eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 590 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 ج. برخورد محتاطانه با اهل كتاب پرهیز از مشاركت در مراسم اهل ذمّه: روایت شده است: در تشییع مردگان اهل ذمّه شركت نكنید.[1] نكته: این نهی به جهت پیشگیری از تأثیر فرهنگ و اعتقادات آنان بر مسلمانان است. [1]. قَالَ فِى أَهْلِ الذِّمَّة: ... وَ لا تُشَیعُوا جَنَائِزَهُمْ... (الدعوات، ص227). 📚 مفاتیح الحیات ص 318. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حضور مرکز بین المللی نشر اسراء در ششمین نمایشگاه کتاب دین 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مرکز بین المللی نشر اسراء، ناشر اختصاصی آثار آیت الله العظمی جوادی آملی و از ناشران فعال در حوزه کتاب دین نیز در ششمین نمایشگاه کتاب دین حضور داشته و پذیرای علاقه مندان به آثار معظم له می باشد. ششمین نمایشگاه کتاب دین در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دین و شعائر اسلامی از بیست‌وششم بهمن تا اول اسفند ماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری در محل دائمی نمایشگاه‌های استان قم برگزار می ‌شود. 🔹 مکان: خاکفرج ـ محل دائمی نمایشگاه های استان قم 🔹 ساعت بازدید: صبح 10 -13 و عصر 16- 21 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جهاد و معرفت 🔸 هرچند مركّب عالِم بر خون شهید فزونی دارد: «یوزَنُ یوم القیامة مِدادُ العلماء و دَمُ الشهداء فیرجَحُ علیهم مِدادُ العلماء علی دَمِ الشهداء». رُجحان مداد عالم در این است كه هم در صحنه حضور دارد و هم در ساحت ، زیرا با تبیین ضرورتِ دفاع، غرور طاغی مُستبرق‏ نشین طرد می ‏شود و با تحلیلِ ضرورتِ تهذیب، بوی ریایی كه از زاهد بوریانشین بر می ‏آید، برطرف می ‏گردد؛ لذا مسطور قلم چنین عالمِ با شهامتی كه شهادت خود را شاهد صدق خویش قرار می‏ دهد مشمول سوگند: ﴿وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾ خواهد بود. 🔸 جهاد در صحابت و معرفت در معيتِ ، دو عنصر محوري ساختار روحاني شهيد است. اميد آنكه مِداد خالص و خونِ ناصح ضامنِ استحكامِ نظام مقدّس و استمرار آن تا ظهور حضرت مَهدي موجود موعود (عج) باشد. 📚 پیام به مناسبت بزرگداشت شهدای روحانیت استان مازندران تاریخ: اسفند 1382 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1444 🔸 شهیدان فضیلت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شهیدان فضیلت 🔸 وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود در روز قیامت خون شهید و مركّب عالم را با هم می ‌سنجند، معلوم می ‌شود مركّب عالم سنگین‌ تر است و خون شهید به اندازه مركّب عالم نمی‌ شود، البته آن عالمی كه همانند بتواند اسلام را بشناسد، باور كند، عمل كند و بشناساند؛ چنین عالمی مركّب او از خون شهید سنگین ‌تر و وزین‌ تر است، زیرا آن عالم، افراد را به مرز شهادت دعوت می ‌كند، آن عالم آن عالم و و آن عالم، شهیدپرور است. 🔸 در صحنه قیامت، برخی‌ها را در این صحنه ترازو راه نمی ‌دهند؛ آنها كه نه داشتند و نه داشتند قرآن كریم درباره آنها فرمود: ﴿فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً﴾. این بیان نورانی خدا در قرآن كریم كه فرمود: ﴿فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً﴾، ناظر به كافران است كه هیچ ره‌ آوردی ندارند. بنابراین كافر در این صحنه حضور ندارد، هر كه در این صحنه حضور دارد مؤمن است، آن گاه افرادی كه حضور دارند و عقاید و اعمالشان سنجیده می شود سه گروه‌اند: 1️⃣ بعضی‌ ها هستند كه عالم دینی‌ اند و حرف آنها شهیدپرور است، اینها با یك دست می‌آیند یعنی مركّب می آورند درس و بحث می آورند و تدریس و تاٴلیف می آورند می‌ گویند اینها محصول كار ماست اینها را بسنجید؛ 2️⃣ برخی‌ ها هم هستند كه با یك دست می ‌آیند و آن شهدایند، شهدا خونشان را در دست دارند می ‌گویند محصول كار ما برای حفظ دین همین خون است این خون را بسنجید؛ 3️⃣ ولی برخی ‌ها با دو دست می‌ آیند؛ آنها كه عالم بودند و شهید شدند، با یك دست مركّب و با یك دست خون می آیند و می ‌گویند هم خون ما را بسنجید هم مركّب ما را! با دو دست می ‌آیند؛ با یك دست می ‌آیند می ‌گویند اینها مركّب ماست و با دست دیگر می ‌آیند می ‌گویند این خون ماست؛ اینها برنده ‌اند! 📚 پیام به همایش تجلیل از شهدای روحانیت تاریخ: 1390/04/12 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد شصت و هفتم تفسیر شریف تسنیم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلد شصت و هفتم از تفسیر گران‎ سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل آیات 40 سوره مبارکه «سبأ» تا انتها، سوره مبارکه «فاطر» و آیات 1 تا 64 سوره مبارکه «یس» می باشد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 591 1. موحّدان (اهل كتاب) یهود و نصارا 🔸 برتری نصارا بر یهود و اولویت آن‌ها در تعامل خدا فرمود: بی‌ گمان، سرسخت ‌ترین مردم را در دشمنی با كسانی كه ایمان آورده ‌اند یهودیان و مشركان خواهی یافت و نزدیك‌ ترین مردم را در دوستی با آنان كه ایمان آورده‌ اند كسانی خواهی یافت كه گفتند: ما مسیحی هستیم. این از آن روست كه برخی از آنان كشیشان و راهبان ‌اند و بدان سبب است كه آنان در پذیرش حق تكبر نمی ‌ورزند.[1] [1]. ﴿لَتَجِدَنَّ اَشَدَّ النّاسِ عَداوةً لِلَّذینَ ءامَنُوا الیهودَ و الَّذینَ اَشرَكوا و لَتَجِدَنَّ اَقرَبَهُم مَوَدَّةً لِلَّذینَ ءامَنُوا الَّذینَ قالوا اِنّا نَصـٰرىٰ ذٰلِكَ بِاَنَّ مِنهُم قِسّیسینَ و رُهبانًا و اَنَّهُم لا یستَـكبِرون﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 82). 📚 مفاتیح الحیات ص 319. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 خارق حجب
🔸 دستوری که ذات اقدس الهی به مسلمان های صدر اسلام داد این بود که شما را باید کنار بگذارید و را به کار بند ید؛ وقتی خواستید خدمت حضرت مشرّف بشوید، از پشت پنجره و پشت اتاق، حضرت را صدا نزنید، پیامبر را ﴿مِنْ وَراءِ الْحُجُرات﴾ نخوانید از پشت حجره نخوانید، بلکه به حضور حضرت مشرف بشوید و درخواست ملاقات کنید. این ادبی است که از این آیات به دست می آید که شما ﴿مِنْ وَراءِ الْحُجُرات﴾ نخوانید، حضوراً بروید. 🔸 ولی برخی ها از تلاوت همین آیه می گویند وقتی خدای سبحان می فرماید ﴿مِنْ وَراءِ الْحُجُرات﴾ نخوانید، جلوتر بروید و حضوراً حضرت را بخوانید، معلوم می شود از ماورای حجاب معصیت و امثال معصیت هم نمی شود پیغمبر را صدا زد «من وراء الحجاب» نمی شود با پیامبر معامله کرد. یک انسان تبهکار، «من وراء الحجاب» دارد حرف می زند؛ این باید برود حضور حضرت، خب چه زمانی به حضور حضرت می رود؟ در صورتی که حجابِ گناه نداشته باشد. اگر نداشت، آن وقت حضوراً زیارت می خواند می گوید «السلام علیک»؛ اما اگر «من وراء الحجاب» باشد چگونه می تواند بگوید «السلام علیک»؟! مخاطب او چه کسی است؟! 🔸 ماه پُربرکت نشان می دهد که وجود مبارک حضرت یعنی (صلی الله علیه و آله و سلم) می تواند بسیاری از این و همه جا خود را نشان بدهد؛ در این صلواتی که در هر روز ماه شعبان هنگام زوال خوانده می شود، در بخش پایانی این صلوات آمده است که خدایا! این ماه که ماه پیامبر است، او را شفیعِ مشفّع ما قرار بده و او را طریقِ مَهیع قرار بده! 📚 درس خارج فقه قرض – جلسه 19 تاریخ: 1394/02/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» برگزار می گردد نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» با حضور و ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی روز پنجشنبه 4 اسفند در محل کتابخانه آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم برگزار می گردد. ✴️ نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» ✴️ ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی ✴️ دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی ✳️ زمان: پنج‌شنبه 4 اسفند، ساعت 10 صبح ✳️ مکان: قم، مسجد اعظم، کتابخانه آیت‌الله بروجردی(ره) 🖌 حضور برای عموم آزاد است. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 592 1. موحّدان (اهل كتاب) مجوس 🔸 نهی از اهانت به مجوس اگر چه مجوس از یهود و نصارا پایین ‌ترند، در اسلام از حقوق بشری و حرمت انسانی برخوردارند. ابوالحسن حذّاء می ‌گوید: نزد امام صادق (ع) بودم. كسی از من پرسید: طلبكارت چه كرد؟ گفتم: او مردی زنازاده است... . امام صادق (ع) نگاه تندی به من كرد. گفتم: فدایت شوم او مجوسی است كه با مادر و خواهرش ازدواج می‌ كند. فرمود: مگر این كار در دین آن‌ها ازدواج (نكاح) نیست؟[1] یعنی به سبب مجوسی بودن نمی ‌توان او را زنازاده دانست.[2] [1]. علل الشرائع، ج2، ص540). [2]. در شریعت مجوس برخلاف دیگر ادیان آسمانی و دین مبین اسلام ازدواج با محارم (مادر، خواهر، دختر) جایز است، و این مطلب در بسیاری از منابع روایی و فقهی ما آمده است (برای نمونه رجوع شود به الكافى، ج5، ص574 و ج‌7، ص146؛ تهذیب الاحكام، ج9، ص365 [روی أَنَّ رَجُلاً سَبَّ مَجُوسِیاً بِحَضْرَةِ ...]؛ مختلف الشیعة، ج9، ص93ـ94). 📚 مفاتیح الحیات ص 320. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر انسان به گناه عادت كرد دیگر اختیاری از خود ندارد 🔸 در قرآن كریم چند كسب مطرح است یك سلسله كسب‌های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب‌های حقیقی است كه آن مكسوب، حاكم بر كاسب است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر انسان به گناه عادت كرد دیگر اختیاری از خود ندارد 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: در قرآن كریم چند كسب مطرح است یك سلسله كسب‌های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب‌های حقیقی است كه آن مكسوب، حاكم بر كاسب است. آن كسب‌های اعتباری كه كاسب، حاكم بر مكسوب است كسب مال است كه انسان مالی یا عین یا منفعت یا انتفاعی را كسب می‌ كند. خداوند در قرآن كریم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾ یعنی مرد هر كسبی كرد مال اوست، زن هر كسبی كرد مال اوست. 🔸 یك سلسله مسائلی است كه اگر كسب كرد خودش در اختیار آن مكسوب قرار می ‌گیرد؛ اینكه در سوره مباركه مؤمنون و مانند آن فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾ اگر كسی معاذ الله بیراهه رفت، گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد، به دروغ، به خیانت، به حرام، به اعتیاد معاذ الله عادت كرد، این را كسب كرد، قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت الآن كه این صفت را كسب كرد، خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد می ‌رود چون عادت كرد. اگر خدای ناكرده به حرام عادت كردیم به گناه عادت كردیم چشممان، گوشمان، زبانمان در اختیار مكسوب است. كاسب اختیار دارد، مال در اختیار كاسب است ولی اگر خدای ناكرده صفت بدی را كسب كرد این كاسب در اختیار مكسوب است كه در سوره مؤمنون فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/22 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
فیض سرشار

🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است. این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ‌ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra