eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
413 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
و دادن پول صحیح نیست. مگر اینکه مطمئن باشد که فقیر با این پول به آن مقداری که لازم است همان جنسی را که فرد میخواهد میخرد مثلاً شما میخواهید بهعنوان کفاره نان به فقیر بدهید ) 750 گرم و یا طبق احتیاط حدود یک کیلو( در این صورت اگر به فقیر پول داده می شود آن فقیر الزاماً با آن پول نان تهیه کند نه آنکه با آن پول برنج بخرد چراکه با پول یک کیلو نان شاید نتوان صد گرم برنج هم تهیه کرد. در این صورت آنچه را که بر عهده شماست از گردن شما برداشته نخواهد شد. ✅پرداخت کفاره راهکارهایی دارد ازجمله: 1 . به فقیری بدهید که مطمئن هستید که این کار را از طرف شما انجام میدهد. 2 . راه دوم آن است که خودتان جنس را بخرید و به او بدهید. 3 . راه سوم هم این است که اگر میخواهید نان باشند با نانوایی که آشنایی هست و مورداطمینان است قرار بگذارید و مقدار پولی را که به وی میدهیم بفرمایید تا فقرایی که میآیند و مطمئن هست که آنها فقیر مؤمن هستند نان به آنها بدهد. 4 . راه دیگر همان است که دفاتر آقایان مراجع که کفار را میگیرند به دفاتر بدهید که آنها وکیل هستند از طرف شما میتوانند نان را تهیه کنند و بپردازند. ✅فقیر کیست ؟ در ادبیات » فقیر « یکی از سؤالاتی که مطرح می شود آن است که منظور از مسائل احکام در ارتباط با کفارات، سهم سادات، زکات و ... چه کسانی هستند؟ جواب: تعریف فقیر از نگاه دینی: کسی که طبق شأن خودش و بهصورت متعارف، خرج سالش را نتواند به دست آورد. لذا این مسئله با مفهوم خط فقر در ادبیات مراجع اقتصادی متفاوت هست. این فقر میتواند حاصل آن باشد که فرد بیکار است و یا شغل مناسب شأن خود ندارد. این مسئله شامل افراد تنبل که به دنبال پیشهای نمیروند نمیشود. مطابق این تعریف افرادی فقیر محسوب میشوند که از تأمین احتیاجات ضروری زندگی در حد شأن بازماندهاند. اما این احتیاجات ضروری از نگاه دینی شامل چه مسائلی میشود؟ 1 . مسکن 2 . پوشاک 3 . خوراک 4 . وسایل موردنیاز زندگی مثل بخاری، یخچال و ... اگر فردی از تأمین هرکدا م از این 4 مورد بازبماند فقیر محسوب میشود بنابراین بر اساس آنچه گفته شد ممکن است فردی صاحب مسکن و یا حتی خودرو باشد اما فقیر محسوب شود چراکه ممکن است براثر حادثهای از تأمین یکی از موارد فوقالذکر بازبماند مثل استاد فنی کار روزمزدی که در اثر فراگیری ویروس کرونا از تأمین نیازهای خوراک و پوشاک خانواده خود بازمانده است. ✅فدیه یا همان کفاره ارزان قیمت موارد مختلفی در روزهداریم که شخص باید فدیه دهد. فدیه به معنای کفاره ارزانقیمت سبک است که مشتمل بر 750 گرم نان، جو، گندم و امثال اینها از مواد خام غذایی است. ✅اما چند نکته در رابطه با فدیه و تفاوت آن با فطریه: 1 . فدیه به سبب عذری و یا دلیلی بر بعضی افراد دارای شرایط خاص واجب می شود مثل شخصی که قضای روزه رمضان سال قبل را تا سال بعد به تأخیر اندازد اما زکات فطره بر همه واجب است بدینصورت که زکات فطره بدهد و یا برایش بدهند مگر فقرا. البته باید دقت شود که فدیه بر خود فرد واجب می شود و خودش باید آن را ادا کند مثلاً خانمی که به خاطر تأخیر روزه ماه مبارک رمضان تا سال بعد باید فدیه بپردازد، این فدیه بر عهده شوهرش نیست هرچند اخلاقاً شایسته است این کار توسط شوهر صورت گیرد؛ اما در زکات فطره افرادی که نا نخور محسوب شده و تحت تکفل یک نانآور باشند چیزی بر عهده آنها نیست بلکه نا نآور خانواده لازم است زکات فرد را بپردازد. 2 . در کفاره حتماً باید طعام داده شود )گندم، جو، خرما( اما در زکات فطره میتوان قیمتش را نیز پرداخت نمود. 3 . فدیه وقت معینی ندارد ولی زکات فطره چنین نیست؛ یعنی از شب عید فطر تا قبل از ظهر عید فطر بلکه بنا بر احتیاط واجب تا قبل از نماز عید فطر. 4 . هستند ولی زکات فطره خیر » فقرا « مصرف فدیه فقط و فقط )هرچند: امام، رهبری، زنجانی، نوری، بهجت، فاضل و خویی: معتقدند مستحب است به فقرا بدهند- در این فرض موارد مصرف زکات در رسالههای عملیه به تفضیل بیانشده است؛ اما آقایان سیستانی، وحید، صافی، مکارم، گلپایگانی: معتقدند بنا بر احتیاط واجب به فقرای شیعه داده شود.( نکته: درهرصورت کلاً واجبات مالی را نمیتوان به واجب النفقه داد فرزندان، همسر، پدر و مادر و ... واجب النفقه هستند. داماد و فا میل واجب النفقه نیستند. آیا کفاره را میتوان به فقیر شهرهای دیگر داد؟ یا باید به فقرای همان شهر داد ؟ کُلُّ عَمَلِ ابْنِ « : نقل هست از امام صادق علیهالسلام که خداوند میفرماید :» آدَمَ لَهُ إلّا الصِّیامَ؛ فَإنَّهُ لی وَ أنا أجْزی بِهِ تمام کارهای آدمیان برای خودشان است؛ مگر روزه که برای من است و من خود پاداش آن را می دهم. یکی از سؤالات پرتکرار پیرامون ا حکام روزه این مسئله است که آیا ا شکال دارد که فرد کفاره روزه خود را به شهر دیگری انتقال دهد مثلاً فردی در شهری زندگی میکند ولی زادگاهش جای دیگری است و افراد فقیری را
در محل زادگاه خودش و یا حتی شهرهای دیگر میشناسد؛ آیا ا زنظر شرعی انتقال کفار به شهر دیگر اشکال دارد یا خیر؟ طبق نظر همه مراجع اشکال ندارد. حتی میتوان به کسی وکالت داد که در آن شهر از طرف فرد کفارات را در مورش مصرف کند. ✅مسئله دوم کفاره برای فقرا هست بعضی افراد سؤال میکنند که بعضاً پدر و مادر یا فرزندان ما فقیر هستند آیا میشود از این کفاره )مثلاً مد طعا م( به این افراد پرداخت کرد و یا خیر؟ طبق نظر همه مراجع تقلید این مد داده شود » غیر واجب النفقه « طعام یا کفاره افطار عمدی باید به فقیر بنابراین اگر پدر یا مادر یا فرزند فقیر هستند از این مد طعام را نمیتوان به آنها داد؛ اما برادر، خواهر، عمه و خاله اشکالی ندارد، حتی اگر فردی کفاره خودش را به برادرش که فقیر است تحویل داد و یقین دارد که این برادر با پدر و مادرش مصرف میکنند، این مورد را اشکالی ندارد، چون زمانی که فقیر مالک شد میتوان مصرف کند و یا حتی به دیگری ببخشد. ✅چند نکته ناظر به زکات فطره - ۱ 1 . مقدار و مصرف زکات فطره چقدر است؟ مکلف باید برای خودش و کسانی که نا نخور او هستند هر نفر یک ساع )تقریباً 3 کیلو( گندم یا جو یا خرما یا برنج یا ماکارونی و ... یا پولش را به مستحق بدهد. در بین مراجع عظام فقط آیتالله شبیری زنجانی مقدار زکات فطره را 3.5 کیلو میداند. در مورد مصرف زکات هم امام، رهبری، زنجانی، نوری، بهجت، فاضل و خویی: معتقدند مستحب است به فقرا بدهند- در این فرض موارد مصرف زکات در رسالههای عملیه به تفضیل بیانشده است؛ اما آقایان سیستانی، وحید، صافی، مکارم، گلپایگانی: معتقدند بنا بر احتیاط واجب به فقرای شیعه داده شود. 2 . آیا میتوان زکات غیر سید را به سید داد؟ جواب کلاً در صدقات واجب )ازجمله زکات فطره(، غیر سید نمیتواند به سید صدقه دهد. در اینجا نانآوران خانواده ملاک هستند؛ یعنی نمیتوان گفت ما که غیر سید هستیم زکات فطره خود را به فلانی که سید است ولی همسرش غیر سید )رشنق( هست، میپردازیم . 3 . آیا میتوان زکات فطره را به داماد داد؟ جواب: بیان شد که ملاک نانآور خانواده هست. چون داماد واجب النفقه نیست میتوان زکات فطره را به او داد . 4 . ✅ آیا میتوان زکات فطره را مختلف پرداخت نمود؟ جواب: زکات فطره یک فرد که یک ساع است باید به یک جنس محاسبه شده و به یک فقر )نا نآور( داده شود. بر این اساس میتوان زکات فطره هر فرد از خانواده را به یک جنس محاسبه کرد یعنی مثلاً فردی برای خودش و همسرش برنج برای فرزندانش گندم محاسبه کند 5 . آیا ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالب در سال است یا ماه رمضان؟ و آیا قوت غالب شخص مراد است یا قوت غالب منطقه و شهر؟ مقام معظم رهبری: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مىکند و منحصر به قوت غالب فرد نیست . آیتالله مکارم شیرازی: در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است؛ بنابراین، کسی که همیشه برنج میخورد میتواند زکات فطره را از گندم بدهد؛ و همچنین ملاک کل سال است نهفقط ماه رمضان . آیتالله سیستانی: قوت غالب بلد آیتالله نوری همدانی: ملاک در فطریه قوت غالب نوع مردم و اهل بلد است ولی اخراج غلات اربعه درهرصورت بلامانع است . آیتالله صافی گلپایگانی: قوت غالب سال و غالب مردم بلد ملاک است . ✅چند نکته ناظر به زکات فطره - 2 1 . در چه صورت زکات فطره میهمان بر عهده میزبان هست؟ درصورتیکه میهمان چند شب خانه میزبان بماند که نا نخور او محسوب شود فطریه اش بر عهده میزبان است اما اگر فقط یکشب بماند فطریه بر عهده خودش است . 2 . اگر شخصی سال قبل فطریه اش رو نپرداخته باشد تکلیفش چیست؟ امسال اگر بخواهد ان را جبران کند باید قیمت سال قبل را بدهد یا امسال؟ جواب: ایات عظا م مکارم، رهبری و بهجت: اگر سال قبل فطریه را نداده باشید، واجب است به قیمت امسال به فقیر پرداخت نمایید . 3 . آیا می توان زکات فطره افراد را مختلف پرداخت کرد؟ جواب: زکات فطره هر فرد یک ساع از یک جنس است که به یک فقر )نان آور( داده میشود؛ بنابراین زکات هر فرد باید به یک جنس باشد اما برای افراد مختلف میتوان اجناس مختلفی پرداخت کرد. مثلاً همکاری برای خود و همسرش برنج و برای فرزندانش گندم و فرضاً برای پدر و مادرش که همراه وی زندگی میکنند ماکارونی پرداخت نماید. ✅4 . آیا می توان زکات فطره را کارت به کارت کرد؟ جواب: اگر در شب عید فطر، زکات فطره را از مال خود جدا کرده تا آن را پرداخت نماید، همان پول را باید به عنوان فطره پرداخت نماید نه پول دیگر را پس در این صورت نمی تواند فطریه را کارت به کارت کند؛ اما اگر این کار را نکرد یعنی پول فطریه را از اموال خود جدا نکرد، می تواند مبلغ فطریه را کارت به کارت کند. شعبان المعظم 1442
مواردی که روزه در آن است
روزه پنج ✋ نوع است:
فرق های 🤲 و
🔰مواردی که روزه در آن است 👈مواردی هست که در آن سؤال می شود که آیا روزه در آنها صحیح است یا خیر که در اینجا به 10 مورد اشاره می شود:👇 1 . مورد اول خون دادن و حجامت اگر موجب ضعف شدید نباشد باعث بطلان روز نخواهد بود . 2 . مورد دوم آزمایش خون و نمونهگیری است که مبطل روزه نیست. 3 . سوم سونوگرافی اگر در روز ماه مبارک رمضان مبطل روزه نیست. 4. چهارم موردی است که گاهی غذا از داخل معده به حلق بر میگردد و یاممکن است فرد استفراغ کند که دو حالت دارد اگر بی اختیار و ناخودآگاه باشد روزه را باطل نمیکند ولی آنچه ا ز دهان بیرون میآید حتماً باید تخلیه شود و دهان هم شستشو شود و مواظب باشد که چیزی دوباره برنگردد که در این صورت روزه باطل نخواهد بود اما حالت دوم آن است که فرد تعمداً استفراغ کند که روزه را باطل میکند. 5 . مورد دیگر استفاده از شیاف است که مبطل بر روزه نیست و مانعی ندارد. 6 . مورد بعدی داروی قطرهای است که بسیاری از افراد از قطره چشم یا گوش یا قطره بینی استفاده میکنند. دقت شود که هر سه مورد راه به حلق دارند و ممکن است به محتویات دارو وارد حلق شود لذا شخص روزه دارباید مواظبت کند که قطره به حلق وارد نشود. اگر مواظبت کرد و وارد حلق نشود مبطل روزه نخواهد بود. 7 . مورد بعدی مسواک زدن در روز ماه مبارک رمضان است. البته بهتر است که انسان قبل از اذان صبح مقدمات روزه را فراهم کند و مسواک بزند و اگر خلا لدندان لاز م هست انجام دهد. نفس مسواک زدن مبطل روزه نیست ولی اگر فرد بنا بر دلایلی در طول روز مسواک زد باید مواظبت کند تا مواد خمیر و همینطور آب به حلقش وارد نشود که در این صورت مانعی برای روزه ندارد. 8. مورد بعدی چشیدن غذاست که اگر خانمی مجبور است که غذا را بچشد تا شوری یا مزه آن را احساس کند مانعی برای روزه ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند که غذا به حلق نرسد. 9. مورد نهم شستن دهان هست که به هر دلیلی که باشد )برای انجام امور مستحبی در وضو و یا برای انجام امور غیر مستحبی مثلاً تر کردن دهان ( مانعی ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند آب به حلق نرسد. 10 . مورد آخر این است که در روز ماه مبارک رمضان کشیدن و پر کردن دندان و اینگونه موارد هم مبطل روزه نیست بهشرط آنکه مواظبت کند موادی که پزشک استفاده میکند و همینطور آب یا خون و امثال اینهاعمداً به حلق نرسند که در این صورت مانعی برای روزه نخواهد بود. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅فرق های 🤲 و 1️⃣👈 نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه ‏هاى واجب ديگر كه دارد. 2️⃣👈 اگر كسى نماز بر گردن دارد، مى ‏تواند نماز بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى ‏تواند روزه مستحبى بگيرد. 3️⃣👈 غسل در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن 🤲 لازم است، ولى براى لازم نيست. 4️⃣👈 شرط واقعى نماز است، بر خلاف كه طهارت شرط آن نيست. 5️⃣👈 اگر كسى بعد از ظهر سفر 🚗 كند، نمازش‏ مى ‏شود، ولى ‏ اش باطل نمى ‏شود. 6️⃣👈 اگر كسى در مناطق (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر 🚘 كند، در خواندن نماز است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۸۵ م ۱۵۶۳ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 روزه پنج ✋ نوع است: 1️⃣👈 روزه خوارى عمدى در ماه رمضان و آن گرفتن روزه و يا اطعام شصت است. 2️⃣👈 خوردن عمدى روزه قضاى ماه رمضان در بعد از ظهر و آن اطعام ده است و در صورت ، گرفتن سه روز است. 3️⃣👈 كفّاره‏ روزه معين و آن همان كفاره روزه خوارى در ماه رمضان است. 4️⃣👈 كفّاره‏ روزه ‏ و آن همان كفّاره روزه خوارى در ماه رمضان است. 5️⃣👈 كفّاره : عبارت است از جمع روزه و شصت فقير، اين كفّاره در مورد باطل ‏كردن روزه با حرام است. مانند افطار روزه با غذاى (مثل شراب) 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۲۶ ۲‌ توضیح المسائل مراجع ج ۲ ص ۶۱۶ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅بر چند دسته نيست: 1️⃣👈 پيرمرد 🎅 و پيرزنى 🤶 كه گرفتن روزه براى آنان مشقت دارد. 2️⃣👈 زن باردارى 🤰 كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش دارد. 3️⃣👈 زن 🤱 كه روزه گرفتن براى او ضرر دارد. 4️⃣👈 بيمارى 🤕 كه گرفتن براى او ضرر دارد. 5️⃣👈 كسى كه بيمارى ‏اى دارد كه زياد مى ‏شود و نمى ‏تواند تشنگى را تحمل كند. 6️⃣👈 كسى كه به سن بلوغ 👧 نرسيده است. 7️⃣👈زنى كه خون و مى ‏بيند. 8️⃣👈 مسافرى 🚘 كه بيش از حد مى ‏رود و قصد اقامت ده روز نمى ‏كند. 9️⃣👈 دخترى 🧕 ‏كه به جهت ، گرفتن روزه براى او و دارد. 🔟👈 كسى كه است و يا در به سر مى ‏برد. 1️⃣1️⃣👈 . 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۷۲۹ و ۱۷۲۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅چند نکته درباره 1️⃣👈 كفّاره افطار ، اگر به دسترسى دارد، نمى‌‏تواند به هر كدام از آنها بيشتر از يك بدهد؛ ولى در كفّاره اين امر لازم نيست. 2️⃣👈 را می توان در طول سال در چند نوبت وبه صورت پرداخت کرد 3️⃣👈 در كفاره‌اى كه بايد را اطعام 🍖 کرد، نمى‌تواند يك فقير را بيش از يك سير نمايد يا به او بيش از يك بپردازد. 4️⃣👈 اگر شخص داشته باشد که به وکالت از او طعام 🍔 خريده و سپس آن را به عنوان قبول مى‌‏کند، ندارد. 👌 : یک که تقریباً «۷۵۰» است ، طعام⬅️ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینهاست. 📗 : ۱. استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. مسائل ۳۵۲ و ۳۳۸و ۳۷۳ و ۴۷۴ ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @AhkameMazhabi 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ احکام در روزه 1️⃣👈کارهاى از قبيل کشيدن دندان، عصب کشى، بى‌حسى، پر کردن، اگر چيزى وارد نشود، روزه است. 2️⃣👈 به واسطه آمدن از دهان روزه باطل نمى‌‏شود، ولى واجب است که از رسيدن خون به جلوگيرى کند 3️⃣👈 بلعيدن خون و دندان جايز نيست و اگر در حال روزه ببلعد حکم افطار به حرام را دارد و داخل دهان لازم نيست. 4️⃣👈اگر خون لثه در آب دهان شود، محکوم به است و بلعيدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نيست، و همچنين در صورت در همراه بودن با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت‏ روزه ضرر نمى‌‏زند. 5️⃣👈 استفاده از وسيله متحرك براى دندان‌ها در حال روزه روزه نیست. 📗 : ۱. استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای س ۱۹۳ تا ۱۹۷ ۲. سایت هدانا @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
اعمال شب های قدر ▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ گرفتن با وجود یا آن 1️⃣👈 کسی که می داند روزه برای او ندارد اگر چه دکتر 👨‍⚕️ بگوید ضرر دارد، باید بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید نگیرد و اگر روزه بگیرد نیست مگر آن که به قصد بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته. 2️⃣👈 اگر انسان بدهد که روزه برایش دارد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنانچه او در نظر مردم به جا باشد، روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد نیست مگر آن که به قصد گرفته باشد و بعد معلوم شود نداشته 3️⃣👈 کسی که عقیده اش این است که روزه برای او ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از بفهمد روزه برای او ضرر داشته باید آن را به جا آورد. 📗 : ۱. سایت هدانا ۲. اجوبه الاستفتائات مسائل ۱۷۴۳ تا ۱۷۴۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• https://eitaa.com/ahkam31
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ⛔️ زکات⛔️ ❌ زکات و و و وقتی واجب می‌شود که به مقدار برسند و نصاب آنها حدود 👈 ۸۴۷ 👉 کیلو گرم می‌شود. ✅ آیات عظام ای و : را که برای گندم و جو و خرما و انگور کرده است، نمی‌تواند از حاصل نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از به مقدار نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد. ✅آیت الله : ابتدا را کسر کنند؛ اگر باقیمانده به اندازه نصاب بود را محاسبه کنند. 👈برای این که مقدار زکات مشخص شود باید نوع آبیاری 🌊 محصولات را ملاحظه نمود، بنابراین :👇 1️⃣👈 مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه از آب 🌨 يا قنات و و و يا رطوبت زمين مشروب شود، یک است. 2️⃣ 👈مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه با آب هاى‏ عميق و نيمه عميق و كم عمق، يا به ‏وسيله و و حيوان از چاه يا رودخانه 🌊 آب بكشد و آن را آبیاری سازد زكات آن یک است. 3️⃣ اگر زراعتى با هر دو ✌️ نوع مذکور شود در حالی که زمین نیازی به آبیاری نوع دیگر نداشته یا اینکه آبیاری نوع دیگر به قدرى كم باشد كه به حساب نيايد یا اصلاً اين كار تاثيرى در نداشته باشد بايد مطابق آن‏كه آبیاری شده زكات بدهد، ولى اگر از هر دو ✌️ به مقدار قابل توجهى شده است، مثلًا يا مدّت با آب باران 🌨 و بقيّه با آب چاه مشروب شده، بايد زكات آن را نيمى به حساب یک و نيمى به حساب یک بدهد. 📗 : ۱. اجوبه الاستفتائات س 1880 ۲. توضیح المسائل سیستانی م 1897 ۳. توضیح المسائل مکارم احکام زکات @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 چهار نكته درباره حيوانات ‏🐒🐿 1️⃣👈 و گوشت حيوانات حرام گوشت حرام ⛔️ است. 2️⃣👈 و حيوانات حرام گوشتى كه خون دارند است. 3️⃣👈 تا حيوانات حرام گوشت هستند بدنشان پاك است‏ به جز سگ و خوك كه نجس العين می باشند ولى با نجس مى ‏شود. 4️⃣👈 در نماز 🤲 نبايد اجزاى 🐗حيوانات حرام گوشت🐈 بر بدن و لباس 👕 نمازگزار باشد. 📗 : ۱.توضيح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۵ ۲.توضيح المسائل مراجع، ج ۲ ص ۵۰۱ ۳.همان ج ۱ ص ۴۸۲ م ۸۲۴ @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 ✋هفت نکته درباره فدیه 1️⃣👈فدیه در لغت به معنی جبران و در اصطلاح به معنی کفاره ارزان قیمتی است ( 750 گرم گندم، برنج و هر آن چراکه طعام محسوب شود. ) 2️⃣👈از نگاه تخصصی بین فدیه و کفاره اختلاف است. کفاره عقوبت ارتکاب محرمات است ولی فدیه جنبه ای جبرانی دارد. کفاره می تواند مالی و یا غیر مالی باشد اما فدیه لزوماً غیر نقدی و طعام است . ✍️ در مورد میزان آن )که البته عرفی است( ممکن است بین » یک مد طعام « مقدار دقیق فدیه آیات عظام اختلاف وجود داشته باشد. بیشتر دفاتر 750 گرم گندم، برنج و ... را ملا ک قرار می دهند البته در مورد گوشت و ماکارونی اختلاف نظر وجود دارد . 3️⃣👈شامل کسانی هستند که باید در طول این 11 ماه بین ماه مبارک قبل تا رمضان سال بعد، روزه های نگرفته سال قبل را قضا میکردند ولی قضا نکرده و تأخیر انداختند و در این صورت باید قضای روزه خود را بپردازند که این افراد دودسته اند: 📌دسته اول علاوه بر فدیه باید قضا روزه را هم بگیرند 📌 و دسته دو م قضای روزه ندارند؛ 4️⃣👈اما دسته اول چند گروه اند : 1 . فردی که چند روز در ماه مبارک رمضان مریض بوده و در بین سال )تا قبل از رمضان( خوب شده و چون سالم شده باید قضا میکرده ولی قضا نکرده و تنبلی کرده. 2 . گروه دوم مسافری است که سال گذشته چند روز از ماه مبارک رمضان را در مسافرت بوده و روزه نگرفته باید قضا میکرده و قضا نکرده. 3 . گروه سوم بانوانی هستند که چند روز از روزه سال گذشته خود را به دلیل عادت ماهیانه، نگرفتند و باید قضا میکردند ولی قضا نکردند و همینطور بانوان شیرده و بانوان بارداری که در طول این یازده ماه میتوانستند قضا کنند ولی قضا نکردند. در این صورت این خانمهای باردار و یا شیرده دو فدیه بر عهده آنهاست. یک فدیه مربوط به روزه نگرفتن و یک فدیه مربوط به تأخیر. 5️⃣👈حال سوال ا ینجا برا ی خانمها ی باردار ی ا شیرده، حکم فدیه و قضا ی سال های قبل ) ایام وضع حمل و ایام شیردهی سال اول از دو سال شیر دهی( در فرض اینکه در تمام مدت سال امکان روزه گرفتن نباشد ، چگونه است؟ 👈در پاسخ برخی از علماء تفض یل قائل شده اند بین خوف ضرر بر ای خود خانم شیرده و یا ضرر برا ی جنین یا نوزاد. در این فرض که خوف ضرر بر ای نوزاد باشد روزه ها ی این ا یا م )مثلاً دو سال( علاوه بر فد یه ، قضا هم دارد؛ اما در فرض ضرر بر ا ی آن خانم، حکم مریض سال را میابد. برخلاف برخی از مراجع تقلید )مثل سیستانی( که چنین تفضیلی را قائل نبوده و قضای تمام روزه ها را لازم می دانند. )آراء در این زمینه به شدت اختلافی است ( 6️⃣👈دسته دو م: 1 . کسانی که مریض سال هستند و سال گذشته مریض بوده و الان هم بیماریاش ادامه پیداکرده بنابراین نه روزه دارد و نه قضای روز و فقط تکلیفش پرداختن هدیه 750 گرم است. 💠نکته پایانی اینکه در فدیه دقت شود که باید یک مد طعام به فقیر داده شود و نه پول آن. اگر هم زمانی پولی داده میشود الزاماً این پول صرف طعام برای فقیر شود و نه غیر آن. مثلاً میتوان اگر فقیر، شخص مطمئنی هست وی را برای صرف مبلغی پول برای تهیه طعام برای خودش وکیل گرفت. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 ✋هفت نکته درباره سن تکلیف و بلو غ 1️⃣👈یکی از مسائلی که در مورد فرزندان و افرادی که در آستانه سن بلوغ هستند مطرح است چه در رابطه با نماز و روزه که باید والدین به آن توجه داشته باشند مسئله سن تکلیف و بلوغ فرزندان است. 👩‍🎨زمان مکلف شدن دختران معمولاً بلوغ سنی هست یعنی 9 سال تمام قمری که مطابق هست: با 8 سال و 8 ماه حدود 18 روز 5 🌱البته در بعضی از شناسنامه ها سال قمری هم قید شده است در غیر این صورت 8 سال و 8 ماه و حدود ۱8 روز از تولد دختر که بگذرد مطابق نه سال قمری است بنابراین واجب است که نمازش را و روزهاش را همگی انجام دهد. 2️⃣👈🌴پسران دو نوع بلوغ دارند یکی بلوغ جنسی و دیگری بلوغ سنی برخی از پسران در سن 13 سالگی و 14 سالگی بالغ میشوند به این معنا که ممکن است برخی از نشانه های بلوغ جنسی در آنها ظاهر شود مثلاً محتلم شده و غسل جنابت بر آنها واجب شود و یا روییدن موی خشن زیر شکم . از همان لحظه آنها مکلف اند که این بلوغ، بلوغ جنسی است هرچند ممکن است به 15 سال تمام نرسیده باشند. 3️⃣👈معمولاً در پسران آخرین نشانه بلوغ )که معمولاً سایر نشانه ها قبل از ظهور و بروز میکنند(، بلوغ سنی است یعنی اگر دیگر نشانه های دیگری وجود نداشت آنگاه 15 سال قمری تمام اگر بگذرد، فرد مکلف است. 4️⃣👈 15 سال قمری مطابق است با 14 سال و 6 ماه و تقریباً 15 روز در این صورت نماز و روزه در این سن لازم خواهد بود. گاهی فردی سؤال میکند: که من نمیدانستم و جاهل به مسئله بودم و در سن 13 سالگی و یا 14 سالگی به سن بلوغ رسیده بودم فکر میکردم که حتماً باید 15 سالم تمام شود و روزههایم را نگرفتم و یا کامل نگرفته ام در این صورت چنین افرادی اولاً باید روزهها را قضا کند ولی در این صورت کفاره ندارد. 🌿والدین انشاءالله توجه کنند فرزندان را قبل از رسیدن به سن تکلیف را تشویق کنند و به نماز و روزه عادت کرده بر این امر پایدار باشند. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم ✋پنج نکته درباره مسافرت و مسئله و 🙌سلام همراهان گرامی 1️⃣👈رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: أَیُّهَا النَّاسُ‏ إِنَّهُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیْکُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ... هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ ... . 📌 اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده‌اید. (وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 313) 📌الحمد الله برای همه ما توفیقی حاصل شده که باز هم ماه میهمانی خداوند متعال را درک کرده ایم؛ یکی از مسائل پر سوال در ماه مبارک مسافرت و حکم نماز و روزه است لذا چند نکته درباره احکام نماز و روزه شخص مسافر که مورد نیاز است تقدیم می شود: 2️⃣👈 کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند. (1) 3️⃣👈اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شرعی شکسته بخواند. (2) 4️⃣👈گاهی اوقات هست که برخی افراد به صورت ضروری مثلا یک کار اداری و یا شخصی قبل از ظهر در شهر دیگری دارند و می خواهند طوری رفت و آمد کنند که روزه شان به نخورد باید به چه کیفیتی عمل نمایند؟ پاسخ این است که اگر مثلا ساعت 8 صبح از وطن خارج شد و قبل از اینکه ظهر شود، باز به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و صحیح است. (3) 5️⃣👈البته در این روزها که متاسفانه باز آمار مبتلایان و ها با این بیماری بیشتر شده است لازم است که بیشتر از گذشته نسبت به دستورالعملهای بهداشتی اعم از ترک سفرهای غیر ضروری، رعایت فاصله و همچنین ماسک اهتمام بورزیم که خداوند انشالله به حق این ماه عزیزش هر چه زودتر ما را از این ابتلا خارج کند. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1714) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1721) (3) (رساله مراجع تقلید، م 1722) •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
با سلام 🔰 _روزه 😊یازده دسته فعلا نمخاد روزه بگیرن https://eitaa.com/fatemi5/2686 🔰شرح روز https://eitaa.com/fatemi5/2682 🔰 تفسیر روز هفتم سوره ابراهیم(آیه ۱۰و۱۱)👇 https://eitaa.com/fatemi52/209
🔹مسأله 532ـ بر هر مکلّفى واجب است قرائت نماز خود را یاد بگیرد; یعنى حمد و سوره و سایر ذکرهاى نماز را به طور صحیح بخواند; 👈 ولى اگر به علّت بیسوادى، یا علل دیگر، بعد از تلاش لازم نتوانست قرائت را به طور کامل بخواند، همان مقدار که مى تواند کافى است، و اگر مى تواند یاد بگیرد، امّا کوتاهى کند، نموده است، ولى اگر وقت تنگ باشد، و فرصت براى یاد گرفتن نباشد، باید به همان مقدار که توانایى دارد نمازها و از جمله نماز طواف را بخواند، و نایب گرفتن لازم نیست. 🔹مسأله 533ـ اگر کسى نمى داند که قرائت نمازش درست نیست، و در نادانى خود باشد، نمازش صحیح است، و اعاده ندارد; 👈امّا اگر مقصّر بوده، لازم است پس از درست کردن قرائت، نمازش را اعاده کند; وگرنه معصیت کرده است. 🔹مسأله 534ـ همه نمازها را باید با قرائت صحیح انجام داد. زائران خانه خدا باید از فرصت استفاده کنند، و به هنگام اراده این سفر بزرگ روحانى، قرائت نماز خود را براى اهل علم بخوانند، و اگر ایرادى دارد برطرف نمایند، تا اعمال آنها از هر نظر خالى از اشکال باشد. 🔹مسأله 535ـ براى صحیح بودن قرائت، دقّتهاى علماى تجوید شرط نیست; همین اندازه که در عرف عرب بگویند کلمات را صحیح ادا مى کند کافى است. 🔹سؤال 536ـ شخصى که نمازش غلطهاى فراوانى دارد، و به احرام عمره مفرده محرم شده، و وارد مکّه مى شود، و (مثلا) هفت روز در مکّه توقّف مى کند. آیا واجب است تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح نماید، سپس شروع به طواف و نماز کند، یا وظیفه دیگرى دارد؟ 👈جواب: لازم است صبر کند، و نمازش را به مقدارى که مى تواند اصلاح کند. سؤال 537ـ هرگاه شخصى مطمئن بوده که قرائت و اذکار نمازش را به طور صحیح انجام مى داده، و نماز طواف را بر همان اساس خوانده است، اکنون معلوم شده که اشتباهاتى در قرائت نماز دارد. چه باید بکند؟ جواب: اگر احتمال غلط بودن آن را نمى داده، نمازش صحیح بوده است، ولى براى نمازهاى روزانه آینده اشتباهاتش را اصلاح کن
وجود جماعت
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
🔺سؤال اگر کسی بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را احتیاطاً بخواند ولی امام جمعه آن را نخواند، آیا می‌توان نماز عصر را به آن امام جمعه اقتدا کرد؟ در صورتی که اقتدا کرده باشد، باید آن نمازهایش را قضا کند؟ ✅پاسخ کسی که نماز جمعه را خوانده لزومی ندارد نماز ظهر را بخواند، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط، اشکال ندارد. در هر حال کسی که نماز ظهر را هم خوانده است، اگر در نماز عصر به امامی اقتدا کند که نماز ظهر را نخوانده، نمازش بر اساس نظر برخی فقها صحیح است، ولی برخی دیگر[1] معتقدند احتیاط آن است که به امامی که نماز ظهر را نخوانده اقتدا نکند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسى اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. اگر امام نماز ظهر را نخوانده باشد اقتداء به او رجاء اشکال ندارد ولی احتیاط آن است که بعداً نماز عصر را خودش هم به نحو فرادی بخواند. 2. چنانچه جاهل به مسئله بوده و در نمازش رکوع و یا سجود را به جهت تبعیت از امام زیاد نکرده باشد اعاده نماز لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکال ندارد و نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد هر چند احوط آن است که ظهرین را مجدداً اعاده کند. [1]. آیات عظام خامنه‌ای صافی گلپایگانی، نوری همدانی. [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) منبع: اسلام کوئست ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
☑️سئوال در چه صورتی بعد از ، نماز ظهر هم باید خوانده شود؟ ✅پاسخ در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، در روزهای جمعه، انسان می‌تواند به‌جاى ظهر نماز جمعه بخواند، ولى احتیاط مستحبّ[1] آن است که اگر نماز جمعه را خواند نماز ظهر را نیز بخواند و این احتیاط خیلى مطلوب است.[2] ------------------------- [1]. آیات عظام گلپایگانی و صافی: (احتیاط واجب)؛ بنابراین، مقلدین ایشان باید نماز ظهر را پس از نماز جمعه بخوانند و برای اقتدای نماز عصر، باید یقین کنند، امام جمعه نیز نماز ظهر را (علاوه بر نماز جمعه) اقامه کرده است. [2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 406، م 733 ، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. ______________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei