eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۱۰ حجرات را « آیه » نامیده‌اند ؛ زیرا مؤمنان را برادر یک‌دیگر دانسته و به ایجاد صلح و سازش میان آنان کرده است: * إِنَّمَا المُؤمِنونَ إِخوَةٌ فَأَصلِحوا بَینَ اِخوَتِکُم وَاتَّقوا الله لَعَلَّکُم تُرحَمون * . 🌠به نقل از ابن عباس ، صلی الله علیه و آله در پی نزول این آیه ، بین مسلمانان به قدر پیوند برادری برقرار ساخت . 🌅 با عمر ، را با عبدالرحمان و ..... ؛ آنگاه علیه السلام را برادر قرار داد و فرمود : تو برادر و من برادر تو هستم . 🌠مسلمانان در بر اساس همین برادری حتی از یکدیگر می بردند ◀️ 🌅آیه ۶۱ توبه را « آیه » گویند . 🌠 اُذُن، کنایه از است که هر سخنى را بشنود و . 🌅براساس این آیه، ، پیامبر را مى‌آزردند و چون حضرت، عذر و دروغ آنان را مى‌پذیرفت، در مقام و نکوهش وی میگفتند : او برای شما * * (زود باور ) است و به حرف همه گوش می دهد . 🌠خداوند در آنان فرمود : او برای شما نیکو است . به خدا ایمان دارد و سخن را با خوش گمانی می پذیرد : * و منهم الّذین یوذون النّبی و یقولون هو اُذُن قل اذن خیر لکم یومن للمومنین و رحمه للّذین ءآمنوا منکم و الّذین یوذون رسول الله لهم عذاب الیم * 🌅شان نزول این آیه را گروهی از دانسته‌اند که در خلوت خود ، سخنان ناشایست را بر جاری ساختند و برخی از آنان گفتند : این سخنان را نگویید ؛ زیرا ممکن است به گوش برسد و برای ما برآشوبد . 🌠جلاس بن سوید گفت : هر آنچه را خواهیم ، می گوییم و نزدش را بیان می کنیم و می پذیرد ؛ زیرا محمد * اذن سامعه * () است . در این هنگام ، آیه شد . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
19.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۵و۶۶ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿٦٥﴾ و اگر اهل کتاب [به آیین اسلام] ایمان می آوردند و پرهیزکاری می‌کردند، یقیناً گناهانشان را محو می کردیم، و آنان را در بهشت های پر نعمت در می آوردیم. (۶۵) وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ ﴿٦٦﴾ و اگر آنان تورات و انجیل [واقعی] و آنچه را که از سوی پروردگارشان به آنان نازل شده برپا می داشتند، بی تردید از برکات آسمان و زمین بهره مند می شدند. از آنان گروهی میانه رو و معتدل اند، و بسیاری از آنان بد است آنچه را انجام می دهند. (۶۶) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٥) -به دنبال انتقادات گذشته از برنامه و روش اهل كتاب، در اين آيه و آيۀ بعد آنچنان كه اصول تربيتى اقتضا مى‌كند، قرآن براى بازگرداندن منحرفان اهل كتاب به راه راست، و تقدير از اقليتى كه با اعمال خلاف آنها همگام نبود، نخست چنين مى‌گويد: «اگر اهل كتاب ايمان بياورند و پرهيزكارى پيشه كنند، گناهان گذشتۀ آنها را مى‌پوشانيم و از آن صرف نظر مى‌كنيم» (وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ) . نه تنها گناهان آنها را مى‌بخشيم «بلكه در باغهاى بهشت كه كانون انواع نعمتها است آنها را وارد مى‌كنيم» (وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنّاتِ النَّعِيمِ) . اين در زمينۀ نعمتهاى معنوى و اخروى است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 534 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءامَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ 🍀 ترجمه: و اگر اهل كتاب ایمان می ‌آوردند و تقوا پیشه می ‌كردند، یقیناً گناهانشان را می پوشاندیم، و آنان را در بهشت ‌های پر نعمت در می‌ آوردیم. 🌷 : می پوشاندیم 🌷 : بدی هایشان 🌷 : باغ های بهشت 🌷 : پر نعمت 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و در ادامه موضوع آیات قبلی است براى بازگرداندن منحرفان اهل كتاب به راه راست، و تقدير از اقليّتى كه با اعمال خلاف آنها همگام نبود، می فرماید: « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ ءامَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ و لأدخلناهم جنات النعیم: و اگر اهل کتاب ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، به طور یقین ، گناهانشان را می پوشاندیم و آنان را در باغ های بهشت پر نعمت در می آوردیم» تقوا یعنی خود را از گناه‌ حفظ کردن. علاوه بر اینکه گناهان را عفو می کند لطف هم دارد که اگر کسانی ایمان آورند و تقوا پیشه کنند آنها را وارد باغ های بهشت می کند. 🔹 پیام های آیه ۶۵ سوره مائده 🔹 ✅ جمعی از اهل کتاب در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مردمی بی ایمان و بی تقوا بودند. ✅ و سبب از بین رفتن گناهان می شود. ✅ بدون تقوا کارساز نیست. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٦) -سپس به اثر عميق ايمان و تقوا حتى در زندگى مادى انسانها، اشاره كرده مى‌گويد: «اگر آنها تورات و انجيل را برپا دارند (و آن را به عنوان يك دستور العمل زندگى در برابر چشم خود قرار دهند) و بطور كلى به همۀ آنچه از طرف پروردگارشان بر آنها نازل شده اعم از كتب آسمانى پيشين و قرآن بدون هيچ گونه تبعيض و تعصب عمل كنند، از آسمان و زمين، نعمتهاى الهى آنها را فرا خواهد گرفت» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ) . شك نيست كه منظور از برپاداشتن تورات و انجيل، آن قسمت از تورات و انجيل واقعى است كه در آن زمان در دست آنها بود. در حقيقت آيۀ فوق يكبار ديگر، اين اصل اساسى را مورد تأكيد قرار مى‌دهد كه پيروى از تعليمات آسمانى انبياء تنها براى سر و سامان دادن به زندگى پس از مرگ نيست، بلكه بازتاب گسترده‌اى در سرتاسر زندگى مادى انسانها نيز دارد، جمعيتها را قوى، و صفوف را فشرده، و نيروها را متراكم، و نعمتها را پربركت، و امكانات را وسيع، و زندگى را مرفه، و امن و امان مى‌سازد. نظرى به ثروتهاى عظيم مادى و نيروهاى فراوان انسانى كه امروز در دنياى بشريت بر اثر انحراف از اين تعليمات نابود مى‌گردد، دليل زندۀ اين حقيقت است. امروز مغزهاى متفكرى كه براى تكميل و توسعه و توليد سلاحهاى مرگبار و كشمكشهاى استعمارى كار مى‌كند، قسمت مهمى از نيروهاى ارزندۀ انسانى را تشكيل مى‌دهد، و چقدر نوع بشر، به اين نوع سرمايه‌ها و اين مغزهايى كه بيهوده از بين مى‌رود، براى رفع نيازمنديهايش محتاج است، و چقدر چهرۀ دنيا زيبا و خواستنى و جالب بود اگر همۀ اينها در راه آبادى به كار گرفته مى‌شدند! در پايان آيه، اشاره به اقليت صالح اين جمعيت كرده، مى‌گويد: «با اين كه بسيارى از آنها بدكارند ولى جمعيتى معتدل و ميانه‌رو در ميان آنها وجود دارد» كه حسابشان با حساب ديگران در پيشگاه خدا و در نظر خلق خدا جداست (مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ) . نظير اين تعبير در بارۀ اقليت صالح اهل كتاب، در آيۀ ١٥٩ سورۀ اعراف و آيۀ ٧٥ آل عمران نيز ديده مى‌شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 535 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَآءَ مَا يَعْمَلُونَ 🍀 ترجمه: و اگر آنان تورات و انجیل [واقعی‌] و آنچه را كه از سوی پروردگارشان بر آنان نازل شده برپا می‌ داشتند، بی‌تردید از بركات آسمان و زمین بهره‌ مند می ‌شدند. بعضی از آنان گروهی میانه رو ‌هستند، و بسیاری از آنان آنچه را انجام می ‌دهند، بد است. 🌷 : اگر آنان بر پا می داشتند 🌷 : از بالای سرشان، در اینجا کنایه از آسمان است 🌷 : از زیر پاهایشان- کنایه از زمین است 🌷 : گروهی معتدل 🌷 : بد است 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و در ادامه آیه قبلی است و به اثر عميق و در زندگى مادّى انسان ها، اشاره كرده و می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ: و اگر آنان تورات و ‌انجیل و آنچه را که از سوی پروردگارشان بر آنان نازل شده برپا می داشتند، بی تردید از برکات آسمان و‌زمین بهره مند می شدند.» منظور از آنان در اینجا اهل کتاب است که شامل یهود و نصارا است شک‌ نيست كه منظور از برپاداشتن تورات و انجيل، آن قسمت از تورات و انجيل واقعى است كه در آن زمان در دست آنها بود. 🌸 در حقيقت آيه فوق يک بار ديگر، اين اصل اساسى را مورد تأكيد قرار مى‌ دهد كه پيروى از تعليمات آسمانى تنها براى سر و سامان دادن به زندگى پس از مرگ نيست، بلكه بازتاب گسترده ‌اى در سرتاسر زندگى دنیوی انسان ها نيز دارد، جمعيّت ها را قوى، و صفوف را فشرده، و نيروها را متراكم، و نعمت ها را پربركت، و امكانات را وسيع، و زندگى را مرفّه، و امن و امان مى‌ سازد. اگر آنها به و و بدون هیچ گونه تعصبی عمل می کردند، نعمت های الهی از آسمان و ‌زمین، آنها را فرا می گرفت. سپس ، اشاره به بعضی از افراد با ایمان از یهود و نصارا كرده كه حسابشان با حساب ديگران در پيشگاه خدا و در نظر خلق خدا جداست «مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ: و بعضی از آنان گروهی میانه رو اند» «وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ: و بسیاری از آنان آنچه را انجام می دهند بد است» 🔹 پیام های آیه ۶۶ سوره مائده 🔹 ✅ ، به‌ همه ی کتاب های آسمانی ایمان ندارند ✅ همه ی کتاب های آسمانی، محترم است ✅ برای همه ی امت ها می باشد ✅ ، به رفاه مردم توجه دارد. ✅ توجه به دستورهای دینی، زندگی مادی را هم سر و سامان می دهد ✅ همه را به یک چشم نبینیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸 🍂 به سختی ها هم نگاه مثبت داشته باشید. 🍂 🔸إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً (/۶) ⚡️ترجمه : قطعا همراه با هر دشوارى، آسانى است. 🔴 سنّت و برنامه الهى آن است كه در کنار هر سختى، آسانى است. 🍁 هر سختی و رنجی، حتما به همراه خود یک رشد و موفقیت برای انسان دارد. ⭐️چنین دیدگاهی باعث می شود که انسان در مشکلات نیز خود را نباخته و به یُسری که به او می رسد توجه کرده و حتی بخاطر آن سختی، خدا را شکر کند. 🍃زیرا: نابرده رنج گنج میسر نمی شود. کانال 👇 @Targomeh
خدا تو قرآن بالاترین الگو رو معرفی میکنه و نبی خودش رو به سخت ترین امتحان که سر بریدن فرزندش باشه امتحان میکنه اینجوری حجت برما هم تمومه ✴️قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ (انعام149) تا اگه نتونستیم از مال و فرزندانمون بخاطر خدا بگذریم هیچ عذر وبهونه ای نداشته باشیم کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَي بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ..... (ابراهیم/۵) ❌همه ى روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند در نابود کردن طاغوت، حساب ديگرى دارد. ✅هرگونه جشن يا مراسم ويژه اى كه بزرگداشت ايام اللَّه باشد، پسندیده و لازم است.  🍁حكومت الهى و دینى، مهم ترين نعمت هاست، و اگر شكرگزارى و بزرگداشت نشود، خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شديدى گرفتار مى كند. (آیات ۶ و ٧ سوره ابراهیم) کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃•~•~•~•~•~•~•~•~•🌸🍃 آیه⬅️وأنَّ لَیسَ للإنْسانِ إلاّ ما سَعی؛ ترجمه⬅️و انسان را نیست جز آنچه کوشش کند.» 📒 (سوره ی نجم، آیه ی 39) 🍉ضرب المثل ⬅️نا بـرده رنـج گنج میسّر نـمـی شـود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ 🌹وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا  🌼و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است 📖آیه ۸۱ سوره اسراء کانال 👇 @Targomeh
🌱هٰا أَنْتُمْ أُولاٰءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لاٰ يُحِبُّونَكُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتٰابِ كُلِّهِ وَ إِذٰا لَقُوكُمْ قٰالُوا آمَنّٰا وَ إِذٰا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ اَلْأَنٰامِلَ مِنَ اَلْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ عَلِيمٌ بِذٰاتِ اَلصُّدُورِ (١١٩)آل عمران آگاه باشید چنانچه شما آنها را دوست می دارید آنها شما را دوست ندارند از شدت کینه سر انگشت خشم به دندان گیرند بگو بدین خشم بمیرید 119 - آل عمران کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 خوب⚠️ ( / 27- 29) 📖 🌼در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله دو نفر دوست در میان مشرکان به نام عقبه و ابی بودند . هر زمان عقبه از سفر می آمد غذایی ترتیب می داد و اشراف قومش را دعوت می کرد و در عین حال دوست می داشت به محضر پیامبر صلی الله علیه و آله برسد ، هر چند اسلام را نپذیرفته بود . 🍃روزی از آمد و طبق معمول غذا ترتیب داد و دوستان را دعوت کرد . در ضمن از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز دعوت نمود . 🌼هنگامی که سفره را گستردند و غذا حاضر شد ، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : من از غذای تو نمی خورم تا شهادت به وحدانیت خدا و رسالت من دهی ، عقبه شهادتین بر زبان جاری کرد . 🍃این خبر به گوش دوستانش ابی رسید . گفت ای عقبه از آیینت منحرف شدی ؟ او گفت نه به خدا سوگند من منحرف نشدم ، و لکن مردی بر من وارد شد که حاضر نبود از غذایم بخورد جز این که شهادتین بگویم ، من از این شرم داشتم که او از سر سفره من برخیزد بی آن که غذا خورده باشد؛ لذا شهادت دادم ابی گفت من هرگز از تو راضی نمی شوم مگر این که در برابر او بایستی و سخت توهین کنی 🌼عقبه این کار را کرد و مرتد شد ، سر انجام در جنگ بدر در صف کفار به قتل رسید و رفیقش ابی نیز در روز جنگ احد کشته شد . 🍃 آیات این سوره نازل گردید و سرنوشت مردی را که در این جهان گرفتار دوست گمراهش می شود می کشاند شرح داد . کانال 👇 @Targomeh
🔹 بزرگترین مانع ازدواجهای امروزی، فقر و نداری است! 🔹 ولی در مکتب توحیدی، زندگی و روزی عروس و داماد فقیر را، خدایی به عهده گرفته، که دستش از همه بازتر است و از همه چیز خبر دارد. 👈 بنابراین، بهانه کردن فقر برای ازدواج نکردن، نوعی بی‌اعتمادی به وعده خداست و نشانی است بر ضعف توحیدمان 🌴 سوره نور 🌴 🕋 وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‌ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ «32» ⚡️ترجمه: پسران و دختران بى‌همسر و كنيزان و بندگان شايسته خود را همسر دهيد. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بى‌نيازشان مى‌گرداند و خداوند، گشايشگر داناست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا دلبستن و دوستداشتن اموال و اولاد بده؟؟ قرآن نظرش چیه؟ آیا فقط باید خدا رو دوسداشته باشیم یا دوستداشتن غیر خدا هم خوبه؟؟ به این سوال ی کم فکر کنیم ببینیم قرآن نظرش چیه اگه چیزی به خاطرت اومد از قرآن برام بفرست حضرت انقدر پسرشو دوست داشت، که وقتی خبر از دست دادنشو شنید به نقلی بیست سال گریه کرد و چشماشو از دست داد ✍این حد از دوستداشتن و دلبستگی در یک نبی خدا نشان از این میده که میشه دلبسته بود 💢اما حتما شرائطی داره💢 کانال 👇 @Targomeh
15.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طوطی پرنده ای که قرآن میخواند!!!!!! سوره مبارکه حمدو توحید رو هم ميخونه😊 خیلی جالبه حتما ببینید کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقصود آيه شريفه زير کدام يک از زنان بوده است؟ {{قالَت يا وَيلَتا ءَ اَلِدُ وَ اَنا عَجوزٌ وَ هذا بَعلي شَيخا اِنَّ هذا لَشَيْ ءٌ عَجيبْ}} 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ساره همسر حضرت ابراهيم و مادر حضرت اسحاق ________________________ ساره اولين همسر حضرت ابراهيم بود که زني نازا بود و تا سن پيري صاحب فرزندي نشده بود.وقتي فرشتگان عذاب به سوي قوم لوط آمده بودند ابتدا نزد حضرت ابراهيم رفتند و دو مأموريت خود را که يکي بشارت فرزندار شدن آن حضرت و ديگر وعده عذاب به قوم لوط بود به ابراهيم ابلاغ کردند. آنان به ابراهيم گفتند:ما حامل بشارت به تو هستيم که خداوند فرزندي به نام اسحاق و نوه اي به نام يعقوب به تو عطا خواهد کرد، ساره همسر ابراهيم که در آنجا حضور داشت و به تعبير قرآن ايستاده بود وقتي بشارت فرشتگان به ابراهيم را شنيد خنديد و با تعجب پرسيد:هم من و هم شوهرم پير هستيم چگونه داراي فرزند خواهيم شد؟ فرشتگان در جواب گفتند:آيا از کار خدا تعجب مي کنيد در حالي که هميشه به ابراهيم و خاندانش برکت داده است؟ 🌱هٰا أَنْتُمْ أُولاٰءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لاٰ يُحِبُّونَكُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتٰابِ كُلِّهِ وَ إِذٰا لَقُوكُمْ قٰالُوا آمَنّٰا وَ إِذٰا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ اَلْأَنٰامِلَ مِنَ اَلْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ عَلِيمٌ بِذٰاتِ اَلصُّدُورِ (١١٩)آل عمران آگاه باشید چنانچه شما آنها را دوست می دارید آنها شما را دوست ندارند از شدت کینه سر انگشت خشم به دندان گیرند بگو بدین خشم بمیرید 119 - آل عمران کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۳۹ حج را « آیه » نام نهاده‌اند . 🌠 برخى آن را آیه فى القتال و برخى آیه نامیده‌اند؛ زیرا مسلمانان پس از تحمّل آزار و شکنجه‌ها و جنگ بر آنان، براى نخستین‌بار با نزول این آیه در مدینه اجازه یافتند با بجنگند : * اذن للّذین یقتلون بانّهم ظلموا و انّ الله علی نصرهم لقدیر * 🌅در شان این آیه آورده‌اند که مسلمانان همواره در مکه مورد آزار قرار می گرفتند و بارها مجروح و کتک خورده ، نزد صلی الله علیه و آله شکایت می بردند و حضرت ، آنها را به دعوت کرده می فرمود : هنوز به جنگ نشده ام تا این که به مدینه کرد و برای نخستین بار ، این آیه فرود آمد و اجازه صادر شد . ◀️ 🌠« اُذن واعیه » به معناى و فراگیرنده، عنوانى است که براى آیه ۱۲ قرار داده شده است : « لِنَجعَلهَا لَکُم تَذکِرةً و تَعَِیها أذنٌ وعِیَة .» 🌅آیات پیشین به قوم نوح و گروندگان به نوح اشاره دارد و در این آیه می گوید : این و نجات را وسیله عبرت و برای شما قرار دادیم تا گوش‌های شنوا آن را دریابد و . 🌠 شیعه و سنی ، در ذیل این آیه گفته‌اند : حضرت صلی الله علیه وآله پس از نزول این آیه ، خطاب به امام علیه السلام فرمود : ای علی از خدا خواسته ام که گوش تو را * * (شنوا ) گرداند و علی علیه السلام گفت : پس از آن ، هرگز چیزی را نکردم . 🌅برپایه روایتی دیگر ، صلی الله علیه و آله به علیه السلام فرمود : خداوند به من فرمان داد که تو را به خود کنم بدور نسازم و آموزشت دهم تا آن را حفظ کنی و بر خدا است که آنچه را ، حفظ نمایی ؛ آنگاه این آیه شد . ادامه دارد .....‌ کانال 👇 @Targomeh
18.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۷ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند. (۶۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٧) -انتخاب جانشين نقطۀ پايان رسالت! در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفۀ او را بيان مى‌كند، با خطاب «اى پيامبر!» (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) . شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مى‌دهد، كه «آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است (به مردم) برسان» (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ) . سپس براى تأكيد بيشتر به او اخطار مى‌كند كه: «اگر از اين كار خوددارى كنى (كه هرگز خوددارى نمى‌كرد) رسالت خدا را تبليغ نكرده‌اى» ! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ) . سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله كه گويا از واقعۀ خاصى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مى‌دهد و به او مى‌گويد: از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش» زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت» (وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ) . و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، مى‌گويد: «خداوند كافران لجوج را هدايت نمى‌كند» (إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ) . راستى چه مسألۀ مهمى در اين آخرين ماههاى عمر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مطرح بوده كه در آيۀ فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است. در كتابهاى مختلف دانشمندان شيعه و اهل تسنن روايات زيادى ديده مى‌شود كه با صراحت مى‌گويد آيۀ فوق در بارۀ تعيين جانشين براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سرنوشت آيندۀ اسلام و مسلمين در غدير خم نازل شده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 536 کانال 👇 @Targomeh
خلاصۀ جريان غدير- در آخرين سال عمر پيامبر مراسم حجّة الوداع، با شكوه هر چه تمامتر در حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد. نه تنها مردم مدينه در اين سفر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را همراهى مى‌كردند بلكه، مسلمانان نقاط مختلف جزيرۀ عربستان نيز براى كسب يك افتخار تاريخى بزرگ به همراه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند. آفتاب حجاز آتش بر كوهها و درّه‌ها مى‌پاشيد، اما شيرينى اين سفر روحانى بى‌نظير، همه چيز را آسان مى‌كرد، ظهر نزديك شده بود، كم‌كم سرزمين جحفه و سپس بيابانهاى خشك و سوزان «غدير خم» از دور نمايان مى‌شد. روز پنج شنبه سال دهم هجرت بود، و درست هشت روز از عيد قربان مى‌گذشت، ناگهان دستور توقف از طرف پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به همراهان داده شد. مؤذن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با صداى اللّه اكبر مردم را به نماز ظهر دعوت كرد، مردم بسرعت آمادۀ نماز مى‌شدند، اما هوا بقدرى داغ بود كه بعضى مجبور بودند، قسمتى از عباى خود را به زير پا و طرف ديگر آن را به روى سر بيفكنند. نماز ظهر تمام شد، مسلمانان تصميم داشتند فورا به خيمه‌هاى كوچكى كه با خود حمل مى‌كردند پناهنده شوند، ولى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به آنها اطلاع داد كه همه بايد براى شنيدن يك پيام تازۀ الهى كه در ضمن خطبۀ مفصلى بيان مى‌شد خود را آماده كنند. كسانى كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فاصله داشتند قيافۀ ملكوتى او را در لابلاى جمعيت نمى‌توانستند مشاهده كنند. لذا منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر فراز آن قرار گرفت و نخست حمد و سپاس پروردگار بجا آورد و خود را به خدا سپرد، سپس مردم را مخاطب ساخت و چنين فرمود: «من به همين زودى دعوت خدا را اجابت كرده، از ميان شما مى‌روم، من مسؤولم، شما هم مسؤوليد، شما در بارۀ من چگونه شهادت مى‌دهيد» ؟ مردم صدا بلند كردند و گفتند: نشهد انّك قد بلّغت و نصحت و جهدت فجزاك اللّه خيرا: «ما گواهى مى‌دهيم تو وظيفۀ رسالت را ابلاغ كردى و شرط خيرخواهى را انجام دادى و آخرين تلاش و كوشش را در راه هدايت ما نمودى، خداوند تو را جزاى خير دهد» . سپس فرمود: «آيا شما گواهى به يگانگى خدا و رسالت من و حقانيت روز رستاخيز و برانگيخته شدن مردگان در آن روز نمى‌دهيد» ؟ ! همه گفتند: «آرى! گواهى مى‌دهيم» فرمود: خداوندا! گواه باش» ! . . . بار ديگر فرمود: اى مردم! آيا صداى مرا مى‌شنويد؟ . . . گفتند: آرى، و بدنبال آن، سكوت سراسر بيابان را فرا گرفت و جز صداى زمزمۀ باد چيزى شنيده نمى‌شد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: . . . اكنون بنگريد با اين دو چيز گرانمايه و گرانقدر كه در ميان شما به يادگار مى‌گذارم چه خواهيد كرد؟ يكى از ميان جمعيت صدا زد، كدام دو چيز گرانمايه يا رسول اللّه؟ ! . پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بلافاصله گفت: اول ثقل اكبر، كتاب خداست كه يك سوى آن به دست پروردگار و سوى ديگرش در دست شماست، دست از دامن آن برنداريد تا گمراه نشويد، و اما دومين يادگار گرانقدر من خاندان منند و خداوند لطيف خبير به من خبر داده كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپيوندند، از اين دو پيشى نگيريد كه هلاك مى‌شويد و عقب نيفتيد كه باز هلاك خواهيد شد. ناگهان مردم ديدند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به اطراف خود نگاه كرد گويا كسى را جستجو مى‌كند و همين كه چشمش به على عليه السّلام افتاد، خم شد و دست او را گرفت و بلند كرد، آنچنان كه سفيدى زير بغل هر دو نمايان شد و همۀ مردم او را ديدند و شناختند كه او همان افسر شكست ناپذير اسلام على عليه السّلام است، در اينجا صداى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رساتر و بلندتر شد و فرمود: ايّها النّاس من اولى النّاس بالمؤمنين من انفسهم: «چه كسى از همۀ مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است؟ !» . گفتند: خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داناترند، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: خدا، مولى و رهبر من است، و من مولى و رهبر مؤمنانم و نسبت به آنها از خودشان سزاوارترم (و ارادۀ من بر ارادۀ آنها مقدم) سپس فرمود: فمن كنت مولاه فعلىّ مولاه: «هر كس من مولا و رهبر او هستم على مولا و رهبر اوست» و اين سخن را سه بار و به گفتۀ بعضى از راويان حديث، چهار بار تكرار كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538 کانال 👇 @Targomeh
و بدنبال آن سر به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و احبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و ادر الحقّ معه حيث دار: «خداوندا! دوستان او را دوست بدار و دشمنان او را دشمن بدار، محبوب بدار آن كس كه او را محبوب دارد، و مبغوض بدار آن كس كه او را مبغوض دارد، يارانش را يارى كن، و آنها را كه ترك ياريش كنند، از يارى خويش محروم ساز، و حق را همراه او بدار و او را از حق جدا مكن» . سپس فرمود: الا فليبلّغ الشّاهد الغائب: «آگاه باشيد، همۀ حاضران وظيفه دارند اين خبر را به غايبان برسانند» . خطبۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد، عرق از سر و روى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و على عليه السّلام و مردم فرو مى‌ريخت، و هنوز صفوف جمعيت از هم متفرق نشده بود كه امين وحى خدا نازل شد و اين آيه را بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله خواند: اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي. . . «امروز آيين شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اللّه اكبر، اللّه اكبر على اكمال الدّين و اتمام النّعمة و رضى الرّبّ برسالتى و الولاية لعلىّ من بعدى: «خداوند بزرگ است، خداوند بزرگ است همان خدايى كه آيين خود را كامل و نعمت خود را بر ما تمام كرد، و از نبوت و رسالت من و ولايت على عليه السّلام پس از من راضى و خشنود گشت» . در اين هنگام شور و غوغايى در ميان مردم افتاد و به على عليه السّلام اين موقعيت را تبريك مى‌گفتند و از افراد سرشناسى كه به او تبريك گفتند، أبو بكر و عمر بودند، كه اين جمله را در حضور جمعيت بر زبان جارى ساختند: بخّ بخّ لك يابن ابى طالب اصبحت و امسيت مولاى و مولا كلّ مؤمن و مؤمنة: «آفرين بر تو باد، آفرين بر تو باد، اى فرزند أبو طالب! تو مولا و رهبر من و تمام مردان و زنان با ايمان شدى» . اين بود خلاصه‌اى از حديث معروف غدير كه در كتب دانشمندان اهل تسنن و شيعه آمده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538 کانال 👇 @Targomeh