☘️ ولایت پذیری حداکثری(۱) ☘️
🔹 پیرامون معنای #ولایت_پذیری گفتگوهای زیادی شده و از زوایای گوناگونی می توان به آن پرداخت اما نکته مهم، شروع بحث از نقطه صحیح آن می باشد. ابتدا باید ولیّ و طرح های او را بشناسیم. باید دانست ولیّ، جامعه را بدون طرحی منسجم رهبری می کند یا اینکه او دارای نقشه و #طرح_راهبردی است و طبق آن نقشه کار را پیش می برد؟ بعد از فهم این مساله، تازه نوبت به اقدام عملی و هزینه دادن میرسد.
🔸 در واقع #ولیّ_شناسی باید منجر به ولایت پذیری بشود اما متاسفانه در ذهن و زبان برخی، «ولایت پذیری» کلید واژه ای است که منحصر در حوادث خاص و بحران ها شده است، آنجا که وقتی اختلافات بسیار شدید شد، نوبت رهبر و امام جامعه است که حرف نهایی را بزند، گویا کارکرد اصلی رهبر و ولیّ فقط در بحران هاست! اما #ولایت_امام، ابعاد یک تمدن را پوشش می دهد لذا ولایت پذیری امت نیز باید تمام این ابعاد را پوشش بدهد، اینجاست که ضامن تحقق #تمدن_نوین_اسلامی خواهد بود.
🔹 برخی این مطلب مهم را اینطور توضیح میدهند که علاوه بر #احکام_حکومتی رهبر، باید به #منویات_رهبر نیز جامه عمل پوشاند. به زبان ساده تر باید گفت که #ولایت_پذیری_حداقلی یعنی عمل کردن به دستورات و فرامین رهبر اما برای ساخت یک تمدن، نیاز به #ولایت_پذیری_حداکثری داریم که به معنای حرکت در مسیر مکتب و #نظام_فکری رهبر و تحقق طرح های اوست.
«ما باید متحدتر و بیشتر و محکمتر و قاطعتر پشت سر مقام معظم رهبری باشیم و نگذاریم که رهبرمان یک روز خدای ناکرده احساس تنهایی کنند. شما نگذاشتید که امام احساس تنهایی کنند، نباید بگذارید آیت الله خامنهای، مقام معظم رهبری هم احساس تنهایی کنند...
هر کس منکر این معنا باشد، مطمئن باشید که در خط امام نیست. هر کس بگوید اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیتالله خامنهای است، در خط امریکاست... همانگونه که امام با یک اشاره، شما مردم را روانه خیابانها و نیز جبههها میکردند، امروز ما آماده هستیم تا با یک اشاره رهبری به خیابانها و نیز جبههها گسیل شویم...
اگر شما مردم پشت سر رهبری باشید و مثل من که بعد از امام، با خدای خود و امام خود عهد کردهام که کوچکترین قدمی را علیه رهبری و بر خلاف حتی #میل_رهبری برندارم... مطمئن باشد که ما در تمام زمینهها بر امریکا پیروز میشویم.»
بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در مراسم آغاز جشن های دهه فجر پیش از خطبههای نماز جمعه، 12/11/1369؛ مجموعه آثار یادگار امام، ج1، ص561و562
➕بخش دوم این مطلب: https://eitaa.com/TarikhDEF/27
🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇
@TarikhDEF
💐تلاش همسر برای آسمانی شدن شوهر💐
#حاج_قاسم، #سید_ابراهیم و #بادپا
🌾 یک شب [سید ابراهیم=#مصطفی_صدر_زاده] در دیر العدس با حسین بادپا از پشت بیسیم صحبت می کرد. این حسین بادپا در زمان جنگ همرزم من بود. خیلی دوستش داشتم... حسین برای اینکه به اینجا بیاید خانمش را واسطه کرد. خیلی مهم است که زن انسان بیاید و واسطه ی شوهرش بشود و التماس کند که تو قبول کن شوهر من بیاید و به جبهه برود و شهید بشود. خیلی حرف مهمی است. نشان می دهد که هدف خیلی ارزشمند است. حسین بادپا بار اول زنش واسطه شد. بار دوم آمد. من خیلی دوستش داشتم. برای بار چهارم نمی گذاشتم بیاید. مجددا خانمش را واسطه کرد. گفت تو پیش فلانی آبرو داری. برو واسطه شو بگذارد من بروم. در ایام فاطمیه ی سال قبل که اینجا آمد شهيد شد...
🌾 من در دیرالعدس شنیدم که صدای خیلی برجسته ای می آید. سید ابراهیم صدایش خیلی مردانه بود و مثل داش مشتی های تهرانی صدای مردانه ای داشت. من نمی شناختم سیدابراهیم کیست. از پشت بی سیم که حرف می زد، گفتم این جوان تهرانی کیست؟ از کجا به فاطمیون آمده و جا گرفته است؟ با حسین بادپا صحبت می کرد. صبح که بچه ها از دیر العدس برگشتند، از حسین سؤال کردم این سید ابراهیم کیست که با صدای کُلفت و گُنده صحبت می کرد؟ گفت این است. نشانم داد و دیدم یک جوان باریک نحیف است. پرسیدم، سید ابراهیم این است؟ من فکر می کردم باید یک غول چهارشانه باشد با یک قد بلند و هیکل درشت. یک جوان تودل برویی بود که انسان لذت می برد که نگاهش کند. من واقعا عاشقش بودم.
🌾 این جوان، چون ما راه نمی دادیم بیاید، رفت مشهد، در قالب فاطمیون و به اسم افغانی ثبت نام کرد و خودش را به ما رساند. #زرنگ به این می گویند. زرنگ به ما و امثال ما و افراد دیگر نمی گویند. زرنگ کسی نیست که دنبال جمع کردن مال و گول زدن مردم باشد. باذکاوت کسی است که این فرصت ها را به این شکل به دست می آورد و بالاترین بهره را از آن می گیرد. به این می گویند کسی که از فرصت به نحو احسن استفاده می کند و به دست می آورد.
🌾 چرا این کار را کرد؟ چون خیلی قیمت داشت. «إن الله يحب الذين يقاتلون في سبيله صفاً كأنّهم بنیان مرصوص» خدا دوست دارد کسی را که در راهش جهاد می کند، «فضل الله المجاهدين على القاعدين أجرا عظيما» اگر خدا کسی را دوست داشته باشد، محبتش را، عشقش را، عاطفه اش را در دلها آکنده می کند. امثال سید ابراهیم، با شکل سید ابراهیم در خیابانهای تهران خیلی زیادند، اما آن چیزی که سیدابراهیم را بسیار عزیز کرد، و به این نقطه رساندش، این راهی بود که انتخاب کرد.
📚 بیانات شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع رزمندگان #فاطمیون/ میدان های سخت، ص17
🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇
@TarikhDEF
▪️#معرفی_مستند▪️
🔹 امروز مستند «#چهل_و_سه_روز» به کاگردانی داوود مرادیان رو دیدم. بسیار مستند مفید و زیبایی بود. این مستند به داستان ۴۳ روز نخست انقلاب اسلامی ایران و ماجرای درگیری های کردستان می پردازد. در این مستند می توانید دو راهبرد متفاوت در مواجهه با قضیه کردستان رو با یکدیگر مقایسه و نتایج اون رو ببینید.
🔶 کوموله و دموکرات شروع به اشغال شهرها کردهاند. #شهید_قرنی رئیس ستاد ارتش اعتقاد به مقابله دارد، اما #بازرگان ترجیحش به مذاکره است. در این مستند شخصیت شهید قرنی و مهندس بازرگان و راهبردی که در این اتفاق اتخاذ کرده اند را بهتر خواهید شناخت.
🔹 شهید قرنی، نخستين رئيس ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران بود. او در تيرماه 1337 در پى كشف طرح كودتا عليه رژيم پادشاهى دستگير و پس از محاكمه و سه سال زندان از ارتش اخراج شد. قرنى پس از انقلاب از سوى امام خمينى (ره) بهعنوان عضو شوراى انقلاب و با درجهى سرلشكرى بهعنوان رئيس ستاد ارتش انقلاب منصوب شد.
➕ دانلود مستند: https://ammaryar.ir/product/%DA%86%D9%87%D9%84-%D9%88-%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2/
🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇
@TarikhDEF
☘️ ولایت پذیری حداکثری(2) ☘️
🔹 در نوشته قبل، اجمالا معنای #ولایت_مداری_حداکثری و اهمیت #طرح_راهبردی امام تبیین شد. اساسا سبک آرایش اجتماعی شیعه برای دریا شدن قطره های پراکنده و تبدیل شدن اراده های متکثر به یک اراده واحد و قوی، آن است که توده های مردم به تدریج بر گِرد مردان الهی جمع شوند و به مرور تبدیل به یک «#امت» شوند، اما کلید مهم و عملیاتی در این میان آن است که هویت امام در چنین جامعه ای گره خورده به طرح هایی است که وی برای حرکت و #هدایت_مردم دارد و اگر مردم نیز آن طرح ها را بشناسند و بر محور آن طرح ها گِرد هم آیند، دارای روح واحد و هدفی مشترک میگردند. اینجاست که از آن ها تعبیر به «امت» میشود. لذا #امام_شناسی یعنی شناخت جنبه های امامت او که این خود را در طرح های عملیاتی رهبر جلوه میدهد، نه صرفا شناخت شناسنامه ای. پس #منویات_امام( و نه صرفا احکام حکومتی اش) مساله ای مهم و #تمدن_ساز است.
🔸 «آن مطالبات حقیقی انقلاب را شناسایی کنید. ببینید انقلاب از ما چی مطالبه میکند؛ کما اینکه اشتباه در شناخت مطالبات گوناگون، درخواست ها، خواست ها و شعارها، اشکالات بزرگی به وجود می آورد... #درخواست_های_رهبری -که یک خدمتگزار، یک طلبه ضعیف بیش نیستم- مطالبات و درخواست هایی که به اقتضای مسولیت خودم دارم، این مطالبات باید شناخته بشود. با مطالبات دسته های سیاسی و گروه های سیاسی و جناح های سیاسی نباید مخلوط بشود. باید دید چه میخواهیم ما؟ دنبال چه هستیم؟ هدف چیست؟ اینها خیلی مهم است؛ این ها آن چیزهایی است که می تواند شما جوان های عزیز را -ان شاالله- در صراط مستقیم الهی پیش ببرد.» رهبرمعظم انقلاب، 28/2/1379
🔹 «اين حرف ها را بايد بگوييم، تكرار بكنيم و اينها را فقط موعظه هم تلقى نكنيد... سخنانى كه ما به شما عرض كرديم، موعظه نيست و اينطور نيست كه يك منبر رفتيم و حالا يك تذكراتى داديم؛ نه، اينها اجرائياتى است كه #لازم_الاطاعه و #لازم_الاجرا است. بايد اين كارها را بكنيد. اگر نكرديد، در قانون مجازات معينى ندارد كه بگويند چنانچه اين كار انجام نگرفت، فلان وزير يا فلان مسئول، بايد مجازات بشود؛ اما مجازات سختترى دارد و آن قضاوتهايى است كه دربارهى شما خواهد شد.» رهبرمعظم انقلاب، 23/5/1385
🔸 حقیقت آن است که انحصار ولایت پذیری در #احکام_حکومتی رهبر، یکی از تمدن سوزترین تفکراتی است که جامعه انقلابی ما گرفتار آن است و راهکار برون رفت از این وضعیت، آشنایی با #طرح_های_تمدن_ساز رهبران انقلاب و یافتن «#نقش_من» در آن میان است. این نحوه ولایت پذیری و مواجهه نسبت به طرح های رهبر، عین #عقلانیت اجتماعی است.
🔹 «یک بار برای حضرت آیت الله #مصباح_یزدی توضیح دادم و به ایشان عرض کردم که ما ولایت را اینگونه می فهمیم... ما اینگونه اعتقاد داریم که اگر ولیِّ امر دستوری داد، باید آن را اطاعت کنیم و از او پیروی کنیم. اگر از کاری نهی کرد، نباید آن کار را انجام دهیم و آن کار را انجام نمی دهیم. تا اینجا قدر متیقن و مسلّم است اما براساس شناختی که ما از مبانی، اصول و مزاج ایشان داریم -یعنی اینکه چگونه می اندیشد و چه چیزی باعث خوشحالی یا ناراحتی او می شود- در این مواقع مثلا هنگامی که مسئله ای را بررسی می کنیم و احتمال می دهیم، و کافی است احتمال بدهیم، که این کار مورد رضایت ایشان است، آن کار را انجام می دهیم. به صرف آنکه احتمال بدهیم که یک کار باعث رنجش خاطر یا ناراحتی یا غضب ایشان می شود، از آن کار پرهیز می کنیم. ایشان فرمودند: این همان #ولایت_حقیقی است.
مثلا افراد بسیاری در زمان حیات امام(ره) بودند و نیز در زمان حیات مقام معظم رهبری وجود دارند که در چنین موقعیت هایی می گویند: «خب، امر نفرمودند، بلکه فرمودند این نظر من است.» از دیدگاه بنده، این سخن که: «این نظر من است»، کار را تمام می کند. اصلا این معنای حقیقی ولایت است. انسان نباید منتظر بماند تا امامش به او امر و نهی کند. گاهی اوقات امام از روی مهربانی اش، ایده ای را در قالبی ساده به تو ارائه می دهد و امر نمی کند تا تو به زحمت نیفتی و به سختی نیفتی و به تو الزام نکرده باشد و این از رحمت و عطوفت پدرانه اوست. به آیت الله مصباح عرض کردم: ما اینگونه ولایت مداری می کنیم. نظر شما چیست؟ فرمودند: این همان ولایت حقیقی است.» بیانات #سید_حسن_نصرالله در دیدار مجتبی مصباح
🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇
@TarikhDEF
☘️ ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(1) ☘️
🔹 آثاری که پیرامون مسئله #ولایت_فقیه تولید می شود، عموما یا رویکردشان فقهی کلامی است و یا حقوقی سیاسی. عمده نویسندگان دسته اول را حوزویان تشکیل می دهند و دسته دوم را دانشگاهیان. اما به نظر می رسد با ارتقاهای معرفتی اندیشمندان اسلامی معاصر(خصوصا امامین انقلاب) و نوع نگاه نویی که به اسلام ارائه داده اند، بتوان این مسئله را به نحو دیگری تقریر کرد که از آن تعبیر به «#ولایت_فقیه_با_رویکرد_تمدنی» می کنیم.
🔸 در واقع چه بسا بشود سه تقریر از مسئله ولایت فقیه و حکومت دینی ارائه داد:
1️⃣ حکومت لازمه حفظ نظامات انسانی: این سطح از تقریر با توجه به نیازهای مشترک انسانی برای زندگی اجتماعی شکل گرفته است. همانطور که تمام اقوام و جهان بینی ها، معمولا برای اداره جامعه و حفظ نظامات انسانی برنامه و دستوراتی دارند، اسلام نیز برای این سوال مشترک با مبانی خود قواعد و برنامه هایی دارد.
2️⃣ حکومت اصلی ترین ابزار تحقق اهداف اسلامی: این سطح از تقریر قائل است حکومت علاوه بر آنکه حفظ نظامات انسانی می کند، عظیم ترین #کارخانه _انسان_سازی است یعنی لازمه پیاده سازی همه احکام اسلامی، ایجاد یک حکومت اسلامی است. در واقع برای تربیت جامعه به سوی کمالات توحیدی و مقاصد قرآنی، به حکومتی جامع الاطراف نیاز داریم.
3️⃣ حکومت تنها مسیر رسیدن به «#تمدنِ_زمینه_ساز_ظهور»: این سطح از تقریر، تمرکز بر هدف اصلی «عصر غیبت» دارد یعنی ویژگی و هدف اختصاصی «حکومت اسلامی در عصر غیبت»، زمینه سازی و فراهم کردن مقدمات راهبردی و عاقلانه #ظهور حضرت حجت(عج) میباشد. در واقع ائمه معصومین(ع) چه راهبرد محوری برای عصر غیبت و مدیریت آن داشته اند و چه طرح عملیاتی از سوی ایشان برای زمینه سازی ظهور به شیعیان القا شده است؟ این تقریر قائل است: «ولایت فقیه، #کلان_راهبردِ ائمه(ع) در عصر غیبت برای رسیدن به تمدنِ زمینه سازِ ظهور» می باشد. ما این سطح از تقریر حکومت را تعبیر به «ولایت فقیه با رویکرد تمدنی» می کنیم.
🔹 تذکر: البته این تقریر ناقص است لذا حتما نوشته های بعدی که تکمیل کننده این نوشته است را دنبال کنید.
➕بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/31
➕بخش سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/32
➕بخش پایانی: https://eitaa.com/TarikhDEF/33
🌐 در کانال «تاریخ دیروز، امروز، فردا» با ما همراه باشید 👇👇👇
@TarikhDEF
☘️ ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(2) ☘️
🔹هدف از نوشته قبل، تغییر نگرش به مسئله ولایت فقیه بود، اینکه آیا می توان نگاهی حداکثری به مسئله ولایت فقیه داشت؟ اگر بلی، آن نگاه چیست که سعی شد اجمالا گفته شود. به نظر می رسد احیا کننده این تفکر و نگرش در عصر معاصر، امام خمینی(ره) باشد. انقلاب اسلامی ایران خروجی همین اندیشه و تفکر بود.
شاید برای خیلی ها این سوال باشد که امام چرا انقلاب کرد؟ #دغدغه_عمری او چه بود؟ محوری ترین امری که او از همان جوانی تا آخر عمر دغدغه اش را داشت و دنبال می کرد چه بود؟ برای پاسخ به این سوال، دو کلام از ایشان ذکر می شود: یکی از جلد اول صحیفه و مربوط به تاریخی ترین سند مبارزاتی موجود از ایشان(تاریخ 15 اردیبهشت 1323) و دیگری از جلد 21 صحیفه و مربوط به وصیت نامه ایشان.
1️⃣بیان اول: «قال اللَّه تعالى: قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى. خداى تعالى در اين كلام شريف، از سرمنزل تاريك طبيعت تا منتهاى سير انسانيت را بيان كرده، و بهترين موعظههايى است كه خداى عالم از ميانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و اين يك كلمه را پيشنهاد بشر فرموده. اين كلمه #تنها_راه_اصلاح_دو_جهان است... #قيام_للَّه است كه موسى كليم را با يك عصا به فرعونيان چيره كرد... قيام براى خداست كه خاتم النبيين- صلى اللَّه عليه و آله- را يك تنه بر تمام عادات و عقايد جاهليت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جاى آن توحيد و تقوا را گذاشت...
#خودخواهى و #ترك_قيام_براى_خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاى اسلامى را زير نفوذ ديگران درآورده. قيام براى منافع شخصى است كه #روح_وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه كرده. قيام براى نفس است كه بيش از ده ميليون جمعيت شيعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى شهوتپرست پشت ميزنشين شدند...
امروز روزى است كه نسيم روحانى الهى وزيدن گرفته و براى قيام اصلاحى بهترين روز است، اگر مجال را از دست بدهيد و قيام براى خدا نكنيد و مراسم دينى را عودت ندهيد، فرداست كه مشتى هرزه گرد شهوتران بر شما چيره شوند و تمام آيين و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود كنند...
امروز چه عذرى در محكمه خدا داريد؟ اين چه ضعف و بيچارگى است كه شماها را فرا گرفته؟ اى آقاى محترم كه اين صفحات را جمعآورى نموديد و به نظر علماى بلاد و گويندگان رسانديد! خوب است يك كتابى هم فراهم آوريد كه جمع تفرقه آنان را كند و همه آنان را در #مقاصد_اسلامى همراه كرده از همه امضا مىگرفتيد كه اگر در يك گوشه مملكت به دين جسارتى مىشد، همه يكدل و جهت از تمام كشور قيام مىكردند... شماها كه به حق مشروع خود قيام نكرديد، خيرهسران بىدين از جاى برخاستند و در هر گوشه زمزمه بىدينى را آغاز كردند و به همين زودى بر شما تفرقه زدهها چنان چيره شوند كه از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود.»
🔸حضرت امام علت تمام مشکلات را ترک قیام لله و مشغول شدن به قیام للنفس بیان میکند. ایشان برمبنای عمق نگاه عرفانی سیاسی خود و آسیب شناسی ای که از حرکتهای سیاسی-اجتماعی دارند معتقدند آنها حرکتشان تهیِ از قیام لله است لذا به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. در نگاه ایشان همین قیام للنفس است که روح وحدت و برادری را نابود کرده و منجر به تفرق امت اسلامی شده است. اما راهکار چیست؟ #کلان_راهبرد امام، #قیام_لله_امت است در قالب وحدت و برادری برای تحقق مقاصد اسلامی و حرکت در این مسیر.
2️⃣بیان دوم: «و شما اى #مستضعفان_جهان و اى كشورهاى اسلامى و مسلمانان جهان بپاخيزيد و حق را با چنگ و دندان بگيريد و از هياهوى تبليغاتى ابرقدرتها و عمّال سرسپرده آنان نترسيد؛ و حكام جنايتكار كه دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزيز تسليم مىكنند از كشور خود برانيد؛ و خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گيريد و همه در زير پرچم پر افتخار اسلام مجتمع، و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخيزيد؛ و به سوى يك #دولت_اسلامى_با_جمهوري_هاى_آزاد_و_مستقل به پيش رويد كه با تحقق آن، همه مستكبران جهان را به جاى خود خواهيد نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهيد رساند. به اميد آن روز كه خداوند تعالى وعده فرموده است.»
🔸ایشان قائلند در حیطه جهان اسلام، وحدت کشورهای اسلامی و اصول و مبانی مشترک اسلامی، نقطه ای است که میتواند تمامی جهان اسلام را در کنار هم مجتمع سازد، امری که هم اکنون باتوجه به حکمرانی سیاستمداران ظالم حتی در مسئله ای بدیهی و مشترک مانند مسئله فلسطین که مسئله اول جهان اسلام است، هنوز محقق نشده است. اما باید دقیقا مراد امام از «یک دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل» را دانست و برای ابعاد آن طرحی داشت که در نوشته های بعد به آن خواهیم پرداخت.
➕مطالعه بخش اول: https://eitaa.com/TarikhDEF/28
@TarikhDEF
☘️ ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(3) ☘️
🔹 در نوشته قبل اشاره ای به آسیب شناسی کلان جهان اسلام توسط حضرت امام شد و اینکه ایشان راهبرد عملیاتی عبور از این بستر را اتحاد و برادری مسلمین در قالب تشکیل «دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل» دانستند. برای فهم دقیق این راهبرد، باید به سراغ جانشین و شاگرد خلف ایشان رفت. رهبرمعظم انقلاب نیز همین تفکر و بینش امام راحل را اخذ کرده و به خوبی تبیین و دنبال کرده اند.
🔸 «ما آرزو داريم كه اين يك ميليارد مسلمان، حقيقتاً يك واحد باشند؛ نه اينكه دولتها و كشورها وجود نداشته باشند. چنين چيزى، علىالظّاهر، تا قبل از #ظهور ولىّعصر أرواحنا فداه، نخواهد شد. اما مىگوييم در يك جهت حركت كنند. با يك روحيه حركت كنند. ملتها و دولتهاى مسلمان، با يكدل حركت كنند.» رهبر معظم انقلاب، 24/6/71
🔹 ایشان حرکت گام به گام این طرح را چنین ترسیم می کنند: «اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد:
1️⃣ پایینترین مرتبهاش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است.
2️⃣ البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمیزنند، در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند، اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند، از یکدیگر دفاع کنند. این هم یک قدم بالاتر است؛
3️⃣ از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی، ملّتهای اسلامی همافزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، میتوانند به یکدیگر کمک کنند، همافزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایینتر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحلهای از وحدت است.
4️⃣ مرحلهی بالاتر هم این است که همهی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی.» رهبرمعظم انقلاب، 24/8/98
🔸 بنابراین مراد امام از تشکیل «دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل»، همان ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در واقع این دو، دو اصطلاح برای یک محتوا هستند. این راهبرد، همان حقیقتی است که دشمنان مکتب اسلام زودتر از ما به آن رسیده و دنبال کردند. چه بسا بتوان مهمترین عامل قدرت #تمدن_غرب را همین اتحاد تمدنی آنان دانست:
امریکا = ایالات متحده امریکا
شوروی: اتحاد جماهیر شوروی
اتحادیه اروپا
انگلیس= UK(پادشاهی متحد)
لذا اگر بخواهیم یک تصویر حداقلی از تمدن نوین اسلامی در ذهن داشته باشیم، باید گفت مراد از این اتحاد تمدنی چیزی شبیه به اتحادیه اروپا یا اتحاد جماهیر شوروی است.
🔹 مرحوم #عسگراولادی خاطره ای از حضرت امام نقل می کنند که مربوط به اوایل نهضت بوده و نشان از #عمق_نگاه_راهبردی ایشان از همان ابتدا میباشد:
«زمانی من [= مرحوم #حبیبی] از مرحوم عسگراولادی خاطره ای از امام(ره) شنیدم و از ایشان خواستم این خاطره را برای من مکتوب کنند. ایشان گفتند من در اسفند سال 1341 و بعد از غائله انجمن های ایالتی و ولایتی که مراجع و علما در مقابل نظام شاه ایستادند در قم با امام ملاقات کردم و به امام عرض کردم شرایط خیلی سخت شده است و همه مبارزین را سایه به سایه تعقیب میکنند. امام در پاسخ به مرحوم عسگراولادی میگویند: آقای عسگراولادی! شما میدانید مقصود ما از این نهضت چیست؟ نهضت ما سه مرحله دارد:
یک) اسلامی کردن ایران،
دو) اسلامی شدن جهان اسلام
سه) جهانی شدن اسلام
و آنگاه است که خدمت #امام_زمان (عج) عرض میکنیم که مولا جان کره زمین آماده قدوم مبارک شماست.»
➕مطالعه بخش اول: https://eitaa.com/TarikhDEF/28
➕مطالعه بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/31
@TarikhDEF
☘️ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(بخش پایانی)☘️
#ولایت_تشکیکی
#مشروعیت_تشکیکی
#مردم_سالاری_تشکیکی
🔹با توجه به مطالبی که گذشت، تشکیل تمدنِ زمینه ساز ظهور در سه لایه تعریف می شود:
1️⃣تشکیل #حکومت_امّ_القری و قلب تپنده تمدن: طرح اسلام برای مدیریت کلان حکومت و اجتماع در عصر غیبت، نظام «امت و امامت» بوده که محور آن با راهبری «#ولایت_فقیه» دنبال میشود. در واقع «ولایت فقیه» #کلان_راهبرد ائمه(ع) در عصر غیبت به عنوان کلان سیستم مدیریت حکومت و اجتماع برای ساخت #تمدن_زمینه_ساز_ظهور میباشد.
🔸ماموریت اصلی ولیّ در چنین نظامی، مجتمع کردن همۀ حقطلبان و شیعیان و مسلمانان زیر پرچم اطاعت از صاحبالزمان(عج) برای ظهور آن حضرت، در سه لایه ایران، جهان اسلام و مستضعفین عالم است.
🔹امروزه شرایط به نحوی شده که جمهوری اسلامی حکم حکومت ام القری را پیدا کرده و تبدیل به هستۀ سخت این هویتِ عظیمِ بینالمللی و هادی کل جبهۀ حق در عالم به سمت ظهور منجی عالم شده است. البته لازمه شکل گیری این اتحاد تمدنی، #الگو_شدن ایران اسلامی است.
2️⃣اتحاد تمدنی با کشورهای مسلمان و ملت اسلامی
3️⃣اتحاد تمدنی با کشورها و ملل تحت ستم و مستضعفین عالم
🔹اگر لازم بود ساختار حکومتی لایه اول، ساختار «امت و امامت» با محوریت «ولایت مطلقه فقیه» باشد، اما در دو لایه دیگر چنین نیست. در واقع ساختاری که بخواهد در قالب ولایت اسلامی بروز پیدا بکند، لزوما ساختار «ولایت مطلقه فقیه» نخواهد بود بلکه این نکته به شدت وابسته به شرایط زمانی و مکانی است.
🔸به عبارت دیگر ولایت اسلامی حالتی تشکیکی دارد که در حکومت امّ القری به نحو کامل یعنی در قالب «ولایت مطلقه فقیه» بروز پیدا می کند و در دیگر کشورها به حسب شرایط به انحا دیگر جلوه میکند که نقطه کف آن، حکومت صالحان و عادلان می باشد.
▫️«اگر ملتها، قطع نظر از مذاهب و اديانى كه بر آنها حاكم است، بخواهند راه سعادت را پيدا كنند، بايد به #ولايت_اسلامى برگردند. البته اين ولايت اسلامى به #شكل_كامل، در يك جامعه ى اسلامى عملى است؛ چون ولايت براساس ارزشهاى اسلامى يعنى عدالت اسلامى، علم اسلامى و دين اسلامى است؛ اما به #شكل_غير_كامل، در همه ى ملتها و در ميان همه ى جوامع عملى است.
اگر مىخواهند كسى را به عنوان رهبر و حاكم بر جامعه انتخاب كنند، سراغ آن كسى كه سرمايهداران معرفى مىكنند، نروند؛ سراغ #پارساترين و پاكترين و بىاعتناترين انسانها به دنيا بروند؛ آن كسى كه قدرت را سرمايهى شخصى خود به حساب نمىآورد و از آن براى سود شخصى خويش استفاده نمىكند. اين، رشحه اى از #رشحات_ولايت در اسلام است و دمكراسى هاى جارى عالم از آن بى نصيبند.» رهبرانقلاب، 10/4/70
🔸اساسا #حرف_نوی_انقلاب اسلامی برای جهان اسلام و مستضعفین عالم که در موارد متعددی امامین انقلاب به آن تاکید کرده اند، در همین لایه قرار میگیرد، یعنی نظامی مبتنی بر «#مردم_سالاری_دینی» که خود دارای مراتبی است:
▫️«ملتهاى انقلاب كرده و آزاد شده، يكى از مهمترين خواستههايشان حضور و نقش قاطع مردم و آرائشان در مديريت كشور است، و چون مؤمن به اسلامند، پس مطلوب آنان «#مردم_سالارى_اسلامى» است؛ يعنى حاكمان با رأى مردم برگزيده مىشوند و ارزشها و اصول حاكم بر جامعه، اصول مبتنى بر معرفت و شريعت اسلامى است.
اين خود مىتواند در كشورهاى گوناگون به اقتضاى شرائط، با شيوهها و شكلهاى گوناگون تحقق يابد، ولى با حساسيت كامل بايد مراقب بود كه اين با #دموكراسى ليبرال غربى اشتباه نشود.» رهبرانقلاب، 26/6/90
▫️«آن چيزى كه اينجا مىتواند به اين كشورها[ی انقلاب کرده در جریان بیداری اسلامی] كمك كند، #تفكر_مردم_سالارى_دينى است. مردمسالارى دينى كه ابتكار امام بزرگوار ماست، مىتواند نسخهاى براى همهى اين كشورها باشد...
البته ممكن است فقهاى اهل سنت... معتقد به #ولايت_فقيه نباشند؛ خيلى خوب، ما نمىخواهيم حتماً مبناى فقهى خودمان را به آنها عرضه كنيم يا اصرار بورزيم؛ اما مردمسالارى دينى ممكن است شكلهاى گوناگونى پيدا كند. بايد اين مبناى مردمسالارى دينى را ما براى اينها #تبيين كنيم.»رهبرانقلاب،17/6/90
🔹این نکته، مسئله ای بسیار مهم و اساسی است که با این نگاه ولایت اسلامی، ولایتی بسیط نخواهد بود بلکه حالتی تشکیکی دارد. به تبع، مشروعیت نیز حالتی تشکیکی پیدا خواهد کرد، شبیه چارچوبی که #میرزای_نائینی در #تنبیه_الامه مطرح میکند یا شبیه بیانی که #حضرت_امام در کتاب #کشف_اسرار دارند.
🔸در واقع فقهای اسلامی در طول اعصار مختلف همیشه به دنبال بسط ولایت اسلامی بوده اند اما به #قدر_مقدور و #قدر_میسور. امروزه نیز برای تشکیل لایه دوم و سوم تمدن زمینه ساز ظهور، کشورهای اسلامی و غیر اسلامی باید همین راهبرد را دنبال کنند یعنی به تبع شرایط مکانی و زمانی خود، حکومتی با این نگاه را طراحی کنند.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
♣️ #ضمائم_1
✅ بهشتی خائن و در خط امریکا در کلام محمد منتظری:
«فرصت طلبانی که تا دیروز به هیچ عمل مبارزاتی دست نمی آلودند و در کناری نشسته و نان شرایط و روز را میخوردند و تماشاگر درو شدن انقلابیون به دست جلادان تاریخ بودند و خود را در این مجلس و آن مجلس، به #اظهارات_روشنفکرانه می آراستند و #سکوت و #نفاق خود را با ایراد اشکالات و یا بزرگ کردن اشتباهات انقلابیون توجیه میکردند و با همه کس دوست بودند...
آری! #فرصت_طلبان، ساکتین و عوامل #خائن و مزدور دوران گذشته، هم اکنون مراکزی از قدرت را اشغال و لباس خمینی را بر تن، و افراطی تر از انقلابیون حقیقی مدح و ثنای امام خمینی را گویند... و از امکانات بیشتری هم برخوردار... ما هم اکنون میبینیم که ناکسان و ناکثین از #وحدت دم میزنند... تا خود را در امام اسلام و خمینی و حس وحدت طلبی توده مستضعف، مصون نگاه بدارند...
چگونه است که تا دیروز، خائنینی چون #دکتر_بهشتی ها، با دستگاه حاکمه نرد عشق میباختند و با هر ضد و نقیضی از در دوستی و ارتباط و کوشش داشتند که جوانان و کادرهای این مردم مستضعف را به درس خواندن وادارند و به ترجمه کردن هگل و امثال آن مشغول باشند... و چند سالی که به هامبورگ میروند، هیچ کار مثبتی را انجام ندهند...
و کوشش کنند که برادران و خواهران دانشجوی اسلامی خارج از کشور را همچون انجمن های ضدبهائی در داخل کشور بسازند و «مکتب مبارز» انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا را مانع شوند از اینکه کوچکترین مطلب ضد رژیمی بنویسد و همین که سال 1348 به کشور مراجعت میکنند، دانشجویان عزیز ما نسبتا از قید و بند فکری و طمطراقیسم آقای دکتر بهشتی آزاد میشوند.»
📚 مجله «پیام شهید» مرداد 1358
🆔@TarikhDEF
♣️ #ضمائم_2
✅ مواجهه شهید بهشتی با معروف ترین توهین شهید محمد منتظری:
#علی_اکبر_پرورش از دوستان مشترک #محمد_منتظری و #شهید_بهشتی درباره نسبت زشت محمد منتظری تحت عنوان «#آیت_الله_راسپوتین» به شهید بهشتی می گوید:
«شاید کمتر کسی از یاران امام به اندازه ی شهید بهشتی از مخالفین و حتی دوستان ناآگاه فحش و تهمت و ناسزا و توهین شنید، ولی انصافا سر سوزنی عکس العمل نشان نداد. بعضی ها به خاطر دارند وقتی خبرنگاری با کمال جسارت از ایشان سؤال می کرد: آقای بهشتی شنیده ایم شما «#راسپوتین_آیت_الله_خمینی» هستید، ایشان در جواب این خبرنگار خیلی از خود #تحمل و #صبر نشان داد و فرمود: بله آقا! من هم این را شنیده ام، اما حق نیست.»
✅ مواجهه گرم شهید بهشتی با مخالفین و منتقدینش:
حجت الاسلام #رحیمیان در این باره میگوید:
«در همان ایام یک روز با شیخ محمد به #مجلس_خبرگان (مجلس شورای ملی قبل و شورای اسلامی بعد) رفتیم. داشتیم از پله ها بالا می رفتیم که آقای بهشتی از بالای پله ها پیدا شد. برای من لحظه سنگین و سختی بود که چه خواهد شد و برخورد آقای بهشتی با کسی که تیتر اول نشریه اش علیه او بوده چه خواهد بود؟ و ... اما لحظه ای بعد در حالی که هنوز بیش از ده پله فاصله بود، شهید بهشتی با صوت پرطنین و در عین حال دلپذیر و محبت آمیز خود گفت: «سلام عليكم آشیخ محمد عزیز ما» و در میان پله ها به هم رسیدند و شهید بهشتی، شهید محمد را در آغوش گرفت.»
📚 نشریه شاهد یاران، آبان 1388، ش48، ص19
✅ تحلیل خود شهید بهشتی از این برخورد مخالفین و منتقدینش چنین بود:
«اما آنچه باعث تأسف است این است که انسان می بیند بعضی از دوستان هم به وسیله #توطئه_گران تحت تأثیر قرار می گیرند و پای آنها هم به این #شایعه_سازی ها کشانده می شود که این برای ما تعجب آور است. به خصوص که انسان در برابر این گونه چهره ها نمی خواهد حتى سخن درشتی بگوید و واکنشی مطابق کنش آنها از خود نشان دهد. من همواره سعی داشته ام و خواهم داشت که با #بردباری و #شکیبایی که اسلام از هر مسلمانی انتظار دارد ملتزم باشم و در برابر لغزش دوستان هم به دیده #عفو و اغماض بنگرم و امیدوارم این افراد هم به زودی متوجه شوند که دشمنان از آنها سوءاستفاده کرده اند.»
📚 صخره سخت، ص535
🆔@TarikhDEF