#عزاداری_بانوان
#گریه_بلند
🤔❓در مجالس عزا بعضي از خواهران با صداي بلند گریه ميكنند، و صداي آنها به نامحرم ميرسد آيا اين كار جايز است؟
💠✍️ همه مراجع: در صورتی که مفسدهای نداشته باشد، اشکال ندارد.
#مداح_زن
🤔❓ در برخى موارد مرثيهخوانى و مداحى زنان در مجلس خودشان، به گونهاى است كه صداى او به گوش مردان رهگذر مىرسد، حکم این قبیل روضه خوانیها چیست؟
🍃✍️ اگر باعث تهييج نامحرم و يا مفسده ديگرى گردد، جايز نيست، در این موارد، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند.
👌👌تبصره: صرف احتمال شنیدن نامحرم کافی نیست مگر اینکه احتمال مذکور قابل توجه باشد.
#دنباله_روی_دسته_عزاداری
🤔❓ آیا حرکت دسته جمعی زنان پشت سر هیأت های عزاداری ، جایز است؟
🍃✍️ همه مراجع (به جز خامنه ای): اگر توأم با گناه نباشد اشكالي ندارد ولي اگر مستلزم ارتكاب معصيت مثل نگاه به نامحرم يا رعايت نكردن حجاب و عفاف يا خودنمايى باشد، جايز نيست.
🍃✍️ آیت الله خامنهای: اگر مفسدهای نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد ولی شایسته و بهتر است که خانمها دنبال دستههای عزاداری راه نیافتند.
📚 امام، استفتائات ج 3(احكام نظر) س57 و 65؛ خامنهای سايت احكام عزاداري و اجوبه ، س 1455؛ صافي، فقه عاشورائي احكام عزاداری و جامع الاحكام ج2، س1681و 300 پرسش، ج 2، س 224؛ فاضل، استفتائات ج1 س2183؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 545 ، 593 و 667؛ تبريزى، استفتائات، س 1059؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 774 و 785 و ج 2، س 764؛ مكارم، استفتائات، ج 3، س 504 و احكام عزاداري، س 100 و 101؛ بهجت، استفتائات، ج 4، س 6392.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
ـ🔘⚫️🔘⚫️
ـ⚫️🔘⚫️
ـ🔘⚫️
⚫️-
☑️ خندیدن در ماه محرم و صفر چه حکمی داره؟
✅ پاسخ
خندیدن در ماه محرّم و صفر از نظر شرعى حرام نیست؛ اما چون ماههاى اندوه و حزن اهلبیت و خاندان نبوّت، خصوصاً در دهه عاشوراست، بهتره که شیعیان و دوستان اهلبیت در حزن و اندوه باشن.
☘️حضرت على(علیهالسلام) میفرمایند: «خدا به زمین توجّهی کرد، پس ما را اختیار و انتخاب کرد و براى ما، شیعیان ما را اختیار نمود. آنان ما را یارى کرده و در شادى ما شادی میکنند و در حزن و اندوه ما محزون و غمناک هستند. آنها اموال و جانهاى خود را در راه ما بذل مىکنند».(۱)
✔️ بنابراین، خندیدن و شادی در ایام عزاداری، اگرچه حرمت نداره، از نظر اخلاقی ناپسنده و با معیار دوستی و محبت اهلبیت که از واجبات دینیه، سازگار نیست و حتیالمقدور، لازمه که پرهیز بشه.
🔺۱. محمدباقر مجلسى، بحارالأنوار، ج۶۵، ص۱۸، ح۲۴.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ــام مسجـ🕌ـــد
💢 حضور معذور شرعی در اماکن مذهبی 🧐
┘◄ مساله :
✍️ معذور شرعی یعنی: جنب، حائض و نفساء
🔹رفتن معذور شرعی به مسجد برای عزاداری، جايز نيست.
🔶کسانی که عذر شرعی دارند، میتواند در بیرون مسجد باشد مثلا کنار درب بایستد و به میهمانان خوش آمد بگوید یا اگر آشپزخانه جزء مسجد نیست به آنجا برود.
🔹حياط مسجد حكم مسجد را ندارد (مگر اينكه صيغه مسجديت بر آن خوانده شده باشد) و معذور شرعی ميتواند براي عزاداری به آنجا برود.
🔶اگر انسان نداند یا فراموش کند که جنب یا حیض است و با همين حالت به مسجد برود چون نميدانسته معصيتى نكرده ولی باید فوراً مسجد را ترک کند.
🔹رفتن معذور شرعی به تکیه، حسینیه و نمازخانه، سقاخانه، مزار شهداء و قبرستانها و ماندن در آنجا اشکالی ندارد.
💢 [1]. رساله 16 مرجع م 355، 450 و 513؛ رهبری اجوبه س 222 و 424
📎 #احکام_مسجد
📎 #احکام_بانوان
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔶#احکام_شرعی
🔶#احکام_عزاداری
🔶#عزاداری_بانوان
🔴 سؤال ۱۰۲. آیا ورود مدّاح مرد در بین عزداران خانم اشکال دارد یا خیر؟ هم نوایى خانم ها در این جمع چه حکمى دارد؟
✅ جواب: مدّاح مرد اگر رعایت جهات شرعى را نماید (در گوینده و مستمع) مانعى ندارد; ولى هم نوایى با او اشکال دارد.
🔴 سؤال ۱۰۳. شغل بعضى از خانم ها ذکر توسّل به اهل بیت(علیهم السلام)در مجالس زنانه است. گاهى از اوقات به هنگامى که مشغول روضه خوانى هستند مردان و یا بچّه هایى که خوب و بد را مى فهمند وارد حیاط آن خانه مى شوند و صداى این خانم را مى شنوند. حکم این قبیل روضه خوانى ها چیست؟
✅ جواب: در این مورد که نوشته اید، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند.
🔴 سؤال ۱۰۴. در هیئت هاى عزادارى، خانم ها سینه زنى مى کنند. بعضى از آنها در محیط مربوط به خانمها روسرى هاى خود را درآورده و موهاى خود را پریشان مى کنند. آیا این کارها اشکال شرعى دارد؟
✅ جواب: در مجالس مخصوص به خودشان اشکالى ندارد مشروط به آنکه آسیبى به بدن نرسانند.
🔴 سؤال ۱۰۵. پختن غذاى نذرى توسط بانوانى که عادت ماهیانه هستند اشکال دارد؟
✅ جواب: اشکال ندارد، مگر اینکه در مسجد باشد.
🔹🔹
—————————
منبع :
سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله مکارم
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
ـ◾️◽️◾️◽️◾️
ـ◽️◾️◽️ ﷽
ـ◾️◽️
ـ◽️ #هو_كشيدن
🤔❓در بعضی از هيئتها، وقتی نام مبارک حضرت علی (علیهالسلام) رو میشنون، شروع به «هو»كشيدن میكنن و مثلاً میگن «هو علی»؛ آيا اشكالی در اين قضيه وجود داره؟
🔹✍️ همه مراجع: مؤمنين بايد از بهکاربردن كلماتی كه شعار گروههای منحرفی مثل اهل تصوفه و باعث ترويج افكار اونا میشه، پرهيز کنن.
✅ نکته: «هو»كشيدن و گفتن «هو يا علی و هو علی»، از کارهای صوفيه است.
📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنهاى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔶#احکام_شرعی
🔶#احکام_عزاداری
🔹مطابق نظر آيت الله خامنه اي🔹
🔴 س آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟
✅ ج. سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
________________________
🔹آيت الله شبيري زنجاني🔹
🔴 سوال
– آیا پوشیدن پیراهن مشکی در عزای امام حسین علیه السلام استحباب دارد؟
✅ پاسخ
اگر چه در بعضی از روایات از پوشیدن لباس سیاه نهی شده است و مشهور آن را مکروه می دانند ولی عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام و مظاهرمرتبط به آن از أهم شعائر دینی است و کراهت پوشیدن لباس مشکی در این فرض ثابت نیست.
--------------------------------------------------
🔹مطابق نظر آيت الله سيستاني🔹
🔴 پرسش: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟
✅ پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است و کراهت آن ثابت نیست .
🔹🔹
—————————
منبع :
سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.
سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی
سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
•┈┈••✾☘️☘️☘️🕊✾••┈┈•
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
#الفاظ_غلوآميز
🤔❓خوندن اشعارى که کلمه «الله» رو به اهلبیت نسبت میده، مثل «علىاللّهىام»، «حسیناللّهىام» یا «زینباللّهىام»، چه حکمى داره؟
🌾✍️ همه مراجع: اين كارها خلاف احتياطه و این تعبیرات مناسب نیست.
از هر کاری که موجب وهن و بدنامشدن مذهب اهلبیت میشه، خودداری کنین.
👈 دیگران هم لازمه که به این اشخاص تذکّر بدن و اونا رو از این کار نهى کنن.
📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنهاى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ استفتائات نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✨﷽✨
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
🕊 #نڪته_اخلاقی 🕊
❖ علامه طباطبایی: در این ایام و لیالی (ماه محرم) بهترین چیز، همان توجه و توسل به سیدالشهداء ‹ع› است. مرحوم استاد قاضی میفرمودند: «حضور در مجالس سیدالشهداء ‹ع› و توسل به سیدالشهداء در این ایام، اهمّ از همه امور، حتی مستحبات است که اگر موجب ترک نماز شب هم بشود، باز عزاداری اهمّ است». و میفرمودند: «از راه سیدالشهداء ‹ع› می توان به مقصد رسید و توسل به حضرت ابوالفضل ‹ع› باب و کلیدِ این در است.» مرحوم استاد قاضی [هم] از این راه، به مقصد نائل گشته بودند.
• ثمرات الحیات، جلد ۳، ص ۹۸
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍵حکم خوردن غذاهای نذری در صورت اطلاع نداشتن از حلال بودن آنها🍵
سوال:
با توجه به اطعامهایی 🍚 که در ایام محرم داده میشود و انسان به حلال بودن ✅ آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید.
اگر نذری کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
✅ پاسخ:
✳️ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد به حرام بودنش، مثلا اطعام میکنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما میآورند یا فردی نذری میدهد و شما یقین دارید که خمس نمیدهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد.
👌🏻 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضیها میگویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست.
👈🏼 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت میکنید و طعام برای شما میآورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است.
--------------------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، گفتار حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده.احکام عزاداری
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸
✋حضور_در_مجلس_گناه
👌 برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی یا جشن تولدی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند مجلس خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟
در جواب عرض می شود :
👈اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.
👈ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است( البته ضمنا برخی مراجع از جمله حضرت امام (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.)
👈نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج3، ص: 148)
https://eitaa.com/ahkam31
💠 #احکام شرعی | عزاداری و رعایت مقررات
🔹 آیت الله العظمی خامنه ای به استفتائی پیرامون «عزاداری و رعایت مقررات» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.
❓سوال: آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود یا حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی، اشکال دارد؟
◻️جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب او علیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود.
✾﷽✾ ═══════💎💎══
🔰احڪـ🔎ــام نمــ📿ــاز
💢 نگاه در نماز👀🤔
مسأله⤵️
✍🏻 مستحب است نمازگزار:
🔸در حال قیام، به محل سجده؛
🔸در حال رکوع، بین دو قدم؛
🔸در حال قنوت، کف دستها؛
🔸در حال سجده، اطراف بینی؛
🔸در حال نشستن، دامان (مراد، قسمت دو ران پا واقع در بالای زانو ) خود نگاه کند.
🏷 پینوشت:
العروةالوثقی، کتابالصلوة، فصل فیالتشهد، م 4 مورد چهارم.
#احکام_نماز
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
#احکام عزاداری
❓یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
◻️در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود، یک حیث قالب و شیوه عزاداری است. از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیهالسلام و معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد. نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت علیهمالسلام تبلیغ سوء داشته باشند. اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
ـ🔘⚪️🔘⚪️🔘
ـ⚪️🔘⚪️ ﷽
ـ🔘⚪️
ـ⚪️ #نذری
❓مسئله : كسى كه نذر كرده توی روز عاشورا به مردم حليم بده، مىتونه خوارکیهای دیگه خشک و بستهبندی عوض اون بده يا نذر حليم رو توی روز ديگهای از ماه محرم انجام بده؟
📚 آیات عظام امام خمینی، خامنهای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، نوری و وحید:
📝 ببین عزیزتر از جانم، نذر برای اینکه واجب بشه، قوانین و شرایط خاصی داره؛ اگه نذرتون رو مطابق این قوانین و عبارت معتبر شرعى انجام داده باشین، نمیشه تغییرش داد و بايد به همون صورتى عمل کنیم كه نذر كردین.
👈 اما اگه اینطور نبوده و مثلاً صیغه نذر رو درست نخوندین، اختيار با خودتونه. شما میتونین به جاش چیزی دیگهای بدین یا در روز دیگه انجامش بدین؛ چون اصلاً واجب نشده بود.
✌️راستی اگه بهخاطر کرونا یا هر دلیل دیگهای، کلاً نشه نذر رو انجام داد، بعضی از مراجع میگن نذر ساقط میشه و بعضی هم میگن گاهی میشه جابهجا کرد.
🔺امام، استفتائات، ج۲، نذر، س۲۰ و۲۶؛ بهجت، توضيحالمسائل، م۲۱۳۵؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۲۵۵؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۰۱۳؛ فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۸۳۲۶؛ نورى، استفتائات، ج۲، س۷۲۵؛ تبريزى، استفتائات، س۱۷۳۴؛ دفتر:خامنهاى، وحيد و صافى.
https://eitaa.com/ahkam31/1244
🌀 عدم توانایی مالی درانجام نذر 🌀
❓سوال:
💠 اگر شخصی نذری 🙌🏻 کرده باشد به صورت شرعی ، مثلا محرم 🏴 هر سال یک گوسفند 🐑 قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض 💰 یا وام 💵 بگیرد یا تکلیفی ندارد؟
👇🏼 پاسخ:
👤 آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رسالههاى عمليه ذكر شده است ـ نخواندهايد، عمل به آن لازم نيست.
👤 آیت الله مکارم شیرازی : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یاقرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند.
👤 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد.
👤 آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود.
👤 آیت الله وحید خراسانی: هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست.
#احکام_نذر
#نذروعدمتواناییمالی
---------------
📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع
https://eitaa.com/ahkam31
احکام کاربردی
کیفیت غسل https://eitaa.com/ahkam31/1020 خجالت از غسل https://eitaa.com/ahkam31/978 هفت عبادت حرام🪜
کیفیت غسل
https://eitaa.com/ahkam31/1020
خجالت از غسل
https://eitaa.com/ahkam31/978
هفت عبادت حرام
https://eitaa.com/fatemi222/911
مانع بعداز غسل
https://eitaa.com/ahkam31/1196
تیمم بجای غسل
https://eitaa.com/ahkam31/1132
آداب جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/447
حمد و سوره جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/1162
نماز های قضا به جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/1116
بودن_بچه_در_صف_جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/1078
ده جامجوز تاخیر نماز
https://eitaa.com/ahkam31/24
چهار نکته درتبعیت نماز
https://eitaa.com/ahkam31/27
اقتدا در تشهد آخر نماز
https://eitaa.com/ahkam31/795
اقتدا در حال #رکوع
https://eitaa.com/ahkam31/514
هفت نکته درباره اقتدا
https://eitaa.com/ahkam31/512
اشتباه در تشخیص امام جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/742
احکام جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/657
چند نكته در مورد نماز جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/542
فراموشی آیه توسط امام جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/520
سه نکته درباره عدول از نماز_جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/511
در پنج مورد آهسته خواند قرائت نماز واجب
https://eitaa.com/ahkam31/453
آداب_نماز_جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/447
اذان و اقامه مستقل در نماز جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/273
تجافی در تشهد آخر نماز
https://eitaa.com/ahkam31/227
مقدار فاصله در نماز جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/225
🔺چهارجاشرکت در جماعت واجبه
https://eitaa.com/ahkam31/1313
✅ #معامله_با_گناهکار
❓حکم معاملهکردن با کسی که گناهکاره و یقین داریم که پولش از راه حرام به دست میاد، چیه؟
📚 همه مراجع: اگه اون فرد درآمد حلال هم داشته باشه (مثل یارانه، هدیه و... ) و ما نمیدونیم اون پولی که به ما میده، از درآمد حلاله یا حرام؛ دراینصورت، معامله باهاش اشکال نداره.
⭕️ نکته: لازم نیست توی زندگی مردم سرک بکشین تا بفهمین مالشون و درآمدشون حلاله یا نه.
✅ سرککشیدن توی زندگی دیگران حرامه؛ هرکسی رو دیدین، اصل اینه که مالش حلاله. بههمین اصل اعتماد کنین و خودتون رو اذیت نکنین.
🔺 استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی (مدظلهمالعالی).
https://eitaa.com/ahkam31
🏴فتاوای امام خامنه ای درباره مسائل محرم
🔴س 4342: آیا گرفتن پول برای روضهخوانی اشکال دارد؟
♦️ج: هر چند تعیین نرخ برای این کارها مناسب نیست، شایسته نیست. اما حالا بنده خدا منبری رفته مثلا یا مداحی داشته، مزدی میدهند ،وجهی میدهند پاکتی میدهند، گرفتن آنها اشکالی ندارد و پیشتر هم ما گفتیم که به هر حال مجالسی که برای عزای معصومین علیهمالسلام و اباعبدالله حسین علیهالسلام برپا میشود چه سخنران و چه روضهخوان یا به اصطلاح مداح، غرض اصلیاش این چیزها نباشد تا آن اجر و ثواب عزاداری اباعبدالله علیهالسلام - انشاالله محفوظ بماند و بهره مند باشند.
🏴گوش دادن به موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری
🔴س 4345: آیا هر نوع شادی کردن هر چند با گوش دادن به سرود های شاد و موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری اهل بیت معصومین (علیهم السلام) حرام است؟
♦️ج: شایسته نیست مؤمنان در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام به شادی بپردازند و اگر به گونهای باشد که عرفاً توهین به حضرات معصومین علیهم السلام محسوب شود باید از آن اجتناب شود.
🏴برهنه شدن در سینه زنی
🔴س 4346: برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟
♦️ج: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد.
🏴تباکی در مراسم عزاداری
🔴س 4347: کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت(علیهم السلام)نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب می شود؟
♦️ج: تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود
🏴آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری
🔴س 4348: آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟
♦️ج: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد.
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ #نماز_و_روزه_قضای_پدر
1️⃣👈 تا انسان #زنده است اگر چه از خواندن نماز و گرفتن روزه خود #عاجز باشد، شخص ديگرى نمى تواند #نماز او را بخواند يا براى او #روزه بگيرد.
2️⃣👈 بر پسر بزرگتر #واجب است پس از #مرگ پدر، #نماز 🤲 و #روزه هايى كه او نخوانده را به جا بياورد.
3️⃣👈 #قضاى_نماز و #روزه هايى كه بر خود ميت واجب بوده، بر #پسر_بزرگ او واجب است و نماز و روزه هايى كه به واسطه #استيجار يا از #پدرش بر او واجب شده بر پسر او #واجب نيست.
📗 #منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع، م ١٠٧٨ و ۱۳۹۰
🔺نماز فرزند در سفر بدون اجازه والدین
https://eitaa.com/ahkam31/780
🔺چهار نکته درباره عاق_والدین
https://eitaa.com/ahkam31/474
🔺هفت نکته درباره احترام_والدین
https://eitaa.com/ahkam31/118
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
💠 به جا آوردن #نماز_قضای_پدر_بزرگ
◀️❓سوال: آیا نماز هایی را که فرزند بزرگ باید از طرف پدر می خوانده ولی نخوانده است، باید توسط فرزند پسر بزرگ بجا آورده شود؟
🛑 پاسخ: ⬇️⬇️
✴️ امام خامنه ای: در فرض مذکور، اگر پسر بزرگ میت بجا نیاورد، بر دیگران واجب نیست. [1]
✴️ آیت الله مکارم: در فرض سوال پسر باید نمازهای قضا پدر بزرگش را بجا آورد، البته در نظر داشته باشید بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2]
✴️ آیت الله سیستانی: واجب نیست. [3]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باید قضا کند. [4]
✴️ آیت الله فاضل: اگر پسر بزرگ نماز پدر مرحومش را نخوانده باشد، قضای آن بر پسر بزرگترش واجب نیست، یعنی قضای نماز پدر بزرگ بر پسر بزرگ بابا واجب نیست. [5]
---------------------
🛑 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 644516.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501270069.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 469302.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29005.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500238.
==========
https://eitaa.com/ahkam31/910
🔷 @ask_ahkam
🔷 پرداخت کفاره به جای قضای روزه های پدر
🔷 #پرداخت_کفاره_به_جای
🔷 #قضای_روزه_پدر
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
❓ سوال: آیا #پسر_بزرگ می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، #کفاره بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
🌺 امام خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. [1]
🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير #فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. [3]
🌺 آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. [4]
🌺 آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند #پدر مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن #اجیر بگیرد.. اگر #میت برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از #ثلث_مالش می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه #ورثه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. [5]
....................................
🔷 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
https://eitaa.com/ahkam31/910
◀️ انجام نماز و روزه قضای وصیت شده پدر و دریافت اجرت
❓ آیا می توانیم پس از #فوت_پدر، نماز و روزه های قضای وصیت شده او را با اخذ اجرت به جا آوریم؟
✅ پاسخ: 👇👇
◾️🌷 امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1]
◾️🌷 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار در مورد نمازهایی که به انجام آن وصیت کرده است، اشکالی ندارد اما توجه داشته باشید که بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که #والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. [2]
◾️🌷 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3]
◾️🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قرائتتان صحیح باشد، مانعی ندارد مگر اینکه قرینه ای بر اراده غیر شما در میان باشد. [4]
◾️🌷 آیت الله وحید: وَصیِّ میّت باید شخصی را که موردِ إطمینان است و تمامِ أحکامِ نماز و تمامِ أحکامِ عباداتِ استیجاری را درست بَلَد است و بدان به صورتِ صحیح عمل می کند برایِ موردِ وصیّتِ میّت أجیر نماید و فرقی نمی کند آن شخص، دخترِ میّت باشد یا دیگری. [5]
◾️🌷 آیت الله فاضل: روزه های پدر را میتوانید بگیرید، لیکن قضای نماز پدر مرحوم را در صورتی میتوانید بخوانید که #قرائت نماز شما صحیح باشد و بتوانید مخارج حروف کلمات را رعایت کنید و شرایط صحت نماز را بدانید و رعایت کنید، در غیر این صورت نمی توانید قضای نماز میت را بخوانید. [6]
#نماز #روزه #قضا
—------------—
✅ پی نوشت: 🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502390.
➖🔻➖🔻➖🔻➖
https://eitaa.com/ahkam31/910
وظیفه فرزند در قبال نماز و روزه پدر و مادری که نسبت به انجام وظایف شرعی خود بی توجه اند، چیست؟
پرسش
نماز و روزه خریدن برای کسی که فوت کرده و خودش در زمان حیات سالی حدود یک ماه نماز می خوانده و در سلامت بوده چه حکمی دارد؟
پاسخ اجمالی
طبق نظر اکثر فقها نماز و روزه قضای پدر بر پسر بزرگ تر واجب است؛ یعنی بر پسر بزرگ تر واجب است نماز و روزه های فوت شده پدر را بعد از مرگش یا خود انجام دهد یا کسی را اجیر کند. البته برخی از مراجع نماز و روزه پدر و مادر هر دو را واجب می دانند.
باید توجه داشت که برخی از فقها می فرمایند این تکلیف (وجوب قضای نماز و روزه پدر یا پدر و مادر) حتی اگر پدر و مادر از روی نافرمانی نماز و روزه خود را نخوانند، نیز متوجه پسر بزرگتر است، اما برخی دیگر می فرمایند در چنین صورتی واجب نیست یا بهتر است که پسر بزرگتر قضا نماید.
به عنوان نمونه تعدادی از دیدگاههای فقهای عظام را در این باره از نظر می گذرانیم:
حضرت امام خمینی (ره):
اگر پدر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده و مىتوانسته قضا کند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگش به جا آورد، یا براى او اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزهاى را که در سفر نگرفته، اگر چه نمىتوانسته قضا کند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى او اجیر بگیرد
آیت الله اراکى (ره):
اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکردهاند و مىتوانستهاند قضا کنند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگشان به جا آورد، یا براى آنان اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشند، واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزهاى را که در سفر نگرفتهاند، اگر چه نمىتوانستهاند قضا کنند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى آنان اجیر بگیرد.
آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر (یعنى بزرگترین پسرى که بعد از مرگ آنها در حال حیات است) واجب است که نماز و روزههایى که از پدر یا مادرش فوت شده و از روى نافرمانى نبوده و توانایى بر قضا داشته، بعد از مرگ آنها به جا آورد بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد، بنا بر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند، هم چنین روزهاى را که در سفر نگرفته هر چند توانایى قضاى آن را پیدا نکرده، احتیاط آن است که پسر بزرگتر قضا نماید.
آیت الله سیستانى: اگر پدر نماز خود را به جا نیاورده باشد و مىتوانسته است قضا کند، چنان چه از روى نافرمانىترک نکرده باشد، بر پسر بزرگترش بنا بر احتیاط، واجب است.
آیت الله نورى: اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند و چنان چه مىتوانستهاند قضا کنند، بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگ آنها به جا آورد، یا براى آنها اجیر بگیرد و نیز روزهاى که در سفر نگرفتهاند، اگر چه نمىتوانستهاند قضا کنند، احتیاط واجب آن است که پسر بزرگتر قضا نماید، یا براى آنها اجیر بگیرد و قضاى نماز و روزهاى که پدر و مادر از روى طغیان و تمرّد به جا نیاوردهاند بر پسر بزرگتر واجب نیست. این حکم در باره پدر ثابت است و نسبت به مادر نیز احتیاط واجب آن است که مراعات شود.
آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سؤال که: پدرى همه اعمال عبادى خود را عمداً انجام نداده است، آیا بر پسر بزرگ قضاى همه نمازها و روزههایى را که پدرش انجام نداده و به پنجاه سال مىرسد، واجب است؟، فرمودند: اگر ترک نماز و روزه بر اثر طغیان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نیست. ولى در این صورت هم احتیاط در قضاى آنها ترک نشود.[1]
[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 761، م 1390.
https://eitaa.com/ahkam31/1250
✋احکام نماز قضای پدر و مادر
احکام نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدرنماز قضای پدر بعد از فوت بر پسر بزرگ واجب می باشد
شرط اول: پدر نماز را از روی عذر ترک کرده باشد
در صورتی نماز قضای پدر بر پسر بزرگتر، بنابر احتیاط، واجب است که پدر آن را از روی عذر ترک کرده باشد، مثل اینکه فراموش کرده یا خواب مانده باشد یا آنکه نمازهایی که خوانده به دلیل ندانستن مسأله شرعاً باطل باشد و این در حالی بوده که وی در فراگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد (جاهل قاصر باشد)؛ اما چنانچه نمازهایی را عمدا ترک کرده یا به علّت ندانستن مسألهای که در فراگیری آن کوتاهی کرده نمازش باطل بوده، قضای آن بر پسر بزرگتر واجب نیست.
شرط دوّم: پدر در زمان حیات توانایی انجام قضای نماز را داشته باشد
اگر پدر نمیتوانسته قضای نماز را - هرچند با عمل به وظیفه نماز اضطراری مثل نماز نشسته یا خوابیده برای کسی که نمیتواند ایستاده نماز بخواند - انجام دهد و در همان حال ناتوانی فوت شده است، قضای آن بر پسر بزرگتر واجب نیست.
شرط سوم: پدر وصیّت نکرده باشد که برای او اجیر بگیرند
اگر میّت وصیّت كرده باشد كه برای نماز او اجیر بگیرند، چنانچه وصیت او نافذ باشد، مثل اینکه از ثلث مالش وصیّت کرده باشد، بر پسر بزرگتر قضاء واجب نیست و واجب است مطابق با وصیّت برای خواندن نمازهای قضای او اجیر بگیرند.
شرط چهارم: پسر بزرگتر هنگام وفات پدر، مجنون یا نابالغ نباشد
اگر پسربزرگتر موقع مرگ پدر، نابالغ یا دیوانه باشد، وقتی كه بالغ شد یا عاقل گردید، بر او واجب نیست نماز پدر را قضاء نماید.
شرط پنجم: پسر بزرگتر شرعاً از ارث بردن ممنوع نباشد
اگر پسر بزرگتر به علّت یکی از اسباب محروم شدن از ارث مثل قتل پدر، شرعاً ارث نبرد، خواندن نمازهای قضای پدر بر او واجب نیست.
شرط ششم: پسر بزرگتر معلوم باشد
اگر معلوم نباشد كه پسر بزرگتر كدام فرد است، قضای نماز پدر بر هیچ كدام از پسرها واجب نیست؛ ولی احتیاط مستحب آن است كه نماز او را بین خودشان قسمت كنند یا برای انجام آن قرعه بزنند.
منظور از پسر بزرگتر، بزرگ ترین پسری است که در هنگام وفات و مرگ پدر زنده باشد. بنابراین به عنوان مثال، پدری که دو پسر دارد، ولی پسر بزرگترش در حال حیات پدر، فوت شده، هنگامی که پدر میمیرد پسر دیگر وی که زنده است، پسر بزرگتر محسوب میشود.
احکام نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدرنماز قضای مادر بعد از فوت بنابر احتیاط بر پسر بزرگتر واجب می باشد