eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  امامت نيکان
▫️ خدایا! آن توفیق را بده كه مردان پاك جامعه به دنبال ما راه بیفتند؛ این است. امام، امام مسلمین به پا خاسته است؛ این شهدا، امام مسلمین به پا خاسته ‌اند! این همّت بلند را قرآن به اینها آموخت. انسان همیشه مأموم باشد كه هنر نیست، دنباله‌ رو باشد كه هنر نیست، یا یك عدّه آدم های عوام به دنبال آدم راه بیفتند كه هنر نیست؛ این دعا را خدا به این آموخت و به اینها اجازه داد كه به خدا این حرف ها را بزنند که خدایا! آن توفیق را بده كه متّقیان به ما اقتدا كنند، مردان پاك و باتقوا به ما اقتدا كنند؛ این كم كمال است؟! این ﴿وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾، را به ما یاد می ‌دهد؛ این دین است! ▫️ چه وقت انسان امام متّقیان می ‌شود؟ در صورتی كه مراحل چهارگانه را پشت‌ سر گذاشته باشد: اول صحیح؛ بعد از معرفت، است: ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾ که فرمود از رجس هجرت بكن؛ بعد از هجرت، است كه فرمود: ﴿وَسَارِعُوا﴾؛ نگفت آرام آرام بروید، فرمود اگر راه را پیدا كردید تندتر بروید؛ مرحله چهارم است. اینكه فرمود جلوتر بروند، اینكه بالا و پایین نشستن نیست، اینكه ریاست و مرئوسیت نیست كه مذموم باشد، این دین است و تقواست. خب اگر كسی دارد در هسته حركت می ‌كند، این اگر جلوتر برود که نقص نیست؛ خیلی ها عادل ‌اند این می‌ خواهد اعدل باشد، خیلی ها متّقی‌ اند این می ‌خواهد اتقا باشد. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28 تاریخ: 1390/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
رهبر خوبان
▫️ فرمود قرآن آمده شما را زنده بکند. امام راحل خوب گوش داد گفت من مي خواهم زنده بشوم، زنده بودنِ من اين است که من بشوم امام و اين فخر نيست اين در است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  رهبر خوبان
▫️ فرمود قرآن آمده شما را زنده بکند. امام راحل خوب گوش داد گفت من می خواهم زنده بشوم، زنده بودنِ من این است که من بشوم امام و این فخر نیست این در است. ▫️ چه در زمانی که تدریس می کردند و مسئولیتی نداشتند، و آنجایی هم که احساس مسئولیت می کردند نوشته آن کتاب شریف کشف الأسرار و همچنین در بحث های دیگر تا رسید به جایی که مسئولیت به عهده خودش شد، گفت من می خواهم بشوم، امام شهداء بشوم، امام جوان هایی بشوم که از همین قبیل اند، از شهدای بزرگ که انسان وقتی نام اینها را می برد احساس کوچکی می کند، می خواهم امام اینها بشوم! و سردار سلیمانی ها افتخار می کنند که جزء باشند اینکه بد نیست، اینکه دنیا نیست، اینکه مقام پَست مادی نیست، اینکه سیاست ورزی و سیاست بازی دغلی نیست، این «سَاسَةَ الْعِبَاد» است که در زیارت «جامعه کبیر» درباره ائمه (علیهم السلام) آمده است. ▫️ فرمود من می خواهم بشوم و خوبان جامعه به من اقتدا کنند. الآن خوبان وقتی نام امام را می شنوند فخر می کنند. بزرگان حوزه، بزرگان دانشگاه، بزرگان جامعه، بزرگان ارتش و سپاه، بزرگان شهداء، بزرگان جانبازان اینها امام را به امامت قبول دارند، مأموم این امام اند. آپارات: https://aparat.com/v/4UwRy یوتیوب: https://youtu.be/Q4Prm51PbWM 📚 پیام به دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع تاریخ: 1399/12/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 3. همكاران ادب تعامل با همكاران امام صادق (ع) می‌فرماید: پیامبر (ص) پیش از نبوت شریك و همكاری داشت. پس از بعثت، وی با آن حضرت دیدار كرد و گفت: خدا از جانب همكار و شریكت به تو پاداش خیر دهد كه تو [در شراكت] همراهی می ‌كردی و جدال و خصومت نمی‌ كردی. پیامبر (ص) در پاسخ فرمود: و خدا به تو نیز از سوی همكار و شریك پاداشی نیكو دهد، چرا كه تو سودی را برنمی‌ گرداندی و از آن دریغ نمی‌ كردی و سختگیر و بخیل نبودی. [1] [كنایه از اینكه اكنون كه فایده عظیمی در تجارت ابدی برای تو فراهم آمده آن را بر نگردان و بخل نورز]. [1]. كَانَ لِلنَّبِىِّ ص خَلِیطٌ فِى الْجَاهِلِیةِ، فَلَمَّا بُعِثَ ص لَقِیهُ خَلِیطُهُ فَقَالَ لِلنَّبِىِّ ص: جَزَاكَ اللَّهُ مِنْ خَلِیطٍ خَیراً، فَقَدْ كُنْتَ تُوَاتِى وَ لا تُمَارِى، فَقَالَ لَهُ النَّبِىُّ ص: وَ أَنْتَ فَجَزَاكَ اللَّهُ مِنْ خَلِیطٍ خَیراً، فَإِنَّكَ لَمْ تَكُنْ تَرُدُّ رِبْحاً وَ لا تُمْسِكُ ضِرْساً (الكافى، ج5، ص308). 📚 مفاتیح الحیات ص 364 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جلوه ظهور حق

▫️ آری حضرت امام راحل توانست هم جهاد سه گانه را پشت سر بگذارد و هم هجرت سه گانه را؛ هم از هجرت صغرا و وسطا به کبرا برود و هم از جهاد اصغر و اوسط به جهاد اکبر؛ و به جایی برسد که وقتی انسان به کنار مزار مطهرش مشرف می شود، با تمام وجود و با اطمینان خاطر بگوید: «أشهد أنک قد أقمت الحج وآتیت الزّکوة و أمرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و جاهدت فی الله حقّ جهاده حتی أتیک الیقین». ▫️ اگر برای سایر امامزاده ها گفتند که این جملات را بگویی، (برای این امامزاده با چشم خود می بینیم و می گوییم، زیرا او سید و از سلاله انبیا و ائمه معصومین(علیهم السلام) و امامزاده ای است که در عصر او جلوه ظهور حق بر باطل یافت شد، از این رو بی هیچ تردیدی در کنار مرقد مطهّر او این جملات نورانی یاد شده را می خوانیم. 📚 کتاب بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، ص57. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وامدار پانزدهم خرداد

▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وامدار پانزدهم خرداد

▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد: 1️⃣ اول آنکه زمانش بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). 2️⃣ زمین و مکان هم که بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). 3️⃣ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می‌ گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می ‌شود که پانزده خرداد برای همیشه روز است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  معیار رفعت
▫️ تاریخ، جغرافیا، زمان، زمین، کشور، همه این امور، شرافت خود را از می گیرند؛ انسان است که به زمان شرف می بخشد، انسان است که به مکان شرافت می دهد. زمان، ظرف است؛ مکان، ظرف است؛ هیچ ظرفی ذاتاً شریف نیست، بلکه حرمت خود را از راه مظروف می گیرد. وقتی سیزدهم خرداد (1342 هجری شمسی) شد چون مصادف با عاشورای سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) بود، امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در مدرسه فیضیه قم آن سخنرانی دینی را ایراد کرد، بعد در ، مردان بزرگ این سرزمین به استقبال شهادت رفتند و ایام نیمه خرداد را شرف بخشیدند. ▫️ ما در چیست؟ انسان هیچ شرفی ندارد جز ذات اقدس الهی! انسان به برکت راهنمایی اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) و عمل به دستورهای آنها، بدون اینکه به مقام عصمت برسد بدون اینکه امام یا پیغمبر باشد بدون اینکه معصوم باشد، به جایی می رسد که فرشتگان، را از او استنشاق و استشمام می کنند؛ فرشته ها بوی را از یک انسان منزّه استنشاق می کنند. 📚 پیام حضرت استاد برای کنگره شهدای استان زنجان تاریخ: 1400/03/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ارکان چهارگانه قیام پانزدهم خرداد / ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله اعلظمی جوادی آملی: مهم‌ترین نکته آن است که این نهضت برای بود. وقتی امام راحل درروز قیام کرد و آن سخنرانی رسمی امام راحل در مدرسه فیضیه در عصر عاشورا سامان پذیرفت رخداد خونبار و تاریخ‌ساز پانزده خرداد شکل گرفت که طلیعه‌ای برای انقلاب اسلامی بود. ▫️ وظیفه ما است که در این کشور ولیّ عصر سامان پذیرفت. مهم‌ترین کاری که نظام اسلامی کرد قرآن و عترت را از محجور بودن به در آورد و فاصله بین جامعه و قرآن و عترت وفاصله بین امّت اسلامی و معارف الهی را کم کرد, فاصله بین حوزه و دانشگاه را کم کرد, فاصله بین خانواده‌ها و معارف قرآنی را کم کرد و این کشور را سامان بخشید, پایه داد و پایدار کرد. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/307927 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 3. همكاران ادب تعامل با همكاران ... بر پایه روایتی دیگر شریك پیامبر (ص) پیش از نبوت شخصی به نام ابوالسائب بود كه پس از اسلام هرگاه از وی یاد می ‌شد آن حضرت می ‌فرمود: ابوالسائب چه شریك خوبی بود؛ نه خشمگین می ‌شد (لجاجت نمی‌ كرد) و نه جدال و خصومت می ‌كرد. [1] [1]. ... أبى السّائِب كَانَ خَلِیطاً لِرَسوُلِ الله ص إذا ذُكِرَ فِى الإسلامِ قال: نِعم الخَلِیط كَانَ أبُو السّائِب لا یشارى وَلا یمَارى (الاستیعاب، ج2، ص574). 📚 مفاتیح الحیات ص 364 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
علم بالغ
🔸 هر عالمی عاقل نیست و هر عاقلی هم اهل خشیت نیست؛ هر علمی به ثمر نمی ‌رسد. علم رسمی و اسمی حوزه و دانشگاه اصلاً در تقسیم نیست، آن علمی كه به عمل بنشیند در تقسیم است که اوّلش است بعد است بعد ؛ این علمِ رسمی و اسمی برای مدرك، اصلاً به حساب نمی ‌آید! 🔸 آنكه به حساب می ‌آید آن است که فرمود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقِینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ﴾. علم ‌الیقین مرزش جداست؛ علمِ به ثمرنشسته, علمی كه به عقل عملی آمد و «ما عُبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» آن را آبیاری كرده، می ‌شود . این زمینه است برای اینكه انسان بتواند به برسد و از آن به بعد به بار یابد. بنابراین «فالعلم علی أربعة أقسام»، قسم اوّلش اصلاً بیرون دروازه است، آن سه قسم داخل است. آن قسمی كه بیرون دروازه است، از آن كاری ساخته نیست نظیر «ما أكثر الضجیج و أقلّ الحجیج»؛ آن علمی كه درون دروازه است، با عقل همراه است، وقتی پخته شد به خشیت می ‌رسد و وقتی به خشیت رسید به بار می‌ یابد. 🔸 در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم یك نردبان است، این نردبان را شما به دست چه كسی می‌ خواهید بدهید؟ فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ یعنی عالم باید این نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روی دوش علم پا بگذارد و بالا برود. اگر علم شده نردبان و انسان, مصداق ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾ شد و بالا آمد، می ‌شود عاقل، وقتی عاقل شد، می‌ شود, اهل ناله می‌شود, اهل گریه می ‌شود, آن وقت هم او از خدا راضی است هم خدا از او راضی است. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 14 تاریخ: 1392/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 3. همكاران حق همكار امام سجاد (علیه السلام) می‌ فرماید: حقّ شریك و همكار این است كه او را نفریبی و به او خیانت نكنی و بر ضد او حیله به كار نبری و در كار او از خدا پروا كنی. [1] [1]. ... وَ أَمَّا حَقُّ الْخَلِیطِ أَنْ لا تَغُرَّهُ وَ لا تَغُشَّهُ وَ لا تَخْدَعَهُ وَ تَتَّقِىَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِى أَمْرِهِ (الفقیه، ج2، ص624). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مجیب دعوات
🔸 انبیا (علیهم السلام) بر اساس ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ ویژگی ای دارند که به وابسته است و مربوط به نیست یعنی كسی نمی ‌تواند با درس و بحث و ریاضت و مجاهدت‌ ها به مقام نبوّت, رسالت, امامت و اینها برسد، آن بر اساس ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ است؛ اما کسی بخواهد در درگاه الهی قُربی پیدا كند، از اولیای الهی شود و مورد عنایت حق قرار بگیرد، این امور ممكن است؛ هم از همین قبیل است. 🔸 می فرماید دعا و استجابت دعا مخصوص انبیا نیست، بلکه هر مؤمنی در حال خطر با ما مناجات كند، ما او را نجات می ‌دهیم. فرمود: ﴿فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ﴾، لذا می گویند ، ذكر مجرّبی است، چون این است كه اگر كسی گرفتاری دارد, ﴿لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ﴾ را حالا یك بار یا چند بار تلاوت کند اثر دارد. وجود مبارك یونس معلوم نیست که چند بار گفته باشد، گرچه «مسبِّح» بودن او نشان تكرار است; ولی بالأخره این ذكر اثر دارد، البته اگر آن حال پیدا بشود! فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ﴾. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 28 تاریخ: 1393/02/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد ششم از مجموعه کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» منتشر شد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جلد پنجم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-9-63 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 3. همكاران پاداش نیكی به همكار رسول خدا (ص) فرمود: ... رحمت خدا بر کسی که شریک و همکارش را بر نیکی‌ هایش کمک کند... . [1] [1]. ... رَحِمَ اللهُ خَلِیطاً أَعَانَ خَلِیطَهُ عَلَی بِرِّهِ ... (الأمالی، صدوق، ص288). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیل به مقصود 🔹 تقوا كه زاد و توشه است برای رسیدن به مقصد است، اما شناخت مقصد دیگر با عمل نیست، این با نماز و روزه نیست، این با فهم است و فهم است و فهم است و فهم كه
چطور او به ما نزدیك است و ما از او دوریم
... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیل به مقصود 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: عاقل شدن عَقیل شدن عقیله شدن مقدور دیگران هم هست منتها به اندازه خودشان، آن اوجش كه مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت است مقدور خود آنهاست؛ اما مراحل میانی و ضعیف مقدور دیگران هم است. ما به همان اندازه كه از عقل برخورداریم به همان اندازه از هم لذّت می ‌بریم. اطاعت پروردگار، نام پروردگار، یاد پروردگار برای یك عدّه شیرین است. 🔹 عبادت كردن، انجام واجبات و ترك محرّمات اینها توشه است، اینها زاد است و زاد را به اندازه راه باید فراهم كرد! برخی ها در می‌ كوشند؛ عمرشان را صرف تحصیل زاد می ‌كنند كار، كار خوبی است ولی از خوب ‌تر می ‌مانند. ما زادی داریم توشه‌ ای داریم برای راه، مقصدی داریم و مقصودی داریم كه مقصود ما در آن مقصد است؛ ما باید آن مقصد را بشناسیم، مقصود را بشناسیم و راه را هم طی كنیم. 🔹 در قرآن كریم هم راه را به عنوان زاد و توشه برای ما مشخص كردند، هم مقصد را معرفی كردند و هم مقصود را. بسیاری از ما بر فرض كه آدم خوبی باشیم تمام تلاش و كوشش ما در تحصیل زاد است. ، البته اگر زاد مربوط به دنیا باشد آن زائد كارآمد نیست. زاد آخرت هر چه بیشتر باشد آن ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را بیشتر می‌دهند آن غرف مبنیه را بیشتر می ‌دهند، اما هرگز اینها را به مقصد نمی ‌برد؛ اینكه در سوره مباركه «بقره» فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ یعنی توشه تهیه كنید، خب برای چه كسی و برای چه چیزی؟! توشه غیر از مقصد است! توشه غیر از مقصود است! یعنی توشه تهیه كنید كه شما را به مقصد برساند، آن ، با علم باید شناخت. همین نماز كه برای ما توشه است، اگر آن قُرب را بشناسیم و این را برای ما حل كنند كه چطور او «أقرب إلینا من حبل الورید» است ولی ما از او دوریم ﴿ینَادَوْنَ مِن مَكَانٍ بَعِیدٍ﴾ این دیگر به زاد و توشه برنمی‌ گردد، این به برمی ‌گردد. آن تقوا كه زاد و توشه است برای رسیدن به مقصد است، اما شناخت مقصد دیگر با عمل نیست، این با نماز و روزه نیست، این با فهم است و فهم است و فهم است و فهم كه
چطور او به ما نزدیك است و ما از او دوریم
. مطالعه بیشتر: https://javadi.esra.ir/fa/w/444026 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/01/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra