرف دیگر تجربه نشان داده زندان های عمومی اثر عمیقی در آلوده شدن اجتماع دارد. 🌸 سپس در آیه بعد می فرماید: و اللذان یأتيانها منكم فآذوهما: و از ميان شما آن مرد و زنی که مرتکب زنا می شوند آنها را سرزنش کنید. نقل شده منظور از این آیه و بی همسر است که اگر مرتکب عمل منافی عفت شوند ، آنها را سرزنش کنید (باید مجازات کرد) سپس می فرماید؛ فإن تابا و أصلحا فأعرضوا عنهما إن الله کان توابا رحیما: پس اگر کنند و خود را اصلاح نمایند از آنها در گذرید زیرا توبه پذیر مهربان است. این دستور راه بازگشت را به روی این گونه خطاکاران گشوده است که در صورت و اصلاح، جامعه اسلامی آنها را با آغوش باز می پذیرد. هرگز نباید افرادی را که توبه کرده اند در برابر گناهان سابق، مورد ملامت قرار داد. کانال 👇 @Targomeh