فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ششمین سالگرد آیت الله موسوی اردبیلی
▫️ حیات طیّب و پربرکت فقیه رحیل حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مشحون از توفیقات الهی بود.
برخی ها در هر جا ظهور پیدا کنند منشأ برکت اند هم شاگردان خوب تربیت می کنند هم مردم بزرگ و بزرگوار تربیت می کنند ... از این جهت یک انسان جامع الاطرافی بود که حیات پربرکتی داشت... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 متن کامل پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت سالگرد آیت الله موسوی اردبیلی
أعوذ بالله من اللشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین و صلی الله جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین و فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین بهم تولّی و من أعدائهم نتبرّء الی الله».
▫️ حیات طیّب و پربرکت فقیه رحیل حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مشحون از توفیقات الهی بود. این بزرگوار در محفل درس آیت الله العظمی محقق داماد جزء چهره های شاخص آن محفل وزین علمی و فقهی بودند. دوران درس و بحث را با فضلای نام آور آن روز گذراندند. از نظر مقامات علمی به لطف الهی به حد کفایت رسیدند. یک چهره موفق کارآمدی بودند. قبل از پیروزی انقلاب در صحنه انقلاب به همراه امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) فعالیت فراوانی داشتند. با بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و سایر بزرگان کوشش فراوانی داشتند.
بعد از پیروزی انقلاب وارد صحنه اجتماعی از یک سو، سیاسی از سوی دیگر، مدیریت از سوی سوم، حوزه از سوی چهارم، دانشگاه از سوی پنجم، مسائل اجتماعی و رسیدگی به بسیاری از امور مردمی از سوی ششم و هفتم وارد شدند. در همه این امور به لطف الهی کارآمد بودند.
▫️ وقتی در شورای عالی قضایی همکاری می کردیم بسیار سرآمد بود؛ هم دقیق بود هم امین. اداره دستگاه قضا بعد از شهادت شهید بهشتی و همچنین شهید قدوسی به عهده ایشان بود، گرچه در زمان حیات آن بزرگان سهم وافری داشتند. بعد از رحلت شهید بهشتی اداره دستگاه قضا به عهده ایشان بود که خیلی مدیرانه و مدبرانه اداره می کردند.
از نظر این فراغتی که از دستگاه قضا پیدا کردند به کارهای حوزوی و دانشگاهی رسیدند هم کار حوزه را جداگانه تدریس داشتند و می رسیدند هم کار دانشگاه را ملفّقاً و مرکّباً با حوزه اداره می کردند. این دانشگاه مفید از ذخائر پربرکت ایشان است.
▫️ کارهای اجتماعی که در تهران داشتند چه در بخش تولید چه در بخش های عبادت در مسجد تهران، این هم سرآمد بود به لطف الهی. اینکه درباره بعضی از امور آمده است که ﴿وَ جَعَلَنِی مُبارَكاً أَینَ ما كُنْتُ﴾ همین است. برخی ها در هر جا ظهور پیدا کنند منشأ برکت اند هم شاگردان خوب تربیت می کنند هم مردم بزرگ و بزرگوار تربیت می کنند هم اقتصاددان خوب و ورزیده تربیت می کنند و اداره می کنند هم طلاب و دانشگاه را دانشگاهی را خوب تربیت می کنند؛ از این جهت یک انسان جامع الاطرافی بود که حیات پربرکتی داشت و این دانشگاه پربرکت دانشگاه مفید از ذخائر ایشان است. آن کارهای حوزوی ایشان هم که سرجایش محفوظ است.
بنابراین این بزرگوار از آن روزی که من با ایشان آشنا شدیم یعنی تقریباً هفتاد سال قبل تا زمان رحلت ایشان که شش سال قبل رحلت کرده اند جز فضیلت و خوبی چیزی از ایشان نداریم.
«رضوان الله تعالی علیه، رحمة الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا و السلام علیکم و علی من اتبع الهدی و رحمة الله و برکاته».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام سالگرد حضرت آیت الله موسوی اردبیلی
تاریخ: آذر سال 1401
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ظهور باطن🔸 آنها که در درونشان یک #بیماری هست خیال می کنند همیشه می توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی کنیم؟! نه، ما اظهار می کنیم... . #کلیپ_هفته #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ظهور باطن🔸 فرمود: «مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ»؛ انسان آنچه در #درون دارد، به هر حال به وسیله ابزار و ادوات ظاهر می شود، حالا یا با نوشتنش یا با گفتنش یا با رفتنش یا با حرکات و سکناتش بیان می شود. برخی از کارهاست که هر کسی آن جلوه ها را نمی بیند، فقط معصوم است که می بیند. الآن کسی که پشت این دیوار حرف می زند، ما می توانیم بفهمیم زن است یا مرد است، این چیز روشنی است؛ سنّ او کم است یا بزرگسال است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ عرب است یا عجم است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ اما پاک است یا ناپاک، این را ما نمی فهمیم. 🔸 در قرآن به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود اگر ما بخواهیم کاری می کنیم که ﴿لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ﴾؛ از طرز حرف زدن آنها برای تو روشن بشود که اینها منافق هستند یا مؤمن؛ خدا این طور روشن می کند! 🔸 فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می آید؛ چه بهتر که در درونش #اسرار_الهی باشد که اگر برون آمد #روح_و_ریحان باشد و فضا را معطّر کند، چه بهتر از این؟! ما موظّف هستیم که #تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می کند، چه ما بخواهیم چه نخواهیم؛ ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم. آدم خوب ﴿جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ او که قصد نشان دادن ندارد. ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، #طهارت می فهمند. 🔸 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به #نظام، به #جامعه، به مردم، قصد #خیانت دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک #بیماری هست خیال می کنند همیشه می توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی کنیم؟! نه، ما اظهار می کنیم. 🔸 ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم، اوّلین راهش #تطهیر_باطن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن، طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می دهد؛ یا در گفتار ما یا در رفتار ما یا در نوشتار ما! انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال سهو و نسیان، آن حادثه، خودش را نشان می دهد. آپارات: https://aparat.com/v/tg4Ah #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کیدِ محیط
🔸 خدای سبحان فرمود ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾؛ دیگران كید دارند ما هم كید داریم ولی كید ما پیروز است. حیله، كید، مكر عبارت از آن كاری است كه نگذارد چیزی به هدف برسد؛ حیله را حیله گفتند برای اینكه حیلوله است حائل است مانع است نمی گذارد این وسیله به آن هدف برسد.
🔸 خیلی ها حیله می كنند كه نمی گذارند این #سالك به مقصد برسد این وسیله به هدف برسد و خدا هم حیله می كند، خیلی ها مكر می كنند و خدا هم مكر می كند، خیلی ها كید دارند خدا هم كید دارد؛ لكن می فرماید كید ما پیروز است. این معنایش این نیست كه كید آنها در مقابل كید ماست و كید ما در مقابل كید آنهاست و اینها به مصاف هم می روند ولی كید ما بزرگ تر و بیشتر و پیروز است؛ نه این طور نیست، بلکه كید آنها زیر مجموعه كار ماست!
🔸 فرمود: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ﴾؛ نه اینكه اینها در قبال قدرت خدای سبحان موضع گیری بكنند منتها خدا قادرتر باشد، چون فرض ندارد كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ﴾ باشد و سراسر نظام هستی سپاهیان و سربازان خدا باشند اما مع ذلك در مقابل سربازان خدا عده ای هم موضع بگیرند، این فرض ندارد! این معنایش محدود و متناهی فرض كردن قدرت خداست. فرمود قدرت ما نامتناهی است، آن کارهایی هم كه آنها دارند انجام می دهند سربازان ما هستند، ما با سربازان خودمان همان ها را می گیریم.
🔸 فرمود ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ تمام نقشه هایی كه می كشند اینها سربازان مایند، اینها مأموران ما هستند كه دارند آنجا كار می كنند، با همان مأموران اینها را می گیریم، لذا فرمود: ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾ بعد ﴿أَمْهِلْهُمْ رُوَیداً﴾ تا معلوم بشود كه چه كسی پیروز می شود، بعد آنها دفعتاً می بینند كه با دست و پای خودشان به چاه افتادند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 57
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 514
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
پذیرش هدیه: ابراهیم كرخی گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: مردی كه باغ بزرگی دارد و هرگاه جشن یا نوروز می شود مردم برای جلب توجه او، [به طمع آنكه از باغ او استفاده كنند] برایش هدایایی می برند كه بر عهده آنان نیست. امام پرسید: آیا آنها نماز می گزارند؟ گفتم: آری. فرمود: پس هدیه آنها را بپذیرد و به آنان پاداش دهد، زیرا رسول خدا (ص) فرمود: اگر پاچه گوسفندی به من هدیه شود می پذیرم[1] و این از دین به شمار می آید؛ ولی اگر كافر یا منافقی برای من بار شتری هدیه آورد نمی پذیرم و این هم از دین است، زیرا خدا پذیرش هدیه مشركان و منافقان و غذای آنان را برایم نمی پسندد.[2]
[1] . گفتنی است: در دوران رسول خدا، پاچه حیوان حلال گوشت و غذایی كه از آن تهیه میشد، كالای كمارزشی بود، چنان كه هماكنون نیز در برخی مناطق عربنشین چنین است.
[2] . (الكافى، ج5، ص141ـ142).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 313
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض تبرّی🔸 فرمود اگر كسانی به تو ایمان آورده اند نسبت به آنها در #كمال_مهربانی و تواضع رفتار بكن ولی اگر معصیت كرده اند: 1️⃣ كار آنها را توجیه نكن (یك) 2️⃣ آنها را به خود مرتبط ندان (دو) 3️⃣ صریحاً تبرّی بجو (سه) 🔸 این طور نباشد كه چون اینها مومن اند و به تو وابسته اند خود را در حاشیه امن ببینند. این #تولی_و_تبری هم برای امام و پیامبر (علیهم السلام) مطرح است هم برای پیروان آنها؛ فرمود: ﴿واخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُومِنِینَ﴾ که این می شود تولّی، ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾ این می شود تبرّی. 🔸 در جریان حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) هم همین طور بود كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾. در قرآن كریم فرمود مومنان به حضرت ابراهیم تأسّی دارند كه فرمود: ﴿قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ والَّذِینَ مَعَهُ﴾ یا ﴿إِنَّ أَولَی النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وهذَا النَّبِی والَّذِینَ آمَنُوا﴾. تناسب ما با وجود مبارک حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) در محورهای فراونی است كه یكی از آن مهمترین محورها همین است كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾ كه در این بخش فرمود مومنین به حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) تأسّی دارند. 🔸 بنابراین مسئله تبرّی باعث می شود كه مومنین اگر لغزشی مرتكب شدند خود را در #حاشیه_امن نبینند و اگر كسی مرتبط به حكومت یا به حاكم اسلامی بود احساس #امنیت_كاذب نكند؛ فرمود: ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 26 تاریخ: 1388/07/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده. برخی، #مرد_بودن را نوعی کمال انسانی برشمرده و معتقدند زن به دلیل نوع خلقت و جنسیتش نمی تواند انسانی کامل به شمار رود و فعالیت اجتماعی او تنها مانعی درمقابل تعالی مرد است. در مقابل، اندیشمندان اسلامی معتقدند که ملاک در #ارزش_انسانی، تقواست و زن و مرد هر دو می توانند به کمالات انسانی دست یابند و اجتماع نیز به حضور زن، نیازمند است. 🔸 هر دو اندیشه در معرفت اسلامی، دارای نمایندگانی است؛ اما آنچه ضرورت دارد، مشخص شدن #نگاه_اصیل_اسلامی است و این مهم جز با عرضه این دو دیدگاه بر آیات و سنت ممکن نخواهد بود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های #آیت_الله_جوادی_آملی و بن باز است که با روش تطبیق و تحلیل به نگارش درآمده است. براین اساس، بن باز در وهابیت ازجمله کسانی است که با اعتقاد به نقص عقل و ایمان زن، فعلیت انسانی اورا بی پاسخ قرار داده و به بهانه اختلاط، او را ازحضوردراجتماع بازمی دارد. درمقابل، آیتالله جوادی،مهم ترین بُعد انسان را #روح می داند که جنسیت درآن معنا ندارد و زن و مرد با #تقوا_پیشگی می توانند مراحل فعلیت خود را بدون هرگونه تبعیض،پشت سرگذارند. فعالیت اجتماعی نیز برای زن، با #رعایت_حدود_اسلامی، #جایز و در برخی موارد، #ضروری است. این نگاه، افزون برمطابقت با عقل، برگرفته از آیات قرآن و روایات است... . مطالعه مقاله: 📎 https://b2n.ir/y67685 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 515
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
قرض دادن به مسلمان: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ مسلمانی به قصد خشنودی خدا به مسلمانی دیگر قرض نمی دهد مگر اینكه خدا ثواب صدقه برای او محاسبه می كند تا اینكه مالش به او بازگردد.[1] [1] . مَا مِنْ مُسْلِمٍ أَقْرَضَ مُسْلِماً قَرْضاً یرِیدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِلا احْتُسِبَ لَهُ أَجْرُهَا بِحِسَابِ الصَّدَقَةِ حَتَّی یرْجِعَ إِلَیهِ (ثواب الاعمال، ص138). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پاسِ دل
🔸 در قرآن كریم اصلِ انسان را همان قلبِ او قرار داد فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ﴾؛ اگر كسی #اهل_قلب بود چیزی را كه خودش فهمید عمل می كند و اگر متوجه نشد، از راه گوش به دلیل نقلی اعتنا می كند لذا فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ﴾.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که این قلب یا سالم است یا مریض. #بیماری_های_قلب را قرآن كریم مشخص كرد؛ كفر و نفاق و امثال اینها، جزء مرض های قلب است كه فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و اینها دل را قَسی می كند، ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ می شود یا ﴿كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ می شود و دل های كفار و منافقان شبیه هم می شود كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ و #گناه, چركی است روی چهره قلب است که ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یكْسِبُونَ﴾ و همین گناه درِ قلب را می بندد قفل می كند و كلید را به دست شیطان می دهد: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾؛ این قلب قفل می شود.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که حالات گوناگون دارد و انسان باید مواظب باشد كه این قلب، بیمار نشود؛ هم #بهداشتش را قرآن معین كرده است و هم #درمانش را كه فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾. قرآن دوا نیست كه كسی بخورد گاهی اثر بكند گاهی اثر نكند، #قرآن_شفاست و اگر كسی با این كتاب مأنوس بود و در خدمت این كتاب بود شِفا پیدا می كند؛ فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾ نه دوا.
🔸 بنابراین باید مواظب بود این قلب، بیمار نشود و اگر بیمار شد شِفا پیدا كند و راهش هم این است كه چون بیش از یك قلب ندارد و یك قلب هم جای دو مطلب نیست، این قلب را باید مُتیم بكند به #حب_الهی و #حب_اهل بیت كه «وَ قلبی بِحُبّك مُتَیما»؛ یعنی پُر بشود.
این دعای نورانی حضرت حجّت (سلام الله علیه) كه دارد: «وَامْلَأ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ» همین است؛ وقتی دل, لبریز از #معرفت الهی و #محبت الهی شد، دیگر جا برای بیگانه نیست.
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 3
تاریخ: 1392/01/19
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا
🔹 دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه #فرهنگ_آور است دعای #امام_سجاد_علیه_السلام در صحیفه است؛ عرض می كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن از آن جهت كه جزء #جوامع_الكلم است كه وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ» او همه معارف را در بردارد، برنامه های ائمه (علیهم السلام) هم توزیع شده است، گرچه در همه بخش ها بیانی دارند که تبیین معارف است، بعضی ها تبیین مسائل نظامی و جنگی است، بعضی ها حكومت داری است، بعضی ها فقه است بعضی اخلاق است و بعضی ها حقوق و برخیها دعا. 🔹 در قرآن بخشهای فراوانی است كه مربوط به دعاست؛ #فرهنگ_دعا را امام سجاد به عهده گرفته، گرچه همه ائمه (علیهم السلام) درباره دعا دستوری دارند، عملی دارند؛ ولی امام سجاد (سلام الله علیه) برنامه رسمی او #تفسیر_ادعیه_قرآنی است؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح می كند توضیح می دهد بیان می كند. فرهنگ دعا را طرزی تبیین می كند كه جامعه را #جامعه_عقلانی می كند از آن جاهلیت نجات می دهد. 🔹 می بینید دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه #فرهنگ_آور است دعای #امام_سجاد_علیه_السلام در صحیفه است؛ عرض می كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ». در بحث های عقلی كه چه چیزی هست و چه چیزی نیست می گویند ممكن، واجب می خواهد و محتاج، غنی می خواهد؛ ولی در بحث های #حكمت_عملی که مربوط به باید و نباید است نه بود و نبود، دعای حضرت این است كه خدایا محتاجی دستش را نزد محتاجی دراز بكند این سفاهت است این بی عقلی است؛ این دعای امام سجاد است. 🔹 «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» ما اگر خواستیم ببینیم سفیه هستیم یا عاقل، این دعا برای ما #معیار است به چه كسی مراجعه كنیم، به چه كسی وابسته باشیم، به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم. فرمود ملّتی سفیه است كه به بیگانه چشم طمع بدوزد؛ «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» این دعای نورانی امام سجاد در صحیفه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 516
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
مدارا در تجارت با مؤمن
مسلمانان در خرید و فروش با همكیش خود باید برخوردی حمایتی داشته باشند نه سودجویانه و ظالمانه.
امام صادق (ع) فرمود: سود ستاندن مؤمن از مؤمن رباست، مگر اینكه بیش از صد درهم (كنایه از مبلغ فراوان)... بخرد. در این صورت به اندازه خوراك روز خودت از وی سود بگیر، یا اگر به قصد تجارت می خرد، از آنها سود بگیر و [ولی] با آنان مدارا كن.[1]
[1] . رِبْحُ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ رِبًا إِلاّ أَنْ یشْتَرِىَ بِأَكْثَرَ مِنْ مِائَةِ دِرْهَمٍ فَارْبَحْ عَلَیهِ قُوتَ یوْمِكَ أَوْ یشْتَرِیهُ لِلتِّجَارَةِ فَارْبَحُوا عَلَیهِمْ وَ ارْفُقُوا بِهِم (الكافى، ج5، ص154).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 315
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض ولایت🔸 نعمت اگر مطلق ذكر بشود بفرماید ما نعمت دادیم یا اینها ﴿فی جَنَّاتِ النَّعیمِ﴾ هستند، منظور #نعمت_ولایت است؛ ولایت هم یعنی خدا ولی او باشد، كارهای او را خدا دارد انجام می دهد. ما الآن می گوییم این كودك تحت ولایت آن پدر است یا آن جدّ است؛ یعنی او كارهای این را تنظیم می كند كه كجا كار بكن و كجا كار نكن. معلّم مدرسه هم راه نشان می دهد ولی ولی نیست؛ اما ولی این كودك همه كارها را به عهده می گیرد. 🔸 ولایت تعلیم نیست، #سرپرستی است، آن وقت انسان حرف كه می زند با #حفاظت_الهی است، چیزی را نگاه میكند با حفاظت الهی است، چیزی را می فهمد با حفاظت الهی است كه مبادا بد بفهمد، بد بگوید، بد ببیند، لذا می شود معصوم و یا ملحَق به معصوم. اینكه شما می بینید بزرگان درباره اهل بیت این همه خضوع دارند، بازگشت همه این خضوع ها به همان #توحید_ذات_اقدس_الهی است. 🔸 اگر وهابیت درست درك می كرد كه اگر كسی به انبیا و اولیا و معصومین احترام می كند برای كیست و برای چیست، هرگز چنین اشتباهاتی را مرتكب نمی شدند. اگر ﴿اللَّهُ ولی الَّذینَ آمَنُوا﴾ شد، مخصوصاً درباره اولیای الهی و معصومین، كارهای اینها را خدا به عهده می گیرد؛ یعنی نمی گذارد اینها اشتباه كنند؛ با هدایت، با راهنمایی، با تذكره، هم از #خطای_علمی مصون هستند و هم از #خطیئه_عملی مصون اند، لذا كار میشود كار الهی و اینها میشوند تحت ولایت «الله». از این به بعد خود اینها را ذات اقدس الهی جزء اولیای مردم قرار می دهد، والی مردم قرار می دهد؛ اساس كار این است كه اینها تحت #ولایت_الله هستند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه صافات 10 تاریخ: 1392/12/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می گردد
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (فاطمیه اول) روز پنجشنبه 17 آذر ماه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در محل دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزارمی گردد. آدرس: قم خیابان صفاییه کوچه ۱۹ پلاک ۷ دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی) لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/841894 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی
1️⃣ تلگرام Telegram:
🆔 t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
🆔 eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
🆔 splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra