eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
186 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده... ▫️ نقل میکند به (ع) گفتم: مال و دارایی هایم از دستم رفته، درحالی که نان خورهای فراوانی دارم، چه کنم؟ ▫️حضرت فرمود: وقتی به شهرت رسیدی، مغازه ات را باز کن، بساط خود را پهن کن، ترازویت را آماده کن و خود را در معرض رزق و روزی پروردگارت قرار بده. ▫️ابوعماره وقتی به شهر خود رسید، چیزی که حضرت گفته بود انجام داد اما اطرافیانش از اینکار او تعجب کردند چرا که چیزی برای فروش نداشت. ▫️در میان تعجب همگان، مردی آمد و به ابوعماره گفت کالایی میخواهم، میتوانی برایم تهیه کنی؟ او نیز کالا را به نحو قرضی تهیه کرد و پولش را از خریدار گرفت و نزد خود نگه داشت. ▫️شخص دیگری نیز آمد و همین اتفاق تکرار شد. این چیزی بود که تاجران نیز برهمین اساس عمل میکردند یعنی به نحو قرضی خرید کرده و بعدا پولش را میدادند. ▫️سپس شخصی آمد و به ابوعماره گفت: باری از کتان دارم، بیا و این بار را از من بخر و یک سال بعد پولش را بده. ابوعماره نیز این بار را با همین شرط خریداری کرد. ▫️سپس یکی از بازاریان نزد ابوعماره آمد و بار کتان را دید و به او گفت: نیمی از این بار را نقدا از تو خریدارم. ابوعماره نیز نصف بار را نقدا به او فروخت. ▫️راوی میگوید ابوعماره با پولی که دستش آمده بود ابتدا مقدار کمی و بعدا بیشتر، جنس می آورد و میفروخت و همین قضیه آنقدر تکرار شد تا اینکه او شد و یافت و تبدیل به یک شخص شناخته شده و شد. 📚، ج5، ص304، ح3 ➕: «تَعَرَّضْ لِرِزْقِ رَبِّك‏» 📌پ.ن: به نظر شما آیا امروز هم میشود اینگونه از صفر شروع کرد و گلیم خود را از آب کشید بلکه به جایی خوب رسید؟ یا اینکه این روش فقط برای همان عصر بود و امروزه دیگر جواب نمیدهد؟ 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از استاد عابدینی
22.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 وقتی صد کذب بشنویم چه میشود؟ هرکدام یک اثری ندارد؟! 🔸اگر دلمان را راحت در اختیار هر خبری گذاشتیم، منتظر این تاثیرات باشیم.. 🔹دوران ظهور حضرت، جنگ روایت ها و گفتگوهاست. چرا؟ 🔹چون ها تابع ها و هاست... 🔻مراقب ها باشیم 🔻داده ها را کنترل کنیم 🔻ریزش در دوران بسیار فراوان است ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثار 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
حضور در راهپیمایی فردا با نیت قربة الی الله چه بسا از خیلی عباداتمان پر اجرتر و بیشتر مرضی رضای مهدی فاطمه(عج) باشد... بهتر اینکه هر که را میتوانیم با خود همراه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ و های برخی در مسئله در ابتدای انقلاب... جالب اینکه افراط گران دیروز تبدیل به تفریط گران امروز شده اند... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اگر در کشور نبود، من لازم می‌دانستم این جریان رو به وجود بیاورم... ➕ یک آقایی میگفت الان با توجه به فضایی که ایجاد شده، بهترین فرصت هست برا اینکه جریان چپ رو(منظورش سران و نخبه هاشون بود) به تمامه به دریا بریزیم و خیال خودمون رو راحت کنیم. بالاخره این هم برا خودش راهکاریه... ➕ نکته مهم اینه که وجود هر دو جریان و تفکر لازمه تا دچار و نشیم. ➕ بله هر دو جریان باید در و مشترک باشند و اختلافشون صرفا در حد و باشه یعنی خودشون رو در تعریف کنن ➕ هرچند گاهی در عمل میبینیم برخی از دو طیف، از این چارچوب بیرون میزنند و اینجاست که کار خراب میشه ➕ اما در مجموع بالاخره در این چارچوب باید ها و ها رو پذیرفت و قرار نیست همه اونجوری که ما فکر میکنیم فکر کنند. ➕ اتفاقا در همین بستر هست که جبهه انقلاب مجبور میشه تلاش بیشتری برای ترویج تفکراتش بکنه و مردم رو نسبت به حقایق آگاه کنه، همینجاست که ، ، ، ای و... معنا پیدا میکنه ➕ شبیه جنب و جوشی که جبهه انقلاب در از خودش نشون داد، اینجاست که تکیه اول ما میشه ، نه صرفا . البته که مقابل ، کسانی که جامعه رو مختل میکنند باید به نحو قانونی محکم ایستاد و برخورد کرد باید همین باشه، ان شاالله به مرور نتیجه اش را هم خواهیم دید... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
✍️ رکن اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) 🔻 در کتاب رجال کشی روایتی نقل می‌شود از فرزند «ابی بکر حضرمی» از اصحاب خاص امام صادق(ع)، او می‌گوید پدرم به همراه عمویم علقمه بر زید بن علی وارد می‌شوند. زید بن علی به آنها می‌گوید: 👈«لَيْسَ الْإِمَامُ مِنَّا مَنْ أَرْخَى عَلَيْهِ سِتْرَهُ إِنَّمَا الْإِمَامُ‏ مَنْ‏ شَهَرَ سَيْفَهُ» امام از اهل بیت کسی نیست که در راحتی در خانه بنشیند امام فقط کسی است که قیام به شمشیر کند. ابوبکر حضرمی از او سوال می‌کند: 👈«أَخْبِرْنِي عَنْ- عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع أَ كَانَ إِمَاماً وَ هُوَ مُرْخٍ عَلَيْهِ سِتْرَهُ أَوْ لَمْ يَكُنْ إِمَاماً حَتَّى خَرَجَ وَ شَهَرَ سَيْفَهُ» به من بگو ببینم علی بن ابی طالب (ع) امام بود یا کسی بود که در راحتی، خانه نشین شده باشد؟ یا امام نبود تا وقتی که قیام به شمشیر کرد! آنگاه امام شد؟ زید که مرد زیرکی بود ساکت شد و جواب نداد. ابوبکر حضرمی سه بار سوال خود را تکرار می‌کند و هر سه بار زید هیچ جوابی نداشت. بعد ابوبکر حضرمی می‌گوید اگر علی بن ابی‌طالب امام بود پس جایز است که امامی بعد از او باشد که در خانه نشسته و قیام نکند. 🔻 برخی رکن اندیشه امام خمینی (ره) را در قیام علیه طاغوت و تشکیل حکومت معرفی می‌کنند و وجه تمایز امام از علمای پیشین خود را در قیام و مبارزه ایشان می‌دانند و انگار که امام فکر جدیدی متفاوت از علمای پیشین خود را به صحنه آورده‌اند اما در واقع رکن اندیشه ایشان اطاعت از «فقیه جامع» در زمان غیبت و مراجعه در پیشامدهای زمانه به فقیه جامع است و این مطلب مورد قبول همه فقها است. 🔻 امام خمینی(ره) در زمانه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و آیت‌الله بروجردی که مشی عملی آنها مبنی بر تقیه مقابل پهلوی بود تمام و کمال با زعیم زمان همراهی می‌کنند و اگرچه حتی در زمان آیت‌الله بروجردی شرایط زمانه را مناسب برای قیام می‌دانند اما چون زعیم زمان تشخیص دیگری دارد دست به اقدامی نمی‌زنند و به دیگران می‌فرمایند: «ایشان عَلَم است و ما باید زیر علم جمع شویم"، ایشان هرچه بفرمایند ما باید اطاعت کنیم.» تشخیص لزوم تشکیل حکوت در یک امر صغروی بود که بر اساس فضای زمان امام این لزوم را تشخیص دادند و برای آن اقدام کردند. ایشان در مورد شیخ عبدالکریم حائری نیز می‌فرمودند: «اگر مرحوم حائری [امروز] حضور داشتند از فرصت پیش آمده استفاده می‌کردند و به تأسیس نظام اسلامی دست می‌زدند.» https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از اسلام تمدنی
🧐استغفرالله! تمدن ، جریانِ جهان بینی در تمام محصولات زندگی انسان است .برای اینکه بخواهیم یک تمدن غیر التقاطی داشته باشیم بایستی همه ی محصولات نظام، اعم از مادی و معنوی با جهانبینی و ایدئولوژی های اسلامی تطابق داشته باشد. یکی از خاصیت های تمدن، قابلیت انتشار آن است ؛ به تعبیر دیگر ویژگی ذاتی یک تمدن این است که میخواهد خودش را بروز بدهد و بر همه غلبه کند. قطعا هنر و ورزش از مهم ترین محصولات تمدن ها میباشد . اقای جمهوری اسلامی لطفا بیدارشو...📣📣📣 چرا حواست به سینما،نقاشی،موسیقی، فوتبال،کشتی و... نیست؟! آقایان حزب اللهی چرا از کار تمدنی دورید؟! نه در علم وهنر و نه ورزش حرفی برای گفتن ندارید .چرا کار هنری و ورزشی را دون شان میدانید؟ برای فرهنگ سازی در دنیای امروز نیازمند استفاده از ظرفیت تمدنی در هنر و ورزش هستیم. اقایِ حوزه یِ علمیه ، ما هنر اسلامی نداریم؟! اسلام درباره ورزش حرف ندارد؟! این وضعیت اسفبار ورزش و هنر تقصیر خود ماست نه دشمن!مگر کاری برای ورزش میکنیم که انتظار داریم بازیکن فلان تیم نماد اسلام و جمهوری اسلامی باشد ؟ ورزشکار اسلامی تربیت کرده اید؟اصلا به تربیت ورزشکار اسلامی فکر کرده اید؟ موسیقی که استغفرالله حرام است ! ظرفیتی که در هنر و ورزش نهفته است در هیچ منبر و حلقه و کلاسی نیست .برای کار تمدنی نیاز به ابزار تمدنی داریم ،دیر شده است ولی نگذاریم راه توبه بسته شود!با این رویکردِ شیعیان نسبت به هنر و ورزش قطعا به گوشه رینگ خواهیم رفت. ✍سیدرضا غضنفری 🆔@islam_tamadddoni
❇️ آیا اسلام برای امروز حرفی دارد؟ 🔹مناظره آقای و که چند روز پیش در برگزار شده بود رو گوش میدادم، نکات جالبی داشت اما در مجموع شبیه دیگر مناظرات مرسوم بود، تفاوت خاصی نداشت. 🔹چندین جا عبدالکریمی به نحوی صحبت کرد انگار اسلام حرفی برای دنیای امروز نداره، میگفت اسلام که در و و ... حرفی نداره، آخه اسلام رو چه به مثلا، جالب بود حتی به نحوی صحبت میکرد که انگار اسلام در و و... هم حرفی نداره. 🔹بله من هم قبول دارم هنوز راه بسیار داریم تا بتونیم متخذ از منابع دینی که ناظر به واقع باشند رو تولید کنیم اما تا به امروز هم کم کار نشده، اساسا واحد تولید چنین دانش هایی قرنه، نباید توقع داشت توی 40 سال کار تموم بشه 🔹خلاصه نمیدونم واقعا مراد و اعتقاد حقیقی ایشون دقیقا همین مسئله بوده یا نه، اما گفتن این حرف ها از ایشون برام عجیب بود. حداقل ایشون دیگه سنش قد میده و و و... رو درک کرده باشه و آثارشون رو خونده باشه 🔹مثلا میگفت که چیزی نیست و پشتوانه ای نداره و مثلا با دو تا روایت اثباتش کردن پس اسلام که اصلا نظریه سیاسی نداره 🔹وقتی ایشون به عنوان و یک جریان، این قدر از آثار و منابع خودمان دور باشه، دیگه توقعی از جوانان و نوجوانان کف میدان نیست، 🔹البته این مشکل در هم هست، شناختی از فضای فکری و پارادایم ذهنی اونها نداریم، برای فهم همدیگه تلاشی نمیکنیم، به خاطر همین هم هست که طرفین نمیتونن با هم کنن، حرف همدیگه رو متوجه نمیشن 🔹در مورد اینکه اسلام برای امروز ما حرف داره یا نه حرف بسیار زیاد هست اما این مسئله اساسا دعوای اصلی جمهوری اسلامی و امریکاست، اینکه ما به دنبال «» هستیم، به خلاف غرب. قبلا در یه متن اجمالا این نکته رو توضیح داده بودم: https://eitaa.com/TarikhDEF/130 🔹اگر واقعا اسلام صرفا ادعا داشت اما عملا نظریه ای برای ادعای خود نداشت، دلیل این تقابل بنیادین امریکا با ایران اسلامی چیست؟ بابا این رو دیگه خود غربی ها تصریح کردن. 🔹اساسا امریکا خطری که از ناحیه ما مسلمان ها احساس میکنه، نیست، بلکه اتفاقا ترس اونها از بسط و گسترش همین محتوا و در جهان و غرب و خصوصا امریکاست. این همون تهدیدی هست که از اون تعبیر به « برای قانون اساسی امریکا» میکنن. 🔹نگاه غرب به ما و اسلام رو در ادامه ببینید: ➕«امروزه ایالات متحده امریکا با به مراتب بدتری روبروست: نظریه سیاسی-اجتماعی تمامیت خواهانه که اسلام آن را می نامد. شریعت، که به معنای راه و روش ترجمه شده، یک چارچوب سیاسی و حقوقی جامع است. ▫️اگرچه شریعت به طور حتم از عناصر وحیانی تشکیل یافته است، اشتباه خواهد بود که فکر کنیم آداب و رسومی مذهبی در شکل غربی آن باشد، چرا که شریعت در واقع به دنبال تنظیم همه اشکال رفتار در حیطه های مادی از قبیل ، ، ، و است. ▫️همانا شریعت گسل اصلی و مبارزه خانمان برانداز اسلام است... نزد این ایدئولوگ ها، شریعت دیگر یک مسئله خصوصی به شمار نمی آید. حامیان این نظریه، به غرب به عنوان یک فرهنگ و یک تمدن که باید آن را پذیرفت یا حداقل تحمل کرد نمی نگرند، بلکه به عنوان مانعی می نگرند که باید بر آن فائق آمد.» [‏مقاله شریعت تهدیدی برای امریکا به نقل از کتابچه نگاه راهبردی غرب نسبت به آینده اسلام و مسلمانان، نشر دیدمان، ص43] 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از فکرت
Abdolkarimi-Elahirad.mp3
39.14M
🎙مناظره با موضوع «آزادی در جمهوری اسلامی» 🔸 دکتر بیژن عبدالکریمی 🔹 دکتر صفدر الهی‌راد 💢 ۹ آبان، دانشگاه تهران •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
❇️ ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و مشی او(بخش اول) ☘️این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت آیت الله (ره) باز دیدم بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را . در ادامه اجمالا مشی ایشان و تفاوتش با مشی را بررسی خواهیم کرد. ☘️در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به و است هیچ شکی وجود ندارد؛ ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است: ➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسه‌اى با مرحوم علّامه‌ى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و بزرگوار بود... ▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكته‌اى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامه‌هايى كه به بعضى از جاها مى‌نوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مى‌آوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند: ▫️«جاى شك نيست كه انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ و اداره‌ى كشور و مسأله‌ى و و غيره.»18/12/1375 ☘️سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ جدی ای نمیبینیم؟ چرا با همراهی ندارد؟ ☘️مسئله مهم در تفاوت ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟ ☘️، بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در و بود. امام اعتقاد عجیبی به داشت. ☘️مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند و و حتی اتفاقات و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند: ➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم می‌نشستند و با یکدیگر صحبت می‌کردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث می‌کردم و می‌گفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمی‌شوید؟▫️ایشان می‌گفتند:… ما در برهه‌ای از زمان می‌توانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان و بدو ورود بود- ولی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایده‌ای ندارد… این به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این نظامی که ما می‌بینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ‌ذره، از بین نخواهد رفت. ▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچ‌کس شک ندارد– تعبیرش از ، این طوری بود که می‌گفت !» حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56 ➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان مى‏گفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى مى‏خواهد، پس چرا اقدام نمى‏كنيد؟ ▫️وظيفه‏ى ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» مى‏گفتند: «فايده‏اى ندارد. چه فايده‏اى دارد؟ نمى‏بينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371 ☘️البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید ☘️اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و مشی او(بخش دوم) ☘️خلاصه مجموع این مسائل موجب شد که علامه متمرکز بر فعالیت های ، و بشوند و این مسیر را بدانند. به همین دلیل است که ایشان را در قیام امت اسلام چنین میداند: ➕«از که جزو شاگردان نزدیک علامه بودند، درباره علت پر رنگ بودن فعالیتهای علمی علامه نسبت به فعالیتهای سیاسی شان پرسیده میشود و ایشان در پاسخ می‌فرمایند: ▫️«من نیز همین سوال را از علامه پرسیدم. ایشان فرمودند: «من همچون پاسبان سر پُست می‌مانم. اگر آن طرف یک درگیری بشود پاسبان سر پُست، پُستش را رها نمی‌کند و به آنجا برود.» ▫️مثل قلعه‌ای که چند دروازه دارد و من اکنون مشغول نگهبانی یکی از این دروازه‌ها هستم. اگر ببینم که در مقابل دروازه دیگری هیاهو و درگیری ایجاد شده، به هیچ‌وجه نباید از مسئولیت و وظیفه اصلی‌ام غافل شده و خودم را مشغول آن دروازه نمایم.» رساله سیاست علامه طباطبایی، نوشته رضا آهنگری ☘️عده ای در تحلیل عملکرد علامه، ایشان را شخصیتی می دانند، مثلا در خاطراتش علامه را مُرَدَّد یا میداند. این مسئله وقتی شدت میگیرد که به علامه نسبت میدهند در ماجرای شهادت دامادش گفته: ▫️«در این انقلاب یک بود که مظلومانه هم شهید شد، و آن بود.» کسی است که مُجدّانه در تلاش بوده تا نسبت این نقل قول به علامه را اثبات کند. ☘️برخی دیگر نیز مانند در کتاب عقلانیت جعفری،جلد1، ص122 همین عبارت را به علامه نسبت داده اند: «چرا علامه طباطبایی، استاد مسلم فلسفه و مروج فلسفه صدرایی، نه تنها گامی در راه انقلاب و تائید آن برنداشت، بلکه با این حرکت و اقدام بشدت مخالف بود و تعبیری تند از ایشان در این باره نقل شده است: این انقلاب، یک شهید دارد و آن هم اسلام است.» ☘️در بررسی صحت سنجی این نقل قول حرف بسیار است اما اجمالا بررسی ما نشان میدهد استناد این نقل به علامه براساس شواهد متعدد صحیح نیست. پاسخ تفصیلی را میتوانید از اینجا دنبال کنید: http://www.ensafnews.com/320588 ☘️خلاصه ضد انقلاب بودن ایشان مطلبی مردود است. بله اینگونه هم نبود که ایشان یک باشد، به این معنا که وسط میدان حاضر باشد اما در عمل نیز هیچگاه با حرکت امام مخالفتی نکرد بلکه حتی خیلی از شاگردان ایشان عملا وارد جریان انقلاب شده و تبدیل به بازوان قدرتمند این نهضت شدند. ☘️ شاگرد نزدیک مرحوم علامه نیز همین مطلب را تایید کرده و میگویند: «علامه‌ی طباطبایی با انقلاب مخالفت نکرد، ولی ذاتاً نداشت. صریح بگویم فکر انقلابی نداشت، انقلابش بود.»مصاحبه در تاریخ 23/8/1398 ☘️اساسا یکی از تفاوت‌های جدی حضرت علامه طباطبایی با حضرت امام در این بود که علامه حقیقتا غلیظ بشمار میرفت اما به هیچ وجه به معنای دقیق کلمه نبود ☘️یعنی با اینکه دارای شخصیتی علمی-فلسفی با گرایشات اجتماعی و دغدغه مند در کارهای گروهی بودند اما بروزات اجتماعی و اصلاحی بسیار کمی در میدان های عمومی کشور داشتند. ☘️درواقع در حوزه پیشرو بودند اما در صحنه عملیات اجتماعی و در چهره یک مصلح اجتماعی و مردمی، چندان بروزی نداشتند، در حالی که ویژگی اصلی و محوری حضرت امام همین بودنشان بود. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF