eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تبیین شاخصه های وجودی و عظمت مقام حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس : از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) روایتی به ما رسیده است که فرمود: اگر کسی خواهرم کریمه اهل‌بیت را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او ثابت است؛ معلوم می ‌شود کریمهٴ اهل‌بیت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نیستند. لینک خبر: yun.ir/w46gxd 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرموٴمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: بهترین آموختنی ‌ها برای چیزهایی است كه در بزرگسالی به آن نیازمند می‌ شوند؛[1] نیز می ‌فرماید: در كودكی دانش بیاموزید تا در بزرگی به آن شرف یابید.[2] [1] . اَوْلَی الأشْیاءِ اَنْ یتَعَلَّمَهَا الأحْداثُ الاَْشْیاءُ الَّتى اِذا صارُوا رِجالاً احْتاجُوا اِلَیها (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص333). [2] . تَعَلّمُوا العِلْم صِغَاراً، تَسُودَوا بِهِ كِبَاراً (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص267). 📚 مفاتیح الحیات ص 82 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سوم ماه 1442 🔹 کرامت انسانی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کرامت انسانی 🔹 اگر ذات اقدس الهی از انسان ها با یاد كرد که فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾،[1] هشدار داد كه این كرامت ذاتی انسان نیست، این ‌چنین نیست كه انسان ذاتاً كریم باشد، چون خلیفه كریم است از كرامت برخوردار است؛ پس ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، چون بنی ‌آدم خلیفه، آیت و مظهر كریم‌ هستند و اگر انسان كرامتش به استناد خلافت اوست، خلیفه آن است كه حرف «مستخلف ‌عنه» را بزند و دستور «مستخلف‌ عنه» را انجام بدهد؛ اگر كسی كنار سفره خلافت نشست و از كرامت طَرْفی بست، ولی حرف خودش را زد و كار خودش را كرد و ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾[2] شد، آن‌گاه همین خدایی كه فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾, همین خدایی كه فرمود: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾[3] درباره این گروه می‌ فرماید: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾؛[4] این كرامت او كه ذاتی نبود، به استناد خلافت بود و خلافت هم این است كه خلیفه حرف «مستخلف‌ عنه» را بزند و دستور «مستخلف ‌عنه» را انجام بدهد، نه حرف خودش را! آن‌گاه كلّ صحنه عوض می‌ شود، می ‌شود: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾. 🔹 قرآن كریم می ‌دهد كه عالم منظّم است! انسان ها منظّم‌ هستند! انبیا هماهنگ‌ هستند! صُحف آسمانی منظّم است! ما اگر چند روزی به شما دادیم ببینیم چه می‌ كنید، توجه داشته باشید كه كلّ این بی ‌نظمی ‌ها را ما به هر حال سامان می‌ دهیم و به نظم می ‌رسانیم و همه شما را هم جمع می ‌كنیم و به دریا می ‌ریزیم! این ‌طور نیست كه ما صبرمان نامتناهی باشد. 🔹 یك بیان نورانی از پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسید، همان‌ طور كه خودش فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»[5] به وجود مبارك حضرت امیر هم فرمود: «وَ أَعْطَی عَلِیاً جَوَامِعَ الْكَلَام‏»؛[6] تو هم از «جوامع‌الكلام» برخورداری, حقیقت اینها حقیقت قرآن كریم است و حرف ‌های اینها هم حرف‌ های جهانی است؛ فرمود اگر شما به سراغ بروید، من به شما بگویم پایان اختلاف چیست: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»[7] این از بیانات نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است که جزء «جوامع ‌الكلم» است، فرمود به جان هم نیفتید! این و یك شعله و ماده انفجاری در درون شماست، این را خنثی كنید «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ». یك وقت است انسان اختلاف علمی دارد، این اختلاف علمی در مقام احتجاج هست که انسان برهان خودش را اقامه می ‌كند و طرف دیگر یا قبول می کند یا نكول؛ امّا خدای ناكرده در راه فساد دارد دروغ و تهمت و خیال و رد كردن دیگری و خالرج كردن دیگری، این یكی را فرمود: این اختلاف دارد: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ». 🔹 فرمود می‌دانید اختلاف با شما چه كار می‌كند؟ اختلاف به حسب ظاهر كاری با خانه و زندگی شما در درجه اول ندارد، اختلاف یك تیغ تیزی است كه شما را تیغ می ‌كند! «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»، «حَلْق» یعنی تیغ كردن، اگر كسی یك تیغ دستش باشد و هر روز سرش را تیغ كند، این دیگر مو در نمی ‌آید! فرمود این اختلاف و به جان هم افتادن تیغی است كه هر روز دینِ انسان را تیغ می ‌كند، دیگر دینی در نمی ‌آید! اگر انسان مرتب دروغ بگوید، مرتب خلاف كند، مرتب در صدد رد كردن از صحنه باشد، فرمود: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»؛ این «حَلْق» می‌ كند، را تیغ می ‌كند. فرمود این اختلاف، دروغ گفتن، دیگری را از صحنه خارج كردن، بر خلاف او حرف زدن و مطابق میل خود حرف زدن، این می ‌كند، وقتی دین تیغ شد دیگر دینی در نمی ‌آید «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ». این حرف، حرفِ همه انبیاست، فرمود ما به همه گفتیم، به ابراهیم گفتیم، به موسی گفتیم، به عیسی گفتیم، به نوح گفتیم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه امّت خود را به دعوت كنید، به دعوت كنید. [1]. سوره اسراء, آیه70. [2]. سوره جاثیه, آیه23. [3]. سوره بقره, آیه30. [4]. سوره اعراف, آیه179. [5]. من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص241. [6]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص261 و 262. [7]. دعائم الإسلام، ج‏2، ص352. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 14 تاریخ: 1394/03/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دهه کرامت یعنی نشر / فرشته آن است که نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد. 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: ایام یادآور ساختار خلقت ماست؛ خدا ما را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت. در قرآن کریم ذات أقدس الهی، ملائکه را با عنوان کرام و کریم ستود؛ در قرآن فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾ ساختار خلقت انسان، به گونه ای است که باید شود. لینک خبر: yun.ir/7u3el9 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 همچنین [امیر موٴمنان (علیه السلام)] می‌ فرماید: دانش افزون ‌تر از آن است که گردآوری شود، پس از هر دانشی بهترینش را فرا گیرید[1] و در خطبه همّام می ‌فرماید: ... [پرهیزگاران] گوش‌ های خود را تنها به سپرده ‌اند.[2] [1] . الْعِلْمُ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ یحَاطَ بِهِ فَخُذُوا مِنْ كُلِّ عِلْمٍ أَحْسَنَهُ (غرر الحکم، ص46). [2] . ... وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِعِ (نهج البلاغة، خطبه 193). 📚 مفاتیح الحیات ص 82 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صندوق قم با مجوز رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز نمود. 🔸 صندوق قم با مجوز رسمی از بانک مرکزی و با هدف ترویج سنت قرض الحسنه و اعطای تسهیلات قرض الحسنه و مشارکت در امور خیریه و عام المنفعه و اعطای وام به متقاضیان، تأسیس و فعالیت خود را آغاز نموده است. ▫️ در حال حاضر صندوق اسراء، علاوه بر پرداخت وام های بدون بهره که افتخاری بزرگ برای صندوق می باشد، توجه به رفع نیاز خانواده های ضعیف و نیازمند را به شکل جدی دنبال می نماید و به آن توجه ویژه ای دارد. 🌐 در راستای تکریم ارباب رجوع و در راستای خدمات بهتر به مشتریان، صندوق در دو بستر اینترنت بانک و همراه بانک و همچنین سامانه پیام کوتاه در صندوق راه اندازی شده تا دسترسی آسان و امن به کلیه خدمات بانکی صندوق بدون محدودیت زمانی و مکانی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد. : لازم به ذکر است برای عموم جامعه امکان پذیر می باشد. 📌 برای افتتاح حساب می توانید به صندوق قرض الحسنه اسراء واقع در قم - بلوار 75 متری عمار یاسر - نبش خیابان شهید قدوسی مراجعه نمایید . همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت: http://sq.esra.ir/ مراجعه یا با شماره تلفن: 02537772020 تماس حاصل نمایید. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهارم ماه 1442 🔹 همرنگ حقیقت شو 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 همرنگ حقیقت شو 🔹 در سوره مبارکه «احزاب» به همسران پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند شما زن هستید می‌ توانید در جامعه شرکت کنید ولی وقتی با نامحرم حرف می‌زنید آهنگین حرف نزنید، مردانه حرف بزنید نه زنانه ﴿فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾[1] زن بیاید در جامعه ولی مردانه حرف بزند، اگر زنانه حرف زد آن کسی که دلش مریض است طمع می‌ کند، معلوم می‌ شود مرض را او باید معلوم بکند، کسی که به نامحرم نگاه می ‌کند آن گفت این مریض است، صریح سوره مبارکه «احزاب» است فرمود کسی که همسر دارد، عیال دارد ناموس دیگری را نگاه می ‌کند او مریض است: ﴿فَیطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾ من موجود ابدی هستم من نمی ‌خواهم بپوسم، من نمی‌ خواهم بسوزم، این است. اگر برای کسی روشن شود جای تحمیل نیست. اینها طبیب روحانی‌ اند دلسوز هستند، وقتی ببینند بچه‌ شان دارد می ‌افتد تلاش و کوشش می ‌کنند، ناله می‌ کنند فریاد می ‌زنند که نرو، همین! اجباری در کار نیست، این اجبار برای این است که اگر شما می ‌بینید که این بچه دارد می ‌رود از آن طرف هم اتومبیل به سرعت دارد می‌ آید، شما به هر وسیله ‌ای است با فشار می ‌خواهید بگویید نرود، این یک اجبار محمود و ممدوحی است. اجبار اگر هست مثل اینکه آدم بچه ‌اش دارد این کار را می‌ کند خب دلش درد می ‌آید نه اینکه ـ خدای ناکرده ـ کسی تحمیل بکند بگوید حرف من است، حرف من نیست! خودم جلو هستم شما هم همین طور، این طور است و با حرف کار پیش نمی ‌رود، آن برای سخنرانی خوب است، حرف همه انبیا همین است! 🔹 به مسیح گفتند ما با چه کسی بنشینیم گفت: «مَنْ تُذَكِّرُكُمُ‏ اللَّهَ‏ رُؤْیتُهُ»[2] کسی که دیدار او شما را عوض می‌ کند وگرنه سخنرانی و سخن‌ خوانی و مانند آن پنج درصد اثر می‌ کند، اینها اثر نمی ‌کند، این طور بود این طور بود رفتارش آموزنده بود، اصلاً حیف است که انسان گناه بکند! تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک ٭٭٭ برگ توت است به تدریج کنندش اطلس[3] 🔹 چرا ما این نشویم؟! با سخنرانی و با مانند آن حل نمی‌‌ شود چه رسد با فشار! با خواهش حل نمی‌ شود چه رسد با فشار! فقط با عمل حل می‌ شود، با راه حل می‌ شود که ما این هستیم فرشته‌ خوی هستیم. بعضی‌ ها می ‌آمدند خدمت ائمه (علیهم السلام) که نصیحت کنند رفتار او و برخورد او را می ‌دیدند بلند می‌ شدند می‌ رفتند، سؤال می ‌کردند برای چه آمدید؟ گفت آمدم حاجت خود را گرفتم دارم می ‌روم! من آمدم عوض بشوم و شدم. این است که در دین ما گفتند: «مَن لا ینفعك لحظه لا ینفعك لفظه» آن که دیدارش شما را عوض نکند حرفش هم بی ‌اثر است! «مَن لا ینفعك لحظه لا ینفعك لفظه». گفتیم چرا پیش او می ‌روی؟ گفت من آمدم جوابم را بگیرم گرفتم و رفتم، فهمیدم که چگونه می‌ شود زندگی کرد و چگونه می ‌شود حرف زد، این چند نفری که آمدند و رفتند شما چگونه عمل کردید؟ ادب، احترام متقابل، نه آدم بی ‌راهه برود نه راه کسی را ببندد و «علی أی حال» مرحوم فیض کاشانی را خدا غریق رحمت کند آن هم چقدر شیرین! ایشان یک حرف لطیفی دارد می‌ گوید ما نباید بگوییم «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» این را نباید بگوییم بعد یک مَثَلی می‌ زند می‌گوید اگر کشتی باشد، عده‌ ای مسافر کشتی باشند و کشتی در آستانه غرق باشد و این کشتی هزار مسافر داشته باشد، 999 نفر هم شنا بلد نیستند یکی غواصی بلد است او نباید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»! بلکه باید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ حقیقت شو».[4]‏ [1]. سوره احزاب، آیه32. [2]. الکافی(ط ـ دار الحدیث)، ج1، ص95. [3]. قصاید سنایی، قصیده90. [4]. المحجّة البیضاء، ج8، ص.180؛ «أ رأیت لو هجم سیل جارف یغرق أهل البلد و ثبتوا علی مواضعهم و لم یأخذوا حذرهم لجهلهم بحقیقة الحال و قدرت علی أن تفارقیهم و تركبی سفینة تنجو بها من الغرق فهل یختلج فی نفسك... ». 📚 ديدار معاون فرهنگی وزير بهداشت با حضرت استاد تاریخ: 1398/09/05 🆔 @a_javadiamoli_esra