eitaa logo
احکام روز
471 دنبال‌کننده
1هزار عکس
55 ویدیو
13 فایل
جدیدترین احکام شرعی روز، استفتائات و ...ارتباط با ادمین کانال جهت پرسیدن سوالات شرعی , تماس و پیامک با شماره: 09220484452 @hoseinali54
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 حدیث🏴 امام سجاد علیه‌السلام: ▪️عمتی زینَب ما تَرکت تَهجدَها طولَ دَهرها حتّی لیلة حادی عشر من المُحَّرم. ▪️عمه جانم زینب در طول زندگی‌اش نماز شبش را ترک نکرد، حتی شب یازدهم مُحرّم. 📚وفیات الائمه، ص۴۴۱.
. . 📌 ۱) ؛ دختر باید بالغ شده باشد. ۲) نبودن ؛ زن نباید اگر غیر است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد. ۳) خون روز نباشد و از بیشتر نباشد. ۴) خون آمدن باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود. 🔻آقای استمرار را لازم نمی داند، 🔻، و هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند. ۵) خون از بدن او خارج شود. 🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن . ✳️ توضیحات : 👇👇 در مورد زمان پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است. 🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد. 📚 منبع :https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
هدایت شده از احکام روز
. . 📌حکم خونهایی که خانم ها بعد از می بینند. ✳️ سوال : اگر خانمی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟ 🔹1) نظر آیات عظام (ره)، ، ، ، ، ،، است. 🔹 نظر مقام معظم ، و آیات عظام ، ، ، ، چه چه از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است. 🔹نظر آیات عظام ، که زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حکم حیض را ندارد، 🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند. 🔹 به نظر آیت الله بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات. 🔹 نظر همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند. 📚منبع : https://b2n.ir/51571 سیستانی https://b2n.ir/24812 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ قابل توجه عزیزانی که به دنبال پاسخ احکام شرعی خود هستند کانال احکام روز راهی آسان برای رسیدن شما به جواب مسائل شرعی می باشد و هر روز مسائل مبتلا به و مناسبت با ایام را برای شما بارگذاری خواهیم کرد. ✳️ ضمنا سوالات شما در اسرع وقت از منابع معتبر شناخته شده در صفحه شخصی شما پاسخ داده میشود انشاءالله. 🍃کانال احکام روز در پیام رسان های ایرانی، فعلا ( ایتا، سروش، )و تلگرام وجود دارد و همه مطالب در این پیام رسان ها همزمان بروز رسانی خواهد شد. 🔻میتوانید از پیام رسان مورد علاقه خود ما را دنبال کنید. 🔹فقط کافی است روی منابع کلیک کرده تا به صفحه ای که فتوای مرجع را از آن گرفته ایم ببینید. ❤️ @ahkamerouz احکام روز
هدایت شده از احکام روز
. . 📌 حکم زودتر گفتن و سلام قبل از امام. 🔹آیت الله : در صحّت شرط است كه نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید. 🔻اگر مأموم پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت است. 🔹مقام معظم : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است. 🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى‏گويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد. 🔹امام (ره) : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط‏‎ ‎‏واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.‏ ‏‏🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم دهد نمازش صحیح است.‏ ‏‏واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را‏‎ ‎‏پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت‏‎ ‎‏می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید 📚منابع : امام : https://b2n.ir/31949 سیستانی https://b2n.ir/30632 رهبری https://b2n.ir/60313 @ahkamerouz احکام روز
هدایت شده از احکام روز
. 📌 شرائط امام جماعت 🔹 آیت الله ؛ یازده شرط برای ذکر کرده اند. ۱) بالغ باشد. ۲) عاقل باشد. ۳) حلال زاده باشد. ۴) شیعه دوازده امامی باشد. ۵) عادل باشد. ۶) قرائتش صحیح باشد. ۷) ماموم اگر مرد است امام هم مرد باشد. ۸) بنابر احتیاط واجب حد شرعی به او نخورده باشد. ۹) ماموم اگر ایستاده نماز می خواند امام هم ایستاده بخواند. ۱۰) قبله امام و ماموم یکی باشد. ۱۱) نماز امام در نزد صحیح باشد، یعنی اعمال امام نزد ماموم اگر مجتهد است صحیح باشد یا نزد مرجع ماموم اگر خود ماموم مجتهد نیست صحیح باشد. 🔻 به امام جماعت غیر عادل و نیز کسی که معلوم نیست عادل است یا نه، صحیح نیست و عدالت این است كه فرد واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک كند و نشانه آن در گفتار و رفتار و اعمال است به شرط آنکه انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد. 🔹 آیت ؛ امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 🔻«عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند. 📚 منابع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/55146 سیستانی https://b2n.ir/30632 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 راه تشخیص 🔹 نظر امام (ره)، مقام معظم ، آیت الله ،بعد از اینکه بار اول خون خارج شد روزهای بعد بنابر احتیاط واجب همینکه خون داخل رحم پیدا شود حیض صورت گرفته گرچه خارج نشود. 🔹آیات عظام ، ، ، ، ، ، ، بعد از خروج بار اول خون، روزهای بعد زمانی که خون از رحم خارج شود محقق می شود وخون داخل رحم کافی نیست. 🔹آیات عظام ، ، در روزهای بعد از خروج خون در مرتبه اول ، همین اندازه که خون داخل رحم یا پائین تر از رحم پیدا شود گرچه خارج نشود حیض محقق شده. 🔻نکته : طبق نظر برای ابتدای حیض خارج کردن خون هم کافی است تا حیض محقق شود حتما لازم نیست خود خون بیرون بیاید. 🔻فرق نظر گروه اول مراجع و گروه سوم این است که یکی فتواست دیگری احتیاط واجب. 🔹منبع ؛https://b2n.ir/79960 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
هدایت شده از احکام روز
. 📌خواندن نماز ظهر در اول وقت روز جمعه در فتوای آیت الله . 🔹 پرسش : خواندن اوّل وقت در چه حکمي دارد؟ 🍃 پاسخ :هر چند خواندن نمازظهر در اوّل وقت باطل نيست؛ ولي شايسته است به دليل احترام ، نمازظهر را از اوّل وقت تأخير انداخت؛ مخصوصاً اگر نماز جماعت و در باشد. البته چنانچه اقامه جماعت سبب نمازجمعه شود، جماعت اشکال دارد. 🔹 اگر در روز جمعه نماز ظهر و عصر بخوانیم می توانیم نماز جمعه را نیز بخوانیم؟ 🍃 پاسخ : به (یعنی به امید رسیدن به ثواب) مانعی ندارد. 🔹 سوال : با توجّه به اینکه براى ما حضور در نماز جمعه امکان ندارد، آیا مى توانیم نماز ظهر جمعه را اوّل وقت بجا آوریم، یا باید تا پایان وقت نماز جمعه صبر کنیم؟ 🍃 پاسخ :شما مى توانید نماز ظهر را در اوّل وقت بجا آورید. 📚منبع :https://b2n.ir/207966 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
هدایت شده از احکام روز
. . 📌 🔹سوال ؛ ما چند نوع وطن داریم ؟ که انسان در آنجا نمازش تمام و روزه اش صحیح است ؟ 🔹 پاسخ ؛ شش نوع وطن داریم. 1) ؛ جائیکه انسان در آنجا متولد می شود و وطن والدین اوست و او در آنجا مدتی زندگی و رشد و نمو کند حداقل به مدت یکی دو سال. 2) ؛ جائی است که انسان برای وطن دوم انتخاب می کند به شرط آنکه قصد همیشگی زندگی کردن در آنجا را داشته باشد یا مدت طولانی (سی یا چهل سال ) قصد زندگی در آنجا را داشته باشد 🔻انسان می تواند دو وطن اتخاذی داشته باشد به شرط آنکه سالی نود روز در هر کدام زندگی داشته باشد. 3) ؛ جائی است که انسان به مدت یکسال کامل آنجا زندگی کند و آنجا وطن او نیست بلکه حکم وطن را برای او دارد و نماز او در آنجا تمام و روزه اش صحیح است البته بعد از مستقر شدن او در آنجا، مثل دانشجویان و معلمین البته اینها 9 ماه هستند باید یکسال کامل باشند. یا قصد زندگی برای هفت یا هشت سال را داشته باشد مثل طلابی که برای تحصیل علم به مدت نامعلوم به شهر مقدس قم می آیند. 4) ؛ جائی است که انسان مدت طولانی بدون قصد همیشه ماندن زندگی کند که قهرا به او مقیم بگویند.مثلا چهل سال. 5_) ؛ جائی است که انسان در آنجا ملک و املاک بخرد و مدت مثلا شش ماهی زندگی کند بعد از آنجا برود ولی خانه و املاکش باقی باشند. (مقام معظم این مورد را قبول ندارند) 📚 منبع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/32670 رهبری https://b2n.ir/06120 ❤️ @ahkamerouz احکام روز