eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ یوسف ۸۶ گفت:من غم و اندوهم را تنها به خدا می‌گویم،و از خدا چیزهایی می‌دانم که شما نمی‌دانید. بدان که خداوند اندوهگینان را نه به قدر اندوه‌شان، بلکه به اندازه‌ی مهربانى و رحمت خود گشایش میدهد. 🍃🌸 کانال 👇 @Targomeh
🔸💐🔸💐🔸💐🔸💐🔸 کانال و گروههای ما 💗 گروه بانوان رستگار 👇پستهای آموزشی و تربیتی و مذهبی و هر چه که به درد خانمها بخوره http://eitaa.com/joinchat/2207645707C23dfe69164 💗💗💗💗💗💗💗💗 🔰 گروه چله حضرت ام البنین علیه السلام 👇برگزاری چله ها و ختم دعاها و اذکار روزانه و به نیت شما و چهله حزب خوانی قران کریم http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🕋 گروه قرائت نور گل نرگس👇جزء خوانی به نیت شما http://eitaa.com/joinchat/2104557579Cb7738ed9e8 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 💎 گروه پاسخگویی به سوالات شرعی خانمها 👇 http://eitaa.com/joinchat/2402746390C34a09c9a68 💎💎💎💎💎💎💎💎 ♻️ کانال صوتهای دلنشین 👇مداحی و مولودی . سوره های قرآن و دعاها و مناجاتها http://eitaa.com/joinchat/2276392976Ca2fbd49deb ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ کانال استیکرهای ناب http://eitaa.com/joinchat/841089042Ce22cffafb1 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 کانال👈 درسهایی از قران 👈ترجمه آسان کلمات 👈روخوانی 👈تجوید 👈دائره المعارف قران https://eitaa.com/joinchat/1167261741C09c387ded9 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ 🔶این واژه از ریشه « » به معناى استقرار و ثبات در برابر حرکت است و به روان آدمى‌و رفع نگرانى، اضطراب و تشویش از او رهنمون مى‌شود . 🔷 واژه ، شش بار در قرآن به کار رفته است و برخى از اشتقاقات آن میز آرامش را در خود دارد . 🔶جرجانی در تعریف اصطلاحی می گوید : نوری در انسان است که در مواجهه با امور غیبی ، به انسان ثبات‌ و می بخشد . 🔷ابن قیّم از آن به صورت غیر اکتسابی از جانب خداوند به بندگان ویژه اش هنگام و هراس داهایشان یاد می کند که تقویت ایمان و افزایش یقین و نظر را در پی دارد .‌ 🔶برخی نیز را همان نیروی عقل دانسته اند . خواجه عبدالله انصاری با اختصاص یابی در منازل السائرین به تبیین مراتب و‌ سکینه پرداخته است . 🔷قران در ماجرای انتخاب به پادشاهی یهود از نزول سکینه خویش در تابوت بنی اسرائیل به صورت پادشاهی او یاد می کند : * انّ ءایه ملکه ان یاتیکم التّابوت فیه سکینه من رّبّکم * ( بقره ۲۴۸ ) 🔶مفسران در تفسیر این آیه، گوناگونی را بیان کرده اند که بسیاری از آنها جنبه ای دارد . 🔷طبرسی به تفسیری معقول از گراییده ، آن را نوعی آرامش روحی و روانی می شمرد که با مشاهده آن‌ ، دلهای بنی اسرائیل را در بر می گرفت . 🔶علامه طباطبایی پس از برخی از آن اقوال ، آنها را قابل تاویل شمرده ، منظور از را در این آیه ، روحی الهی می داند که به قلب انسان ، آرامش و به جان آدمی ، و ثبات می بخشد . 🔷این الهی ، مرتبه ای از کمالات نفس انسانی و جلوه ای از روح ایمان است ؛ از این روی خداوند در دیگر آیات ، از به روح تغییر کرده است : * اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایّدهم بروح منه * ( مجادله ۲۲ ) 🔶این تفسیر در برخی از امامان علیهم السلام به چشم میخورد . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۰ وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً (۲۰) و اگر خواستيد همسرى بجاى همسرى انتخاب كنيد ومال فراوانى به آنان داده باشيد، از او چيزى مگيريد. آيا مى‌خواهيد با بهتان و گناه آشكار، آن را بازپس گيريد؟!(۲۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٠) شأن نزول: پيش از اسلام رسم بر اين بود كه اگر مى‌خواستند همسر سابق را طلاق گويند و ازدواج جديدى كنند براى فرار از پرداخت مهر، همسر خود را به اعمال منافى عفت متهم مى‌كردند، و بر او سخت مى‌گرفتند، تا حاضر شود مهر خويش را كه معمولا قبلا دريافت مى‌شد بپردازد، و طلاق گيرد، و همان مهر را براى همسر دوم قرار مى‌دادند. آيه نازل شد و اين كار زشت را مورد نكوهش قرار داد. تفسير: اين آيه نيز براى حفظ قسمت ديگرى از حقوق زنان نازل گرديده و مى‌گويد: «و اگر تصميم گرفتيد كه همسر ديگرى به جاى همسر خود انتخاب كنيد و مال فراوانى (به عنوان مهر) به او پرداخته‌ايد، چيزى از آن را نگيريد» (وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً) . سپس اشاره به طرز عمل دوران جاهليت در اين باره كه همسر خود را متهم به اعمال منافى عفت مى‌كردند نموده، مى‌فرمايد: «آيا براى باز پس گرفتن (مهر) زنان متوسل به تهمت و گناه مى‌شويد» (أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً) . يعنى، اصل عمل، ظلم است و گناه، و متوسل شدن به يك وسيلۀ ناجوانمردانه و غلط، گناه آشكار ديگرى است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 385 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۱ وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى‌ بَعْضُكُمْ إِلى‌ بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً (۲۱) و چگونه آن مال را پس مى‌گيريد، در حالى كه هر يك از شما از ديگرى كام گرفته‌ايد و همسرانتان از شما (هنگام ازدواج، براى پرداخت مهريه) پيمان محكم گرفته‌اند!(۲۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢١) -در اين آيه مجددا براى تحريك عواطف انسانى مردان اضافه مى‌كند كه شما و همسرانتان مدتها در خلوت و تنهايى با هم بوده‌ايد همانند يك روح در دو بدن «چگونه آن (مهر) را باز پس مى‌گيريد در حالى كه با يكديگر تماس و آميزش كامل داشته‌ايد» و همچون بيگانه‌ها و دشمنان با يكديگر رفتار مى‌كنيد، و حقوق مسلم آنها را پايمال مى‌نماييد! (وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُكُمْ إِلى بَعْضٍ) . سپس مى‌فرمايد: از اين گذشته «همسران شما پيمان محكمى به هنگام عقد ازدواج از شما گرفته‌اند» چگونه اين پيمان مقدس و محكم را ناديده مى‌گيريد و اقدام به پيمان‌شكنى آشكار مى‌كنيد؟ (وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 385 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَءَاتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَاراً فَلَا تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئاً أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتاَناً وَإِثْماً مُّبِينا (20) و کیف تأخذونه و قد أفضى بعضكم إلى بعض و أخذن منكم ميثاقا غليظا (21) ً ترجمه: و اگر خواستید همسرى دیگر به جاى همسر خود انتخاب كنید و مال فراوانى به او داده باشید، چیزى از آن را پس نگیرید. آیا آن را به تهمت و گناهی آشكار، پس می گیرید؟ (20) و چگونه آن مال را پس می گیرید، در حالی که به یکدیگر رسیده اید و همسرانتان از شما پیمان محکم گرفته اند. (21) 🌷 : خواستيد 🌷 : عوض کردن 🌷 : به معناى مال زیاد است 🌷 : تهمت، دروغی که شخص را متحیر کند 🌷 : گناه 🌷 : آشکار 🌷 : رسيدن 🌷 : عهد و پیمان 🌷 : محکم 🔴 : قبل از اسلام ،بعضی افراد اگر می خواستند همسرشان را طلاق دهند و همسر دیگرى بگیرند برای فرار از پرداخت یا باز پس گرفتن آن، به همسر اوّل تهمت مى زدند تا او در فشار قرار گیرد و مهر خود را ببخشد تا شوهر طلاقش دهد، سپس شوهر از همان مهرِ برگردانده شده، همسر دیگرى مى گرفت این آیات در این مورد نازل شد. این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. 🌸 و إن أردتم استبدال زوج مكان زوج و ءاتيتم إحداهن قنطارا فلا تأخذوا منه شيئا: و اگر خواستید همسری دیگر به جای همسر خود انتخاب کنید و مال فراوانی به او داده باشید، چیزی از آن را پس نگیرید. حق زن است و در دین اسلام بر مرد واجب است که در هنگام ازدواج به زن بدهد اما متأسفانه امروزه فقط در هنگام داده می شود اما در اسلام ،هنگام ازدواج مرد به زن باید مهریه بدهد. اگر به اندازه فراوان هم داده باشید با سختی گرفتن بر زن و زور حق گرفتن آن را ندارید مگر اینکه خود زن بخواهد بخشی را ببخشد. 🌸 سپس اشاره به این دارد که بعضی به همسرانشان می زدند تا از این طریق مهریه را ببخشد و طلاق بگیرد. می فرماید: أتأخذونه بهتانا و إثما مبيناً: آیا آن را به تهمت و گناهی آشکار، پس می گیرید؟ یعنی اصل عمل گناه و ظلم است و استفاده از یک روش ناجوانمردانه و غلط ، گناه آشکار دیگری است. سپس در ادامه و در آیه 21 سوره نساء از طریق عاطفی وارد می شود و می فرماید: و کیف تأخذونه و قد أفضى بعضكم إلى بعض: و چگونه آن مال را پس می گیرید، در حالی که به یکدیگر رسیده اید. 🌸 چگونه می توانید آن را به زور پس بگیرید چگونه آن از گلوی شما پایین می رود در حالی که همین شما قبلا به خواستگاری رفته اید و ابراز علاقه و نموده اید و هر کدام به مراد دل خود رسیده اید و زمانی خود و همسرتان به هم محبت می ورزیدید به خاطر صفا و صمیمیت گذشته هم که شده نباید بنیان را به هم بزنید. سپس می فرماید: و أخذن منكم ميثاقا غليظا: و همسرانتان از شما پیمان محکم گرفته اند. یادتان رفته که همین همسرانتان در هنگام عقد، از شما پیمان محکمی گرفته اند پس چگونه این پیمان مقدس را نادیده می گیرید و حقوق همسرانتان را پایمال می کنید. 🔹 پيام های آیات20و21سوره نساء 🔹 ✅ زیاد، اشكالى ندارد، اگرچه سفارش به مهریه كم شده است. ✅ مالكیّت در چهارچوب قوانین الهى محدودیّت ندارد. ✅ ، حامى حقوق زن است و ازدواج دوّم را به قیمت ضایع كردن حقّ همسر اوّل ممنوع مى كند. ✅ ، حقّ مالكیّت دارد و مهریّه، بى كم وكاست باید به او تحویل داده شود. ✅ اگر شخصى به حقّ، شد، نمى توان مالش را اگرچه زیاد باشد از او گرفت. ✅ یكى از بدترین انواع ، گرفتن مال مردم، همراه با توجیه كردن و تهمت زدن و بردن آبروى آنان است. ✅ در نهی از منکر باید از انسانی هم بهره گرفت. شما که مدت ها با همسر خود روابط کامل داشته چرا اکنون مهریه او را به ناحق پس می گیرید. ✅ هنگام ناراحتی های زندگی، باید به یاد لذت های قبل آن بود. ✅ در بیان امور مربوط به زناشویی، را مراعات کنیم. ✅ ، یک میثاق محکم است. ✅ پس گرفتن مهریه، پیمان شکنی است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷۱.اولین معلم کیست؟ خداوندکه قرآن را وبیان رایادداد الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البیان 🌷۲.اولین دستورخداچیست؟ حجاب.یابنی آدم لایفتننکم الشیطان... لاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی واقمن الصلوه.. 🌷۳.نام مشهورامام زمان ع درقرآن بقیه الله 🌷۴ .۴ صفت یاران امام زمان ع اقامه نماز،دادن خمس وزکات،امربه معروف،نهی ازمنکر الذین ان مکناهم فی الارض اقامواالصلوه... 🌷۵.علت جهنمی شدن انسان چیست فکرنکردن .لوکنا نسمع اونعقل ماکنا فی اصحاب السعیر 🌷۶.علت بهشتی شدن چیست؟ صبرکردن جزیناهم بما صبروا 🌷۷.هدف آفرینش ماچیست؟ لعلکم تفلحون.خوشبختی ما 🌷۸.شیطان هم ازجن است هم انس هرکس مارابه گناه تشویق کردشیطان است فریب شیطان رانخوریم 🍁🍂🍁🍂 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ یوسف ۸۶ گفت:من غم و اندوهم را تنها به خدا می‌گویم،و از خدا چیزهایی می‌دانم که شما نمی‌دانید. بدان که خداوند اندوهگینان را نه به قدر اندوه‌شان، بلکه به اندازه‌ی مهربانى و رحمت خود گشایش میدهد. 🍃🌸 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌴 📖 📙أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ ﴿١٠٨﴾ ✴بلکه می خواهید از پیامبرتان [کارهای نامعقول و بیهوده] درخواست کنید، همان گونه که پیش از این از موسی درخواست شد؟ و کسی که کفر را به جای ایمان اختیار کند، تحقیقاً راه راست را گم کرده است. (۱۰۸) 🔶️ با توجّه به خود و آنچه از شأن نزولها برمى آید، بعضی از مسلمانان و بعضى از مشركان،از ✴ صلى الله علیه وآله تقاضاهاى نامربوط و غیر منطقى داشتند،مثلاً تقاضا مى كردند براى ما نامهاى از سوى خداوند بیاور! و یا نهرهایى را براى ما جارى ساز. و بعضی دیگر همانند بنى اسرائیل مى گفتند: 🔶️ را آشكارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببینیم و به او ایمان بیاوریم! آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پیامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى،طبق هوس و میل هر فردى كه از راه مى رسد، درست نیست. ✴ یك مهندس یا نقاش براى اثبات مهارت خویش، چند نمونه كار ارائه مى دهد، ولى ضرورت ندارد براى هر كسى خانه اى بسازد یا تابلویى بكشد! 🔶️ بازگویى مشكلات و تاریخ انبیا، براى دلدارى دادن به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله است، كه اگر افرادى از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبیاى پیشین نیزاز همین قبیل درخواست ها مى كردند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋پس از ورود همه در جهنم، افرادی را كه خداترس و باتقوی بوده اند، از جهنّم نجات خواهیم داد وستمگران را فروگذاردیم تا در آتش بر زانو درافتند.✨ 📖 سوره مریم 72 ‌ ‌ ‌‌🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
⁉️چنددقیقه از طول روز را برای شناخت اشارات علمی قرآنیِ خداوند صرف می کنیم؟! یک روز 86400 ثانیه و 1440 دقیقه است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱از فخر فروشی و تکبر دوری کن... که خداوند دوست نمی‌دارد! 📖 سوره نساء آیه ۳۶ ‌ ‌ ‌‌🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصاَّلِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ(نور/۵۵) 🔹خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان‌گونه كه كسانى پیش از ایشان را جانشین كرد، و قطعاً دینى را كه خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترس‌شان امنیّت را جایگزین كند، تا(تنها) مرا بپرستند و چیزى را شریک من نكنند، و هر كس بعد از این، كفر ورزد پس آنان همان فاسقانند. 🔸در قرآن، بارها به حكومت نهایى صالحان تصریح شده است، از جمله؛ فرمود: « لیُظهِره على الدّین كلّه »(توبه/۳۳, فتح/۲۸,صف/۹) اسلام بر همه‌‏ى ادیان پیروز خواهد شد. نیز فرمود: « انّ الارض یرثها عبادىَ الصالحون »(انبیاء/۱۰۵) بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. هم‌چنین: « والعاقبة للتّقوى »(طه/۱۳۲) یا « والعاقبة للمتّقین »(اعراف/۱۲۸) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️اسلام، دین آینده‌‏ى جهان است. آینده‏‌ى تاریخ به سود مؤمنان و شكست سلطه‏‌ى كافران است. «وعداللّه... لیمكننّ لهم دینهم» ▫️به محرومان مؤمن، امید دهید تا فشار و سختی‌‏ها، آنها را مأیوس نكند. «وعد اللّه الّذین آمنوا» ▫️كلید و رمز لیاقت براى بدست گرفتن حكومت گسترده‏‌ حقّ، تنها ایمان و عمل صالح است. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات» ▫️دین، از سیاست جدا نیست، بلكه سیاست و حكومت براى حفظ دین است. «لیستخلفنّهم ... یعبدوننى» ▫️در تبلیغ و ارشاد مردم، براى باور كردن آنان، بیان نمونه‏‌هایى از تاریخ گذشته مفید است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️پیروزى نهایى اهل حقّ، یک سنّت الهى است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️هدف از پیروزى و حكومت اهل ایمان، استقرار دین الهى در زمین و رسیدن به توحید و امنیّت كامل است. «لیمكّننّ لهم دینهم - لیبدلّنهم - لایشركون» ▫️دست خدا را در تحولات تاریخ ببینیم. «وعداللّه ... لیمكّننّ لهم - لیبدلّنهم» ▫️دین اسلام، تنها دین مورد رضایت الهى است. «دینهم الّذى ارتضى لهم» ▫️امنیّت واقعى، در سایه‌‏ى حكومت دین است. «و لیبدلّنّهم من بعد خوفهم أمنا» ▫️امنیّت در جامعه‌‏ى اسلامى، شرایط مناسبى براى عبادت فراهم می‌‏سازد. «أمنا یعبدوننى» (هدف نهایى وعده‏‌هاى الهى، عبادت خالصانه خداوند است) ▫️عبادت خدا، زمانى كامل است كه هیچ‏گونه شركى در كنار آن نباشد. «یعبدوننى لا یشركون» ▫️در حكومت صالحان نیز، گروهى انحراف خواهند داشت. «وعداللّه ... و من كفر بعد ذلک» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ 🔶علامه طباطبایی، مورد نظر خویش را در ذیل دیگر آیات نیز به گونه ای دیگر بیان می کند . 🔷در این سری آیات ، از سکینه الهی بر قلب پیامبر و مومنان هنگام سختی و تبلیغ دین یاد شده است : * هو الّذی انزل سکینه فی قلوب المومنین لیزدادوا ایمانًا مع ایمانهم ..... ( فتح ۴ ) 🔶هر انسانی در زندگی به روحی و روانی برای حرکت و های خویش نیازمند است . 🔷خداوند به جای نیروی و تعصب جاهلی ، مومنان را از نیروی آرامش خویش برخوردار ساخته که روح و روان از پیامدهای آن است : * اذ جعل الّذین کفروا فی قلوبهم الحمیّه حمیّه الجاهلیّه فانزل الله سکینته علی رسوله و علی المومنین و الزمهم کلمه التقوی .... ( فتح ۲۶ ) 🔶سکینه الهی در ماجرای پیامبر از مکه هنگام پناه بردن به غاری در اطراف شهر ، بر پیامبر فرود آمده و لشکریان غیبی خدا به یاری او برخاستند و بدین وسیله ، سرانجام ، کلمه بر کلمه کفر پیروز شد : * الّا تنصروه فقد نصره الله اذ اخرجه الّذین کفروا .... اذ یقول لصاحبه لا تحزن انّ لله معنا فانزل الله سکینته علیه و ایّده بجنود لم تروها و جعل کلمه الّذین کفروالسّفلی و کلمه الله هی العلیا ...... * ( توبه ۴۰ ) ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم آیه ۲۲ وَلاَ تَنْکِحُوا مَا نَکَحَ آبَاؤُکُمْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتاً وَسَاءَ سَبِیلاً ﴿۲۲﴾ و با زنانى كه پدرانتان به ازدواج خود در آورده‌اند، ازدواج نكنيد، مگر آنچه درگذشته (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است. همانا اين گونه ازدواج، بسيار زشت و مايه‌ى دشمنى و راه بدى است.(۲۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٢) شأن نزول: پس از اسلام، حادثه‌اى براى يكى از مسلمانان پيش آمد و آن اين كه: يكى از انصار به نام «ابو قيس» از دنيا رفت، فرزندش به نامادرى خود پيشنهاد ازدواج نمود، آن زن گفت: من تو را فرزند خود مى‌دانم و چنين كارى را شايسته نمى‌بينم ولى با اين حال از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله كسب تكليف مى‌كنم، سپس موضوع را خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كرد، و كسب تكليف نمود، آيه نازل شد و از اين كار (كه در زمان جاهليت معمول بود) به شدت نهى كرد. تفسير: همان طور كه در شأن نزول نيز اشاره شد، آيه خط بطلان به يكى از اعمال ناپسند دوران جاهليت مى‌كشد و مى‌گويد: «با زنانى كه پدران شما با آنها ازدواج كرده‌اند هرگز ازدواج نكنيد » (وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ) . اما از آنجا كه هيچ قانونى معمولا شامل گذشته نمى‌شود، اضافه مى‌فرمايد: «مگر ازدواجهايى كه (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است» (إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ) . سپس براى تأكيد مطلب، سه تعبير شديد در بارۀ اين نوع ازدواج بيان كرده، مى‌گويد: «زيرا اين كار، عمل زشتى است» (إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً) . و بعد اضافه مى‌كند: «عملى است كه موجب تنفر» در افكار مردم است؛ يعنى طبع بشر آن را نمى‌پسندد (وَ مَقْتاً) . و در پايان مى‌فرمايد: «روش نادرستى است» (وَ ساءَ سَبِيلاً) . حتى در تاريخ مى‌خوانيم كه مردم جاهلى نيز اين نوع ازدواج را «مقت» (تنفرآميز) و فرزندانى كه ثمرۀ آن بودند «مقيت» (فرزندان مورد تنفر) مى‌ناميدند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 386 کانال 👇 @Targomeh