eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بیان لطیف آیت الله العظمی جوادی آملی از تعبیر قرآن کریم درباره معراج پیامبر گرامی اسلام! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سوره مبارکه نجم: در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾، سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این‎ طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد... . 👇👇👇👇
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سوره مبارکه نجم ، با بیان اینکه تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، بیان می دارند: 🔸 تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، متفاوت است. در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی‏ لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع می‌شود، فرمود موسی آمد! از آن به بعد ﴿وَ قَرَّبْناهُ نَجِیا﴾؛ اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾، سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این‎ طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد، از اوّل موسای کلیم، طبق قرارداد و وعده‌ ها و اذن الهی آمد! این گروه را می‌ گویند اینها سالک مجذوب هستند؛ یعنی اوّل یک مقدار راه را باید بروند، بعداً فیض الهی شامل حال ایشان بشود. اینها سالکی هستند که بعداً جذبه الهی نصیب آنها می ‌شود، اینها مشکلی ندارند، برای اینکه آن مقداری که مربوط به خودشان بود به طور عادی راه را رفتند، بعد فیض و جذبه الهی نصیب آنها شد؛ گرچه همه توفیقات با فیض الهی است. 🔸 معظم له در ادامه اظهار داشتند: آن مقداری که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾ است، آن قسمت مربوط به روح انسان است؛ مثل الآن! در اینجا درس و بحث که روحانی نیست، ما بدنی داریم که از راه دور و نزدیک به این مسجد می‌ آییم، جایی هم می‌ نشینیم، با وسیله ‌ای هم می ‌آییم، حرف‌ می‌ زنیم، حرف می ‌شنویم، اینها بدنی است؛ اما آن مطالبی که می ‌فهمیم که در مسجد نیست، مربوط به بدن نیست. اینکه ما از آن مرحله ‌ای که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، بپرسیم آن‎جا بُراق حضور داشت یا نه؟ اصلاً آن‎جا جای بدن نیست تا جای بُراق باشد! الآن صحیح است که از ما سؤال بکنند که شما از منزل تا مسجد با چه وسیله‌ای آمدید؟ می ‌گوییم یا پیاده آمدیم یا با فلان وسیله آمدیم. این جا هم که می ‌نشینیم، یک مکان معینی است که می ‌نشینیم، یک زمان معینی است می ‌نشینیم، حرف ‌می ‌زنیم، حرف‌ می ‌شنویم، اینها بدنی است، اینها درست است؛ اما این مطلبی که می ‌فهمیم، این کجاست؟! این مربوط به بدن نیست. 🔸 ایشان ادامه دادند: جریان معراجِ حضرت، تا آن‎ جا که مربوط به بدن بود، رفتن بود، امثال آن حالا یا با بُراق بود یا با غیر بُراق بود، امر بدنی و امثال آن است؛ اما از آن بخشی که مربوط به قلب مطهّر حضرت است، فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎جا دیگر جا برای بُراق نیست، جا برای بدن نیست، اصلاً سؤال راه ندارد؛ مثل اینکه درباره خود ما هم این جا سؤال راه ندارد. در عین حال که ما بدن داریم، حرف می ‌زنیم، حرف می ‌شنویم، این مطالب بدنی نیست. در عین حال که حضرت بدن داشت، سیر بدنی و مکانی داشت؛ اما آن مطالب فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎ جا دیگر جا برای بُراق و بدن و امثال آن نیست. منبع: درس تفسیر سوره مبارکه نجم ـ جلسه 12 https://b2n.ir/j83243 http://news.esra.ir/home 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ، وَ اقْضِ لِي فِيهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ، يَا مَنْ لا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ وَ السُّؤَالِ، يَا عَالِماً بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ. خدایا مرا در این ماه به سوی کارهای شایسته هدایت فرما، و حاجتها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفدهم ماه 1443 🔹 صلای محبوب 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صلای محبوب 🔹 سید علی خان مدنی (رضوان الله تعالی علیه) در همان مقدمه شرح صحیفه می ‌گوید وقتی وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به رفت و برگشت، از حضرت سؤال کردند شما که به معراج مشرّف شدید سخنانی گفتید سخنانی شنیدید، آن سخنانی که شنیدید به لهجه چه کسی بود؟ به هر حال شما صوتی شنیدید کلامی شنیدید حرفی شنیدید، می ‌گویید خدا این طور گفت، اینها را شما شنیدید که نقل می ‌کنید، این سخنان به لهجه چه کسی بود؟ 🔹 گفت ذات اقدس الهی می ‌دانست که به لهجه علی با من حرف می ‌زد. کفی بذلک فخرا! خدا ـ معاذالله ـ حنجره که ندارد، این حرف را باید ایجاد کند، این حرف را به لهجه چه کسی ایجاد می ‌کند؟ فرمود چون علی محبوب من بود و خدا می‌ دانست، به لهجه علی این کلمات را ایجاد کرد. این مطلب را این سید بزرگوار در اوّل همان شرح صحیفه سجادیه نقل می‌ کند که حشر او و همه علما با قرآن و عترت باشد! 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 14 تاریخ: 1396/11/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
34.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 16 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/KBGmt لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 17 🔸 نماز شب، پله صعود انسان به سوی کمال است. 🔸 رحمت رحیمیه كه برای مومنان است مقابل دارد و آن غضب برای كفار است ولی ، مقابل ندارد و اصل بر رحمانیت برای همه بشر است. چون رحمت خداوند عام و وسیع است جایی برای غضب وجود ندارد؛ به همین دلیل امام سجاد فرمودند ای كسی كه رحمتت بر غضبت سبقت دارد. امام این جهان، رحمت و غضب كه بگیر و ببندد است ماموم است؛ پس در كل جهان اگر با خدا بخواهیم سخن بگوییم در دستگاه خدا ظلمی نیست و عذاب یا تنبیه و یا مقدمه عذاب و ... است. 🔸 انذار بیش از تبشیر در جامعه و مردم اثر دارد؛ غالب مردم از روی خدا نماز صبح را می‌خوانند اما این همه برای نماز شب وجود دارد و افراد كمتری آن را می‌خوانند در حالی كه نماز شب مركب است و انسان بدون مركب نمی‌تواند آسمانی شود. پیامبر برای ، براق داشت و ما هم مركبمان برای بالارفتن، است. 📚 تفسیر سوره الرحمن جلسه 20 تاریخ: 1396/09/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 7 🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 7 🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛ هواخواهی؛ خواه در بخش وهم و خیال كه اندیشه را آسیب می‌رساند و خواه در بخش عقل عملی كه شهوت و غضب را سركش می‌كند، باید با عقل نظر و عقل عمل در بخش اندیشه و انگیزه تعدیل شود؛ این همان جهاد اوسط است كه بین عقل و نفس مبارزه هست. 🔹 در عرفان, جنگ و مبارزه بین عقل و قلب است؛ عقل می‌خواهد بفهمد و قلب می‌خواهد ببیند، آن حقیقت فهمیدنی نیست. قلب به عقل می‌گوید با مفهوم نمی‌شود به حقیقت بار یافت و عقل می‌گوید من «راجل» هستم و بیش از مفهوم، ابزاری ندارم. این «لَیسَ‏ الْخَبَرُ كَالْمُعَاینَةِ» ناظر به همین تمایز اساسی بین علم حصولی و علم حضوری است. ابزار عقل, مفهوم است و علم حضوری; اما مركب راهوار عقل عملی و قلب, شهود است. گذشته از اینكه تفاوت اساسی بین جهاد اوسط و اكبر هست که در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است و در جهاد اكبر بین عقل و قلب مبارزه است، بین حكمت و عرفان مبارزه است و بین حصول و حضور جنگ است... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/LHjno 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ، وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ، وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ، بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ. خدایا مرا در این ماه به برکتهای سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش، و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت ای نوربخش دلهای عارفان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هجدهم ماه 1443 🔹 زمینه دل 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زمینه دل 🔹 اگر دلی مستعدّ درمان باشد و این قرآن در آن دل بتابد، یقیناً شفا را به همراه دارد: ﴿وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾ اما همین قرآن، ﴿وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا﴾؛ همین قرآن نه قرآن دیگر، همین قرآن وقتی بر قلب تبهكاران می ‌تابد آن دل سیاه‌ تر می ‌شود؛ چرا؟ چون به مبارزه با این نور می ‌پردازد، ﴿یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ﴾ می ‌شود، همین مبارزه كردن علیه نور، مایه تیره‌ تر شدن دل های آنهاست؛ مثل اینكه شما برای مهمان های خودتان یك ظرف گلابی پخته و شیرین و پرآب حاضر كردید، بعضی از مهمان ها سالم ‌اند و برخی به بیماری دستگاه گوارش مبتلایند، آن كه سالم است این میوه را می ‌خورد و فربه می ‌‌شود، آن كه زخم معده دارد همین گلابی بر دردش می ‌افزاید؛ همین گلابی است كه دردآور است نه چیز دیگر. 🔹 برای مؤمنین هیچ شبی به عظمت نیست كه عبادت یك شبه به اندازه عبادت هزار ماه است، برای تبهكاران هم هیچ شبی بدتر از شب قدر نیست، چون معصیت در شب قدر كه با معصیت در سایر شب ها یكسان نیست. پس یك امر نسبت به دو زمینه مختلف، دو اثر گوناگون دارد: ﴿وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾؛ اما ﴿وَ لاَ یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَاراً﴾. همین قرآنِ كوه‌ افكن اگر بر قلب مؤمن بتابد را مستحكم‌ تر می ‌كند: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ و اگر همین قرآ‌ن بر دل سیاه سیه‌ دلان كه ﴿فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ است بتابد، چون آنها عكس ‌العمل نشان می ‌دهند مضطرب ‌تر می ‌شوند. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 23 🆔 @a_javadiamoli_esra
22.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 17 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/FXdvm لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
حضور فعال مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیش از 300 عنوان اثر پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آقای صفایی سیرت مدیر مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء از حضور فعال این مرکز در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با عرضه بیش از 300 عنوان اثر خبر داد و بیان داشت: مرکز بین المللی نشر اسراء، متولی چاپ، نشر و توزیع آثار ، مطابق سنوات گذشته با حضور فعال و تأثیرگذار در فعالیت های فرهنگی در نمایشگاه بین المللی قرآن دارد و با عرضه جدیدترین محصولات خود در نمایشگاه شرکت نموده است. 👇👇👇👇
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آقای صفایی سیرت مدیر مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء از حضور فعال این مرکز در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با عرضه بیش از 300 عنوان اثر خبر داد و بیان داشت: مرکز بین المللی نشر اسراء، متولی چاپ، نشر و توزیع آثار ، مطابق سنوات گذشته با حضور فعال و تأثیرگذار در فعالیت های فرهنگی در نمایشگاه بین المللی قرآن دارد و با عرضه جدیدترین محصولات خود در نمایشگاه شرکت نموده است. 🔸 مدیر مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء در پاسخ به جدیدترین آثار این مرکز در نمایشگاه، اظهار داشت: مجلدات 61 و 62 تفسیر شریف ، کتاب ارزشمند به سه زبان فارسی، اردو و عربی و همچنین مجلدات 33 و 34 از که شرح و تفسیر مباحث فلسفی کتاب اسفار ملاصدرا است از جمله کتابهای جدیدی است که در این نمایشگاه به مخاطبان عرضه می شود. 🔸 همچنین جلد دوازدهم شرح زیارت جامعه کبیره، جلد 3 و 4، کتب فقهی ایشان مانند و و همچنین کتاب جلد 7، و از دیگر آثاری است که در این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در غرفه نشر اسراء ارائه می گردد. 🔹 گفتنی است بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش»، از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت ماه هر روز، از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. 📚 علاقمندان علوم قرآنی می توانند جهت تهیه آثار بیانی و بنانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء واقع در مصلی امام خمینی، شبستان، طبقه دوم، غرفه شماره 59 مراجعه و آثار مورد نیاز خود را تهیه نمایند. مصاحبه کامل: https://b2n.ir/s18503 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 18 🔸 سوز دل و خواندن دعا در شب های قدر، موجب ایجاد رحمت خداست. 🔸 بعضی از سوختن هاست كه ‌ای كاش نمی ‌سوخت و بعضی از سوختن هاست كه خوب شد سوخت. وقتی زباله بسوزد بوی بد او رهگذر را متأثر می ‌كند، ولی وقتی می ‌سوزد شامه را معطر می ‌كند. دل اگر زباله شد آن وقتی هم كه بسوزد و دود بشود بدبو است؛ ولی دل اگر عود بود وقتی بسوزد می ‌شود. 🔸 دلی كه در تمام مدت عمر جای كینه و جای توجه به غیر خدا و جای رقابت بی جا بود، جای حسد بود، جای دوئیت بود، جای عناد بود این زباله اگر بسوزد دودش و بویش عابر را متأثر می ‌كند؛ ولی آن دلی كه جای بود، جای بود، جای بود، جای و و بود این عود است، این اگر بسوزد فضا را معطر می ‌كند. پس اگر دل ما سوخت و دیدیم اثر نكرد، باید بر خویشتن خویش بنالیم و این زباله را عود كنیم، این «لیلة القبر» را كنیم، آن‌گاه است كه با دریای عذاب فروكش می ‌كند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1380/09/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
شب قدر؛ بهترین زمان بهره‌برداری از قرآن کریم و ولایت اهل بیت (ع) / بکوشیم لیلة القدر باشیم نه لیلة القبر! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی فرمودند: دلی که حاوی اندیشه های الهی است لیله القدر است و دلی که حاوی اندیشه های شیطانی است لیله القبر... . 👇👇👇👇
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مراسم شب قدر بیان کرد: در ایام شهادت حضرت علی (علیه السلام) و شب های قدر به سر می بریم. این زمان در اثر این دو خصوصیت به این دو وزنه وزین ثقلین مرتبط است یعنی هم به که در شب قدر نازل شد و هم به که سید اوصیا در این ایام به شهادت رسیده است؛ لذا بهترین زمان برای بهره‌برداری از قرآن کریم از یک سو و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) از سوی دیگر است. 🔹 ایشان افزودند: از رسول گرامی اسلام (ص) رسیده است که «دوروا مع کتاب الله حیث ما دار» درباره امیرالمومنین (ع) هم رسیده است که «علی مع القرآن و القرآن مع علی» و «علی مع الحق و الحق مع علی، یدور معه حیثما دار» هر جا قرآن است علی حضور دارد و هر جا علی است قرآن حاضر است، لذا همین را وظیفه ما دانستند و گفتند هر جا قرآن است شما باشید. 🔹 معظم له با اشاره به جایگاه (س) فرمودند: اگر درباره صدیقه کبری (س) آمده است که این بانو لیله قدر است به عنوان تمثیل است و نه تعیین؛ زیرا چهارده معصوم همگان لیله قدر‌اند. هر جا قرآن است قدر است و هر جا عترت است قرآن است، پس اگر فاطمه زهرا لیله قدر است آن سیزده معصوم دیگر هم لیله قدر‌اند و از آن جهت که این چهارده نور یک واقعیت ‌اند. ایشان تاکید کردند: اگر ما که شیعه این خاندانیم در خدمت قرآن کریم باشیم و لیله قدر! چون این قرآن در قدر و در لیله قدر نازل شده است. تفاوت لیله القدر و لیله القبر 🔹 استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت لیله القدر و لیله القبر فرمودند: بزرگانی که در این رشته کوشیده ‌اند به ما گفته‌ اند برخی ها و برخی ها . آن دل ها که ظرف معارف قرآن است لیلة القدر است، آن دل ها که اندیشه‌ های مرده از یک سو، انگیزه‌ های مرده از سوی دیگر در آن می‌ ریزد آن لیلة القبر است و نه لیلة القدر! کسی که در او ظهور ندارد، تصمیم زنده در او ظهور ندارد، عزم و اراده زنده در او ظهور ندارد، هر چه در او جا می‌گیرد یا اندیشه‌ های مادی است که مرده است یا انگیزه‌های دنیایی است که مرده است، چنین انسانی لیلة القبر است و نه لیلة القدر. 🔹 ایشان با تاکید بر لزوم پرهیز از اندیشه های مرده فرمودند: آنچه که به طبیعت بر می ‌گردد مرده است آنچه به اوصاف رذیله بر می ‌گرد جسد سرد دارد، به اختلاف و کینه و عداوت و حرص و آز و فرومایگی و مانند آن بر می ‌گردد مرده است، اگر کسی در جان او اندیشه‌ های مرده دسته‌ بندی شد و در دل او انگیزه‌ های مرده تعبیه شد، چنین انسانی در درون خود قبر دارد و نه قدر! و اگر کسی دارای اندیشه ‌های زنده بود در بخش جزم علمی، و دارای انگیزه‌ های زنده بود در بخش عزم عملی، چنین شخصی هم در بحث های علمی مطالب زنده را می ‌فهمد هم در مسائل عملی عزم و اراده زنده در جانش ظهور می ‌کند، چنین انسانی است. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: اگر ما خواستیم تشخیص بدهیم که لیلة القبریم یا لیلة القدر باید تمام این اندیشه‌ ها و انگیزه ‌های علمی را از یک سو و تمام انگیزه‌ ها و عزم و اراده عملی را از سوی دیگر بر قرآن کریم عرضه کنیم، چون کتاب الهی حیٌ لا یموت است هم علمش زنده است هم دستور عملی‌ اش زنده است، اگر علم او زنده بود باید اندیشه‌ های علمی ما در ترازوی علم زنده قرآن توزین بشود و اگر رهنمود عملی او زنده است انگیزه‌ های عملی ما باید در این ترازوی زنده ارزیابی بشود تا بفهمیم لیلة القبریم یا لیلة القدر! 🔹 ایشان ضمن اشاره مجدد به مقام بلند حضرت زهرا (س) اظهار کردند: پس اگر درباره (س) گفته شد لیله قدر است حق است اما تعیین نیست، تمثیل است چون لیله قدر درباره ذوات مقدس دیگر هم صادق است و این حصر حصر مطلق نیست حصر نسبی و اضافی است چون شیعیان اینها هم هر یک می ‌توانند به نوبه خود باشند منتها آنها در اوج و در مرتبه برتر و بالاتر، پیروان آنها در مرتبه نازل تر. منبع: سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شب 19 رمضان، 1380 شمسی لینک خبر: https://b2n.ir/b38933 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 8 🔹 تاكنون روشن شد كه مرز اخلاق و عرفان كاملاً از هم جداست؛ لذا جريان فنّ اخلاق به عنوان «جهاد اوسط» مطرح است كه بين عقل و نفس است و جريان عرفان به عنوان «جهاد اكبر» مطرح است كه مبارزه بين عقل و قلب است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 8 🔹 تاكنون روشن شد كه مرز اخلاق و عرفان كاملاً از هم جداست؛ لذا جريان فنّ اخلاق به عنوان «جهاد اوسط» مطرح است كه بين عقل و نفس است و جريان عرفان به عنوان «جهاد اكبر» مطرح است كه مبارزه بين عقل و قلب است. از بيانات نوراني امير مؤمنان(عليه أفضل صلوات المصلّين) استفاده مي‌شود كه از آن حضرت سؤال كردند توحيد و عدل چيست؟ فرمود: توحيد «أَنْ‏ لَا تَتَوَهَّمَهُ» و عدل «أَنْ لَا تَتَّهِمَهُ»؛ اگر كسي بخواهد در فضاي عرفان موحّد باشد، مبادا به مفهوم بسنده كند، به برهان حتي به برهان صدّيقين اكتفا كند، زيرا برهان و مفهوم و امور ذهني حجاب‌ هستند; يعني يك وقت است مي‌گوييم علم حجاب است يا حجاب اكبر است و آن زمانی است كه عالِم مغرور مي‌شود، اين يك فنّ اخلاقي است. 🔹 امّا يك وقت گفته مي‌شود علم حجاب است; يعني سرمايه يك حكيم يك سلسله از مفاهيم است، يك؛ مفهوم حجاب است بين عالِم و مصداق، دو؛ عالِم مي‌خواهد به سراغ مصداق و حقيقت برود، مفهوم نصيب او می شود که يك حجاب غليظي بين عالِم و معلوم، آنچه در خارج است «معلوم بالعرض» است، «معلوم بالعرض» در دسترس عالِم نيست، آنچه معلوم «بالذّات» است همين حجاب است و همين «جِدار» و ديوار؛ لذا علم حجاب اكبر است. اين بحث, بحث اخلاقي نيست تا ما بگوييم فلان عالِمي كه منزّه از غرور و خودبيني است او در حجاب نيست، بلكه هر عالِمي از پشت پردهٴ مفهوم مي‌خواهد به حقيقت برسد و از پشت پردهٴ مفهوم به حقيقت رسيدن ميسور نيست. اين سخن نوراني امير مؤمنان(سلام الله عليه) كه فرمود توحيد آن است كه خدا را توهّم نكني; يعني به ذهن نياوري که اين توهّم در برابر تخيّل و تعقّل نيست، اين توهّم همان تصوّر و ادراك ذهني است، چون خدا منزّه از آن است كه به ذهن بيايد و عدل هم آ‌ن است كه خدا را متّهم نكنيم... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/nWq5N 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احتجاج 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به استدلال كنید. 👇👇👇👇