eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عدل ممثّل ▪️ اشك های ما برای آن است كه را از ما گرفتند این حقّ را، این عقل را [از ما گرفتند]. اگر همه ما عادل بودیم چقدر می ‌ارزید؟ [آیا] وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما عاقل بودیم وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما جمع بین نظر و عمل می ‌كردیم وضع ما این‌طور بود؟ هر كسی راحت بود ما یك بهشتی داشتیم، یك مدینه فاضله‌ای داشتیم. الآن بسیاری از ماها به بسیاری از مشكلات مبتلاییم یا خودمان یا دوستانمان یا بستگانمان، آن وقت چطور اگر كسی خدای ناكرده بچّه‌ اش كجراهه برود می ‌نشیند گریه می ‌كند، چرا گریه می ‌كند؟ برای اینكه فضیلتی را از دست داد؛ منشأ همه این گریه‌ ها كار اموی و مروانی است كه فراوانی را از دست ما گرفتند. اگر می ‌بینید سرایندگان ما، مداحان ما، نوحه ‌سرایان ما، این طور می‌ گویند «لب تشنه سر بریدند سالار كربلا را، ما برای این گریه می ‌كنیم، وگرنه خود ذات مقدّس فرمود الآن وقت گریه نیست. ▪️اگر كسی خدای ناكرده در اثر ظلم كسی تنها شده گریه می ‌كند برای چه گریه می ‌كند؟ برای اینكه عدلی را از او گرفتند، عقلی را از او گرفتند، تمام این گریه ‌ها برای همان است؛ وگرنه از این جنگ ها زیاد شده مگر مغول، تاتار، چنگیز و امثال اینها در همین سرزمین كشتاری بدتر از نكردند؟ مگر ما ایرانی ها سابقه مظلومیتمان كم است؟ مگر در همین سرزمین جنگ های نابرابر نشده؟ مگر خانه‌ ها را ویران نكردند؟ مگر زن و بچّه‌ ها را نكشتند؟ اینها همه ‌شان دفن شده، برای هر مظلومی كه كسی گریه نمی ‌كند، برای گریه می‌ كند، برای گریه می‌كند و وجود مبارك سالار شهیدان این بود. «لب تشنه سربریدند سالار كربلا را» . ▪️ پیغمبر را چه چیز می ‌گریاند؟ این پیامبر داشت سخنرانی می ‌كرد، در وسط جمعیت خب دیدند كه كودكی آمده آن پیامبر از بالای منبر پایین آمد این كودك را بغل كرد برد بالای منبر مكرر لبش را می ‌بوسد، مكرر زیر گلویش را می ‌بوسد، برای چه این كار را كرد؟ چون اینها كه الآن پای منبر پیامبر بودند خب اینها پنجاه سال، شصت سال، هفتاد سال، هشتاد سال كم و بیش سن داشتند، بعد از پنجاه سال كه اتفاق می ‌افتد همه اینها دیگر رفته ‌اند، چند نوجوانی كه در این مجلس ‌اند اینها می ‌مانند. امّا نوجوان های آن مجلس را كه با حدیث نمی ‌شود روشن كرد، این بچّه‌ های ده ساله، دوازده ساله كمتر و بیشتر در آن مجلس بودند اینها می ‌دیدند پیامبر این كار را كرده و نسبت به دیگران این كار را نمی ‌كرد، اینها بعد از جریان كربلا كه خودشان نزدیك هفتاد سال شده بودند، اینها در شام به یزید گفتند: یزید! چوب را از این لبان بردار ما خودمان دیدیم روزی صاحب این سر وارد شد یك بچّه چند ساله ‌ای بود پیامبر از بالای منبر پایین آمد این بچّه را بغل كرد لبان مطهر او را بوسید: «ارفَع قَضیبَكَ‌ عَن هاتَینِ‌ الشَّفَتَینِ‌ فَوَاللّٰهِ‌ الَّذی لا إلٰهَ‌ إلّاغَیرُهُ‌ لَقَد رَأَیتُ‌ شَفَتَی رَسولِ‌ اللّٰهِ‌ صلّی اللّٰه علیه و آله عَلَیهِما ما لا احصیهِ‌ كَثرَةً‌ یقَبِّلُهُما، ثُمَّ‌ انتَحَبَ‌ باكِیاً».[1] [1] . الإرشاد (الشیخ المفید)، ج2، ص114. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_088 ay ss.mp3
3.99M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 88 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_088p2.pdf
182.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 88 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عبرت ▪️ برخی‌ ها خیال می‌ كنند عاشورا برای عبرت است، نه برای عَبره؛ اما سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای عبرت، هم برای عَبره; عبرت گرفتن به آن عزاداری می ‌گویند كه حركت كند، باشد، عبور كند از جهل به ، از جهالت به ، از كُندروی به ، از بیراهه رفتن به ، این را می ‌گویند عبرت، عبرت یعنی عبور. آن عزاداری كه تماشا می ‌كند، او اهل عبرت نیست، او فقط می ‌نالد اهل اشك است، دو روز كه عاشورا سپری شد برای او اثری ندارد، چون او عبرت نگرفت، عبور نكرد، تماشا كرد. اصرار قرآن كریم بر این است كه ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾[1]. شما اگر بخواهید بررسی كنید می‌بینید آیات فراوانی است كه خدا فرمود عبرت بگیرید،[2] عبرت بگیرید یعنی چه؟ یعنی بایستید؟ آدمِ ایستا كه اهل عبرت نیست، آن‌كه عبور كرد از رذیلت به و فرشته ‌خوی شد، او عبرت گرفت. [1]. سوره حشر، آیه2. [2]. سوره آل عمران، آیه13؛ سوره یوسف، آیه111؛ سوره نور، آیه44. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حیات عاقلانه ▪️ ما می‌ خواهیم در جاهلیت زندگی كنیم یا در ؟ وجود مبارك پیامبر اسلام فرمود: ـ این حرف را هم شیعه ‌ها و هم سنّی ها از آن حضرت نقل كردند ـ «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛[1] كسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلیت است. (او [به] جاهلیت مرده است). می ‌دانید مرگ است، مرگ ما را نمی ‌میراند ما مرگ را می ‌میرانیم، در قرآن نفرمود مرگ انسان را می ‌چشد، فرمود انسان مرگ را می ‌چشد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾.[2] ما مرگ را می ‌میرانیم نه مرگ ما را بمیراند! ما كه نابود نمی ‌شویم! مرگ یك مایه ‌ای است در یك لیوان، این یك لیوان ماست، اگر كسی عمری شیرین ‌كار بود، حرف شیرین زد، كار شیرین كرد، فكر شیرین داشت و با حلاوت بود، این لیوان خیلی شیرین است. هیچ شربتی به اندازه مرگ برای مؤمن گوارا نیست، این حرف، حرف مولوی است: مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ ‌تنگ من از او جانی ستانم جاودان ٭٭٭ او ز من دلقی ستاند رنگ‌رنگ هیچ لذتی برای انسان مؤمن به شیرینی مرگ نیست؛ انبیا را می ‌بیند، اولیا را می ‌بیند، را می ‌بیند، فرشتگان را می ‌بیند، فرشتگان به او سلام می ‌كنند در كمال آسایش جان می ‌دهد. این مرگ است كه به این صورت است، این است؛ امّا اگر كسی مرگش مرگ جاهلی بود تمام تلخ ‌كامی های دوران یك طرف، تلخی مرگ یك طرف. فرمود: كسی امام زمانش را نشناسد و بمیرد مرگ او است: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة». مرگ وقتی جاهلیت شد معلوم می ‌شود زندگی، است، و گرنه در موقع مردن كه سخن از عقل و جهل، عدل و ظلم، حُسن و قُبح، حرام و حلال نیست. اگر عمری انسان بیراهه رفته است محصول آن عمر را در یك قدح می ‌ریزند می ‌گویند بچش! در قیامت هم همین كار را می ‌كنند می‌ گویند: ﴿ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ﴾[3] تو كه بودی بچش جزای عمل را! ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾ نه «الموت یذوق كل نفس» نه مرگ ما را می ‌چشد، ما مرگ را می‌چشیم، ببینیم این قدحی كه پر كردیم تلخ است یا شیرین! فرمود: امام زمان را نشناسد تلخ است، جاهلیت است. وقتی مرگ مرگِ جاهلی بود، نشان آن است كه حیات است. ▪️ امام زمان، كسی است كه است است می ‌آورد تا مغزها فرار نكنند از یك سو، سرمایه ‌ها گریزان نباشند از سویی دیگر، طبقه محروم آشوب نكنند از سوی سوم، این می‌ شود ، این می‌ شود ، این می‌شود ؛ لذا گفتند با امام زمانت داشته باش، اسرار امامت را بشناس، دستور امام را بشناس. البته سینه‌زدن ها، ناله‌كردن ها و اشك ‌ریختن‌ ها هم در حدّ خود اثر دارد، اما آن نود درصدش است! ملّت نفهم را زود می ‌شود زیرورو كرد، اما ملت بفهم را هرگز نمی‌ شود منقلب كرد. این است كه گفتند درس ‌خواندن و عالم ‌شدن بر همه واجب است. [1]. كمال الدين و تمام النعمة (الشيخ الصدوق)، ج2، ص409؛ مسند أبي داود الطيالسي (أبو داود الطيالسي)، ج3، ص425. [2]. سوره عنکبوت، آیه 57. [3]. سوره دخان، آیه 49. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_089 ay sss.mp3
2.93M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 89 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_089p2.pdf
1.04M
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 89 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جامعه حسینی ▪️ قرآن فرمود تنها كُشتن, جنگ, مبارزه و حماسه كافی نیست، این برای برون ‌مرزی است؛ آنچه داخله كشور را اداره می ‌كند ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[1] است. , مِهر, محبّت, علاقه, این زمینه یك است، آن گلوله زمینه حفظ مرز و بوم است، این اشك حفظ درون ‌مرزی است. ▪️ امام (سلام الله علیه) فرمود: «تَزَاوَرُوا» چرا؟ «فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛[2] شما شیعیان ما هستید، شما وقتی دور هم نشستید حرف‌ های ما را می‌زنید. حرف‌ های شما چیست؟ فرمود دستورات ما آن ملات نرم است، دل‌ ها را به هم مرتبط می ‌كند، آن وقت یك كاخ مجلّل یك منطقه می‌ شوید! گذشت, ادب, احسان, صبر, بردباری, وگرنه احتكار می ‌كند؟! این با كدام عقل هماهنگ در می‌آید؟! این فقط ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ می ‌شود، یك; «أشداء علی المسلمین» می ‌شود، دو. [1]. سوره فتح، آیه29. [2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص186. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدل دلپذیر ▪️ وجود مبارك علی بن ابی ‌طالب (سلام الله علیه) بعد از اینكه به حكومت رسیده ‌اند به والیان، مسئولان و دولتمردانشان فرمودند را رعایت كنید، ممكن است كسی در اثر بیماری روانی و خصوصی خودش از عدل زده بشود؛ لكن جامعه، عقل برای آن است [و] عدل برای آن گوش ‌نواز است، فرمود: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ یدْعُو إِلَى السَّیف»،[1] اینها از كلمات حكیمانه امیر كلام علی بن ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة والثناء) است كه ‌است. به مسئولانشان فرمودند شما عدل را تبیین كنید، تفسیر كنید، اجرا كنید و از عدل حمایت كنید؛ زیرا اگر عدل نبود یا سختگیری است یا ظلم است یا افراط است یا تفریط، اگر از هسته مركزی عدل فاصله گرفتی یا سختگیری یا ظلم‌ كننده، فرمود اگر سختگیر بودید مغزها فرار می ‌كنند، سرمایه ‌ها فرار می ‌كنند، كشورتان ویران می ‌شود [و] اگر ظالم بودید مردم دست به شمشیر می ‌كنند علیه شما قیام می ‌كنند، مبارزه می ‌كنند و براندازی شروع می ‌شود: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ» عسف، اعتساف یعنی تندروی، كجروی، بیراهه ‌روی [و] حیف یعنی ستم ‌كردن، حق مردم را ضایع‌ كردن. فرمود اگر بخواهی كشور بماند، باید بماند. ▪️ عدالت است. ممكن است شما سخن حق بگویید، حرف حق و عدل بزنید، مخاطبتان فی اللحظه برنجد، ولی وقتی تنها شد می‌آرمد و دیگران نصیحتش می‌ كنند، جامعه آرام می ‌شود. فرمود شما متخلق به باشید، خدای سبحان جهان را آفریده، اگر عدل معنایش این است كه هر چیزی را با ساختار درونی و هماهنگ بیافریند هدفمند كند راه رسیدن به هدف را هموار كند، خدا چنین كاری را درباره عالم و آدم كرده ‌است: ﴿مَا تَرَی فِى خَلْقِ الرَّحْمنِ مِن تَفَاوُتٍ﴾،[2] فرمود نه تنها در انسان، در هیچ موجودی از موجودات آسمان و زمین ذات اقدس الهی عدل را فروگذار نكرده ‌است هر چیزی را عادلانه آفریده: ﴿أعْطَی كُلَّ شَى‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی﴾،[3] شما هم متخلق به باشید. ▪️ دید حقوق بشر، احكام فقهی، احكام اخلاقی، موادش درست است مبانی ‌اش درست است [ولی] بی ‌منبع، چون منبع ندارد این مبانی سرگردان است، قهراً آن مواد هم عوض می‌ شود، هیچ چاره نداشت مگر اینكه قیام كرد این منبع را سر جایش گذاشت، گفت حق است، حق است، حق است، حق است، حق است. امام سجاد بالای منبر فرمود: «أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنَی»[4] امامت خود را، عصمت خود را، طهارت خود را، قداست خود را، در شام تثبیت كرد، را خواند، ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ﴾[5] را خواند، را خواند این بخش های وسیع قرآنی را در شام خواند و این منبعی كه می‌ رفت سرنگون بشود این را تثبیت كرد و آمد پیروز شد، فرمود ما رفتیم پیروز شدیم و برگشتیم، این كار بود. [1]. نهج‌البلاغه، حكمت 476. [2]. سوره ملك، آیه 3 . [3]. سوره طـه، آیه 50 . [4]. مقتل الحسین علیه السلام (خوارزمی)، ج2، ص77. [5]. سوره اسراء، آیه 26. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا