🍃🌼🌼🌼
✅ خلاصهی #درس صد و پنجاه و ششم :
بین ابدیت و نظم چه رابطهای وجود داره؟
🍃🌼🌼🌼
🔷🔹از آثار ایمان به ابدیت و تفکّر در بارۀ اون حرف میزدیم.
گفتیم که فکر کردن به ابدیت، به شدّت برداشت آدم رو نسبت به زمان تغییر میده:
☘ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودن:
دنیا، لحظهای بیش نیست. این یک لحظه را به طاعت خدا بگذران.
📚(بحار الأنوار، ج۶٧، ص۶٨).
🔹آدمی که به ابدیت فکر میکنه و به کوتاهی دنیا پی میبره، نسبت به استفاده از عمرش به شدّت حسّاس میشه.
❗️یکی از دلیلای با حوصله بودن ما تو این دنیا اینه که فکر میکنیم زیاد وقت داریم. حوصله خوبه؛ امّا نه این حوصلهای که ما داریم. آدم تو استفاده از عمر باید حریص باشه. حوصلهای که باعث میشه عمر تلف شه، خیلی بده.
🔰شاید بشه همۀ استدلال دین در بارۀ استفادۀ از عمر و بخل ورزیدن نسبت به اون رو تو چند تا جمله خلاصه کرد:
▫️ابدیتی در پیشه.
▫️نوع زندگی شما تو دنیا، عاقبت شما رو تو ابدیت تعیین میکنه.
▫️دنیا کوتاهه، ابدیت بیانتها.
▫️پس از این کوتاه، برای اون بیانتها نهایت استفاده رو بکنید.
🔹آدمی که نسبت به عمرش بخیله، تو زندگیش نظم پیدا میکنه. به نظم، توی تعریف دنیای مدرن خیلی ظلم شده. یکی از توخالیترین مفاهیم دنیای مدرن همین نظمه.
🔻نظم توحیدی دو مرحلۀ اصلی داره:
1⃣ تو مرحلۀ اوّل، زندگی منظم، زندگیایه که تمام کارهاش تو یه نسبت تعریف شده با هدفش قرار داره.
▫️من وقتی توی هر کاری نسبتِ اون کار رو با هدفم سنجیدم و اگه در راستای هدفم بود انجامش دادم و اگه در جهت عکس هدفم بود، ترکش کردم، آدم منظمی هستم.
✔️ لازمۀ این نظم خیلی وقتا، پا گذاشتن روی تعریف مدرن نظمه که تعریف به شدّت خشک و بیروحیه. توی این تعریف، نظم یعنی مشخص بودن زمان هر کاری و معین بودی جای هر چیزی. در حالی که این نظم یکی از مصادیق کوچیک نظمه که گاهی برای رعایت نظم واقعی باید اون رو زیر پا گذاشت.
🔻وقتی به ابدیت با نگاهی که دین گفته ایمان آوردیم، تعریف نظم این جوری میشه:
تنظیم کارای دنیا و برنامهریزی برای استفاده از عمر در جهت رستگاری ابدی.
این مرحلۀ ساده و ابتدایی نظمه.
2⃣ اما مرحلۀ دوم نظم، انتخاب بین دو تا کاریه که هر دو شما رو به هدف نزدیک میکنه؛ امّا یکی زودتر و یکی دیرتر؛ یعنی این جا انتخاب شما بین کار خوب و خوبتره.
▫️انسانی که توحیدش به مرحلۀ کمال میرسه، بد از زندگیش حذف میشه و همیشه فکرش مشغول خوب و خوبتره. این جا بخل ورزیدن نسبت به عمر، خیلی روشن خودش رو نشون میده.
☑️ این نکته رو هم فراموش نکنید که نظم بیشتر از اون که مربوط به کارا بشه، به مفاهیم کلیدی مربوط میشه. یکی از بزرگترین مشکلات سبک زندگی تو دنیای مدرن، منظم نبودن مفاهیمه.
