eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه به افتاد ◽️ به اطلاع کلیه مدیران محترم مراکز آموزشی اسرا می رساند ضمن تسلیت ارتحال آیت الله العظمی و با توجه به پیام حضرت آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه، که مقرر بود روز شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شود، در تاریخ دیگری برگزار می گردد . ◽️ و روز شنبه حوزه های علمیه و حوزه قم اعلام شده است و از روز یک شنبه آغاز می گردد. ◽️ ضمنا تاریخ برگزاری آیین آغاز سال جدید متعاقبا اعلام می گردد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
◽️ پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی محمد سعید حکیم ▪️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال مرجع عالیقدر آیت الله العظمی را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا الیه راجعون ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر آیة الله العظمی ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی و سانحه سنگینی برای حوزه های علمیّه بود. این رخداد تلخ و مصیبت عظمی را به عموم پیروان قرآن و عترت به ویژه حضرت بقیة الله (أرواح من سواه فداه) تعزیت و به خاندان مکرّم حکیم تسلیت و علو درجه آن فقیه راحل را از خدای سبحان مسئلت داریم. جوادی آملی محرم ١٤٤٣ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: ما اهل بیت (علیهم السلام) [در بیماری] فقط از خرما پرهیز می‌كنیم... زیرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (علیه السلام) را در بیماری ‌اش از خوردن خرما پرهیز داد.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: ای علی! آغاز و پایان غذایت نمك باشد، زیرا نمك شفای هفتاد درد است كه كمترینش جنون، جذام و پیسی است.[2] [1] . لَكِنَّا أَهْلُ بَیتٍ لا نَحْتَمِى إِلاَّ مِنَ التَّمْرِ... قَالَ: لأَنَّ نَبِىَّ اللَّهِ حَمَی عَلِیاً مِنْهُ فِى مَرَضِهِ (الكافى، ج8، ص291). [2] . یا عَلِی! ابْدَأْ بِالْمِلْحِ وَ اخْتِمْ بِهِ، فَإِنَّ الْمِلْحَ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِینَ دَاءً أَذَلُّهَا الْجُنُونُ وَ الْجُذَامُ وَ الْبَرَصُ (تحف العقول، ص12). 📚 مفاتیح الحیات ص 115 و 116. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه 1443 🔹 حبل متین 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حبل متین 🔹 وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: اگر خواستید خدا با شما حرف بزند قرآن بخوانید، خواستید با خدا حرف بزنید نماز بخوانید. فرمود: قرآن که است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»،[1] این طناب را خدا آویخت، نه انداخت! درست است که ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾[2] و شاید صدها بار شنیدید که خدا باران را نازل کرد یعنی به زمین انداخت، قرآن را نازل کرد یعنی به زمین آویخت، نه انداخت، یک طرفش به دست اوست! کتابی که یک طرفش به دست اوست و یک طرفش به دست ماست، چرا او را نگیریم؟! این است که فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ﴾،[3] حبل انداخته مشکل خودش را حلّ نمی کند، یک حبل آویخته که به جای بلند بسته است اعتصامش سودآور است و مشکل آدم را حلّ می کند، فرمود این طناب را بچسبید، این طناب انداخته شده باشد به جایی که مشکل خودش را حلّ نمی کند، این طناب آویخته است، نه انداخته! این با «انزلنا المطر» خیلی فرق دارد. نازل کردن باران به انداختن این قطرات است، نازل کردن قرآن به آویختن این است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛ شما این را بگیرید و البته محکم! شاید مطلب بیشتری برای آدم حلّ بشود. ما خیال می کنیم او را انداخت. در همان سرزمین هم فرمود: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛[4] لذا اعتصام کنید و این حبل را بگیرید. [1]. غرر الاخبار، ص62. [2] . سوره قدر، آیه1. [3] . سوره آل عمران، آیه103. [4]. غرر الاخبار، ص62. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: با آب سرد استنجاء كنید، زیرا بواسیر را درمان می‌ كند.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: آب سرد، غذا را در معده هضم می ‌كند.[2] امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: بیماری ‌ها را جز سه چیز درمان نکند‌: دعا، صدقه و آب خنک.[3] [1] . اسْتَنْجُوا بالماءِ البارِدِ، فإنَّهُ مَصَحَّةٌ لِلْبَواسِیرِ (الجامع الصغیر، ج1، ص153). [2] . الْمَاءُ الْبَارِدُ... یذِیبُ الطَّعَامَ فِى الْمَعِدَةِ... (مكارم الاخلاق، ص156). [3] . لا یذْهَبُ بِالأَدْوَاءِ إِلاَّ الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَةُ وَ الْمَاءُ الْبَارِدُ (مستدرك الوسائل، ج2، ص98). 📚 مفاتیح الحیات ص 116. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نظریه پردازی 🔹 آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است است هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این است؛ آنکه است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. 🔸 تاریخ پخش پیام: 1400/06/09 لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات: https://aparat.com/v/IQaxV 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 1443 🔹 کارگزار دنیاپرست 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کارگزار دنیاپرست 🔹 وجود مبارک حضرت امیر برای معاویه مرقوم فرمود؛[1] بعد از رحلت پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دست ما را بستید و ما را خانه ‌نشین کردید، ما حرفی نزدیم. بی ‌رویه اموال مسلمین را صرف می ‌کرد، من صریحاً گفتم شما بین «نثیل و معتلف»[2] دارید زندگی می‌ کنید، این کار را نکنید! 🔹 فرمود: کسانی که قدرت مالی به دست آنها رسید، ایران و روم فتح شده بود، تمام سرمایه ‌های سنگین ایران ‌زمین به عراق و حجاز رفته؛ همین منطقه خاصی که آنها بودند. فرمودند شما کارتان فقط بین «نثیل و معتلف» است، به حکومت و حاکمان عصر گفت. فرمود شما مثل شتر دارید زندگی می ‌کنید. شتر دو بُعد بیشتر ندارد: شرق و غربش «نثیل و معتلف» است. یعنی «مرتع» که علف می ‌خورند. ـ جسارت است ـ آن‎جا که مدفوع می ‌ریزند. الآن هم تمام تلاش یک عده بین آشپزخانه و دستشویی است، که چه غذایی بخورند و کجا تحویل بدهند؛ این را گفته است! فرمود شما خودتان را بررسی کنید. زندگی شما فقط دو حدّ دارد: یکی «نثیل»؛ دیگری «معتلف». از آشپزخانه چه چیزی در می ‌آید؟ شما چه چیزی تحویل دستشویی می ‌دهید؟ این را در نهج البلاغه گفته است. 🔹 اگر هیأت حاکمه و کارگزاران این چنین باشند، یا سر از در می‌آورد یا سر از درمی‌آورد، یا سر از روی میز درمی ‌آورد یا سر از زیرمیز در می ‌آورد. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه 75. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه 3؛ «...إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَیهِ بَینَ نَثِیلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ...». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/10/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: آب جوشانده برای هر چیزی مفید است و هیچ زیانی ندارد.[1] روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر امیرمؤمنان (علیه السلام) وارد شد و چون او را تب ‌دار یافت، به او فرمود تا سنجد [عناب، سپستان] بخورد.[2] [1] . الْمَاءُ الْمَغْلِىُّ ینْفَعُ مِنْ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَ لا یضُرُّ مِنْ شَىْ‏ءٍ (مكارم الاخلاق، ص157). [2] . دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ عَلَی أمیرالمؤمنین وَ هُوَ مَحْمُومٌ، فَأَمَرَهُ أَنْ یأْكُلَ الْغُبَیرَاءَ (الدعوات، ص157). 📚 مفاتیح الحیات ص 116. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 تسبیح ▪️ در ماه مبارك رمضان فرمودند شما مهمان خدا هستید، «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومكم فیه عبادة»؛ گذشته از آن دستورهای خاصی كه دارید اما همین كه بخوابید برای اینكه خوب بگیرید و خوب بخوانید، این خواب شما عبادت است. نَفَسی كه در ماه مبارك رمضان می‌كشید عبادت است: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومكم فیه عبادة». این برای ماه مبارك رمضان است. ▪️ اما در ; فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ فرمود این كسی كه در ماه محرّم، یك آه می‌كشد این عبادت است! این چه ماهی است؟! این دین می‌خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارك رمضان، ماه عبادت قرار دهد. این شخص در محفل عزای حسینی نشسته یا در كوی و برزن مشغول حركت است، ناله‌ای، آهی از دلش برمی‌خیزد، فرمود این ناله عبادت است، این آه عبادت است. برای ، كسی آه بكشد عبادت است: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». ▪️ انسان می‌تواند ماه محرّم خود را ماه مبارك رمضان كند، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ اگر مهموم شد غمگین شد برای ، عبادت است؛ اگر اهتمام ورزید كه نام حسین‌بن‌علی(سلام الله علیهما) را احیا كند، عبادت است؛ اگر همّتش بود، عبادت است. آن ماه مبارك رمضان است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومكم فیه عبادة»، این ماه محرّم است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». آپارات: https://aparat.com/v/dEQiX 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/04/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1443 ▪️ کرامت و عدالت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کرامت و عدالت ▪️ نامه ای معاویه برای علی بن ‌ابی ‌طالب نوشت و خواست به وجود مبارك علی بن ابی‌ طالب توهین كند ـ چه مقامی دارد حالا بازوهایشان بسته است و عده زیادی را هم فقط با یك طناب بسته ‌اند ـ ببینید معاویه درباره بستن گردن علی چه گفت، یزید درباره بستن بازوان دختر علی چه گفت و علی در جواب معاویه چه نوشت و دختر علی در برابر یزید چه فرمود. نامه رسمی معاویه برای وجود مبارك حضرت امیر این است [كه] علی [علیه السلام] یادت هست كه آن روز طناب به گردنت گذاشتند «أُقَادُ كَمَا یقَادُ الْجَمَلُ‏» ـ معاذ الله ـ مثل یك شتر سركش تو را آوردند و از تو بیعت گرفتند ـ این كار را كردند! طناب به گردن علی ‌بن ‌ابی ‌طالب انداختند صاحب غدیر را بُردند گرفتار سقیفه كردند ـ این نامه رسمی بود از دربار معاویه برای علی ‌بن ‌ابی‌ طالب و وجود مبارك حضرت امیر حالا دارد جواب می‌ دهد. فرمود: معاویه! «وَ قُلْتَ إِنِّی كُنْتُ أُقَادُ كَمَا یقَادُ الْجَمَلُ‏ الْمَخْشُوشُ‏ حَتَّى أُبَایعَ‏ وَ لَعَمْرُ اللَّهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ»؛[1] فرمود معاویه راست می ‌گویی با گردن بسته من را بردند، ولی خواستی من را كوچك كنی [اما] این نشان عظمت من است. من زیر بار ظلم نمی ‌روم مگر اینكه مرا ببندند و ببرند. تو خواستی مرا رسوا كنی، خودت رسوا شدی. تو خواستی مرا تحقیر كنی، ولی به جلال من شهادت دادی. تو ثابت كردی كه من سقیفه را با گردن بسته قبول كردم، نه با گردن باز، با دست بسته قبول كردم نه با دست باز. ▪️ همین بیان را به پسر معاویه می ‌گوید؛ فرمود تو خیال كردی بازوهای ما را بستی ما را اسیر كردی؟! ما عزیزیم و شما ذلیلید: «أَ ظَنَنْتَ‏ یا یزِیدُ حَیثُ‏ أَخَذْتَ‏ عَلَینَا أَقْطَارَ الْأَرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ كَمَا تُسَاقُ الْأُسَرَاءُ أَنَّ بِنَا هَوَاناً عَلَیهِ وَ بِكَ عَلَیهِ كَرَامَةً ... فَمَهْلًا مَهْلًا»[2] همان حرف علی است! اینجا می‌ گوید تو با بازوهای بسته ما را آوردی، خیال كردی ما حقیریم و تو عزیزی؟! خیر، در تمام روی زمین زن و مردی به عزت ما نیست. همه سخن از است، سخن از است. این حرف ها، است، حرف های است، حرف هایی است كه ندارد، حرف هایی است كه دارد؛ گویا الآن همین حرف را می ‌زند. [1] . نهج‌البلاغه، نامه 28. [2] . اللهوف على قتلى الطفوف، ص 181. شام 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: سوز تب را با بنفشه و آب سرد بشكنید.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: ما اهل بیت تب را فقط با پاشیدن آب سرد بر خود و خوردن سیب درمان می ‌كنیم[2] همچنین می ‌فرماید: سیب بخورید كه حرارت بدن را خاموش و درون را خنک می‌ كند و تب را می‌ زداید[3] و نیز می ‌فرماید: برای درمان تب شكر را بكوب در آب حل كن و صبح به ناشتا و هنگام غروب بنوش[4] و باز می ‌فرماید: شانه به سر زدن تب را می‌ برد.[5] [1] . اكْسِرُوا حَرَّ الْحُمَّی بِالْبَنَفْسَجِ وَ الْمَاءِ الْبَارِدِ (تحف العقول، ص110). [2] . عَنْ أَبِى عَبْدِاللَّهِ قَالَ: ذُكِرَ لَهُ الْحُمَّی، قَالَ: إِنَّا أَهْلُ بَیتٍ لا نَتَدَاوَی إِلاَّ بِإِفَاضَةِ الْمَاءِ الْبَارِدِ یصَبُّ عَلَینَا وَ أَكْلِ التُّفَّاحِ (الكافى، ج6، ص356). [3] . كُلِ التُّفَّاحَ، فَإِنَّهُ یطْفِئُ الْحَرَارَةَ وَ یبَرِّدُ الْجَوْفَ وَ یذْهَبُ بِالْحُمَّی... (المحاسن، ج2، ص551). [4] . اسْحَقِ السُّكَّرَ ثُمَّ امْخُضْهُ بِالْمَاءِ وَ اشْرَبْهُ عَلَی الرِّیقِ وَ عِنْدَ الْمَسَاءِ... (الكافى، ج8، ص265). [5] . ... وَ الْمَشْطُ لِلرَّأْسِ یذْهَبُ بِالْوَبَاءِ. قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا الْوَبَاءُ؟ قَالَ: الْحُمَّی... (الكافى، ج6، ص488). 📚 مفاتیح الحیات ص 117. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 🔹 روز شنبه 17 مهر ماه 1400 🔹ادامه مبحث ارث: ساعت 9 صبح 🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. ⬅️ 📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد. 🆔 @adminesra 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شاگردان خلیل حق 🔹 در بخشی از قرآن فرمود به اینکه «وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» .ملکوت کاری به عالم ملک ندارد! ما رویت و دیدن را روزی کردیم. شما شاگردان خلیل حق هستید! فرزندان خلیل حق هستید! بخش پایانی سوره مبارکه حج این است که «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ» این «مِلَّةَ» منصوب به اغراء است؛ شما هستید! دین پدرتان را بگیرید... 👇👇👇👇👇
💠 شاگردان خلیل حق 🔹 در بخشی از قرآن فرمود به اینکه «وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» .ملکوت کاری به عالم ملک ندارد! ما رویت و دیدن را روزی کردیم. شما شاگردان خلیل حق هستید! فرزندان خلیل حق هستید! بخش پایانی سوره مبارکه حج این است که «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ» این «مِلَّةَ» منصوب به اغراء است؛ شما هستید! دین پدرتان را بگیرید، شناسنانه پدرتان را حفظ کنید! او ملکوتی شد شما هم بشوید؛ لذا در سوره اعراف فرمود: «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» او رویت کرد، در تعبیر فارسی ما دیدن و نگاه کردن، نگاه کاری است که مقدمه رویت است. در عرب نظر است و رویت و در فارسی نگاه است و دیدن. فرمود او دید، شما بنگرید که ببینید «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ». ملکوت چه کاری به آسمان شناسی دارد؟! این چه کار به زمین شناسی دارد؟ این چه کار به علوم حوزوی و دانشگاهی دارد؟! این علمی است که نه در حوزه است و نه در دانشگاه؛ این علم در کنار نمازشب است، این علم در کنار زیارت عاشورا است، این علم در کنار زیارت جامعه کبیره است، این علم در کنار زیارت های دیگر است، این علم در کنار اعتکاف است، این علم در کنار اربعین گیری است! «مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعينَ صَباحا» فرمود: «مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعينَ صَباحا ظَهَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِه». به ما گفتند شما شاگردان خلیل حق هستید، فرزند خلیل حق هستید، چرا درباره ملکوت نمی اندیشید؟ می شود طلبه ای نخواند و بعد موفق بشود و بشود؟! این چنین نیست! یا می شود اهل نباشد، اهل نباشد، این چنین نیست! 🔸 تاریخ پخش پیام: 1400/06/09 لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات: https://aparat.com/v/IQaxV 🆔 @a_javadiamoli_esra