eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑عامل سقوط و هبوط انسان چیست⁉️ تفسیر نور (حجة الاسلام قرائتی) «61» وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسى‌ لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنى‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ‌ و (نيز بخاطر آوريد) زمانى كه گفتيد: اى موسى! ما هرگز يك نوع غذا را تحمّل نمى‌كنيم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه (به طور طبيعى از) زمين مى‌روياند، از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش، براى ما (نيز) بروياند. موسى گفت: آيا (غذاى) پست‌تر را بجاى نعمت بهتر مى‌خواهيد؟ (اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان خارج شده و) وارد شهر شويد، كه هر چه خواستيد براى شما فراهم است. پس (مُهر) ذلّت و درماندگى، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. اين بدان جهت بود كه آنها به آيات الهى كفر مى‌ورزيدند و پيامبران را به ناحقّ مى‌كشتند، و اين به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند. جلد 1 - صفحه 126 ✅نکته ها بنى‌اسرائيل به جاى شكرگزارى از نعمت‌هاى «من و السلوى»، به فكر زياده‌خواهى و تنوّع طلبى افتاده و از غذاهاى زمينى خواستند و براى نمونه، تعدادى از آنها مانند: سبزى، خيار، پياز و سير را نام بردند. حضرت موسى در برابر اين درخواست‌ها، ضمن تأسّف از اين‌كه آنها نعمت‌هاى نيكو و بهتر را با نعمت‌هاى ساده عوض مى‌كنند، به آنها گفت: اگر بناى كاميابى از اينها را داريد، بايد به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگيد، شما از يك طرف حال جهاد نداريد و از طرف ديگر تمام امتيازات شهرنشينى را مى‌خواهيد. سرانجام اين قوم با چنين ويژگى‌ها و خصوصيّاتى، به ذلّت و خوارى افتاده و گرفتار قهر و غضب الهى خواهند شد. تنوّع طلبى و افزون خواهى، دامى براى اسير شدن انسان‌هاست. استعمارگران نيز از همين خصيصه‌ى مردم، براى لباس، مسكن، مركب و تجمّلات استفاده كرده و مردم را به اسارت خود مى‌كشند. ✳️پیام ها 1- شكم‌پرستى، عامل هبوط وسقوط انسان‌هاست. «لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ ... اهْبِطُوا» 2- رفاه‌طلبى، زمينه‌ى ذلّت و خوارى است. «لَنْ نَصْبِرَ ... ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ ...» 3- بى‌ادبى، نشانه‌ى روحيّه‌ى سركشى و طغيانگرى است. آنها مى‌توانستند بجاى‌ «لَنْ نَصْبِرَ» هرگز صبر نمى‌كنيم، بگويند: يك‌نواختى غذا براى ما سنگين شده است. و يا بجاى‌ «فَادْعُ لَنا رَبَّكَ»، بگويند: «فادع لنا ربنا» 4- بنى‌اسرائيل، نژاد پر توقّع و افزون طلب هستند. «فَادْعُ لَنا، يُخْرِجْ لَنا» 5- بيان خواسته‌هاى جزيى، نشانه‌ى شدّت وابستگى و حقارت طبع است. «بقل، قثاء، فوم، عدس و بصل» 6- راضى بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن، تأمين كننده‌ى خير و مصلحت واقعى انسان است. «أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنى‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ...» 7- شهرنشينى و داشتن همه نوع امكانات، نشانه‌ى رشد و تكامل نيست، بلكه گاهى مايه‌ى سقوط و هبوط است. «اهْبِطُوا مِصْراً» جلد 1 - صفحه 127 8- كارهاى خطرناك، وابسته به افكار انحرافى وخطرناك است. «يَكْفُرُونَ، يَقْتُلُونَ» 9- تاريخ انبيا، با شهادت در راه خداوند گره خورده است. «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ» 10- تعدّى و معصيت پى درپى، موجب كفر و كفر، عامل هر گونه جنايت است. «يَكْفُرُونَ، عَصَوْا» 11- ذلّت و بدبختى، مربوط به نژاد نيست، بلكه مربوط به خصوصيّات و عقايد و اعمال انسان‌هاست. «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ» ❄️🌨☃🌨❄️ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره طه آیه ۱۲۴ 💠 وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ 💠 و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ در راه خدا قرض‌الحسنه دهید که ... گویا به خدا قرض داده‌اید... و خدا نیز چند برابرش را شما پس می‌دهد. 📖 سوره - 11 کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغاَلِبُونَ (مائده/۵۶) ‏🔹و هر كس كه خدا و پیامبرش و چنان مؤمنانى را (كه در آیه قبل بیان شد) ولىّ خود بگیرد (از حزب خداست) همانا حزب خدا، پیروز است. 🔸در آیه‌‌ى قبل بیان شد كه مراد از «الّذین آمنوا»، حضرت على‏ علیه السلام و امامان معصوم‏ علیهم السلام پس از او هستند. اوصاف حزب اللّه در سوره‏‌ى مجادله آیه ۲۲ چنین بیان شده است: به مبدأ و معاد ایمان دارند. با دشمن خدا، دوستى نمى‏‌كنند و ... 🔸این آیه كه لزوم پذیرش ولایت خدا و رسول و امامان را بیان مى‏‌كند، مى‌‏فهماند كه مراد از «ولیّكم» در آیه قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و یاور، چون تعبیر «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد. «حزب»، در لغت به معناى گروه با قدرت و با صلابت است. چون پیروزى، بدون تشكیلات، مدیریّت، قدرت، وحدت، جرأت و ... امكان ندارد، پس «حزب‏ اللّه» براى حاكمیّت و غلبه باید این صفات را داشته باشند. حزب ‏اللَّه نه تنها غالب و پیروزند، بلكه رستگار نیز هستند. «حزب اللّه هم الغالبون»، «حزب اللّه هم المفلحون» 🔸درآیه ‌ى ۵۲ همین سوره خواندیم كه گروهى از ترس حوادث، كفّار را ولّى خود مى‌گیرند، در این آیه مى‏‌فرماید: حزب اللَّه غالب است یعنى وابستگان به كفّار مغلوبند، پس به سراغ آنان نروید. «فترى الّذین... یسارعون فیهم...»، «و مَن یتولّ اللَّه... هم الغالبون» ❇️ از پیام‌های آیه ▫️حزب اللّه، تنها كسانى‌اند كه ولایت خدا، پیامبر و اهل ‏بیت‏ علیهم السلام را پذیرفته باشند. «ومَن یتولّ اللَّه... فانّ حزب اللّه» ▫️غلبه‌ى نهایى با كسانى است كه ولایت خدا، پیامبر و اهل‏ بیت ‏علیهم السلام را بپذیرند. «و مَن یتولّ... هم الغالبون » ▫️چون خداوند غالب است، «و اللّه غالب على أمره»، وابستگان به او هم غالبند. «حزب اللّه هم الغالبون» ▫️با وعده‌هاى الهى، حزب اللَّه به آینده‌ى خود مطمئن است. «هم الغالبون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 🦋 🦋شكايت مار از سليمان عليه‏السلام و مسؤوليت خطير وقف‏🦋 🌻روزى يك مار نزد سليمان عليه‏السلام آمد و گفت: فلان شخص دو فرزندم را كشته است، از شما تقاضا دارم او را به عنوان قصاص اعدام كنيد. 🌿سليمان عليه‏السلام فرمود: انسان مسلمان را به خاطر كشتن مار نمى‏كشند. 🐍مار گفت: اى پيامبر خدا، در اين صورت از شما مى‏خواهم كه او را سرپرست اوقاف كنيد تا (بر اثر عدم مراقبت در اجراى صحيح موقوفه) وارد دوزخ گردد، آن گاه در دوزخ با مارهاى آن جا از او انتقام بگيرم. 🌻اين روايت بيانگر آن است كه مسؤوليت سرپرستى چيزى كه وقف شده بسيار خطير و دشوار است. كسانى كه چنين مسؤوليتى را مى‏پذيرند بايد به طور كامل متوجه باشند كه در پرتگاه آتش دوزخ قرار گرفته‏اند، مبادا در مورد اجراى صحيح آن موقوفه، كوتاهى يا سهل‏انگارى كنند، كه كيفرش بسيار شديد و طاقت‏فرسا است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨نام : سیدمحسن ✨نام خانوادگی : موسوی بلده ✨تاریخ تولد : 1332 ✨سال انتخاب : 1375 ✅برگزیده شده در حوزه : آموزش ♻️سید محسن موسوی بلده در سال 1332 در تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات دورة ابتدایی را در دبستان اسلامی محمودیه و دورة‌ متوسطه را در دبیرستان های امیرکبیر و جعفری اسلامی گذراند. ♻️او در سال 1354 پس از چهار سال تحصیل در دانشکدة علوم پزشکی دانشگاه تهران در رشتة فیزیوتراپی فارغ التحصیل شد و از سال 1356 تاکنون در مرکز پزشکی شهدای هفتم تیر به عنوان کارشناس و مسؤول بخش فیزیوتراپی این مرکز به خدمت مشغول است. ♻️سید محسن موسوی از دوران کودکی به کلام الله مجید و تلاوت آن علاقه مند بود. از سال چهارم دبستان به بعد با کمک و همت معلم قرآن خوش فکر و مبتکر مدرسه، آقای وطنی به تلاوت قرآن در «حضور جمع» پرداخت. از آن پس پی گیرانه در جلسات و هیأت‌های مذهبی به فراگیری فن تلاوت ادامه داد. استاد اصلی ایشان در این زمینه آقای محمد تقی مروت بودند که ضمناً از محضر استاد مرحوم دکتر سید محمد ابراهیم مفیدی نیز بهره برده است. 📌ادامه مطالب در پیام بعدی…… کانال 👇 @Targomeh
ادامه مطالب👇 🔰از سال 1349 به بعد بنا به توصیة استاد مروت به تدریس پرداخت و تاکنون بیش از 50 سال است که با توفیق الهی به این امر اشتغال دارند. 🔰از حدود سال 1353 به داوری مسابقات قرآنی دعوت شد و تاکنون در سطوح مختلف مسابقات قرآنی کشوری و بین المللی داوری کرده است. 🔰پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در دوره های گوناگون و مراکز مختلف سراسر کشور مانند صدا و سیما، مراکز تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، وزارتخانه ها و نهادهای گوناگون مانند شورای قرآن سازمان تبلیغات اسلامی و شورای قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و... توفیق تدریس و سایر فعالیت های قرآنی را داشته است. 🔰 از دیگر فعالیت های ایشان عضویت در شوراهای کارشناسی قرآنی در نهادهای مختلف مانند شوراهای قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان نظام پزشکی و نیز شورای قرآن سازمان تبلیغات اسلامی است. 🔰در سال 1365 حاصل تجربیات و مطالعات خود در علم تجوید را به شکل کتابی به نام حلیه القرآن در دو سطح یک و دو عرضه کرد که بارها تجدید چاپ شده است. 🔰در زمینة تبلیغات قرآنی نیز تاکنون به حدود 15 کشور آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین مسافرت کرده است. 🔰از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و با تأسیس موسسة «دارلتحفیظ القرآن الکریم» به همت و تلاش آقای غفور سلطانی و تحت سرپرستی حضرت آیت الله جعفر سبحانی مسؤولیت کمیته آموزش و نیز اداره کلاس های این مؤسسه را به عهده داشته است. همچنین از حدود سال 1370 تدریس در کلاس های آموزشی و تربیت قاری و معلم قرآن ویژة خواهران را به عهده دارد. 🔰یکى از خدمات ارزنده قرآنى استاد سید محسن موسوى به جامعه قرآن دوست کشور، کتاب دو جلدى حلیه القرآن در خصوص قواعد تجوید به روایت حفص از عاصم است که تا کنون با تیراژ سه میلیون استاد سید محسن موسوى تا کنون در بسیارى از مراکز قرآنى به تدریس تجوید قرآن کریم پرداخته که از آن جمله مى توان به تدریس دوره اى و مقطعى در آموزش و پرورش، تدریس تجوید در ارتش جمهورى اسلامى، جهاد سازندگى، سازمان تبلیغات اسلامى، دار التحفیظ القرآن الکریم و نیز جلسات آموزش تجوید خواهران که از سالها قبل در منزل ایشان برگزار مى شود و خدمت بزرگى به جامعه قرآنى خواهران است، اشاره کرد. 🔰استاد سید محسن موسوى از پیش از پیروزى انقلاب اسلامى در محضر مقام معظم رهبرى به تلاوت پرداخته و نیز در اولین مراسم حج تمتع پس از پیروزى انقلاب اسلامى در معیت آن حضرت به حج تمتع مشرف شده است و هم اکنون به عنوان مسئول بخش فیزیولوژى مرکز پزشکى شهداى هفتم تیر تهران به فعالیت مشغول است. 🔰آقای سید محسن موسوی هم اکنون نیز در محافل علمی و دانشگاهی به تعلیم قرآن مشغول است. بسیاری از شاگردان وی از قاریان ممتاز قرآن هستند که برخی از آنان در سطح بین المللی به موفقیت هایی دست یافته اند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️دعای قرآنی مجرب برای خانه دار شدن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂چگونه عبد خالص خدا شویم؟🍂 🍃در سوره حمد، مسیر بندگی تعلیم داده شده : ⚡ابتدا باید معرفتمان را به خداوند کامل کنیم : خدایی که ربّ عالمین است. (رب العالمین) رحمت واسعه دارد. (الرحمن الرحیم) برای اعمال انسان، نتیجه ای در نظر گرفته است. (مالک یوم الدین) و ما او را می ستاییم. (الحمدلله) ⚡در پی این معرفت، به این نتیجه می رسیم که باید فقط تسلیم و بنده و مطیع او باشیم. (ایاک نعبد) ⚡ثمره ی این باور، بریدن از غیر خدا و فقط تکیه کردن به خدا و استعانت از خداست. (ایاک نستعین) 🍁پس برای عبد شدن، باید شناختمون قویتر بشه و از غیر خدا منقطع بشیم.👌 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 یک آیه 🍃 🔸سوره ، آیه ١٣۶: فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَافِلِينَ ⚡️ ترجمه کوتاه : سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دريا غرقشان ساختيم، زيرا آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل بودند. 💥توضیح آیه : «انتقام» به معناى مجازات و كيفر است، نه كينه توزى. 🍁 توجّه به انتقام گيرى خداوند، زمينه ى تذكّر و ترك گناه است. خداوند هم ارحم الراحمين و بسيار مهربان است و هم انتقام گيرنده. ⭐️غفلت از آيات الهى، تاوان سنگينى دارد. کانال 👇 @Targomeh
‍ 📌چرا سَگِ اصحابُ الکهف تَکانی نخُورد ؟! 🔸احتمالاً سوره کَهف را بیشتر از 500 دَفعه خوانده ایم ، اما اینکه یاران أصحاب الکَهف دَر مدت 309 سال که خَوابیده بودند ، برای اینکه جِسم و بدن آنها از بین نرود هر از چند گاه اینوَرُو اُونوَر میشد ، تَکانی میخُورد تا اینکه نَپوُسند وبدن آنها سالم بماند ، فقط و فقط به این نکته بیشتر توجُّه کردیم. 🔹دانشمندی آلمانی میگوید: قصد سَفر داشتم ، دَر فرودگاه جوانی رَعنا جلو آمد و یک نُسخه ترجمه شده از قرآن کریم را تقدیم مَن کَرد و از من خداحافاظی کرد. 🔸قرآن را دَر جیبم گذاشتم به این نیَّت که آن را مطالعه میکنم ، دَر واقع میخواستم تا جَوان از جلوی چشمانَم ناپدید شود قرآن را دَر سطل آشغال بیندازَم!! یادَم رفت قرآن را دَر صندوق آشغال بیندازم ، 🔹سوار هواپیما شدم ، مسافت راه زیاد بود حُوصله ام سَر رفت ، یادَم آمد قرآنی دَر جیب دارم ، آن را دَر آوردم و مشغول خواندن ترجمه سوره شدم ، ناگهان ترجمه این دو آیه : 🌟سورة الكهف, الآية 17 : 👈 و تَرى الشَمسَ إذا طَلعت تَزاوَرُ عَن كَهفهم ذَاتَ اليَمين وإذا غَرَبت تَقرضهم ذَات الشمال وَهُم في فَجوَة منه ذلك مِن آياتِ الله مَن يَهدِ اللهُ فَهُو المُهتد ومَن يُضلل فَلن تَجِدَ لَه وليَّاً مُرشدا . 🔸ترجمه : و ( اگر در آنجا بودی ) خورشید را می‌دیدی که به هنگام طلوع ، به سمت راست غارشان متمایل می‌گردد ؛ و به هنگام غروب ، به سمت چپ ؛ و آنها در محل وسیعی از آن ( غار ) قرار داشتند؛ این از آیات خداست! هر کس را خدا هدایت کند ، هدایت یافته واقعی اوست؛ و هر کس را گمراه نماید ، هرگز ولیّ و راهنمایی برای او نخواهی یافت! 🌟الآية 18 : 👈 و تَحسبهُم أيقاظا وهُم رُقود ونُقلبهم ذَاتَ اليَمين وذَات الشِمال و كَلبهم بَاسط ذِراعَيه بِالوَصيد لَو اطَّلعت عَليهم لولّيت مِنهم فِراراً ولَمُلئت منهم رُعباً 🔸و ( اگر به آنها نگاه میکردی ) می‌پنداشتی بیدارند ؛ در حالیکه در خواب فرو رفته بودند! و ما آنها را به سمت راست و چپ میگرداندیم ( تا بدنشان سالم بماند). و سگ آنها دستهای خود را بر دهانه غار گشوده بود (و نگهبانی می‌کرد). اگر نگاهشان می‌کردی ، از آنان می‌گریختی؛ و سر تا پای تو از ترس و وحشت پر می‌ شد! 🔹دانشمند آلمانی میگوید : جُنبیدَن و تَکان خوردن اصحاب کهف بخاطر این است که اگر هر انسانی مدت زیاد دَر یک حالت بخوابَد بدن او دچار پوسیگی میشود ، و أشعه آفتاب هم غیر مستقیم وارد غَار کهف شده ، این معلوم است. 🔸اما آنچه مَرا را مُتحیِّر کرده بود این بود که چرا سَگِ اصحاب کَهف هیچ تَکانی نخورده و دستهایَش را جلوی غَار پَهن کرده و دَر همین حَالَت بمدت 309 مانده!! و جِسم سَگ مُتعفِن و بَد بُو نشده!!؟. همین أمر من را وَاداشت تا تحقیقاتی پیرامون حیوانات انجام دَهم ، 🔹آنچه جای تعجُّب بود این بود که سَگها تنها حیواناتی هستند که ماده ای را از خود تَرشُح میکنند ، کە اگر مدت خیلی طولانی هم تَکان نخورند بَدن آنها سالِم میماند !!! داشمند آلمانی به همین سبب مُسلمان شد. 🔸دانشمند آلمانی آنچانی که ما قرآن را مُرور میکنیم مُرور نَکرد ، بلکه با تعجُب و دقَّت و تیز بِینی مشغول خواندن قرآن شد . 🌟خداوند متعال به ما دستور میفرمایند : ( کِتاب أنزلناهُ إلیکَ لِیدبَّروا آیَاتِه وَلِیتذکَّر اولواالٔالبَاب) کتابی را بسوی تو فرستادیم تا در آیات قرآن تفکُّر کنید و صاحبان خِرد پَند بگیرند. 📚 ترجمه: عبدالله احمدی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️ 🏰 > ✅ > 👈1. 🕋یکى از نام‌هاى کعبه ، است : « وَ لیَطَّوَّفوا بِالبَیتِ العَتیقِ .» ( حج ۲۹ ) 🎇 درباره علّت وصف به عتیق، وجوهى گفته شده است : برخى مى‌گویند : از ان جهت که بس کهن و باستانی است ، به آن بیت العتیق گفته شده ؛ زیرا ، نخستین بنای ساخته شده در زمین برای خداوند است : * انّ اوّل بیت وضع للنّاس للّذی ببکّه * ( آل عمران ۹۶ ) 🕋از این رو میتوان گفت : کهن ترین آثار باستانی به شمار میرود که از آن نام برده است . 👈2. 🕋خداوند در خانه خود، روشن و مقام ابراهیم را برجاى گذاشته است: « فِیه ءایـتٌ بَیّنـتٌ مَقامُ إبرهیمَ .» ( آل‌عمران ۹۷ ) 🎇مقصود از روشن، آثار برجاى مانده از ابراهیم علیه السلام در کنار کعبه و تاریخ از اعصار گذشته و روشنگر خاطره های جاویدان پیشین ، چون ، صفا ، مروه ، رکن ، حطیم ، حجرالاسود و اسماعیل است . 🕋 در بین این نشانه ها ، از جداگانه یاد کرده ،‌ زیرا سنگی است که ابراهیم هنگام ساختن بر روی آن می ایستاده و اثر بر روی آن باقی مانده است . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۳ أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا ﴿٥٣﴾ آیا آنان را بهره ای از حکومت است [که بخواهند چیزی به مردم دهند و کارساز دنیا و آخرتشان باشند، اگر هم بهره ای باشد] در این صورت به اندازه گودی پشت هسته خرما به مردم نمی پردازند. (۵۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٣) -در تفسير دو آيۀ قبل گفته شد كه يهود به خاطر جلب توجه بت‌پرستان مكّه گواهى دادند كه بت‌پرستى قريش از خدا پرستى مسلمانان بهتر است! و حتى خود آنان در مقابل بتها سجده كردند! در اين آيه و آيۀ بعد اين نكته يادآورى شده كه قضاوت آنان به دو دليل فاقد ارزش و اعتبار است: ١- «آيا آنها (يهود) سهمى در حكومت دارند (كه بخواهند چنين داورى كنند؟) در حالى كه اگر چنين بود به مردم كمترين حق را نمى‌دادند» و همه چيز را در انحصار خود مى‌گرفتند (أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذاً لا يُؤْتُونَ النّاسَ نَقِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 410 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۴ أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا ﴿٥٤﴾ بلکه آنان به مردم [که در حقیقت پیامبر و اهل بیت اویند] به خاطر آنچه خدا از فضلش به آنان عطا کرده، حسد می ورزند. تحقیقاً ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم، و به آنان فرمانروایی بزرگی بخشیدیم. (۵۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٤) -دوم اين كه: آنها بر اثر ظلم و ستم و كفران نعمت، مقام نبوت و حكومت را از دست دادند، و به همين جهت مايل نيستند اين موقعيت الهى به دست هيچ كس سپرده شود «يا اين كه نسبت به مردم (پيامبر و خاندانش) در برابر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشيده، حسد مى‌ورزند» و با آن گونه قضاوتهاى بى‌اساس مى‌خواهند آبى بر شعله‌هاى آتش حسد خويش بپاشند (أَمْ يَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ) . سپس مى‌فرمايد: چرا از اعطاى چنين منصبى به پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و خاندان بنى هاشم تعجب و وحشت مى‌كنيد و حسد مى‌ورزيد در حالى كه «ما به آل ابراهيم (كه يهود از خاندان او هستند نيز) كتاب و حكمت داديم و حكومت عظيمى در اختيارشان (پيامبران بنى اسرائيل) قرار داديم» (فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً) . اما متأسفانه شما مردم ناخلف آن سرمايه‌هاى معنوى و مادى پرارزش را بر اثر شرارت و قساوت از دست داديد. در روايتى از امام صادق عليه السّلام مى‌خوانيم كه در بارۀ اين آيه سؤال كردند، فرمود: نحن المحسودون: يعنى؛ «ماييم كه مورد حسد دشمنان قرار گرفته‌ايم» . زيانهاى معنوى و مادى، فردى و اجتماعى «حسد» فوق العاده زياد است كه در روايات پيشوايان اسلام به آن اشاره شده، از جمله در حديثى از امام صادق عليه السّلام مى‌خوانيم كه فرمود: «حسد و بدخواهى از تاريكى قلب و كوردلى است و از انكار نعمتهاى خدا به افراد سر چشمه مى‌گيرد، و اين دو (كوردلى و ايراد بر بخشش خدا) دو بال كفر هستند، به سبب حسد بود كه فرزند آدم در يك حسرت جاودانى فرو رفت و به هلاكتى افتاد كه هرگز از آن رهايى نمى‌يابد» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 411 کانال 👇 @Targomeh