💠
رسالت مجلس🔹 #مجلس در نظام اسلامی تقریباً در آن منطقة الفراغ قرار گرفته است؛ آنجاهایی كه مشخص است و احكامش معین است، آنها را #شورای_نگهبان به عهده می گیرد؛ هم قانون نوشته را به نام قانون اساسی هم قانون نانوشته را به نام شرع و شریعت، شورای نگهبان به عهده می گیرد. 🔹 بخش وسیع مملكت را #قانون_نانوشته اداره می كند؛ قانون نوشته، همین قانون اساسی كه اصولش مشخص است. مصوبات مجلس باید مطابق با شریعت باشد و مطابق با قانون اساسی؛ تطبیق مصوبات مجلس با #قانون_اساسی سهل است برای اینكه قانون اساسی، اصول مدون شفاف و روشنی دارد؛ اما اینکه مطابق با شریعت باشد این كار دشواری است، قانونی است نانوشته، بسیار تلاش و كوشش می خواهد تا استنباط بشود و با #وضع_روز و #حجت_بالفعل تطبیق بشود تا بگویند این لایحه و این مصوبه یا این طرح مخالف با شریعت نیست یا مخالف با شریعت است. 🔹 كار #شواری_نگهبان چه از نظر تطبیق با قانون اساسی چه از نظر تطبیق با شریعت در منطقة الفراغ نیست چون مشخص است و آنها باید بررسی كنند، كار مجلس در منطقة الفراغ است؛ شما روی موضوعات كار میكنید كه چگونه #سیاست مملكت (داخل و خارج)، #اقتصاد مملكت (داخل و خارج) و #مسائل_فرهنگی (داخل و خارج) تنظیم بشود. منطقة الفراغ معنایش این نیست كه شریعت آمده یك شركت سهامی تشكیل داده گفته این منطقه برای من است آن منطقه برای شما! منطقة الفراغ را هم شریعت خط كشی كرده گفته منطقه ای است مباح منطقه ای است تخییر یعنی شما در این مدار اگر بخواهید دور بزنید باید از اینجا شروع بكنید به آنجا ختم بشود و مانند آن. منطقة الفراغ منطقه خالی از شریعت نیست بلکه شریعت در آنجا دست ما را باز گذاشته است؛ اما گفته كه شما باید قانون آزاد را با #قانون_گذار_آزاده تحویل بدهید، قانون گذار اگر آزاده نبود یعنی رادمرد نبود و گرفتار بند بود، این هرگز به قانون آزاد دسترسی پیدا نمی كند. #روز_مجلس_شورای_اسلامی #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضرت استاد تاریخ: 1387/09/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 511
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
تزويج مؤمن
امام موسي كاظم (ع) به عمّه اش براي كمك به محمّد بن جعفر براي پرداخت مهريه همسرش نوشت: در قيامت براي [قدرت] خدا سايه اي است كه زير آن سايه نمي آرمد، جز پيامبر يا جانشين پيامبر يا مؤمني كه برده اي مؤمن را آزاد كرده يا مؤمني كه بدهكاري مؤمني را پرداخته، يا مؤمني كه مؤمن مجردي را از بي همسري رهانده باشد.[1]
[1] . إِنَّ لِلَّهِ ظِلاًّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لا يَسْتَظِلُّ تَحْتَهُ إِلاّ نَبِىٌّ أَوْ وَصِىُّ نَبِىٍّ أَوْ عَبْدٌ أَعْتَقَ عَبْداً مُؤْمِناً أَوْ عَبْدٌ قَضَي مَغْرَمَ مُؤْمِنٍ أَوْ مُؤْمِنٌ كَفَّ أَيِّمَةَ مُؤْمِنٍ (قرب الاسناد، ص123).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 313
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابهّت عالمان ربانی🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه پیشه باشد یا اصول پیشه باشد یا تبلیغ پیشه باشد کار او #تأمین_رزق خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل تر از هر چیزی می ترسد! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابهّت عالمان ربانی🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به ما فرمود که علم صحیح «العِلمُ میراثی ومیراثُ الأَنبِیاءِ قَبلی» و نشانه ارث هم این است که «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ» اگر یک #عالم_دینی علم را برای رضای خدا یاد گرفت همه چیز از او حریم می گیرند و هراس دارند، همه چیز! 🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه پیشه باشد یا اصول پیشه باشد یا تبلیغ پیشه باشد کار او #تأمین_رزق خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل تر از هر چیزی می ترسد! 🔹 اینکه چیزی نمی توانست #امام_راحل (رضوان الله علیه) را و همچنین علمایی که در این حدّ بودند را مرعوب بکند، مرحوم #سید_حسن_مدرس را، مرحوم #حاج_فضل_الله_نوری را، سایر علمای بنام را چیزی نمیتوانست مرعوب بکند، برای اینکه اینها مرعوب می کردند «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ»؛ هیچ چیز اینها را نمی ترساند. #سالروز_شهادت_آیت_الله_مدرس #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق ـ مدرسه سعادت تاریخ: 1381/01/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 513
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
رسول خدا (ص) فرمود: به یكدیگر هدیه دهید، تا با هم دوست شوید، زیرا هدیه كینه ها را از دل می زداید[1]؛ همچنین فرمود: هدیه، دوستی می آورد و برادری را شایسته و زیبنده می كند و كینه را می زداید. به یكدیگر هدیه دهید تا به هم محبت یابید.[2]
[1] . تَهَادَوْا تَحَابُّوا تَهَادَوْا، فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِالضَّغَائِنِ (الكافى، ج5، ص144).
[2] . الْهَدِیةُ تُورِثُ الْمَوَدَّةَ وَ تَجْدُرُ الأُخُوَّةَ وَتُذْهِبُ الضَّغِینَةَ وَتَهَادَوْا تَحَابُّوا (بحار الانوار، ج74، ص166).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 313
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ششمین سالگرد آیت الله موسوی اردبیلی
▫️ حیات طیّب و پربرکت فقیه رحیل حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مشحون از توفیقات الهی بود.
برخی ها در هر جا ظهور پیدا کنند منشأ برکت اند هم شاگردان خوب تربیت می کنند هم مردم بزرگ و بزرگوار تربیت می کنند ... از این جهت یک انسان جامع الاطرافی بود که حیات پربرکتی داشت... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 متن کامل پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت سالگرد آیت الله موسوی اردبیلی
أعوذ بالله من اللشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین و صلی الله جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین و فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین بهم تولّی و من أعدائهم نتبرّء الی الله».
▫️ حیات طیّب و پربرکت فقیه رحیل حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مشحون از توفیقات الهی بود. این بزرگوار در محفل درس آیت الله العظمی محقق داماد جزء چهره های شاخص آن محفل وزین علمی و فقهی بودند. دوران درس و بحث را با فضلای نام آور آن روز گذراندند. از نظر مقامات علمی به لطف الهی به حد کفایت رسیدند. یک چهره موفق کارآمدی بودند. قبل از پیروزی انقلاب در صحنه انقلاب به همراه امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) فعالیت فراوانی داشتند. با بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و سایر بزرگان کوشش فراوانی داشتند.
بعد از پیروزی انقلاب وارد صحنه اجتماعی از یک سو، سیاسی از سوی دیگر، مدیریت از سوی سوم، حوزه از سوی چهارم، دانشگاه از سوی پنجم، مسائل اجتماعی و رسیدگی به بسیاری از امور مردمی از سوی ششم و هفتم وارد شدند. در همه این امور به لطف الهی کارآمد بودند.
▫️ وقتی در شورای عالی قضایی همکاری می کردیم بسیار سرآمد بود؛ هم دقیق بود هم امین. اداره دستگاه قضا بعد از شهادت شهید بهشتی و همچنین شهید قدوسی به عهده ایشان بود، گرچه در زمان حیات آن بزرگان سهم وافری داشتند. بعد از رحلت شهید بهشتی اداره دستگاه قضا به عهده ایشان بود که خیلی مدیرانه و مدبرانه اداره می کردند.
از نظر این فراغتی که از دستگاه قضا پیدا کردند به کارهای حوزوی و دانشگاهی رسیدند هم کار حوزه را جداگانه تدریس داشتند و می رسیدند هم کار دانشگاه را ملفّقاً و مرکّباً با حوزه اداره می کردند. این دانشگاه مفید از ذخائر پربرکت ایشان است.
▫️ کارهای اجتماعی که در تهران داشتند چه در بخش تولید چه در بخش های عبادت در مسجد تهران، این هم سرآمد بود به لطف الهی. اینکه درباره بعضی از امور آمده است که ﴿وَ جَعَلَنِی مُبارَكاً أَینَ ما كُنْتُ﴾ همین است. برخی ها در هر جا ظهور پیدا کنند منشأ برکت اند هم شاگردان خوب تربیت می کنند هم مردم بزرگ و بزرگوار تربیت می کنند هم اقتصاددان خوب و ورزیده تربیت می کنند و اداره می کنند هم طلاب و دانشگاه را دانشگاهی را خوب تربیت می کنند؛ از این جهت یک انسان جامع الاطرافی بود که حیات پربرکتی داشت و این دانشگاه پربرکت دانشگاه مفید از ذخائر ایشان است. آن کارهای حوزوی ایشان هم که سرجایش محفوظ است.
بنابراین این بزرگوار از آن روزی که من با ایشان آشنا شدیم یعنی تقریباً هفتاد سال قبل تا زمان رحلت ایشان که شش سال قبل رحلت کرده اند جز فضیلت و خوبی چیزی از ایشان نداریم.
«رضوان الله تعالی علیه، رحمة الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا و السلام علیکم و علی من اتبع الهدی و رحمة الله و برکاته».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام سالگرد حضرت آیت الله موسوی اردبیلی
تاریخ: آذر سال 1401
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ظهور باطن🔸 آنها که در درونشان یک #بیماری هست خیال می کنند همیشه می توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی کنیم؟! نه، ما اظهار می کنیم... . #کلیپ_هفته #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ظهور باطن🔸 فرمود: «مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ»؛ انسان آنچه در #درون دارد، به هر حال به وسیله ابزار و ادوات ظاهر می شود، حالا یا با نوشتنش یا با گفتنش یا با رفتنش یا با حرکات و سکناتش بیان می شود. برخی از کارهاست که هر کسی آن جلوه ها را نمی بیند، فقط معصوم است که می بیند. الآن کسی که پشت این دیوار حرف می زند، ما می توانیم بفهمیم زن است یا مرد است، این چیز روشنی است؛ سنّ او کم است یا بزرگسال است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ عرب است یا عجم است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ اما پاک است یا ناپاک، این را ما نمی فهمیم. 🔸 در قرآن به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود اگر ما بخواهیم کاری می کنیم که ﴿لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ﴾؛ از طرز حرف زدن آنها برای تو روشن بشود که اینها منافق هستند یا مؤمن؛ خدا این طور روشن می کند! 🔸 فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می آید؛ چه بهتر که در درونش #اسرار_الهی باشد که اگر برون آمد #روح_و_ریحان باشد و فضا را معطّر کند، چه بهتر از این؟! ما موظّف هستیم که #تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می کند، چه ما بخواهیم چه نخواهیم؛ ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم. آدم خوب ﴿جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ او که قصد نشان دادن ندارد. ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، #طهارت می فهمند. 🔸 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به #نظام، به #جامعه، به مردم، قصد #خیانت دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک #بیماری هست خیال می کنند همیشه می توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی کنیم؟! نه، ما اظهار می کنیم. 🔸 ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم، اوّلین راهش #تطهیر_باطن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن، طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می دهد؛ یا در گفتار ما یا در رفتار ما یا در نوشتار ما! انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال سهو و نسیان، آن حادثه، خودش را نشان می دهد. آپارات: https://aparat.com/v/tg4Ah #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کیدِ محیط
🔸 خدای سبحان فرمود ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾؛ دیگران كید دارند ما هم كید داریم ولی كید ما پیروز است. حیله، كید، مكر عبارت از آن كاری است كه نگذارد چیزی به هدف برسد؛ حیله را حیله گفتند برای اینكه حیلوله است حائل است مانع است نمی گذارد این وسیله به آن هدف برسد.
🔸 خیلی ها حیله می كنند كه نمی گذارند این #سالك به مقصد برسد این وسیله به هدف برسد و خدا هم حیله می كند، خیلی ها مكر می كنند و خدا هم مكر می كند، خیلی ها كید دارند خدا هم كید دارد؛ لكن می فرماید كید ما پیروز است. این معنایش این نیست كه كید آنها در مقابل كید ماست و كید ما در مقابل كید آنهاست و اینها به مصاف هم می روند ولی كید ما بزرگ تر و بیشتر و پیروز است؛ نه این طور نیست، بلکه كید آنها زیر مجموعه كار ماست!
🔸 فرمود: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ﴾؛ نه اینكه اینها در قبال قدرت خدای سبحان موضع گیری بكنند منتها خدا قادرتر باشد، چون فرض ندارد كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ﴾ باشد و سراسر نظام هستی سپاهیان و سربازان خدا باشند اما مع ذلك در مقابل سربازان خدا عده ای هم موضع بگیرند، این فرض ندارد! این معنایش محدود و متناهی فرض كردن قدرت خداست. فرمود قدرت ما نامتناهی است، آن کارهایی هم كه آنها دارند انجام می دهند سربازان ما هستند، ما با سربازان خودمان همان ها را می گیریم.
🔸 فرمود ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ تمام نقشه هایی كه می كشند اینها سربازان مایند، اینها مأموران ما هستند كه دارند آنجا كار می كنند، با همان مأموران اینها را می گیریم، لذا فرمود: ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾ بعد ﴿أَمْهِلْهُمْ رُوَیداً﴾ تا معلوم بشود كه چه كسی پیروز می شود، بعد آنها دفعتاً می بینند كه با دست و پای خودشان به چاه افتادند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 57
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 514
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
پذیرش هدیه: ابراهیم كرخی گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: مردی كه باغ بزرگی دارد و هرگاه جشن یا نوروز می شود مردم برای جلب توجه او، [به طمع آنكه از باغ او استفاده كنند] برایش هدایایی می برند كه بر عهده آنان نیست. امام پرسید: آیا آنها نماز می گزارند؟ گفتم: آری. فرمود: پس هدیه آنها را بپذیرد و به آنان پاداش دهد، زیرا رسول خدا (ص) فرمود: اگر پاچه گوسفندی به من هدیه شود می پذیرم[1] و این از دین به شمار می آید؛ ولی اگر كافر یا منافقی برای من بار شتری هدیه آورد نمی پذیرم و این هم از دین است، زیرا خدا پذیرش هدیه مشركان و منافقان و غذای آنان را برایم نمی پسندد.[2]
[1] . گفتنی است: در دوران رسول خدا، پاچه حیوان حلال گوشت و غذایی كه از آن تهیه میشد، كالای كمارزشی بود، چنان كه هماكنون نیز در برخی مناطق عربنشین چنین است.
[2] . (الكافى، ج5، ص141ـ142).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 313
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض تبرّی🔸 فرمود اگر كسانی به تو ایمان آورده اند نسبت به آنها در #كمال_مهربانی و تواضع رفتار بكن ولی اگر معصیت كرده اند: 1️⃣ كار آنها را توجیه نكن (یك) 2️⃣ آنها را به خود مرتبط ندان (دو) 3️⃣ صریحاً تبرّی بجو (سه) 🔸 این طور نباشد كه چون اینها مومن اند و به تو وابسته اند خود را در حاشیه امن ببینند. این #تولی_و_تبری هم برای امام و پیامبر (علیهم السلام) مطرح است هم برای پیروان آنها؛ فرمود: ﴿واخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُومِنِینَ﴾ که این می شود تولّی، ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾ این می شود تبرّی. 🔸 در جریان حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) هم همین طور بود كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾. در قرآن كریم فرمود مومنان به حضرت ابراهیم تأسّی دارند كه فرمود: ﴿قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ والَّذِینَ مَعَهُ﴾ یا ﴿إِنَّ أَولَی النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وهذَا النَّبِی والَّذِینَ آمَنُوا﴾. تناسب ما با وجود مبارک حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) در محورهای فراونی است كه یكی از آن مهمترین محورها همین است كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾ كه در این بخش فرمود مومنین به حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) تأسّی دارند. 🔸 بنابراین مسئله تبرّی باعث می شود كه مومنین اگر لغزشی مرتكب شدند خود را در #حاشیه_امن نبینند و اگر كسی مرتبط به حكومت یا به حاكم اسلامی بود احساس #امنیت_كاذب نكند؛ فرمود: ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 26 تاریخ: 1388/07/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده. برخی، #مرد_بودن را نوعی کمال انسانی برشمرده و معتقدند زن به دلیل نوع خلقت و جنسیتش نمی تواند انسانی کامل به شمار رود و فعالیت اجتماعی او تنها مانعی درمقابل تعالی مرد است. در مقابل، اندیشمندان اسلامی معتقدند که ملاک در #ارزش_انسانی، تقواست و زن و مرد هر دو می توانند به کمالات انسانی دست یابند و اجتماع نیز به حضور زن، نیازمند است. 🔸 هر دو اندیشه در معرفت اسلامی، دارای نمایندگانی است؛ اما آنچه ضرورت دارد، مشخص شدن #نگاه_اصیل_اسلامی است و این مهم جز با عرضه این دو دیدگاه بر آیات و سنت ممکن نخواهد بود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های #آیت_الله_جوادی_آملی و بن باز است که با روش تطبیق و تحلیل به نگارش درآمده است. براین اساس، بن باز در وهابیت ازجمله کسانی است که با اعتقاد به نقص عقل و ایمان زن، فعلیت انسانی اورا بی پاسخ قرار داده و به بهانه اختلاط، او را ازحضوردراجتماع بازمی دارد. درمقابل، آیتالله جوادی،مهم ترین بُعد انسان را #روح می داند که جنسیت درآن معنا ندارد و زن و مرد با #تقوا_پیشگی می توانند مراحل فعلیت خود را بدون هرگونه تبعیض،پشت سرگذارند. فعالیت اجتماعی نیز برای زن، با #رعایت_حدود_اسلامی، #جایز و در برخی موارد، #ضروری است. این نگاه، افزون برمطابقت با عقل، برگرفته از آیات قرآن و روایات است... . مطالعه مقاله: 📎 https://b2n.ir/y67685 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 515
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
قرض دادن به مسلمان: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ مسلمانی به قصد خشنودی خدا به مسلمانی دیگر قرض نمی دهد مگر اینكه خدا ثواب صدقه برای او محاسبه می كند تا اینكه مالش به او بازگردد.[1] [1] . مَا مِنْ مُسْلِمٍ أَقْرَضَ مُسْلِماً قَرْضاً یرِیدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِلا احْتُسِبَ لَهُ أَجْرُهَا بِحِسَابِ الصَّدَقَةِ حَتَّی یرْجِعَ إِلَیهِ (ثواب الاعمال، ص138). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پاسِ دل
🔸 در قرآن كریم اصلِ انسان را همان قلبِ او قرار داد فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ﴾؛ اگر كسی #اهل_قلب بود چیزی را كه خودش فهمید عمل می كند و اگر متوجه نشد، از راه گوش به دلیل نقلی اعتنا می كند لذا فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ﴾.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که این قلب یا سالم است یا مریض. #بیماری_های_قلب را قرآن كریم مشخص كرد؛ كفر و نفاق و امثال اینها، جزء مرض های قلب است كه فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و اینها دل را قَسی می كند، ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ می شود یا ﴿كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ می شود و دل های كفار و منافقان شبیه هم می شود كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ و #گناه, چركی است روی چهره قلب است که ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یكْسِبُونَ﴾ و همین گناه درِ قلب را می بندد قفل می كند و كلید را به دست شیطان می دهد: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾؛ این قلب قفل می شود.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که حالات گوناگون دارد و انسان باید مواظب باشد كه این قلب، بیمار نشود؛ هم #بهداشتش را قرآن معین كرده است و هم #درمانش را كه فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾. قرآن دوا نیست كه كسی بخورد گاهی اثر بكند گاهی اثر نكند، #قرآن_شفاست و اگر كسی با این كتاب مأنوس بود و در خدمت این كتاب بود شِفا پیدا می كند؛ فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾ نه دوا.
🔸 بنابراین باید مواظب بود این قلب، بیمار نشود و اگر بیمار شد شِفا پیدا كند و راهش هم این است كه چون بیش از یك قلب ندارد و یك قلب هم جای دو مطلب نیست، این قلب را باید مُتیم بكند به #حب_الهی و #حب_اهل بیت كه «وَ قلبی بِحُبّك مُتَیما»؛ یعنی پُر بشود.
این دعای نورانی حضرت حجّت (سلام الله علیه) كه دارد: «وَامْلَأ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ» همین است؛ وقتی دل, لبریز از #معرفت الهی و #محبت الهی شد، دیگر جا برای بیگانه نیست.
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 3
تاریخ: 1392/01/19
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا
🔹 دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه #فرهنگ_آور است دعای #امام_سجاد_علیه_السلام در صحیفه است؛ عرض می كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra