#طنز
"اندر احوالات بیمارستان"
✍فاطمه میری طایفهفرد
قدر عافیت کسی داند که به بیمارستان گرفتار آید، آنوقت اگر بیمارستان خصوصی باشد، قطعاً بیشتر دستگاه عافیتسنجیاش کار میکند. کافیست دوسه شبانهروز برای یک چکاپ ساده بستری شوی، تا یکیدو مرض باپدرمادر به اعضاء و جوارحت نچسبانند، بیخیالت نمیشوند. جوری درون جانت را میجورند که انگار نان شبشان را جا گذاشتهاند. از منوی شیک روی یخچال بیمارستان که از رستورانهای چندستاره قشنگتر است خوشحال نشوید، کمی به غذای بیمارستان نمک میزنند و همان را جلویت میگذارند و پولش را دولاپهنا با شما حساب میکنند. پرستار هم که کلی برای خودش کلاس دارد، کار داشته باشی باید از قبل وقت بگیری، تازه اگر کفش پاشنهدارش بگذارد و زود به بالینتان برسد. اما به فکر مریضها هستند و موسیقی ملایمی با پاشنه کفششان در راهرو بیمارستان مینوازند. اگر بوتاکس بگذارد یک لبخند ژکونتی هم تحویل میدهند که بعداً در صورتحسابتان لحاظ میشود. مورد داشتیم بیمار برای چککردن قندش تا ایستگاه پرستاری آمده تا نکند روحیه لطیف پرستار بخش مکدر شود.
اما انسان باید همیشه نیمه پر لیوان را ببیند؛ پرستارها برای حال خوب و نشاط بیماران کمی، فقط کمی به خودشان میرسند، آنهم از جیب خودشان. اینقدر مناعت طبع در دنیا مثالزدنیست، بله مثالزدنی، از این حیث که طبق قوانین بینالمللی نباید اینقدر آرایش داشتهباشند و مثلاً ناخن بلند در قوانین واهواه است، ولی خب آنان که نشاط بیمار را به خاطر چهارتا قانون دستوپاگیر ول نمیکنند. کجای دنیا پرستار برای بیمار، اینقدر جانفشانی میکند که در این شرایط اقتصادی، ژل تزریق کند، ناخن بکارد، ابرو هاشور کند، دماغ عمل بکند، حالا رنگ مو و کراتین را بیخیال میشویم...
این احساس وظیفه در کارگران بیمارستان هم وجود دارد، آنها هم برای زیبایی محیط از هیچ کاری فروگذار نمیکنند، از تمیزی با وایتکس و جوهر نمک گرفته تا پاکسازی پوست خودشان. آنقدر به خودشان میرسند که اصلاً رویت نمیشود بگویی گلاب به رویتان این نمونه را به آزمایشگاه ببرید. مورد داشتیم بیمار دکتر را با مستخدم بیمارستان اشتباه گرفته و...
نگهبانان دم بیمارستان هم مثل آرنولد و جمشید هاشمپور عمل میکنند، اصلاً ساعت ملاقات هم جرأت نداری به ملاقات بروی.
با این تفاسیر باید برگردیم به اصل خودمان و روی بیاوریم به طب سنتی، اما تجربه ثابت کرده چای نبات خانمجان چیز دیگریست و غیر از قطع عضو بقیه امراض را خوب میکند.
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
عکس و خبر
✍زهرا نجاتی
این عکس را در کنارخبرتلخ رسمی شدن تاریخ میلادی در عربستان،ببینید. در کناراخباری که امریکا را هفتمین کشور ناامن دنیا و پنجمین کشور در تجاوز به زنها معرفی میکند.
این خبرها را در کنار کشتار قریب به ده هزار نفر از دومیلیون نفر غزه و اخبار وایرال و جهانی شده مسلمانی یا ابراز علاقه به اسلام، ببینید و تحلیل کنید.
این همه یعنی وعده حق فراگیری آفتاب اسلام،یعنی وعده حق رهبر مبنی بر آینده روشن جهان یعنی هیچ و پوچ شدن قریب هشت تریلیون دلار دشمن برای طرح خاورمیانه جدید و تجزیه ایران و لبنان و افغانستان و عراق و سوریه.
اینها یعنی هیچ شدن تلاش دشمن برای دلزدگی ایجادکردن با شبههافکنی و اسلام هراسی و دروغ و لجنپراکنی علیه اسلام و ایران. یعنی ثمره خون هزاران طفل قطعهقطعه شده درفلسطین، یعنی اشتباه نبودن کلید زدن عملیات طوفانالأقصی. یعنی استراتژی مقاومت همیشه و همهجا پیروز است. یعنی پیروزی خون بر شمشیر حتی اگر شمشیر، بمب فسفری باشد. یعنی خیلی آبکی بودن تحلیلهای جریان مخالف مقاومت. یعنی حالا خیلی بیشتر از همیشه کار دست من و توست. باید پرچم سبک زندگی و تمدن اسلامی را جوری بالا ببریم که زیبایی اسلام را به گوش دنیا برسانیم. یعنی پایین افتادن تشت رسوایی تمدن غربی. یعنی من و تو باید آثار تمدن غرب را از سبک زندگی و معماری و تحصیل و حجاب، به کناری بیندازیم و پالایش را با سرعت آغاز کنیم.یادت باشد این خبر راست باشدیادروغ،فیک باشد یا واقعی، چیزی از ارزش چالش میلیونی سلام یا مهدی و اشکهای تازه مسلمانها پشت این فیبرهای نوری و آغوش باز جهان برای اسلام کم نمیکند.
@AFKAREHOWZAVI
.
مردی که دست فلسطینیها را پر کرد
✍راضی
#بخش_اول
۱_عملیات طوفان الاقصی و تلاشهای مقاومت، تنها بخشی از دستاورد نقشهای است که چارچوب آن را حاج قاسم ترسیم کرده است. تفکر حاج قاسم، تلاش حاج قاسم، ایمان حاج قاسم، امید حاج قاسم، سرباز ولیبودن حاج قاسم، و از همه مهمتر مبارزهطلبی و خوی عدالتطلبی حاج قاسم است که اکنون شاگرد تربیت کرده و دست فلسطینیها را پر میکند. آدمهای بزرگ با روحهای آسمانی و پهناور؛ افکارشان در سراسر عالم منعکس میشود؛ و در هر قطعهای از این کرهٔ خاکی که مستضعفینی زندگی کنند، جذب این تفکر عدالتمحوری و مبارزهطلبی او میشوند. بهراستیکه نقشهٔ ذهنی حاج قاسم، خود بهتنهایی انسانساز است.
۲_این روزها غزه روزهای تلخی را سپری میکند و در این بین اخبار مربوط به کشتار وحشیانهٔ این رژیم اشغالگر دلها و روحها را بیش از بیش خدشهدار و غمآلود کرده است. با رصد این تصاویر بیشتر یاد حاج قاسم عزیزمان میافتیم که تا چه حد با کودکان مهربان بود، و اکنون تفکر ضد حاج قاسم بسیار نامهربان و بیرحم به کودکان عمل میکند. این است فرق بین حق و باطل. سردار مداوم در اندیشهٔ خود به فتح از زنجیرهای ظلمانی طاغوتیان و رهایی در دامن عرشیان فکر میکرد. مانند فتح سوریه از چنگال داعشیان، فتح یمن از ظلم سعودیان و فتح قدس از قبضهٔ صهیونیستیان. امروز نهال مقاومت بارور شده. شجاعت و مقاومت حماس در این روزها میوه درخت تنومند تفکر مبارزهطلبی حاج قاسم است. «این مرد دست فلسطینیها رو پر کرد و کاری کرد که یک منطقهٔ کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستی با آن همه ادعا میایستد، کاری و بلایی سر آنها میآورد که آنها سر ۴۸ساعت میگویند آقا بیایید آتش بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد.(۱۸/دی۱۳۹۸. بیانات در دیدار مردم قم)
این روزها هم گالانت، وزیر جنگ اسرائیل میگوید: «وضعیتی که با آن مواجه شدیم، از سال ۱۹۴۸ بیسابقه بوده است. آنچه برایمان اتفاق افتاده سخت و خطرناک است و هیچ وقت رخدادی به این سختی ندیده بودیم. اسرائیل سختترین لحظات خود را سپری میکند و با یک دشمن سرسخت مواجه هستیم»
۳_کاملا پیداست که رژیم اشغالگر به آخر عمر خود رسیده است؛ اما هنوز سیاست کودککشی خود را دنبال میکند و خودشان با آرامش در منطقهٔ غصبی زندگی میکنند؛ چراکه یهودیان خود را قوم برتر نسبت به همهٔ مردم جهان میدانند؛ و هرآنکه در مقابل آنان بایستد را غیر انسان میدانند. آنان معتقدند که فقط قوم یهود انسان هستند و بقیه مردم خلق شدند تا در خدمت قوم یهود باشند و به آنها نفع برسانند. آنان حتی با این فرضیه به کشتار ادامه میدهند و به فکر انسانیتزدایی از مردم فلسطین هستند. این کار بدترین کاری است که آنها به پشتوانهٔ آن جنایت میکنند.
🍃ادامه دارد
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
مردی که دست فلسطینیها را پر کرد
✍راضی
#بخش_دوم
آنان فقط خود را انسان و بقیه را مخلوقاتی شبیه انسان میدانند. به عبارتی انسانیت زدایی سازمان یافته از فلسطینیها باعث میشود که اسرائیلها با هر جنایتی راحت باشند، چراکه در نظر آنها فلسطینیها بشر نیستند، پس حقوق بشر هم ندارند. این اعتقاد با گوشت و پوست اسرائیلیها عجین شده؛ هیچکدام از آنان با رفتارشان با فلسطینیها مانند یک انسان برابر با خودشان نیست. این افکار پلید را خودشان اظهار کردهاند. آنان وحشیانه به مناطق مسکونی حمله میکنند تا به فلسطینیها القا کنند که، هزینهٔ مقاومتشان چنین صحنههایی خواهد بود؛ اما مردم فلسطین این بار برای همیشه تصمیم آخر را گرفتهاند. اکنون زنان و کودکان بهپاخاستهاند و پردههای ظلمانی تاریخی خود را در نوردیدهاند. گویی کربلایی شدهاند و همپیمان با مردهایشان پای مقاومت ایستادهاند. مانند زنان و کودکان کربلا، در دل نوای رهایی از ذلت دارند. خوب که نگاه میکنیم درمییابیم که راه قدس از کربلا میگذرد. حملهای از جنس یزیدیان، مقاومتی از جنس زینبیان و حسینیان میطلبد. اکنون امروز غزه کربلاست. انچهکه امروز آرامش دل ما در گرو آن است، این مطلب است که، ما به چند قدمی فتح قدس نزدیک هستیم و چیزی تا پایان عمر منحوس اسرائیل باقی نمانده، «با لطف و عنایت خداوند متعال این حرکتی که در فلسطین آغاز شده است، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل فلسطینیها خواهد شد.» (۲۲/مهر/۱۴۰۲. بیانات در دیدار شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه) آنچه امروز عیان است این است که، هرچه بیشتر پیش میرویم به فتح قدس نزدیکتر میشویم؛ و ارتباط فتح قدس با قضیهٔ فرج همان تقویت تفکر مبارزه و تفکر ظلمستیزی و تفکر مقاومت در بین ملتهای مسلمان است؛ که اکنون سردار آن حاج قاسم عزیز، و سرکرده ظالمترین و غاصبترین رژیم عالم، اسرائیل و همپیمانان آنان هستند. مسئله قدس مسئله اول جهان اسلام است؛ آنجا محل معراج پیامبر و نزدیکترین محل به آسمان است؛ و اسرائیل به دنبال تخریب آن و برپایی حکومت شیطانی خود در مسجد قدس است.
حقیقت ایناستکه تا زمانی که اسرائیل از ناحیهٔ دولتهای دیگر حمایت شود، پیروزی نهایی قطعی نیست. ما در آینده نزدیک به نابودی اسرائیل نزدیک میشویم. «رژیم صهیونیستی... به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینیها و مسلمانان با صهیونیستها در ۲۵ سال آینده وجود خارجی نخواهد. داشت.» (۱۳۹۵/آذر/۲۴. بیانات در دیدار دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بار رهبر انقلاب)
۴_آرمان ما حاکمیت اسلام است که اکنون ندای آن از مأذنههای مسجد الاقصی بلند میشود. «ما باید دنبال تمدن نوین اسلامی باشیم برای بشریت؛ این تفاوت اساسی دارد با آنچه قدرتها دربارهٔ بشریت فکر میکنند و عمل میکنند؛ این به معنای تصرف سرزمینها نیست؛.....این بهمعنای عرضه کردن هدیهٔ الهی به ملتها است، تا ملتها با اختیار خود، راه درست را انتخاب کنند» (۸/دی/۱۳۹۴ بیانات در دیدار مسئولان نظام با و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی)
دنیای آینده دنیای فلسطین است، دنیای رژیم غاصب صهیونیستی نیست، و آینده متعلّق به اینها است. صهیونیستها ظلم میکنند، جنایت میکنند، فاجعهآفرینی میکنند، اما تلاشی که آنان میکنند بیهوده است و به جایی نخواهد رسید.
🍃پایان
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖خط مشیِ «مرگ بر آمریکا»
✍آمنه عسکری منفرد
یومالله ۱۳ آبان، تجسم ضربه خوردن آمریکاست. روز ۱۳ آبان و روز مبارزه ملی با استکبار، یادآور سه واقعهی مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دورهی مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را «یوم الله» نامیدند. تبعید امام خمینی (رحمهالله علیه) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار جمعی از دانشآموزان معترض به حکومت پهلوی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که با عنوان روز دانشآموز نام گرفت و تسخیر لانهی جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، این سه واقعهی تاریخی را تشکیل میدهد که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار است.
روز تسخیر لانهی جاسوسی، روز مبارزه با استکبار جهانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ است. در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت در سرتاسر کشور، حرکتهایی میشد، تا جو سیاسی جامعه را ملتهب و پیچیده کند. بعدها معلوم شد که مرکز تمامی این فتنهها و جریانات ضدانقلابی، در سفارت آمریکا در تهران است؛ در حالی که موضع منافقانه آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی مانع از روشن شدن چهرهی واقعی آمریکا در میان مردم گردیده بود. از این رو امام خمینی (رحمهالله علیه)، بیانات قاطعی علیه ابرقدرتها و بهویژه آمریکا ابراز فرمودند و به خصوص با ورود شاه به آمریکا فرمان مقابله را به تمامی دانشآموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی صادر نمودند. در چنین شرایطی با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاههای تهران، پلیتکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکاییها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.
در هنگام تسخیر سفارت، آمریکاییها به سرعت مشغول نابودکردن بسیاری از اسناد دخالتها، تجاوزات و غارتهای خود شدند، ولی پس از تسخیر سفارت، به سرعت از نابودی باقیمانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکاییها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال طلب و آزادیخواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بینالمللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و ...، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.اما پس از بیثمرماندن، آنها به اقدامات جدیتری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در ۲۰ مهر ۱۳۵۹، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارایها و اموال ایران و... که هیچکدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بیعدالتی جهانی ومنشأ اصلی آن در جهان، یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است؛ و اینگونه نام روز ۱۳ آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد، تا هرسال اقشار مختلف مردم انقلابی کشورمان و به ویژه دانشآموزان، به یاد این سه واقعه و در سالگرد آن مراسمی به پا داشته و ضمن تجدید میثاق با امام راحل و رهبر معظم انقلاب، استقامت خود را در ایستادگی بر اصول و مقابله با استکبار به جهانیان اعلام کنند.
مطالعهی تاریخچهی کاپیتولاسیون نشان میدهد که...
🍃ادامه دارد👇
🔗ادامهی متن در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«پروردگار فتحِ نزدیک»
✍سیده ناهید موسوی
اغلب اوقات پایان یادداشت ها و متنهایم، آیه سیزده از سوره مبارکه صف یعنی «نصرٌ من الله و فتح قریب» را مینویسم. آیه کامل؛ «و أخری تحبونها نصرٌ من الله و فتح قریب و بشر المومنین» است. و نعمت دیگری که آن را دوست می دارید و آن یاری از سوی خداوند و پیروزیِ نزدیک است، و ای پیامبر مومنان را مژده ده.
ایمان؛ لازمه پیروزی در نبردهای های درونی و بیرونی انسان است. برای غلبه بر جبهه باطل هم ایمان به خدا و مبارزه تا شکست شیطان و رسیدن به حق لازم است. و در نهایت تمام پاداشها در آخرت نیست و بخشی از آنها در دنیا است. پاداشی که مورد علاقه ِ تشویق شونده باشد.
رزمندگان مخلصی که با شجاعت و صلابت تا آخرین نفس در میدانها میجنگند، به یکی از دو نیکی میرسند اگر شهید شوند وارد بهشت شده و اگر پیروز میدان نبرد شوند، پیروزی نزدیک نصیبشان میشود. پیروزی که تنها از خداوند است و ربطی به تجهیزات، تجربه و تخصص انسانها ندارد.
امید؛ به آینده و روشنی مسیر باعث دلگرمی و قوت قلب رزمندگان اسلام خواهد بود. و این خداوند است که به وعدههای خود عمل میکند و فاتح نبردها و جبهههای حقِ مسلمین میشود. از سویی دیگر برای تشویق رزمندگان به گذشتن از مال و جان آنها، بشارت الهی داده است.
و اینچنین است روزگار فلسطین و مردمی که تاریخ ساز میشوند، همان هاییکه با جان و مال خود با پروردگار معامله کرده، پدران و مادرانی که شهید پرورش میدهند و روانه جبههها میکنند، تا یار و یاوراسلام ومسلمین شوند. و همه با ایمانی راسخ در یک جمله متحد هستند؛ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ. باشد که روزی نهچندان دور مسلمان همگی در قلههای پیروزی و سربلندی جشن آزادی قدس را برگزارکنند.*(سوره صف، تفسیر نور)
نصرٌ من الله و فتح قریب
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
دکهی تیترخوانی
🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور،چهار شنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۲
#سواد_رسانه #نویسندگان_بانو
#روزنامه #مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
❇️ دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی «کتاب سال بانوان» خبر داد:
💠 برگزاری پیشنشستهای علمی و انگیزشی مرتبط با همایش ملی «کتاب سال بانوان» برای نخستین بار
🔰 چهارمین همایش کتاب سال بانوان آذر 1403 برگزار میشود
🗓 مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: تا 31 خرداد 1403
https://jz.ac.ir/post/13666
#اللّهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
.
«ریحانه ی خلقت»
✍فاطمه شکیب رخ
هنگامی که میبینم هم جنسان من، در عرصه های اجتماعی، وارد مناصب و مشاغل سخت شده اند و بر این اتفاق بر خویش می بالند، از خود می پرسم که آیا آنان با پذیرش چنین مسئولیت هایی، از کالبد و هویت زنانگی خویش و از آنچه برای آن خلق شدهاند، بهره ای نیز خواهند برد؟
راستی مگر کسب مدیریت یک مجموعه، چه مرتبه انسانی خاصی می تواند برای یک بانو باشد؟ که در شمار کاردکردهای مثبت یک دولت باید ارزیابی شود؟! و اهتمام دولت ها بر آن قرار گیرد که با اعطای مناصب شغلی برتر به بانوان، به آن افتخار کنند؟!
اصلا چه کسی برای ما زنان، تعریف کرد که یک زن باید دوش تا دوش مردان جامعه، مردانه اعلان حضور کند و گام به گام همپای مردان، پیش رود؟!
زن را برای فرهیختگی آفریده اند، برای تاریخ سازی و برای آنکه بیاموزد و اندیشه ورزد، خلق نمودهاند…او را آفریدهاند تا گرداننده ی غایب از صحنه باشد! او را برای مدیریت باورها و افکار جوامع و نه کارگری تمام وقت ارکان حکومت ها به حیات، رسانده اند!
او را آفریدند تا مهمترین قله های دست نیافتنی جهان را با عنوان مادری در دست گیرد، نه آنکه امور وامانده مردان جوامع را بستاند و به بار کمشده از دوش مردان افتخار کند!
زن را برای آنکه ریحانه بماند، برای آنکه مادر و همسر بماند، برای آنکه لطافت خلقتش را با سختی های مردانه، آلوده نگرداند، زنآفریدند!
ایکاش دولتمردان نظام اسلامی، با خلق زنانگی های نوین در لباس دین، هویت اسلامی و ملی زنان ما را با مبانی لیبرالیسم پیوند نزنند و اجازه دهند، آنچه میراث مکتب تشیع برای ما در خلقت ریحانه ی زن باقی نهاده، استوار بماند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
به چه افتخار کنیم؟
✍زينب نجیب
مشاور امور زنان و خانوادهی وزیر علوم در گفتگویی که با ایلنا داشت به مسئله سهم تصدیگری مسندهای مدیریتی زنان در کشور اشاره دارد و معتقد است آمار حضور زنان در تصدی مدیریتی کشور بسیار پایین است. راهحلی که ایشان پیشنهاد میکند تغییر نگرش مردهاست. مثل آنچه در غرب اتفاق افتاده است. ایشان معتقد است؛ در غرب تنها به سرمایه انسانی قائل نیستند بلکه به دنبال منبع انسانیاند. یعنی چیزی شبیه به منبع نفت که سرشار از ارزش و ثروت است. منبع سرریز میشود تا دیگران بهرهمند شوند. او در ادامه میگوید؛ همه در جایگاه منبع انسانی بدون در نظر گرفتن جنسیت و زن و مرد بودن صاحب توانمندی و ظرفیتهایی هستیم که متأسفانه این ظرفیتها برای خانمها در اینجا نادیده گرفته شده است. در کشورهای توسعه یافته به دور از هرگونه نگاه جنسیتی به توانمندی افراد توجه میشود. ایشان اظهار کرد؛ گاهی رؤساي دانشگاهها نشستی با معاونین آموزشی دارند و اکثر وقتها فقط دو خانم به عنوان معاون داریم. یا معاون آموزشی یا فرهنگی که معاون فرهنگی کمی بیشتر است تازه چنین چیزی بیشتر در دانشگاههای کوچک حاکم است و در دانشگاههای بزرگ کمتر میبینیم که زنان در چنین مسندی باشند.
سخنان خانم دکتر نصیری تا آنجایی که به عدم تفاوت میان زن و مرد تأکید دارد مورد تأیید است. آری، در میان زن و مرد از لحاظ آنچه که مربوط به انسانیت است هیچ تفاوتی قائل نیستیم. زن و مرد چه از لحاظ حقوق انسانی، چه از لحاظ حقوق اجتماعی و ارزشهای معنوی و سیر تکامل معنوی هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو به یک میزان میتوانند در این مسیرها موفقیت به دست آورند اما نگاه درست این است که ما زن را در جنسیت خودش بشناسیم و ببینیم چه ارزشهایی میتواند این فرد متعلق به این جنس را رشد دهد و تعالی ببخشد این نگاه، نگاه درستی است. ارزشها در اینجا بسیار اهمیت دارد. اینکه کدام ارزش را برجسته کنیم و کدام را از اولویت خارج سازیم؟ اما متاسفانه ما در برابر ارزشهای برخاسته غربی دچار انفعال شدهایم. آیت الله خامنهای در بحثی که درباره مردواره کردن زن در غرب مطرح میکنند به نکته دقیقی اشاره کرده و اذعان میدارد که ما در مقابل آنچه در سیر نگاه به زن در غرب اتفاق افتاد، "دچار انفعال شدیم، یعنی دوْر خوردیم؛ ما هم نادانسته، و هم ناخواسته، این گفتمان را قبول کردیم. میبینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهای اجرایی کشور داریم. اشتباه نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمیکنم، نفی نمیکنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم -فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیسجمهور مثلاً، یا بخشهای مختلف در بینشان بانوان هستند، این از نظر من اشکالی ندارد- آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد. خیلی خب، یک خانمی است، ارزشهایی داشته، تواناییهایی پیدا کرده، مناسبِ این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ امّا اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانمِ مسئولِ در بخشهای اجرایی داریم، این غلط است. اگر ما افتخار کنیم که این تعداد خانم روشنفکر، خانم تحصیلکرده داریم، این خوب است، این جا دارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم نویسنده، خانم فعّال فرهنگی یا فعّال سیاسی داریم، اشکالی ندارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم شهادتطلب و مجاهدهکار در میدانهای گوناگون داریم، این خوب است؛ اگر بگوییم این مقدار خانمی که در عرصههای سیاسىِ انقلابی فعّالند -گویندهاند، نویسندهاند- داریم، این خوب است؛ افتخار به اینها خوب است؛ امّا افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نمایندهی زن، این تعداد معاونِ بخشهای مختلفِ زن، این تعداد رئیس مؤسّساتِ تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنها است."(۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی)
بدین ترتیب باید توجه داشت که چه چیزی را به عنوان ارزش در جامعه مطرح میکنیم، آن را قوت میبخشیم و بدان افتخار مینماییم. حضور بانوان مستعد و متعهد که هم در امر خانواده توفق یافتهاند و هم کنشگرند افتخارآفریناند. البته نه فقط به دلیل توفیقی که این بانوان در امری استحبابی یافتهاند بلکه الگوی زن انقلابی مسلمان این است.
این مهم هرگز نباید با مسائلی همچون پذیرش انواع شغلها از سوی خانمها و بالا رفتن آمار مسند نشینی آنها خلط گردد آنچه در اندیشه رهبر انقلاب برجسته شده و قابل مباهات قرار گرفتهاست؛ نقش آفرینی و فعال بودن زنان در حیطههایی است که در بیاناتشان به وضوح مشاهده میشود.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
برای اولین بار اتفاق میافتد؛ «نظارت آنلاین مردم بر آثار و کتب منتشر شده»
دفتر توسعۀ کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اطلاعیهای اعلام کرد:
🔻از عموم اهالی کتاب، پژوهشگران، کتابفروشان، کتابخوانان، والدین و گروههای ترویجی کتاب دعوت میشود تا موارد مغایر با ضوابط نشر را برای بررسی دقیقتر، برخورد و جبران در سامانۀ نظارت مردمی گزارش کنند.
🔻گزارشهای رصدی مردمی در سریعترین زمان ممکن بررسی، رسیدگی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.
https://www.farhang.gov.ir/fa/news/716882/سامانۀ-نظارت-مردمی-بر-آثار-منتشره-در-دسترس-عموم-مردم-قرار-می-گیرد
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
.
«صعودی جدید»
✍سیده ناهید موسوی
بیشتر اساتید در کانالها و گروهها میگویند؛ با توجه به شرایط غزه و تصاویری که منتشر میشود، سوژهها و فرصتهای زیادی برای نوشتن داستان، روایت و... هست، حتما استفاده کنید. اما در واقع؛ تصاویر مردم غزه اعم از کودکان و زنان، بازارها و بیمارستانهای آن شهر برای ایده و سوژه گرفتن و صرف نوشتن برای تقویت قلم و مهارت خود نیست. و نوشتهها باید منجر به بیداری وجدان و رهایی نفس از طغیان و تکبر شود.
در عصر تکنولوژی و تطور،عالَم شاهد ذبح حقیقت و واقعیت است. قلمها اکنون باید برای بیان حقایق و رخدادهای ضد انسانی که توسط اسرائیل و هم پیماناناش علیه مردم فلسطین میشود، قد علم کنند و تا آخرین قطره جوهر باید از زوایای ظلم و ستم، آوارگی و شهدای غزه نوشت. در هفتهای که گذشت، مردم از پایتخت های مختلف دنیا در راهپیماییهای پرشور و نمادین خواستار محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی شدند. آنهم در بطن تمدنهایی که «ادعای آزادی» دارند، اما خود در بَند جهالت و افراط به سَر میبرند.
این حرکتها و اتحاد مردم جهان برای آزادسازی قدس شریف، به تنهایی یک بُرد و پیروزی محسوب میشود و این خونهای ریخته شده مردم بیگناه و شهدای مسلمان است که این جوششها و تکاپوهای مردمی را در دنیا به راه انداخته است. صحنهها،تصاویر، سخنان کوبنده و اصرارهایی که از نوع خود بی مثال است. در چنین شرایطی نقش انسانیت و رسانه بیش از پیش حساستر و مسولیت سنگینتری در قبال نشر حقایق و برخط بودن برای انعکاس صدای مظلومیت غزه میشود.
در حالیکه، اروپا شاهد تجمع های مردمی در حمایت از مردم فلسطین است، اما کشورهای همسایه و حُکام عرب در حال برپایی مراسم فصلی خود که در سرتاسر آن غربزدگی و تقلید کورکورانه از غرب است، مشغول هستند. با این حال آیا دنیا در حال تغییر و نزدیک شدن به نظم نوین تمدن اسلامی است؟!
بر اساس بیانات رهبری در زمینه چشم انداز تحقق تمدن نوین اسلامی، مرحلهی شکل گیری تمدن نوین اسلامی با بعثت پیامبر (ص) در مکه و سپس با تشکیل حکومت در مدینه آغاز شد و از همان ابتدا با دستاوردهای مختلفی که در زمینههای گوناگون به دست آورد، توانست به سرعت جایگاه والایی به خود اختصاص دهد. اما با گذشت زمان به دلیل دوری مسلمانان از ارزشهای دینی زیر سلطه حاکمان دنیا طلب، تمدن مسلمانان دچار رکود شدکه تا قرنها ادامه یافت. حلقه مفقود شده در زندگی انسان امروزی سعادت، عدالت، امنیت و آرامش روحی و معنوی است که به عنوان نیازهای حقیقی او در جهان معاصر مورد بی توجهی قرار گرفته است. بر اساس دیدگاه مشترک تمام ادیان آسمانی به ویژه دین اسلام، دورهای خواهد رسید که تمدن اسلامی در بالاترین حد تکامل خود به تمام نیازهای مادی و معنوی بشر پاسخ خواهد داد. (بیانات رهبری در تاریخ، ۱۴/۷/۱۳۷۹)
همچنین، ویژگیهای این نظم نوین بین المللی از دیدگاه رهبری، شکل گیری دولت واحد جهانی و تحقق آرزوی دیرین بشری مبتنی بر تکامل و پیشرفت در کنار گسترش عدالت، معنویت و کرامت انسانی است.
نصرٌ من الله و فتح قریب
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
✍زينب نجیب
از آنجا که مسئله حجاب یکی از احکام واضح و روشن قرآن کریم است و چیزی در حدود ۲۵ آیه از قرآن به ابعاد آن پرداخته، میتوان نتیجه گرفت یکی از وجوه اسلامیت یک حکومتِ اسلامی، رعایت واجبات از جمله همین حکم واجب حجاب است که فلسفه وجوب آن و تاثیراتش در ساحت اجتماع در مجال این یادداشت نمیگنجد. اما باید دانست عدم رعایت آن در واقع به معنای نفی یکی از اضلاع دین است .
در یک بحث کلیتر میتوان گفت، برخی با طرح چنین شبهاتی به دنبال ایدئولوژیزدایی از جمهوری اسلامی هستند.
"ایدئولوژیزدایی یعنی اسلام و تفکّر اسلامی را در باب جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی کنار بگذاریم، و برویم سراغ همان تفکّرات لیبرالدموکراسی فاسد و منحرف که امروز مردم دنیا را بیچاره کرده". (۱۴ خرداد ۱۴۰۰،سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله))
به نظر میرسد در اصل، مسئله، مسئلهی جمهوریت نیست. این افراد نگران کاسته شدن حق رأی و انتخاب مردم نیستند بلکه بیش از آنکه اصلا جمهوریت در این باب موضوعیت داشته باشد اسلامیت نظام موضوعیت دارد و این بُعد مورد هدف قرار میگیرد.
حقیقت این است که در چنین نظامی جمهوریت در دایرهی اسلامیت اعتبار مییابد. اگر چنین نبود بهطور قطع مردم اجازه داشتند برای اجرای هر حکمی از اسلام ابتدا آن را به رفراندوم بگذارند و اگر اکثریت آرا تحصیل میشد در مسیر اجرا قرار دهند و اگرنه حکومت اجرای آن را منتفی اعلام کند. این در حالیست که چنین فرایندی هرگز مورد قبول اسلام نبوده و نیست. اسلام برای گسترش فرهنگ خود دست بشر را در انجام واجبات و ترک محرمات باز نگذاشته است. حال باید در نظر داشت که این واجبات و محرمات در زندگی شخصی افراد مورد بحث نیست بلکه حکومت میتواند در باب احکام اجتماعی دخالت مستقیم کند.
[۶]. پس میتوان چنین نتیجه گرفت که مسئله، مسئلهی مبارزه با اسلام است نه طرفداری از جمهوریت.
چنانچه رهبر انقلاب نیز در این رابطه میفرمایند: "اینکه باز بعضی این جور وانمود کنند که «اگر بخواهیم ضوابط اسلامی را رعایت کنیم، با مردمسالاری قابل جمع نیست»، جزو حرفهای دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه ممکن است کسانی از روی غفلت این حرفها را بزنند. بنده متّهم نمیکنم که هر کسی این حرفها را میزند، حتماً پیشکردهی دشمن است؛ نه، گاهی از روی غفلت است امّا بدانند این حرف، حرف دشمن است و دشمن میخواهد ریشهی اسلامیّت را بزند. حالا بعضیها دلسوزی میکنند برای مردمسالاری که «آقا! مردمسالاری از بین رفت» [امّا] اینها در واقع خیلی برای مردمسالاری دلسوزی نمیکنند، اینها میخواهند ریشهی اسلامیّت را بزنند، اسلام را کنار بزنند تا وجود نداشته باشد؛ و واقعاً خطای بزرگی است اگر ما مردمسالاری را از تفکّر اسلامی و روح اسلامی بیگانه کنیم.(۱۴ خرداد ۱۴۰۰،سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
"مسجد هفت درب"
✍فاطمه میریطایفهفرد
بچگیام در محلی گذشت که پر بود از مکانهای تاریخی و مساجد تاریخی، حالا باید تصمیم میگرفتم که بروم مسجد پنجهعلی یا امامزاده اسماعیل یا مسجدجامع، ولی من مسجد هفت درب میرفتم. مسجد هفت درب قدیمی که در زبان عامیانه مردم، مسجد هفته شدهبود. به هوای همسایهای که یک مهر داشت شکسته و تیره. میگفت این تربت امام حسین"علیهالسلام" است. بعد شروع میکرد به گفتن ثوابهایی در خواندن نماز با تربت کربلا. من هم دلم لک میزد برای خواندن نماز با آن مهر که شکسته شده بود و او نصفش را به من میداد تا نماز بخوانم آن هم به شرطی که کنارش باشم. اصلا مهر را از خودش دور نمیکرد.
تصور این خاطره با الانی که رفت و آمد به عراق اینقدر آسان شده، باور کردنی نیست.
اما واقعا سالهای جنگ و بعدش حتی تربت کربلا رویایی بزرگ بود.
این خاطره در اربعین امسال دوباره برایم زنده شد. زمانی که همسفرِ یک دختر دهه هشتادی بودم، دختری که تیشرتی پوشیده بود با نقشه فلسطین و عبارت القدس لنا...
خواستم او را محک بزنم و گفتم: تیشرتی که پوشیدی پسرونه است.
با اطمینان و آزادگی خاصی که مختص دهه هشتادیهاست، گفت: آرمان قدس دختر و پسر نمیشناسه.
حرفش برایم لذت بخش بود.
گفت: خاله مامانم همیشه تعریف میکرد ما وقتی هم سن شما بودیم، حسرت تربت کربلا را داشتیم و حالا راه کربلا باز شده.
گفتم: مامانت راست میگه عزیزم
خاله به مامانم گفتم: مامان ما هم حسرت قدس را داریم، انشاءالله با بچههایمان به قدس میرویم و همین خاطرات را تعریف میکنیم.
یاد مسجد هفته و خاطرات خودم افتادم. دیگر نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. او را با تمام وجود در بغلم فشردم.
مسجد قلب شهر است، قلب تپنده که آرزوها و هدفها را به زندگیهامان میریزد و بی آنکه بدانیم عاشق میشویم. چقدر دلم هوای قلب تپنده اورشلیم را کرده، چقدر دلم گوشهی دنجی از بیتالمقدس را میخواهد. گوشهای که بنشینی و با یاد خاطرات مسجد هفته و آرزوهایم به خدا بگویم: دمت گرم، من کجا و مسجدالاقصی کجا.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI