eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سیاست بازان 🔹 حضرت امیر (سلام الله علیه) آن طوری که در آمده است فرمود که شما در جریان انبیای گذشته باشید؛ ابراهیمی (علی نبینا و آله و علیه السلام) بود آمده انقلابی کرده رهبر انقلاب بوده بعد انبیای ابراهیمی آمدند حکومتی تشکیل دادند بعد چه شد؟ آن روز دو امپراطوری ابر قدرت روی زمین حکمرانی می ‌کردند یکی کسراهای ایران بودند یکی هم قیصرهای روم؛ فرمود همین قیاصره یعنی قیصرهای روم همین اکاسره یعنی کسرا‌های ایران، آمدند این اسلامی را هضم کردند بلع کردند و حاکمان دین را به بند کشیدند، فرمود می ‌دانید اینها با پیغمبر‌زاده ‌ها چه کردند؟ با فرزندان ابراهیم خلیل چه کردند؟ این ‌چنین نیست اینها که گفتند مثلاً دین از سیاست جداست، اگر این آتش بس یک طرفه را کسی قبول کرد، آنها هم قبول کنند! حالا ساده ‌اندیشی باور کرد که دین از سیاست جداست، مگر سیاست قهار خود را از دین جدا می ‌داند؟! می‌گوید دین «الا و لابد» باید نوکر و برده من باشد و آن طوری فتوا بدهد که من می‌ خواهم! 🔹 کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که دین از سیاست جداست، سیاست هم از دین جداست؟! کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که علم از سیاست جداست، سیاست هم از علم جداست؟! اینها به اندیشمندان می‌ گفتند طرزی بفهمید که ما می ‌خواهیم، به عالمان دین ‌شناس می‌ گفتند طرزی فتوا بدهید که ما می ‌طلبیم؛ ، گرچه ساده ‌اندیشان دین را از سیاست جدا کردند. هر وقت این سیاست‌ مداران قهار به مقصد رسیدند دین را به بند کشیدند؛ ، در هر عصری بودند! پس این‌ چنین نیست که اگر آتش ‌بس یک جانبه را ساده‌ لوحانه کسی قبول کرد آن سیاست ‌باز قهار هم بپذیرد. مگر تاریخ نخواندید؟ مگر اینها مسلط نشدند؟ مگر پست ‌های کلیدی را خودشان نگرفتند؟ مگر چاربیداری را به بچه‌ های پیغمبر‌ها ندادند؟ فرمود چرا ما را تنها می ‌گذارید، ما که آمدیم شما را زنده کردیم! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/12/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا می‌ فرماید: مستحب است كه مرد در روز جمعه خود را با بهترین بوی خوش، خوش ‌بو کند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با بهترین عطر خود را خوش ‌بو می ‌كرد و آن مشك و عنبر است.[2] [1] . یسْتَحَبُّ أَنْ یعْتَمَّ الرَّجُلُ یوْمَ الْجُمُعَةِ... وَ یتَطَیبَ فَیدَّهِنَ بِأَطْیبِ دُهْنِهِ (الفقیه، ج1، ص425ـ426). [2] . كَانَص یتَطَیبُ بِذُكُورِ الطِّیبِ وَ هُوَ الْمِسْكُ وَ الْعَنْبَرُ (مكارم الاخلاق، ص34). 📚 مفاتیح الحیات ص 186. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثقل ولایت 🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می ‌فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت‏» اگر کوه بخواهد ولای علی و را داشته باشد متلاشی می‌ شود... . 👇👇👇👇👇
💠 ثقل ولایت 🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می ‌فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت‏» اگر کوه بخواهد ولای علی و را داشته باشد متلاشی می‌ شود، این معنای ابتدایی و میانی دارد که مرحوم سید رضی(رضوان الله علیه) آن را در شرح نهج ‌البلاغه خود بعد از بیان کردن این جمله به عنوان شرح ذکر فرمود؛ یعنی اگر کوه، (سلام الله علیه) را داشته باشد مبتلا به رخدادهای تلخ خواهد شد، حکومت‌ های اموی ‌ها و مروانی ‌ها و عباسی ‌های روزگار با او درگیر می‌ شوند، این باید این بلاها را تحمل بکند و متهافت و متلاشی می‌ شود «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت‏»، این معنای ابتدایی برای این حدیث است. 🔸 اما معنای دقیق این حدیث نورانی این است که وجود مبارک حضرت امیر که عِدل قرآن است مطابق بخش پایانی سوره مبارکه «حشر» سخن می‌ گوید، اگر خدای سبحان فرمود: ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعَاً مُتَصَدِّعَاً مِنْ خَشْیةِ اللّهِ﴾ هم این ‌چنین است، هم این ‌چنین است، کوه اگر بخواهد ولایت را و امامت را تحمل کند مقدور کوه هم نیست. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1386/09/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جان نبی 🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می ‌شنیدیم در غالب سخنرانی ‌های بزرگان ما بود و در کتاب ‌های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می‌ کردیم که ... . 👇👇👇👇👇
💠 جان نبی 🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می ‌شنیدیم در غالب سخنرانی ‌های بزرگان ما بود و در کتاب ‌های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می‌ کردیم که فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی»، چون حسین بن علی نوه آن حضرت است و فرمود: «أَنَا مِنْ حُسَینٍ»، چون اسلام حدوثش به (صلی الله علیه و آله و سلم) است و بقای آن به برکت حسین است. بعد دیدیم این تعبیر درباره وجود مبارک امام مجتبی هم هست، بعد دیدیم این تعبیر در بیانات نورانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) هم هست: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏». قول معصوم است، به هر حال رسول خداست؛ مستحضرید وجود مبارک حضرت لبان مطهّرش معصوم است فعل و قولش معصوم است؛ فرمود: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏»، سند این هم همین است. درباره امام مجتبی و امام حسین با تحلیلی باید گفت؛ اما ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ یعنی ما هستیم. بعدها «حُسَینٌ مِنِّی» و «حَسَنٌ‏ مِنِّی» گفته ‌شد چون اینها هستند، وگرنه سند اصلی درباره است: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾. 🔸 این «بهال» یک است؛ امروز هم اگر کسی این قدرت را داشته باشد می ‌تواند مباهله کند؛ یعنی این هست منتها آن روح طیب و طاهر و مقتدر کم است! معجزه خالده است؛ امروز هم اگر کسی آن هنر را داشته باشد می ‌تواند در اثبات حقانیت علی و اولاد علی مباهله کند؛ ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ﴾. همان حرفی که بزرگ مسیحی ‌ها گفت که این دعا سلسله کوه را متلاشی می‌ کند؛ الآن هم هست! آپارات: https://aparat.com/v/OQ6GE 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابی‌طالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری به‌صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار می‌شود. 🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن ساعت 10 صبح لینک پخش از سامانه مجازی: https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کعبه حق 🔸 درباره علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) طبق بیان نورانی حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» . این حق‌ مداری علی بن ابی طالب طوری است که ضمیر «یدُورُ» به حق بر می ‌گردد نه به علی؛ «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»، «یدُورُ» این حق، مدار علی بن ابی طالب، «حَیثُمَا دَار» علی بن ابی طالب! 🔸 توضیح مطلب این است که ذات أقدس الهی است، حقِ در جهان امکان به نام دین، احکام، حِکَم و معارف اعتقادی، همه اینها که حق ‌اند از خدای سبحان ‌اند ولی در مقام تشخیص، در مقام اثبات، در مقام استدلال که ما بخواهیم بفهمیم این حق که از طرف خدا آمده است چیست، این، علی بن ابی طالب است؛ یعنی هر کاری که حضرت کرد نشانه حق بودن آن است، هر کاری که نکرد نشانه باطل بودن آن است. 🔸 در جریان حضرت امیر ما این چنین می ‌گوییم: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»؛ ضمیر «یدُورُ» به حق برمی‌گردد یعنی «یدورُ حق، مدار علی حیثما دار»، وگرنه این تعبیر درباره عمّار هم آمده است که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یدُورُ مَعَهُ حَیثُ دَار»؛ درباره عمار، ضمیر به عمار برمی‌گردد یعنی عمار حق ‌محور است هر جا حق است عمار تابع آن است؛ اما درباره حضرت امیر، حق، است، زیرا ما قبل از اهل بیت، قانون نوشته ‌ای نداریم و کتاب و کتیبه ‌ای نداریم که برنامه ‌های آنها را با این کتاب و کتیبه مقابله کنیم؛ ما هیچ تشخیصی نداریم که چه چیزی دین است و چه چیزی غیر دین، مگر اینکه از و و اهل بیت بفهمیم. 🔸 قرآن کریم خطوط کلی دین را بیان کرده که به منزله است اما تبیین حدود آن، تشریح اجزا و شرایط آن و تحلیل حدود و ثغور آن به وسیله است؛ ما بخواهیم بفهمیم چه واجب است چه واجب نیست، چه حلال است چه حلال نیست، چه مکروه است چه مکروه نیست، به وسیله و این ذوات قدسی می‌ فهمیم. 📚 پیام به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (علیه السلام) تاریخ: 1398/10/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) همواره از بخور عود هندی تازه و سپس از گلاب و مشك استفاده می ‌كرد.[1] امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش ‌بو كنید.[2] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: عطر مردان پربو و كم‌ رنگ ولی عطر زنان پررنگ و كم ‌بو باشد.[3] [1] . أَنِّى كُنْتُ أَرَاهُ یتَبَخَّرُ بِالْعُودِ الْهِنْدِىِّ النِّى‏ءِ وَ یسْتَعْمِلُ بَعْدَهُ مَاءَ وَرْدٍ وَ مِسْكاً (مكارم الاخلاق، ص43). [شاید بتوان گفت رواج دود كردن اسپند در جامعه اسلامی از این احادیث برگرفته شده است]. [2] . ... تَطَیبُوا بِأَطْیبِ طِیبِكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279). [3] . طِیبُ الرِّجَالِ مَا ظَهَرَتْ رَائِحَتُهُ وَ خَفِىَ لَوْنُهُ وَ طِیبُ النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَوْنُهُ وَ خَفِىَ رَائِحَتُهُ (دعائم الاسلام، ج2، ص166). 📚 مفاتیح الحیات ص 186. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهاردهم ماه 1443 🔹 علم نافع 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع 🔹به ما دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی طلب بکنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً». گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می ‌گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد نیست. این همان است که مرحوم کلینی نقل کرد که وجود مبارک حضرت وقتی وارد محفلی شد دید عده ‌ای دور کسی جمع شدند، حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است، فرمود علم او چیست؟ گفتند این نسّابه است؛ این وقایع ایام جاهلیت را می‌ داند قبایل را می ‌شناسد، حضرت فرمود: «ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَه‏». پس گاهی نافع بودن علم به لحاظ معلوم است؛ سِحر و شعبده و جادو و این گونه از علوم، علوم نافع نیست. 🔹 بخش دیگر علمی است نافع ولی در اثر اینکه جهالت، فرمانروای درون است، این علم را به منزله حاکم معزول قرار می‌ دهد. این علم دارد، فقط در گوشه ذهن او بایگانی شده است، لذا به ما گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ». یا در اثر آن است که معلومش سودآور نیست یا در اثر این است که خود علم کارآیی ندارد. اما هر دو کمال را دارد؛ یعنی هم معلوم آن سودآور است و هم خود علم کارآیی دارد، لذا ما علمی را می‌خواهیم که باشد؛ این علم یقیناً . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون: همایش ملی شیخ طبرسی سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين مرتضی جوادی آملی لینک پخش از سامانه مجازی: https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام حسین (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) پیوسته با برگ نیل خضاب می‌ كردند.[1] راوی گوید: امام باقر (علیه السلام) را دیدم كه با حنای سرخ پررنگ خضاب می‌ كرد.[2] امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: خوب است كه مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یك روز در میان و اگر نتوانست، هر جمعه.[3] [1] . كَانَ النَّبِىُّص وَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِىٍّع وَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِىٍّع یخْتَضِبُونَ بِالْكَتَمِ (الفقیه، ج1، ص122). [2] . رَأَیتُ أَبَا جَعْفَرٍع یخْتَضِبُ بِالْحِنَّاءِ خِضَاباً قَانِیاً (الكافى، ج6، ص482). [3] . لا ینْبَغِى لِلرَّجُلِ أَنْ یدَعَ الطِّیبَ فِى كُلِّ یوْمٍ، فَإِنْ لَمْ یقْدِرْ فَیوْمٌ وَ یوْمٌ لا، فَإِن ْلَمْ یقْدِرْ فَفِى كُلِّ جُمُعَةٍ وَ لا یدَعْ ذَلکَ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279ـ280). 📚 مفاتیح الحیات ص 187. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام تصویری به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی ـ ‌ مجازی 🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن 1400 🔹 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر آپارات: https://aparat.com/v/6WUNy 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کرده و قابل ارائه نمایند/ کتاب احتجاج شیخ طبرسی به عنوان یک کتاب منبع و مرجع علمی برای مراکز حوزوی و دانشگاهی معرفی گردد 🔹 همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابی‌طالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری، صبح امروز ۲۷ بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار شد. 👇👇👇👇
صیانت از باورهای اصیل جامعه بر عهده علماست/ اقامه برهان و بیان حجت برای مدعیات دینی، راهی بسیار اصیل است که ریشه قرآنی دارد/ کتاب احتجاج شیخ طبرسی، کتاب درسی برای حوزه و دانشگاه شود 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی در این سخنرانی ضمن تقدیر از برگزاری این همایش وزین بیان داشت: شیخ طبرسی صاحب کتاب احتجاج، هم اسلام را به درستی شناخت و هم بینش این مکتب را به درستی دانست و در آن شرایط خاص، این کتاب ارزشمند را خلق کرد تا جامعه اسلامی بر اساس بینش الهی و دینی، روشی شایسته را برای فهم این مکتب در نظر داشته باشد. 🔹 وی اظهار داشت: اسلام یک و عظیمی است «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلاً» این قول ثقیل و سنگین، بدون شناخت و معرفت لازم به جامعه و انسان ها و آحاد جامعه انسانی منتقل نخواهد شد، این دین مثل سایر آیین ها و ادیانی که احیانا خودساخته هستند، نیست، بلکه بنیانی اصیل و وحیانی دارد، از پیشگاه پروردگار عالم صادر شده، مراحلی از هستی را به کمال رسانده و اکنون در اختیار ماست، این مکتب بدون شناخت و آگاهی و معرفت برای انسان حاصل نخواهد شد. 🔹 ایشان سپس بیان داشت: در مکتب ما بیان شده که نه چیزی بدون آگاهی قبول کنید و نه چیزی را بدون علم و آگاهی ردّ کنید، هم در پذیرش و هم در ردّ و نکول آنها بایستی، مبنایتان علم و آگاهی و معرفت باشد و جامعه علمی باید تلاش کند تا بر اساس داشتن منابع وحیانی، این معرفت برای او حاصل شود. 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی در پاسخ به سوالی درباره اینکه راهیابی به جامعه علمی چگونه مقدور است، اظهار داشت: صاحب احتجاج راه را باز کرده، اقامه برهان و بیان حجت برای مدعیات دینی، راهی بسیار اصیل است که ریشه قرآنی دارد و خداوند انبیاء اش را به این امر مجهز کرده تا بتوانند احتجاج کنند و در مقابل دیگران و مخاطبانشان حتی منکرین خود نیز احتجاج کنند، هم سخن آنها را بشنوند و هم سخن خود را بیان کرده و حجت اقامه کنند، این اقامه حجت و احتجاج، است که هم در منبع اصیل دین که قرآن است آمده و هم در سیره و سنت رسول گرامی اسلام و سایر انبیائ الهی و اولیا و ائمه کرام نیز هست و باید با این شیوه جامعه علمی را از حقیقت دین آگاه نمود. 🔹 ایشان اذعان داشت: شیخ طبرسی این سنت را احیا کرد و به جامعه اسلامی این معنا را نشان داد که نه تنها استدلال، اقامه برهان و احتجاج، شیوه نامناسبی نیست، بلکه کاملا روشی مناسب است و باید مطابق با این سنت، برای جامعه حاصل شود. 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ادامه با بیان روایتی که شیخ طبرسی به نقل از امام عسکری (علیه السلام) در کتاب احتجاج آورده است، اظهار داشت: انگیزه و روش شیخ طبرسی در این کتاب با مطالعه این روایت که به نقل از امام عسکری علیه السلام آورده است، نشان داده می شود، حضرت در این روایت می فرماید که دو دسته اند، دسته ای که یتیم اند و از طرف پدر و مادر منقطع هستند و افرادی که یتیم اند و از امام دور افتاده و توان معرفت دینی ندارند و اینها یتیمی شان ناگوارتر است از کسانی که از پدر و مادر جدا شده اند چرا که اینها نمی توانند پاسخ مسائل مورد نیازشان را بیابند، و در پایان می فرماید کسی که هدایت و ارشاد نماید و دیگران را آگاه کند و دستورات و شرایع ما را تعلیم دهد، حشر با ما دارد و همراه ما در گروه انبیاء در اعلی علیین خواهد بود؛ و این کلام امام بسیار ارزشمند است. 🔹 ایشان ادامه داد: عالمان دینی هستند و عهده دار دین مردم و اعتقاد اصیل مردم هستند و صیانت از باورهای اصیل جامعه بر عهده علماست و جناب شیخ طبرسی بر اساس این انگیزه، کتاب احتجاج را آغاز کردند و احتجاج، نشان این است که دین در تمامی زمینه ها اعم از مسائل اعتقادی و کلامی توحید تا امامت تا دیگر مسائل، دارای حجت و برهان است و سخن حکیمانه دارد. 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه احتجاج یک است، اظهار داشت: احتجاج یک شیوه عقلانی است و اگر ما بر عقلانیت جامعه تاکید می کنیم، این عقلانیت به معنای برهانی کردن جامعه، اداره کردن جامعه با ، ، و نجات جامعه ازسطحی نگری و عوام گرایی است و این ممکن نیست مگر اینکه مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کنند و قابل ارائه نمایند. 👇👇👇👇
🔹 وی ادامه داد: باید در نظر داشت که عقلانی، حجت می خواهد، برهان می خواهد، پرسش دارد، شبهات دارد و لازم است تا مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کنند و قابل ارائه برای دیگران نمایند و لذا پیشنهاد می شود که به عنوان یک کتاب منبع و برای مراکز حوزوی و دانشگاهی معرفی گردد و این کتاب، کتاب درسی شود برای حوزه ها و دانشگاه ها چرا که این کتاب سراسر برهان و احتجاج است و باید جامعه علمی کشور آگاهی تام نسبت به این امور داشته باشد تا بتواند پاسخ این پرسش ها و شبهات را به صورت مستدل ارائه نماید. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ولی الله ▪️ زینب كبرا (سلام الله علیها) كسی است كه طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به بار یافته است، برای اینكه كسی كه بدون تعلیم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست؛ كسی كه بدون تفهیم اهل فهم باشد، معلمش مفَهِمش ذات اقدس الهی است كه وجود مبارك امام سجاد به زینب كبرا (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ». ▪️ آن كه در مكتب بشرهای عادی درس و فهم نیاموخت مع ‌ذلك شد چنین كسی می ‌شود ؛ آن سخنرانی ‌اش، آن حماسه ‌هایش، آن صبر و بردباری ‌اش، آن قافله سالاری ‌اش نشانه عظمت این بی ‌بی (سلام الله علیها) است. امیدواریم به بركت این بانو این نظام اسلامی حق‌ شناس دودمان عصمت و طهارت مخصوصاً بانوان این سرزمین حق‌شناس زینب كبرا و صدیقه طاهره وجود مبارك سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باشند. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1378/05/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1443 ▪️ جمال الهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جمال الهی ▪️ امروز هم منسوب به زینب کبری (صلوات الله و سلامه علیها) است؛ این عزاداری های ما در حقیقت است، ما حرفی غیر از سخنان اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) نداریم. آن جمله تاریخی ایشان از قرآن گرفته شده است؛ فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». قرآن کریم وقتی جمال حسی را بخواهد بیان کند نظیر رمه داری و برّه داری و مانند آن در اوایل سوره مبارکه «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ وقتی گوسفندان صبح ها می روند چرا و شب برمی گردند، هم صبح ها منظره زیبایی دارد هم عصرها که برمی گردند هر مادری بچه خودش را می شناسد، هر بچه ای مادر خودش را می شناسد، هیچ مادری غیر بچه اش را شیر نمی دهد و هیچ بچه ای هم سراغ غیر مادرش نمی رود، به هر حال می گردد پیدا می کند. ▪️ درباره این جمال ظاهری قرآن در سوره «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾. حضرت نفرمود این جریان برای ما جمال بود، فرمود بود؛ سرّش این است که جمال را قرآن کریم به آن امور محسوس اسناد می دهد: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ اما آن را با «جمیل» توصیف می کند؛ یعقوب(سلام الله علیه) گفت: ﴿فَصَبْرٌ جَمیلٌ﴾. «جمیل» را به «صبر» اسناد می دهد، گرچه جامع مشترکی دارند اما «جمال» را به محسوس اسناد می دهد. 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 75 تاریخ: 1399/12/06 🆔 @a_javadiamoli_esra