eitaa logo
اهل قلم
121 دنبال‌کننده
143 عکس
2 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹از امام صادق(علیه السلام) درباره زلزله سؤال شد و حضرت فرمود، “زلزله و امثال آن موعظه و هشداری است که مردم به‌وسیله آن ترسانده می‌شوند تا مواظب باشند و گناه را ترک کنند”، و در روایت دیگر آمده که از امام صادق پرسیده شد زلزله چیست؟ فرمود: “زلزله آیت الهی است”. مراد حضرت این است که زلزله علامتی از علامت‌های غضب و یا قدرت خداوند است. در این روایات زلزله به‌ عنوان آیات الهی مطرح‌شده ولی دلیل عذاب الهی درجایی نیامده است. هرچند که گاهی گناهان و معاصی باعث قهر الهی و وقوع برخی بلاها و حوادث می‌شود، اما این امر به معنای این نیست که هرکس گرفتار بلای طبیعی می‌شود حتماً گناهکار و عاصی است، زیرا وقتی بلایی نازل می‌شود خشک و تر با هم می‌سوزند. 🔸این روایات در مقام جلوگیری از معصیت صادرشده است، هدف از بروز حوادث ناگوار طبیعی، مثل سیل و زلزله و طوفان فقط عذاب نمودن نیست، بلکه آثار متعددی مانند یادآوری نعمت‌های الهی، بیداری از خواب غفلت، شکوفایی استعدادها، استمرار حیات در کره خاکی و… را به دنبال دارد. این‌ها می‌توانند از اهداف بروز حوادث طبیعی محسوب گردند علاوه بر این هیچ منافاتی وجود ندارد بین این‌که یک پدیده در عین داشتن علل مادی و در عین حال عذاب الهی هم باشد، زیرا عذاب‌های الهی بر اساس سنت الهی و نظام اسباب و مسببات نازل می‌گردد. به‌عبارت‌دیگر هر پدیده‌ای در جهان هستی بر اساس اراده و مشیت الهی تحقق می‌یابد و خداوند نیز اراده خود را بر اساس قانون علیت و اسباب و علل پیاده می‌کند و علت‌های مادی جزئی از اراده الهی و زیرمجموعه مشیت خداوند است، و جلوگیری از بروز و یا کم نمودن آثار تخریبی آن نیز بر اساس نظام الهی و معیشت الهی است.  لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9322  کد خبر : 9322_۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۲۱  منبع خبر :(صدای خاوران) آوای کاشمر، شماره556صفحه5 @ahalieghalam
حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ ✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. @ahalieghalam
🔰 یک نکتۀ مهم و راهبردی دربارۀ نماز آیات ✍️ حجت الاسلام کسی‌که با غفلت از ربط پدیده‌ها با پروردگار، «خلقت» را به «طبیعت» فروکاسته باشد، «ولگردی در فضای مجازی» را به «سیر در آفاق و انفس» ترجیح دهد، به‌خاطر عادت به «روزمرگی‌های زمینی»، با نگاه عمیق به «آیات آسمانی» بیگانه باشد، به‌جای غواصی در «اقیانوس توحید»، در «باتلاق کثرت» دست و پا بزند و نتواند «روح عبودیت» را در همۀ «اعمال عبادی» ببیند، بسیار طبیعی است که درک درستی از «نماز آیات» نداشته و چه بسا ضرورت آن در این دوره و زمانه را هم انکار کند. چاره چیست؟ تغییر «سبک زندگی» ... @ahalieghalam
«کمی درد وجدان» سهم من در جنایات غزه!!!! ✍️ خانم ارشد دانشگاه و حوزه بیش از سه هفته از طوفان الاقصی و به دنبالش جنایات پرسابقه رژیم منحوس اسرائیل می گذرد... این روزها آنقدر تصاویر دلخراش دیدیم که قلبمان مجروح و دلمان پرخون است... تصاویر پیکرهای آغشته به خاک و خون، دفن دونفره پیکر شهدا، فریاد مردان و ضجه زنان و بیش از همه مظلومیت کودکان معصوم که در شخم زدنهای پیاپی گرگ صفتان پرپر می شوند... شاید تکان دهنده ترین تصویر برایم، کودکی مجروح بود که درپی حمله هوایی در فضای خاک آلود محوطه به درختی پناه برده بود و از وحشت به خود می لرزید. به شدت متأثر شدم... به یادشب یازدهم محرم ۶۱هجری و فرار کودکان از خیمه های شعله ور شده افتادم و نقل تاریخ از دو کودکی که از خیمه ها به دامان دشت پربلای نینوا می گریزند و از شدت ترس، تشنگی و گرسنگی در آغوش هم جان می دهند... وباز خاطره سه ساله اباعبدالله (ع)و داستان خرابه شام.. و اکنون صحنه هایی از تاریخ در حال تکرار است... وما این روزها بارها و بارها زیرلب «یا صاحب الزمان» گفتیم و منجی عالم بشریت را صدا زدیم... چند روزی است دردهای دلم به وجدانم چنگ زده و مرا با خودم درگیر کرده است. از خود می پرسم: «تو در این عالم کدام قطعه از پازل ظهوری؟ آیادر جای خود قرار گرفتی یا علاوه بر جایت، خودت را هم گم کرده ای؟» شما را نمیدانم ولی وجدانم مرا نهیب می زندکه: «هراندازه تو با اعمالت ظهور را عقب اندازی، در جنایات دنیای بی مهدی سهم داری....» خدایا، آدینه ای دیگر گذشت و خبری نشد ... اینبار برای فرج دعا می کنم تا فرجی در جان و دلم شودکه اگر درپی اصلاح خود نباشم، چطور حکومت مصلح را تاب خواهم آورد؟؟؟ @ahalieghalam
پرده پوشی ✍ امام رضا (ع):المُستَتِرُ بالسَّیئَةِ مَغفورٌ لَهُ. پوشاننده گناه آمرزیده می شود.(کافی،ج2،ص428) گاهی خود دچار خطا و گناه می شویم و گاهی شاهد خطا و گناه دیگران هستیم، نسبت به هر دو باید چشم پوشی کنیم یعنی خطا و گناه خویش را منشوری نکنیم و از آن با دیگران سخن نگوئیم که از قبح و زشتی آن عمل کاسته شود و به نوعی ارتکاب آن ساده جلوه کند بلکه باید استغفار کرده، به خدا پناه ببریم و از تکرار و انتشار آن جلوگیری کنیم. نسبت به خطا و گناه دیگران نیز باید پرده پوشی کرد کاری که خدا نسبت به بندگانش انجام می دهد، جدای از بحث امر به معروف باشرایط خاص آن، چنین برخوردی اثر تربیتی و پیغام فرصتی دوباره برای جبران دارد که طرف مقابل از کرده خود پشیمان می شود. امام رضا(ع) با توصیه به پرده پوشی که ثمره آن بخشش و آمرزش است در حقیقت منع از ریزش قبح و زشتی عمل و منشوری شدن گناهان در جامعه دارد. بنابراین با توجه به این فرمایش باید از خدشه به فضای ظاهری حاکم بر جامعه که به دور از گناه ترسیم شده و افراد آن نسبت به کنترل اعمال و رفتار خویش دقت دارند، پرهیز شود. @ahalieghalam
خانواده کانون مهر و محبت یا...؟! ✍ حجت الاسلام تربقان 🔹خانواده عبارت است از یک واحد اجتماعی ناشی از ازدواج یک زن و یک مرد که فرزندان پدید آمده از آن ها ، آن را تکمیل می کند، خانواده را می توان کوچک ترین واحد تشکیل دهنده یک اجتماع دانست که وظایف و کارکرد آن عبارت است از ؛ 🔻۱_اوضاع و اقناع سائقه جنسی به صورت مشروع و بر اساس ضوابط مورد تأیید شرع. 🔻۲_پرورش نسل و ابقای آن از طریق تولید مثل. 🔻۳_پرورش نسل و مراقبت از آن در مقابل خطرات گوناگون. 🔻۴_صمیمیت و نزدیکی شدید به اعضا و هم رنگی و هم دلی و تعاون و... 🔹خانواده تنها نظام اجتماعی است که اگر عملکرد درستی داشته باشد به تبع آن عملکرد جامعه نیز مثبت خواهد بود و چنانچه این نهاد تضعیف شود تمام شئونات کشور متأثر می شود. امروز الگوی زندگی ، پوشش، تغذیه ، تکلم و اطلاع رسانی در بین مردم در حال تغییر است که خانواده نیز متأثر از این تغییرات بوده و متأسفانه با شرایط فعلی در حال جدا شدن از الگوهای ریشه ای خود و حرکت به سمت الگوی واحدی در دنیاست. آسیب پذیری خانواده ها با فاصله گرفتن از الگوهای اصیل خود که ریشه در فرهنگ ملی و مذهبی دارند بیشتر می شود. تجربه ثابت کرده که نظام خانواده با حفظ الگوهای ریشه ای خود پایدارتر است، ولی متاسفانه این الگوها درحال تغییر و این تغییرات به هیچ عنوان به نفع نهاد خانواده نبوده و نیاز به برنامه ریزی و مدیریت از سوی مسئولان است.‌ این در حالی است که باید این تغییر الگو را پذیرفته و مدیریت کنیم زیرا در صورت عدم مدیریت تغییرات ریشه های فرهنگی و ملی و مذهبی که در اداره یک خانواده نقش مهمی دارند کم کم ضعیف شده و نهایتا به سست شدن نهاد خانواده و عملکرد منفی آن منجر می شود ؛و با اخلال در عملکرد خانواده تمامی جامعه دچار مشکل شده و در نهایت آسیب های اجتماعی در جامعه به وجود می آید که خود این آسیب ها نیز نیاز به جبران دارند. بنابراین ریشه تمام مشکلات موجود جامعه در نهاد خانواده است. و در پاسخ به این پرسش که چرا دشمنان به دنبال تضعیف نهاد خانواده هستند؟ باید گفت؛ زیرا اگر نهاد خانواده تضعیف شود ؛ تمام شئونات یک کشور متأثر می شود. این روزها جدی بودن بحران خانواده از افزایش میزان پرونده‌های خانوادگی در دادگستری ها کاملا مشهود است گرچه بخشی از این مشکلات نیز همچنان پنهان است. 🔺در فرهنگ اسلامی ما از طلاق به عنوان منفورترین حلال خدا یاد شده، ولی آمار طلاق در کشور از حد متعادل یک جامعه متمدن سنتی فراتر است. در هر سه دقیقه یک خانواده ایرانی از هم فرو می پاشد و متاسفانه هر چه جلوتر می‌رویم طول عمر زندگی مشترک کوتاه تر شده و زوج ها زودتر از هم جدا می‌شوند .طلاق به عنوان یک واقعه بسیار تلخ اجتماعی تمامی اقشار و آحاد مختلف جامعه ایران را درگیر کرده است. به عبارت دیگر باهر مؤلفه ای که طلاق را در نظر بگیریم از فقیر تا غنی ،از بی سواد تا تحصیل کرده، از دانشگاهی و حوزوی، از بی دین تا متدین، شهری و روستایی هیچ یک از طلاق در امان نمانده اند و این پدیده در حال حاضر تبدیل به بحران جدی کشورمان شده که آسیب های بی‌شماری را متوجه مردم و جامعه کرده است و چه بسا بی توجهی به افزایش بی رویه طلاق، جامعه ایران را با خطر فروپاشی و اضمحلال روبرو می کند. 🔹امروز از یک طرف شاهد حساسیت زدایی از طلاق و از سویی تقدس زدایی در امر مقدس ازدواج هستیم که یکی از معضلات نظام خانواده و در مقابل ترویج ازدواج سفید که ناشی از الگوبرداری از فرهنگ بیگانه است. وقتی یک مرد و زن در قالب یک خانواده پیوند زناشویی می بندند به صورت مشروع، این پیوند برای آنها تعهد اخلاقی، مالی و اجتماعی ایجاد می کند و این در حالی است که در ازدواج به اصطلاح سفید که به تعبیری ازدواج سیاه است، مرد و زن بدون هیچ گونه تعهدی در کنار یکدیگر به زندگی پرداخته که منجر به تقدس زدایی در امر ازدواج می شود و با تهدید خانواده این نهاد به عنوان (امن ترین حریم حیات انسانی) کارکرد خود را از دست می‌دهد. دیوارهای این حریم به روی همه باز شده و عصری که به نام عصر ارتباطات نام گرفته تاثیر خود را بر این چهار دیواری گذاشته و آن را از اختیاری بودن محض بیرون آورده است. 🔺عینک امواج ماهواره ای و شبکه‌های تلویزیونی بیگانه و اینترنت و تلگرام و... به خانه های گرم و صمیمی سرازیر شده و آن را با انواع مختلف سلیقه ها، فرهنگ‌ها و هنجارها در مقابل برنامه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آشنا کرده و خانواده امروز چنان ابعادی یافته که هرگز در تاریخ سابقه نداشته است. خانواده‌ای که جمع‌شان صمیمی بوده و دور هم، امروز به صورت فردی خود را با کامپیوتر ،اینترنت و گوشی سرگرم می‌کند و تاثیرات مخرب فضای مجازی آن‌ها را از فرهنگ و تمدن‌شان دور کرده است. ادامه دارد...👇 @ahalieghalam
رسانه‌های بیگانه با استفاده از فیلم ها مطالب ضد دین و فرهنگ در شبکه های مجازی یک الگویی ساختگی از جامعه را به خانواده ایرانی ترزیق می‌کند و در این راستا برای فرزندان سه وچهار ساله این سرزمین برای جوانان، دختران برنامه‌های متعددی دارند و این خود زنگ خطری است برای خانواده ایرانی زیرا آنان می‌خواهند این نهاد مقدس را از هم بپاشند تا به اهداف خود برسند. آن‌ها فرزندان و نسل جوان ما را هدف قرار داده اند. فرزندان را می‌توان پدران و مادران بشر تلقی کرد. وقتی کودکان از درون یک خانواده بیمار و بحران زده برخیزند قطعاً نمی‌توانند در ساختن جامعه توانمند باشند. 🔺امروز نقش پدران در مدیریت خانواده کم‌رنگ شده، فرزندان کمتر از حرف والدین تبعیت می‌کنند، فرزند سالاری به جای مادر سالاری یا پدرسالاری حاکم است. خیلی از بچه ها خانواده خود را قبول ندارند، پدیده شکاف نسل ها در جامعه ما باز است و یک‌سری ناهنجاری ها را در سطح جامعه پدید آورده است.  لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=34429 کد خبر : 34429_۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸ 🌐منبع خبر: خبرگزاری گیتی آنلاین و آوای کاشمر/شماره۴۳۳/صفحه۵ @ahalieghalam
مملکت در انحصار کسی نیست ✍ م.ع/ فعال رسانه، ارشد علوم اجتماعی دانشگاه رضوی اظهار نظر های اخیر خانوم معصومی در صدا و سیما مبنی بر اینکه، مملکت از آن حزب اللهی هاست و در ادامه بیان دلخوری از حضور برخی از چهره های جریانات سیاسی مخالف تفکر ایشان، در صدا سیما فی نفسه برای یک فرد بلا اشکال است. هر کسی می تواند آزادانه تفکر خود را داشته باشد و از آن دفاع کند. چه بسا بسیاری از چهره های رادیکال چپ نیز معتقد به حذف جریان حزب اللهی ها در کشور باشند. اما آنچه خطرناک است نفوذ این افراد در شبکه های قدرت و تصمیم سازی است. و شاید خطرناک تر از آن در اختیار گذاشتن تریبون های فرهنگی و تبلیغی کشور از سوی نهاد های قدرت به چنین افراد با چنین تفکراتی است که به تربیت نسل جوان حزب اللهی آن هم با چنین روحیه انحصار طلبی منتج می شود. عضویت خانوم معصومی در هسته مرکزی یک جریان سیاسی که ادعای انقلابی گری دارد و در کنار آن در اختیار داشتن تریبون های متعدد در جلسات فرهنگی کشور به این ترس دامن می زند که این انحصار طلبی به ارکان تصمیم ساز و فرهنگ ساز توسط ایشان و امثال ایشان دیکته شده و به تدریج این رویه به بیگانگی سیاسی هر چه بیشتر جامعه ایرانی دامن بزند. جالب اینجاست که همان‌هایی که وی به آن ها تاخته هیچ گاه علنا از هیچ تریبون خواستار حذف جریان حزب الهی نبوده اند حتی اگر در مقام ظاهر بوده باشد. پذیرش تکثر هر جامعه ای از واجبات اندیشه هر مبلغ فرهنگی و کنش‌گر سیاسی است. @ahalieghalam
https://virasty.com/Khabarnegar7/1699238154832479763 ویراست، ایکس و هر محتوای متن محور تولیدی خودتان در شبکه های اجتماعی را برای انتشار به آی دی @jr14710 بفرستید... @ahalieghalam
آتش ربا ✍ امام رضا (ع) می فرماید: اِعْلَمْ ـ یَرْحَمُکَ اللّه ُ ـ اَنَّ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ، مِنَ الکَبائِرِ وَ مِمّا قَدْ وَعَدَاللّه ُ عَلَیْهِ النّارَ فَنَعوذُ بِاللّه ِ مِنْها، وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلی لِسانِ کُلِّ نَبیٍّ وَفی کُلِّ کِتابٍ خدایت رحمت کند! بدان که ربا حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه می بریم به خدا از آتش. ربا را همه پیامبران و همه کتاب های آسمانی حرام کرده اند.(فقه الرضا، ح 256) اثر ظاهری ربا در جامعه بر کسی پوشیده نیست ناتوانی، بیش از پیش ناتوان می شود و ربا خواری، بیش از پیش دارا و ثروتمند می شود. اما در واقع هر دو آتشی را افزون بر وعده حق، در زندگی دنیا از آرامش و آسایش، خیر و برکت، معنویت و عبادت و به تبع خداوند دور می شود و لذت و بهره کافی از داشته ها به اندازه مردمان عادی نمی برد. حال بماند که درد و رنج ها، بلایا و مصائبی هم در این مدت زندگی به دلیل عدم رضایت حق و یا غضب خدا در زندگی گریبان گیر آنها می شود. فرمایش امام رضا(ع) گویای همه چیز است نخست کبیره بودن گناه ربا که آثار بدی در زندگی دنیا و آخرت دارد، دوم وعده خدا بر آتشی دوزخی که زبانه های آن زندگی دنیا را نیز می سوزاند، سوم حرمت این گناه از سوی همه پیامبران در همه کتب آسمانی که تردیدی برای انسان در لزوم ترک آن باقی نمی ماند. بنابراین باید همچون حضرت رضا(ع) به خدا پناه ببریم و از این گناه بزرگ دوری کرده و آتشی که خلف وعده ای در آن نیست را برای خود مهیا نکنیم. @ahalieghalam
چرایی و چگونگی جرم‌انگاری حمایت از اسرائیل ✍️ محمدمهدی سیدآبادی طلبه و دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی. آیا می‌دانستید که حمایت از اسرائیل بنا به مصوبه جلسه (۱۴۰) کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد جرم‌انگاری قرار گرفته است. از مصوبه فوق این‌طور به‌نظر می‌رسد که هرگونه اقدام آگاهانه به منظور تأیید یا تقویت و تحکیم رژیم صهیونیستی در فضای مجازی جرم بوده و ارائه هر نوع خدماتی به سکوهای مرتبط با رژیم صهیونیستی یعنی سایت‌ها و پلتفرم‌های مرتبط با اسرائیل و همچنین همکاری در سفر اتباع ایرانی به سرزمین فلسطین اشغالی به قصد حمایت یا همکاری با رژیم اشغالگر از طریق فضای مجازی ممنوع و جرم است. از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی، اسرائیل در برهه‌های مختلف فعالیت‌های ضدایرانی داشته و تاکنون حداقل پنج دانشمند نخبه ما را ترور کرده است. به‌این شکل می‌توان گفت رژیم صهیونیستی مسیر جنگ علیه ملت ایران را انتخاب کرده و همین ماجرا او را در موقعیت دشمن ملت تعریف می‌کند. بی‌شک ذکر تمامی مصادیق، فعالیت‌ها و یا اقداماتی که مشمول این مقرره می‌شوند، فراتر از حوصله این یادداشت است، اما مواردی را همچون شبهه‌‌پراکنی و اخبار جعلی در حمایت از رژیم اسرائیل، ترویج و انتشار تصاویر از وقوع حوادث و تخریب‌ها در سرزمین‌های اشغالی با هدف نشان دادن مواضع مثبت برای این رژیم، ارسال پست‌های مثبت و تأییدی درباره رژیم اسرائیل در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، انتشار اخبار تخریبی یا مخالف به‌نحوی که حمایت از اسرائیل به‌شمار آید، شناخته شدن به عنوان یک فرد یا سازمان حمایت‌کننده از رژیم اشغالگر در فضای مجازی، تشویق به خرید محصولات اسرائیلی و ترویج آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد و ترویج هشتگ‌های حمایتی از رژیم صهیونیستی در پلتفرم‌هایی همچون توییتر و اینستاگرام، ترجمه و انتشار مطالب مثبت درباره اسرائیل به زبان فارسی، مصاحبه، ارسال پیام‌ و ایمیل‌های حمایت‌آمیز به سفارتخانه‌ها، رسانه‌ها در خارج از کشور، فرستادن اطلاعات و اخبار حساس به منابع اسرائیلی، ایداع کمک‌های مالی به گروه‌های حامی اسرائیل و تشویق به انجام فعالیت‌های تبلیغی در این جهت می‌‎تواند از مصادیق مشمول این مقرره به‌شمار آید. در ادامه برای پاسخ به این پرسش که عدم محکومیت اسرائیل توسط افراد مشهور آیا جرم تلقی می‌شود یا خیر؟ می‌توان این‌گونه پاسخ داد که در بسیاری از کشورها، عدم محکومیت یا عدم اظهارنظر در مورد یک گروه یا مسئله خاص به عنوان حمایت تلقی نشده و جرم محسوب نمی‌شود، چرا که این تصمیم بیشتر در اختیار اشخاص بوده و افراد معمولاً حق دارند مواضع خود را در مورد مسائل مختلف اعلام کرده و یا سکوت کنند. زمانی می‌توان عدم محکومیت را در فرض بیان شده جرم تلقی کرد که قوانین خاصی به‌صراحت، عدم محکومیت یا عدم اظهارنظر نسبت به موضوع بیان شده را جرم به‌شمار آورند. باوجود این باید ذکر کرد در بسیاری از کشورها، افراد مشهور و سلبریتی‌ها برخی از مواضع و اظهارنظرهای خود را در مورد موضوعات سیاسی یا اجتماعی اعلام می‌کنند و این اظهارنظرها ممکن است بر جامعه و دیدگاه عمومی تأثیرگذار باشد. اما تعیین اینکه آیا اظهارنظر یا مواضع افراد مشهور در مورد یک گروه یا مسئله خاص، جرم محسوب می‌شود یا خیر، نیاز به جرم‌انگاری خاص دارد. یادمان نرود‌ در کشورهایی که حمایت از یک گروه خاص یا مواضع مشخص به عنوان جرم تلقی می‌شود، اظهار مواضع افراد مشهور باتوجه به نسبت تأثیرگذاری ایشان بر جامعه، سرعت انتشار و... ممکن است در کوتاه‌ترین زمان منجر به پیگرد قانونی و رسیدگی شود. با اینکه عدم اظهار نظر توسط افراد ظاهراً در ایران جرم تلقی نمی‌شود، اما عدم اظهارنظر شخص در مقایسه با اظهار مواضع مشابه افراد گاهی پایبند نبودن به اصول اخلاقی را به منصه ظهور رسانده و ممکن است در برخی مواقع نیز جامعه را با چالش مواجه کند، که در این فرض نیاز به هوشیاری دستگاه قضا بیش از پیش ضروری خواهد بود. @ahalieghalam
به حُسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد ... روایتی کوتاه از نگاه رهبر معظم انقلاب به علامۀ طباطبائی ✍️ حجت الاسلام سید محمدحسین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامۀ طباطبائی، نه فقط از جایگاه ممتاز این عالم ربانی در نگاه ایشان حکایت داشت، بلکه یک شاهکار تمام‌عیار در حوزۀ شخصیت‌نگاری بود؛ توصیفی جامع، مفید، روان، جذاب و در عین حال کوتاه که برای الگوسازی از آن قلۀ تهذیب، سرمایه‌سازی کرد: ۱. بزرگداشت علامۀ طباطبائی، نتیجۀ الهام الهی، کاری بزرگ و نیاز روز جامعه است. ۲. علامۀ طباطبائی، مردی بزرگ، شخصیتی تاریخی، پدیده‌ای کم‌نظیر در طول قرن‌ها و دارای مجموعه‌ای از فضائل ممتاز انسانی، مثل: علم، پارسایی و پرهیزکاری، ملکات اخلاقی، ذوق، هنر، صفا، وفا و رفاقت است. ۳. علامۀ طباطبائی در عرصۀ علم، دارای چهار ویژگی اساسی است: یک. وسعت و تنوع دانشی: علامه از علوم وسیع و متنوعی مثل: فقه، اصول، فلسفه، عرفان نظری، هیئت، ریاضیات، تفسیر و علوم قرآنی، ادبیات و انساب بهره‌مند بوده است. دو. عمق علمی و فکری: علامه یک اصولی صاحب‌مبنا، یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز است. سه. شاگردپروری: علامه یک استاد فیلسوف‌ساز و در عین حال، مربی افراد نقش‌آفرین در انقلاب اسلامی و برخی از شهدای به‌نام این کشور است. چهار. شهرت تألیفی: علامه دارای آثار علمی متعددی است که در همان زمان حیاتشان در اختیار جامعه قرار گرفتند. ۴. علامۀ طباطبائی، مفسری بی‌نظیر، احیاءگر فلسفه و پشتیبان فکری انقلاب اسلامی بود. ۵. علامۀ طباطبائی در پارسایی، پرهیزکاری، تعبد و ارادت به اهل بیت، یک شخصیت فوق العاده بود. ۶. علامۀ طباطبائی در کنار همۀ این فضائل، از دو خصوصیت برجسته و جذاب برخوردار بوده‌اند که باید به‌طور خاص از آن‌ها الگو گرفت: یک. انجام یک جهاد فکری کم‌نظیر در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و شبهه‌آفرینی‌ها از طریق ایجاد یک پایگاه فکری مستحکم و تهاجمی برای پُرکردن خلأها دو. عدم اکتفاء به زایش فکری و تلاش برای متحقق‌شدن به معارف توحیدی و مفاهیم عرشی‌ در نفس و قلب خود ۷. تفسیر المیزان علامۀ طباطبائی، در عین اشتمال بر نکات دقیق و عمیق معارفی، سرشار از مطالب سیاسی و اجتماعی است که علاوه بر جدیدبودن در دورۀ خود، پاسخگوی مسائل امروز جامعه نیز هست. ۸. علامۀ طباطبائی با عمل به دانسته‌های خود، با تربیت خود و با بالابردن خود در مدارج عالی انسانی و معرفتی، به جایی رسید که در عین بودن با مردم، با خدا بود. دوری از تظاهر، تواضع فوق‌العاده، بی‌هوائی، حلم، برخورد نرم و گذشت از افراد اهل محاجه و مخاصمه، برخی از ثمرات اخلاقی این حرکت سلوکی در وجود علامه بود. ایشان مصداق این آیۀ شریفه است: اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُه. ۹. علامۀ طباطبائی در عین برخورداری از خصوصیّات برجستۀ علمی و معنوی و در عین تحفظ بر سکوت در جلسات عمومی یا درسی، یک انسان دلنشین، دلچسب، خوش‌مجلس، خوش‌صحبت، خوش‌تعریف، شیرین‌زبان، گرم و گیرا در فضای رفاقت و انس ایمانی بود. ۱۰. علامۀ طباطبائی ذوق شعری و ادبی قابل‌توجهی داشت. ۱۱. علامۀ طباطبائی شخصیت جامعی است که باید قدردان او بود، باید از او درس گرفت، باید او را بزرگ داشت و باید جامعه را با او آشنا کرد. ۱۲. علامۀ طباطبائی امروز به‌مراتب از زمان حیاتش شناخته‌شده‌تر است و در آینده نیز بیشتر شناخته خواهد شد، ان شاء الله. @ahalieghalam
بسم رب المهدی 💚 دلتنگی و دمی درد دل ✍ خانم ارشد فلسفه و کلام نمیدانم تا به کی بدون تو می خواهم نفس بکشم... نمیدانم چقدر طول می کشد، تا بفهمم زندگی بدون تو، فقط یک سرگرمی است! نمیدانم تا کی به شکستن دلت ادامه خواهم داد! نمیدانم تا به کی باشی و من پی به حضورت نبرم! نمیدانم تا کی میخواهم به این دنیای فانی دلبسته باشم! نمیدانم... نمیدانم... فقط یک چیز را خوب می دانم که شما هیچ گاه مرا فراموش نمی کنید... هیچ گاه... آنجاکه فرمودید: إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم و لَولا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُم اللّأْواءُ وَاصطَلَکُمُ الأَعداءُ. ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم وگرنه محنت و دشواریها شما را فرا می‌گرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع می‌ساختند. (بحار، ج ٥٣، ص ٧٢) مولای غریبم شرمنده ام که به یاد همه چیز و همه کس هستم الا به یاد شما... شما که با آمدنتان همه چیز رو به راه می شود. آنقدر به نبودنت عادت کردم که جای خالی ات خیلی کم حس می شود یا شاید اصلا حس نشود. شرمنده ام که منتظرت نیستم فقط میگویم اللهم عجل لولیک الفرج بدون اینکه کاری برای ظهورت انجام دهم. آنقدر وابسته به دنیا شدم که گویی تا ابد در دنیا خواهم ماند. فکر اینکه اگر شما لحظه ای نگاهت را از من برداری دیوانه ام می کند هرچند می دانم شما همیشه به یاد ما هستید. آقای من بگو که آمدنت نزدیک است بگو می آیی و ما را از این ظلمت نجات میدهی. 🍃أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج @ahalieghalam
یک عکس و یک تحلیل ✍ مهدی طلبه فعال رسانه و فضای مجازی ‏اساساً هم آن کسی که فکر می‌کند بی‌حجابی، نتیجهٔ یک رفتار خاص است و بگوید فلان کار باعث شیوع بی‌حجابی در جامعه شده، مشکل را درست نمی‌فهمد؛ هم آن کسی که فکر می‌کند رفع این مشکل با یک رفتار خاص حاصل خواهد شد! ‏بی‌حجابی که در کشور شاهدش هستیم حاصل هزاران عامل گوناگونیست که یک خانم از ابتدای زندگیش با آن روبروست! ‏برای مثال صعنت مد و پوشاک ما در وضعیتی قرار دارد که لباس‌های مغایر با حجاب بسیار ارزان‌تر از البسه حجاب است! یا مثلاً جامعه به حدی استحاله فرهنگی شده که در دانشگاه‌ها بی‌حجابی ارزشمندتر از محجبه بودن است. یا مثلا تولیدات رسانه‌ای ما به نحویست که شخصیت‌های مثبت داستان بی‌حجاب هستند و افراد را به سمت بی‌حجابی سوق می‌دهد. یا اینکه صنعت لوازم آرایشی و پزشکی زیبایی در‌ کشور به گونه‌ای جهت دهی شده که افراد تمایل بیشتری به خودنمایی -که مغایر حجاب است- پیدا می‌کنند! و یا اینکه رفتار منافقانه برخی که مسئولیتی داشته‌اند باعث دید منفی به حجاب شده و بیشمار مثال دیگر…! ‏پس بی‌حجابی نتیجهٔ یک رفتار نیست! مجموعه عللی دست به دست هم داده‌اند تا این وضعیت پدید آمده است. به همین ترتیب حل این مشکل نیز به خنثی‌سازی تک تک این عوامل نیازمند است و یک مجموعه کارها باید انجام گیرد تا این نابسامانی سامان یابد! ادامه دارد...👇 @ahalieghalam
ادامه از قبل.. ‏طبیعتاً بخشی از این مشکلات با به‌کارگیری فنون حکمرانی قابل حل است که لایحه عفاف و حجاب متکفل آن است! بخشی از این مشکلات نیازمند برخورد قهری است که بازهم قانون‌گذار و نیروهای انتظامی متکفل آن هستند! بخشی از این مشکلات نیازمند فعالیت‌های فرهنگی گسترده است که قوه مجریه و نهادهای فرهنگی باید ورود کنند! و بخشی از این پازل بزرگ هم به دست آحاد جامعه حل خواهد شد، که آن‌هم بی‌تفاوت نبودن و یا همان امر به معروف و نهی از منکر است! ‏کاری که جنجال زیادی به‌پا کرده‌است، نهادینه سازی همین امر به معروف و نهی از منکر توسط عموم است که بخشی از این فرایند است. اساساً این افراد ضابط قانونی نیستند و اصلاً رفتارهای قهری در کار آن‌ها نیست! تنها تذکر می‌دهد که در بعضی موارد افراد به تذکرات آنها اصلا توجهی نمی‌کنند! صحیح یا غلط بودن گشت ارشاد به کنار، اما کجای این کار به گشت‌ارشاد شباهت دارد که عده‌ای می‌گویند :«باز گشت‌ارشاد را راه انداخته‌اید؟!» جمهوری اسلامی تا چه حد باید از این حرام شرعی و سیاسی کوتاه بیاید تا صورتی‌مسلکان دست از طعنه بردارند؟! ‏بله من هم می‌گویم این کار به تنهایی مثمر ثمر نخواهد بود! اما نمی‌گویم این را تعطیل کنید، می‌گویم کارهای دیگری که باید انجام شود را نیز انجام دهید! این چه مغالطه بچه‌گانه‌ایست که برخی می‌گویند:«به جای اینکار بروید فلان کار را انجام دهید.» همهٔ این تدابیر باید باهم انجام گیرد تا کمرنگ شدن کم‌حجابی را در جامعه شاهد باشیم و چون هیچگاه همه این کارها باهم انجام نمی‌شود، همه این رفتارها ابتر خواهد ماند و باز زبان عده‌ای دراز می‌شود که :« دیدید گفتیم با فلان کار مشکل حل نمی‌شود!» @ahalieghalam
نقدی به گویش مشهدی ✍ خانم ننه محترم؛ تازگی ها مُد رِفته مِگَن «زن .زندگی. ازادی» ... نِمدِنُم هَمی چارقد بیخ گلوشانه خیلی اذیت مِکِرده ه‍َمی هم مِخَن بَرِشدِرَن ... اما جاش آمِدَن ده مَن سرخاب و سفیدآب مثل ماست خیکی مالیدن به صورتشان که ای پوسته نِمتِنِه نِفَس بِکِشه. مُو با خودُم گُفتُم شاید زیر سفیدآب هاشان یه چیزی از آزادی ولذت و...هَمی چیزهایی که مِگن هست و مُو هم رفتُم که فقط یِ دانه نِه بیشتر سفیدآب بِخِرُم هَمی که قیمتش ر پُرسیدُم خوف کِردُم دست وپام به لرزه درآمد و اولش که فِکر کِردُم زلزله امِده نَنِه!!!!! بعد فهمیدُم قیمت ای سفیدآب هایه ... حالا صبرکِردُم پولامِ جمع کنُم بعداً ی دانه بِخِرُم شاید یه آزادی از توش دربِیه. ننه محترم ... تازه یه کم قانع شُدُم که اونایی که مِگن آزادی مِخَن چارقداشانِه دربِیرَن بابلوز وشِلوار راه بِرَن تا یِ کم بیشتر هوا بخورن ... اما ای روزها هوا خیلی سرد رِفته مِتِرسُم در راه آزادی از دست بِرَن به هدفشان نِرِسَن. @ahalieghalam
چه کسی از آن دنیا خبر آورده است؟ ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان  💢برای ما مسلمانان که معتقد به اصول دین مقدس اسلام هستیم اعتقاد به معاد و قیامت یکی از آن اصولی است که برای رسیدن به آن، لازم است از معاد شناخت داشته باشیم. آنچه درباره معاد و مسائل بعد از مرگ به ما رسیده در مرحله اول بنا به وحی و آیات شریفه قرآن است که بیش از یک‌سوم آیات آن درباره معاد و عالم پس از مرگ است و هم‌چنین روایات و اخبار زیادی که از پیامبر(ص) و ائمه(ع) به ما در توضیح آیات شریفه معاد رسیده است. 🔻تمام ادیان الهی وعده آخرت را داده‌اند و در طول تاریخ هیچ‌کس دلیل علمی برای نبودن معاد نیاورده است و علاوه بر پیامبران و ائمه، جمع زیادی از حکما و فلاسفه بزرگ عالم، مانند ابوعلی سینا و سقراط و فیثاغورث و بقراط و… برای شاگردان خود اثبات می‌کردند که انسان بعد از مرگ در جهان دیگری به حیات خود ادامه می‌دهد و مرگ به معنای فنا و نیستی نیست. بلکه حقیقت مرگ انتقال از جهان به جهانی دیگر است و همه اعمال و کردار ما به‌وسیله خدا و فرشتگان و کاتبان اعمال و حتی اعضاء و جوارح ما ثبت و ضبط شده و روزی برای ما نمایش داده می‌شود. اعتقاد به معاد و قیامت تنها ضامن سعادت و رفاه و امنیت جوامع بشری است. هرگاه انسان‌ها معتقد باشند که پرونده اعمال‏شان محفوظ می‌ماند و در دادگاه عدل الهی محاکمه خواهند شد؛ احساس مسئولیت و بیم از سرنوشت، آن‌ها را از هر نوع گناه و مفاسد اخلاقی باز می‌دارد. و امید به آینده درخشان موجب تسکین خاطر و آرامش فکری آن‌ها می‌شود و یأس و نومیدی و فشار روحی‌شان پایان می‌یابد. 🔻یکی از راه‌های مهار جنایت و وحشی‌گری بشر، تقویت نیروی ایمان به رستاخیر و قیامت است؛ انسانی که اعتقاد به قیامت و معاد دارد مرتکب گناه نمی‌شود. حتی در محیط خلوت که کسی او را نمی‌بیند. چون انسان‌ها معمولاً به خاطر آبرو و اعتبارشان در حضور دیگران گناه نمی‌کنند ولی دور از چشم دیگران و پشت درب‌های بسته ممکن است مرتکب جرم و گناه شوند. چنانچه فرد اعتقاد به معاد و حساب‌وکتاب داشته باشد در مکان خلوت نیز به خاطر ترس از خداوند و مجازات قیامت جرأت انجام گناه ندارد زیرا می‌داند همه کارهایش ضبط می‌شود. 💢مرگ به معنای فنا نیست در حدیث قدسی است که خداوند می‌فرماید: “خَلقتُم لِلِبَقاء لا لِلِفَناء” من شما را برای بقاء آفریدم نه فنا. دنیا دار فناست و آخرت دار بقا، در دنیا همه‌چیز فانی می‌شود و از بین می‌رود. انسان هم جسمش از بین می‌رود ولی روح او باقی می‌ماند، شب‌ها که می‌خوابیم و بعضی‌اوقات در عالم رؤیا می‌بینیم که در باغ و کوهستان و دریا در حال سیر کردن هستیم حال آنکه جسم ما میان بستر است ولی روح ماست که در عالم رؤیا سیروسفر می‌کند، مرگ شبیه همین خواب است که شب‌ها به سراغ ما می‌آید. با مرگ جسم ما از بین می‌رود و خاک می‌شود ولی روح ما در عالم برزخ است تا روز قیامت. *برزخ 🔹قرآن می‌فرماید “وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ” (مؤمنون آیه100) یعنی از پس آنان تا روز قیامت که مبعوث شوند فاصله‌ای (برزخ) است. مراد از عالم برزخ عالم قبر است، عالمی که انسان در آن یک نوع زندگی خاصی تا روز قیامت دارد که این حقیقت در آیات و روایات بسیاری از شیعه و سنی نقل شده است. برزخ دورانی است میان زندگی دنیا و زندگی آخرت دورانی که برای نیکوکاران رهایی از قفس بدن است و برای گنهکاران بس وحشت‌زا و دلهره‌آور. 🔻امام صادق فرمودند: “وَاللهِ مَا أخَافُ عَلَیْکُمْ إِلَّا الْبَرْزَخَ فَأَمَّا إِذَا صَارَ الأَمْرُ إِلَیْنَا فَنَحْنُ اوّلی بِکُمْ” من از برزخ شما نگرانم و در هراس می‌باشم زیرا در قیامت ما به شما سزاوارتریم و در آن مرحله ما می‌توانیم شما را مشمول شفاعت خودمان قرار دهیم راوی پرسید مل برزخ؟ برزخ چیست: فرمود: برزخ همان قبر است از آن زمانی که انسان می‌میرد تا روز قیامت و در حدیث دیگر امام سجاد(ع) فرمود: قبر باغی از باغ‌های بهشت یا گودالی از گودال‌های دوزخ است. 🔻خداوند در سوره واقعه آیه 89 می‌فرماید: کسی که مُرده در قبر اگر آدم خوبی باشد در رحمت و وسعت و راحتی به سر می‌برد و در بهشت پرنعمت، ولی اگر آدم گنهکار و بدی باشد وسیله پذیرایی او در دوزخ آب‌های بسیار داغ و ورود در دوزخ است. و در روایت است از قول حضرت علی(ع) که روح مؤمنین به وادی‌السلام منتقل می‌شود در هر کجای دنیا که فوت کرده باشند و این وادی‌السلام قطعه‌ای از زمین بهشت است که در نجف اشرف است و روایت است که ارواح غیرمؤمنین و کفار طبق فرمایش امام صادق(ع) به بیابانی که در پشت یمن است و برهوت نامیده می‌شود، منتقل می‌شوند که آب آن بدترین آب است و در این بیابان فقط مارهای سیاه و جغدها زندگی می‌کنند. ادامه دارد..👇 @ahalieghalam
⭕️عوامل رفاه و عذاب در برزخ 🔹سبک شمردن نماز، غیبت کردن که روایت است که یک‌سوم عذاب قبر به خاطر غیبت است، سخن‌چینی، اجتناب نکردن از ترشحات بول، مردی که از همسر خود دوری کند و به خواسته‌های طبیعی او پاسخ مثبت ندهد و بداخلاقی با خانواده از جمله عوامل عذاب در برزخ است و گوشه‌ای از عوامل رفاه در برزخ: 🔻1ـ قرآن می‌فرماید کسانی که در راه خدا شهید شده‌اند آن‌ها مرده نیستند بلکه زندگانی هستند و نزد خداوند روزی می‌خورند. 🔻2ـ علی(ع) می‌فرماید؛ کسی که افراد مستضعف فکری را تقویت نماید و به او کمک کند. 🔻3ـ به احترام شب و روز جمعه اگر کسی در آن از دنیا برود مورد لطف خداوند قرار گرفته و عذاب قبر از او برداشته می‌شود. 🔻4ـ علاقه و محبت پیغمبر(ص) و اهل‌بیت پیامبر که باعث حضور آن‌ها در عالم برزخ و قبر و کمک به مریدانشان می‌شود. 🔻5ـ پیامبر(ص) صلوات بر من سبب نور در قبر می‌شود. 🔻6ـ هدایا و خیراتی که برای اموات می‌فرستیم مانند صدقه و قرائت قرآن و انجام نماز و… برای آن‌ها. 🔻7ـ زیارت قبر امام حسین که باعث نجات از عذاب و فشار قبر می‌شود. 🔻8ـ پیامبر(ص) فرمودند؛ سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قیامت با حضرت فاطمه زهرا(س) محشور می‌شوند: اول زنی که با فقر و تنگدستی شوهر خود بسازد. دوم زنی که با بداخلاقی شوهر صبر و بردباری خود را از دست ندهد و سوم زنی که مهریه خود یا قسمتی از مهریه خود را به شوهر ببخشد. خدایا ما را در برزخ هم‌نشین انبیاء و اولیاء قرار بده. منبع خبر : صدای خاوران _آوای کاشمر  لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6249 کد خبر : 6249 @ahalieghalam
توفیق و تلاش ✍ امام رضا (ع) می فرماید: مَن سَألَ اللّه َ التَّوفیقَ و لَم یَجتَهِد فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِهِ هر کس از خدا توفیق بخواهد و تلاش نکند، خود را مسخره کرده است.(میزان الحکمه، ح 2790 ) توجه به خدا و طلب توفیق در آغاز کارها به انسان قدرت و قوت می دهد تا آنچه را اراده کرده به دست آورد. اما این به تنهایی کفایت نمی کند بلکه باید اراده و دعا همراه با تلاش و کوشش باشد تا به نتیجه برسد. امام رضا(ع) می فرماید کسی که بدون تلاش فقط به دعا بسنده کند خودش را مسخره کرده است چرا که بنای عالم بر تلاش و کوشش انسان برای به دست آوردن خواسته ها و آرزوهاست که این هم با دعا و توکل به خدا، سرعت پیدا می کند و بهتر از آنچه که انتظارش را دارد نتیجه می دهد. در سبک زندگی اهل بیت این نمود بسیاری داشته که به عنوان مثال حضرات معصومین همراه با تلاش برای به دست آوردن رزق حلال بر لب دعا و طلب توفیق داشتند در نتیجه به آنچه می خواستند و مقدر بود می رسیدند. تصور کنید قصد طی مسیر و رسیدن به مقصدی را دارید اتومبیل شما سوخت ندارد آیا حرکت می کند؟ خیر هزار هم دعا کنید راه نمی رود چرا که طبیعت حرکت آن به مصرف سوخت است بنابراین با رعایت این نکته و سپس دعا از خداوند مبنی بر رسیدن به مقصد با صحت و سلامت به خواسته ای که داشتیم می توانیم برسیم. @ahalieghalam
دلتنگی و دمی درد دل ✍ خانم ارشد فلسفه و کلام ســـلام آقــــای غریـــبــــم دلتنگم... دلتنگ دیدار یارم...آنجایی که شما هستید! از این زندگی بدون شما خسته ام... آقاجان پس کی می آیی؟ می دانم که دوای درد بی درمان دردمندان، فقط ظهور توست.. می دانم که وجودت، نگاهت، دردهایم را دوا می کند. مولای من می دانم که میدانی حال خوشی ندارم... میدانی که پریشان و آشفته ام... از درونم خبر داری و همه چیز را میدانی... چراکه خودتان فرمودین: إنّا نُحیطُ عِلْماً بِانْبائِکُمْ، وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْیءٌ مِنْ اخْبارِکُمْ. ما بر تمامی احوال و اخبار شما آگاه و آشنائیم و چیزی از شما نزد ما پنهان نیست. مانند کودکی که مادرش را در بازار گم کرده پریشانم... به دادم برس آقا، نجاتم بده از این پریشانی و آشفته حالی.‌.. یا بن الحسن آقای من درست است که برای آمدنت کاری نمی کنیم اما به خدا قسم که، دوستت داریم.. یا صاحب الزمان(عج) به من رو سیاه نگاه کن اما به اعمالم نظر نکن! نگذار آرزو به دل بمانم و شما را نبینم... تو را به جان مادرت...بیا که جهانی منتظر توست... آقاجان آرزوی دوستدارانت، آمدن توست بیا و پدری کن در حق امت جدت رسول خدا ای حضرت پدر... بحق زینب، اللهم عجل لولیک الفرج @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا(سلام الله علیها) از دیدگاه قرآن کریم ✍ حجت الاسلام تربقان ◾اَلسَّلامُ عَلَيک يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيک يا سِيدَةَ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ‏ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ 🔻1ـ آیه مباهله (سوره آل‌عمران آیه 61) مباهله آن است که دو طرفی که با هم موضوعی اختلاف و تخاصم دارند علیه هم نفرین کنند و از خدا بخواهند که لعنت و عذاب را بر طرفی که باطل است فرود آورد و این کار فقط از پیامبران راستین که ارتباط واقعی با خدا دارند؛ بر می‌آید. گروهی از مسیحیان نجران نزد پیامبر(ص) آمدند و در مورد حضرت عیسی(ع) گفتگو کردند. مسیحیان ادعا می‌کردند که عیسی خدا یا پسر خدایای سومین نفرات (خدایان سه‌گانه، خدای پدر، خدای پسر، روح القدوس) است. پیامبر(ص) این آیه را خواند (إِنَّ مَثَلَ عِيسَی عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ /آل عمران 53) مثل خلقت عیسی که بدون پدر خلق شده نزد خداوند هم‏چون مثل خلقت آدم است که خداوند او را بدون پدر و مادر از خاک آفرید. مسیحیان قانع نشدند و اعتراض کردند و آیه مباهله بر پیامبر(ص) نازل شد و حضرت زهرا(س) یکی از 5 نفری بود که در مباهله پیامبر با مسیحیان شرکت داشته، هنگامی‌که پیامبر(س) برای مباهله آماده شدند به همراه اهل‌بیتش فاطمه(س)، امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند، نصاری که چنین منظره‌ای را دیدند با توجه به عظمت همراهان پیامبر و یقین به اجابت نفرین آن‌ها، از مباهله صرف‌نظر کردند. 🔻2ـ آیه تطهیر (سوره احزاب آیه 32) اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا (خداوند اراده کرد تا هرگونه رجس و پلیدی را از اهل‌بیت بردارد و به پاکی ابدی پاکیزه گرداند) این امتیاز و خصوصیت ذاتی فقط به این خانواده که فاطمه(س) محور اصلی آن است داده شده و پیامبر (ص) فرمود: این آیه در شأن من، علی و فاطمه، حسن و حسین، نازل شده است. 🔻3ـ آیه مودت (سوره شوری آیه 23)  قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّهَ فِي القُربى؛ ای پیامبر بگو از شما در برابر رسالتم اجری نمی‌طلبم مگر در دوستی صاحبان قرابتم؛ نقل است که وقتی پیامبر (ص) وارد مدینه شدند؛ بزرگان انصار گفتند یا رسول‌الله شما در راه دین رهبر ما هستید و چون مخارجمان زیاد است اجازه فرمائید از اموال خود تقدیم شما کنیم. پیامبر فرمود من از شما اجر رسالت نمی‏خواهم و به ثروت شما نیاز ندارم، من به معنویت و کمال شما علاقه‌مندم؛ بدین‌جهت شما را پس از خود به عترت پاکم سفارش می‌کنم تا آن‌ها را نه‌فقط مورد مهربانی و محبت قرار دهید، بلکه از ایشان پیروی کنید. ابن عباس پرسید یا رسول‌الله خویشان شما که مودت و پیروی آن‌ها واجب است چه کسانی هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین. 🔻4ـ سوره دهر(انسان یا هل اتی) در مقام ایثار و انفاق زهرا(س) وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، نقل است که امیرالمؤمنین علی(ع) و فاطمه(س) نذر کردند که بیماری حسنین شفا یابد سه روز روزه گرفته. شب اول هنگام افطار فقیری در زد اهل خانه افطار خود را به او دادند و با آب افطار کردند؛ شب دوم یتیمی در زد و باز افطار خود را به او دادند و با آب افطار نمودند؛ شب سوم اسیری آمد و چیزی طلبید که باز هم غذای خود را به او دادند. این حکایت نهایت ایثار و از خود گذشتگی حضرت زهرا(س) است، ایثاری که فقط به جهت تحصیل رضای خداوند صورت گرفته؛ زنان پیرو زهرا(س) هم باید این‌گونه باشند. زنانی که فارغ از ارزش‌های انسانی فقط به خود می‌اندیشند و توجهی به مشکلات و گرسنگی هم نوعان ندارند؛ هرگز نمی‌توانند ادعای پیروی از حضرت زهرا(س) داشته باشند چرا که فاطمه(س) پس از سه روز گرسنگی آن‌چنان رنگش از ضعف متغیر شد که پیامبر(ص) از دیدنش به‌سختی گریست. زن نمونه جامعه اسلامی همواره در اندیشه دستگیری از درماندگان است نه صرفاً به دلیل رحم و عطوفت زنانه خویش بلکه به سبب کسب رضایت پروردگار. 🔻5ـ سوره کوثر (فاطمه خیر کثیر) إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ما به تو کوثر دادیم و این عطا پیوسته رو به افزایش است. این سوره در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده زمانی که عاص بن وائل که پس از فوت پسران پیامبر(ص) (قاسم، عبدالله و ابراهیم) حضرت را ابتر و منقطع النسل خواند، نازل شده و به پیامبر امر می‌شود در مقابل این عطا بی‌پایان و کوثر جاودان، خدای را سپاس گوید و نماز بگذارد و قربانی کند.  منبع : صدای خاوران / آوای کاشمر/ شماره ۴۹۲  لینک کوتاه:  https://sedayekhavaran.ir/?p=4059  @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثمرات فردی و اجتماعی خمس و زکات روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ✍ @ahalieghalam لینک مطلب: https://eitaa.com/ahalieghalam/210
ثمرات فردی و اجتماعی خمس و زکات ✍ وجوب خمس و زکات به عنوان مالیات اسلامی برای رفع مشکلات مالی امت، توزیع عادلانه‌ی ثروت و تقویت بنیه‌ی مالی حکومت اسلامی در نظر گرفته شده و تفاوت آن دو در زمینه هزینه و مصارف آنها نمایان می شود. موارد مصرف زکات عمومی و خمس به نوعی خصوصی برای حکومت اسلامی در نظر گرفته شده است. سادات و خویشاوندان پیامبر(ص) بنیانگذار حکومت اسلام، از زکات محرومند و فقط محرومان و نیازمندان غیر سادات جامعه اسلامی بر دریافت و استفاده از آن حق دارند این حکم شاید بر دفع سوء طن و بهانه تراشی مخالفان از تسلط خویشان پیامبر بر اموال عمومی موثر باشد. در سوره انفال خمس به عنوان حقی برای خدا و رسولش و خویشان ایشان و نیز یتمان و مساکین و در راه ماندگان تعیین شده است.پیامبر یا امام، رهبر یا حاکم جامعه اسلامی برای پیاده سازی اسلام و انجام دستورات حکومتی اسلام نیازمند هزینه و تامین مخارج آن است مواردی مثل کمک به نیازمندان، ساخت مساجد و مراکز دینی و تامین هزینه های نگهداری و توسه آنها، تجهیز سپاه و تامین هزینه برای حفظ امنیت و مواردی دیگر که شرع و قانون اسلامی بر آن تاکید دارد در زمره مصارف خمس قرار می گیرد. برای بررسی ثمرات دنیوی و معنوی خمس یکی از روایات مورد نظر پاسخ مکتوب امام رضا(ع) به تاجر ایرانی در باب درخواست بخشش سهم خمسش است که هر یک از جملات آن ضمن بیان فایده، بر اهمیت آن تاکید دارد. حضرت خمس را حقی برای کمک به دین و عیال و خدمتگذاران آن و مواردی که می بخشند و یا برای حفظ آبرو در مقابل هتاکین هزینه می کنند معرفی می کند که تاکید دارد این حق را از ایشان منع نکرده و خویش را از دعای خیرشان محروم نسازند. وقتی می فرمایند از این حق ما را منع نکنید یعنی در صورت عدم پرداخت خمس، غصب حق ایشان صورت گرفته و ما در زیارات و ادعیه بر غاصبان حق ایشان لعن و نفرین فرستاده و بیزاری می جوئیم! چطور می توانیم خودمان را در زمره آنها قرار دهیم؟ از سوی دیگر در صورت پرداخت خمس، دعای خیر ایشان شامل حال پرداخت کننده می شود دعایی که امام معصوم در حق یک مسلمان کند چه تاثیری در دنیا و عقبای او دارد؟ برکات و خیر کثیر است که روانه زندگی و خانواده و مال و اموال او در دنیا و نیز منجر به عاقبت بخیری در آخرت می شود. در ادامه ثمره پرداخت خمس را برکت در مال و کثرت آن بیان می کند به نوعی رزق و روی انسان از سوی خداوند با پرداخت خمس بیشتر می شود. حضرت کم شدن گناهان و بخشش آنها را در کنار وفای به عهد مسلمانی از ثمرات پرداخت خمس یادآور می شوند. خمس در زندگی مادی و معنوی ما ثمرات و برکات بسیاری دارد که به کیفیت آن در دنیا و به تبع در آخرت تاثیرگذار خواهد بود. لازمه خمس دادن داشتن حساب سالانه از درآمد و مخارج زندگی است تا بتوان با محاسبه آن مقدار بدهکاری را از مال خارج کرد یعنی یکی از ثمرات خمس داشتن حساب و کتاب و نظم در امور مالی و اداری زندگی است. دیگر فوائد پرداخت خمس را می توان از محل هزینه شدن آن به دست آورد یعنی خمسی که پرداخت می کنیم کجا هزینه می شود و چه تاثیری در جامعه پیرامونی ما دارد؟ مواردی مثل کمک به هزینه های اجرای دستورات دین و تبلیغ اسلام و کمک به نیازمندان از خویشان پیامبر(ص) و در راه ماندگان و یتیمان و مواردی که در روایات بر ان تصریح شده و یا در احکام بر آن مجوزی صادر شده همگی ثمراتی است که ما با پرداخت خمس در آن شریک می شویم.مواردی مثل ایمنی از بخل و دوری از مال دوستی و دنیا زدگی هم از ثمرات پرداخت خمس محسوب می شود چرا که با پرداخت آن در حقیقت به شکست این صفات ناپسند در ذات و روح و روان خویش کمک کردیم. پاکی مال و نسل و اولاد هم در روایات از ثمرات پرداخت خمس معین شده است چرا که با عمل به این وظیفه در تحصیل مال حلال و تهیه مخارج زن و فرزند از آن موفق خواهیم بود که ثمره دیگر آن پاکی نسل، هدایت به سعادت و دوری از شقاوت و عاقبت بخیری و تاثیر مثبت در بروز صفات انسانی و خلق و خوی نیک آنها خواهد بود. اهمیت این موضوع آنجا روشن می شود که تحصیل مال حلال هم در دین به نوعی جهاد محسوب می شود که موفقیت در این عمل ثمرات جهاد در راه خدا را نیز شامل حال انسان می کند. و اما زکات که پرداخت بخشی از مال و دارایی انسان است برنامه مالی متفاوت از خمس بوده و به برخی از اجناس مثل گندم، جو، خرما، کشمش، شتر، گاو، گوسفند، طلا، نقره تعلق می گیرد. اجناس یاد شده مواردی است که انسان در زندگی بدان نیاز دارد و بخشی از جامعه به دلیل فقر برای تامین آن مشکل دارند بنابراین برنامه اسلام تامین نیاز فقرا از افراد دارا و ثروتمند است که بیش از نیاز خود از موارد یاد شده در اختیار دارند و اولویت هزینه زکات برای فقرای همان محل دریافت زکات است که افزون بر تامین نیاز فقرای منطقه سبب همبستگی بین دارا و ندار می شود. ادامه دارد 👇 @ahalieghalam