eitaa logo
اهل قلم
129 دنبال‌کننده
106 عکس
0 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
یک عکس و یک تحلیل ✍ مهدی طلبه فعال رسانه و فضای مجازی ‏اساساً هم آن کسی که فکر می‌کند بی‌حجابی، نتیجهٔ یک رفتار خاص است و بگوید فلان کار باعث شیوع بی‌حجابی در جامعه شده، مشکل را درست نمی‌فهمد؛ هم آن کسی که فکر می‌کند رفع این مشکل با یک رفتار خاص حاصل خواهد شد! ‏بی‌حجابی که در کشور شاهدش هستیم حاصل هزاران عامل گوناگونیست که یک خانم از ابتدای زندگیش با آن روبروست! ‏برای مثال صعنت مد و پوشاک ما در وضعیتی قرار دارد که لباس‌های مغایر با حجاب بسیار ارزان‌تر از البسه حجاب است! یا مثلاً جامعه به حدی استحاله فرهنگی شده که در دانشگاه‌ها بی‌حجابی ارزشمندتر از محجبه بودن است. یا مثلا تولیدات رسانه‌ای ما به نحویست که شخصیت‌های مثبت داستان بی‌حجاب هستند و افراد را به سمت بی‌حجابی سوق می‌دهد. یا اینکه صنعت لوازم آرایشی و پزشکی زیبایی در‌ کشور به گونه‌ای جهت دهی شده که افراد تمایل بیشتری به خودنمایی -که مغایر حجاب است- پیدا می‌کنند! و یا اینکه رفتار منافقانه برخی که مسئولیتی داشته‌اند باعث دید منفی به حجاب شده و بیشمار مثال دیگر…! ‏پس بی‌حجابی نتیجهٔ یک رفتار نیست! مجموعه عللی دست به دست هم داده‌اند تا این وضعیت پدید آمده است. به همین ترتیب حل این مشکل نیز به خنثی‌سازی تک تک این عوامل نیازمند است و یک مجموعه کارها باید انجام گیرد تا این نابسامانی سامان یابد! ادامه دارد...👇 @ahalieghalam
ادامه از قبل.. ‏طبیعتاً بخشی از این مشکلات با به‌کارگیری فنون حکمرانی قابل حل است که لایحه عفاف و حجاب متکفل آن است! بخشی از این مشکلات نیازمند برخورد قهری است که بازهم قانون‌گذار و نیروهای انتظامی متکفل آن هستند! بخشی از این مشکلات نیازمند فعالیت‌های فرهنگی گسترده است که قوه مجریه و نهادهای فرهنگی باید ورود کنند! و بخشی از این پازل بزرگ هم به دست آحاد جامعه حل خواهد شد، که آن‌هم بی‌تفاوت نبودن و یا همان امر به معروف و نهی از منکر است! ‏کاری که جنجال زیادی به‌پا کرده‌است، نهادینه سازی همین امر به معروف و نهی از منکر توسط عموم است که بخشی از این فرایند است. اساساً این افراد ضابط قانونی نیستند و اصلاً رفتارهای قهری در کار آن‌ها نیست! تنها تذکر می‌دهد که در بعضی موارد افراد به تذکرات آنها اصلا توجهی نمی‌کنند! صحیح یا غلط بودن گشت ارشاد به کنار، اما کجای این کار به گشت‌ارشاد شباهت دارد که عده‌ای می‌گویند :«باز گشت‌ارشاد را راه انداخته‌اید؟!» جمهوری اسلامی تا چه حد باید از این حرام شرعی و سیاسی کوتاه بیاید تا صورتی‌مسلکان دست از طعنه بردارند؟! ‏بله من هم می‌گویم این کار به تنهایی مثمر ثمر نخواهد بود! اما نمی‌گویم این را تعطیل کنید، می‌گویم کارهای دیگری که باید انجام شود را نیز انجام دهید! این چه مغالطه بچه‌گانه‌ایست که برخی می‌گویند:«به جای اینکار بروید فلان کار را انجام دهید.» همهٔ این تدابیر باید باهم انجام گیرد تا کمرنگ شدن کم‌حجابی را در جامعه شاهد باشیم و چون هیچگاه همه این کارها باهم انجام نمی‌شود، همه این رفتارها ابتر خواهد ماند و باز زبان عده‌ای دراز می‌شود که :« دیدید گفتیم با فلان کار مشکل حل نمی‌شود!» @ahalieghalam
نقدی به گویش مشهدی ✍ خانم ننه محترم؛ تازگی ها مُد رِفته مِگَن «زن .زندگی. ازادی» ... نِمدِنُم هَمی چارقد بیخ گلوشانه خیلی اذیت مِکِرده ه‍َمی هم مِخَن بَرِشدِرَن ... اما جاش آمِدَن ده مَن سرخاب و سفیدآب مثل ماست خیکی مالیدن به صورتشان که ای پوسته نِمتِنِه نِفَس بِکِشه. مُو با خودُم گُفتُم شاید زیر سفیدآب هاشان یه چیزی از آزادی ولذت و...هَمی چیزهایی که مِگن هست و مُو هم رفتُم که فقط یِ دانه نِه بیشتر سفیدآب بِخِرُم هَمی که قیمتش ر پُرسیدُم خوف کِردُم دست وپام به لرزه درآمد و اولش که فِکر کِردُم زلزله امِده نَنِه!!!!! بعد فهمیدُم قیمت ای سفیدآب هایه ... حالا صبرکِردُم پولامِ جمع کنُم بعداً ی دانه بِخِرُم شاید یه آزادی از توش دربِیه. ننه محترم ... تازه یه کم قانع شُدُم که اونایی که مِگن آزادی مِخَن چارقداشانِه دربِیرَن بابلوز وشِلوار راه بِرَن تا یِ کم بیشتر هوا بخورن ... اما ای روزها هوا خیلی سرد رِفته مِتِرسُم در راه آزادی از دست بِرَن به هدفشان نِرِسَن. @ahalieghalam
چه کسی از آن دنیا خبر آورده است؟ ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان  💢برای ما مسلمانان که معتقد به اصول دین مقدس اسلام هستیم اعتقاد به معاد و قیامت یکی از آن اصولی است که برای رسیدن به آن، لازم است از معاد شناخت داشته باشیم. آنچه درباره معاد و مسائل بعد از مرگ به ما رسیده در مرحله اول بنا به وحی و آیات شریفه قرآن است که بیش از یک‌سوم آیات آن درباره معاد و عالم پس از مرگ است و هم‌چنین روایات و اخبار زیادی که از پیامبر(ص) و ائمه(ع) به ما در توضیح آیات شریفه معاد رسیده است. 🔻تمام ادیان الهی وعده آخرت را داده‌اند و در طول تاریخ هیچ‌کس دلیل علمی برای نبودن معاد نیاورده است و علاوه بر پیامبران و ائمه، جمع زیادی از حکما و فلاسفه بزرگ عالم، مانند ابوعلی سینا و سقراط و فیثاغورث و بقراط و… برای شاگردان خود اثبات می‌کردند که انسان بعد از مرگ در جهان دیگری به حیات خود ادامه می‌دهد و مرگ به معنای فنا و نیستی نیست. بلکه حقیقت مرگ انتقال از جهان به جهانی دیگر است و همه اعمال و کردار ما به‌وسیله خدا و فرشتگان و کاتبان اعمال و حتی اعضاء و جوارح ما ثبت و ضبط شده و روزی برای ما نمایش داده می‌شود. اعتقاد به معاد و قیامت تنها ضامن سعادت و رفاه و امنیت جوامع بشری است. هرگاه انسان‌ها معتقد باشند که پرونده اعمال‏شان محفوظ می‌ماند و در دادگاه عدل الهی محاکمه خواهند شد؛ احساس مسئولیت و بیم از سرنوشت، آن‌ها را از هر نوع گناه و مفاسد اخلاقی باز می‌دارد. و امید به آینده درخشان موجب تسکین خاطر و آرامش فکری آن‌ها می‌شود و یأس و نومیدی و فشار روحی‌شان پایان می‌یابد. 🔻یکی از راه‌های مهار جنایت و وحشی‌گری بشر، تقویت نیروی ایمان به رستاخیر و قیامت است؛ انسانی که اعتقاد به قیامت و معاد دارد مرتکب گناه نمی‌شود. حتی در محیط خلوت که کسی او را نمی‌بیند. چون انسان‌ها معمولاً به خاطر آبرو و اعتبارشان در حضور دیگران گناه نمی‌کنند ولی دور از چشم دیگران و پشت درب‌های بسته ممکن است مرتکب جرم و گناه شوند. چنانچه فرد اعتقاد به معاد و حساب‌وکتاب داشته باشد در مکان خلوت نیز به خاطر ترس از خداوند و مجازات قیامت جرأت انجام گناه ندارد زیرا می‌داند همه کارهایش ضبط می‌شود. 💢مرگ به معنای فنا نیست در حدیث قدسی است که خداوند می‌فرماید: “خَلقتُم لِلِبَقاء لا لِلِفَناء” من شما را برای بقاء آفریدم نه فنا. دنیا دار فناست و آخرت دار بقا، در دنیا همه‌چیز فانی می‌شود و از بین می‌رود. انسان هم جسمش از بین می‌رود ولی روح او باقی می‌ماند، شب‌ها که می‌خوابیم و بعضی‌اوقات در عالم رؤیا می‌بینیم که در باغ و کوهستان و دریا در حال سیر کردن هستیم حال آنکه جسم ما میان بستر است ولی روح ماست که در عالم رؤیا سیروسفر می‌کند، مرگ شبیه همین خواب است که شب‌ها به سراغ ما می‌آید. با مرگ جسم ما از بین می‌رود و خاک می‌شود ولی روح ما در عالم برزخ است تا روز قیامت. *برزخ 🔹قرآن می‌فرماید “وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ” (مؤمنون آیه100) یعنی از پس آنان تا روز قیامت که مبعوث شوند فاصله‌ای (برزخ) است. مراد از عالم برزخ عالم قبر است، عالمی که انسان در آن یک نوع زندگی خاصی تا روز قیامت دارد که این حقیقت در آیات و روایات بسیاری از شیعه و سنی نقل شده است. برزخ دورانی است میان زندگی دنیا و زندگی آخرت دورانی که برای نیکوکاران رهایی از قفس بدن است و برای گنهکاران بس وحشت‌زا و دلهره‌آور. 🔻امام صادق فرمودند: “وَاللهِ مَا أخَافُ عَلَیْکُمْ إِلَّا الْبَرْزَخَ فَأَمَّا إِذَا صَارَ الأَمْرُ إِلَیْنَا فَنَحْنُ اوّلی بِکُمْ” من از برزخ شما نگرانم و در هراس می‌باشم زیرا در قیامت ما به شما سزاوارتریم و در آن مرحله ما می‌توانیم شما را مشمول شفاعت خودمان قرار دهیم راوی پرسید مل برزخ؟ برزخ چیست: فرمود: برزخ همان قبر است از آن زمانی که انسان می‌میرد تا روز قیامت و در حدیث دیگر امام سجاد(ع) فرمود: قبر باغی از باغ‌های بهشت یا گودالی از گودال‌های دوزخ است. 🔻خداوند در سوره واقعه آیه 89 می‌فرماید: کسی که مُرده در قبر اگر آدم خوبی باشد در رحمت و وسعت و راحتی به سر می‌برد و در بهشت پرنعمت، ولی اگر آدم گنهکار و بدی باشد وسیله پذیرایی او در دوزخ آب‌های بسیار داغ و ورود در دوزخ است. و در روایت است از قول حضرت علی(ع) که روح مؤمنین به وادی‌السلام منتقل می‌شود در هر کجای دنیا که فوت کرده باشند و این وادی‌السلام قطعه‌ای از زمین بهشت است که در نجف اشرف است و روایت است که ارواح غیرمؤمنین و کفار طبق فرمایش امام صادق(ع) به بیابانی که در پشت یمن است و برهوت نامیده می‌شود، منتقل می‌شوند که آب آن بدترین آب است و در این بیابان فقط مارهای سیاه و جغدها زندگی می‌کنند. ادامه دارد..👇 @ahalieghalam
⭕️عوامل رفاه و عذاب در برزخ 🔹سبک شمردن نماز، غیبت کردن که روایت است که یک‌سوم عذاب قبر به خاطر غیبت است، سخن‌چینی، اجتناب نکردن از ترشحات بول، مردی که از همسر خود دوری کند و به خواسته‌های طبیعی او پاسخ مثبت ندهد و بداخلاقی با خانواده از جمله عوامل عذاب در برزخ است و گوشه‌ای از عوامل رفاه در برزخ: 🔻1ـ قرآن می‌فرماید کسانی که در راه خدا شهید شده‌اند آن‌ها مرده نیستند بلکه زندگانی هستند و نزد خداوند روزی می‌خورند. 🔻2ـ علی(ع) می‌فرماید؛ کسی که افراد مستضعف فکری را تقویت نماید و به او کمک کند. 🔻3ـ به احترام شب و روز جمعه اگر کسی در آن از دنیا برود مورد لطف خداوند قرار گرفته و عذاب قبر از او برداشته می‌شود. 🔻4ـ علاقه و محبت پیغمبر(ص) و اهل‌بیت پیامبر که باعث حضور آن‌ها در عالم برزخ و قبر و کمک به مریدانشان می‌شود. 🔻5ـ پیامبر(ص) صلوات بر من سبب نور در قبر می‌شود. 🔻6ـ هدایا و خیراتی که برای اموات می‌فرستیم مانند صدقه و قرائت قرآن و انجام نماز و… برای آن‌ها. 🔻7ـ زیارت قبر امام حسین که باعث نجات از عذاب و فشار قبر می‌شود. 🔻8ـ پیامبر(ص) فرمودند؛ سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قیامت با حضرت فاطمه زهرا(س) محشور می‌شوند: اول زنی که با فقر و تنگدستی شوهر خود بسازد. دوم زنی که با بداخلاقی شوهر صبر و بردباری خود را از دست ندهد و سوم زنی که مهریه خود یا قسمتی از مهریه خود را به شوهر ببخشد. خدایا ما را در برزخ هم‌نشین انبیاء و اولیاء قرار بده. منبع خبر : صدای خاوران _آوای کاشمر  لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6249 کد خبر : 6249 @ahalieghalam
توفیق و تلاش ✍ امام رضا (ع) می فرماید: مَن سَألَ اللّه َ التَّوفیقَ و لَم یَجتَهِد فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِهِ هر کس از خدا توفیق بخواهد و تلاش نکند، خود را مسخره کرده است.(میزان الحکمه، ح 2790 ) توجه به خدا و طلب توفیق در آغاز کارها به انسان قدرت و قوت می دهد تا آنچه را اراده کرده به دست آورد. اما این به تنهایی کفایت نمی کند بلکه باید اراده و دعا همراه با تلاش و کوشش باشد تا به نتیجه برسد. امام رضا(ع) می فرماید کسی که بدون تلاش فقط به دعا بسنده کند خودش را مسخره کرده است چرا که بنای عالم بر تلاش و کوشش انسان برای به دست آوردن خواسته ها و آرزوهاست که این هم با دعا و توکل به خدا، سرعت پیدا می کند و بهتر از آنچه که انتظارش را دارد نتیجه می دهد. در سبک زندگی اهل بیت این نمود بسیاری داشته که به عنوان مثال حضرات معصومین همراه با تلاش برای به دست آوردن رزق حلال بر لب دعا و طلب توفیق داشتند در نتیجه به آنچه می خواستند و مقدر بود می رسیدند. تصور کنید قصد طی مسیر و رسیدن به مقصدی را دارید اتومبیل شما سوخت ندارد آیا حرکت می کند؟ خیر هزار هم دعا کنید راه نمی رود چرا که طبیعت حرکت آن به مصرف سوخت است بنابراین با رعایت این نکته و سپس دعا از خداوند مبنی بر رسیدن به مقصد با صحت و سلامت به خواسته ای که داشتیم می توانیم برسیم. @ahalieghalam
دلتنگی و دمی درد دل ✍ خانم ارشد فلسفه و کلام ســـلام آقــــای غریـــبــــم دلتنگم... دلتنگ دیدار یارم...آنجایی که شما هستید! از این زندگی بدون شما خسته ام... آقاجان پس کی می آیی؟ می دانم که دوای درد بی درمان دردمندان، فقط ظهور توست.. می دانم که وجودت، نگاهت، دردهایم را دوا می کند. مولای من می دانم که میدانی حال خوشی ندارم... میدانی که پریشان و آشفته ام... از درونم خبر داری و همه چیز را میدانی... چراکه خودتان فرمودین: إنّا نُحیطُ عِلْماً بِانْبائِکُمْ، وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْیءٌ مِنْ اخْبارِکُمْ. ما بر تمامی احوال و اخبار شما آگاه و آشنائیم و چیزی از شما نزد ما پنهان نیست. مانند کودکی که مادرش را در بازار گم کرده پریشانم... به دادم برس آقا، نجاتم بده از این پریشانی و آشفته حالی.‌.. یا بن الحسن آقای من درست است که برای آمدنت کاری نمی کنیم اما به خدا قسم که، دوستت داریم.. یا صاحب الزمان(عج) به من رو سیاه نگاه کن اما به اعمالم نظر نکن! نگذار آرزو به دل بمانم و شما را نبینم... تو را به جان مادرت...بیا که جهانی منتظر توست... آقاجان آرزوی دوستدارانت، آمدن توست بیا و پدری کن در حق امت جدت رسول خدا ای حضرت پدر... بحق زینب، اللهم عجل لولیک الفرج @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا(سلام الله علیها) از دیدگاه قرآن کریم ✍ حجت الاسلام تربقان ◾اَلسَّلامُ عَلَيک يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيک يا سِيدَةَ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ‏ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ 🔻1ـ آیه مباهله (سوره آل‌عمران آیه 61) مباهله آن است که دو طرفی که با هم موضوعی اختلاف و تخاصم دارند علیه هم نفرین کنند و از خدا بخواهند که لعنت و عذاب را بر طرفی که باطل است فرود آورد و این کار فقط از پیامبران راستین که ارتباط واقعی با خدا دارند؛ بر می‌آید. گروهی از مسیحیان نجران نزد پیامبر(ص) آمدند و در مورد حضرت عیسی(ع) گفتگو کردند. مسیحیان ادعا می‌کردند که عیسی خدا یا پسر خدایای سومین نفرات (خدایان سه‌گانه، خدای پدر، خدای پسر، روح القدوس) است. پیامبر(ص) این آیه را خواند (إِنَّ مَثَلَ عِيسَی عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ /آل عمران 53) مثل خلقت عیسی که بدون پدر خلق شده نزد خداوند هم‏چون مثل خلقت آدم است که خداوند او را بدون پدر و مادر از خاک آفرید. مسیحیان قانع نشدند و اعتراض کردند و آیه مباهله بر پیامبر(ص) نازل شد و حضرت زهرا(س) یکی از 5 نفری بود که در مباهله پیامبر با مسیحیان شرکت داشته، هنگامی‌که پیامبر(س) برای مباهله آماده شدند به همراه اهل‌بیتش فاطمه(س)، امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند، نصاری که چنین منظره‌ای را دیدند با توجه به عظمت همراهان پیامبر و یقین به اجابت نفرین آن‌ها، از مباهله صرف‌نظر کردند. 🔻2ـ آیه تطهیر (سوره احزاب آیه 32) اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا (خداوند اراده کرد تا هرگونه رجس و پلیدی را از اهل‌بیت بردارد و به پاکی ابدی پاکیزه گرداند) این امتیاز و خصوصیت ذاتی فقط به این خانواده که فاطمه(س) محور اصلی آن است داده شده و پیامبر (ص) فرمود: این آیه در شأن من، علی و فاطمه، حسن و حسین، نازل شده است. 🔻3ـ آیه مودت (سوره شوری آیه 23)  قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّهَ فِي القُربى؛ ای پیامبر بگو از شما در برابر رسالتم اجری نمی‌طلبم مگر در دوستی صاحبان قرابتم؛ نقل است که وقتی پیامبر (ص) وارد مدینه شدند؛ بزرگان انصار گفتند یا رسول‌الله شما در راه دین رهبر ما هستید و چون مخارجمان زیاد است اجازه فرمائید از اموال خود تقدیم شما کنیم. پیامبر فرمود من از شما اجر رسالت نمی‏خواهم و به ثروت شما نیاز ندارم، من به معنویت و کمال شما علاقه‌مندم؛ بدین‌جهت شما را پس از خود به عترت پاکم سفارش می‌کنم تا آن‌ها را نه‌فقط مورد مهربانی و محبت قرار دهید، بلکه از ایشان پیروی کنید. ابن عباس پرسید یا رسول‌الله خویشان شما که مودت و پیروی آن‌ها واجب است چه کسانی هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین. 🔻4ـ سوره دهر(انسان یا هل اتی) در مقام ایثار و انفاق زهرا(س) وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، نقل است که امیرالمؤمنین علی(ع) و فاطمه(س) نذر کردند که بیماری حسنین شفا یابد سه روز روزه گرفته. شب اول هنگام افطار فقیری در زد اهل خانه افطار خود را به او دادند و با آب افطار کردند؛ شب دوم یتیمی در زد و باز افطار خود را به او دادند و با آب افطار نمودند؛ شب سوم اسیری آمد و چیزی طلبید که باز هم غذای خود را به او دادند. این حکایت نهایت ایثار و از خود گذشتگی حضرت زهرا(س) است، ایثاری که فقط به جهت تحصیل رضای خداوند صورت گرفته؛ زنان پیرو زهرا(س) هم باید این‌گونه باشند. زنانی که فارغ از ارزش‌های انسانی فقط به خود می‌اندیشند و توجهی به مشکلات و گرسنگی هم نوعان ندارند؛ هرگز نمی‌توانند ادعای پیروی از حضرت زهرا(س) داشته باشند چرا که فاطمه(س) پس از سه روز گرسنگی آن‌چنان رنگش از ضعف متغیر شد که پیامبر(ص) از دیدنش به‌سختی گریست. زن نمونه جامعه اسلامی همواره در اندیشه دستگیری از درماندگان است نه صرفاً به دلیل رحم و عطوفت زنانه خویش بلکه به سبب کسب رضایت پروردگار. 🔻5ـ سوره کوثر (فاطمه خیر کثیر) إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ما به تو کوثر دادیم و این عطا پیوسته رو به افزایش است. این سوره در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده زمانی که عاص بن وائل که پس از فوت پسران پیامبر(ص) (قاسم، عبدالله و ابراهیم) حضرت را ابتر و منقطع النسل خواند، نازل شده و به پیامبر امر می‌شود در مقابل این عطا بی‌پایان و کوثر جاودان، خدای را سپاس گوید و نماز بگذارد و قربانی کند.  منبع : صدای خاوران / آوای کاشمر/ شماره ۴۹۲  لینک کوتاه:  https://sedayekhavaran.ir/?p=4059  @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثمرات فردی و اجتماعی خمس و زکات روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ✍ @ahalieghalam لینک مطلب: https://eitaa.com/ahalieghalam/210
ثمرات فردی و اجتماعی خمس و زکات ✍ وجوب خمس و زکات به عنوان مالیات اسلامی برای رفع مشکلات مالی امت، توزیع عادلانه‌ی ثروت و تقویت بنیه‌ی مالی حکومت اسلامی در نظر گرفته شده و تفاوت آن دو در زمینه هزینه و مصارف آنها نمایان می شود. موارد مصرف زکات عمومی و خمس به نوعی خصوصی برای حکومت اسلامی در نظر گرفته شده است. سادات و خویشاوندان پیامبر(ص) بنیانگذار حکومت اسلام، از زکات محرومند و فقط محرومان و نیازمندان غیر سادات جامعه اسلامی بر دریافت و استفاده از آن حق دارند این حکم شاید بر دفع سوء طن و بهانه تراشی مخالفان از تسلط خویشان پیامبر بر اموال عمومی موثر باشد. در سوره انفال خمس به عنوان حقی برای خدا و رسولش و خویشان ایشان و نیز یتمان و مساکین و در راه ماندگان تعیین شده است.پیامبر یا امام، رهبر یا حاکم جامعه اسلامی برای پیاده سازی اسلام و انجام دستورات حکومتی اسلام نیازمند هزینه و تامین مخارج آن است مواردی مثل کمک به نیازمندان، ساخت مساجد و مراکز دینی و تامین هزینه های نگهداری و توسه آنها، تجهیز سپاه و تامین هزینه برای حفظ امنیت و مواردی دیگر که شرع و قانون اسلامی بر آن تاکید دارد در زمره مصارف خمس قرار می گیرد. برای بررسی ثمرات دنیوی و معنوی خمس یکی از روایات مورد نظر پاسخ مکتوب امام رضا(ع) به تاجر ایرانی در باب درخواست بخشش سهم خمسش است که هر یک از جملات آن ضمن بیان فایده، بر اهمیت آن تاکید دارد. حضرت خمس را حقی برای کمک به دین و عیال و خدمتگذاران آن و مواردی که می بخشند و یا برای حفظ آبرو در مقابل هتاکین هزینه می کنند معرفی می کند که تاکید دارد این حق را از ایشان منع نکرده و خویش را از دعای خیرشان محروم نسازند. وقتی می فرمایند از این حق ما را منع نکنید یعنی در صورت عدم پرداخت خمس، غصب حق ایشان صورت گرفته و ما در زیارات و ادعیه بر غاصبان حق ایشان لعن و نفرین فرستاده و بیزاری می جوئیم! چطور می توانیم خودمان را در زمره آنها قرار دهیم؟ از سوی دیگر در صورت پرداخت خمس، دعای خیر ایشان شامل حال پرداخت کننده می شود دعایی که امام معصوم در حق یک مسلمان کند چه تاثیری در دنیا و عقبای او دارد؟ برکات و خیر کثیر است که روانه زندگی و خانواده و مال و اموال او در دنیا و نیز منجر به عاقبت بخیری در آخرت می شود. در ادامه ثمره پرداخت خمس را برکت در مال و کثرت آن بیان می کند به نوعی رزق و روی انسان از سوی خداوند با پرداخت خمس بیشتر می شود. حضرت کم شدن گناهان و بخشش آنها را در کنار وفای به عهد مسلمانی از ثمرات پرداخت خمس یادآور می شوند. خمس در زندگی مادی و معنوی ما ثمرات و برکات بسیاری دارد که به کیفیت آن در دنیا و به تبع در آخرت تاثیرگذار خواهد بود. لازمه خمس دادن داشتن حساب سالانه از درآمد و مخارج زندگی است تا بتوان با محاسبه آن مقدار بدهکاری را از مال خارج کرد یعنی یکی از ثمرات خمس داشتن حساب و کتاب و نظم در امور مالی و اداری زندگی است. دیگر فوائد پرداخت خمس را می توان از محل هزینه شدن آن به دست آورد یعنی خمسی که پرداخت می کنیم کجا هزینه می شود و چه تاثیری در جامعه پیرامونی ما دارد؟ مواردی مثل کمک به هزینه های اجرای دستورات دین و تبلیغ اسلام و کمک به نیازمندان از خویشان پیامبر(ص) و در راه ماندگان و یتیمان و مواردی که در روایات بر ان تصریح شده و یا در احکام بر آن مجوزی صادر شده همگی ثمراتی است که ما با پرداخت خمس در آن شریک می شویم.مواردی مثل ایمنی از بخل و دوری از مال دوستی و دنیا زدگی هم از ثمرات پرداخت خمس محسوب می شود چرا که با پرداخت آن در حقیقت به شکست این صفات ناپسند در ذات و روح و روان خویش کمک کردیم. پاکی مال و نسل و اولاد هم در روایات از ثمرات پرداخت خمس معین شده است چرا که با عمل به این وظیفه در تحصیل مال حلال و تهیه مخارج زن و فرزند از آن موفق خواهیم بود که ثمره دیگر آن پاکی نسل، هدایت به سعادت و دوری از شقاوت و عاقبت بخیری و تاثیر مثبت در بروز صفات انسانی و خلق و خوی نیک آنها خواهد بود. اهمیت این موضوع آنجا روشن می شود که تحصیل مال حلال هم در دین به نوعی جهاد محسوب می شود که موفقیت در این عمل ثمرات جهاد در راه خدا را نیز شامل حال انسان می کند. و اما زکات که پرداخت بخشی از مال و دارایی انسان است برنامه مالی متفاوت از خمس بوده و به برخی از اجناس مثل گندم، جو، خرما، کشمش، شتر، گاو، گوسفند، طلا، نقره تعلق می گیرد. اجناس یاد شده مواردی است که انسان در زندگی بدان نیاز دارد و بخشی از جامعه به دلیل فقر برای تامین آن مشکل دارند بنابراین برنامه اسلام تامین نیاز فقرا از افراد دارا و ثروتمند است که بیش از نیاز خود از موارد یاد شده در اختیار دارند و اولویت هزینه زکات برای فقرای همان محل دریافت زکات است که افزون بر تامین نیاز فقرای منطقه سبب همبستگی بین دارا و ندار می شود. ادامه دارد 👇 @ahalieghalam
از ثمرات دنیوی زکات هم می توان به محل هزینه کرد و مصارف ان اشاره کرد که از توازن در توزیع ثروت و یکسانی جامعه در دارایی گرفته تا کم شدن مفاسد اجتماعی در جهت ایجاد اشتغال و تامین مخارج زندگی افراد که از بزه کاری و سرقت و اعمال خلاف دور می شوند و با تشکیل خانواده می توانند در زمینه حفظ شئون و عفت جامعه اسلامی نیز تاثیر مثبت بگذارند. مواردی مثل جذب افراد و ایجاد مهر و محبت قلبی هم از مصارف هزینه زکات محسوب می شود که پیامبر(ص) انجام دادند و از این طریق زمینه گرایش فکری و سپس جذب آنها پدید آمده است. ساخت مساجد و مدارس و کتابخانه و مراکز علمی و دنی هم از دیگر مصارف هزینه زکات است که قطعا ثمراتی در تقویت بنیه دینی و فرهنگی و علمی جامعه دارد و ثمره آن هم در ایجاد جامعه پاک و به دور از گناه، با معنویت و سلامت خواهد بود. در روایات متعدد زکات به عنوان یکی از بناهای دین اسلام معرفی شده و در مسیحیت و یهودیت نیز در کنار نماز بر آن تاکید شده که اهمیت آن را می رساند. آثار فردی یا معنوی که بر پرداخت خمس و زکات بار شده اثری هم قطعا در زندگی اجتماعی و دنیوی انسان خواهد داشت به عنوان مثال از برکت رزق و بیمه مال که بگذریم تقرب به خدا و محبوبیت نزد او شرایط دریافت رحمت خاص حضرت حق را فراهم می کند وقتی چنین شود زندگی آسان می شود گره ها از مشکلات زندگی باز می شود. حتی اگر به ظاهر این اتفاق نیفتد گره های فکری و ذهنی انسان رفع می شود بنابراین با نگاه جدید به زندگی و بندگی اش، صبر و تحملش افزون شده، گناهانش بخشیده و توفیقاتش بیش از پیش راهگشای زیست فردی و اجتماعی اش شده، در نتیجه خواب راحت، زندگی شیرین، قبولی طاعات و عبادات و استجابت دعا به کمک او خواهد آمد. فردی که چنین مسیری را طی کند وجودش در خانواده و اجتماع در بین دوستان و همکاران تاثیرگذار بوده و به اصلاح و تربیت عملی که از خود بروز می دهد سبب هدایت و دین دوستی و خدا محوری آنان نیز می شود. @ahalieghalam
صله رحم و خودداری از آزار خویشان ✍ قال الرضا علیه السلام: صِلْ رَحِمَکَ وَ لَوْ بِشَرْبَة مِنْ ماء، وَ أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کَفُّ الأَذى عَنْه(سفینه البحار ، ج۱ ، ص۵۱۴) امام رضا علیه السلام: پیوند خویشاوندى را برقرار کنید گرچه با جرعه آبى باشد، و بهترین پیوند خویشاوندى، خوددارى از آزار خویشاوندان است. ساده ترین و بهترین روش صله رحم و برقراری پیوند خویشاوندی در کلام حضرت رضا(ع) به ترک مهمانی های پرهزینه در دید و بازدیدهای فامیلی و خودداری از آزار خویشان نمایان است. به دور از مراسم های سنگین و پر زرق و برق و هزینه های سنگین مالی می توان با یک سرکشی ساده از اقوام و نوشیدن یک جرعه آب، به دستور دین عمل کرد. از سوی دیگر بهترین نوع آن عدم آزار آنان با گفتار و رفتارمان است گاهی سرکشی می کنیم اما با حرف و سخن یا عمل آنها را آزار می دهیم این نه تنها صله رحم نبوده بلکه آزار و اذیت دیگران برای ما ثبت می شود. راه دور را می توان با تماس یا پیامی نادیده گرفت و جویای حال اقوام بود در صورتی که این عمل سبب آزار و اذیت آنان نشود صله رحم برای ما ثبت می شود. در کل صله رحم آئینی برای وصل و پیوند بین اقوام و خویشان است و این با آزار و اذیت که عاملی برای فصل و گسست بین آنهاست در تضاد است. چه بسا بسیاری از عُلقه ها بین حَلقه های فامیلی که با همین عمل ناپسند از بین رفته و اقوام و خویشان از هم دور شده اند. @ahalieghalam
خطاب با احترام ✍ قال الرضا علیه السلام: إِذا ذَکَرْتَ الرَّجُلَ وَهُوَ حاضِرٌ فَکَنِّهِ، وَ إِذا کَانَ غائِباً فَسَمِّه(بحارالانوار ج۷۵ص۳۳۵) زمانی که از شخص حاضرى نام میبرى (براى احترام) کنیه او را بگو و اگر غائب بود نامش را بگو! همانطور که دوست داریم به نیکی مورد خطاب قرار بگیریم و به درستی از ما نام ببرند ما نیز باید دیگران را با احترام صدا بزنیم. احترام گذاشتن انسان را در نظر دیگران محترم جلوه می دهد و بزرگواری و کرامت نفس او را به نمایش می گذارد و در مقابل دیگران نیز در تعامل با ما به شیوه ای که دوست داریم و برخورد داشتیم رفتار می کنند. از این رو امام رضا(ع) می فرماید وقتی شخصی که پیش روی شماست مورد خطاب قرار می دهید کنیه اش را نام ببرید چرا که این رفتاری محترمانه است. و زمانی که نزد شما نیست نام او را صدا بزنید چرا که این خطاب برتری است تا اشاره به او، یا خدای نکرده استفاده از صفت یا نامی که دوست ندارد یا به نوعی اهانت محسوب می شود. به نیکی یاد کردن از مردم مهرو محبت را افزون می کند و بر گسترش روابط اجتماعی بر پایه احترام تاثیر مثبت می گذارد کینه و دشمنی را دور کرده و خیرخواهی و همیاری و همکاری در مسائل زندگی را به دنبال خواهد داشت. @ahalieghalam
خسارت ریاست طلبی ✍ وَ قالَ أبُوالحَسَن الرِّضا عليه السلام: ماذِئْبانِ ضارِيانِ فى غَنَمِ قَوْمٍ قَدْ تَفَرَّقَ رُعاؤُها بِاَضَرَّ فى دينِ الْمُسلِمِ مِنَ الرِّئاسَةِ. [اصول كافى، ج 2، ص 297] دو گرگ درنده در گله بى چوپان، به اندازه رياست طلبى در دين يك مسلمان زيانبار نيست! گرگ خوی درندگی دارد نه به اندازه خوراکش بلکه برای تامین این خلق و خوی، گوسفندان زیادی را میدرد در حالی که مقدار کمی از آن می خورد. اگر به گله ای یورش ببرد سعی می‌کند تعداد زیادی را مورد حمله و دریدن قرار بدهد. امام رضا(ع) می فرماید ریاست طلبی در دین خسارتش از اینکه دو گرگ به گله ای بدون چوپان و مانعی حمله کند، بیشتر است. با این شناخت از گرگ که اگر فرصت کند همه گله را از بین می برد، تصور دو گرگ بدون چوپان یا مانعی، یعنی نابودی تمام گوسفندان که خسارت زیادی به بار می آورد. این تشبیه امام عمق فاجعه و خسارت زدن خصیصه ریاست طلبی در دین را برای یک مسلمان به تصویر می کشد که برای ارضای این حالت، دین هم مانع نخواهد بود بلکه وسیله ای برای رسیدن به آن خواسته های برآمده از ریاست طلبی می شود. از این رو لازم است مسلمان تدارک ایستادگی در برابر این خصلت زیان آور را ببیند و خود را با توکل به خدا و پناه جستن از شر شیطان، توسل به ائمه و دوری از امیال نفسانی، بیمه کند تا خسارتی این چنین سنگین نبیند. @ahalieghalam.
بنی‌ آدم اعضای یک پیکرند ✍حجت الاسلام غلامرضا تربقان 💢صدای خاوران _ هر انسانی باید از نعمت‌ها و رحمت‌های پروردگار به‌خوبی استقبال کند و تا آنجا که توان دارد در برآوردن حاجت نیازمندان بکوشد و در صورتی‌که قدرت نداشته باشد حداقل با بیانی امیدوارکننده جوابش را بدهد که دل‌شکسته و مأیوس نشود و بگوید امیدوارم خدا من و تو را از فضلش روزی دهد. مراد از نیازمندان در این روایات انسان‌های محتاجی هستند که آبرومند می‌باشند و معمولاً دست نیاز به‌سوی کسی دراز نمی‌کنند نه آن‌ها که شغل‏شان گدایی و درخواست نمودن است و این عمل را برای خودشان شغلی قرار داده‌اند. 🔹ماحصل تعلیمات همه ادیان آسمانی در سه جمله خلاصه می‌شود؛ «خدا، معاد، اعمال نیک» یعنی همه تعلیمات انبیاء برای رساندن انسان به این سه مورد است که پس از ادای فرایض و واجبات بالاترین وسیله نزدیکی به خدای متعال می‌باشد. 🔹احسان و نیکوکاری یک امر انسانی و خداپسندانه است و گسترش آن در جامعه از نیرومندترین عواملی است که مردم را به استفاده بهینه از نعمت‌های الهی هدایت می‌کند و باعث رفع فقر و گرفتاری، پیوند قلوب امدادهای غیبی، پیشگیری از مرگ بد، خشنودی خدا، گشایش در روزی، اصلاح امور دنیوی، آمرزش خطاها و حیات طیبه می‌گردد. 🔻از پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم) پرسیدند؛ محبوب‌ترین مردم کیست؟؛ فرمودند: “آن‌کس که وجودش برای مردم سودمندتر باشد“. 🔻و در حدیث دیگر است که پیامبر(ص) فرمود: “مردم عائله و جیره‌خواران خداوند هستند، محبوب‌ترین آن‌ها نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و خانواده‌ای را خوشحال کند.“ 🔹بعضی از مردم گمان می‌کنند که عبادت به نمازخواندن و روزه گرفتن است و عده‌ای از اینان به حدی در غفلت و خودخواهی فرورفته‌اند که اگر در برابر دیدگان‌شان مردم از گرسنگی جان دهند، هیچ متأثر نمی‌شوند. یادم هست در برنامه رادیویی “راه شب” چند دهه قبل، خانم محترمی به مجری تماس گرفت و گفت: من و شوهرم هرساله به حج مستحبی می‌رفتیم، بعد از چهار سفر تصمیم گرفتیم هزینه آن را صرف تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند کنم و چندین سال است این کار را انجام می‌دهم؛ باید بر این بانوی بزرگوار درود فرستاد و این فرهنگ زیبا را در جامعه نشر داد. 🔹یکی از اسباب سلوک حس خیرخواهی نسبت به بندگان خداست و این احساس انسان را از خودخواهی و خودبینی باز می‌دارد و به اخلاق الهی و ملکوتی متخلق می‌سازد؛ خداوند می‌فرماید؛ “هم‏چنان که با فضل و رحمت با شما رفتار می‌کنم، شما نیز نسبت به یکدیگر دارای فضل و نیکی باشید.“ بنابراین اگر مرجع حاجات مردم شدید، خوشحال باشید که خدا شما را دوست می‌دارد و چنانچه خانه یا دفتر کارتان به روی مردم بسته شد و کسی به شما مراجعه نکرد و یا نتوانست مراجعه کند، بدانید از رحمت خدا محروم شده‌اید و باید به‌جای خوشحالی ناراحت و اندوهگین شوید . ⭕️لازمه پیکر واحد بودن پیامبر(ص) فرمودند: “مؤمنان از نظر مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن دچار دردی شود سایر اعضا از راه های مختلف همدردی خود را با آن عضو ابراز می‌دارند و به کمکش می‌شتابند“؛ بعید نیست که این حدیث شریف الهام‌بخش سعدی شیرازی در شعر معروفش باشد که می‌گوید: بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی ⭕️توجه نکردن به مشکلات مردم 🔻رسول خدا(ص) فرمودند: “کسی که در هر صبح‏گاه به امور مسلمین همت نگمارد و در اندیشه کارهای آنان نباشد از آن‌ها نیست و کسی که بشنود مردی فریاد می‌زند و کمک می‌طلبد و به او کمک نکند، مسلمان نیست“. 🔻امام صادق (ع) فرمود: «هر مؤمنی که برادر دینی خود را یاری ندهد با این‌که قدرت این کار را دارد، خداوند او را به حال خود واگذارد و در دنیا و آخرت خوار و ذلیلش کند». 🔻امام باقر(ع) فرمود: «هرکسی که امکانات خدا را در رفع حوائج برادران دینی بکار نگیرد، قهراً آن را در خدمت گناه و دشمنان خدا قرار خواهد داد و هیچ اجر و مزدی هم نخواهد داشت». ⭕️محرومیت از رحمت خدا 🔻امام صادق (ع) فرمود: «کسی که خانه‌ای دارد و مؤمنی به اقامت در آن نیازمند باشد با این حال او را محروم کند از اقامت در آن خانه، خدای عزوجل به فرشتگانش خطاب می‌کند ای فرشتگان من چرا این بنده از واگذاردن خانه‌اش به بنده دیگرم بُخل می‌ورزد؟ به عزت و جلالم قسم که او هرگز ساکن بهشت من نخواهد شد». نمونه‌های فراوان از این قبیل روایات بیان‌کننده آن است که اگر کسی بتواند نیاز برادر ایمانی خود را برآورد و کوتاهی کند، مورد غضب خداوند متعال قرار خواهد گرفت. ادامه دارد..👇
🔹از این‌رو هرکس می‌تواند در خدمت برادران دینی خود باشد باید مضایقه نکند و اگر نیازمندی به او روی آورد با روی باز استقبال نماید و آن را نعمتی از نعمت‌های خدا بداند. پیامبر(ص) فرمودند: «کسی که حاجت برادر دینی خود را برآورد، مانند کسی است که همه عمر، خدا را عبادت کرده باشد». 🔻علی(ع) به کمیل بن زیاد فرمود: «ای کمیل خاندان و خویشان خود را وادار کن که روزها در پی کسب فضائل و مکارم باشند و شب‌ها در انجام حوائج مردمی که خوابند بکوشند. سوگند به کسی که تمام صداها را می‌شنود هرکس سُرور و خوشحالی در قلبی ایجاد کند خداوند به‌عوض آن برایش لطف و مهربانی می‌آفریند که هرگاه مصیبت و اندوهی به او برسد، این لطف مانند آب به‌سوی آن سراریز می‌شود تا آن مصیبت را از او دور کند.» با نگاهی به متون دینی می‌بینیم آن‌قدر درباره اهمیت کمک به دیگران سفارش شده که اگر کسی برای رفع حاجت برادر دینی خود گام بردارد ولی موفق نشود باز هم اجر زیادی نزد خدا دارد. 🔹بنابراین هر انسانی باید از نعمت‌ها و رحمت‌های پروردگار به‌خوبی استقبال کند و تا آنجا که توان دارد در برآوردن حاجت نیازمندان بکوشد و در صورتی‌که قدرت نداشته باشد حداقل با بیانی امیدوارکننده جوابش را بدهد که دل‌شکسته و مأیوس نشود و بگوید امیدوارم خدا من و تو را از فضلش روزی دهد. 🔸مراد از نیازمندان در این روایات انسان‌های محتاجی هستند که آبرومند می‌باشند و معمولاً دست نیاز به‌سوی کسی دراز نمی‌کنند نه آن‌ها که شغل‏شان گدایی و درخواست نمودن است و این عمل را برای خودشان شغلی قرار داده‌اند. @ahalieghalam
«تا قیامت ارادت» ✍خانم از پیامبر(ص) درباره دخترش حضرت فاطمه (س) آمده است: «فاطمه پاره تن من است، هر که او را بیازارد، مرا آزرده و هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است». تا به حال شده فردی در خانواده شما حتی اگر فامیل دور باشد از دنیا برود و شما به خاطر این شخص و خوبی‌هایش گفته باشید هر طور که شده باید در تشییع پیکرش شرکت کنم؟ با خود می‌گویید این کمترین کاری‌ است که می‌توانم انجام دهم. باید با حضورم، ارادتم را به این شخصِ از دنیا رفته و خانواده‌اش نشان دهم. تشییعِ سردار بزرگ اسلام؛ قاسم سلیمانی را به خاطر دارید؟! افراد زیادی از دور و نزدیک برای نشان دادن ارادت‌شان به ایشان هر طور که بود در تشییع پیکر مطهرش شرکت کردند. همچنین شما بانویی را می‌شناسید که عالمان و شخصیت‌های بزرگ در برابر ایشان کوچک هستند؛ حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها. حضرت فاطمه وقتی وارد خانه پیامبر (ص) می‌شدند، پیامبر خاتم دست ایشان را می‌بوسیدند و در جای خود می‌نشاندند. در مورد این بانوی بزرگوار، علامت سوالی در ذهن بیشتر افراد ایجاد شده است؟ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها وصیت کرد که ایشان را مخفیانه به خاک بسپارند؟! قطعاً همه در مدینه و حتی شهرهای دیگر دوست داشتند در تشییعِ دختر پیامبر و مراسم ایشان شرکت کنند تا ارادت‌شان را به خاندان نبوت نشان دهند. همچنین ابوبکر به عنوان خلیفه و دیگر مسلمانان به عنوان صحابه پیامبر (ص) منتظر بودند تا بر پیکر پاکِ ایشان نماز بخوانند. پس این مخفیانه به خاک سپردن چه معنا می‌دهد؟ غیر از این است که وقتی کسی از ناحیه دیگران دل شکسته می‌شود، دیگر دوست ندارد آن‌ها را ببیند و بالاتر اینکه دوست ندارد حتی در تشییع او شرکت کنند. این مخفیانه به خاک سپردن حرف‌های زیادی در دلش دارد: یعنی ای مردم مدینه از شما راضی نیستم، شما کوتاهی کردید. از خلیفه اول و دوم راضی نیستم چرا که خلافت را غصب کردند. از همه‌یِ شما ناراضی‌ام چون دستورِ پیامبر خدا در غدیر خم را نادیده گرفتید. و از همه مهمتر؛ ای مردم جهان من با این کار (مخفیانه به خاک سپرده شدن) تا روز قیامت، راه را به شما نشان دادم تا سردرگم نشوید. بدانید که باید هدایت و راه راست را در اهل بیت پیامبر جستجو کنید. از ولیِ خدا (چه امام معصوم باشد و چه جانشین او که همان فقیه جامع الشرایط هست) دفاع کنید و گوش به فرمانش باشید. حضرت زهرا بانویی بود که نه تنها با زنده بودنش بلکه با پیکر بی‌جانش هم نور هدایت را به قلب بشریت تا روز قیامت تاباند. @ahalieghalam
اگر..اگر... ✍ "حضرت فاطمةُ(س) ـ لَمّا مُنِعَت فَدَک وخاطَبَتِ الأَنصارَ، فَقالوا: یا بِنتَ مُحَمَّدٍ، لَو سَمِعنا هذَا الکلامَ مِنک قَبلَ بَیعَتِنا لِأَبی بَکرٍ ما عَدَلنا بِعَلِیٍّ أحَداً، فَقالَت ـ : وهَل تَرَک أبی یومَ غَدیرِ خُمٍّ لِأَحَدٍ عُذراً؟ ! حضرت فاطمةُ(س)ـ هنگامی که از فَدَک باز داشته شد، با انصار گفتگو کرد و آنها گفتند: ای دختر محمّد! اگر این سخنت را پیش از بیعتمان با ابو بکر شنیده بودیم، هیچ کس را هم سنگ علی قرار نمی دادیم او فرمود ـ: آیا پدرم در روز غدیر خم، برای کسی عذری باقی نهاد؟! الخصال : ص ۱۷۳ ح ۲۲۸" گویی لق لقه زبانمان شده و مدام تکرار می کنیم که اگر می‌دانستم، اگر گفته بودی، یا حتی اشاره و ندایی کرده بودی، اینگونه عمل نمی‌کردم و هیچ وقت مرتکب خطا و اشتباه در حق خود و فرزند و جامعه ام نمی‌شدم که براستی نادانسته را هیچ عیب و خطایی نیست پس به جای ملامت من، تیر ملامت را به سمت خود بگردان و بر اعمال و کوتاهی عمل خود، خرده بگیر. این درحالی است که در و دیوار و گفتار و کردارِ زمان و زمانه برای تو کفایت می کرد و تو چشم دل را از زیبایی و زرنگاری حق و حقیقت فروبسته بودی و دل را رو به زر و زیور و زور و تزویر کرده بودی و یک دل را دو محبوب نمی‌گنجد.🖤 @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سکوت اختیاری ✍ الامام الرضا(ع) : ما أحسَنَ الصَّمتَ لا مِن عی، وَالمِهذارُ لَهُ سَقَطاتٌ. امام رضا (ع) :چه نیکوست آن خاموشى اى که از روى درماندگى [در سخن گفتن] نباشد! و براى پُرگو لغزش هاست. الاختصاص: ص۲۳۲، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۴۶۸ حرفی برای گفتن داشته باشیم اما سکوت اختیار کنیم ارزشمند است سخن بسیار گفتن افزون بر آزار دیگران و فراری شدن از هم نشینی، زمینه خطا و لغزش انسان را فراهم می کند. امام رضا(ع) سکوت اختیاری را که حاصل درماندگی در سخن و کمبود داشته های علمی معارفی در بیان نباشد نیکو دانسته و لغزش را نتیجه پرحرفی معرفی می کند. از این رو می آموزیم آنجا که دانش و معرفتی داریم به جای پرگویی که ممکن است زمینه خطا و لغزش فراهم کند سکوت بهتر است. از سوی دیگر سکوت زمینه تفکر را فراهم می کند اندیشه و تفکر و استفاده از قوه تعقل راهنمای انسان به سوی حق و حقیقت و روشنگر قلب انسان می شود. بنابراین بجای پرگویی که چهره ای منفی از شخصیت انسان در اجتماع نشان می دهد سکوت اختیار کرده و فرصت اندیشه و تعقل به نفس داده تا دیگران به میل خویش خواهان گفت وگو و معاشرت با ما باشند. @ahalieghalam
💥 🩺 📖 قسمت اول ✍ خانم چند روزی بود گاه و بیگاه درد سراغش می‌آمد. کمی صبر کرد تا دردش کمتر شود. سپس بسم اللهی گفت و با احتیاط پا روی چهارپایه‌ی کنار تخت گذاشت. خودش را بالا کشیده، روی تخت دراز کشید. خانم دکتر با چهره‌ای خسته جلو آمد، با عجله لباسش را کنار زد و همانطور که پیچ دستگاه را می‌چرخاند، پروب را با کمی فشار روی شکمش گذاشت. صدای گروپ‌گروپ در فضای درمانگاه پیچید. حس خوبی سراغش آمد... دکتر پشت میزش برگشت و پرسید: «گفتی 41 سالته؟» و بدون اینکه منتظر جواب بماند، با لحنی سرزنش‌آمیز ادامه داد: «دنبال دردسر بودی برای خودت؟ تو که دوتا داشتی، دیگه بچه میخواستی چکار؟!!!، اونم...» در همین موقع درب شیشه‌ای انتهای درمانگاه باز شد و خانم قدبلندی با لباس سبز وارد شد. با دیدن او سلامی کرد و بعد رو به دکتر گفت: «سزارینیه؟» دکتر گفت: «بله. آماده‌اش کنید، وقتی اتاق عمل خالی شد بفرستینش بیاد». ماما یک نگاهی به پرونده کرد و چشمش روی «سندروم داون» متوقف شد. دکتر که داشت مهرش را از جیب خارج می‌کرد، با همان لحن قبلی گفت: «تو کشورای پیشرفته غربالگری می‌کنند تا آمار بچه‌های ناقص و عقب مونده کم بشه، اینجا مادرای ما اصرار دارن بچه منگول رو نگهدارند. هم دردسر برای خودشون، هم سربار جامعه». با حرف دکتر دلش گرفت و بغض گلویش را فشرد. این حرفها به شدت آزارش میداد. ماما که متوجه ناراحتی او شده بود، به طرفش رفت و با مهربانی پرسید: «بچه‌های دیگت سالمند؟» جواب داد: «بله». ماما دستش را گرفت و گفت: «به پهلو شو» و کمکش کرد تا از روی تخت پایین بیاید. بعد هم پرونده را برداشت و گفت: «باید بریم تو بخش تا آماده‌ات کنند. اتاق عمل پره. تا نوبتت بشه یک ساعتی طول میکشه». سپس او را به سمت در راهنمایی کرد و گفت: «فعلا ذهنت رو آزاد کن و در موردش فکر نکن. الان مهمترین کار اینه که آرامش داشته باشی و همکاری لازم رو بکنی تا عملت به خوبی انجام بشه». باحرف‌های ماما کمی آرام شد. نگاهی به صورت مهربان ماما انداخت و سری تکان داد. ناخوداگاه چشمش روی اتیکت لباس ماما لغزید و سعی کرد نامش را به خاطر بسپارد. ماما او را تحویل بخش داد و رفت... دختر جوانی پرونده به دست از ایستگاه پرستاری خارج شد و او را به اتاقش هدایت کرد. جلوتر وارد اتاق شد و یک تخت خالی نشانش داد و گفت: «لباست رو عوض کن تا پرستار بیاد پرونده‌ات رو تکمیل کنه و آماده‌ات کنه». با رفتن دختر جوان تنها شد. سایر تخت‌ها خالی و پنجره باز بود و باد با پرده صورتی اتاق بازی می‌کرد. لباسش را عوض کرد و روی تخت دراز کشید و ملحفه سفید را تا روی سینه‌اش بالا کشید. بچه تکانی خورد. دست روی شکمش گذاشت و مثل همیشه شروع به حرف زدن با طفلش کرد و بعد دعای فرج را زمزمه کرد: «الهی عظم البلاء....یا محمد و یاعلی، یاعلی و یامحمد، اکفیانی فانکما کافیان...» به اینجا که رسید، طاقت نیاورده، اشکش جاری شد. چند بار زیر لب تکرار کرد: «اکفیانی فانکما کافیان... یا صاحب الزمان پشتم به شما و پدرانتان گرم است. کمکم کنید...» دعا که تمام شد با دست اشک‌هایش را پاک کرد و گفت: «خدایا متوسل به بهترین بندگانت شدم. کمکم کن کم نیارم.» بعد چشمانش را بست و گذشته را مرور کرد... ادامه دارد... @ahalieghalam
تفاوت مردم به نوع نگاه به مرگ ✍ قالَ الرِّضا عليه السلام: اِنَّمَا النّاسُ رَجُلانِ: مُسْتَريحٌ بِالْمَوْتِ وَ مُسْتَراحٌ مِنهُ بِهِ. [مسند الامام الرضا ج 1، ص 263.] امام رضا عليه السلام هنگام عيادت از يكى از اصحابش فرمود: مردم دو دسته اند: يكى آنكه با مـرگ، آسـوده مى شود. ديگرى آنكه مردم با مرگش از دست او آسوده مى شوند. کسی که زندگی دنیایی او بر اساس انسانیت و معارف دینی باشد اطرافیان و مرتبطین با او از همراهی با چنین فردی خرسند بوده و اذیت و آزاری نمی بینند. اینگونه از انسان ها با نگاه معنوی که دارند دنیا را مزرعه دیده و محل گذر می دانند در این دنیا به سخت کوشی برای دیار باقی و ساخت سرای آخرت شناخته می شوند. از جسم و امکانات و نعمات الهی قدری برای زندگی دنیا و بسیاری از آن را برای آخرت و کمک به هم نوع و نیازمندان بهره می گیرند تا مرگ آنها را دریابد که در این زمان با رفتن از این دنیا آسوده می شوند. بسیاری از آدم ها نیز در نقطه مقابل گروه نخست قرار دارند که با زیستی غیر انسانی و غیر دینی به دنبال منافع مادی و مالی خویش، سبب آسیب و آزار دیگران می شوند اطرافیان و مرتبطین با آنها قربانی طمع و خواسته های غیر معقول و نادرست آنها می شوند و به سختی همراهی و بودن با او را تحمل می کنند. چنین افرادی از آخرت غافل بوده و با دنیاگرایی و طمع ورزی برای رسیدن به خواسته های نفسانی و شهوترانی دست به هر کاری می زنند تا که مرگ آنها را دربر گیرد که این زمان دیگران از دست او آسوده می شوند. فرمایش امام رضا علیه السلام هنگام عيادت از مریض، که خود تاکیدی بر این عمل برای شیعیان و رهروان اوست ناظر به همین دوگونه زیستن مردم است که نوع مرگ آنها به تفاوت اعمال و رفتارشان در دنیا به دو معنای مختلف تفسیر می شود. انسان خوب با مرگ از دست زندگی فانی دنیا و زحماتی که برای ساخت آخرت متحمل شده و مبارزه ای که با نفس و شیطان در راه خداپرستی داشته است، آسوده می شود و اطرافیان او برای از دست دادنش متاسف و متأثر می شوند. انسان بد با مرگش، دیگران از دست او و رفتار و اعمالش آسوده شده و برای نبودش اگر شاد نشوند قطعا ناراحتی نخواهند داشت. @ahalieghalam