eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه 1442 🔹 خمر بهشتی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خمر بهشتی 🔹 اگر کسی سؤال بکند آیا شهدا, آیا جانبازان، با اینکه تحصیلی نکردند، به عقلی می ‌رسند؟ پاسخ آن مثبت است، برای اینکه در سوره مبارکه «انفال» فرمود اگر اهل تقوا بودید: ﴿یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾؛ فرق بین حق و باطل، صدق و کذب، خیر و شرّ، زشت و زیبا، روا و ناروا را خدا به شما عطا می ‌کند; او یقیناً «عنداللّهی» است، وقتی «عند الله» بود برابر آخر سوره مبارکه «قمر»، یقیناً آن را دارد. این‎طور نیست که لذّت عقلی فقط مختصّ علما و مخترعان و کاشفان باشد، اینها هم دارند. فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾;[1] این در سوره مبارکه «انفال» است. چه سوره مبارکه «بقره»، چه سوره مبارکه «آل عمران», فرمود شهید «عند الله» است. اگر «عند الله» بود بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» مصداق کامل خود را پیدا می ‌کند; دیگر ما چه می‌ خواهیم؟ اگر کسی «عند الله» بود, لذّت «عنداللّهی» تجلّی اسمای الهی، صفات الهی، ملاقات اسمای الهی، ملاقات صفات الهی، از آن لذت ‌ها برتر که فرض نمی ‌شود; بنابراین اینها برای آن بزرگواران هم هست. 🔹 مطلب دیگر این است که فرمود این بهشتی‌ ها، ما به اینها جامِ شرابی می ‌دهیم که اینها با این لذّت می ‌برند ﴿وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبینَ﴾;[2] ما نَهرهای شراب داریم. این خَمر[دنیایی]، خمری است که نمی ‌گذارد به جایی برسد; مثل اینکه قمر در کنار آفتاب قرار گرفته است. آن وقت انسان متحیر است. این که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ».[3] یک وقت انسان متحیر راه ‌گم‌ کرده است، یک وقت که چندین راه دارد; مثل انسان تشنه ‌ای که در بیابان است، راه چشمه را گُم کرده و متحیر است; این یک حیرت مذمومی است. یک وقت به دامنه رسید، ده‌ ها چشمه جوشان زلال و خنک و گواراست این متحیر است که از کدام بنوشد! این «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ» برای آن مرحله است. وقتی نَهر شراب هست، این نَهر دیگر نمی ‌گذارد عقل فعّال باشد؛ لذا انسان متحیر است. فرمود ما چنین شرابی را آماده کردیم، تنها در خُمره نیست، نَهر روان است. عقل را می ‌کند، نه بیهوش! آن نور الهی که ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[4] است, طوری ظهور می ‌کند که انسان متحیر است, حتّی عقل کلّ عرض می ‌کند: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ». فرمود آن مرحله اینها نشاطی دارند، لذّتی بهشتی ‌ها با هم دارند، این جام شراب را از دست یکدیگر برای تفکّه و نشاط و لذّت بیشتر «تنازع» می ‌کنند. این کَندَنِ محمود است، نه مذموم. طبیب اگر دوا دهد در آن دوا شفا بُوَد ٭٭٭ حبیب اگر جفا کند در آن جفا وفا بُوَد مخصوصاً آن حبیبی که دارد وفا می‌ کند و جفایی هم در کار نیست. 🔹 بارها به عرض شما رسید اگر در بهشت یاد کسی باشد که چه خلافی کرد، وجود مبارک اگر ـ معاذالله ـ یادش باشد که با چه کرد; برای او بدترین جهنم است, اصلاً یادش نیست; این خداست! کاری که خدا می ‌کند او مقلِّب قلب است. ما اگر کسی نسبت به ما بد کرد، دو سه تا کار می‌توانیم بکنیم: یکی اینکه به روی او نیاوریم، یکی اینکه در غیاب او هم چیزی نگوییم، یکی اینکه نسبت به او محبّت بکنیم، همین! اما هر چه محبت می ‌کنیم، او پیش خودش شرمنده است. ما کاری بکنیم که این شَرم از او گرفته بشود، این دیگر مقدور ما نیست. ما باید در درون او تصرّف بکنیم و این مطلب را از خاطره‌ او بگیریم، ما که «مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ»[5] نیستیم؛ لذا از این قبیل کار از ما ساخته نیست; اما از خدا ساخته است. وقتی او از یاد کسی می ‌برد که بد کرده است، اصلاً یادش نیست. خودش را با سایر شهدا یکسان می ‌بیند، اصلاً یعنی اصلاً! هیچ یادش نیست که نسبت به وجود مبارک بد کرده است; این خداست! تنها کسی که می ‌تواند دل را زیر و رو بکند و خاطره ‌ای را از دل بکَند و به هیچ وجه, به نحو سالبه کلیه یادش نباشد، خداست! [1]. سوره انفال، آیه29. [2]. سوره محمد، آیه15. [3]. ر. ک: علم الیقین(ملا فیض کاشانی), ص101 و منظومه سبزواری, ج5, ص176. [4]. سوره نور، آیه35. [5]. تهذیب الأحكام، ج‏2، ص74. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 7 تاریخ: 1395/11/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: اساس پرهیز [و رژیم غذایی]، مدارا كردن با بدن است.[1] امام رضا (علیه السلام) می‌ فرماید: خواب [به موقع و به اندازه] به تن، قدرت و نیرو می‌ بخشد.[2] [1] . رَأْسُ الْحِمْیةِ الرِّفْقُ بِالْبَدَنِ (بحار الانوار، ج59، ص141). [2] . ... أَنَّ النَّوْمَ... قِوَامُ الْجَسَدِ وَ قُوَّتُه (بحار الانوار، ج59، ص316). 📚 مفاتیح الحیات ص 105 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ برگزار می شود 🔸معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری معاونت تبلیغ حوزه های علمیه ، گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ را برگزار می نماید. این همایش با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در روز شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ برگزار می گردد. لینک حضور در جلسه: https://www.balagh.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 تصویری ▫️ پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ 🔹 🔹 تاريخ انتشار پیام: 1400/05/16 ▫️ لینک آپارات: کیفیت خوب https://aparat.com/v/zBTNE 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 1442 🔹 قسم به قلم 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قسم به قلم 🔹 قرآن كریم در طلیعه نزول خود به چند چیز یاد كرد: یكی به مسطورات و مكتوبات كه در سایهٴ , چهره‌ نمایی می ‌كند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾.[1] اگر به قلم سوگند یاد می ‌كند به لحاظ كتابت است و اگر به كتابت حرمت می ‌نهد به لحاظ مكتوب است و اگر مكتوب و مطبوع, كرامتی دارند، برای آن است كه حق است، از باطل دور و صدق است، از كذب جدا و خیر است، از شرّ فاصله دارد و حَسن است که از قبیح جداست. 🔹 مطبوعات, رسالت مهمّ آنها در است، یپرهیز از باطل ‌روی؛ در است، پرهیز از دروغگویی؛ در است, پرهیز از شرّخواهی؛ در است, پرهیز از قبیح‌گویی. 🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می‌باشد و باطل است و كذب، از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند, به چنین مسطورات و مكتوباتی سوگند یاد كند. 🔹 در بین كسانی كه از اصحاب مطبوعات‌ هستند و از صحابه طبع و نشر هستند، مردان بزرگی بوده و هستند، در حوزه‌ ها این ‌طور, در دانشگاه‌ ها این‌ طور, در سطح جامعه این ‌طور. همیشه مردان بزرگ در هر رشته‌ ای بودند و صاحبان خدمات و قدم و قلم در هر صحنه ‌ای بودند كه امیدوار هستیم به بركت نظام اسلامی این گسترش پیدا كند و , جامعه را اداره كند و كشوری كه سابقه كهن درباره علم و فرهنگ داشت, حافظ و صائن علم و فرهنگ و تمدّن و تدین خود باشد! [1] . سوره قلم، آیه1. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1394/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: بهترین سرمایه خبرنگار است/ راستگویی ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه است 🔹 به مناسبت 17 مرداد، روز خبرنگار و در تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از فرمایشات ارزنده حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران که در سال های گذشته ایراد فرمودند را از نظر می گذرانیم. 🔹 تاکید بر لزوم وجود در وجود خبرنگاران و گزارشگران! جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنه ‌ای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست همچنین از یک روح ملکوتی متنعم است که آن در اختیار همه نیست. 🔹 ایشان با تشریح و صدق در مخبر اظهار داشتند: یک صدق خبری است و یک صدق مخبری، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری. 👇👇👇👇👇
🔹 راستگویی، ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه معظم له را ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه دانستند و خاطرنشان کردند: اول باید راستگو باشیم که این مربوط به است و بعد باید محقق باشیم، خبر را از منبع اصلی ‌اش به دست بیاوریم که صدق خبری داشته باشد، صدق خبری به وسیله آزمایش ها و آموزش ها و اطلاع رسانی ‌ها و مبادی دیگر حاصل می ‌شود، اما صدق مخبری را در کنار سجاده و مسجد و حسینیه باید جستجو کنیم در هیچ جا انسان را راستگو نمی ‌کنند خیلی از خبرنگارها و گزارشگرها هستند که زود خریدوفروش می‌ شوند. 🔹 راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه! ایشان با بیان این مطلب که "راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه است." فرمودند: نه صدا و سیما این هنر را دارد که شما را راستگو بکند نه مبادی دیگر، اگر مسجد و حسینیه و دعا و نماز و مناجات خدای ناکرده اثر نکرد مطمئن باشید این کالا در هیچ جا پیدا نمی‌شود و آنچه می ‌ارزد راستگو بودن است. یک انسان راستگو می‌ رود ، می‌فهمد ، درس می‌ خواند، از راه صحیح پیدا می‌ کند تا چیزی برای او روشن نشد نمی‌ گوید زیرا معتقد است ائمه فرمودند «كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» یعنی شرف فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین اساس کار این است آقایان که صدق مخبری را فراهم بکنید، راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه است. 🔹 ، راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل! ایشان صداقت را راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل عنوان کردند و فرمودند: صداقت در فرهنگ دین معطر است و عطر را هر شامه ‌ای می‌پذیرد ، این نیازی به درس خواندن ندارد، اینها جزء و جنبه بین المللی بشر است، حرف صدق و گزارش صدق برای گوش شنوا آشنا است، اینکه می ‌بینید رسانه های جمعی، اخبار و سخنان رسانه‌ های صهیونیستی، رسانه‌ های استکباری، رسانه‌ های خرید و فروشی، رسانه‌ های خبر فروش ، تلاش و کوشش کرده اند که آمریکا را موجه جلوه بدهند ولی نتوانسته اند، به خاطر این است که این اخبار جانبدارانه، مانند زباله بدبویی است که شامه فطرت بشر از آن گریزان و بیزار است. ولی بر عکس آن صدای ضعیفی که از عراق و افغانستان بر می ‌خیزد و در همه عالم هم می ‌پیچد و به گوش همه می ‌رسد، همه هم او را قبول دارند برای این است که این یک است ، این خبر، است. 🔹 باید تلاش کنیم از لذت ببریم! معظم له تاکید داشتند: اگر کسی خدای ناکرده در باندبازی ها در جناح بازی ها در خبر سازی ها در خبر فروشی‌ ها یک مدتی عادت بکند، آن وقت گوشش را می ‌بندد و دیگر از دروغ گفتن ارتزاق می‌ کند بنابراین تمام تلاش و کوشش همه ما باید این باشد که از خبر راست لذت ببریم، هم محققانه و هم متحققانه عمل کنیم تا جهان سخن و خبر ما را بپذیرد. 🔹 لزوم تحلیل و تعلیل توسط ! ایشان با توصیه بر وجود بخش های تحلیلی و تعلیلی برای دادن سبقه علمی به اخبار اذعان داشتند: شما باید در کنار اخبار یک بخش تحلیلی هم داشته باشید، خبر یک آدم باسوادی می ‌خواهد که خبر شناس باشد، صدر و ساقه خبر را بشناسد، اطلاع رسانی جزء سواد نیست، اطلاعات مانند کشکول است، تحلیل خبر، مبدأ خبر، منشأ خبر و جوشش خبر از کجا درآمده، چرا این گونه شده، این می‌ شود تحلیل و تعلیل، وگرنه فلان حادثه آنجا اتفاق افتاده برای مخاطبی که قدرت تحلیل ندارد بی ثمر است. 🔹 ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند: اگر ان‌ شاء ‌الله رسانه‌ های گروهی بعد از اینکه شدند و خبرهای راست فراهم کردند این اطلاع رسانی را که دروازه علم است زمینه قرار بدهند و سپس بنام تعلیل و تحلیل خبر وارد خود علم بشوند آن‌گاه می توانند جلوی خیلی از رسانه‌ های بیگانه را بگیرند. منبع:news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فروش ویژه در ایام محرم/ تخفیف مجموعه آثار مرکز نشر اسراء مرکز بین المللی نشر اسراء، ناشر اختصاصی مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در قالب این طرح، کتابهای خود را با 30% تخفیف در اختیار علاقه مندان به آثار معظم له قرار می دهد. مرکز بین المللی نشر اسراء، ناشر اختصاصی مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی، همزمان با آغاز ماه محرم الحرام، مجموعه آثار معظم له با موضوع حادثه عاشورا و سیره اباعبدالله الحسین از جمله کتاب«عقل در پرتو نهضت حسینی»، «حماسه و عرفان» ، «کوثر کربلا»، «کوثر اربعین»، «گنجور عشق» و همچنین مجموعه سخنرانی های تصویری معظم له در دهه های محرم با عنوان «لسان الصدق» را تا پایان این ماه، با 30% تخفیف در اختیار علاقه مندان به آثار معظم له قرار می دهد. این طرح تا پایان ماه محرم الحرام ادامه خواهد داشت. علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر به سایت نشر اسراء www.nashresra.ir و یا با شماره فروشگاه مرکزی 7- 02537765356 تماس حاصل نمایید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 جامعه عاقل و عالم ▫️ []:«بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا جهل را، سفاهت را، بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را کند؛ آن وقت این مردمی که از گزند جهالت رهیدند و از آسیب سفاهت نجات پیدا کردند می شوند . 📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ تاریخ: 1400/05/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره بیماری كه گزارش درستی از بیماری خود به پزشك نمی ‌دهد می ‌فرماید: كسی كه بیماریش را از پزشك پنهان كند به بدنش خیانت كرده است.[1] امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: اسراف در اموری است که مال را تباه كند و به بدن زیان رساند.[2] در این روایت زیان رساندن به بدن از مصادیق اسراف به شمار رفته که از گناهان بزرگ است. [1] . مَنْ كَتَمَ الأَطِبَّاءَ مَرَضَهُ خَانَ بَدَنَهُ (غرر الحكم، ص484). [2] . ... انَّمَا الإِسْرَافُ فِیمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَنِ... (الكافى، ج4، ص53). 📚 مفاتیح الحیات ص 105 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1442 🔹 حفظ عظمت سیدالشهداء 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حفظ عظمت سیدالشهداء 🔹 شناخت نهضت همراه با شناخت بعثت جد بزرگوارش (علیهم السلام) است؛ آن صحنه جهانی پر شور و شر را وجود مبارك پیامبر با معجزه قرآن حل كرد، ولی صحنه پر آشوب عصر اموی و خاورمیانه را با بهترین خون و برجسته ‌ترین اسارت حل كرد و این شهادت آمیخته با اسارت، عِدل آن قرآن كریم است. اگر وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»,[1] ارزیابی و هماهنگی آن بعثت و این نهضت، سند گویای این مطلب است. بنابراین اولین مطلب آن است كه به صورت متن وضع جهان در عصر بعثت روشن بشود، دوم اینكه به صورت متن وضع جهان در عصر نهضت معلوم بشود، سوم اینكه وجود مبارك رسول گرامی دو عنصر محوری هدفش بود، چه اینكه وجود مبارك حسین‌ بن ‌علی (سلام الله علیهما) هم دو عنصر محوری هدفش بود و مطالبی كه مربوط به این مسائل است. 🔹 مطلب دیگر اینكه ما عرض می‌ كنیم «السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ نُوحٍ نَبِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ‏ إِبْرَاهِیمَ‏ خَلِیلِ اللَّهِ‏ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ مُوسَى كَلِیمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ»[2] شما باید كه آن نقاط برجسته‌ این انبیا را در قرآن بررسی كنید و استنباط كنید یك، همه اینها را در نهضت جستجو كنید دو، تا روشن بشود در كدام مقطع، در كدام مقتل و در كدام گفتار و رفتار و كردار حسین ‌بن‌ علی وارث كدام پیامبر بود سه. وقتی وجود مبارك عیسای مسیح دارد در قرآن ﴿فَلَمّا أَحَسَّ عیسیٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾[3] وقتی كفر علنی شد، از باطل به ظاهر آمد، محسوس شد، قطعی شد، عملاً اینها كفر می ‌ورزند وجود مبارك عیسیٰ گفت: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾ وجود مبارك ابی عبدالله هم «فلما احس منهم الكفر قال «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی»»[4] این «هل من ناصر» الآن هم هست! این می ‌شود وارث عیسای مسیح، الآن هم وجود مبارك حسین ‌بن ‌علی دارد استنصار می ‌كند، از همه شما یاری می‌ طلبد و یاری كردن شما به است. 🔹 الآن شما امام صادق ‌هستید، وارثان اولیای الهی هستید؛ منتها كاری كه از و جلال و شكوه حسین‌ بن ‌علی می‌ كاهد نقل نكنید، برای اینكه خود حضرت هنگام تودیع به بچه‌هایش فرمود: «فلا تَشكُوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم»؛[5] مبادا شكایت كنید گرسنه هستید! ولی نان نخواهید تشنه اگر آب بخواهد ننگ نیست، ولی گرسنه اگر نان بخواهد ننگ است. چیزی از كسی نطلبید، چیزی كه از جلال شما كم می ‌كند نگویید، چیزی كه از عظمت شما می ‌كاهد نگویید، خب این را به بچه‌ های پابرهنه ‌اش گفته! فرمود: «لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» دیگر حاضر نیست كه با زبان ما چیزی گفته بشود كه از جلال و عظمت حسین‌ بن ‌علی كم بشود! خودش فرمود: «فلا تَشُكُّوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» چیزی كه از عظمت شما بكاهد نگویید، شما ـ ان‌ شاء الله رحمان ـ نه تنها از عظمت حسین ‌بن ‌علی نكاهید، از عظمت خودتان هم نكاهید! [1]. دعائم‌الاسلام، ج1، ص28؛ كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص647. [2]. كامل الزیارات، ص206 و 207. [3]. سوره آل عمران، آیه52. [4]. ر.ک: اللهوف علی قتلی الطفوف، ص116 و 117؛ «قَالَ وَ لَمَّا رَأَی الْحُسَینُ(علیه السلام) مَصَارِعَ فِتْیانِهِ وَ أَحِبَّتِهِ عَزَمَ عَلَی لِقَاءِ الْقَوْمِ بِمُهْجَتِهِ وَ نَادَی هَلْ‏ مِنْ‏ ذَابٍ‏ یذُبُ‏ عَنْ‏ حَرَمِ‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏(صل الله علیه و آله و سلّم)‏ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یخَافُ اللَّهَ فِینَا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا هَلْ مِنْ مُعِینٍ یرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِی إِعَانَتِنَا...». [5]. موسوعة كلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 592. 📚 سخنرانی در جمع مبلغین حوزه تاریخ: 1387/10/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تفسیر تسنیم جلد 60 » 📗آیه 35 تا 64 سوره مبارکه نور 📗آیه 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان ♦️ منتشر شد. 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/k03320 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: خدای بی‌ شریك با صدقه از بیماری و درد جلوگیری می ‌كند؛[1] همچنین می ‌فرماید: با دست‌ های چرب و آلوده نخوابید و اگر كسی چنین كرد و دچار اختلال شیطانی شد كسی را جز خود ملامت و سرزنش نكند؛[2] نیز می‌ فرماید: كم‌ خوری ریشه همه درمان ‌هاست.[3] [1] . إِنَّ اللَّهَ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَیدْفَعُ بِالصَّدَقَةِ الدَّاءَ (الكافى، ج4، ص5). [2] . لا یبِیتَنَّ أَحَدُكُمْ وَ یدُهُ غَمِرَةٌ، فَإِنْ فَعَلَ فَأَصَابَهُ لَمَمُ الشَّیطَانِ فَلا یلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ (الفقیه، ج4، ص6). [3] . الْحِمْیةُ رَأْسُ كُلِّ دَوَاء (طب النبی، ص19). 📚 مفاتیح الحیات ص 105 و 106 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 آرزوی شهادت ▪️ «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز است و بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آن‌گاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای گریه كن! «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ»؛ ای كاش در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این «یا لَیتَنِی» است، است و است، پس این پیام، زنده است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز اول ماه 1443 ▪️ معماران جامعه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معماران جامعه ▪️ در هم امنیت تأمین است، هم اقتصاد و فرهنگ بیمه است، هم استقلال و آزادی حاصل است، چون منظور از این عدالت تنها احكام فقهی و فرعی و فردی نیست. خدای سبحان برای بر‌قراری نظم جامعه همگان را به دعوت كرده است و رسول گرامی اسلام (علیه وعلی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود من مأمور به اجرای عدل هستم، اگر خدا امر كرد من مأمور اجرایم: ﴿وَأُمِرْتُ لأَعْدِلَ بَینَكُمُ﴾[1]. با این عدل مردم امنیت را احساس می‌ كنند، هیچ كسی به دیگری ستم نمی ‌كند؛ نه بیراهه می ‌رود نه راه دیگری را می ‌بندد؛ نه خلاف می كند نه خلافی را امضا می‌ كند؛ نه زیر بارستم می‌ رود نه ستمگری را امضا می ‌كند. هم كشورشان تأمین است، هم جامعه ‌شان تأمین است، هم مسائل فردی‌ شان حاصل است. ▪️ هر مشكلی چه در دولتمردان چه در شهروندان عمومی و عادی داشته باشیم، می‌بینیم محصول است. اگر كسی از حدّ خود گذشت مزاحم دیگری است و این مزاحمت با امنیت هماهنگ نیست. نهضت سالار شهیدان برای این است كه ما هم را بشناسیم [و] در استیفای آن كوتاهی نكنیم، هم را به رسمیت بشناسیم [و] در تأدیه آن كوتاهی نكنیم. اگر جامعه ‌ای عادل باشد یقیناً عاقل هم می ‌باشد، عدالت اجتماعی با هماهنگ است. ▪️ وقتی از وجود مبارك امیر مؤمنان علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) سؤال كردند چیست، فرمود عدل آن است كه هر كسی هر حقّی را در جای خود قرار بدهد، هر چیزی را در جای خود بنهد. عدل یك مهندسی و است؛ هر كسی در جای خود قرار بگیرد، هر مسئولی در پُست و سمت خود واقع بشود، هر حرفی در جای خود گفته بشود، هر كاری در جای خود انجام بگیرد این یك معماری خوبی است، یك مهندسی خوبی است. چرا ما از خانه مستحكمِ بنیانِ مرصوصی احساس امنیت می ‌كنیم؟ چون پایه ‌های آن، دیوارهای آن، در و پیكر آن و سقف آن مهندسی‌شده است. هر حرفی جایی دارد و هر جایی حرف مناسبی دارد، برای آن است كه اگر حرف نابجا بود رنج ‌آور است و اگر در جایی آن حرف مناسب گفته نشد احساس كمبود می ‌شود. فرمود هر چیزی را شما در جای خود قرار بدهید این معنای عدل است. عاقل كسی است كه هر كاری را در جای خود انجام می‌دهد، هر حرفی را در جای خود می‌زند، هر نوشته‌ ای را در جای خود می ‌نگارد، گفتار او، رفتار او، نوشتار او، قیام و قعود او بجاست. ▪️ جامعه از لذت می‌برد، جامعه را افراد عاقل می‌ سازند، اینها هستند، اینها مهندسان جامعه ‌اند. اگر دولت است اعضایش را افراد عاقل عادل می‌ سازنند، اگر شهروندان‌ اند این‌ چنین است، اگر یك است این‌ چنین است. نهضت یعنی مردم را عاقل‌كردن یعنی عادل‌كردن، مردم را عادل‌كردن یعنی عاقل‌كردن. [1]. سوره شوری، آیه 15. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود آن جامعه است/ کسانی می توانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنان مهمی در گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم با محوریت «مسئولیت اجتماعی» ۱۴۰۰ که به همّت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری معاونت تبلیغ حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مجازی با حضور بیش از ۸۵ هزار نفر از طلاب و مبلغان دینی در سایت بلاغ و عبرات برگزار شد، بیان داشتند: اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود آن جامعه است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد خونش را داد تا جهل را سفاهت را بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را عاقل و عالم کند. ▫️ ایشان اظهار داشتند: مردمی که فکر می کنند، مردمی که فکر می کنند مردمی که فکر می کنند این مردم ستون دین اند و جامعه اسلامی را اینها تأمین می کنند در برابر دشمنان اینها می ایستند. این تعبیر ستون دین که درباره نماز گفته شد درباره نمازگزاران راستین هم صادق است اگر نماز ستون دین است آنها که نماز را اقامه می کنند آنها هم ستون دین اند این بیان نورانی حضرت در آن نامه 53 نهج البلاغه می درخشد که فرمود: «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة». آن مردمی که سقفی فکر می کردند درباره آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ» اما مردمی که فکر می کنند می اندیشند و نماز را که است اقامه می کنند، خودشان ستون دین اند. ▫️ معظم له در بیان وظیفه مبلغان بیان داشتند: وظیفه مبلّغان و ما اهل بیان و بنان این است که هم خود در این راه صاحب قلم و صاحب نفس و صاحب فکر و اندیشه و انگیزه باشیم هم جامعه را با بنان و بیانمان زنده نگه بداریم جامعه را ستون دین بکنیم. این اغراق نیست این گزاف نیست. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: کسانی می توانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند. متن کامل سخنرانی معظم له https://b2n.ir/z07011 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra