eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈گستره فعالیت ابلیس ..... ادامه 👺این نکته در آیه ۹۹ و ۱۰۰ نیز آمده است : * انّه لیس له سلطان علی الّذین آمنوا و علی ربّهم یتوکّلون * انّما سلطانه علی الّذین یتولونه والّذین هم به مشرکون * 👿 در روز واپسین نیز که روز حقایق است و نمی‌توان در آن به دروغ و باطل سخن راند ، به عدم سلطه خود اعتراف می‌کند : * ماکان لی علیکم من سلطان الّا ان دعوتکم فاستجبتم لی * ( ابراهیم ۲۲ ) 👺 از مباحث پیشین روشن شد که کوشش ابلیس ، فعالیت‌های تشریعی و تکلیفی ، آن هم در حوزه اندیشه و در حدّ وسوسه و تزیین و نظایر آن است و در عرصه تکوین ، هیچگونه ندارد . 👿 برخی ، این فعالیت‌های را سلطه ندانسته و استثنای آیه ۲۲ ابراهیم را دانسته‌اند . ادامه دارد ...... @Targomeh
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ «توبه آیه23» اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ «توبه آیه23» اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند. نکته ها تهديدهاى قرآن نسبت به پذيرش ولايت كفّار، تكان دهنده است. از جمله در سوره مائده آمده است: «وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» «1» هر كه ولايت آنان را بپذيرد، جزو آنان است. همچنين در سوره آل‌عمران مى‌فرمايد: «وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‌ءٍ» «2» هر كه چنين كند، رابطه‌اش با خدا قطع شده است. بعضى از مسلمانان هنگام هجرت به مدينه، مورد خشم والدين كافر خود بودند، ولى حفظ دين خود را بر رضايت آنان ترجيح دادند. ولايت پدر و مادر كافر را نبايد پذيرفت، ولى اين غير از نيكى به آنهاست. پیام ها 1- پدر كافر، بر فرزند مسلمان ولايت ندارد و روابط مكتبى بر هر رابطه‌اى مقدّم است. «لا تَتَّخِذُوا» 2- عواطف نبايد بر ارزش‌هاى مكتبى غالب شود. «لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ» 3- ولايت كافر ممنوع است، حتّى اگر نزديكترين افراد باشد. لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ‌ ... أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ «1». مائده، 51. «2». آل‌عمران، 28. جلد 3 - صفحه 398 4- ضابطه‌ى دين و مكتب، مقدّم بر هر رابطه‌اى است. «لا تَتَّخِذُوا، إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ» 5- پذيرش ولايت كفّار، ظلم است. «الظَّالِمُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۷۱مریم وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا خدای تو این رابر خود حتمی و قطعی کرده است که احدی ازشما نماند مگر آنکه به دوزخ وارد شود😰 ۱۰۲انبیا إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْ حُسْنَى أُوْلَئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا❌ آنها که مابه آنها ازقبل وعده نیکو داده ایم از جهنم دورند نه تنها آنرا نمی بینند بلکه صدای آنرا نمی شنوند❌ آیه اول فرمود همه شما در جهنم وارد می شوید آیه دوم فرمود اولیای الهی حتی صدای جهنم را نمی شنوند❌ این آیات باهم تضاد ندارند آیه اول خطاب به مردم عادی است آیه دوم خطاب به اولیای درجه یک الهی است🌻 یااینکه ورود به جهنم بمعنی در کنار جهنم ایستادن است نه داخل آن رفتن❌ چون در۲۳ قصص فرمود وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وقتی موسی وارد آب مدین شد🥝 حضرت موسی به آب مدین وارد نشد بلکه کنار چاه آب ایستاد🪴 مقربان خدا وارد جهنم نمیشوند زیرا ورود حضرت ابراهیم به آن آتش آنرا خاموش میکند🌻 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 به شایعات ترتیب اثر ندهید. 🍂 🔶إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ (نور/۱۵) ⚡️ترجمه : آنگاه كه از زبان يكديگر (تهمت را) مى گرفتيد وبا آنكه علم نداشتيد دهان به دهان مى گفتيد واين را ساده وكوچك مى پنداشتيد در حالى كه آن نزد خدا بزرگ است. 💥نقل تهمت ها و شايعات از گناهان كبيره است. «و هو عنداللّه عظيم» 🍁سخن بايد بر اساس علم باشد. «تقولون باَفواهِكم ما ليس لكم به علم» 💥زير سؤال بردن آبروى مردم را ساده نگيريم. «وتَحسِبونَه هَيّناً» ❌پذيرش آنچه بر سرزبان هاست، بدون تحقيق محكوم است. «تلقونه باَلسِنتكم» @Targomeh
📋 نجات مومنان، سنتی الهی؛ همواره همین طور بوده است که خداوند زمانی که می خواست قومی را عذاب نماید، پیامبران خود و مومنان را نجات می داد. در این آیه خداوند می فرماید که این مهم، سنت قطعی و تخلف ناپذیر الهی است و اختصاص به گذشته ندارد. پس کافی است که در زمره مومنان قرار بگیریم تا شامل سنت نجات الهی شویم.   🔷 آیه روز : ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا كَذَلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ (یونس / آیه 103) 🔶 ترجمه : سپس (به هنگام نزول بلا و مجازات) فرستادگان خود و كساني را كه به آنان ايمان مي‏آوردند نجات مي‏داديم، و همين گونه بر ما حق است كه مؤمنان (به تو) را رهائي بخشيم. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 امیرالمؤمنین(ع) در آیینه قرآن / 🔸ادامه سوره نحل ▫️آیه ۳۹: رجعت مولا علی(ع) ▫️آیه ۴۳: مرجع علمی بشر ▫️آیه ۷۶: میزان عدالت 🔸سوره اسراء ▫️آیه ۲۶: حق ذی‌القربی ▫️آیه ۴۱: آیات ولایت ▫️آیه ۵۷: توسل به اهل بیت(ع) ▫️آیه ۶۴: سرنوشت دشمنان ولایت ▫️آیه ۷۱: امام دنیا و آخرت ▫️آیه ۸۰: شمشیر خدا، سلطان دلیر ▫️آیه ۹۰: کفران نعمت ولایت 🔸سوره کهف ▫️آیه ۷: زینت روی زمین ▫️آیه ۴۴: ظهور ولایت خدا 🔸سوره مریم(س) ▫️آیه ۵۰: لسان صدق ▫️آیه ۹۶: محبت مولا علی(ع) در دل‌های مؤمنان ▫️آیه ۹۷: مخالفت قوم لُدّ با ولایت علی(ع) 🔸سوره طه ▫️آیه ۲۵-۳۵: هارون امت اسلام ▫️آیه ۸۲: ره‌یافتگان ولایت ▫️آیه ۱۲۳-۱۲۷: عاقبت روی‌گردانی از ولایت ▫️آیه ۱۳۲: تعریف و تعیین اهل بیت پیامبر(ص) ▫️آیه ۱۳۵: منتظر باشید! ما هم منتظریم @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول) ✅ وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (توبه/۱۲۲) 🔹سزاوار نیست كه همه‌ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دسته‌اى كوچ نمى‌كنند تا در دین فقیه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خویش بازگشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر كنند. 🔸بدنبال نزول آیاتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مى‌كرد و سختگیرى پیامبر(ص) در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگ‌هاى بعدى، همه‌ى مسلمانان براى جهاد آماده مى‌شدند و پیامبر(ص) را در مدینه تنها مى‌گذاشتند. این آیه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود [مجمع‌البیان]. همه‌ى مسلمانان بادیه‌نشین براى آموختن دین، به شهر مى‌آمدند و این موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مى‌شد. آیه نازل شد كه بعضى براى آشنایى با دین به شهر بیایند، آنگاه به وطن خود برگشته و دیگران را ارشاد كنند. 🔸«دین»، مجموعه‌ى قوانین الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام که تنها دین پذیرفته‌ى الهى است: « انّ الدین عنداللَّه الاسلام » [آل‌عمران/۱۹]، به معناى تسلیم خدا بودن است. تفقّه در دین، به معناى تلاش براى كسب شناخت عمیق در دین و عقاید و احكام اسلامى است. تفقّه در دین، گاهى ممكن است براى دنیا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دین، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آیه، دوّمى را ارزشمند مى‌داند كه بیم‌دهى مردم و دعوت آنان به راه خداست: «لینذروا قومهم». 🔸فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خدا صلى الله علیه و آله در بدرقه‌ى على علیه السلام به یمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد: «فقّههم فى الدین» [مستدرک الوسایل، حدیث ۳۶۳۹۶] و او را چنین دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدین» [بحارالانوار، ج۶۶، ص۹۲]. با آنكه وى فقیه‌ترین مردم بود. چنانكه حضرت امیر علیه السلام به فرزندش سفارش مى‌كند: «تَفقَّه فى الدّین فان الفقهاء ورثة الانبیاء» [بحارالانوار، ج۱، ص۲۱۶] امام حسین علیه السلام نیز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنین ستود: حمد خدایى كه ما را فقیه در دین قرار داد [موسوعة کلمات الامام]. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: اگر براى امام حادثه‌اى اتفاق افتاد، تكلیف مردم چیست؟ امام این آیه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طایفه‌اى باید براى شناخت امام حركت كنند [تفسیر نورالثقلین]. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✨ إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ🤲 احقاف ﴿۱۳﴾ آنان که گفتند: آفریننده ما خداست و بر این سخن پایدار و ثابت ماندند بر آنها هیچ ترس و بیمی و حزن و اندوهی (در دنیا و عقبی) نخواهد بود.🧚‍♀ ჻ᭂ✣🦋✣ ჻ᭂ @Targomeh
. خداوند در هر آیه از قرآن رازی قرار داده است. اگر در هر آیه تامل داشته باشیم متوجه می شویم که تمام چالش های زندگی رو با آیه های قرآن میتونیم به راحتی پشت سر بگذاریم. ❁‌‌❥‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌༺◍⃟჻ᭂ࿐❁❥༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‌ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 تک مورد ان تستفتحوا فقد جاءکم الفتح ......... 👈 * واَن الله مع المومنین* دو انتها آیه ی زیر هردو تک مورد هستند. .......... والله یحب المطهرین( جزء ۱۱) ..........ویحب المتطهرین(جزء ۲) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖گزارش قرآن در باره دو تن از نخستین آدمیزادگان (فرزندان حضرت آدم علیه السلام) 📎 پذیرش قربانی هابیل و رد قربانی قابیل  إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّل مِن الاخَرِ(مائده/ ٢٧)  ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ برادر ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭنیکی ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻘﺮّﺏ ﺟﺴﺘﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺍﺯ یکی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ. 🔹پسر پيامبر بودن نقشى در ردّ يا قبول اعمال ندارد. ملاک پذیرش عبادت انگیزه پاک الهی است. 📎خدا ترس بودن هابیل  لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ(مائده /٢٨)  هابیل به برادرش گفتﻣﺴﻠﻤﺎً ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺑﺮﺍی ﻛﺸﺘﻦ ﻣﻦ اقدام کنی ، ﻣﻦ ﺑﺮﺍی ﻛﺸﺘﻦ ﺗﻮ اقدامی انجام نمی دهم و قصد و نیت کشتن تو را ندارم ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ خداوند ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ بیم دارم . 🔹(قتل یک انسان در افتادن با آفریدگار اوست نه با خود او) 🔹آری یکی از مهمترین عوامل بازدارنده گناه خدا محوری است 📎 سرکش بودن قابیل   قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ(مائده/ ٢٧)  (ﺑﺮﺍﺩﺭی ﻛﻪ ﻋﻤﻠﺶ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ ﺍﺯ ﺭﻭی ﺣﺴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺧﻮﺍهی ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ)ﮔﻔﺖ : بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ می ﻛﺸﻢ. 🔹و چنین بود که ابلیس قتل را به آدمی زادگان آموخت. 📎کشته شدن هابیل توسط قابیل  فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ(مائده/٣٠)   ﻧﻔﺲ (ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔر قابیل) ، ﻛﺸﺘﻦ هابیل ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺵ ﺳﻬﻞ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺷﺪ . 🔹آری هوا و هوس مى تواند عواطف برادرى را نيز سركوب كند و کاری را که نباید انجام دهد را بکند. 🌱🌱🌱 ✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ بالقران @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴿۶﴾ 🔸 ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند. 💭 سوره: تحریم @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈گستره فعالیت ابلیس ..... ادامه 👿 درباره قلمرو ابلیس ، سه آیه ذیل ، مباحث فراوانی را در میان مفسران و برانگیخته است : ◀️ ۱. سخن حضرت که رنج و عذاب خویش را به نسبت می‌دهد : * انّی مسّنی الشّیطان بنصب و عذاب * ( ص ۴۱ ) 👺 بیشتر مفسران ، عذاب و رنج ایوب را به شیطان مجازی دانستند . 👿 برخی از آنان در تفسیر آیه ، همسر ایوب به سجده در مقابل ابلیس از سوی ابلیس ، عدم بر اقامه نماز بر اثر بیماری ، قطع وحی ، برای مدتی ، بزرگنمایی مشکلات وی برای آنکه به وادار شود ، یادآوری نعمت‌های گذشته و زوال وی یا مردم از او یا ایجاد زمینه برای ابتلای وی و مواردی نظیر آن را عامل و عذاب ایوب شمرده‌اند . 👺طبق روایتی ، وی بر اضرار به ایوب ، به دلیل استجابت درخواست وی از سوی در این مورد خاص بوده و عده‌ای دیگر احتمال نوعی سببیّت طولی را برای وی در کنار اسباب طبیعی کرده‌اند . ادامه دارد ..... @Targomeh
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نور (محسن قرائتی)💫 آیه ۲۴ توبه قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «توبه آیه24» بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروت‌هايى كه جمع كرده‌ايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانه‌هايى كه به آنها دلخوش كرده‌ايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوب‌تر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمى‌كند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «توبه آیه24» بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروت‌هايى كه جمع كرده‌ايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانه‌هايى كه به آنها دلخوش كرده‌ايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوب‌تر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمى‌كند. نکته ها روزى على‌بن ابى‌طالب عليهما السلام به گروهى فرمود: چرا شما براى كمك به اسلام به مدينه هجرت نمى‌كنيد و به پيامبر ملحق نمى‌شويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانه‌هايمان دفاع مى‌كنيم. «1» گروه‌هايى كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مى‌شود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مى‌شود. پیام ها 1- ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهى دنيا و آخرت مى‌توان شناخت. «أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ» «1». تفسير الميزان. جلد 3 - صفحه 399 2- براى عبور از پل‌هاى مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ‌ ... وَ أَمْوالٌ‌ ... أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ‌ ... 3- عواطف فاميلى و امكانات مادّى نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينه‌ساز قهر الهى است. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ‌ ... وَ أَمْوالٌ‌ ... أَحَبَ‌ ... فَتَرَبَّصُوا ... (در راه دوستى خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگى، عاطفى و اقتصادى مقدّم است.) 4- اگر رفاه در زندگى اصل شد، انسانيّت سقوط مى‌كند و سبب دورى از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومى را در انتظار دارد. «يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» 5- رفاه طلبانِ مسئوليّت گريز، مشمول هدايت الهى نمى‌شوند. «لا يَهْدِي» 6- برترى دادن مادّيات بر امور معنوى، نشانه‌ى فسق است. أَحَبَّ إِلَيْكُمْ‌ ... الْفاسِقِينَ‌ (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاج اسماعیل دولابی:🌱 فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ.... در کارهای خوب از هم سبقت بگیرید... آیه 148 سوره بقره 🔹 چشــم و هــم چشـمی در امـور دنیــوی خـوب نیست اما در امر آخـــرت خوب است. یعنی اگر دیدی کسی کار خیری می‌کند بگــو چـرا مـن داخــل آن نباشــم؟! 🌸🌸🌸 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 گاهى رهبران الهى، از طرف مؤمنان هدف تهمت و اذيّت قرار مى‌گيرند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَكُونُوا» 🍃 لازمه‌ى ايمان، دورى از تهمت است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَكُونُوا ...» 🍃 از بى‌اثر ماندن تهمت به اولياى خدا درس بگيريد و تهمت نزنيد. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ» 🍃 خداوند دامن انبياى خود را از تهمت‌هاى دشمنان پاك مى‌كند. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ‌ ...» 🍃 تبرئه‌ى مردان خدا از تهمت كافى نيست، بايد از آنان تجليل شود. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً» 🍃 تبرئه از تهمت و داشتن وجاهت، شرط موفقيّت در رهبرى است. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً» 🍃 كسى را كه به مأموريّتى مى‌فرستيد و مسئوليّتى به او مى‌دهيد، بايد از او حمايت كنيد. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً» @Targomeh