eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر خدای سبحان به این ناله ها توجه بکند و به ما بگوید که چرا یاری نکردید چه باید بکنیم؟! ️ ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه فقه 29 مهر 1402 با بیان اینکه، حضور جمعی در ما یک وظیفه است، بیان داشتند: حضور جمعی ما یک وظیفه است، اما و نماز هم وظیفه دیگر است، آن را فراموش نکنیم! ️ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  قلب سلیم
🔹 قلبی است كه هیچ بیماری در آن نباشد. هر گونه كار و فكری كه بر خلاف باشد مرض است. 🔹 در سوره مباركه «احزاب» فرمود یك عدّه كه منافق اند، اینها گرفتار غدّه ‌اند؛ افرادی هم هستند كه منافق نیستند ولی مشكلات كوچك تری دارند، اینها ﴿فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ هستند و یك عدّه هم جزء «مُرجِفین» اند. «مُرجِف» كسی است كه «رَجفه» ایجاد می ‌كند. خبری كه ریشه ندارد، لرزان است، تهمت‌ ها و گزارش‌ های بی ‌اساس، لرزان‌ هستند؛ وقتی گزارش لرزه‌ دار را كسی نقل كند، می ‌گویند این مُرجِف است و اراجیف نقل كرده است. 🔹 اگر كسی بخواهد سالم باشد، باید از جمیع مشكلات و غدّه ‌های اعتقادی مصون باشد, از جمیع مشكلات فقهی مصون باشد, از جمیع مشكلات اخلاقی مصون باشد، قلبش باشد تا خدا بفرماید: ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾. همین است كه در قیامت مشكل را حل می ‌كند كه ﴿یوْمَ لا ینْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ ٭ إِلاَّ مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾. 🔹 وجود مبارك ابراهیم (سلام الله علیه) در طلیعه امر، با قلب سلیم به پیشگاه پروردگار رفت؛ قلبی كه جز توحید محض, رعایت احكام فقهی و رعایت احكام اخلاقی چیزی در آن نبود: ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 17 تاریخ: 1393/01/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان سائلی كه فرشته است ... امیرموٴمنان (ع) فرمود: مسكین فرستاده خداست [تا توانگر بی‌نیاز را بیازماید]، پس اگر وی نیازمند را رد كرد [فرستاده] خدا را مردود داشت و اگر به او عطا كرد، عطایش به خداست. [1] [1]. إِنَّ الْمِسْكِینَ رَسُولُ اللَّهِ فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللَّهَ وَ مَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَی اللَّهَ (نهج البلاغة، حكمت 304). 📚 مفاتیح الحیات ص 419 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
رونمایی از مصحف مشهد رضوی / رویداد مهم و فوق العاده قرآنی / جنبه های سلبی و اثباتی این اثر مهم 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ابتدای جلسه درس فلسفه امروز خود به آیین رونمایی از به عنوان کامل ‌ترین مجموعه برگ نوشته قرآنی به خط حجازی که روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ در حرم مطهر رضوی برگزار شد اشاره کرده و بیان داشت: این یک اتفاق مبارک و یک رویداد فوق العاده مهم قرآنی بود که شاید این رویداد در طول این چهل و اندی سال هم وجود نداشته است. 🔹 قرآنی که به عنوان کهن ترین قرآن جهان اسلام هست و بر اساس تحقیقات انجام شده برای نیمه دوم قرن اول هجری هست، یعنی سال شصت، شصت و پنج هجری ... . 🔹 قرآن اصیل ترین منبع معرفتی اسلام ... و تنها کتابی که این گونه آسمانی است و در این حد در سلامت و امنیت مانده کتابی جز قرآن نیست و باید ما با همه وجود آن همچون بزرگان مان مرحوم که قرآن را در روزگار و جهان معاصر ما احیا کرد و حضرت والد بزرگوار ما که این مسیر را در عالی ترین سطح ادامه دادند و انشاءالله شاگردان ایشان و نسل های بعدی و محققین بعدی که می آیند این قرآن رو به صحنه بیاورند. 🔹 این کار دو جهت دارد، هم جهت اثباتی دارد و هم جهت سلبی. جهت این است که جواب کسانی که می گویند قرآن تازه نوشته شده و مثلا محصول قرن سوم هجری است و امثال ذلک را می دهد، جنبه اثباتی اش این است که جریان وحی و نوبت و رسالت را تقویت می کند و هم اینکه قرآن در طول این 1400 سال همان قرآن است و تحریف نشده، شاید مثلا برخی از سوره ها اسم سوره مثلا عوض شده ولی تمام سوره همان سوره هست، این جنبه اثباتیش هست. 🔹 ولی جنبه همین است که آن هایی که پا در یک کفش کردند و یکی از مهمترین کارهایشان همین است که معاذ الله قرآن را تحریف شده یا قرآن را دست نوشته های دیگران از اصحاب و شاگردان معرفی کنند و انتساب این قرآن را به لسان و زبان مبارک به پیغمبر (ص) و کلمه وحی الهی را بگیرند، این اثر این استناد اینها را تضعیف می کند و استتاد شیعی را تقویت می کند هر چند ما شواهد متقن دیگری نیز داریم که این قرآن موجود همان قرآن نازل شده هست از جمله امامان و بزرگوار ما که هستند، همواره به این قرآن اصرار و تأکید داشتند... . مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2046157 📚 درس اسفار جلسه 261 تاریخ: 1402/08/27 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مَحرم جمال

🔸 عالَم را «الرحمن» اداره می ‌کند؛ یعنی هیچ کاری از خدا نیست مگر رحمت! وقتی انسان، جهان را از منظر «الرحمن» ببیند، هیچ نقصی در آن نیست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مَحرم جمال

🔸 وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آن بیانات نورانی را درباره (سلام الله علیها) فرمود که «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَة». جریان «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا» اغراق نیست، چون او می ‌داند کلّ دین، با برکت این خون، زنده می ‌شود. در برابر ابن زیاد که گفت: «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِاَخِیکِ و أَهْلِ بَیتِك‏»، فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». اصلاً از خدا، غیر جمیل ساخته نیست. 🔸 فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»؛ جز خوبی نبود یعنی آنچه مربوط به وجود مبارک سیدالشهداء و شهادت «فی سبیل الله» و مانند اینهاست، جز چیز دیگری نیست. اینها از آن جهت که به جمیل محض و جمال محض مرتبط‌ اند، این را احساس می‌ کنند. کسی که در این مرحله فکر می ‌کند می ‌تواند بگوید: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»، چون از طرف او دارد می ‌بیند. 🔸 مستحضرید که عالَم را «الرحمن» اداره می ‌کند؛ یعنی هیچ کاری از خدا نیست مگر رحمت! وقتی انسان، جهان را از منظر «الرحمن» ببیند، هیچ نقصی در آن نیست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/3zdEL ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/ZcSeTkVhwTU 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 501 تاریخ: 1398/10/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   اثر دعا
🔹 یك وقت است كه دعا, از صاحب ‌نفسی است نظیر وجود مبارك مسیح، خب آن، معجزه است كه ﴿أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ﴾ و مانند آن؛ یك وقت است که افراد عادی دعا می ‌كنند. 🔹 دعای افراد عادی در پنج بخش می ‌تواند مؤثر باشد. اوّلین بخش این است كه فكر بیمار را هدایت می ‌كنند كه به كدام طبیب مراجعه كند، چون اطبّا زیادند؛ رهبری فكر بیمار كه به كدام طبیب مراجعه بكند، به حل می ‌شود. وقتی به مطبّ طبیب رفتند، این طبیب اشتباه نكند و درست تشخیص بدهد، می ‌تواند به بركت این دعا باشد كه خدا فكر طبیب را به تشخیص بیماری هدایت كند, این دو. داروها هم زیاد است، كدام دارو شفابخش است و كدام دارو شفابخش نیست, رهبری فكر طبیب به تشخیص داروی معالِج، مورد سوم است. گاهی می ‌بینید طبیب می‌ گوید من اشتباه كردم، خب چه چیزی جلوی سهو او را، نسیان او را، اشتباه او را می ‌گیرد؟ در بخش چهارم هم حالا كه این نسخه را گرفتند، به كدام داروخانه بروند كه داروی تاریخ مصرف گذشته را ندهد؛ فكر او راهنمایی می ‌شود به داروخانه امین متدین كه داروی مؤثر را بدهد. بخش پنجم هم آن است كه باید درمان بكند، گاهی یادش می‌ رود گاهی غفلت می ‌كند, رهبری فكر پرستار در دارو دادن به موقع هم به بركت این دعاست. 🔹 حداقل در پنج بخش، اثر دارد. این طور نیست كه بگوییم [فقط] طبیب اثر دارد، بله، طبیب یقیناً جزء علل و عوامل این نظام است، باید به طبیب مراجعه كرد; اما چه چیزی جلوی اشتباه او را می ‌گیرد؟ چه چیزی جلوی اشتباه آن داروفروش را می ‌گیرد؟ دعا در همه مراحل، اثر خاصّ خودش را دارد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/11/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ناموَران الهی

🔸 ذات اقدس الهی هر از چند گاهی تجلّی خاصی دارد كه از آن ظهور مخصوص به عنوان یاد می ‌شود. روزی كه یك انسان كامل به مقام نبوت بار می ‌یابد به رسالت می‌ رسد به امامت نائل می‌ شود به خلافت دسترسی پیدا می‌ كند، خداست «یوم الله» است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ناموَران الهی

🔸 ذات اقدس الهی هر از چند گاهی تجلّی خاصی دارد كه از آن ظهور مخصوص به عنوان یاد می ‌شود. روزی كه یك انسان كامل به مقام نبوت بار می ‌یابد به رسالت می‌ رسد به امامت نائل می‌ شود به خلافت دسترسی پیدا می‌ كند، خداست «یوم الله» است. 🔸روزی كه یك انسان كامل برای قیام می‌ كند، نهضتی را آغاز می ‌كند، از بذل نفس و نفیس دریغی ندارد، به استقبال شهادت می ‌رود و همه چیز را فدای دین می ‌كند تا آن دین انسان ها را تأمین كند، این هم تجلّی ذات اقدس الهی است كه از چنین روزی به عنوان یاد می ‌شود. 🔸 توجه به و ، در قرآن كریم كاملاً مطرح است؛ ذات اقدس الهی به رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مكرر دستور می‌ دهد جریان ابراهیم را جریان موسیٰ را سایر انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را یادآوری كن، اینها نام‌آورانی ‌اند كه یاد اینها، یاد یوم و تجلّی و ظهور خداست که فرمود: ‌﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾ و مانند آن. 🔸 در كنار مردان الهی، هم هستند كه در قرآن كریم از مریم (سلام الله علیها) به عنوان ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾ یاد شده است. جریان كربلای سالار شهیدان حسین بن‌ علی‌ (صلوات الله و سلامه علیهما) نیز از این قبیل است یعنی نهضت آن حضرت، خداست و تذكره آن جریانِ شهادت، است. 🔸نام آوری چون چونان مریم (سلام الله علیها) نام او كه مطرح بشود، است. 🔸اگر در ، خدا به ما فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسی﴾ و مانند آنها، در ما هم این‌‌چنین به ما دستور دادند كه «و اذكر فی قلبك حسیناً و اذكر فی قلبك زینبا»! این نام آوران، خدا را در جامعه زنده نگاه می ‌دارند و مطرح می‌ كنند. آپارات: https://aparat.com/v/tTmP9 📚 پیام به همایش بزرگداشت مقام حضرت زینب (سلام الله علیها) تاریخ: سال 1384 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان پاداش بخشش به سائل امام باقر (ع) فرمود: از چیزهایی كه خدا در مناجاتی به حضرت موسی (ع) فرمود این بود كه ای موسی! سائل را با بذل اندك یا ردّ زیبا گرامی بدار، زیرا كسی نزد تو می ‌آید كه انسان یا جنّ نیست، بلكه فرشتگانی از فرشتگان رحمان ‌اند تا تو را به آنچه كه به تو داده ‌ایم، بیازمایند و از تو چیزی بطلبند كه آن را به تو بخشیده ‌ام، پس مراقب باش ای پسر عمران كه چگونه عمل می ‌كنی. [1] [1]. كَانَ فِیمَا نَاجَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَی ع قَالَ: یا مُوسَی! أَكْرِمِ السَّائِلَ بِبَذْلٍ یسِیرٍ أَوْ بِرَدٍّ جَمِیلٍ، لأَنَّهُ یأْتِیكَ مَنْ لَیسَ بِإِنْسٍ وَ لا جَانٍّ مَلائِكَةٌ مِنْ مَلائِكَةِ الرَّحْمَنِ یبْلُونَك فِیمَا خَوَّلْتُكَ وَ یسْأَلُونَكَ عَمَّا نَوَّلْتُكَ، فَانْظُرْ كَیفَ أَنْتَ صَانِعٌ یابْنَ عِمْرَانَ! (الكافى، ج4، ص15). 📚 مفاتیح الحیات ص 419 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قدردانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از حضور مردم در راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای درس خارج فقه امروز خود فرمودند: حضور مردمی که این ایام مخصوصا دیروز در مراسم حمایت از شرکت کرده بودند را ارج می نهمیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم به فرد فرد اینها سعادت و خیر و فوز دنیا و آخرت مرحمت کند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قدردانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از حضور مردم در راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای درس خارج فقه امروز خود فرمودند: حضور مردمی که این ایام مخصوصا دیروز در مراسم حمایت از شرکت کرده بودند را ارج می نهمیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم به فرد فرد اینها سعادت و خیر و فوز دنیا و آخرت مرحمت کند. 🔹 ما در تظاهرات هایی که قبل از انقلاب داشتیم، مراجعه می کردیم که پیامبر و اصحاب در غزوات، کدام سوره و کدام آیه و کدام ذکر را می خواندند، ما هم به همان ها عمل کنیم! ، و و ، سهم مهم و اساسی در پیروزی ها دارند اگر نگوییم تنها و مهم همین هاست! 🔹 یک زمانی فرعونی وجود داشت که به عظمت یاد می شد اما ذات اقدس الهی بساط او را برچید که ﴿يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ﴾ بود... اما الان این یهودی های صهیونیسم، هم «یذبح الأبناء» هم «یذبح البنات» هم «یقتل الآباء» هم «یقتل الأمهات» هستند! و اگر موسای کلیم باشد، یا راه موسی را طی کنیم و حرف او را بزنیم نجات پیدا می کنند. لذا یک عصای موسایی می خواهد، یک می خواهد، یک و و و و می خواهد. برای همین در دعاها گفته اند اگر نبود ناله سحرخیزان پیروز نمی شدی! 🔹 ما می خواهیم با آهن فقط بجنگیم، این نمی شود، او آهن بیشتری دارد؛ اما اگر با آه خواستیم بجنگیم یقیناً پیروزیم، الان این آه کم است. بخش اساسی به همین آه وابسته است. که امیدوارم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت و توسل، ادعیه و اخلاص شما آقایان و سایر دوستان هرچه زودتر بساط صهیونیست برچیده بشود. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2047924 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت جلسه 30 تاریخ: 1402/08/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم فطری 🔹 خداوند دو علم را پیش روی بشر گذاشت: یکی علم درون یکی علم بیرون. 1️⃣ در ، آنچه انسان در حوزه و دانشگاه و اینها می خواند، می فرمایند اینها علومی اند که مهمان شما هستند. در سوره «نحل» این بیان را فرمود که ﴿وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیئًا﴾ یعنی از این علوم حصولی و علوم عادی هیچ چیز نمی دانستید. اینها علوم بیرونی است که انسان در حوزه یا دانشگاه یاد می گیرد. 2️⃣ یک سلسله هستند که صاحبخانه اند؛ فرمود: ﴿ وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ آنها سرمایه اولیه اند. به ما فرمود آنچه در بیرون هست که یاد می گیرید چه در حوزه و چه در دانشگاه، اینها مهمان اند، درسی بخوانید که با صاحبخانه بسازد، وگرنه درگیر می شوید! این گرفتاری هست، همیشه دعواست! 🔹 این غوغا و آشوبی که در دل های افراد هست، در اثر جنگی است که بین مهمان و میزبان است؛ درسی خوانده که با صاحبخانه نمی سازد. برای اینکه صاحبخانه تقویت بشود انبیا را فرستاده است؛ انبیا (علیهم السلام) آمدند که فتیله این چراغ درون را بالا بکشند: «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول»؛ انبیا آمدند این درون را ثوره کنند شکوفا کنند انقلاب کنند تا آنچه که بذر است که خدا کاشته، به ثمر نشیند. این در همه بشرها هست چه غربی چه شرقی؛ اگر با فطرت اینها هماهنگ کار کنید، اینها زود می پذیرند. 🔹 هیچ وقت دروغ نمی گوید، مگر اینکه ما دروغ گفتن را به او یاد بدهیم! تربیت سخت نیست چون سرمایه در او هست، ما باید بکوشیم که از بیرون مزاحم پیدا نکند، وگرنه حق را، صدق را، خیر را، حَسن را همه می پذیرند. 📚 دیدار فروردین 1394 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
خط مشی مادر است که کودک را بهشتی می کند! 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به نقش مهم و اساسی مادر در شکل گیری مسیر معنوی کودک تصریح داشتند: خط مشی مادر است که کودک را بهشتی می کند! تمام آنچه در دوران بارداری در رحم، به کودک می رسد از راه نفس مادر به کودک می رسد؛ این غیر از وصل کردن سرم به بیمار است که موادی را وارد جسم او می کند. در رحم مادر بحث از از نفس مادر به نفس کودک است. بعد هم که به مدت دو سال دوران شیرخوارگی نوزاد است، این مدت تقریبا 30 ماهه دوره کودک توسط مادر است لذا فرمودند «الْجَنَّةُ تَحْتَ أقْدامِ الْأُمَّهاتِ». مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/285044 📚 جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضرت استاد تاریخ: 1398/10/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان ادب برخورد با سائل تكریم سائل: هرگاه نیازمندی برای رفع نیازش نزد امیرمؤمنان علی (ع) می‌ آمد به وی می ‌فرمود: آن را بر زمین بنویس، زیرا كراهت دارم شرم درخواست را در سیمای سائل ببینم. [1] [1]. رُوِىَ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع إِذَا أَتَاهُ طَالِبٌ فِى حَاجَتِهِ، فَقَالَ لَهُ: اكْتُبْهَا عَلَی الأَرْضِ فَإِنِّى أَكْرَهُ أَنْ أَرَی ذُلَّ السُّؤَالِ فِى وَجْهِ السَّائِل (ارشاد القلوب، ص136). 📚 مفاتیح الحیات ص 420 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دین آزادی
🔹 کار پیغمبر این است که هم اِصر را برمی دارد و هم غُل را. گاهی هم ممکن است برخی از آداب و سُنن جاهلی، دست و پا گیر باشد، قیود و توهّم، دست و پا گیر باشد؛ همین اعتقاد به صبر و جخد، همین اعتقاد به شانس، اینها زنجیرهای وَهمی و خیالی دست و پا گیر است. عطسه، برکت است، لذا شایسته است به کسی که عطسه می کند بگویند: «یرْحَمُكَ اللَّهُ»، او هم بگوید: «یغْفِرُ اللَّهُ لنا و لَك‏»؛ این برکت و نشانه سلامت است، این نحس نیست! اعتقاد به صَبر و جَخد، اعتقاد به شانس، اعتقاد به فال گیری، اعتقاد به کف بینی، اینها یک سلسله زنجیرهای آداب و سُنن باطلی است که دست و پاگیر است. 🔹 دین، بر اساس و و ، این زنجیرهای دست و پاگیر را که آداب و سُنن باطل است از اینها گرفته است. نحس دانستن دختر و فرق گذاشتن بین دختر و پسر هم جزء سنن جاهلی بود. 🔹 یک سلسله سُنن بود که اِصر و زنجیر دست و پاگیر بود، غُل و زنجیر گردن گیر بود، دین، اینها را برداشت؛ آداب و سُنن جاهلی، فرق بین زن و مرد، فرق بین یک عطسه و دو عطسه، فرق بین شانس خوب و شانس بد و امثال اینها را برداشت: ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾. 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 9 تاریخ: 1395/03/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان ادب برخورد با سائل بخشش بی ‌واسطه: امام صادق (علیه السلام) فرمود: برترین صدقه آن است كه انسان با دست خود به سائل ببخشد. [1] [1]. أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ أَنْ یعْطِىَ الرَّجُلُ بِیدِهِ إِلَی السَّائِلِ (مستدرك الوسائل، ج7، ص166). 📚 مفاتیح الحیات ص 420 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 شهید بهشتی 

🔹 شهید بهشتی در درس خصوصی مرحوم علامه شرکت می کرد. فهمش هم فهم خوب، سر تا پا بود. سر تا پا بود. سر تا پا بود. بعد هم که در شورای عالی قضایی همکار ما شد، سر تا پا نظم بود. سر تا پا ادب بود. آدم این قدر مؤدّب؟ این قدر با ادب؟ این قدر رعایت همه شؤون را بکند؟ ادب حکیمانه نه ادب عامیانه! 🔹 او تربیت شده همین روایات است. این آیات و روایات می تواند این گونه افراد را تربیت کند. آن دینی که می گوید رها نیستند مردم، یک می خواهند و می خواهند، این گونه از مشاوران را هم تربیت می کند. آن وقت اداره اش سهل است. دیگر سخن از اختلاس نیست، سخن از نجومی نیست، سخن از بازیگری نیست. 🔹 الآن وجود مبارک حضرت و حیّ حاضر دارد، منتها ! او ما را می بیند و همه امور را تحت سلطه دارد، ما غائب هستیم! مطالعه بیشتر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/20863 https://javadi.esra.ir/fa/w/2051992 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت جلسه 31 تاریخ: 1402/08/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  کوری باطنی
🔹 علی بن ابی ‌طالب (سلام الله علیه) فرمود دنیا، منتها دیدِ افرادی است که نابینا هستند. در فرهنگ قرآن و نهج ‌البلاغه به معنای است. انسان، مسافری است که دنیا اول، و برزخ و آخرت، وسط و پایان راه اوست تا از «دار الفرار» به «دار القرار» برسد. حرکت، دائمی نخواهد بود، حرکتِ دائم یعنی بی‌ هدف و بی ‌مقصد؛ دنیا دار حرکت است و حتماً به می ‌رسد. آن ‌که محور حرکت را می ‌بیند و را نمی ‌نگرد، در فرهنگ دین، کور است. 🔹 دنیا، منتها دیدِ اعمیٰ است؛ کسی که فقط دنیا را می ‌بیند، زرق و برق دنیا را، لوازم دنیا را، آسایش و آرامش دنیا را، رفاه دنیا را می ‌نگرد و مرگ را پوسیدن می ‌پندارد نه و نابودی می‌ داند نه به بودِ مطلق پناهنده شدن، چنین کسی را فرهنگ نهج ‌البلاغه کور می ‌داند که «إِنَّمَا الدُّنْیا مُنْتَهَی بَصَرِ الْأَعْمَی‏»، چون دور را نمی ‌بیند (یک) و باطن را نمی ‌بیند (دو). 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1399/03/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra