eitaa logo
📃دیوار احادیث📃
17 دنبال‌کننده
37 عکس
23 ویدیو
0 فایل
#فقط؛ احاديث حضرات چهارده معصوم عليه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃 ؛📢 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ که رحمتش بی اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی •┈••✾•🎋🎋🎋•✾••┈•
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 📃 📃 احاديث حضرات چهارده معصوم عليه السلام 🌖 🎋 🌔 https://eitaa.com/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99 🆔 @WallsOfHadithsOfThe14Innocents99 🌖 🌍 🎋 🌍 🌔 سلام علیکم عزیزان مجموعه جمع آوری شده از معصومین(ع) که به تدریج در کانال درج خواهد شد؛ قابل سرچ با نام معصومین(ع) یا کتب معروف و همچنین کلمات مورد نظر در موضوعات احادیث می‌باشد ان‌شاءالله مورد بهره‌برداری قرارگیرد ✨✨✨
به‌نام الله چیست؟ استعاذه به معنای استجاره و پناه گرفتن است و در اصطلاح دینی پناه گرفتن از شرّ ابلیس و جنودش و خواهش‌های نفسانی که انسان را دعوت به انجام معصیت و ترک واجب الهی می‌نماید که نتیجه‌اش حفظ مقام انسانی و درجات معنوی و رشد و تکامل و ممانعت از سقوط آدمی به درجه حیوانیت و بلکه پست‌تر است استعاذه و پناه خواستن از خدای متعال نشان و نیست بلکه فرار از غیر دوست به سوی دوست و از است و نتیجه‌اش قرب به محبوب و خداوند متعال است استعاذه در حقیقت مقاومت در برابر وساوس شیاطین جنی و انسی و هوای نفس است که دائم آدمی را به سوی عصیان و نافرمانبرداری خدای متعال دعوت می‌نمایند صاحبان استعاذه، ممدوح خدای متعال بوده و دارای فضل و کمال و رتبه‌ای عالی در پیشگاه خداوند هستند اقسام استعاذه : ۱- قولی (زبانی) مانند : اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  پناه می برم به خدای متعال از [ شرّ و وسوسه ] شیطان رانده شده از درگاه خدا اعوذ بالله القویّ من الشیطان الغویّ  پناه می‌برم به خداوند توانا و قدرتمند از شیطان اغواگر فرازی از دعای ؛ علیه‌السلام ۲- فعلی ( عملی ) : نمونه‌های تاریخی بسیاری در منابع مکتوب اسلامی ثبت و ضبط شده است مانند فرار حضرت علیه‌السلام از خواهش نفسانی یک زن دعوت کننده به گناه و یا فرار حضرت حرّ در آخرین ساعات عمرش از سپاه یزید و کفر به سوی سپاه ایمان و علیه‌السلام اقسام استعاذه کننده گان : ۱- استعاذه عوام :  اینان چون در معرض تیر مستقیم شیطان هستند از وسوسه او به خداوند قادر متعال پناه می‌برند ۲- استعاذه خواص و انبیا و اولیای‌الهی : اینان در معرض ترکش‌های شیطان هستند و لذا از احوال او به سوی خدای متعال پناهنده می‌شوند و خود را نجات می‌دهند ترکش‌هایی نظیر صفت عجب و کبر و... ۳- استعاذه حضرت ختمی مرتبت و اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین : این بزرگواران به خاطر مقام عصمت در منطقه امن الهی قرار دارند و شیاطین قدرت رویارویی و وسوسه حضرات را ندارند و لذا استعاذه این عزیزان از سخط و ناخشنودی خدای متعال به خود وجود خدای متعال است اعوذ برضاک من سخطک بار خدایا از سخط و ناخشنودیت به رضایت پناه می‌آوریم اعوذ بعفوک من عقابک بارالها از عقابت به سوی عَفوَت پناه می‌آوریم اهمیت استعاذه گفتن : اَعُوذُ بِاللّهِِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم به خداوند متعال پناه مى‌برم، از شرّ رانده شده استعاذه یعنى: پناهنده شدن به خدا، از شر شیطان البتّه باید حال استعاذه یعنى: پناه بردن به حق پیدا شود، تا استعاذه حقیقى باشد؛ یعنى: از صدق دل زیر چتر خدا برود و لقلقه زبان نباشد براى اثبات اهمیّتش، در قرآن مجید مى‌فرماید: هنگامی‌كه مى‌خواهى قرآن بخوانى اول به خدا پناه ببر از شیطان رانده شده فَاِذا قَرَاءْتَ القرآن فاستعذ باللّه من الشیطان الرجیم - آیه ۹۸ در هم، پس از امر شده كه استعاذه كنند لكن در نماز باید آهسته خواند چون بعضى از مفسرین راز آهسته خواندنش را چنین گفته‌اند: مثل كسى كه از دشمن سر سختى دارد فرار مى‌كند، خودش را چطور در حال فرار پنهان مى‌كند، اشاره به این است كه تو در حال فرار از دشمن سرسخت خودت هستى كه در كمین و مراقب توست در تمام عبادت‌ها هم: اول استعاذه كن، مثلاً مى‌خواهى وضو بگیرى اول به خدا پناه ببر، بعد وضو بگیر، (مكرر دیده‌اید كه همین وضو گرفتن ملعبه شیطان یا وسوسه‌هاى او قرار گرفته شده‌است) حتى در امور مباح مثل خوردن و لباس پوشیدن و دستشویى رفتن، و در همه جا ؛ اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم ، بگو: به خدا پناه ببر وقتى كه از خانه هم بیرون مى‌آیى بگو:  اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم  در امور مستحب نیز باید به خدا پناه برد حتى رفتن به مسجد بگوید؛  اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم از ماده رجم به معنى طرد کردن است و در اصل به معنى آمده و سپس به معنى طرد کردن استعمال شده است یكى از اهل ایمان و تقوى نقل مى‌كرد: در حال مكاشفه دیدم، شیطانى درب مسجد ایستاده گفتم: اى ملعون اینجا چه مى‌كنى؟ گفت: رفقا فرار كرده‌اند و منتظرشان هستم فهمیدم مردان رشیدى بوده‌اند كه استعاذه حقیقى و قلبى كرده‌اند و شیطان نتوانسته با آنها به مسجد برود - صفحه ۵
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ به‌نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی تنها عمل به علیه‌السّلام ثمّ إنّهم صلوات الله علیهم ترکوا بیننا أخبارهم؛ فلیس لنا فی هذا الزمان الّا التمسّک بأخبارهم و التّدبر فی آثارهم حضرات ائمه علیهم‌السّلام احادیث خود را در میان ما به یادگار گذاشتند، پس در این زمان وظیفه حتمی و ما است که به احادیث ایشان چنگ زنیم و در آثار و اخبارشان و کنیم اختلافی که در امت پیدا شد و به هفتاد و سه فرقه تقسیم شدند بدین سبب بود که دست از دامن اوصیاء و جانشینان کشیدند و قول حضرت صلی الله علیه و آله را کنار گذاشتند که در حق حضرت علیه‌السّلام فرمودند: من کنت مولاه فعلیّ مولاه و من کنت ولیّه فعلیّ ولیّه(۱) هرکس من مولا و آقا و سرپرست و صاحب اختیار او هستم، علی هم مولا و آقا و سرپرست و صاحب اختیار او است أنا مدینه العلم و علیّ بابها فمن أراد العلم فلیأت الباب(۲) من شهر علمم و علی دروازه آن است هر کس خواهد باید به سراغ دروازه علم رود علیّ الصدّیق الأکبر و فاروق هذه الامّه، یفرّق بین الحقّ و الباطل و یعسوب المومنین و هو بابی الذی أوتی منه و هو خلیفتی من بعدی(۳) علی صدّیق اکبر و فاروق و فرق گذارنده این امّت است که بین و جدایی می‌اندازد و پیشوای مومنان است و او درِ علم من است که از آن در به علم من می رسند و او من بعد از من است علیّ مع القرآن و القرآن معه لایفترقان حتّی یردا علیّ الحوض(۴) علی با است و قرآن با علی است. آن دو از همدیگر جدا نمی‌شوند تا اینکه در کنار حوض بر من وارد شوند علی مع الحقّ و الحقّ معه و علی لسانه یدور حیثما دار علیّ(۵) علی با حق است و حق با علی حق بر زبان او بگردد هر جا او بگردد و حق بر زبان او جریان یابد هر جا او برود و حق از زبان او پخش و منتشر شود هر جا او برود اخبار زیادی بیانگر این واقعیت است که باید را فقط از محمّد و آل محمّد صلوات الله علیهم گرفت و هدایت و نجات منحصر در تبعیّت و تسلیم در برابر آنها است و باید علم و صواب را فقط از در خانه آنها تحصیل کرد به ذکر چند نمونه از احادیث ائمه اطهار علیهم السّلام در این زمینه می‌پردازیم: علیه السلام فرمودند: من أخذ دینه من أفواه الرجال أزالته الرجال و من أخذ دینه من الکتاب و السنّه زالت الجبال و لم یزل(۶) هرکس خود را از دهان‌های مردم بگیرد، مردم او را از دین خارج می‌کنند و هر کس دین خود را از کتاب و سنّت بگیرد، کوه‌ها زایل می‌شوند ولی او ثابت قدم و استوار می‌ماند همچنین فرمودند: یا کمیل، لا تأخذ الّا عنّا تکن منّا(۷) ای ، (دین و علوم معارف را) تنها از ما فرا گیر تا در زمره ما و تحت ما باشی علیه السّلام فرمودند: إن دین الله لا یصاب بالعقول الناقصه و الآراء الباطله و المقائیس الفاسده و لایصاب الّا بالتسلیم، فمن سلّم لنا سلم و من اقتدی بنا اهتدی(۸) با عقلهای ناقص و آرا و قیاسهای بشری و بی اساس به خدای تعالی نمی شود رسید، بلکه تنها با تسلیم در برابر و وحی به دست آورده می‌شود پس هر کس تسلیم ما شود، از انحراف در دین سالم می‌ماند و هر کس به ما اقتدا کند هدایت می‌یابد حضرت علیه السّلام فرمودند: شرّقا و غربا، فلا تجدان علما صحیحا الّا شیئا خرج من عندنا أهل البیت(۹) در درست و راستین دین به مشرق و مغرب بروید (و به هر دری بزنید) که آن را پیدا نخواهید کرد، جز در آنچه از نزد ما اهل بیت صادر شده است همچنین حضرت (علیه السّلام) در حدیثی صحیح فرمودند: أما لو أنّ رجلا قام لیله و صام و نهاره و تصدّق بجمیع ماله و حجّ جمیع دهره و لم یعرف ولایه ولی الله فَیُوَالیَهُ و یکون جمیع أعماله بدلالته إلیه ما کان له علی الله حقّ فی ثوابه و لا کان من أهل الإیمان(۱۰) اگر کسی در شبهای عمر خود به ایستد و روزهایش را بدارد و تمام اموالش را دهد و در تمام سالهای عمر خود به جای آورد ولی با این اوصاف به ولی (یعنی امام معصوم و حجّت خدا) معرفت نداشته باشد تا در نتیجه آن معرفت، از او پیروی کند تمام اعمالش را با راهنمایی او به جا آورد، چنین کسی را در ثواب الهی بهره ای نیست و از اهل هم نخواهد بود نباید این نصوص را نادیده انگاریم و برای خود کشتی‌بانان غیر معصومی اختیار کنیم در طول تاریخ چه بسیار کشتی و کشتی‌بانانی که خود در دریای ضلالت غرق گشتند و بسیاری از خلق‌خدا را گمراه کرده‌اند https://eitaa.com/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99 صفحه ۱ از ۲ صفحه ادامه👇
✨ ادامه صفحه قبل پانوشت : (۱) المتهجدوسلاح‌المتعبد ، ج ‏۲ ، ص ۷۴۸ مناقب آل أبي‌طالب عليهم‌‌السلام (ابن شهرآشوب) ، ج ‏۲ ، ص ۱۹۱ ، ج ‏۹۵ ، ص ۳۰۴ ، ج ‏۳۷ ، ص ۱۸۵ (۲) ، ص۴۳۰ (۳) ، ص۴۰۲ فی فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام ، ج ‏۲ ، ص ۲۶۷ (۴) ، ج ‏۲۲ ، ص ۲۲۳ ، ج ‏۳۸ ، ص ۳۵ (۵) آل أبی طالب عليهم السلام ( )، ج ‏۳ ، ص ۶ - ۶۲ (۶) ۲۲، ۱ ۱۳۲ / ۲۷ حدیث ۳۳۴۰۲ (۷) ، ۱۷۱ ۲۶۹ / ۷۴ حدیث ۱ (۸) ۳۲۴ / ۱ حدیث ۹ (۹) ، ۳۹۹ / ۱ حدیث ۳، ۹۲ / ۲ (۱۰) ۹ / ۲ حدیث ۵ ۲۸۷ / ۱ حدیث ۴۳۰ ۲۵۹ / ۱ حدیث ۲۰۲ ۲۹۴ / ۲۳ حدیث ۳۳ و ۳۳۳ / ۶۵ حدیث ۱۰ منبع: خلاصه شرح صفحات ۶۰ - ۶۷ شرح رساله‌الاعتقادات علامه‌مجلسی ، سیدقاسم علی‌احمدی ، تهران، دلیل‌ما، ۱۳۹۰ شمسی صفحه ۲ از ۲ صفحه پایان 📃 📃 فقط از؛ حضرات چهارده معصوم عليه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99
⚬⚘🕊⚘⚬ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ خدايا بر محمّد (ص) و خاندانش درود فرست وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الإِْنْسِ مِنَ الأَْوَّلِينَ وَ اﻵْخِرِينَ و فرج ايشان را تعجيل نما، و دشمنانشان را از جن و انس از اولين و آخرين نابود فرما. ⚘🕊⚪⚘🕊 🆔 @WallsOfHadithsOfThe14Innocents99
🍃🍃🌸🍃🍃 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ بی ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎنی ﺍﺵ همیشگی صلی‌الله‌علیه و آله مرد مسلمان بر برادرش، هدیه‌ای بهتر از کلام حکمت آمیزی که به سبب آن، خدا بر هدایت او بیافزاید یا او را از چیز زشتی دهد، نداده است - جلد دو - صفحه ۲۵ 🌸🍃🍃🌸 / ۱ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/21
🍃🌸 علیه‌السلام: مَن تَرَكَ إنكارَ الْمُنكَرٍ بِقَلبِهِ ويَدِهِ ولِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الْأحياءِ كسى كه را با قلب و دست و زبانش انكار نكند، مُرده‌اى است ميان زنده‌گان - جلد ۶ ، صفحه ۱۸۱ 🍃🌸🌸🍃 / ۲ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/22
🚩🚩🚩 🚩🚩 🚩 علیه‌السلام فرزندم! بپرهیز از سـتم بر كسى كه غیر از خدا یاورى در مقابل تو ندارد - ج ۱ ص ۶۲۰ 🚩🚩🚩 / ۳ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/23
🚩 علیه‌السلام ملّتى كه خشنودى را با معامله كند هرگز نخواهد شد - ج ۱۷ ص ۲۳۴ 🚩 🚩 🚩 / ۴ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/24
علیه‌السلام خداوند هیچ كس را به چیزى همانند مهلت دادن به او، آزمایش نكرده است - حكمت ۱۱۶ 🍃✨🍃 / ۵ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/25
🍃 عليه‌السلام از ازدواج با زن كم خِرد بپرهيزيد؛ چرا كه همراهى او بلاست و فرزندانش تباه - ج ۵ ص ۳۵۳ ح ۱ - ج ۷ ص ۴۰۶ ح ۳۱ ✨🍃✨ / ۶ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/26
🍁 علیه‌السلام با زهد است كه به رهایى از شرّ دنیا امیدوارم علیه‌السلام ج ۲ ص ۱۳۹ ح ۳ 🍃🍂 / ۷ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/29
علیه‌‏السلام هر كه از معصیت‏‌هاى خدا لذّت بَرَد، خداوند او را خوار گرداند - ح ۸۸۲۳ 🍃✨🍃 / ۸ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/30
🍃✨🍃 علیه‌السلام اختلاف، بنیاد اندیشه درست را درهم می‌ریزد - حكمت ۲۱۵ 🍃✨✨🍃 / ۹ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/31
سلام‌الله‌علیها در دعايش؛ بارالها نگريستن به رخسارت و شوق ديدارت را از تو درخواست مى‌كنم - ج ۱ - ص ۲۲۵ - ح۹۴ نقلاً عن اختيار ابن الباقی ✨✨✨ / ۱۰ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/32
🍃 علیه‌السلام چه بد بنده‌‏اى است بنده ‌اى كه دو رو و دو زبان باشد! گزیده: - ح ۲۷۹ 🍃✨🍃 / ۱۱ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/33
علیه‌السلام اگر جاهل سكوت مى‏‌كرد مردم اختلاف نمى‏‌كردند - ج ۷۵ ص ۸۱ ✨🍃✨ / ۱۲ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/34
علیه‌السلام در موردى كه نیت و اراده آدمى قوى باشد، بـدن دچـار ضعـف و ناتـوانى نمی‌گـردد - ج ۱ 🍃🍃✨🍃🍃 / ۱۳ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/35
سلام‌الله‌عليها در جواب امام_حسن عليه‌السلام كه پرسيده بود: چرا براى همسايگان و ديگران دعا مى‌كنى و براى خود دعا نمی‌كنى؟ فرمود: الجارُ ثُمَّ الدّارُ اوّل همسايه، سپس خانه خود - ج ۱ ص ۱۸۳ ✨✨✨ / ۱۴ https://gap.im/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/36