📌 آداب #معاشرت مولا #علی(ع) با مردم...
🌞روزی امیرالمؤمنین علی(ع) در #کوفه به پیرمردی سالمند و نابینا برخورد کرد که دست دراز کرده بود تا مردم به او #کمک کنند.
آن حضرت وجود چنین منظری را ناپسند شمرد و با تعجب پرسید این چیست؟!
مردم گفتند:
این #مسیحی است. یعنی با اینکه پیر و نابینا شده و توان کارگری و تأمین مخارجش را ندارد؛ اما چون #مسلمان نیست، لذا کسی متکفلش نشده و مجبور است تکدّی کند.
علی(ع) #نهیبی به اطرافیان زده و فرمودند:
تا #نیرو داشت و میتوانست کار کند، جوانی و توانش را به کار گرفتید و حال که #سالمند و از کار افتاده شده، رهایش کردهاید و آبرومندانه مخارجش را تأمین نمیکنید!!
سپس فرمود:
از #بیت_المال برایش "ماهیانه"💰💰 مقرر کنید.
📚 طوسی، تهذيب الأحکام، ج٦، ص٢٩٣، ح١٨.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 چرا #شیعه امیرمؤمنان علی(ع) هستیم؟
🌞روزی #معاویه به #عبدالله_بن_عباس رسید و از وی پرسید، به چه دلیل از #علی(ع) حمایت می کنی؟ مگر علی(ع) چه ویژگی هایی دارد؟
📍ابن عباس در جواب معاویه گفت:
خدا از ابوالحسن علی بن ابی طالب(ع) خشنود باشد؛ زیرا وی:
1⃣ نشانه هدایت،
2⃣ نمونه پرهیزکاری،
3⃣ چشمه عقل،
4⃣ دریای کرم،
5⃣ کوه درایت،
6⃣ مایه عظمت بود،
7⃣ مردم را به راه هدایت می خواند،
8⃣ به دستاویز محکم خدا چنگ زده بود،
9⃣ از همه مومنان و پرهیزکاران نکوتر بود،
🔟 در فضیلت از همگان پیشی گرفته بود و...
🌱و #همسر بهترین زنان( #فاطمه س) بود.
حالا می توان کسی را با او سنجید؟ هرکس به وی عیبی نسبت دهد، تا روز قیامت لعنت خدا و بندگان بر او باد.
📚مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۵۱-۵۳
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #شبهه:
در منابع حدیثی آمده است که امام #حسین(ع) فرمودند:
ما از تبار #قریش هستیم, هواخواهان ما #عرب و دشمنان ما #ایرانیان هستند.
روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به #مدینه آورد، زنانشان را به #کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت.
📚«سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار.
#پاسخ_شبهه
اولا: این روایت به نام امام #صادق(ع) ثبت شده است نه امام حسین(ع)؛ #ابوعبدالله کنیه مشترک این دو بزرگوار است. به علاوه وقتی در سفینه البحار آمده یعنی اصلش در بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 64 - ص 176 هست.
ثانیا: این روایت از معانی الاخبار شیخ #صدوق نقل شده و سند آن #ضعیف است؛ زیرا عثمان بن جبله در سند آن مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد:
بيان: " #وشيعتنا_العرب " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب.
منظور این روایت آن است که اگر فرضا #عرب_ممدوح باشد و عجم مذموم، #شیعه_ما_عرب است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد.
یعنی این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام #جدل با عرب هایی است که دیگران را خوار
می شمارند؛ اگر چه #شیعه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است:
از نظر ما شما که عرب هستید، اما #دشمن ما اصلا #عرب نیستید و عجم هستید، اما #شیعیان ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند.
ثالثا:
باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار آمده در ادامه حدیث، از حدیث نیست و از #شیخ_عباس_قمی است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه #خلفا به ایرانیان چگونه بوده است.
بعد می نویسد:
#عمر گفته که ایرانیان را باید کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی #دومی که همان #عمر است.
مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد:
سوء رای دومی(عمر) درباره ایرانیان:
ابن شهرآشوب در #مناقب نقل کرده که وقتی اسیران ایرانی را به #مدینه آوردند و تصمیم گرفتند که #زنان را بفروشند و مردان را به #غلامی درآورند که ناتوانان را در طواف کعبه بر پشت خود حمل کنند،
اميرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
#پیامبر(ص) فرموده است، بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها #ایرانیان هستند که #حکیم و #کریم هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم ...
رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه و ﯾﮑﯽ از آﻧﻬﺎ رواﯾﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ.
اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ #ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽآورد، و ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».
نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) ﮐﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد:
«ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 حدود #فدک #ولایت اهل بیت....
امام #کاظم(ع) با خود #هارون عباسی، نیز شجاعانه برخورد می کرد. روزی هارون به امام کاظم(ع) گفت: «حدود فدک را مشخص کن تا آن را به شما برگردانم». امام(ع) فرمود:
«اگر حدود آن را بگویم آن را پس نخواهی داد». هارون اصرار کرد که امام کاظم(ع) حدود فدک را مشخص کند. امام کاظم(ع) حدود #امپراتوری_اسلامی یعنی از #سمرقند تا #آفریقا و از #ارمنستان تا #یمن را حدود فدک معرفی کرد. هارون خشمگین شد و گفت:
«آن وقت چیزی برای ما نمی ماند. امام(ع) که هارون را غاصب خلافت و غصب فدک را به معنی غصب خلافت می دانست، فرمود:
«می دانستم که تو آن را بازپس نخواهی داد»
📚تاریخ تحلیلی اسلام، ص۱۶۹،
📚زندگانی تحلیلی پیشوایان ما، ص۲۱۱.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 تحلیلی از زندگانی امام #کاظم(ع)...
📍عصر سازماندهی فعالیت های سیاسی #تشیع
🌻 امام #کاظم(ع) از سال ۱۴۸ تا سال ۱۸۳ ه. ق #امامت امت را برعهده داشتند. اگر زندگی امام کاظم(ع) را بررسی کنیم می بینیم که ایشان به سمت تثبیت #استقلال_سیاسی و اداری شیعه حرکت کردند و می خواستند به #شیعه امامیه در قالب یک سازمان اقلیت در درون اکثریت جامعه اهل سنت رسمیت بخشند.
1⃣ یکی از مهمترین اقدامات ایشان سازماندهی به سازمان وکالت بود تا از طریق آن جامعه شیعه را مدیریت و دولتی کوچک تشکیل دهد. این ظریفت را امام در رفتار سیاسی بنیان گذاری کرد تا شیعه محتاج #حکومت_جور نباشد.
2⃣ از این رو ما شاهد تلاش های امام کاظم(ع) هستیم. به گونه ای که از برخی فعالیت های امام(ع) بوی فعالیت سیاسی استشمام می شود و تلقی شیعیان و حکومت این است که امام کاظم(ع) به سمت تشکیل #حکومت_اسلامی حرکت می کند و به طور علنی از عدم #مشروعیت حکومت عباسیان سخن می گویند. چنانکه #هارون عباسی به رفتار سیاسی امام و فعالیت های #سازمان_وکالت اعتراض داشت و خطاب به ایشان می گفت:
در یک حکومت دو خلیفه از مردم خراج( #وجوهات) نمی گیرند. و به گفته #ذهبی از علمای اهل سنت:
امام کاظم(ع) سزاوارتر به خلافت بود نسبت به هارون.
3⃣ به خاطر همین تلاش های سیاسی، امام مدتی در بصره و مدتی در #بغداد #زندانی می شود که چهار سال به طول می انجامد و در زندان به #شهادت رسید.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #مبعث پیامبر اکرم(ص) مبارک باد.
📍#نشانه_های #مسلمانی
🌻 #پيامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین #علی(ع) فرمودند:
يا علي! چهار چيز است که در وجود هر کسی باشد، اسلامش کامل است:
1⃣ #راستي،
2⃣ #سپاسگزاري،
3⃣ #حيا،
4⃣ #اخلاق_نيکو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۹
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 قدمت #تشیع در #اصفهان....
📍سندی قدیمی درباره تشیع در اصفهان...
محمد بن عبدالله بن #هیثم گوید:
در سال 323 نزد #ابن_عقده متوفی سال ۳۳۳(ابوالعباس کوفی) آمدم و از او خواستم، آنچه از مجلس #حدیث از من فوت شده را بر من بازگوید. او امتناع کرد و من اصرار کردم. پرسید:
از کدام شهر هستی؟ گفتم: از #اصفهان. گفت:
چرا شما اصفهانی ها #دشمنی با #اهل_بیت(ع) را در درون خود دارید؟ گفتم:
ای شیخ، چنین مگوی! اکنون در اصفهان، مردان #فقیه، متقی، فاضل و #متشیع هستند. ابن عقده گفت:
شیعه #معاویه؟! گفتم:
نه والله، شیعه علی بن ابی طالب(ع). هیچ کس در میان آنان نیست جز آن که #علی(ع) برای او از چشم و اهل و فرزندش عزیزتر است. آن وقت، ابن عقده، آنچه را از مجلس درس از من فوت شده بود، برایم باز گفت. بعد به من گفت:
آیا از سلیمان بن احمد #طبرانی(م۳۶۰ق) حدیث شنیده ای؟ گفتم: او را نمی شناسم. گفت:
سبحان الله! ابوالقاسم طبرانی در شهر شما است و از او حدیث نشنیده ای و اینجا به کوفه آمده ای من را اذیت کنی! من برای ابوالقاسم طبرانی مانند نمی شناسم. من از او حدیث شنیده ام، او هم از من. و هر دو از مشایخ مشترکی حدیث شنیده ایم.
📚طبرانی، المعجم الکبیر، ج ۲۵، ص۳۴۷.
👇 👇
🌻 @ahlolbit