eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
✅تو خوب باش خداهمه جوره هواتو داره،حتی بعد مرگت. 💢مگه نشنیدی وقتی قابیل، هابیلو کشت، خدا ی کلاغی فرستاد تا به یاد بده چجوری دفنش کنه. ✴️فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ 📜(مائده31) ✅میبینی خدا حتی راضی نشد جسد بی جان رو زمین بمونه. شاعر میگه: 🔹این همه لطف خواجه از بندگی مَجاز ماست. 🔸اَر به حقیقت این بود خواجه به ما چه ها کند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺🌿🌺🌿🌺 ......... فَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ «36»توبه ....... وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «40» یوسف ........ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «30» روم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا (۹/۱۰انسان) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام🧆 می‌دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی 🙏هم نمی‌طلبیم.❌ ما از (قهر) پروردگار خود به روزی که (از رنج و سختی آن رخسار خلق) در هم و غمگین😢 است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 💜 درخواست هاى ابراهیم علیه السلام از خداوند 👈15 و 16. بخشیدن حکم به وى و ملحق شدن به صالحان .....ادامه ◀️ د . مقصود از حکم ، تشخیص در ابعاد نظری و تطبیق رفتار بر آن در ابعاد است . 🌸 اعطای از سوی خداوند ، وحی معارف در زمینه اعتقاد و عمل ( با اعطای شریعت ) و نیز توفیق پابرجائی و به صلاح در عمل است . 🌺 معنای در * الحقنی بالصّالحین * عمل صالح نیست ؛ بلکه صلاح ذات به معنای استعداد کامل برای دریافت هرگونه و سعادت ممکن از سوی خداوند است ؛ بدون آنکه اعتقادی باطل یا ناشایست ، استعداد ذاتی شخص را در این زمینه محدود کند ؛ پس درخواست الحاق به از لوازم درخواست اعطای حکم و متفرّع بر آن بوده ، معنا آن است که خداوندا ! به من حکم عطا فرما و اثر آن را که صلاح خود من باشد ،‌ در من به برسان . 🌸 علت این که علیه السلام دزخواست خود را الحاق به صالحان قرار داده ، آن است که ، درجات متفاوتی دارد ؛ البته ابراهیم علیه السلام خود به دلیل آیه ۷۲ انبیاء ( .... کلًا جعلنا صالحین ) از زمره است ؛ 🌺 اما گروهی در بالاتری از صلاح بوده‌اند که ابراهیم علیه السلام درخواست الحاق به آنان را داشته‌ و خداوند این را‌ فقط در ارتباط با آخرت پذیرفته است : * انّه فی الاخره لمن الصالحین * ( بقره ۱۳۰ ؛ عنکبوت ۲۷ ؛ نحل ۱۲۲ ) آیه ۱۹۶ اعراف * انّ ولیی الله الذی نزّل الکتاب و هو یتولی الصالحین * نشان می دهد که صلی الله علیه و آله از این‌گروه است ؛ پس ابراهیم علیه السلام درخواست شدن به وی را داشته ؛ بنابراین اگر شنیده شد ابراهیم درخواست به محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله را داشته ، نباید آن را بعید شمرد . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
17.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‌ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ «انفال آیه11» (به ياد آوريد) زمانى كه (خداوند) از سوى خود براى آرامش شما، خوابى سبك بر شما مسلّط ساخت واز آسمان بارانى بر شما فرستاد تا شما را با آن پاك كند وپليدى (وسوسه‌ى) شيطان را از شما بزدايد و دلهاى شما را محكم و گام‌هايتان را با آن استوار سازد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‌ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ «انفال آیه11» (به ياد آوريد) زمانى كه (خداوند) از سوى خود براى آرامش شما، خوابى سبك بر شما مسلّط ساخت واز آسمان بارانى بر شما فرستاد تا شما را با آن پاك كند وپليدى (وسوسه‌ى) شيطان را از شما بزدايد و دلهاى شما را محكم و گام‌هايتان را با آن استوار سازد. نکته ها «نعاس»، به ابتداى خواب وخواب سبك و گفته مى‌شود، يعنى در حال استراحت آنچنان خواب بر شما مسلّط نشد كه دشمن از آن سوء استفاده كرده و بر شما شبيخون بزند. «1» لشكر قريش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه‌ى كافى و حتّى زنان خواننده براى تقويت روحيّه‌ى جنگ‌جويان، وارد منطقه‌ى بدر شدند و ابتدا چاه‌هاى آب را در اختيار گرفتند؛ ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پيامبر كه مى‌ديد يارانش ممكن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گيرند، بشارت داد كه فرشتگان الهى به يارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى كه شب را به آرامى خوابيدند. از طرف ديگر علاوه بر كمبود آب براى تطهير و رفع تشنگى، مشكل اساسى منطقه‌ى بدر، وجود شن‌هاى نرم و روان بود كه پا در آن فرو مى‌رفت، در آن شب باران باريد و مسلمانان دلگرم شدند و زمين زير پايشان سفت شد. البتّه ممكن است مراد از ثبات قدم در آيه، همان استقامت و پايدارى باشد، نه محكم‌شدن پاها در زمين باران خورده. هر دو احتمال نيز با هم ممكن است. مراد از «پاك شدن از پليدى» ممكن است پاك شدن از وسوسه‌هاى شيطان و يا پاك شدن از پليدى جسمانى جنابت باشد، به هر حال باران با توجّه به نياز شديد مسلمانان، «1». تفسير نمونه. جلد 3 - صفحه 280 همه‌ى اين مشكلات را برطرف كرد. «1» امام صادق عليه السلام فرمود: «آب باران بياشاميد كه امراض را برطرف مى‌كند، آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند». «2» «يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ» پیام ها 1- با اراده و امداد الهى، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم مى‌توان آرامش داشته و آرام خوابيد، و اگر خدا نخواهد، در بهترين باغ‌ها و شرايط، نه خوابى هست و نه آرامشى. «إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ» 2- گاهى استراحت وخواب سبك در جنگ، نعمت بزرگ الهى است، كه هم خستگى را بر طرف مى‌كند و هم مجال شبيخون به دشمن نمى‌دهد. «النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ» 3- پاكى ظاهرى: «لِيُطَهِّرَكُمْ» و پاكى باطنى: «يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ»، هر يك به تنهايى ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم مى‌باشد. 4- انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاكى و داشتن روحيّه‌اى بالا و مقاوم و ثابت‌قدم بودن است. لِيُطَهِّرَكُمْ‌ ... لِيَرْبِطَ عَلى‌ قُلُوبِكُمْ‌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن از زبان قرآن / ۱۱ 🔻عبارات ذیل، ترجمهٔ کدام آیات قرآن است؟ ۶۱) و این قرآن، سخن شیطان رجیم نیست. پس به کجا می‌روید؟ این(قرآن) به جز پندی برای جهانیان نیست. برای هر یک از شما که بخواهد به راه راست رود. ۶۲) و راستی که این(قرآن) وحی پروردگار جهانیان است. روح‌الامین آن را بر دلت نازل کرد تا از (جمله) هشدار ‌دهندگان باشی، (و آن را) به زبان عربی روشن(نازل کرد). ۶۳) چرا آنها از تذکر روی‌گردان‌اند؟! گویی گورخرانی رمیده‌اند که از (مقابل) شیری فرار کرده‌اند؛ بلکه هر یک از ایشان می‌خواهد نامه‌هایی گشاده (از سوی خدا) برای او فرستاده شود. چنین نیست (که آنان می‌گویند) بلکه آنها از آخرت نمی‌ترسند. چنین نیست (که آنان می‌گویند) آن (قرآن) یک تذکر و یادآوری است. هر کس بخواهد از آن پند می‌گیرد؛ و هیچ‌کس پند نمی‌گیرد، مگر اینکه خدا بخواهد. او اهل تقوا و اهل آمرزش است. ۶۴) به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان. ما(قرآن را) را در شب قدر نازل کردیم. ۶۵) آیا برای کسانی که ایمان آورده‌اند، هنگام آن نرسیده که دل‌هایشان به یاد خدا و آن حقیقتی که نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند کسانی نباشند که در گذشته بدانها کتاب داده شد، سپس زمانی بر آنها گذشت و دل‌هایشان سخت گردید و بسیاری از آنها گنه‌کارند؟! ۶۶) حاء.میم. سوگند به این کتاب روشنگر. (که) ما آن را در شبی مبارک نازل کردیم (زیرا) که ما همواره هشدار دهنده بوده‌ایم. در آن(شب)، هر کاری(به نحوی) استوار، تدبیر و جدا می‌گردد(و فیصله می‌یابد). (این) کاری است از جانب ما. ما فرستنده(پیامبران بودیم). (اینها) رحمتی از پروردگار توست که او شنوا و داناست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ ۳۶ص فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاء ۸۱انبیا وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِه🌼 شکاک گوید چرا در آیات بالا یکبار فرمود باد تحت امر سلیمان رخاء ونرم بود یکبار فرمود عاصفه وتند بود؟🌸 استاد گفت آن باد دقیقا عین خودرو های امروزی تحت امر صاحب اش بود هرجا نیاز به تند رفتن داشت سلیمان به باد امر میکرد عاصفه وتند برود🦋 هرجا نیاز به تماشای منظره داشت یا قصد آرام رفتن را داشت به باد امر میکرد آرام برود🎄 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (قصص/۵) 🔹و ما اراده كرده‌ایم بر كسانى كه در زمین به ضعف و محرومیت كشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم. 🔸كلمه‌ى «منّت» در این‌جا به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى كه بازگو كردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد و مسلّماً كار زشت و ناپسندى است. شكّى نیست كه هر گاه اراده‌ى الهى بر تحقّق امرى تعلّق گیرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هیچ مانعى نمى‌تواند سدّ راه آن گردد، قرآن مى‌فرماید: «انّما أمره اِذا أراد شیئاً أن یقول له كُن فیكون» (یس/۸۲). 🔸با این‌كه همه نعمت‌ها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتى رهین منّت او هستند، لیكن در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده كه طبعاً از اهمیّت بالاى آنها حكایت دارد، از جمله این موارد: ▫️نعمت اسلام: كذلک كنتم مِن قبل فمَنّ اللّه علیكم (نساء/۹۴) ▫️نعمت نبوّت: لقد مَنّ اللّه على المؤمنین اذ بَعثَ فیهم رسولا (آل‌عمران/۱۶۴) ▫️نعمت هدایت: بل اللّه یمُنّ علیكم أن هَداكم (حجرات/۱۷) ▫️نعمت حاكمیّت مستضعفان: همین آیه 🔸در روایات بسیار، حضرت مهدى‌(عج) و حكومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق اتمّ این آیه معرّفى شده است. مسئله حاكمیّت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان‌هاى مختلفى در قرآن آمده است:(نور/۵۵، یونس/۱۳ و ۱۴، انبیاء/۱۰۵، اعراف/۱۳۷، ابراهیم/ ۱۳ و ۱۴ و ...). اعلام نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ نیز یکی از مصادیق این آیه است. ❇️ از پيام‌های این آیه ▫️حكومت جهانى مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده و خواست الهى است. «نُرید» ▫️در حكومت خودكامه طاغوتى، نیروهاى كارآمد به ضعف كشانده مى‌شوند. «استضعفوا» ▫️آینده از آنِ مستضعفان است. «نجعلهم ائمّة...» ▫️امامت همچون بعثت، نعمت ویژه‌اى است كه خداوند بر مردم منّت مى‌نهد. در مورد بعثت پیامبر(ص) مى‌فرماید: «لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً» و در این‌جا مى‌فرماید: «نمنّ... نجعلهم ائمّة» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔶 این کفاره افطار غیرعمد ( کفاره عذر ) که در آستانه عید فطر ، مبلغش اعلام میشود، همان فدیه ای است که قرآن فرمود: ☝️و علی الذین یطیقونه 👈 فدیة 👉 طعام مسکین (بقره ۱۸۴) 🔶 در پرداخت فدیه (کفاره غیر عمد) به حداقل ها (روزی ۱۶ هزارتومان ) اکتفاء نکنیم لقوله تعالی : و علی الذین یطیقونه فدیه طعام مسکین 👈 و من تطوع خیرا فهو خیر له 👉 (بقره ۱۸۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از پیام‌های قرآنی جزء بیست‌و‌ششم / بخش ۱ ✅ تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ 🔹نازل شدن اين كتاب از جانب خداى پيروزمند و حكيم است. 🔸نزول قرآن، تنها از جانب خداوند عزیز و حکیم مقدور است و از عهده بشر خارج است. «تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»(أحقاف/۲) ✅ أُوْلَئكَ أَصْحَابُ الجْنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا جَزَاءً بِمَا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ 🔹اينان به پاداش اعمالشان اهل بهشتند و در آنجا جاودانه‌‏اند. 🔸بهشت پاداش اهل عمل است، نه اهل سخن. «جَزَاءً بِمَا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ»(أحقاف/۱۴) ✅ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ 🔹خدا اعمال كسانى را كه كافر شدند و مردم را از راه خدا باز داشتند باطل ساخته است. 🔸راه خدا دشمن دارد و دشمنان بیکار نمی‌نشینند. «صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ»(محمد/۱) ✅ ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُم 🔹زيرا آنان چيزى را كه خدا نازل كرده است ناخوش دارند. خدا نيز اعمالشان را نابود كرد. 🔸انگیزه و نشاط، به کارها ارزش می‌دهد. کسی که نسبت به فرمان‌های خداوند ناراضی است، کارهایش ارزشی ندارد «کَرِهُواْ... فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُم» (محمد/۹) ✅ وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْاْ زَادَهُمْ هُدًى وَ ءَاتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ 🔹آنان كه هدايت يافته ‏اند، خدا به هدايتشان مى‏ افزايد و پرهيزگاريشان ارزانى مى ‏دارد. 🔸یک گام از طرف انسان، چند گام از طرف خدا را به دنبال دارد. «اهْتَدَوْاْ زَادَهُمْ... وَ ءَاتَاهُمْ»(محمد/۱۷) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 از پیام‌های قرآنی جزء بیست‌و‌ششم / بخش ۲ ✅ أَ فَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا 🔹آيا در قرآن نمی‌انديشند يا بر دل‌هايشان قفل هاست؟! 🔸قرآن کتابی است که تنها برای تلاوت و تجوید نیست، کتاب اندیشه و تدبر است و تلاوت باید مقدمه تدبر گردد. « أَ فَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ » (محمد/۲۴) ✅ سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا 🔹اين سنت خداست كه از پيش چنين بوده است و تو در سنت خدا دگرگونى نخواهى يافت. 🔸قوانین الهی در طول زمان کهنه نمی‌شود. «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»(فتح/۲۳) ✅ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَينَ أَخَوَيْكُم وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُم تُرْحَمُونَ 🔹هر آينه مؤمنان برادرانند. ميان برادرانتان آشتى بيفكنيد و از خدا بترسيد، باشد كه بر شما رحمت آرد. 🔸هیچ کس خود را برتر از دیگران نداند. «اخْوَةٌ»(حجرات/۱۰) ✅ مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيد 🔹هيچ كلامى نمی‌گويد مگر آنكه در كنار او مراقبى حاضر است. 🔸انسان، نه فقط در برابر کردار بلکه در برابر گفتار خود مسؤول است و مورد محاسبه قرار می‌گیرد. «مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ» (ق/۱۸) ✅ وَ بِالْأَسحْارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ 🔹و به هنگام سحر استغفار می‌كردند. 🔸استغفار در سحر اوج عبادت است. « وَ بِالْأَسحْارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ » (ذاریات/۱۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ ... خدا حائل هست بین انسان و قلبش!. (انفال/24)  اگر که دلشکسته ای ... بخـــــوان : الا بذکر الله تطمئن القلوب... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅💐 عذاب دشمن علی (ع) 💐✨ مرحوم علامه امينى قدس سره در كتاب شريف الغدير نام سى نفر از بزرگان مفسّرين و محدّثين، از قرن سوم هجرى تا قرن چهاردهم را نقل كرده كه گفته‌اند: شأن نزول آيات 1 و 2 مربوط به شخصى مى‌باشد كه به پيغمبر گفت: نصب اميرالمؤمنين به خلافت در روز غدير از طرف خودت بود يا از طرف خدا؟! ما را به حج و روزه و زكات فرمان دادى و ما قبول كرديم، امّا راضى نشدى، تا آن كه پسر عموى خودت را بر ما حاكم كردى! سپس گفت: «اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ» خدايا اگر اين امر حق است از آسمان سنگى بباران (تا نابود شويم و شاهد چنين روزى نباشيم). سنگى فرود آمد و او نابود شد و اين آيه نازل شد: 💐💫 سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ --- لِلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ (آیات 1 و 2 سوره معارج) تقاضاکننده‌ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد! ---این عذاب مخصوص کافران است، و هیچ کس نمی‌تواند آن را دفع کند. ✅💐 يادآورى برخى حوادث جزئى و فردى، براى عبرت ديگران لازم است و بايد حفظ شود. (سائل يك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولى اين ماجرا در متن قرآن مطرح مى‌شود تا تمام انسان‌ها در طول تاريخ بخوانند.) ✅💐 تا وقتى عذاب الهى نازل نشده، راه توبه و دفع عذاب با صدقه باز است، امّا عذابى كه در حال نزول است، راه نجاتى از آن نيست «بِعَذابٍ واقِعٍ‌ ... لَيْسَ لَهُ دافِعٌ‌». کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 💜 درخواست هاى ابراهیم علیه السلام از خداوند 👈17. قرار دادن «لسان صدق» براى وى در میان آیندگان 🌺 « واجعَل لِى لِسانَ صِدقٍ فِى‌الأَخِرین .» ( شعراء /۸۴ ) 🌸 بیش‌تر برآنند که درخواست حضرت در این آیه، آن بوده که در میان آیندگان به یاد شود و مقبولیّت همگان داشته باشد . 🌺 بعضی با توجه به اضافه لام در * و اجعل لی * که مفید اختصاص است ، مقصود را آن دانسته‌اند که ، برای او در میان آیندگان ، زبانی قرار دهد که مانند زبان خودش بیانگر او ( دعوت به توحید ) باشد و شریعت او را ترویج کند ؛ بنابراین در حقیقت او این بوده که خداوند ، شریعتی عطایش کند که تا قیامت جاوید باشد . 🌸 بسیاری از احتمال داده‌اند که مراد از لسان صدق ، پیامبر صلی الله علیه و آله باشد ؛ در این صورت ، به همان ابراهیم علیه السلام در آیه ۱۲۹ بقره * ربّنا و ابعث فیهم رسولا منهم .... * برمی‌گردد ؛ البته با این که آن خواسته به صورت کلی مطرح شده است. 🌺 در روایتی از تفسیر آمده که * لسان صدق *در آیه مزبور ، علیه السلام است که می‌تواند از باب جری و تطبیق باشد . 🌸 روایاتی دیگر از علیهم السلام حاکی است که خداوند در جهت استجابت این دعای علیه السلام علی علیه السلام را برایش لسان صدق قرار داده و آیه ۵۰ مریم ( و جعلنا لهم لسان صدق علیا ) به همین مطلب اشاره کرده است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
21.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ «انفال آیه 12» (به يادآور) زمانى كه پروردگارت به فرشتگان وحى كرد كه من با شمايم، پس شما افراد با ايمان را تقويت كنيد، من نيز به‌زودى در دلهاى كافران، رُعب وترس خواهم افكند، پس فرازگردن‌ها را بزنيد وهمه‌ى سرانگشتانشان را قلم كنيد (وقطع كنيد تا نتوانند سلاح بردارند). کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ «انفال آیه 12» (به يادآور) زمانى كه پروردگارت به فرشتگان وحى كرد كه من با شمايم، پس شما افراد با ايمان را تقويت كنيد، من نيز به‌زودى در دلهاى كافران، رُعب وترس خواهم افكند، پس فرازگردن‌ها را بزنيد وهمه‌ى سرانگشتانشان را قلم كنيد (وقطع كنيد تا نتوانند سلاح بردارند). «1». تفسير نمونه. «2». كافى، ج 6، ص 387. جلد 3 - صفحه 281 نکته ها «بَنانٍ» جمع‌ «بَنانَهُ»، سر انگشت دست و پا، يا انگشتان دست و پا مى‌باشد. ضربه زدن به سر و گردن كفّار يا زدن سر انگشتان دست و پاى آنان، توان رزم و اسلحه به دست گرفتن را از آنان مى‌گيرد و احتمال دارد بيانگر اين باشد كه اگر دشمن پياده است، سر او را هدف بگيرد و اگر سواره است، دست و پاى او را هدف قرار دهيد. «1» شايد مراد از «فَوْقَ الْأَعْناقِ»، افراد سرشناس و رهبران كفر باشد، مانند: «فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ» «2» كه ضربه را بر سران و رهبران دشمن بايد وارد كرد. «3» از امدادهاى الهى در جنگ بدر ايجاد رعب و وحشت در دل لشكريان كفر بود، چنانكه گزارشگران مخفى سپاه اسلام، از اردوگاه دشمن خبر آوردند كه دشمن با آن همه امكانات و ساز وبرگ، بسيار ترسيده و بيمناك مى‌باشد، امّا در مقابل سپاه كوچك اسلام، با وجود كمى نفرات و امكانات، روحيّه‌اى بسيار عالى داشتند. لذا پيامبر ابتدا به آنان پيشنهاد صلح داد و نماينده‌اى را به ميان آنان فرستاد، هرچند عدّه‌اى با اين پيشنهاد موافق بودند، ولى ابوجهل آن را نپذيرفت و آتش جنگ شعله‌ور شد. پیام ها 1- خداوند، ارشاد و حمايت مؤمنان را گاهى از طريق فرشتگان انجام مى‌دهد. إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ ... 2- فرشتگان از خود قدرتى ندارند، بلكه با حمايت و لطف الهى قدرت مى‌يابند. «إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا» 3- خداوند، تشويق به استقامت را از طريق فرشتگان قرار داده، ولى ارعاب كافران را به خود نسبت داده است. «فَثَبِّتُوا، سَأُلْقِي» 4- خداوند بر اهل ايمان، آرامش و سكينه نازل مى‌كند و بر كافران دلهره و وحشت مستولى مى‌سازد. إِذْ يُوحِي رَبُّكَ‌ ... فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ‌ «1». تفسير نمونه. «2». توبه، 12. «3». تفسير فرقان. جلد 3 - صفحه 282 كَفَرُوا الرُّعْبَ» 5- دلها به دست خداوند است، آرامش و اضطراب هم از اوست. إِذْ يُوحِي رَبُّكَ .. فَثَبِّتُوا ... سَأُلْقِي‌ ... الرُّعْبَ‌ 6- رعب و وحشت، از عوامل شكست كفّار در جنگ بدر بود. «سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ» 7- گرايش‌ها و انگيزه‌هاى انسان، در سرنوشت او و دريافت رحمت و يا عذاب الهى، تأثير به سزايى دارد. فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا ... فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ‌ 8- قدرت و امكانات، به تنهايى عامل آرامش نيست. (در جنگ بدر، مسلمانان با كمى نفرات، آرامش يافتند، امّا دشمنان فراوان و مجهّز، هراسناك شدند.) «أَمَنَةً مِنْهُ‌- الرُّعْبَ» 9- از توان رزمى خود در نبرد، بهترين استفاده را ببريد و ضربه‌ها را به جاهاى حسّاس وارد آوريد. «فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن از زبان قرآن / ۱۲ 🔻عبارات ذیل، ترجمه‌ی کدام آیات قرآن است؟ ۶۷) و به تحقیق به تو سبع مثانی و قرآن بزرگ را دادیم. ۶۸) و به‌ راستی که آن(قرآن) کتابی نفوذناپذیر است که باطل به هیچ وجه به آن روی نمی‌آورد. ۶۹) و تو پیش از فرود آمدن قرآن، نوشته‌ای را نمی‌خواندی و نه با دستانت آن را می‌نوشتی، در آن صورت یاوه ‌گویان دو دل می‌شدند. ۷۰) پس چه کسی ستمکارتر از آن است که دروغ بر خدا بسته و چون سخن راست قرآن برایش آمد، آن را تکذیب می‌کند؟! ۷۱) راستی که گردآوردن و خواندن آن(آیات قرآن) بر عهده‌ی ماست؛ پس آنگاه که آن را خواندیم، از خواندن آن پیروی کن. سپس بیان و توضیح آن نیز بر عهده ماست. ۷۲) و بدین‌سان آن قرآن را به‌صورت فرمانی روشن و صریح فرو فرستادیم و اگر از هوس‌های آنان - بعد از آنکه آگاهی برای تو آمده - پیروی کنی، هیچ کس در برابر خدا، از تو حمایت و جلوگیری نخواهد کرد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى‌ بِاللَّهِ شَهِيدَا بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَن عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَٰبِ‌ (رعد/۴۳) 🔹و كسانى كه كفر ورزیدند می‌گویند: تو پیامبر نیستى. بگو: کافی است که خدا [ با آیات محکم و استوار قرآنش ] و کسی [ چون امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب ] که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما گواه [ پیامبری‌ام ] باشند. 🔸در اوّلین آیه این سوره خواندیم كه آنچه بر پیامبر اکرم(ص) نازل مى‌شود، حقّ است. اگر چه اكثر مردم ایمان نمى‌آورند، در این آخرین آیه نیز مى‌خوانیم كه كفّار، رسالت پیامبر(ص) را انكار مى‌كنند، این حاكى از اوج لجاجت و عناد اهل باطل با فرستاده الهى و كلام حقّ اوست. این آیه به تهمت مشرکان پاسخ می‌دهد. 🔸این آیه شریفه از آیات عجیبی است که با اثبات تمام علوم آسمانی و زمینی، عرشی و فرشی، و تمام علوم و اسرار الهی برای مولای متقیان علی علیه السلام، هم سند حقانیت رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و هم سند حقانیت امامت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام. پیامبر(ص) فرمود: علم؛ ده جزء است که ۹ جزء آن مخصوص علی(ع) است و یک جزء باقی‌مانده برای مردم است، علی(ع) در آن یک جزء هم، عالم‌ترین مردم است.(ینابیع الموده، ج۱، ص۲۱۶) 🔸وقتى یكى از اطرافیان حضرت سلیمان(ع) كه مقدارى از علم كتاب را دارد، مى‌تواند در كمتر از یک چشم برهم‌زدن، تخت ملكه‌ى سبأ را در پیش روى آن حضرت حاضر كند(نمل/۴۰) پس اگر كسى تمام علم كتاب را داشته باشد، چه قدرتى مى‌تواند داشته باشد؟! 🔸امام محمد باقر(ع) در تبیین مراد از «من عنده علم الکتاب» فرمودند: ایّانا عنّی و علیّ اوّلنا و افضلنا و خیرنا بعد النبی(صلی الله علیه و آله)؛ مقصود، ما اهل بیت(علیهم السلام) هستیم و علی(ع) اولین و برترین ما پس از رسول خداست.(کافی، ج۱، ص۲۲۹) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️ایمان به حمایت خداوند، بهترین پشتوانه در برابر هرگونه تكذیب و تحقیر است. «قل كفى‌ باللَّه» ▫️آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مى‌برد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مى‌گیرد. «كفى‌ باللَّه... و من عنده علم الكتاب» ▫️گاهى ارزش گواهى یک فرد، از انكار هزاران نفر بیشتر است.(اصل با كیفیّت است نه با كمیّت) «یقول الّذین كفروا لست مرسلا قل كفى‌ باللّه شهیداً... من عنده علم الكتاب» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا