eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 لسان حق ▫️ آنجا كه حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیهما) فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا»؛ یعنی در راه خدا! چون در خدای سبحان در مقام «فعل» ـ نه در مقام ذات ـ زبان گویای آن ولی خود است: «وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ» و حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) مصداق بارز «قُرب نوافل» است، آنجا كه می ‌گوید: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا» با می ‌گوید و چون با «لسان الله» می ‌گوید، این «فِینَا» یعنی «فی سبیل الله»؛ مثل اینكه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود: ﴿وَ الَّذینَ جاهَدُوا فِینَا﴾. بر اساس توحید, تنها جهادی كه مقبول و معقول است است و امام یعنی ، مصداق كامل «سبیل الله» است، صراط مستقیم است، شریعت مطهّر است و مانند آن. گوینده حسین ‌بن ‌علی است؛ ولی با «لسان الله» سخن می‌ گوید. ▫️ حسین‌ بن‌ علی (سلام الله علیه) با گفت: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏» و اگر با زبان الهی گفت: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏»، پیام خدا را می‌ رساند كه فرمود: ﴿وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا﴾. آنجا كه حسین ‌بن ‌علی فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا»، با «لسان الله» گفت و چون با «لسان الله» گفت، با آنچه که در هست یا آنچه در حرم مطهّر خوانده می‌ شود كه «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ» یكسان در می‌ آید. راهی برای حقیقت نیست مگر و این صراط مستقیم همان صراط است، صراط است, صراط است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 تماشاگر نباش... ▫️ سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای «عبرت» و هم برای «عَبره». عبرت یعنی عبور! آن عزاداری كه تماشا می ‌كند، او نیست، او فقط می‌ نالد؛ لذا که سپری شد برای او اثری باقی نمی ماند، چون او عبرت نگرفت، عبور نكرد، تماشا كرد. ▫️ اصرار قرآن كریم بر این است كه ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾، آیات فراوانی است كه خدا فرمود ، عبرت بگیرید یعنی چه؟ یعنی بایستید؟ آدمِ ایستا كه نیست، آن ‌كه عبور كرد از رذیلت به فضیلت و فرشته‌ خوی شد، او عبرت گرفت. 📚 درس اخلاق تاریخ جلسه: 1397/06/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 399 🔸 هم‌ غذا شدن با خانواده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) یكی از نشانه ‌های تواضع را هم ‌غذا شدن مرد با خانواده ‌اش می ‌داند و می ‌فرماید: آیا شما را به پنج چیز آگاه نكنم كه اگر در كسی باشد متكبر نیست؟ چوپانی و بستن گوسفند، پوشیدن لباس پشمی، همنشینی با تهیدستان، سوار شدن بر الاغ [كنایه از مركب ارزان ‌قیمت] و هم‌ غذا شدن مرد با خانواده ‌اش.[1] [1] . أَ لا أُنَبِّئُكُمْ بِخَمْسٍ مَنْ كُنَّ فِیهِ فَلَیسَ بِمُتَكَبِّرٍ: اعْتِقَالِ الشَّاةِ وَ لُبْسِ الصُّوفِ وَ مُجَالَسَةِ الْفُقَرَاءِ وَ أَنْ یرْكَبَ الْحِمَارَ وَ أَنْ یأْكُلَ الرَّجُلُ مَعَ عِیالِهِ (مستدرك الوسائل، ج3، ص254ـ255). 📚 مفاتیح الحیات ص 260 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
این فراز زیارت اربعین « بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» گویای چه مطلبی است؟ ▫️ نفس ما بیش از دو نیروی اصیل در وجود خود ندارد؛ ما یک نیرویی داریم که او و فکر و تفکر و استدلال و قیاس و مانند آن را به عهده دارد و یک نیرویی داریم که و اراده و نیت و اخلاص را تأمین می کند. ▫️ جزم بدون عزم، می سازد، عزم بدون جزم، می سازد، اما در خصوص حسین بن علی (علیه السلام) باید گفت ایشان کاری کرد که با یک دست مردم را تأمین کرد و با دست دیگر مردم را بیمه کرد «بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ» که مردم بشوند عالم «وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» که بشوند عاقل، و عقل همان است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شهدای کربلا رحمت الهی هستند / جامعه به وسیله قیام شهداء اصلاح می شود 🔻 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در ششمین جلسه از سلسله سخنرانی های تحلیل قیام سالار شهیدان ابراز داشتند: ▫️ خداوند اولاً انبیا را برای همه شئون مردم آورد و ثانیاً اصلاح همه جانبه، بدون درگیری و تضارب نخواهد بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شهدای کربلا رحمت الهی هستند / جامعه به وسیله قیام شهداء اصلاح می شود 🔻 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در ششمین جلسه از سلسله سخنرانی های تحلیل قیام سالار شهیدان ابراز داشتند: ▫️ خداوند اولاً انبیا را برای همه شئون مردم آورد و ثانیاً اصلاح همه جانبه، بدون درگیری و تضارب نخواهد بود ثالثاً برای خاتمه بخشیدن درگیری، چاره ‌ای جز دفاع مقدس نخواهد بود و رابعاً این جنگ و در همه ادیان آسمانی بود، خامساً آیه سوره مبارکه «توبه» و «صف» شاهد زنده این بحث است و سادساً سالار شهیدان گفت من به سیره جدم قیام کردم و سیره جدم همان است که خدای سبحان در قرآن تبیین کرد، بعد می‌ فهمیم که حسین ‌بن‌ علی (علیهما السلام) آمده است دینی که است و سیاستی که است را اجرا و پیاده کند و آن شمشیر و نثار و ﴿وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ﴾ می ‌طلبد. ▫️ ایشان افزودند: اگر ما درباره ، درباره بزرگانی که در و غیر کربلا شهید شدند، می ‌گوییم شما رحمت خدایید، به همین مناسبت است و اگر ما درباره بزرگان می‌ گوییم، اینها ‌هستند، برای آن است که جامعه به وسیله قیام اینها اصلاح می ‌شود... . مطالعه بیشتر: 🌐 news.esra.ir 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند. اگر كسی تقوا و اخلاق و ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور، اشیا را می ‌بیند. ▫️ هر مطلب تازه‌ای كه باشد است (یک)؛ ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ (دو)؛ شخص با نور الهی، نعمت الهی را می ‌بیند (سه)، آن‌گاه در فنّ خودش دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، چراغ روشنی هست, عینكی در اختیار او هست و كتابی هست که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می ‌بیند. ▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است. اگر درباره سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»، همین است؛ , و او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند؛ خاصیت این است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اشک و عبرت ▫️ برخی ‌ها خیال می ‌كنند برای عبرت است، نه برای عَبره؛ اما سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای و هم برای ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 اشک و عبرت ▫️ برخی ‌ها خیال می ‌كنند برای عبرت است، نه برای عَبره؛ اما سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای و هم برای . عبرت گرفتن به کار آن عزاداری می ‌گویند كه حركت كند، پویا باشد، عبور كند از جهل به ، از جهالت به ، از كُندروی به ، از بیراهه رفتن به ؛ این را می ‌گویند: «عبرت». عبرت یعنی عبور! آن عزاداری كه می ‌كند، او اهل عبرت نیست، او فقط می‌ نالد، لذا عاشورا که سپری شد برای او اثری باقی نمی ماند، چون او عبرت نگرفت، عبور نكرد، تماشا كرد. ▫️ اصرار قرآن كریم بر این است كه ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾؛ عبرت بگیرید. «عبرت بگیرید» یعنی چه؟ یعنی بایستید؟! آدمِ ایستا كه اهل عبرت نیست، آن‌ كه عبور كرد از رذیلت به فضیلت و شد، او عبرت گرفت. حضرت فرمود من هم برای عبرت شهید شدم و هم برای عَبره، «عَبره» یعنی اشك آن قدر فراوان باشد كه از چشم به صورت بریزد. این بیان نورانی حضرت است كه فرمود: «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَة». ▫️ آن‌ كه می‌ گوید عاشورا برای عبرت است سخنی گفته است، ولی ناقص است نه كامل! كمال در این است كه با همراه باشد؛ عَبره یعنی اشك ریختن به قدری كه تمام صورت را پُر كند. آپارات: https://aparat.com/v/ucXpB 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1397/06/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra