eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
412 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نــ☘ــذر 💢 نذرهاى بى اساس‏ 🧐 ┘◄ مساله : ✍ بسيارى از نذرها اساس درستى ندارد، مانند نذر بدون ، نذرهاى و هم چشمى، نذر براى انسان، نذر در و نذر زن بدون شوهر. ـــــــــــ ┘◄ پرسش : ❓آيا اگر زن، كارمند و حقوق بگير باشد مى‏تواند از مال خودش در صورتى كه با حق شوهرش منافات نداشته باشد نذر نمايد يا باز هم بايد نذرش با رضايت شوهر باشد؟ ☑️ پاسخ: ✍ در اين صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است. (1) ــــــــــ ┘◄ پرسش: ❓بدون اذن شوهرم نذر كرده‏ام ولى بعد ايشان راضى شدند. آيا نذر من صحيح است؟ ☑️ پاسخ: ✍ نذر بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدى آن را تصحيح نمى‏كند. (2) 📚 پی نوشت: 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461، س 10. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نمــ📿ــاز 💢 نیت نماز را اشتباهی به زبان آوردن 🧐 ┘◄ پرسش : ❓به زبان آوردن نیت اشتباه، نماز صحیح است؟ ☑️ پاسخ: ✍ هرگاه فردی به نماز ایستاده و نیت قلبی کرده اما در زبان و خیال خود غیر از نیت قلبی داشت، مثلاً هنگام ظهر قصد نماز ظهر را داشت، ولی اشتباها گفت؛ چهار رکعت نماز عشا می خوانم نمازش صحیح است. ❌ برداشت غلط: ✍ بسیاری بر این باورند که نیت باید به زبان آورده شود، در حالی که لازم نیست نیت را به زبان بیاورد، بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار، نماز خواندن برای خدا باشد کافی است. 📚 منبع: العروه الوثقی، فصل فی النیه، مسئله 17 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
احکام برخى از مسائل شرعى بايد در اولين فرصت انجام شود همچون: 1. جواب سلام. 2. اداى بدهى در صورتى كه طلبكار، طلب خود را مطالبه نمايد. 3. سجده سهو بعد از نماز. 4. اداى امانت. 5. تطهير مسجدى كه نجس شده. 6. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ... 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🌸🍃﷽🍃🌸 ↩️موضوع؛نجاست سه نکته در دیدن نجاست دیگران https://eitaa.com/ahkam31/12 نجاسات https://eitaa.com/ahkam31/1205 موکت نجس https://eitaa.com/ahkam31/1175 راه_پاک_کردن_ادرار https://eitaa.com/ahkam31/1174 اطلاع_رسانى درباره ‏نجاست https://eitaa.com/ahkam31/483 ظرف نجس https://eitaa.com/ahkam31/251 اطلاع دادن به صاحبخانه درباره نجاست https://eitaa.com/ahkam31/758 ماشین_لباسشویی و لباس نجس https://eitaa.com/ahkam31/820 https://eitaa.com/ahkam31/173 خون داخل تخم مرغ https://eitaa.com/ahkam31/717 نجاست لباس يا بدن را فراموش كرده https://eitaa.com/ahkam31/656 نجس شدن داخل دهان https://eitaa.com/ahkam31/633 برنج نجس https://eitaa.com/ahkam31/479 فرش نجس https://eitaa.com/ahkam31/477 لباس نجس https://eitaa.com/ahkam31/485 اقسام https://eitaa.com/ahkam31/478 چهار نكته درباره حيوانات حرام_گوشت‏ https://eitaa.com/ahkam31/482 پاکیِ محلّ سجده https://eitaa.com/ahkam31/241
احکام کاربردی
✋ بسته احکام پانزدهم 🔰خمس_چیست https://eitaa.com/ahkam31/537 🔰4 موردی_که_خمس_ندارد https://eitaa.
🔴 خمس اصلا مال تو نیست که نخوای بدی خمس مال اصلا مال شما نیست که بخواید براش تصمیم بگیرید که آیا بدم یا ندم. یا بگید مال خودمه اختیارشو دارم خمسِ مال، برای خودِ خدا و امام زمانه که در اموال ماقرار گرفته. شما اگه به کسی بدهکار باشی یا چک کشیده باشی و موعدش نزدیک باشه، چه حسی نسبت به اون مال قرضی داری؟ میگی مال خودمه، نمیدم؟ چک کشیدم که کشیدم پاسش نمیکنم؟ یا تمام تلاشت رو میکنی که پرداختش کنی، چون میگی اصلا مال من نیست باید بدمش و تشکر کنم از طرف که مدتی این پولو به من دادی. خمس هم همینه، باید همچین حسی بهش داشته باشی، حتی شدیدتر. چون مال خدا و امام زمانش هست. سر هرکیو بتونیم کلاه بذاریم سر خدارو نمیتونیم. 😱 اگه به شما بگن یه سید فقیر هست با چندتا بچه که تو شرایط خیلی سختی زندگی میکنن، این گونی برنج و این گوشت و مرغ رو ببر بهش بده، چقدر احتمال داره شما برنج و گوشتارو برداری ببری تو خونه‌ خودت استفاده کنی؟ محاله؟ اصلا به مخیله‌ات هم نمیرسه چنین کاری؟ بله قبول دارم، ولی وقتی خمس نمیدی دقیقا داری همین کارو میکنی. چون بخشی از خمس سهم سادات فقیر هستش. سادات فقیر از صدقه و زکات نمیتونن استفاده کنن، فقط از خمس میتونن مصرف کنن. وقتی خمس رو ندی، یعنی بخشی از اموال اونارو به ناحق تصاحب کردی مال سید اولاد پیغمبر رو خیلی جرأت میخواد آدم بکشه بالا، خیلی... یکی از دلایلی که خمس دادن برکت زندگی رو بالا میبره همینه، چون مال سادات رو بهشون رسوندی، ویکی از دلایلی که خمس ندادن آدمو شاید به بدبختی بکشونه همینه 🔹مباحث خمس👇 https://eitaa.com/ahkam31/987
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋پول گرفتن سخنرانان و مداحان اشکال ندارد؟ 1.نباید هدف پول باشد و خودش نباید نرخ مشخص کند و هدفش قرب خدا باشد(يا قَوْمِ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالاً إِنْ أَجرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ )هود ۲۹) اى قوم من، در برابر تبليغ رسالت خويش مالى از شما نمى‏ طلبم. مزد من تنها با خداست) 2. انتظار اینکه درس بخوانند و مثل بقیه کار کنند،ممکن نیست که با این همه علم و تخصص،بتوانند هم به کار و هم به علم برسند.حضرت علی (علیه السلام) نیزدر زمانی که جامعه به ایشان پشت کرده بود، وقت خود را صرف باغبانی می کردند. و آن زمانی که جامعه به ایشان روی آورد، ایشان وقت شان را صرف باغبانی نمی کرد. بلکه به انسان ها که از درخت ها مهم تر بودند، رسیدگی می کرد. و نیازهای مالی خود را از طریق بیت المال تامین می کرد و همچنین ائمه علم لدنی و بدون آموزش دارند 3. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد. این حدیث در مورد کسانی است که تبلیغ دین را دکان قرار داده‌اند و مبالغ هنگفت طلب می‌کنند. امام صادق (علیه السلام): معلم برای مزد تعلیم نمی‌دهد اما اگر هدیه‌ای به او داده شود آن را قبول می‌کند. نتیجه این که گرفتن پول توسط مداحان از صاحب مجلس اگر بدون شرط و تعیین مبلغ باشد هیچ اشکالی ندارد ولی اگر طلب پول متعارف کند با اخلاص سازگار نیست (برای شخص وی اشکال اخلاقی دارد) و اگر مبلغ هنگفت تعیین کند مذموم است (اشکال اخلاقی و اجتماعی دارد) 4.ائمه به مداحان صله میدادند؛مثلا امام رضا علیه السلام به دعبل خزاعی صله خوبی دادند 5. میان در خواست مزد و اجر در برابر  عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن 🤔❓اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟ 💠✍️ آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست. 👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد. 💠✍️ آيات عظام: خامنه‌اي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:‌ اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، مي‌شود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد. 👌 تبصره: 🔸 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد. 🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. 📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت. 📎 📎 📎 غیبت و حلالیت طلبیدن https://eitaa.com/ahkam31/1324 استماعِ (گوش دادن به) غیبت https://eitaa.com/ahkam31/1111 پنج نکته درباره https://eitaa.com/ahkam31/766
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نمــ📿ـازجماعتـــ👥 💢 وظیفه ماموم هنگام اشتباه امام در قرائت 🧐 ┘◄ پرسش : ❓اگر امام جماعت در قرائت حمد و سوره سهواً آیه‌ای را نخواند یا اشتباه بخواند و متوجّه سهو خویش نشود، اما مأموم متوجّه شود، در این حالت وظیفه ماموم چیست؟ ☑️ پاسخ : ✍ اگر مأموم قبل از رکوع متوجه اشتباه امام شود، می تواند به نحوی امام جماعت را متوجه اشتباه کند والا باید نیت فرادا کند و خودش قرائت صحیح را بخواند و نماز را ادامه دهد. اما اگر بعد از رکوع متوجه اشتباه شود، نماز به صورت جماعت صحیح است. 🏷 پی‌نوشت: کانال فقه و احکام مقام معظم رهبری 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 نکاتی در مورد نماز جعفرطیار 1️⃣. در هر زمان و مکانی می‌توان نماز جعفرطیار را بجا آورد؛ اما افضل اوقات آن روز جمعه و شب نیمه شعبان است؛ 2️⃣. اگر عجله داشته باشد، می‌تواند اذکار نماز را بعد از نماز بگوید یا می‌تواند ابتدا دو رکعت را بخواند و پس از اتمام کارش دو رکعت دیگر را بخواند ( یعنی می‌تواند فاصله بیندازد)؛ 3️⃣. نماز جعفر را می‌توان جزء نوافل شبانه‌روزی حساب کرد؛ یعنی مثلاً شخص می‌تواند 4 رکعت از نافله شب را به کیفیت نماز جعفر بخواند و هم نیت نافله را داشته باشد و هم نیت نماز جعفر. ( بلکه سایر نمازهای مستحبی مثل نماز غفیله و نماز اول ماه را هم می‌توان جزء نوافل شبانه روزی به حساب آورد) 4️⃣.اگر در جایی از نماز تسبیحات را فراموش کرد و در جای دیگر از نماز یادش آمد، می‌تواند همانجایی که یادش آمده، تسبیحاتی را که فراموش کرده، جبران کند. 📚 پی‌نوشت: 🔺 تحریرالوسیلة، کتاب‌الصلاة، القول فی بعض الصلوات‌المندوبة 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
وام اربعین1.mp3
1.91M
توضیح حکم وام اربعین توضیحات حجت‌الاسلام موسوی بایگی کارشناس مرکز پاسخگویی حرم امام رضا علیه السلام 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸شرایط نذر شرعی ⁉️ مردم همیشه مخصوصاً در ایام محرم و سوگواری اهل بیت (علیهم السلام) نذورات زیادی می‌کنند، نذر شرعی باید چه شرایطی داشته باشد؟ ✅ برای انعقاد نذر شرعی باید شرایط ذیل مراعات شود: 1. صیغه‌ی نذر را – به زبان عربی یا ترجمه‌ی آن – به زبان جاری کند، مثلا بگوید «برای خدا برعهده‌ی من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشورا مجلس روضه برپا کنم.» 2. چیزی را که نذر می‌کند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان داشته باشد، پس چنانچه بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست. 3. کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد. 4. نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند. 5. اگر زن به همراه شوهرش باشد بنابر احتیاط واجب با اذن شوهر نذر کند، اگر چه در مورد اموال خودش نذر کند. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️بعضی از مردم فکر می‌کنن که واجب‌ها با هم فرقی ندارن و لازم نیست اونها رو اولویت‌بندی کنن. 📛 درحالی‌که این‌طوری نیست. ✍️ بین دو واجب، اول باید اونی رو انجام بدی که عجله‌ایه. 🔺مثلاً اگه موقع نماز ظهر طلبکار اومد، اول باید طلبکار رو راه بندازی؛ چون برای خوندن نماز تا غروب فرصت داری. 🔺یا اگه وقت کافی برای نماز داری و مسجد هم نجس شده، اول باید مسجد رو تمیز کنی؛ ولی اگه وقت نماز کمه و قضا می‌شه، اولویت با نمازه.
🔻 نظر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره وام : اشکالی ندارد ولی به یقین سود ۲۳درصد عادلانه نیست! 🔸 پاسخ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مورد وام اربعین به شرح زیر است: بسمه تعالی در صورتی که بانک مبلغی وام به زائر بدهد که زائر به وکالت از بانک جنسی مثل ارز به صورت نقد بخرد سپس همان جنس را به وکالت از بانک به صورت اقساط و با قیمت بیشتر به خودش بفروشد و این کار به صورت جدی باشد اشکالی ندارد ولی به یقین سود ۲۳ درصد عادلانه نیست.