⁉️ واقعاً خوشبختی و بدبختی، موفقیت و شکست، عزت و حقارت و خیلی از مفاهیم کلیدی دیگه تو دنیای مدرن چه تعریفی داره؟
✔️ منظم بودن مفاهیم یعنی هماهنگ بودن این مفاهیم با همۀ ابعاد زندگی. اگه ما تولد داریم و مرگ، اگه دنیا داریم و آخرت، اگه دنیا گذراست و آخرت ابدی و ... ، هر مفهوم کلیدی و اساسی باید رابطۀ تعریف شدهای با اینا که حقیقت زندگی هستن، داشته باشه.
❗️بینظمی تو حوزۀ مفاهیم، یعنی رابطه نداشتن مفاهیم کلیدی با کل زندگی. توی دنیای مادیگراها وقتی ابدیت معنایی نداره، پس توی تعریف خوشبختی و بدبختی هم هیچ دخالتی نداره.
❌ بدون اعتقاد به ابدیت، نظم و نظام توی حوزۀ مفاهیم کلیدی محاله. اگه اعتقاد به ابدیت نباشه، هیچ کسی نمیتونه منظم فکر کنه و وقتی که فکر، منظم نبود، نمیشه منظم کار کرد، مگه این که به همون نظم خشک و حداقلی و شکنندۀ مدرن بسنده کنیم.
#خلاصه_درس صد و پنجاه و ششم
@abbasivaladi
➖➖➖🍃🌼🌼🌼🍃➖➖➖
🌼 اینم پیدیاف درس صد و پنجاه و ششم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن:
👇👇👇👇👇
156 درس صد و پنجاه و ششم بین ابدیت و نظم چه رابطهای وجود داره؟.pdf
229.1K
#درس
درس صد و پنجاه و ششم:
بین ابدیت و نظم چه رابطهای وجود داره؟
@abbasivaladi
هدایت شده از لالایی خدا
0058 baghareh 154-157.mp3
9.91M
#لالایی_خدا ۵۸
#سوره_بقره آیات ۱۵۴ - ۱۵۷
#محسن_عباسی_ولدی
#قصه
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
🌹بچههای لالایی خدا!
کمک به سیلزدههای عزیز یادتون نره
@lalaiekhoda
🍃آسمان خدا
بازهم دلم هوای آسمان دارد.
دیگر از زمین خستهام.
تاب دیدن پرندهها را ندارم.
حسرت پرواز بغض گلوگیری شده برایم.
من اهل زمین نبودم و نیستم
برای زمین آفریده نشدم
سرزمین من در آسمان است.
کاش میشد به جای سرزمین، واژهای دیگری آفرید و گفت سرآسمان!
من سرم هوای زمین ندارد، پس سرزمین ندارم.
سرم در هوای آسمان است، پس سرآسمان دارم.
زمین اگر آسمان نشود، جای نفس کشیدن نیست.
آسمان هم اگر رنگ زمین بگیرد، جای پرواز نیست.
حالا من گرفتار زمینی هستم که هیچ رنگی از آسمان ندارد
اگر بنا نیست به آسمان بروم
روی زمین نفس کشیدن هم روا نیست
باید در این زمین فرو رفت.
برای رفتن به آسمان نقشههای زیادی کشیدم
امّا یکی پس از دیگری بر آب شد.
به ریسمانهای زیادی چنگ زدم
هیچ کدام مرا به سقف خانهام نرساند، چه برسد به سقف آسمان.
دست در دست کسانی گذاشتم که مدعی فتح آسمان بودند
ولی آسمانی که آنها نشانم دادند زمینِ رنگ شده بود.
چه قدر دل بستم به زمینهای رنگ شدهای که به اسم آسمان
عمری به پایشان سختی کشیدم.
من به آسمانهایی که این و آن نشانم میدهند مشکوکم!
دیگر به هیچ زمین رنگ شدهای دل نمیبندم.
آسمانهایی که جز نام بهره دیگری از آسمان ندارند، دلم را نمیبرند.
آسمانی که من به دنبالش هستم، خودِ تویی!
و حالا فهمیدهام هر کسی هوای آسمان دارد
نباید به فکر پریدن به آسمان باشد، باید شبیه به آسمان شود.
آرام آرام دارم میفهمم آسمانی شدن یعنی چه؟
من دیگر میل پرواز در آسمان ندارم، میخواهم آسمانی شوم.
آسمانی شدن هم، یک راه بیشتر ندارد
آن هم شبیه شدن به توست!
چه قدر امروز زمین محتاج آسمان است.
زمین اگر پر از آسمان شود، نقطه پریدن میشود به سوی خدا
و وقتی آسمانهای تقلّبی زیاد میشوند
آدمها یکی یکی پرت میشوند در دامن شیطان.
پرواز، آرزوی کمی است
آسمان شدن آرزوی بندگان بزرگ خداست.
من از آرزوی کمم دست برداشتم و میخواهم آسمان شوم.
آسمان شدن برای من که در زمین فرو رفته ام، کار سختی است
دستم را بگیر و آسمانم کن.
شبت بخیر آسمان خدا!
#بهانه_بودن
#شب_بخیر
#محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
0027 خطر پیروی از گمان.mp3
7.41M
#چشیدنیهای_قرآن ۲۷:
«خطر پیروی از گمان»
🔻قسمت بیست و هفتم، جزء بیست و هفتم:
🍃إن هِیَ إلاَّ أَسماءٌ سَمَّیتُمُوها أَنتُم وَ آباؤُکُم ما أَنزَلَ اللَّهُ بِها مِن سُلطانٍ إن یَتَّبِعُونَ إلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهوَی الأَنفُسُ وَ لَقَد جاءَهُم مِن رَبِّهِمُ الهُدی
(سوره نجم، آیه ۲۳، ص۵۲۶)
🎙استاد #محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
✅ گزارههای رفتاری و محبّت
📌محبّت و تربیت
وقتی میگوییم: محبّت، یک نیاز فطری است، یعنی انسان به گونهای آفریده شده که نیازمند محبّت است.
💗محبّت برای هر انسانی، در هر جایی، در هر زمانی، در هر سنّی، با هر جنسیتی یک نیاز محسوب میشود.
خانوادۀ خوب و رشد یافته، خانوادهای است که همۀ اعضای آن به هم محبّت دارند.
💕پاسخ به نیاز محبّتی فرزندان، به قدری اهمّیت دارد که از برترین عبادتها شمرده شده است.
پیشوای نیکیها، امام صادق علیهالسلام فرمود:
🌷موسی بن عمران علیهالسلام به خداوند عرضه داشت:
پروردگارا! کدام عمل نزد تو برتر است؟
فرمود: «دوست داشتن کودکان؛ زیرا سرشت آنان، بر توحید من است».🌷
⚠️توجّه به این نکته که محبّت، از برترین عبادتهاست، دو نکتۀ اساسی را در پی دارد:
1⃣ آن که نشان میدهد این مسئله، تا چه اندازه در نزد خداوند، ارزش دارد. میزان ارزش هر عملی در نزد خداوند عزیز، نشان از میزان اهمّیت آن عمل دارد.
2⃣ آن که با تفکّر در بارۀ ارزش محبّت کردن، انگیزۀ محبّت در وجود کسانی که دوست دارند به چیزی برسند که برای آن آفریده شدهاند، دو صد چندان میشود.
💖اگر همه بپذیریم که محبّت کردن به فرزندان، عبادت است، دیگر نه تنها به هنگام وقت گذاشتن برای آنها، احساس بطالت نمیکنیم؛ بلکه کسالت هم از وجودمان بیرون خواهد رفت و با شادابی و نشاط کامل به فرزندان خویش، محبّت خواهیم کرد.
📚من دیگرما، کتاب دوم، ص۲۰
#من_دیگر_ما
#کتاب_دوم
#تربیت_فرزند
#گزارههای_رفتاری
@abbasivaladi
🍃فقیر خدا
گفتم: تربیت چیست؟
گفتند: شکوفایی فطرت.
خواستم روشنتر سخن بگویند
شنیدم: فطرت اگر شکوفا شود
همۀ خوبیها را برای انسان به ارمغان میآورد.
گفتم: چه کار کنم که فطرتم شکوفا شود؟
گفتند: ...
گفتند: نمیدانیم.
این حرف هم مثل خیلی از حرفهای قشنگ دیکر
گویی جز فروزان کردن آتش حسرتم
بهرۀ دیگری برایم نداشت
و من مانده بودم و یک سؤال بیجواب:
برای شکوفا شدن فطرتم باید چه کار کنم؟
این سؤال بیجوابم مثل خیلی از سؤالهای دیگرم
وقتی به تو رسید، پاسخش را پیدا کرد.
اصلاً به من بگو کدام سؤال است
که وقتی تو را پیدا میکند، جوابش پیدا نمیشود؟
تو پاسخ همۀ سؤالهای عالمی.
سؤالم به تو رسید و فهمیدم
هر چه خوبی در عالم وجود دارد
همه در وجود تو جمع شده
پس دانستم و یقین کردم شکوفا شدن فطرت
یک راه بیشتر ندارد و آن هم شبیه تو شدن است.
از روزی که به این پاسخ رسیدهام
به نام فطرت که میرسم، نام تو را در کنارش میگذارم.
میخواهم تربیت شوم
باید فطرتم را شکوفا کنم.
میخواهم فطرتم را شکوفا کنم
باید شبیه تو شوم.
آقا!
تو جز خدا هیچ بینیازی را نمیشناسی
و همه را جز خدا فقیر محض میدانی.
هیچ کسی در نگاه تو هیچ سرمایهای جز فقر ندارد.
تو لحظه لحظۀ زندگیات را وابسته به نگاه خدا میدانی
و از صمیم جان ایمان داری
اگر آنی و کمتر از آنی نگاه خدا از تو بر گردد
میشوی نیستی محض.
بندگی تو برای خدا
بندگی یک فقیر محض است برای تنها بینیاز.
فقر خویش را میبینی و به بینیازی خدا ایمان داری
پس هیچ گاه پای بندگیات نمیلنگد
من اگر خدا را بینیاز ببینم
کنار او بینیازهای فراوانی تراشیدهام
که نمیگذارند خودم را فقیر محض خدا بدانم
پس بندۀ محض او هم نمیشوم.
بدون حس فقر نمیشود بندۀ خدا شد.
کمی از حسّ فقری را که داری به روحم بدم
که احساس بینیازی به خدا
هر چه سرمایه در مسیر بندگی دارم را به باد داده.
تا احساس فقر نیاید، همین طور بیچاره باید منتظر مرگ بنشینم.
مرا از این بیچارگی برهان و شبیه خودت کن.
شبت بخیر فقیر خدا!
#بهانه_بودن
#شب_بخیر
#محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
0028 مفهوم توکل.mp3
6.16M
#چشیدنیهای_قرآن ۲۸:
«مفهوم توکل»
🔻قسمت بیست و هشتم، جزء بیست و هشتم:
🍃وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً * وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ وَ مَن یَتَوَکَل عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ إنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیءٍ قَدراً
(سوره طلاق، آیات ۲-۳، ص ۵۵۸)
🎙استاد #محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
✅ مشاوره را کمک بدانیم، نه دخالت (بخش اول)
📌ویژگیهای مشاور
هر کسی صلاحیّت مشاوره ندارد. مشاور، باید دارای ویژگیهایی باشد که به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم⬇️
#تا_ساحل_آرامش
#کتاب_اول
#کتاب_صوتی
#فانوس_دانایی
#شناختهای_لازم_در_زندگی_مشترک
♦️گام هفتم (بخش اول، ویژگیهای مشاور)
@abbasivaladi
👇👇👇👇👇
n041 تا ساحل، گام هفتم، بخش اول، ویژگیهای مشاور.mp3
7.14M
#تا_ساحل_آرامش
#کتاب_اول
#کتاب_صوتی
#فانوس_دانایی
#شناختهای_لازم_در_زندگی_مشترک
🎧گام هفتم (بخش اول، ویژگیهای مشاور)
@abbasivaladi
#مهارتهای_انتخاب_همسر
🔴 گفت و گوی خواستگاری
4⃣ تبادل احساسات، ممنوع!
❗️جلسۀ گفت و گوی خواستگاری، برای فهم روحیّات و شرایط دو طرف است؛ نه جلسهای برای تبادل احساسات.
❌ نه خودتان از عبارات احساسی و عاطفی استفاده کنید و نه روی جملههای احساسیِ طرف مقابلتان حساب باز کنید.
✅ کاملاً جدّی و منطقی صحبت کنید.
🔻برخی از افراد برای اینکه نظر طرف مقابل خود را جلب کنند، جملاتی شبیه به این میگویند:
«شما در تصمیمگیری آزادید و میتوانید هر جوابی به من بدهید؛ امّا همین قدر بدانید که من انتخاب خودم را کردهام و اگر شما هم جواب منفی بدهید، کسی جز شما را برای زندگی انتخاب نخواهم کرد».
✔️ این حرفها مناسب جلسۀ خواستگاری نیست. تبادل احساسات، برای وقتی است که انتخاب انجام شده و دو نفر به هم مَحرم شدهاند.
📛 اگر جلسۀ خواستگاری، جایی برای تبادل احساسات شود، همان مشکلی پیش میآید که در خواستگاریهای غیر رسمی ایجاد میشود؛ یعنی دو طرف به جای اینکه با خطکش عقل و منطق یکدیگر را محک بزنند، با احساسات سطحی یکدیگر را انتخاب میکنند.
📚نیمه دیگرم، کتاب اول، ص۷۵
#نیمه_دیگرم
#کتاب_اول
#از_من_بودن_تا_ما_شدن
#ازدواج
@abbasivaladi
tabadole ehsasat mamnooa.mp3
1.26M
🔴 #گفتگوی_خواستگاری باید چه شرایطی داشته باشه تا مفید باشه؟
4⃣ تبادل احساسات، ممنوع!
#نیمه_دیگرم
#از_من_بودن_تا_ما_شدن
#ازدواج
@abbasivaladi
هدایت شده از لالایی خدا
0059 baghareh 158.mp3
10M
#لالایی_خدا ۵۹
#سوره_بقره آیه ۱۵۸
#محسن_عباسی_ولدی
#قصه
روزهای زوج، ساعت ۹شب
منبع قصّه این برنامه👇
📚برگرفته از کتاب «تاریخ انبیاء، صفحات 187_ 190»؛ اثر سید هاشم رسولی محلاتی
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
🌹بچههای لالایی خدا!
کمک به سیلزدههای عزیز یادتون نره
@lalaiekhoda
🍃رفیق شفیق
این روزها به لطف تو و به یمن مهربانی بیپایانت
شبیه تو شدن، شده دغدغۀ روز و شبم.
شبها با این غصّه میخوابم
که چرا امروزم را به شب رساندم ولی شبیه تو نشدم
و روزها به این امید بیدار میشوم
که لحظههای امروز را پلی کنم برای رسیدن به تو.
هم از آن غصّه خوشم میآید
و هم با این امید زندهام.
آن غصّه و این امید
شده ترش و شیرین وزندگی من!
امّا غصّهای در کنار آن غصّه
کمی با مزهای که به تلخی میزند آزارم میدهد.
من در بارۀ غصّۀ شبیه تو نبودن با چه کسی حرف بزنم
که زبانم را بفهمد و ابرو در هم نکشد و یا لب به خندۀ تمسخر باز نکند؟
آدمهایی که این غصّه را میفهمند، کماند
کمبود این آدمها شده آن غصّۀ دیگر من.
خودم شبیه تو نیستم، قبول
تا شبیه تو شدن فاصلهام زیاد است، قبول
شبیه تو شدن را هر روز به روز دیگری وانهادم، قبول
ولی دوست دارم شبیه تو باشم، قبول؟
و دغدغۀ روز و شبم شبیه تو شدن است، قبول؟
و آرزویی بزرگتر از شبیه تو شدن ندارم، قبول؟
اینها هیچ کدام فضیلت من نیست
لطف توست به من
ولی شبیه تو نبودن و فاصلۀ بسیارم و امروز و فردا کردنهایم
همه نقص من است.
آقا!
اگر کسی باشد که زبان این دغدغه را خوب بلد باشد
و او را در مسیر شبیه تو شدنم قرار دهی
زودتر شبیه تو نمیشوم؟
من گمان میکنم دغدغۀ شبیه تو شدن
زبانی دارد که هر کسی آن را نمیفهمد.
این را وقتی فهمیدم که به لطف تو
یکی دو حرف از الفبای این دغدغه را یاد گرفتم.
با الفبای این دنیا
نه میشود از این دغدغه گفت و نه میشود از آن نوشت.
کسی را سراغ داری که زبان این دغدغه را بلد باشد
و مرا لایق همراهی خویش بداند؟
با چه قدر آدم حرف زدم و از دغدغۀ شبیه تو شدن سخن گفتم
امّا با زبان خودشان حرفهایم را ترجمه کردند
باادبهایشان گوش دادند و گفتند نمیفهمیم
جسورهایشان گوش دادند و خندیدند
هم آن نفهمیدنها آزارم میدهد و هم این خندیدنها
این دغدغه را باید شنید و گریست برای شبیه تو نبودن
باید شنید و دوید به سوی شبیه تو شدن
باید شنید و آسایش را بوسید و کنار گذاشت
تا آرامش را به دست آورد و نفس راحت کشید.
عجیب دلم یک یار همراه کشیده آقا!
کسی که بفهمد و بفهماند دغدغۀ شبیه تو بودن را.
رفیق و همراه کسی است
که آدم را در مسیر شبیه تو شدن یاری کند
الباقی هر چه هست رفیق ناباب است.
کسی اگر پیدا نشد
خودت بگو چه کار کنم.
شبت بخیر رفیق شفیق!
#بهانه_بودن
#شب_بخیر
#محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
0029 نسخه های قرآنی.mp3
7.28M
#چشیدنیهای_قرآن ۲۹:
« نسخه های قرآنی»
🔻قسمت بیست و نهم، جزء بیست و نهم:
🍃إنَّ الإنسانَ خُلِقَ هَلُوعاً * إذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً * وَ إذا مَسَّهُ الخَیرُ مَنُوعاً * إلاَّ المُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمُونَ * وَ الَّذِینَ فِی أَموالِهِم حَقٌّ مَعلُومٌ * لِلسَّائِلِ وَ المَحرُومِ * وَ الَّذِینَ یُصَدِّقُونَ بِیَومِ الدِّینِ * وَ الَّذِینَ هُم مِن عَذابِ رَبِّهِم مُشفِقُونَ * إنَّ عَذابَ رَبِّهِم غَیرُ مَأمُونٍ * وَ الَّذِینَ هُم لِفُرُوجِهِم حافِظُونَ * إلاَّ عَلی أَزواجِهِم أَو ما مَلَکَت أَیمانُهُم فَإنَّهُم غَیرُ مَلُومِینَ * فَمَنِ ابتَغی وَراءَ ذلِکَ فَاُولئِکَ هُمُ العادُونَ * وَ الَّذِینَ هُم لِأَماناتِهِم وَ عَهدِهِم راعُونَ * وَ الَّذِینَ هُم بِشَهاداتِهِم قائِمُونَ * وَ الَّذِینَ هُم عَلی صَلاتِهِم یُحافِظُونَ
(سوره معارج، آیات ۱۹-۳۴، ص ۵۶۹)
🎙استاد #محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
🍃🌷🌷🌷
✅ خلاصهی #درس صد و پنجاه و هفتم :
ابدیت، روی تعریف ما از مفهومای کلیدی اثر میذاره؟
🍃🌷🌷🌷
🔸بیاید بریم سراغ قرآن و یه مقدار در بارۀ مفاهیم کلیدی که با توجّه به ابدیت معنا شده دقّت کنیم.
🔸موفّقیت و رستگاری تو قرآن از زوایای مختلف بررسی شده. یکی از زوایای اصلیش با توجّه به ابدیت و آخرته. قرآن وقتی در بارۀ قیامت حرف میزنه، به ما میگه:
🍃 فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ.
🍂 و كسانى كه وزنه اعمالشان سنگين است، همان رستگارانند! و آنان كه وزنه اعمالشان سبك باشد، كسانى هستند كه سرمايه وجود خود را از دست داده، در جهنم جاودانه خواهند ماند!
✨(سورۀ مؤمنون(٢٣)، آیۀ١٠٢_١٠٣).
✅ موفّقیت و رستگاری تو این آیه، خیلی واضح و روشن با توجّه به ابدیت معنا میشه. کی به موفقیت و فلاح رسیده؟ کسی که تو قیامن وزنۀ اعمالش سنگینه.
🔸مفهوم کلیدی دیگهای که تو این آیه در برابر فلاح و رستگاری میآد، خسران به معنای زیانه.
✅ این آیه خیلی رُک و پوستکنده داره در بارۀ این حرف میزنه که آدمای ضرر کرده کسایی هستن که وزن اعمالشون تو قیامت سبکه. اگه کسی این طوری در بارۀ ضرر فکر کنه، حسّی که در برابر ضرر پیدا میکنه، اون رو کمک میکنه که قبل از مرگ به طرف سنگین کردن وزن اعمال خوبش بره.
❌ تو نگاه غیر الهی، زیانکار کسیه که از دنیای کمتری بهرهمنده. وقتی زیان این طوری معنا شد، آدم به کسایی که از دنیا بهرۀ بیشتری دارن، نگاه میکنه و آه میکشه. هر چه قدر دنیای بیشتری میبینه، آه بلندتری میکشه. عاقبت این آه کشیدنا برا بعضیا میشه افسردگی و برا بعضیای دیگه میشه دست و پا زدن برا به دست آوردن دنیای بیشتر.
🔸خوشبخت و بدبخت رو هم قرآن با توجّه به ابدیت معنا میکنه. شاید خوشبخت و بدبخت مفهوم کاملتری باشه تا موفقیت و خسرانی که در بارهش حرف زدیم. قرآن وقتی در بارۀ خوشبخت و بدبخت میخواد حرف بزنه، اون رو تو صحنۀ قیامت به تصویر میکشه:
🍃 يَوْمَ يَأْتِ لا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَ سَعِيدٌ* فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ* خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ* وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ.
🍂 آن روز كه (قيامت و زمان مجازات) فرا رسد، هيچ كس جز به اجازه او سخن نمىگويد گروهى بدبختند و گروهى خوشبخت!
🍂 امّا آنها كه بدبخت شدند، در آتشند و براى آنان در آنجا، «زفير» و «شهيق» [نالههای طولانى دم و بازدم] است.
🍂 جاودانه در آن خواهند ماند، تا آسمانها و زمين برپاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد! پروردگارت هر چه را بخواهد انجام مىدهد!
🍂 امّا آنها كه خوشبخت و سعادتمند شدند، جاودانه در بهشت خواهند ماند، تا آسمانها و زمين برپاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد! بخششى است قطع نشدنى!
✨(سورۀ هود(١١)، آیۀ١٠۵_١٠٨).
🔺این چهار تا آیه در بارۀ آدمای خوشبحت و بدبخت خیلی واضح حرف زده و بدبختی و خوشبختیشون رو به ابدیت گره زده.
📛 دنیا وقتی محل عبور به حساب نیاد و تا وقتی توش هستیم، ازش برا ابدیتمون استفاده نکنیم، نتیجهش عذابی تو آخرت میشه که تموم شدنی نیست.
✅ خوشبخت اونیه که این رو بفهمه و از دنیای کوتاهش برا ساختن ابدیت بیانتهاش استفاده کنه.
❌ وقتی کسی به ابدیت ایمان نیاورد، میخواد همۀ اون چیزی رو که دنبالش میگرده، تو دنیا پیدا کنه. برا همینم رسیدن به دنیا میشه همۀ آرزوش.
❗️چه قدر بیچاره و بدبخته کسی که انتهای آرزوهاش از دنیا فراتر نمیره.
🔸یه مقدار از این مفاهیمی که در عین حالی که مهمان، ولی خیلی کلّی هستن بگذریم و به بعضی از مفاهیم جزئیتر برسیم، میبینیم که اون جا هم ایمان به ابدیت، خیلی تأثیرگذاره.
⬅️ تو متن کامل درس برخی از این مفاهیم و آیات مربوطه رو ببینید.
#خلاصه_درس صد و پنجاه و هفتم
@abbasivaladi
➖➖➖🍃🌷🌷🌷🍃➖➖➖
🌷 اینم پیدیاف درس صد و پنجاه و هفتم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن:
👇👇👇👇👇
157 درس صد و پنجاه و هفتم ابدیت، روی تعریف ما از مفهومای کلیدی اثر میذاره؟.pdf
235.8K
#درس
درس صد و پنجاه و هفتم:
ابدیت، روی تعریف ما از مفهومای کلیدی اثر میذاره؟
@abbasivaladi
🌙حضرت عید🌙
🌙زمزمه افتاده در میان مردم که ماه را دیدهاند
و فردا روز عید است
و حالا شعرِ «عید آمد و عید آمد»، نُقل مجلسهایمان شده.
ببخش ما را که به جای شعر «عید آمد و عید آمد»
غزل سوزناک «چرا تو نیامدی» را نمیخوانیم.
ولی اجازه بده امشب کمی از نیامدنت بگویم
و این حرفها را حتّی اگر حرف دلم نیست
و واژههای پشت هم ردیف شده است
تو حرف دلم بدان و آن وقت بخوان.
🌙عید آمد؛ ولی تو نیامدی
و کاش یاد میدادی به ما
چگونه در عیدهایی که میآیند و تو نمیآیی
از ته دل شاد باشیم و لبخند بزنیم!
🌙دلم میگوید: «بدون تو از ته دل شادی کردن
نشانۀ عاشق نبودن است
و ما که محکومیم به عاشقی
تا تو نیایی، نمیتوانیم از ته دل شاد باشیم».
دلم که اشتباه نمیگوید. میگوید؟
🌙قبول داری در دل شاد نبودن و در ظاهر خندیدن
کار هر کسی نیست و برای خودش ریاضتی است؟
یعنی ما در هر عیدی که میآید
محکومیم به یک ریاضت جان فرسا:
در دلمان کوه غم باشد و بر لبمان رود لبخند جاری؟!
🌙کاش فقط غصّه، غصّۀ نیامدنت بود!
دیدی یک ماه رمضان دیگر هم گذشت
ولی حتّی یک برای یک بار به اندازۀ یک خرما
مرا مهمان سفرۀ افطارت نکردی!
چند افطار به انتظار نشستم
ولی پیکی از سوی تو نیامد برای دعوت به افطاری
و چه قدر در خیالم خرمای افطار را
با دست تو در دهانم گذاشتم.
تو بگو که این غم را در کجای دلم بگذارم
که ماه رمضان دیگری آمد و رفت
و من نه یک سحر و نه یک افطار
با تو همسفره نشدم.
باشد قبول! من لایق همسفره شدن با تو نبودم
خوش به حال جذامیهایی که
توفیق یافتند همسفرۀ جدت شوند
چه کار باید کرد جز این که قبول کنم نشستن در کنار من
از همنشینی با آن جذامیها هم سختتر است!
باشد باز هم قبول!
من ریاضت خندیدن را در عید فردا به جان میخرم.
🌙شبت بخیر حضرت عید!
#بهانه_بودن
#شب_بخیر
#محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
0030 دو تعبیر قابل تامل در سوره فجر.mp3
4.93M
#چشیدنیهای_قرآن ۳۰:
« دو تعبیر قابل تأمّل در سوره فجر»
🔻قسمت سی ام، جزء سی ام:
🍃وَ جِیءَ یَومَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَومَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الإنسانُ وَ أَنَّی لَهُ الذِّکری * یَقُولُ یا لَیتَنِی قَدَّمتُ لِحَیاتِی
(سوره فجر، آیات ۲۳-۲۵، صفحات ۵۹۳-۵۹۴)
🎙استاد #محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi