#یک_آیه، یک حکایت
وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا
ﻭ ﺩﺳﺘﺖ ﺭﺍ ﺑﺨﻴﻠﺎﻧﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﻣﺪﺍﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻫﻢ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺩﻝ ﺑﺎﺯ ﻣﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻜﻮﻫﻴﺪﻩ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﮔﺮﺩﻱ.
(اسراء/٢٩)
🔹🔸🔹
یکی از حکما پسر را نهی همیکرد از بسیار خوردن که سیری مردم را رنجور کند.
گفت: ای پدر! گرسنگی خلق را بکشد، نشنیدهای که ظریفان گفتهاند به سیری مردن به که گرسنگی بردن.
گفت: اندازه نگهدار، کُلوا وَ اشرَبوا وَ لا تُسْرِفوا.
نه چندان بخور کز دهانت بر آید
نه چندان که از ضعف جانت بر آید
📚گلستان سعدی، باب سوم، حکایت هفتم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
🅰 به جز آیه ۴۰ توبه که به اتفاق فریقین مربوط به #ابوبکر است ، در برخی منابع اهل سنت آیات دیگری بر اساس روایات درباره ابوبکر دانسته شده که بیشتر آنها در مقام #ستایش ابوبکر بوده مورد تایید شیعه نیست.
👈 ۱. و لا تجعلوا الله عرضه لایمانکم * ( بقره ۲۲۴ )
بر اساس این آیه ، خداوند ، #مومنان را از سوگند بر نیکی نکردن و آشتی ندادن میان مردم #نهی کرده است .
🌀 بر اساس یکی از #شأن نزولهای آیه ، ابوبکر سوگند یاد کرده که از این پس به یکی از #بستگان مادری اش به نام مسطح بن اثاثه که به صورت یتیم از او نگهداری میکرد ، به دلیل شرکت در قضیه #افک انفاق نکند و به نقل دیگری قسم خورد با پسرش عبدالرحمان رفت و آمد نداشته باشد یا از غذای وی ، نخورد ؛ آنگاه #آیه نازل شد و ابوبکر را از عمل به این سوگند بر حذر داشت .
👈۲ . * و شاورم فی الامر * ( آل عمران ۱۵۹ )
این آیه درباره #مشورت پیامبر با اصحاب در غزوه احد نازل شده است ؛ بنابراین ، ضمیر * هم * به عموم #اصحاب پیامبر باز میگردد .
🅰 بر اساس روایت #کلبی از ابن عباس ، این آیه درباره ابوبکر و عمر نازل شده است .
🌀 به نظر فخر رازی از آنجا که #مخاطبان * شاورهم * همان مخاطبان * فاعف عنهم و استغفر لهم * هستند ،
🅰 و در این صورت ابوبکر و عمر نیز جزو #فراریان از احد شناخته خواهند شد ؛ روایت مذکور غیر قابل پذیرش است .
👈 ۳ . * لقد سمع الله قول الّذین قالوا انّ الله فقیر و نحن اغنیاء * ( آل عمران ۱۸۱ ) طیّ این آیه ، خداوند #یهود را به دلیل فقیر خواندن خدا و قتل انبیا سرزمین سرزنش میکند و طی آیه ۱۸۶ به #مسلمانان یادآور میشود که شما از سخنان یهود نجهای فراوان را متحمل خواهید شد .
🌀 بنا به روایتی ، #ابوبکر ، فنحاص یهودی را به #اسلام دعوت کرد و از وی خواست تا مالش را در راه خدا انفاق کند .
🅰فنحاص گفت :
خداوندی که از #بندگانش قرض بگیرد ، به ناچار فقیر است .
🌀 ابوبکر ناراحت شد و او را #مضروب ساخت و چون فنحاص ، نزد پیامبر شکایت برد ، سخنان خود را #انکار کرد ، آنگاه آیه ۱۸۱ آل عمران از دروغ فنحاص پرده برداشت و گفته #ابوبکر را تایید کرد .
🅰 در روایتی دیگر ، #ابوبکر با شنیدن سخنان فنحاص ، خویشتن داری کرد و رنج #سخنان فنحاص را متحمل شد ؛ آنگاه آیه ۱۸۶ فرود آمد .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه79
الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقاتِ وَ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «توبه آیه79»
منافقان بر مؤمنانى كه (علاوهبر صدقات واجب،) داوطلبانه صدقات مستحب نيز مىدهند و همچنين بر مؤمنانِ (تهى دستى) كه جز به اندازهى توانشان چيزى (براى انفاق وپشتيبانى از جبهه) نمىيابند، عيب مىگيرند و آنان را مسخره مىكنند. (بدانند كه) خداوند آنان را به ريشخند مىگيرد (و كيفر تمسخرشان را خواهد داد) و براى آنان عذابى دردناك است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقاتِ وَ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «توبه آیه79»
منافقان بر مؤمنانى كه (علاوهبر صدقات واجب،) داوطلبانه صدقات مستحب نيز مىدهند و همچنين بر مؤمنانِ (تهى دستى) كه جز به اندازهى توانشان چيزى (براى انفاق وپشتيبانى از جبهه) نمىيابند، عيب مىگيرند و آنان را مسخره مىكنند. (بدانند كه) خداوند آنان را به ريشخند مىگيرد (و كيفر تمسخرشان را خواهد داد) و براى آنان عذابى دردناك است.
جلد 3 - صفحه 472
نکته ها
رسول خدا صلى الله عليه و آله از مردم تقاضاى كمك به جبهه كرد. توانگران كمكهاى شايانى كردند و ناتوانان كمك اندك داشتند. منافقان، كمك توانگران را ريايى دانسته و مورد عيبجويى و طعن قرار مىدادند و كمك بىبضاعتها را مسخره مىكردند. «1» از جمله ابوعقيل انصارى با اضافهكارى، مقدارى خرما براى كمك به جبهه نزد پيامبر آورد، منافقان او را نيز مسخره كردند.
مال و ثروت داشتن، شرط انفاق نيست، بايد اخلاص، ايمان و سخاوت داشته باشيم. در آيهى 79 خوانديم كه ثعلبه با آن همه ثروت، حقّ واجب الهى را نپرداخت و ابوعقيل كه كارگرى ساده بود، با اخلاص چند عدد خرما را به جبههى اسلام كمك كرد.
امام رضا عليه السلام فرمودند: مراد از مسخره كردن خداوند، «سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ»، آن است كه خداوند كيفر استهزاى آنان را مىدهد. «2»
پیام ها
1- مسخره كردن، كار منافقان است. خود كمك نمىكنند، كمكهاى ديگران را نيز زير سؤال مىبرند. «الَّذِينَ يَلْمِزُونَ»
2- مؤمنان با ميل وعلاقه انفاق مىكنند. «الْمُطَّوِّعِينَ» (يعنى از روى رغبت)
3- تضعيف روحيّهى كمك كنندگان به جبهه، حرام و كارى منافقانه است. يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
4- منافقان مىخواهند با تبليغات واستهزا، مردم را نسبت به جهاد دلسرد و بىانگيزه كنند. يَلْمِزُونَ ... فَيَسْخَرُونَ «3»
5- در ديد منافقان مقدار مال مهّم است، نه انگيزهها و خصلتها، لذا انفاقِ اندك
«1». «يَلمِزون» كه به معناى طعنه زدن است، دربارهى مؤمنان توانگر است و «يَسخرون» در موردمؤمنان تهيدست مىباشد.
«2». بحار، ج 3، ص 319.
«3». در آيهى 7 سوره منافقون مىخوانيم: «هم الذين يقولون لاتُنفقوا على مَن عند رسول اللَّه حتّى ينفضّوا» به اطرافيان پيامبر كمك مالى نكنيد تا پراكنده شوند.
جلد 3 - صفحه 473
را بر فقيرانِ مؤمن، خُرده مىگيرند. يَلْمِزُونَ ... الَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ
6- براى برطرف كردن نياز جامعه، بايد از تمام امكانات استفاده كرد. «جُهْدَهُمْ»
7- مسئوليّت هركس به اندازهى توان اوست. «لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ»
8- به وظيفهى خود عمل كنيم واز استهزاى دشمن نهراسيم. «لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ» زيرا خداوند جزاى آنان را مىدهد. «سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ»
9- كيفر بايد متناسب با عملكرد باشد. «فَيَسْخَرُونَ، سَخِرَ اللَّهُ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تدبردرقرآن
🔹۱۱۶اعراف
قَالَ أَلْقُوْاْ فَلَمَّا أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ🏆 استرهبوهم یعنی خیلی مردم را ترساندند
#جادوگر های فرعون اجازه ورود مردم رابه نزدیک خود ندادند به همین علت مردم که از فاصله دور این صحنه ها رامی دیدند خیال کردند👈
آنها مارهای واقعی اند اما آنها مار نبودند آنها روده های حیوانات بودند که داخل آنها پراز جیوه بود ووسط میدان در یک گودال کوچک کمی آتش بود🔥
که دیده نمیشد آنها این روده های جیوه دار رابه درون آتش می ریختند وجیوه در اثر حرارت آتش سبب میشد آنها حرکات سریعی بشکل مار داشته باشند🧬
🔱گروهی از جادوگرها نیزبا نخهای نامریی مارها را گرفته حرکت می دادند آنها همراه با اجرای فریاد های خاص گازها ودود های زیادی نیز به هوا کردند تا ترفند آنها دربین مردم جاهل بیشتر اثر کند♨️
💢استرهبوهم یعنی در حین اجرای سحر دروغین شان خیلی مردم را🤕 ترساندند💢
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
حضرت #یوسف از قعر چاه رفت و برده ای شد در مصر (پایین ترین جایگاه اجتماعی )
✴️وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ (یوسف10)
و بعد شد عزیز مصر و به جبروتی رسید
✴️وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ (یوسف54)
اما #سید_الشهدا از دوش پیامبر و بهترین جایگاه اجتماعی در مدینه،و از اوج عزت و احترام بین مردم رفت #کربلا و سر از گودی قتلگاه در آورد و سم اسبان و سنگ و کلوخ نصیبش شد از دنیا
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 یک نکته در بارهی متقین
🔹قرآن، بهتر از هر منبعی، واژگان خودش را به تصویر کشیده است. برای فهم واژه «تقوا» به قرآن مراجعه میکنیم تا ببینیم «متقین» چه خصوصیاتی را رعایت کردهاند که خداوند آنان را «با تقوا» میداند؟
✅ از باب نمونه به آیه ۱۷۷ سورهی بقره اشاره میکنیم که میفرماید:
🔸اینکه توجّه خود را به شرق و غرب بگردانید و از این جناح به آن جناح بروید، نشانه ابرار بودن نیست. بلکه ابرار افرادی هستند که این شش خصوصیت را در خودشان نهادینه و تثبیت کردهاند:
▫️لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ
وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَـــنْ:
۱ـ آمَنَ (بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ)
۲ـ وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّــــهِ (ذَوِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ) (یعنی: ترک تعلقات و دلبستگیها و وابستگیها) (یعنی: عمل مستحبی یعنی: کاری عاشقانه)
۳ـ وَ أَقامَ الصَّلاةَ (یعنی: خودسازی و روزآمد کردن توجه خود) (یعنی: تنظیم و تراز کردن تمام ابعاد زندگی خود با خالق و هماهنگ با امام و مأمومین)
۴ـ وَ آتَى الزَّكاةَ (حفظ زیبایی و آراستگی، با جداکردن اضافات خود)
۵ـ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا (یعنی: مسئولیتپذیری)
۶ـ وَ الصَّابِرينَ (فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ) (یعنی: بالاترین درجه مقاومت و استقامت و مدیریت بحران)
⬅️ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُـــــــونَ
🔸پس رعایت این شش مجموعه، میشود «تقوا» و آن شخص میشود «متقی» و اینکه قرآن میفرماید: «و العاقبه للمتقین»، یعنی: بهترین سرانجام و بالاترین سعادت و مقرّبترین مقام به رضایت و ملاقات حضرت باریتعالی، فقط برای «متقین» است.(اللّهم ارزقنا)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوتی زیبا و دلنشین با
🎤صدای استاد محمد عبد العزیز حصان
👌 سوره مبارکه بلد .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh