eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
704 دنبال‌کننده
898 عکس
156 ویدیو
13 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تحریریه تولید محتوای بانو مجتهده امین است. *کلیک بر روی عبارات آبی رنگ در نوشته‌ها، شما را به صفحه نویسنده هدایت می‌کند. 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. سرکار خانم زینب نجیب پژوهشگر و نویسنده تحریریه مجتهده امین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی اولین نامه خود را به جوانان غرب درست زمانی نوشتند که پاریس پایتخت فرانسه در شامگاه سیزدهم نوامبر ۲۰۱۵ تا ساعت اولیه صبح روز بعد شاهد حوادث خون‌بار و یک سلسله از حملات هماهنگ شده تروریستی تشکل از تیراندازی‌های دسته جمعی و بمبگذاری‌های انتحاری در برخی مناطق این شهر بود که دست کم ۱۲۹ کشته به جای گذاشت. داعش مسئولیت این حملات را به عهده گرفت و بعد اعلام شد که همه مهاجمان شناسایی شده، اروپایی بودند. ادامه گفتگو در لینک زیر https://hawzahnews.com/xcTwf @AFKAREHOWZAVI
. «ذره بین واکنش سنجی» ✍فاطمه شکیب رخ ما آدم‌های قرن ۲۱، در میدان بازی گردانان ناشناس، همچون یک سوژه ی پروژه تحقیقاتی نگریسته می شویم! گردانندگان وقایع با چینش انواع میدان‌های حوادث و جریان های عادی، به دنبال اجرای اهداف و مقاصدی هستند که بر اساس واکنش‌های ما مردم عادی، چیده و سنجیده می شود! تاریخچه این بازی گردانی با استعمار نو شروع شد، دقیقا آن زمانی که به‌جای مستشار نظامی، سفیر، وکیل و وزیرمختارها، راهی کشورهای توسعه نیافته، شدند! مهم‌ترین گزارش‌ها، در تاریخ ایران، از زمان قاجارها به بعد ثبت شده و در این باره گزارش های جالبی از فرستندگان دول غربی، به کشورما موجود است! برای نمونه، در ارائه گزارش روند کشف حجاب در ایران، فلیپ وزیرمختار آمریکا، به گونه‌ای دقیق و باور نکردنی، پس از شرح اقدامات پهلوی ها در این باره، به سنجش و ارزیابی واکنش عام و خاص در مواجهه با کشف حجاب و برخورد های خشن حاکمیت با ناهیان منکر می پردازد؛ تا خطوط اصلی و فرعی برنامه های آتی آمریکاییان در ایران، مشخص شود! وی تاکید می کند که وقتی رضاخان با چوپ و لگد بر جان شیخ محمد تقی بافقی، افتاد که چرا به حضور بی حجاب ملکه در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها جسارت کرده است! علما و مردم قم و حتی روزنامه های تهران، واکنش خاصی نشان ندادند! (۱) شاید به دلیل امثال چنین انفعال هایی از جانب عموم بود که به هنگام ارائه گزارش، حسنعلی خان آصف، کارمند کنسولگری تبریز، در تاریخ ۶ دسامبر ۱۹۲۸ توانست بگوید؛ عناصر مذهبی همگی اعتبار و نفوذ گذشته شان را از دست داده اند و دیگر اهمیتی ندارند! بسیاری از ملاها، کلاه پهلوی بر سر می گذارند و‌ دستور صدور دوخت لباس مدرن برای ملاها، صادر شده است.(۲) در واقع سنجش چگونگی واکنش عمومی، نسبت به حوادث حادث شده، یکی از مهم‌ترین معیارهای اصلی بازی‌گردانان استکبار، برای تدارک وقایع آینده است! بنابراین، واکنش ما مردم عادی، نسبت به تمام موضوعات و حوادث منفی و مثبت کشورمان، زیر ذره بین و سنجش برنامه‌ریزان مخفی جهان قرار دارد! حال این واکنش ها می تواند؛ نسبت به جنایات هولناک در یا پیش رو در کشورما باشد! حتی می‌تواند در موضوعات فرهنگی و اعتقادی, مانند برهنه‌پوشی زنان در کلان شهرها، مورد توجه واقع شود! که البته این مسئله نیز، خود مویدی برای لزوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جوامع تلقی می‌گردد! ————————— (۱) مجد، محمدقلی، از قاجار به پهلوی 1298 - 1308؛ بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، ص ۵۳۸. (۲) همان، ص ۵۴۹ @AFKAREHOWZAVI
. معماری زندگینجمه صالحی ما در ، مانند نخ‌های طلایی هستند که پارچه‌‌ای ارزشمند از را می‌بافند. هر تصمیمی که می‌گیریم، سنگی است که در مسیر رودخانه‌ی زمان قرار می‌دهیم و زندگی‌مان را به جریان می‌اندازد. تصمیم‌های درست همچون روشنی هستند که در تاریکی‌های تردید و ناامیدی، راه را برایمان روشن می‌کنند. هنگامی که در دوراهی‌های زندگی قرار می‌گیریم، باید با دقت و تحقیق و کسب تجربه‌ی دیگران راه صواب را انتخاب کنیم. تصمیم‌های خوب از تلاقی و اشتیاق، علم و احساس، منطق و ایمان به وجود می‌آیند. هرگز نباید ترس از شکست ما را از بزرگ بازدارد، چرا که حتی اگر در این راه لغزشی داشته باشیم، هر گام ما را به سمت حکمت و رشد هدایت می‌کند. به خاطر داشته باشیم که ما معماری هستیم که بنای سرنوشت خویش را می‌سازیم. ما، انعکاسی از ارزش‌ها و آرزوهای ما خواهد بود و هر تصمیم، فرصتی است برای ایجاد تغییری مثبت در مسیر زندگی! @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 (۶) بایسته‌ی انتخاباتی 1⃣ تذکر: قرآن ذکر است و انسان در زندگی خصوصا در مواجهه با دشواری‌ها باید دلش را با یاد قرآن آرام کند. 2⃣ تنبّه: در ایام سرنوشت‌ساز‌ انتخابات که مصادف با ماه ذی‌الحجه است تدبری در آیه‌ی ۱۴۲ سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، همان آیه‌ای که در نماز دهه‌ی اول ذی‌الحجه خوانده می‌شود و طبق فرمایش امام صادق علیه‌السلام ما را در اعمال حاجیان سهیم می‌کند؛ در این آیه خدای سبحان داستان اقوام گذشته را تذکر می‌دهد تا بندگان را متنبّه کند و اشتباه پیشینیان را مرتکب نشوند. 3⃣ تعقل: تنبّه ضریب تعقل‌ فرد را بالا می‌برد و موجب عبرت می‌شود؛ مخاطب این آیه‌ی نورانی ۱۴۲ اعراف فقط حضرت هارون نمی‌باشد چرا که قرآن متعلق به عصر خاصی نیست بلکه عهده‌دار هدایت انسان‌ها تا روز قیامت است؛ بنابراین خطاب به همه‌ی انسان‌هاست که آنها نیز با اتفاقاتی نظیر حوادث زمان حضرت موسی مواجه خواهند شد؛ بنابراین انسان عاقل در انتخابات سرنوشت‌ساز به عقل خود بسنده نمی‌کند بلکه با تفحص از افراد متخصص و خبره بهترین تصمیم ممکن را اخذ می‌کند. 4⃣ تفحص داستان از این قرار است که وقتی حضرت موسی علیه‌السلام می‌خواستند به ماموریت بروند، اولین کاری که انجام‌ دادند انتخاب جانشین بود؛ سپس به برادرشان هارون ۲نکته را متذکر می‌شوند: ۱. اصلح: وظایف مسئول جامعه را انجام بدهد ۲. و لا تتبع سبیل المفسدین: مراقب باشد جریان مفسدین حرکتی را رقم نزنند، چرا که یکی از موانع رشد و اصلاح جامعه، پیروی و تبعیت از مفسدان اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، اعتقادی است‌؛ گاهی فرد به نظر می‌رسد فرد فاسدی نیست اما روش او روش مفسدین است یعنی هدفش تحقق آرمان‌های اصیل نیست بلکه در پی بهانه‌گیری‌ و تخریب است؛ این روزها که در کشور ما بحث انتخابات مطرح است، بعضی از مردم ممکن است برخی از افرادی را که به‌ عنوان‌ کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده‌اند را نشناسند البته هر چند شورای نگهبان طبق وظیفه‌، این اشخاص را ارزیابی نموده و آنهایی را که مفسد اقتصادی و... نبوده‌اند را تائید صلاحیت کرده است ولی برای عملکرد آینده‌ی کاندیدا عقل حکم می‌کند، همنشینان، همراهان و حامیان او نیز مورد ارزیابی قرار گیرند؛ بنابراین طبق فرمایش الهی در آیه‌ی ۱۴۲ سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، اصلح بودن کافی نیست و در مورد جریان‌های حامی کاندیدا از افراد خبره تفحص می‌کند چرا که ولو این کاندیدا در حال حاضر مفسد نیست اما از آنجایی که آدمی در منش و روش پیرو همنشینان و هم‌مسلکان خود می‌گردد باید بررسی شود که این کاندیدا علاوه بر اینکه مفسد نیست پیرو خط و جریان مفسدان نیز نباشد. بنابراین اگر هم فرد اصلح بود و هم حامیان او مفسد نبودند و صالح بودند چنین شخصی شایسته‌ی ریاست جمهوری است و طبق شواهد موجود می‌توان بهترین تصمیم ممکن را گرفت. 5⃣ توسل: پس از تفحص، حال باید فرد اطلاعات موجود را بررسی کند و تصمیم نهایی را خودش با توسل به اهل‌بیت اخذ کند. 6⃣ توکل: وقتی فرد به عزم جازم رسید با توکل بر خدا فردی را انتخاب می‌کند که بهتر می‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد و ضمن انجام وظیفه، نتیجه را به خدا واگذار می‌کند. 🖊مرضیه رمضان‌قاسم بنت‌العلی #جهاد_روایت @AFKAREHOWZAVI
به‌نام‌او باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی کانال گذرگاه باتوجه به علاقه و اهتمام زیاد دوستان مبنی بر استفاده حداکثری درباره صوت‌های استاد ، سه صوت از مجموعه تاریخ دولت‌های شیعی را به عنوان مسابقه در نظر گرفته‌ایم. دوستان می‌توانند با گوش دادن به صوت‌ها، جواب سوالات را پیدا کنند و در اختیار ما قرار دهند. ان‌شاءالله به پنج نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح داده‌باشند، هدایایی فرهنگی تقدیم خواهد شد. مهلت ارسال جواب‌ها تا اواخر خردادماه لینک صوت ها👇 https://eitaa.com/tarikh_j/10267 https://eitaa.com/tarikh_j/10268 https://eitaa.com/tarikh_j/10269 شرکت در پرس‌لاین👇 https://survey.porsline.ir/s/OImQBTDp -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
به‌نام‌او یادداشت "کشوری مقتدر، در سایه مردمی قوی با محوریت دیدگاه رهبر انقلاب" خبرگزاری حوزه نیوز👇 https://hawzahnews.com/xcTxR 🖊فاطمه میری‌طایفه‌فرد @AFKAREHOWZAVI
40.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎"پویش بزرگداشت عید غدیر"💎 🔹️همه ی ما می‌توانیم مُبلغ غدیر باشیم حتی با زدن یک پرچم و یا دادن هدیه ای کوچک و یا پهن کردن سفره ای ساده ..‌. @AFKAREHOWZAVI
کراماتی از بانو ✍ ف. علی زاده علی آبادی همواره در طول تاریخ، بانوانی از تبار بانوی اطهر صدیقه طاهره (سلام الله علیها) حضور داشته اند که با تأسی و الگوگیری از ایشان و با مجاهدت‌، در طریق سیر و سلوک الی الله قدم نهاده و به درجات عالی عرفانی رسیده اند تا چراغ راهی باشند برای گمراهان در تاریکی. از جمله ی این بانوان ارزشمند در دوران معاصر و در مهد ایران، سیده نصرت بیگم امین معروف به بانو امین، صاحب تفسیر مخزن العرفان، فقیه، عارف و مفسر شیعی است که آثار متعددش با نام بانوی ایرانی منتشر شده است. ایشان متبحر در علوم اسلامی از جمله فقاهت، تفسیر و عرفان بود. در این نوشتار کوتاه به گوشه ای از کرامات عرفانی ایشان اشاره می کنیم باشد که بانوان سرزمینم با تأسی به ایشان بتوانند با قدم نهادن در طریق سیر و سلوک به مقامات عالی معنویت و عرفان دست یابند، بانو مجتهده امین به چنان مرتبه ای از مقامات عالیه شهود و عرفان رسیده بودند که به فرموده خود ایشان: «هر وقت حضرت عزرائیل (ع) برای گرفتن جان کسی وارد محله ما می‌شوند، من متوجه حضور ایشان می‌شوم و می‌دانم که به کدام خانه می‌خواهند بروند و جان چه کسی را می‌خواهند بگیرند!» از دیگر کرامات بانو امین، دیدار نبی اکرم(صلی الله علیه و آله ) بود که بانو امین در این باره می‌گوید: «پیامبر(ص) را در مکاشفه‌ای دیدم و از ایشان خواستم حضرت علی(علیه السلام ) را به من نشان بدهد که در این هنگام حضرت علی(علیه السلام ) از درب دیگری وارد شد.» 🥀 زمانی که راز رسیدن به این مراتب بالای معنویت را از ایشان سوال می‌کنند ایشان با یک جواب بسیار زیبا و مهم و راهگشا می گفتند : «من در اثر انس با قرآن به این مرتبه رسیده‌ام و هرچه بیشتر به قرآن می‌پردازم و غرق در آیات الهی می‌شوم، این حالت بیشتر به من دست می‌دهد و حجاب‌ها برایم کنار می‌رود». ایشان در امر شاگردپروری نیز شاگردانی تربیت کرده که هر کدام به نوبه خود استاد در این طریق می باشند. تأثیر پذیری از این استاد فرزانه به گونه ای بوده که یکی از شاگردان ایشان در رابطه با سلوک بانو تعریف می‌کردند: در سال‌هایی که ایشان در نقاهت بودند یک بار از منزل ایشان تماس گرفتند که برای ملاقات بانو به منزل ایشان بیایید. به دیدن بانو که رفتم بانو گفتند ٧ بار سوره حمد را برای شفایم بخوان و من شروع کردم به خواندن سوره حمد که دیدم درختان حیاط خانه ایشان هم با من سوره حمد تلاوت می‌کنند. پس از پایان تلاوت، جریان را برای بانو تعریف کردم ایشان گفتند تازه به یکی از رموز جهان هستی وقوف پیدا کرده‌ای. فرازی از وصیت نامه بانو مجتهده امین (ره) «سفارش می کنم ترا به پروای خدا،پروایی سزاوار خداوندی اش. با تمام وجود، روی به سوی او دار و تمام همت خود را وقف ساحت قدسش نما! در هیچ حالی از حالات، به گاه آسانی و سختی، تندرستی و بیماری،خوشی و ناخوشی، سازگاری وناسازگاری، نیاز و بی نیازی، به مقداریک پلک به هم زدن، از خدای سبحان غافل مشو! دائم با زبان و دل به یاد اوباش; بویژه به هنگام انجام فرمانها وترک نهی های او - جل شانه». *بانو امین، نفحات الرحمانیه  __________________ @AFKAREHOWZAVI
. نصاب جدید، شاخص امروز نامزد اصلح ✍زینب نجیب رهبر معظم انقلاب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) فرمودند: "باب خود رئیس‌جمهور عزیزمان ــ که رحمت خدا بر او باد ــ همه اعتراف کردند که مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمی‌شناخت. در خدمتگزاری به کشور، یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیّت‌های خدمتگزار داشته‌ایم، امّا نه در این حد، نه با این حجم، نه با این کیفیّت، نه با این صداقت، نه با این پرکاری و شب و روز نشناختن؛ یک نصاب جدیدی را آقای رئیسی (رحمة الله علیه) در باب خدمتگزاری به ملّت ایجاد کرد."۱ نصاب یعنی چه؟ نصاب یعنی حد، مرجع و اصل در یک موضوع یا یک چیز. مثلاً وقتی می‌گوییم شما، نصاب علمی خوبی در فلان رشته دارید؛ یعنی شما در حد خوبی از یک رشته علمی قرار گرفته‌اید. به‌عبارتی، نصاب یک کمینه و نشانگر است که میزان مورد تأیید یک امر را نشان می‌دهد. حال وقتی رهبر انقلاب از عملکرد شهید رئیسی سخن می‌گوید؛ او را دارای نصاب جدید و تازه‌ای در خدمتگزاری به ملت معرفی می‌کند. یعنی یک قدم جلوتر و بالاتر از وضعیتی که به عنوان نصاب در خدمتگزاری می‌شناختیم. بنابراین معلوم است خدمتگزاری، نه‌تنها یکی از شاخص‌های دولت اسلامی و رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی است؛ بلکه دارای ابعادی است که شهید رئیسی هر یک را به نصاب جدیدی رسانده است. یکی از این ابعاد، پرهیز از حاشیه، و تمرکز بر خدمت است. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: "ما هر کداممان دلبستگی‌هایی داریم، سلیقه‌هایی داریم، در زمینه‌ی سیاسی، در زمینه مسائل اجتماعی، دوستی‌هایی داریم، دشمنی‌هایی داریم. این‌ها همه، حاشیه است. متن عبارت است از خدمت. نباید بگذاریم این حواشی بر روی این متن اثر بگذارد."۲ حال وقتی به سیره عملی شهید رئیسی بزرگوار نگاه می‌کنیم شاهد این امر هستیم که باوجود بسیاری از تهمت‌ها و نقدهای غیرمنصفانه، و با وجود اینکه خودشان و اطرافیان ایشان در برخی قضایا، تحت فشار روحی بودند، هرگز از تریبون خود برای طرح چنین مسائلی استفاده نکرد. چراکه دامن زدن به اختلافات را خلاف مشی امام و رهبری می‌دانست و معتقد بود؛ مردم آستانه تحملشان این بحث‌ها نیست و این ظلم به آنهاست. لذا صبوری می‌کرد و توان و انرژی خود را مصروف خدمت می‌نمود. بعد دیگر پرکاری در خدمتگزاری است. رهبر انقلاب می‌فرمایند: "مسئولین تا نفس دارند باید به این مردم خدمت کنند. رقابت‌های سیاسی و جناحی، رقابت بر سر قدرت و تکالوب در امر دنیا و امور دنیوی مردود است. رقابت و مسابقه و مبارزه‌ای درست است که در خدمتگزاری به مردم باشد." ۳ شهید رئیسی در این امر نیز بسیار پرکار بود تاجایی که آقای صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: ایشان در پرکاری، رکوردهایی زده است که به این راحتی قابل شکستن نیست. به همین دلیل ایشان را رکورددار سفر با بالگرد می‌دانند. همچنین بسیاری از همراهان ایشان از تلاش و کار زیاد شهید و گاهی عقب افتادن از ایشان را به خاطر می‌آورند. بعد دیگر خدمتگزاری، جهادی بودن است. رهبر انقلاب تأکید دارند که " ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم." ۴ همچنین ایشان درباره اجتناب از توقف در کار جهادی می‌فرمایند: "البته موانعی هم سر راه دولت و سر راه هر کار سازنده‌ای وجود دارد. کما اینکه از اول انقلاب تا امروز موانعی بر سر راه کل نظام وجود داشته است. موانع نباید کسی را بترساند. هنر مدیریت همین است که از موانع عبور کند. موانع نباید انسان را متوقف کند. نباید انسان را مأیوس نماید."۵ 🔗ادامه‌ی مطلب در صفحه‌ی نویسنده @AFKAREHOWZAVI
. 🔰روز بزرگداشت بانویی مجتهده و فاضله به نام بانو نصرت امین بانویی با تقوا و اهل کمالات، نویسنده‌ای متبحر و کنشگری زمانه شناس، فردی آگاه به مسائل زمان با کنشگری فعال، عالمه‌ای که عرفان و قرآن را به هم پیوند زد. بانو مجتهده امین در کتابی با عنوان «نفحات‌الرحمانیه» که به زبان عربی تألیف کرده، در خصوص انسان صحبت به میان آورده و گفته است که انسان دو جنبه نفسانی و جسمانی دارد. جنبه جسمانی بین همه مردم مشترک است، اما جنبه نفسانی ازنظر ایشان منجر به تمایز انسان‌ها خواهد شد لذا راهکارهایی را برای تعالی نفسانی انسان در این کتاب به رشته تحریر درآورده‌اند. از این بانوی مجتهده آثار مکتوب دیگری نظیر اربعین الهاشمیة (عربی)، جامع الشتّات (عربی)،اخلاق، تفسیر مخزن العرفان (فارسی) و... وجود دارد. @AFKAREHOWZAVI
. «شاخص قرآنی انتخاب» ✍فاطمه شکیب‌رخ ✔️در قرآن کریم در مرحله نخست؛ موضوع انتخاب بین فرد مومن و فاسق مطرح می شود؛ «افمن كان مومناً كمن كان فاسقاً». ✔️در مرتبه بعدی بر میزان تقوای مومنان نسبت به یکدیگر تاکید می شود؛ «ان اكرمكم عندالله اتقكم». ✔️سابقه مبارزه در راه خدا، سومین ویژگی مورد توجه در برتری افراد نسبت به دیگری است؛ «فضل الله المجاهدين علي القاعدين اجر اًعظيما» ✔️«اطيعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم» نیز می تواند در شمار ویژگی های مهم برای انتخاب باشد؛ یعنی کسی که بر ولی زمان خود پیشی نگرفته باشد و از او اطاعت می کند! ✔️ اما هنگامی که مومن از فاسق شناخته شد، متقی از غیر آن تمیز داده شد؛ مبارز با سابقه مشخص شد و ولایت پذیری افراد سنجیده شد؛ در مرحله پنجم، نوبت به سپردن امانت الهی به اهلش می رسد؛ «ان الله يامركم آن تودوا الامانات إلي اهلها» اهلیت را ذیل این آیه، شایستگی و توانایی مدیریت بهتر نسبت به بقیه، تعبیر کرده اند! براین اساس، پنج شاخص قرآنی؛ ایمان، تقوا، سابقه مبارزه در اسلام، ولایت پذیری و اهلیت افراد، می تواند به عنوان معیار انتخاب، در انتخابات پیش رو، مورد توجه باشد! @AFKAREHOWZAVI
. وارث لب‌های خشکیده سلام بر آخرین سرمایه دشت کربلا! سلام بر دومین مرد کاروان اسرای کربلا! سلام بر ‌او که از نسل حسنین علیهماالسلام بود! سلام بر او که شاهد رویداد سرزمین نینوا بود! سلام بر او که شاهد پر بریدن پرستوهای حامی دین جدش بود! سلام بر او که منزل به منزل با خورشید نیزه‌ها همراه بود! سلام بر او که غریبانه در شهر جدش آرمید! هنوز که هنوز است غربت از دیوارهای کهنه بر روی دل‌ها آوار است... 🥀الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ🥀 🥀اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ‏🥀 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. صدای پای خورشید ✍س_غلامرضاپور جیک جیک مستانه‌ی گنجشک‌ها از لابلای شاخه های انجیر و انارِ حیاط خانه در سرم می‌پیچد. گاه گاهی صدای کلاغ تک خوانی از وسط آسمان می‌آید. رنگ تیره‌ی آسمان هرلحظه در حال روشن شدن است و دارد خودش را می‌کُشد تا همراه یک شگفتانه‌ی تازه تولد خورشید را نوید دهد. تصاویر‌ جلوی چشمم کم کم واضح می‌شوند. حالا دیگر غیر ازیک نقطه نور قرمز کنتور که از کنار در ورودی خانه چشمک می‌زند سایه روشن دیوار و پنجره اتاق ورودی ساختمان هم دیده می‌شود. وقتی زمین نور آسمان را تحویل می‌گیرد، حیاط خانه دیدنی ست. کاش شعر گنجشک‌ها را می‌دانستم و همراهشان می‌خواندم. اززاویه‌ای که من دارم نگاه می‌کنم هنوز خیلی چیزها دیده نمی‌شود. آرام از پهلوی دخترم کنار می‌روم. پتو را رویش می‌کشم و روسری‌ام را کنار صورتش می‌گذارم تا فکر کند هنوز کنارش هستم. می‌روم تا طلوع خورشید را ازکمی نزدیک تر از اینجا نظاره کنم. مورچه ها تندتند مشغول حمل و نقلند. یک کلاغ یا شایدم زاغ از روی علمک آنتن روی ساختمان همسایه‌ی دست راستی می‌پرد و می‌رود. صدای یا کریمها و خروسِ نمی‌دانم کدام همسایه درهم شده‌اند. خروس‌ها انگار یکی دوتا نیستند . صداهای دور و نزدیک‌شان این را می‌گوید. حالا دیگر رنگ سرامیک دیوارها هم واضح دیده می‌شود. اگرچه هوا دیگر روشن است، اما هنوز زرد طلایی خورشید در آسمان جان نگرفته . هوای دم طلوع کمی سرد است . دستهایم را کاسه می‌کنم و روی گوشهایم می‌گذارم تا سرما وارد گوشم نشود. گنجشک‌ها هم از صرافت آواز خوانی دسته جمعی افتاده‌اند و دارند دسته جمعی گفتگو می‌کنند. پرحرف هایشان انگار هنوز جیک آخر را نزده اند ... من اما فقط نگاه می‌کنم . کم کم آسمان از شرقی‌ترین گوشه‌اش رنگ عوض می‌کند. گنجشک‌ها یک لحظه سکوت می‌کنند و سپس تمام قد به خورشید سلام می‌دهند. طعم این سلام رنگ چشمهایم را زلال می‌کند. چشمهایم را روی هم می‌گذارم و ازصحن جواد الائمه علیه السلام وارد می‌شوم. آرام آرام حیاط را تمام می‌کنم و وارد رواق می‌شوم . خیلی‌ها زودتر از من آمده‌اند. دستم را روی در می‌گذارم و سکوت می‌کنم که پاسخ سلامم را ... راستی گنجشک‌ها چرا دیگر حرف نمی‌زنند؟ @AFKAREHOWZAVI
. « شکوفایی عقول» ✍️فاطمه شکیب رخ در شگفتی برخی از توصیفات دوران ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه، امثال روایت «کامل شدن عقول» بسیار خواندنی ست؛ این روایت که از (علیه السلام)  نقل شده (1) و تعابیر و برداشت‌های گوناگونی از مفهوم این روایت، توسط اندیشمندان یاد شده است، در کل حکایت از روزگاری دارد که عقول و افكار مردم شكوفا و اخلاق آنان كامل مى شود. به بیان ساده، دورانی حاصل می‌گردد که آدمی به دلیل گستره‌ی ایمان به حقایقی دست می یابد که دیگر علتی برای برگشت از مسیر تکامل و عبودیت نمی یابد، درست مثل دوران زندگی انسان‌ها که چون از کودکی گذر کنند و تجربه زندگی عاقلانه را بهره ببرند، دلیلی برای بازگشت به دوران کودکی خویش و طی مسیر کنونی عمر خویش نمی یابند. گذشته از اینکه چگونه این دوران حاصل می شود، آرزوی لذت تجربه چنین روزگاری نیز به ایمان الهی نیازمند است، به بیانی اصحاب شیطان هرگز از دنیای بدون دروغ، ریا، ظلم و نظیر آن، لذتی نخواهند برد که در جهت احیای عصر ظهور تلاشی کنند. بنابراین تصور چنین دورانی برای انسان شرافتمند کافی ست که خود با ترک محرمات، مقدمه ساز شکل گیری دوران ظهور بشود. به امید آن‌روز اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر (۱) «اذا قام قائمنا وضع يده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اكمل به اخلاقهم» رک؛ الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 841، ح 71 ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 336، ح 71 @AFKAREHOWZAVI
. ●اشاره اجمالی و اخبار غیبی به زمان مرگ هشام(قاتل امام باقر علیه‌السلام) حضرت امام باقر "علیه‌السلام" در وصیتی به امام صادق "علیه‌السلام" می‌فرمایند که ده سال در مِنا برای ایشان عزاداری شود: قَالَ لِي أَبِي: يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ* تَنْدُبُنِي‏ عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى* هشام بن عبدالملک در سال ۱۲۵ ق به درک واصل شده، ده سال پس از شهادت امام که قبل از ایام حج هم بوده است. یعنی بعد از شهادت امام باقر علیه‌السلام، هشام ده حج بیشتر زنده نبود! صلوات خاصه امام باقر علیه‌السلام: 🥀اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ باقِرِ الْعِلْمِ، وَ إِمامِ الْهُدىٰ، وَقائِدِ أَهْلِ التَّقْوىٰ، وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبادِكَ. اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبادِكَ، وَمَناراً لِبِلادِكَ، وَمُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ، وَمُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ، وَأَمَرْتَ بِطاعَتِهِ، وَحَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ وَأَصْفِيائِكَ وَرُسُلِكَ وَأُمَنائِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ.🥀 〰〰〰 *کلینی،الكافي؛ ج‏۵؛ ص۱۱۷. *نوادب جمع نادبه است یعنی زن‌های ندبه خوان. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. *حسرت* ✍زهرا نجاتی 🔹پلان اول: به دخترم حسودیم می‌شود. نشسته جایی میان من و صندلی ماشین که برای خانواده هشت نفره تنگ است. هرپنج دقیقه بوسم می‌کند. بوسش میکنم. بعد دست کوچولوی تپلش را میکشد روی صورتم. روی سانت به سانت صورتم. انگار می‌خواهد نقشه اجزای صورتم را به زبان بریل، حفظ و توصیف کند. عشق میکنم. عشق میکند. جایی میان قلبم، میان خاطراتم، تیر می‌کشد. کاش من هم این کار را کرده بودم. حتی با مادرشصت ساله‌ام. کاش تصویر ذره به ذره صورتش را روی جانم نشانده بودم... شاید آن وقت این قدر دلتنگ نبودم... شاید آن وقت، سه سال به قدر سی سال سخت نمی آمد. 🔹پلان دوم؛ رییس جمهور مدام این طرف و ان طرف میرفت. عادت کرده بودیم. از زشتی‌های دست جمعی‌مان این عادت و پس از آن ناشکری بعد از نعمتهاست.. عادت‌مان شده بود گزارشی از کارها و برو بیاها و افتتاح کردن‌هایش بشنویم، بعد اُرد ناشتا بدهیم و پا رو پا زیر کولر در خانه بیندازیم و بگوییم؛_اصلا معلوم است این‌ها چکار می‌کنند! گرانی است. مرغ اینقدر شده. دلار اینقدر... عاقبت یک روز در همین سفرها از دست‌مان رفت و چشم‌های ما ماند و حسرت قاب‌های پر نشده از او... 🔹پلان سوم: چندروز دیگر انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری است. پس از شهیدی که حالا شده معیار شده تراز. البته به جز برای عده‌ای که از کفتار هم کمترند و هنوز چیزی نگذشته، دارند داغ توهین روی داغ دل‌مان می‌گذارند. وسط این همه برو بیا، وسط مناظره و برنامه و گفتگو، نکند بی تقوایی کنیم. نکند کاری کنیم که روزی حسرت بخوریم که کاش این‌طور نگفته، قضاوت، توهین و تخریب نکرده بودیم، ندانسته سخن نگفته بودیم. نکند یک روز ما بمانیم و قاب چشم‌ها، نگاه دل‌ها و حسرت... @AFKAREHOWZAVI
. تقدیم به روح بلند زنانی که چند سلول اضافی را نمی‌کشند! ✍مریم حمیدیان روزهای نوعروسی‌ام بود‌. هنوز درس می‌خواندم. عشق می‌کردم با روزگارم. با جزوه‌های پای گاز، کنار شعله. با فلش کارت‌های زیر آبچکان برای مرور درس حین ظرف شستن. نشستن ترک موتور همسر و کلاس رفتن برایم لذت‌بخش بود. یک روز بارانی دیر رسیدم. نفهمیدم ابتدای درس چه بوده. چه سوالی شده که استاد با ذوق به این جمله رسیده: " خدا نصیب‌تون کنه از این خداخواسته‌ها، تا تجربه نکنید نمی‌فهمید چی میگم!" لبخند زدم. روی شکمم دست کشیدم. پالتوی خرید عروسی‌ام تنم بود. "کی قسمتم میشه یه خداخواسته؟" یک روز فهمیدم کسی غیر از من، درون من است. از خون من تغذیه می‌کند. توی وجودم جا خوش کرده. به زودی بزرگ می‌شود. آنقدر بزرگ که همه می‌فهمند. یک روز فهمیدم ناخواسته باردارم. جا خوردم. ترسیدم. بغض کردم. خندیدم. همه احساسات متضاد دنیا روی قلبم آوار شد. برگشتم به روزگار نوعروسی. "مگه خودت نمی‌خواستی؟ خب اینم یه خدا خواسته." آرزوی چنین روزی را داشتم. اما چرا خوشحال نبودم؟ بخاطر اینکه به موقع نیامده؟ به وقت آمدن یا نه را من تعیین می‌کردم یا خدا؟ خب اسمش رویش است دیگر! *خداخواسته* یعنی خدا داده و از کارهای خدا هیچ کسی سر در نمی‌آورد. انگار تنها‌ترین زن دنیا بودم! من، بچه‌ی دوماهه درونم، دختر شش‌ماهه توی روروئکم! حس کردم ما سه تا محکومیم به بیچارگی، به تنهایی، به سختی.درهای آسمان را بسته می‌دیدم. درهای روی زمین حتی. آدم‌ها زندانی‌ام کردند. با حرف‌هایی که باعث زجرم می‌شد مرا توی خودم چپاندند. با طعنه‌ها، با شوخی‌های رنگ و رو وارفته " حالا یکم صبر می‌کردین، چه خبره انقد زود؟ مگه جوجه کشیه؟ (خنده حضار)" با تبریک‌های مصنوعی! با دعاهای تیکه‌دار" ایشالله پسر باشه جنست جور شه" با دلداری‌ حتی "نگران نباش، بچه دوم رزق و روزی عجیبی میاره!" یک سوال تلخ مرا به گوشه انفرادی پرتاب کرد: " نمیشه بندازیش؟!" راجع به چی صحبت می‌کرد. بچه‌ی من؟ من تا آن زمان فعل انداختن را برای چیزهای بی‌جان استفاده می‌کردم. محال بود در مورد چند سلول جاندار که یک بچه بالقوه است، فعل انداختن بکار ببرم. تنهاترین بودم. نمی‌توانستم از خودم و جنینم دفاع کنم‌. هیچ‌ نمی‌فهمیدم. راهی برای فرار از زندان حرف و حدیث‌ها بلد نبودم. فقط یک چیز را خوب می‌دانستم: "من قاتل نبودم. جراتش را نداشتم." فاصله گرفتم. از آدم‌هایی که غم روی غم می‌گذاشتند. از کسانی که از خدا نمی‌ترسیدند. محکوم به گذر روزهایی بودم که دوستشان نداشتم. برای آسان شدن باید از بین سختی‌ها زیبایی می‌دیدم. همزمانی آماده‌کردن اولین غذاها برای کودک شش ماهه با ویار ابتدای بارداری جور در نمی‌آمد. بالا آوردن‌های مداوم چه زیبایی داشت وقتی کودکم پشت درب دستشویی، توی روروئک می‌ترسید؟ باید سوار بر اتفاقات می‌شدم. پرواز می‌کردم. می‌رفتم فیلم را از بالا می‌دیدم. جایی نزدیک زاویه دید خدا. او تا آخر قصه‌ها را می‌داند. همه فراز و فرود‌ها را زودتر دیده. کنار ماست تا آب توی دلمان تکان نخورد. دستمان را میگیرد. در گوشمان می‌گوید:" نترسی‌ها این قصه آخرش قشنگه، تحمل کن. الان برنده می‌شی، بعد از این سکانس سخته کلی چیزهای قشنگ هست. رزق خودت و بچه‌ات دست منه، بستگی داره نقشتو چطور بازی کنی تا چی بهت بدم" وَ لاتَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبِيراً ً (۳۱ اسرا) حالا من باید نقش خودم را بازی می‌کردم. قهرمان زندگی خودم می‌شدم. بعدها با نوشتن داستان زنی که در عرض دوسال، دوبار مادر شده است معروف می‌شدم. موقع سبزی پاک کردن توی جمع‌های زنانه به وضع مالی خوبمان اشاره کنم و بگویم:" همه‌اش از قدم این وروجکه!" انتخاب کردم این مسیر را تا آخرش بروم‌. کنجکاو شدم بدانم جایزه‌ام چیست. خدا می‌خواهد در قبال امانتی که داده چه بدهد؟ شکر کردم. بعد از چند روز خودم را پیدا کردم. قوی و محکم. همین سرپا شدن روحیه‌ام معجزه عجیبی بود. تا قبل از آن دخترک ضعیفی بودم. برای کوچکترین حرف تا مدت‌ها درگیر می‌شدم. حالا نیرویی توی وجودم بود که نمی‌گذاشت به راحتی گیم اور شدم‌. ایستادم. با قدرت همه قشنگی‌های مسیر را دیدم. رسیدم به آخرش. آخر کجا؟ لابد پایان بارداری انتهاست؟ به قول استادمان تا کسی تجربه نکند نمی‌فهمد. رزق من مثل درب زیبایی بود که از بهشت به رویم گشوده شده شد. پر از نور... پر از محبت و پاکی از طرف خود خدا‌‌‌... " وَ حَناناً مِنْ لَدُنَّا وَ زَكاةً وَ كانَ تَقِيًّا (۱۳ مریم) و محبّت و پاكى [روح] از ناحيه‌ی خود به او بخشيديم، و او پرهيزگار بود. @AFKAREHOWZAVI
. گفتگوی سرکار خانم نجمه صالحی(سردبیر مجله افکار بانوان حوزوی و عضو تحریریه مجتهده امین ) با خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیرامون اهمیت نوشتن و روند نگارش و تاثیرات آن. لینک گفتگو👇 https://hawzahnews.com/xcTS9 @AFKAREHOWZAVI
. «دکمه ی پیرهن جبرئیل» طیبه فرید نمی دانم کدام بی سلیقه ای این ضرب المثل را ساخت که «دختر پُل است و مردم رهگذر!»اصلا مگر پدیده های ظریف قحط بود که ریحانه خلقت را تشبیه به پل کرد!حتم دارم خانه خودش عین کاروانسرا بوده.کاروانسرایی که از وسطش پل می گذشته.احتمالا خودش هم از آن هایی بوده که وقتی بچه دار می شده کسی ذوق بچه اش را می کرده می گفته «دستبوستونه،غلامتونه،کنیزتونه».انگار نه انگار که خدا خودش با آن‌عظمت گفته «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ ......»*.ازین ضرب المثل های چیزکی جاهای دیگر هم آمده مثل آنجا که درباره مرگ این اتفاق شریف می گویند« شتریست که در خانه هر کسی می خوابد!»جل الخالق.....من اگر می خواستم ضرب المثل بسازم به جای این حرف های نازل، توپ را می انداختم توی زمین خانواده پسر.چجوری؟این شکلی که الان می خواهم بگویم: راستش خانه ای که دختر دم بخت دارد محل رفت و آمد فرشته هاست.تا اینجایش پیداست که پسرها و ننه بابایشان فرشته اند.و اما بعد... فرشته ها برای خودشان طبقاتی دارند.بعضی هایشان مسئول تقسیم روزی اند،بعضی هایشان موکل مرگند،بعضی هایشان می آیند امور زندگی خلق الله را به سامان می رسانند وبعضی هایشان هم مثل ملائکه مُهیمه که بقول امام خمینی* درعشق خدا مُستَغرَقند اصلا از وجود عالم بی خبرند.تا تقدیر چی باشد و نخ اقبال دختر مردم به دکمه قبای کدام یکیشان گیر کند.البته ملائکه الله علیهم السلام قبایشان کجا بود،که دکمه داشته باشد!در مثل مناقشه نیست.به هر حال راویِ دختردار عاقل باید یک جوری ملاحظه زبان روایت را بکند که اگر یک وقتی هم لغزید به قول آقای حافظ فرشته اش به دو دست دعا نگه دارد.(اینجای متن خیلی کنایه آمیز بود).خدا کند تقدیر با آدم‌سر جنگ نداشته باشد و صدر و ذیل زندگی آدم جوری رقم بخورد که فرشته عذاب و موکل مرگ و ملائک مهیمه گذارشان به سر کوچه خانواده عروس نیفتد.در عوض فرشته ای بیاید که ملتفت باشد که «دنیا، واقعا سیاره رنج است». نه عین‌ عزرائیل علیه السلام بخواهد جانت را بردارد ببرد یا اسرافیل (ع) که هی بخواهد در صور بدمد‌و قیامت کبری راه بیندازد و یا مثل میکائیل(ع)که فقط مسئول رزق و روزی است ....بنظرم هیچکدامِ این ها دامادهای ایده آلی نیستند.منظورم از ایده آل همان خوب خودمان است نه آن‌ «اسپایدرمنِ» دست نیافتنی. داماد آدم باید جبرئیل باشد.با کلی برنامه خوب از راه برسد.یکجوری که خیال آدم دختردار راحت باشد که عزیز کرده اش می رود پی زندگی.در «خانه ی بخت». جبرئیل از قدیم فرشته حیات و زندگی است.حتی خیلی قبل تر از اینکه دستورالعمل زندگی را بگذارد توی بغل حضرت موسی و عیسی و ابراهیم و الباقی انبیاء اولوالعزم.... ناگفته نماند، همه دخترها آرزو دارند جبرئیل آقای همسرشان باشد.جبرئیل با ابروهای کت و‌کلفت مردانه و ریش قشنگ و صدای خش دار... بخاطر همین اگر همه عمرشان هم یک خط از مصحف شریف را نخوانده باشند در ایام دم بخت کُلش را با انواع شرح‌و تفسیر از فیض الاسلام گرفته تا قلم فلسفی المیزان‌ می خوانند.البته نه همه دخترهای دم بخت !فقط آن‌هایی که منتظر جبرئیلند.تتمه قرآن‌خوانی دخترهای جبرئیل دوست هم همان صفحه ایست که سر سفره عقد باز می کنند.دوران پسابخت هم وقتی به مراد دلشان رسیدند به فراخور حال می شوند یومنون ببعض و یکفرون ببعض. القصه ازین به بعد به جای ضرب المثل نازل پل و دختر و ازین‌جور حرف های پرت و‌پلا از مثل مترقی خانه ای که دختر دم بخت دارد محل رفت و آمد فرشته هاست استفاده کنید اتفاقا با قول خدا هم جورتر است. باشد که رستگار شوید. *وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا *آداب الصلاة ،امام خمینی. @AFKAREHOWZAVI
یک روایت شخصی از اهمیت و اثر برگه رای شماست. مهم این است که روایتی که می‌فرستی تجربه و یا نوع نگاه شخصی خودت باشد. - از دقتی که این رای در انتخاب خود باید داشته باشد، بنویس! - از تاثیری که این رای با انتخاب فرد اصلح می‌تواند داشته باشد بنویس! - از خدمت‌هایی که با رای عزیز تو کرده و قطعا تو در آن شریک هستی، بنویس! 🔻🔻🔻🔻. 🔻🔻🔻🔻 سبک نگارش: داستان کوتاه، ثبت تجربیات شخصی، روایت‌ نویسی با نگاه ویژه به شاخص‌های انتخاب اصلح از نگاه مردم محدودیت کلمات حداکثر 300 کلمه ▫️ادای دین به شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و خدمات دولتِ کارآمدِ ایشـان 📍مهلت ارسال آثار و شرکت در پویش : ۷ تیر ۱۴۰۳ مزایای شرکت در پویش ▫️انتشار گسترده‌ی تولیدات نگارشی در سطح ملی و در فضای مجازی ▫️کمک به رشد و پیشرفت نویسندگانی که بهترین ایده‌ها را برای نگارش انتخاب کرده باشند ▫️تقدیر از روایت‌های برتر و تقدیم هزینه به تمام روایت‌های قابل انتشار عضویت در کانال اطلاع‌رسانی و انتشار محتوا: @rayeazizeman کسب اطلاعات بیشتر در: https://azizeman1403.ir
. 🔖 غریب کوفه، محبوب اهل ری ✍ مهدوی خدای را سپاس که اهل ری هستم. اهل سرزمینی با قدمت تاریخی _اسلامی که بزرگان بسیاری در خاکش قدم نهاده‌اند. در وصف عظمت خاکم، همین بس که رهبر انقلاب، آن را قبله‌ی تهران نامید. خاکی که آرامگاه امامزادگانی عظیم‌الشأن است و شهدای بسیاری را به دین اسلام هدیه داده‌است. شهری دارای اماکن مذهبی متعدد و مردمی دین‌مدار و غیور. مردمی که با وجود همه مشکلات هیچ‌گاه دست از حمایت از انقلاب نکشیده و همیشه در همه‌ی مراسمات ملی_ مذهبی_ سیاسی، بیشترین مشارکت را داشته‌اند. مردمی که هرچند پایین‌شهری و جنوب‌شهری و ساکن منطقه‌ی محروم خوانده‌شدند، اما هیچ‌گاه از این الفاظ مکدر نشده و آغوششان برای پذیرایی از مهمانان حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) بازبوده و از جان‌و‌دل برایشان سنگ تمام گذاشته‌اند. اینک قصد‌دارم، از یکی از آداب و رسوم مردم این خطه بگویم که شاید بتوان آن را سرآمد همه‌ی رسوم این شهر قرار‌داد و آن هم، برپایی مراسم باشکوه شبهای مسلمیه است. اگر می‌خواهید جلوه‌های بسیار زیبای دین‌مداری، حسین‌دوستی و غریب‌نوازی را در مردم این خطه‌ی مقدس ببینید، باید شبی در این مراسم شرکت‌کرده و نظاره‌گر این همه ارادت و اخلاص باشید. این مراسم طی سه شب متوالی منتهی به روز عرفه و روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل، پسر عموی گرامی امام حسین (علیه‌السلام) و سفیر ایشان به سمت مردم کوفه، برگزار می‌شود. همه‌ی هیئات مذهبی و عشاق مکتب حسینی خود را به میدان اصلی شهر رسانده و پای پیاده سینه‌زنان و نوحه‌خوان، به سمت حرم مطهر حضرت سیدالکریم رفته و در آن مکان نورانی اقامه‌ی عزا می‌کنند برای غریب کوفه. آری بیش از صد سال است که مردم ری و به دعوت آنان، مردم تهران این مراسم باشکوه را هر سال پر رونق‌تر از سال قبل،به پا‌داشته و روزی محرم خود را، از این شب‌های متبرک به نام سفیر غریب امام شهید کسب می‌کنند. مردم ری فریاد سر‌می‌دهند که یا اباعبدالله! اگر سر تو را به وعده‌ی ملک ری بریدند و بر نیزه‌کردند، ما شرمند‌ه‌ایم. مردم ری اعلام می‌دارند که تمامی خاک و مال و جان و فرزندانمان، به فدای لب تشنه‌ی تو و سفیرت، که اگر بودیم در کربلا، همه را با دست خود تقدیم عمرسعد ملعون می‌کردیم اما نمی‌گذاشتیم پسر عموی عزیزتان را از بالای دارالاماره‌ی کوفه، با لب تشنه، به زمین غربت انداخته و با تو و اهل بیت تو، ذره‌ای روا‌دارند از آن دریای ظلم و ستم. ما مردم ری تا هستیم و این خاک هست، مدیون لطف و عنایت شماییم، چرا که به فرموده‌ی امام هادی (علیه‌السلام) مدفن حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام کربلاست، تا تشنگان حرم حسینی، به زیارتش رفته و التیام دهند دلهای پر کشیده سمت بین الحرمین اباعبدالله‌الحسین را. در ادای دین این لطف بزرگ، این سه شب مسلمیه جای خود، سزاوار است که همه شب برای بزرگواریتان، در این خاک «غریبانه» بگیریم و شاکر نعمت حب شما آل‌الله باشیم. @AFKAREHOWZAVI
. «وطن و آزادی» ✍سیده ناهید موسوی از ابتدای روزهای نوجوانی ناگزیر به احساسی جدید و تازه به نام«حس آزادی و استقلال طلبی» دچار می‌شوید.گاهی هم سرعت رشد افکار و آرزوها بیشتر از سرعت رشد جسمی در شما رخ می‌دهد. رسیدن یک شبه به آرزوها، خیال‌بافی های مختلف و ادامه دار، جرقه‌های ناگهانی و تصمیمات درلحظه همگی برای ثابت کردن آزاد بودن و مستقل شدن به اطرافیان بود.کافی است که به سن قانونی و هجده سالگی برسید، سنی که احساس به اوج رسیدن را در آدمی شکوفا می‌کند. و گویی جواز انجام بسیاری از کارها را کفِ دستانمان می‌گذارد. اما درحقیقت معنای آزادی گاهی وسیع‌تر و شاید دربندِ ظلم و ستمِ مرتکب نشده نهفته باشد. مدت‌ها پیش هرچند وقت خبری از یک مسلمان،هموطن،شهروند،پسر و پدری که ستون و دارائی یک خانواده است را می‌شنیدیم. که به جرمی واهی و غیرواقعی مظلوم و محبوس به اسارت بیگانگان درآمده است در کشوری که اصرار به اثبات جرم مرتکب نشده دارد و مردی که با اقتدار انکار می‌کند و حتی دلیلی و سرنخی برای اثبات خطایی از او در عالم واقع وجود ندارد. لحظات عمر انسان با ارزش‌ترین دارائي های او است، اما آقای پس از ۱۶۸۰ روز اسارت که معادل پنج سال است را در غربت و با سختی‌های فراوان که خارج از چارچوب و کاملا غیرقانونی بودند گذراند. روزهایی دردناک که برای ایشان و خانواده‌اش بخصوص فرزندانشان که مدام پیگیر قضیه بودند و سیرتحولات پرونده را رسانه‌ای می‌کردند سپری شد و چقدر سخت است تماشای محکوم شدن و اسارت یک پدر بی‌گناه و درعین حال امید برای آزادی تقلا می‌کرد. اتفاق تلخ و عامدانه برای چنین فردی که هیچ تخلف و نقطه سیاهی در کارنامه فعالیت‌های خود نداشته است، کار دشمن و گروهک منافقین که در نتیجه با رسوایی ادعاهای سوء آن‌ها به پایان رسید،تا خط بطلانی بر نقشه‌های شیطانی و پلید آنان باشد. البته که دشمنان اسلام همواره محکوم به شکست هستند و به برکت تلاش‌ها و پشتکار مسئولان مقتدر در دولت شهید جمهور و شهید دیپلمات امیرعبدالهیان است که حسِ طعم آزادی و بازگشت به وطن برای آقای حمید نوری رقم خورد. تا در این شلوغی‌های روزگار یادمان بماند شرط اول با خدا بودن و انتخاب مردان خدایی است که خدمت به خلق را سرلوحه زندگانی خود قرار دادند و نهایتاًپرواز اردیبهشت‌ ماه شهادت را نصیبشان کرد ولی، برکات و ثمرات خدمات خالصانه آنان همچنان ادامه دارد. نصرٌ من الله و فتحٌ قریب @AFKAREHOWZAVI