32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حسن عملی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یا مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»[1]
🔸 سال نو را به همه شما بزرگواران تهنیت عرض می كنیم! از ذات اقدس الهی سعادت و صلاح و فلاح ملّت و مملكت را از خدای سبحان مسئلت می كنیم! این دعا از زبان همه برای همه است. از خدای سبحان كه مقلّب لیل و نهار است, مقلّب حال و احوال است مسئلت می كنیم كه حالِ جامعه را به زیباترین و برجسته ترین حال متحوّل كند! وقتی جامعه حالش أحسن می شود كه هم #حسن_نظری پیدا كند و هم #حسن_عملی. در حكمت نظری, حُسن به اندیشه های دقیق و عمیق علمی و پیشرفت های علمی فضای كشور است و حُسن عملی به عدل و داد یك ملّت است. اگر آن #عقل_اندیشور، مراكز علمی یك كشور را به خوبی اداره كرد، این «أحسن العقول» است. آن عقلی كه مسئول انگیزه است كشور را به #عدل_و_داد اداره كرد، این «أحسن الأحوال» است. مجموع علمِ صائب و عمل صالح «أحسن الأقوال و أحوال» یك مملكت است.
[1] . زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص 328.
📚 فرازی از پیام به مناسبت فرا رسیدن سال جدید
تاریخ: 1394/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وارث انبیاء
🔸 در ارثِ مال، شرط مرگ مورّث و در ارث #علم، شرط مرگ وارث است. «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»[1] تا انسان از #هوس نمیرد، از #بردگی این و آن نمیرد، از #شهوت و #غضب نمیرد، از #وهم و #خیال نمیرد، به وادی عقل نرسد، نمرده است و تا نمیرد #وارث_انبیاء نیست. ارث معنوی شرط اصلی آن مرگ وارث و ارث مادی شرط اولش مرگ مورّث است.
[1]. الوافی، ج۴، ص۴۱۱؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج69, ص59.
#وادی_عقل
#ارث_معنوی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره بزرگداشت سید مرتضی رحمة الله علیه
تاریخ: 1399/12/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین 1400 تا 14 فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
36.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز هشتم #شعبان
🔸 جلسه اول: احیای زمینه
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احیای زمینه
🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[1] هم آن #دشت_صاف سپاه خداست، هم این #دریای_مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از #امید پر از #استغناء و #احساس_نشاط در برابر استقلال و آزادی كند؛ اینچنین دل ها، هم آن اندیشه های ناب #نبوی را می پذیرند، هم آن انگیزه های صائب و صالح #ولوی و #علوی را می پذیرند و با تربیت شاگردانی چون #امام می توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد می گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی #منتظَر_موجود_موعود را ذكر می كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد.
🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾[2] روزی بالاخره جامعه بشری باید به #ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می رسد و میوه اش بار می یابد همه #اندیشه_علمی دارد كه میوه علمی اوست، هم #انگیزه_صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور #مهدی_موجود_موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما #زمین_مرده را زنده می كنیم، #زمینه_مرده را هم زنده می كنیم و اگر آن وحی الهی #ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض اند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾[3] اما همین قرآن را #انسان_كامل تحمل می كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق #خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[4] تو را مرعوب نكند این #تسلیم_محض می شود خود را به امواج آتش تسلیم می كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می شود.
[1]. سوره فتح، آیه4 و 7.
[2]. سوره انعام، آیه116.
[3]. سوره حشر، آیه21.
[4]. سوره انبیاء، آیه68.
#جنود_الهی
#انسان_کامل
#ثمره_بشریت
#تسلیم_محض
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1380/08/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
بندگی الهی🔸 فرمود قرآن آمده شما را زنده بکند! امام راحل خوب گوش داد گفت من می خواهم زنده بشوم، زنده بودنِ من این است که من بشوم امام و این فخر نیست این در #بندگی_و_بردگی_الهی است. 🔸ببینید امام سجاد (سلام الله علیه) با اینکه بالای منبر شام فرمود مردم! در تمام کره زمین مردی به عظمت من نیست «أَنَا بَنُ کذا و کذا»؛ در آخرین جمله دعای اواخر جمله های نورانی دعای عرفه صحیفه سجادیه عرض کرد خدایا! «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ والدونها أَوْ دُونَهَا»؛ خدایا! از من پَست تر در جهان احدی نیست! چون انسان وقتی از خودش چیزی ندارد از خدا دریافت کرده است می شود ذلیل. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 پیام به دومین همایش بین المللی «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (س) تاریخ: 1399/12/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
38.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز نهم #شعبان
🔸 جلسه دوم: منتظران راستین
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منتظران راستین
🔸 #منتظران_راستين، بخش هاي وسيعي از اوصاف اينها به صورت شرح و تفصيل و بخش هايي از عصاره فضيلت اينها هم به صورت اجمال و متن در قرآن کريم آمده است؛ قرآن کريم از اينها به عنوان مجاهد، مهاجر، مؤمن، اهل نماز، اهل روزه، اهل حج، اهل خمس، اهل زکات و مانند اين ياد کرد که اينها تفصيل آن مُجمل و شرح آن متن است.
🔸 فرمود کساني به مقصد مي رسند و مقصود را در مقصد مشاهده مي کنند که ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾،[1] ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾؛[2] فرمود عالِم به مقصد برسد دشوار است، عاقل به مقصد برسد دشوار است، هر عالِمي به مقصد نمي رسد و هر عاقلي به مقصد نمي رسد؛ نفرمود علما به مقصد مي رسند، نفرمود عقلا به مقصد مي رسند؛ فرمود: ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾! ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾! ما نژاد و قومي در شرق و غرب عالَم به نام قوم عالِم و قوم عاقل نداريم! اين تازي و فارسي نيست که نژاد باشد و قوم داشته باشد! اين لُر، ترک، بلوچ و مانند آن نيست که جزء اقوام باشد، مثلاً اقوام آريايي باشد يا اقوام کذا و کذا باشد! ما در تمام کره زمين #قوم_عاقل و #قوم_عالم نداريم، اين قوم به معناي نژاد و شناسنامه و مانند آن نيست. اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾، اين ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾،[3] اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾[4] و اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده است، يعني مردان و زنان زنده که #قائم_به_عقل باشند، نه عالِم! #قائم_به_علم باشند، نه عالِم! وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح مي کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافي نيست! صِرف عاقل بودن کافي نيست! تا قيام نکند به علم و عقل نکند، نه مشکل خود را حلّ مي کند و نه «غُل جامعه»[5] را از گردن ديگران بر مي دارد. اگر رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) ﴿يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ﴾[6] بود، چون قوم عاقل بود؛ يعني قائم «بالعقل» و «بالعلم» بود. وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه عليه) چون به عقل قيام مي کند، #به_ علم قيام مي کند، #به_عدل و قسط قيام مي کند، به توحيد و وحي و نبوّت قيام مي کند، جامعه را از خواب بودن بيدار مي کند، از مُستَلقي[7] بودن مي نشاند، از نشسته به نيم خيز در مي آورد، از نيم خيز اينها را ايستا و قائم مي کند که ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[8] مي شوند، جامعه ايستاده و مقاوم جامعه نجات يافته است. او چون قائم به عقل است، نه زير بار کسي مي رود و نه کسي را به زير بار مي آورد، نه بيهوده سخن مي گويد و نه بيهوده را مي شنود! ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، گاهي کار به قدري مهم است که عادل بودن هم کافي نيست، قائم به قِسط بودن هم کافي نيست، فرمود: #قوّام_به_قسط باشيد.[9] آنها که مثل امام راحل (رضوان الله تعالي عليه) جزء ياران حضرت هستند، او قائم به قسط است، يک؛ در مواقع خطر قوّام به قسط است، دو؛ سيصد و اندي اصحاب مانند #امام_خميني (رضوان الله تعالي عليه) دارد، اگر يک وليّ اي در جهان ظهور کرد و بيش از سيصد يار مثل امام راحل داشت و جامعه بشري را به #عقل_و_علم قائم کرد، اين جامعه نجات پيدا مي کند.
[1] . سوره بقره، آيه164؛ سوره رعد، آيه4؛ سوره نحل، آيات12 و67؛ سوره عنکبوت، آيه35؛ سوره روم، آيات24 و28؛ سوره جاثيه، آيه5.
[2] . سوره بقره، آيه230؛ سوره انعام، آيات97 و105؛ سوره اعراف، آيه32؛ سوره توبه، آيه11؛ سوره يونس، آيه5؛ سوره نمل، آيه52؛ سوره فصّلت، آيه3.
[3] . سوره يونس، آيه24؛ سوره رعد، آيه3؛ سوره نحل، آيات11 و 69؛ سوره روم، آيه21؛ سوره زمر، آيه42؛ سوره جاثيه13.
[4] . سوره انعام، آيه99؛ سوره اعراف، آيات52 و 188 و 203؛ سوره يوسف، آيه111؛ سوره نحل، آيات64 و 79؛ سوره نمل، آيه86؛ سوره قصص، آيه3؛ سوره عنکبوت، آيات24 و 51؛ سوره روم، آيه37؛ سوره زمر، آيه52.
[5]. لغتنامه دهخدا، غل جامعه: [غ ُ / غ ُل ْ ل ِ/ م ِ ع َ/ ع ِ] (ترکيب وصفي، اِ مرکب) قسمي غل که گردن و دست و دوپاي در بند دارد. غل که گردن و دست و پاي را ببندد. رجوع به غُلّ شود.
[6]. سوره اعراف, آيه157.
[7]. لغتنامه دهخدا، مستلقي: [م ُ ت َ] نعت فاعلي از استلقاء، خفته بر قفا؛ بر قفا خوابنده يعني پشت به بسترکرده دست و پا درازکننده، بر پشت خفته.
[8]. سوره حديد, آيه25.
[9]. سوره نساء, آيه135؛ ﴿أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ﴾.
#بهار_مهدوی
#قوم_عاقل
#قائم_به_عقل_و_علم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان
تاریخ: 1395/05/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
#اطلاع_رسانی
🔸شانزدهمین همایش بین المللی دکترین #مهدویت به صورت مجازی در روز ششم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ و با پیام مرجع عالیقدر، آیت الله جوادی آملی برگزار می گردد.
📆 جمعه ششم فروردین ماه ۱۴۰۰/ ساعت ۹
🔹این همایش با توجه به محدودیت های کرونایی به صورت مجازی برگزار می شود و علاقه مندان می توانند آن را از طریق نشانی www.jamkaran.ir/live پیگیری کنند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
35.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز دهم #شعبان
🔸 جلسه سوم: منشور منتظران
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منشور منتظران
🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن #تقدیر خدا درباره كارهای انسان با #اختیار انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ها را به همان سمت رهبری می كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می كند، البته #لطف_خدا بیش از غضب اوست، #رحمت او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می دهد و راهنمایی می كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می كند این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی پذیرفتند و مقبولشان نمی شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی بن ابی طالب كسی نمی تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ»[1] فرمود چون ظرفیت حاضر شد سطح ادراك مردم بالا آمد تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند فهمیدند غیر از #عدل_و_علم چیزی جامعه را اداره نمی كند من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك ولی عصر هست، اگر جامعه این #تجارب_عقلی_عالمان دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كرده اند، وجود مبارك حضرت ظهور می كند. این هم یك مطلب پس ظهور آن حضرت با #صلاح ماست و آن حضرت ظهور می كند این صلاح را تكمیل می كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی كند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه راه #اصلاح_جامعه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله #منشور_وظیفه_منتظران است این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...»[2] این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدایا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این #منشور_كشورداری است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط #حضور_و_ظهور فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می كند.
[1]. نهج البلاغه، خطبه3.
[2]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص349.
#بهار_مهدوی
#تقدیر_و_اختیار
#اصلاح_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد
تاریخ: 1385/05/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
36.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز یازدهم #شعبان
🔸 جلسه چهارم: اداره جامعه قرآنی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اداره جامعه قرآنی
🔸 قرآن مثل باران نازل نشده، خدای سبحان باران را نازل کرد یعنی این قطرات را به زمین انداخت، قرآن را هم نازل کرد در «لیله قدر»؛ اما نازل کردن قرآن مثل نازل کردن باران نیست که به زمین انداخته باشد، #قرآن را آویخت، باران را انداخت، نازل کردن قرآن مثل آن است که کسی در بالاست، طنابی را نازل میکند، آویزان میکند، به ما میگوید این طناب را بگیرید و بالا بیایید، پس قرآن را خدا نازل کرد، باران را هم خدا نازل کرد؛ اما باران را انداخت روی زمین، قرآن را آویخت، چون #ریسمان_الهی است یک طرفش به دست خداست ما نمیتوانیم با این کتاب همسان کتابهای دیگر رفتار بکنیم، الآن ما هر کتابی را که مطالعه میکنیم بر اساس «وَ انْظُرْ إِلَی مَا قَال»[1] مطالعه می کنیم، می گوییم ما با این مطالب کار داریم چه کار داریم گویندهاش کیست؟ گوینده اش یا مُرد یا فعلاً در دسترس نیست، ما با مقول و با گفتار او کار داریم، اما قرآن چنین نیست، یک قول است که قائل بالای سر اوست، یک کلام است که متکلم بالای سر اوست، یک طناب است که طرف دیگر آن به دست خود خدای سبحانه تعالی است، ما با این کتاب روبهرو هستیم، پس نمی توان گفت که حالا کسی دارد قرآن مطالعه میکند یا تفسیر قرآن مینویسد؛ مثل تفسیر فقه است یا کار فلسفه است یا کار کلام است یا کار طبّ است که یک کتاب را دارد مطالعه میکند، از آن قبیل نیست! اگر یک فقیه یا یک محدث یا یک متکلم یا یک طبیب کتابی نوشت دیگر ما هستیم و کتاب او، کاری به او نداریم، او یا زنده است یا مُرد، ولی درباره #قرآن_کریم اینچنین نیست، این یک کتاب نیست که نوشته باشد و ردّ شده باشد، این یک طناب است که آویخت، یک طرفش به دست اوست یک طرفش به دست ما، همین حدیث نورانی «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»[2] درباره قرآن دارد که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»[3] یک طرف این قرآن که طناب است به دست خداست طرف دیگرش با اوست. الآن همین کتاب اسم کلب در آن هست، اسم فرعون در آن هست، اسم جهنم در آن هست، کسی که وضو ندارد نمی تواند اسم این کلب را ببوسد؛ حالا کسی خواست سوره مبارکه «کهف» را باز کرد میخواهد قرآن را ببوسد وضو ندارد نمی تواند آیه ﴿وَ کلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیهِ﴾[4] این را ببوسد یک چنین کتابی است! اسم فرعون را که در قرآن است، این کتاب را باز کرد، می خواهد قرآن را ببوسد، فرق نمی کند چه اسم وجود مبارک پیغمبر باشد چه اسم فرعون، چون در قرآن است و خدا گفت بی وضو نمی شود آن را بوسید این یک چنین کتابی است!
🔸 پس ما با کتابی روبهرو هستیم که گویندهاش بالای سر اوست، ما باید توجه داشته باشیم با کتابی در تماس هستیم که کشور را این #حفظ می کند مبادا کسی ـ خدای ناکرده ـ خیال بکند یک عده بی راهه می روند به هر حال سرشان به سنگ می خورد! مهمترین پیام قرآن کریم این است که انسان یک #موجود_ابدی است خود را فریب ندهد، انسان آنقدر قدرتمند است که مرگ را می میراند، اینها حرف های قرآن است. اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ باورش این باشد که با مُردن میپوسد و از بین میرود این فکرش #فکر_قرآنی نیست؛ اما مهمترین کار قرآن این است که به انسان میگوید انسان یک موجود ابدی است، ما مرگ را می میرانیم، ما تغیر و تحول را زیر پا می گذاریم و می شویم ابدی، اگر ابدی شدیم که با دست خالی نمی شود ابدی شد، یک جا لازم است، یک سفر لازم است، یک ره توشه لازم است؛ لذا نه بی راهه می رویم نه راه کسی را می بندیم، #اداره_کشور روی رهنمود قرآن خیلی سهل است، وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) که ظهور کرد این معارف عملی می شود[5] الآن اگر این هفت میلیارد بشر روی زمین #عاقل باشند اداره آن سهل است، بنابراین این جاهلیت را وجود مبارک ولی عصر عاقل می کند، اداره کردن مردم عاقل سخت نیست، مگر حضرت با کشتن جهان را اداره می کند؟ مگر با قتل می شود جهان را اداره کرد؟ این چه قدرتی است که وجود مبارک حضرت به اذن خدا دارد و چه برکتی است که ذات أقدس الهی در زمان حضور آن حضرت نصیب جوامع بشری کرده، فقط خود آن حضرت می داند که عقل مردم بالا میآید، وقتی عقل مردم بالا آمد مردم #قرآنی فکر می کنند، #روایی فکر می کنند، #اسلامی فکر می کنند، مسلمان هستند و حافظ دینشان هستند حافظ آخرتشان هستند، هیچ ظلمی نمی کنند، زیر بار ظلمی هم نخواهند رفت.
[1]. غرر الحكم و درر الكلم، ص361.
[2]. الخصال، ج1، ص66.
[3]. بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی الله علیهم، ج1، ص414.
[4]. سوره کهف، آیه18.
[5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25.
#بهار_مهدوی
#جامعه_قرآنی
#جامعه_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/05/07
🆔 @a_javadiamoli_esra