📌گواهی شاهدان غدیر
به گزارش «سعيد بن وهب» امیرمومنان #علي(ع) در ميدان #كوفه فرمود:
[شما را] به خدا سوگند، چه كسي در #غديرخم از رسول خدا شنيد كه فرمود:
خداوند ولي من و من ولي مؤمنان هستم و هر شخصي كه من ولي او هستم، علي #ولي اوست، خداوندا دوستدار او را دوست و دشمنش را دشمن بدار و ياري دهنده وي را ياري نما.
سعيد مي گويد:
شش نفر از كنار من برخاستند و شهادت دادند، «زيد بن يثيع» نيز مي گويد شش نفر نيز نزد من بلند شده وشهادت دادند.
📚نسائي، خصائص امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ص 117.
📚ابن كثير دمشقي پس از نقل اين گزارش از نسائي با تعبير «وهذا اسناد جيد»، بر اعتبار آن تاكيد مي ورزد.
📚ابن كثير، البداية والنهاية، ج5، ص 210.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #غدیر هویت شیعه
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد:
«نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه #ابوحنيفه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از #على بن ابی طالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى #غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت:
من به ياران خود گفته ام:
نزد اينان( #شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #غدیر، یوم الله اکبر است.
امام #صادق(ع):
اِنَّ اِبْلیسَ عَدُوُّاللّه ِ رَنَّ اَرْبَعَ رَنّاتٍ:
یَوْمَ لُعِنَ، وَ یَوْمَ اُهْبِطَ اِلَى الاَْرْضِ، وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِىُّ صلی الله علیه و آله وَ یَوْمَ الْغَدیرِ.
امام #صادق(ع) فرمود:
#شیطان دشمن خدا، چهار بار ناله کرد: روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید #غدیر.
📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰.
👇👇
🌻 @ahlebait110
در روز غدیر مشهد الرضا نائب الزیاره همه اعضای کانال هستم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #منشور_اخلاقي
فرازي از پيامها و سفارشات امام موسي #كاظم(علیه السلام) خطاب به هشام بن حکم:
اى #هشام؛
آنكس كه زبانش #راستگو است، عملش پاك و نيكوست و آنكس كه نيتش پاك باشد، روزيش افزون شود و آنكس كه با برادران و خانواده اش بهخوبى برخورد كند، عمرش طولانى گردد.
اى هشام؛
هركس كه از تعرض به آبروى مردم خوددارى كند، خداوند نيز در روز #قيامت از كيفر گناه او درگذرد؛ و هركس كه خشم خود را از مردم باز دارد، خدا نيز بهروز رستاخيز، #خشم خود را از او باز دارد.
اى هشام؛
بهترين وسيله $تقرب بنده به خدا، پساز شناخت او، #نماز است و #احسان به پدر و مادر؛ و اجتناب از صفت #حسادت و خودبينى و فخرفروشى.
اى هشام؛
در پى اصلاح روزگارى باش كه در پيش دارى، پس نظر كن كه آنچه روزى خواهد بود، و پاسخى برايش مهيا كن؛ زيرا كه بی شك تو بازداشت شوى و مؤاخذه گردى، و از روزگاران گذشته و مردمانش پند گير، كه بهراستى روزگار خود طولانى است و [اما براى شخص] محدود و كوتاه.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۳۶۱
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زندگی با #برکت
قال علیُ بنُ موسی الرضا(علیهالسلام):
"أحْسَنُ الناسِ معاشاً مَن حَسُنَ معاشُ غَیرِهِ فی مَعاشِه."
امام #رضا علیه السلام فرمود:
#بهترین_زندگی و معاش را كسی دارد كه در پرتو معاش او #معاش دیگران نیز به خوبی تأمین شود.
یعنی خیر او به دیگران برسد.
📚ابن شعبه حرانی، تُحَفُالعُقول، ص٤٧١
📌سیر مطالعات تاریخ اسلام، سیره اهل بیت علیهم السلام و تاریخ معاصر ایران
◀️سیره رسول خدا:
رسول جعفریان
◀️حیات فکری و سیاسی امامان شیعه:
رسول جعفریان
◀️جهان در آستانه بعثت:
محمدرضا جباری
◀️تصویر عصر جاهلی در قرآن:
انسیه خزعلی
◀️تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها:
محمد جواد یاوری سرتختی
◀️تاریخ اسالم: دوره خلفاء- از سقیفه تا کربلا:
مهدی پیشوایی
◀️منابع تاریخ اسلام:
رسول جعفریان
◀️تاریخ تحلیلی اسلام:
جواد سلیمانی
◀️عدالت در گرداب:
جواد سلیمانی
◀️ریزش خواص:
جواد سلیمانی
◀️نظام آموزشی شیعیان امامیه:
محمد جواد یاوری سرتختی
◀️بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا:
محمدرضا هدایت پناه
◀️مناسبات انصار و مهاجرین:
حسین حسینیان مقدم
◀️سازمان وکالت:
محمدرضا جباری
◀️مقتل جامع سیدالشهدا:
موسسه امام خمینی زیر نظر استاد مهدی پیشوایی
◀️سیره فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی اهل بیت علیهم السلام:
علی اکبر ذاکری
◀️جمال کعبه:
حسین دانش کیا
◀️تاریخ تشیع:
محمد جواد یاوری سرتختی
◀️منتخــب الاثــر فــی الامــام الثانــی عشــر:
لطــف الله صافــی گلپایگانی
◀️تاریخ تحلیلی نشانه های ظهور:
مصطفی صادقی
◀️تاریخ معاصر ایران:
جلال الدین مدنی
◀️تاریخ معاصر ایران:
موسی نجفی و موسی حقانی
◀️تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا طلوع دولت صفوی:
رسول جعفریان
◀️آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی:
رضا برنجکار
◀️تاریخ فرهنگ و تمدن اسالمی:
محمد رضا کاشفی
◀️چالش سیاست دینی و نظم سلطانی:
نجف لک زایی
◀️منطق فهم حدیث:
سیدکاظم طباطبایی
تهیه و تنظیم:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌پاسخ به یک شبهه
اخیرا موضوعی تکراری در فضای مجازی توسط یک #وهابی مطرح گرده است که چون کسی از #انصار و #مهاجران به #خلافت_ابوبکر #معترض نبوده است، پس مورد رضایت همگان و رسول الله(ص) بوده و #خلافت او مقبول انصار و مهاجران است و مشروعیت دارد.
پاسخ:
◀️اولین #معترضان به خلافت ابوبکر، حضرت #زهرا(س) و امیرمؤمنان #علی(ع) بودند که دنبال بازپسگیری حق الهی خود بودند.
◀️ابوبکر، در آخر عمر اعتراف کرد که ای کاش درباره #جانشینی رسول الله(ص)، از ایشان سؤال کرده بودم که چه کسی حق خلافت دارد؟ یعنی وی حتی یقین در خلافت خود نداشت.
فَوَدِدْتُ أَنِّي سَأَلْتُهُ: فِيمَنْ هَذَا الْأَمْرُ، فَلَا يُنَازَعُهُ أَهْلُهُ؟ وَوَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُهُ: هَلْ لِلْأَنْصَارِ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ نَصِيبٍ؟ یا: هَل لِلأَنصَارِ فِيهِ مِن شَيءٍ؟
ابوبکر، در آخر عمر به ظاهر از #هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) اظهار #پشیمانی کرده و در این باره گفته است:
«من بر چیزی افسوس نمیخورم، مگر بر آنچه انجام دادم؛ ای کاش خانه فاطمه(س) را با #زور نگشوده بودم؛ اگرچه برای #جنگ بر روی ما بسته شده بود.»
📚ابوعبیده قاسم بن سلام، الاموال، ج1، ص174؛
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص137.
◀️انصار نیز از اگر حقی برای ابوبکر قائل بودند که در #سقیفه جمع نمی شدند.
◀️برخی از انصار مانند سعدبن عباده و دیگران مخالفت خود را با خلافت ابوبکر ابراز داشتند و به همین خاطر #کتک خورده و #تبعید شدند.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج3، ص202.
◀️حباب بن منذر انصاری خطاب به انصار نیز گفت:
اگر با این افراد(مهاجران) #بیعت کردید، پس از چندی خواهید دید که فرزندان شما بر درِ خانههای این افراد به گدایی می روند و آنان حتی از دادن آب به فرزندان شما دریغ میکنند.
📚ابن قتیبه دینوری، الإمامة و السياسة، ج1، ص27.
◀️بیعت گیری برای ابوبکر با رضایت انصار نبود زیرا:
بَرَاءبنِ عَازِب بعد از آنکه خبر سقیفه را به امیرمؤمنان علی(ع) رساند، درباره اقدامات متولیان سقیفه میگوید:
«در همان روز سقیفه، عمر، اَبُوعُبَيْدَة جَرَّاح و عده دیگری را همراه ابوبكر ديدم كه در کوچه های #مدینه به راه افتاده و هر كه را مي دیدند، دستش را گرفته و جهت بيعت بر دست ابوبكر مي کشیدند؛ خواه آن فرد راضي به چنين عملي بود يا از آن اكراه داشت.» #عمر، جلوتر از ابوبکر راه می رفت و برای گرفتن بیعت از مردم فریاد می زد و حتی #سلمان_فارسی را که به این نظر اعتراض داشت، کتک زد.
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص124.
📚شیخ مفید، الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة، ص59؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص219.
📚ابن جوزی، تذکره الخواص، ص63؛
◀️مخالفت صحابه از انصار و مهاجر با خلافت ابوبکر:
گروه هایی از #شیعیان و غیر شیعیان که حتی از #امویان بودند همانند ابوسفیان و خالدبن سعید اموی نیز مخالف خلافت ابوبکر بودند.
خود عمر هم به این موضوع اعتراف کرده و می گفت:
«به ما خبر دادند كه على(ع) و #زبير و همراهان آنان- از انصار و مهاجران،- از ما جدا شده و در خانه فاطمه(س) اجتماع کردهاند.» ابوبکر نیز به فکر افتاد تا از این افراد نیز مانند دیگر مردمان بیعت بگیرد تا خیال خود را آسوده کند.
📚 احمدبن حنبل، مسند، ج1، ص55؛
📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج2، ص466.
📚 قاسم رسی، تثبیت الامامه، ص25؛
📚 یعقوبی، التاریخ، ج2، ص126، 124.
◀️از دیگر معترضان به خلیفه، بُرَیده بن حُصَیب اَسلَمی انصاری و طایفه وی بودند. بُرَید می گفت:
«رسول الله(ص) به ما امر کرده بود تا به علی بن ابی طالب(ع) به عنوان امیرمؤمنان سلام کنیم.»
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص48.
👇👇
🌻 @ahlebait110
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین.pdf
1.76M
📕معرفی مقاله:
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی #زرارهبناعین"
نویسندگان:
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی کتاب:
شیوه مواجهه معصومان با اختلافات همسران
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر حسین قاضی خانی
کتابی جالب در فهم مشکلات و مسائل خانواده
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی کتاب:
راستگویی در سیره معصومان و مواجهه آنان با پدیده دروغگویی
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی
کتابی ضروری برای ساخت سبک زندگی اسلامی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی کتاب:
تاریخ و سیره رضوی
نویسندگان:
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی(هیئت علمی دانشگاه باقرالعوم ع)
حجت الاسلام سید مجتبی #جلالی(هیئت علمی دانشگاه شهرکرد)
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌اول #محرم
در روز اول محرم #ریّان_بن_شبیب خدمت امام رضا(ع) رسید. حضرت به او فرمود:
می دانی امروز چه روزی است؟
وی در پاسخ گفت نه. امام به وی فرمود:
امروز روزي است كه #زكريا به درگاه پروردگارش دعا كرد و خدا دعای او را مستجاب و به يحيى بشارت داد.
هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس #دعا به درگاه خدا كند، خدا مستجاب كند، چنان كه براى #زكريا مستجاب كرد.
سپس فرمود:
اى پسر #شبيب به راستى #محرم همان ماهى است كه اهل #جاهليت در زمان گذشته ظلم و جنگ را به خاطر احترامش در آن #حرام مى دانستند.
اما اين امت #حرمت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيامبرش را.
در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را #اسير كردند و امولش را #غارت كردند، خدا هرگز اين گناه آنان را نيامرزد.
اى پسر شبيب:
اگر خواستی #گريه کنی براى #حسين(ع) #گريه كن كه چون گوسفند سرش را بريدند.
اى پسر شبيب:
پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين(ع) كشته شد آسمان خون سرخ بارید.
اى پسر شبيب:
اگر بر حسين(ع) #گريه كنى تا #اشکت بر گونه هايت روان شود خدا هر گناهى كردى از خرد و درشت و كم و بيش بيامرزد.
اى پسر شبيب:
اگر خواهى خدا را ملاقات کنی در حالیکه گناهى نداشته باشى حسين(ع) را #زيارت كن.
اى پسر شبيب:
اگر خواهى در غرفه هاى ساخته بهشت با #پيامبر خدا(ص) ساكن شوى بر قاتلان حسين #لعن كن.
📚صدوق، الأمالي، ص۱۲۹-۱۳۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
1_427554999.pdf
140.2K
📑روزشمار عاشورا
🖋نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #روز_شمار #کربلا
💠با مرگ #معاویه و روی کار آمدن یزید، #یزید از امام حسین علیه السلام درخواست بیعت کرد. #وليد حاكم مدینه جمعه ۲۷ رجب سال ۶۰ قمری امام را احضار کرد.
📌 امام حسین(ع) با روی کار آمدن یزید خطاب به ولید، فرمودند:
باید با اسلام خداحافظی کرد.
💠 بيرون رفتن امام حسین(ع) از مدینه در ۲۸ رجب سال ۶۰.
💠 ورود به مكّه در ۳ شعبان سال ۶۰.
💠 #اقامت در #مکّه در ماه شعبان، رمضان، شوال، ذىالقعده و ذىالحجه تا روز هشتم سال ۶۰.
💠 رسيدن اولين #نامههاى #كوفيان به امام حسین(ع) در ۱۰ رمضان سال ۶۰.
تعداد نامه های ارسالی حدود ۱۵۰ نامه بود.
💠 بيرون رفتن #مسلم بن عقیل از مکّه در ۱۵ رمضان سال ۶۰.
💠 ورود مسلم به کوفه در ۵ شوال سال ۶۰.
💠 #شهادت #مسلم در ۸ ذىالحجه سال ۶۰.
💠 خروج امام حسین(ع) از مکّه سهشنبه ۸ ذىالحجه سال ۶۰.
💠رسيدن امام حسین(ع) به سرزمين #کربلا در دوم محرم سال ۶۱.
💠 ورود #عمر_بن_سعد به #کربلا در سوم محرم سال ۶۱.
💠 ساماندهی #سپاه از سوى عمر بن سعد و گفتگوهاى او با امام حسین(ع) تا ششم #محرمالحرام سال۶۱.
📌عدم پذیرش بیعت و مقاومت در برابر ظلم.
💠 منع سپاه اسلام از دسترسى به آب از ۷محرم ۶۱.
💠 واقعه #عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و ۷۲ تن از یاران وی در ۱۰ محرم سال ۶۱.
💠 #انتقال_اسيران از سرزمين کربلا بعدازظهر روز ۱۱ محرم سال ۶۱.
💠 #دفن شهدای کربلا و بدن امام حسین(ع) در روز بعد از #عاشورا.
📚ر.ک: مقتل جامع سیدالشهدا.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌چرا محمدبن #حنفیه بردار امام #حسین علیه السلام در #کربلا حاضر نبود؟
📢پاسخ:
محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام #حسین(ع) است. مادرش، #خوله دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند.
📍علل عدم حضور در کربلا:
1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا #بیمار بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان #حکایه_المختار_فی_اخذ_الثار# که به #لهوف ضمیمه شده و متن مال سید ابن طاووس نیست.
❌مرحوم #مامقانی بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند.
❌در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از #بیماری نیست.
2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را #ماموریت_اطلاعاتی وی از طرف امام حسین(ع) می دانند.
❌تنها منبع این خبر #ابن_اعثم است. به عقیده برخی مورخان از جمله استاد #رجبی_دوانی، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است.
❌برفرض پذیرش این روایت، ابن حنفیه تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند.
📌در برخی منابع آمده است که امام حسین(ع) خطاب به ابن حنفیه نوشت:
از #حسین بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هر کسی که از #بنی_هاشم نزد او است. هرکس به من بپیوندد به #شهادت می رسد و هر کس روی گرداند به پیروزی دست نیابد.
همچنین محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از #مدینه به #مکه نیز، همراه امام نبود.
📍در #جمع بندی می توان گفت:
ابن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه #خطرپذیری و تفکر #انقلابی نداشت.
📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛
📚طبری شیعی، دلائل الامامه، ص۷۷
📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارت، ص۱۵۷
📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛
📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌شبهه:
با اینکه #محرم جزء ماه هاي #حرام است، چرا امام #حسين(علیهالسلام) در اين ماه #جنگ کرد؟
پاسخ:
پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، #محرم ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: #اوس و #خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند.
📌از طرفی #اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را #حرام اعلام نمود، مگر اینکه #دشمنان حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه #مسلمانان #حق_مقابله و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.
📚بقره: ۱۹۴
در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از #بیعت #یزید به #مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت #کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به #کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که #تیر به لشکر حسین (ع) انداختم.
بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال #دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
عاشورا در آينه آمار و ارقام.pdf
367.9K
🏴 مقاله:
عاشورا در آينه آمار و ارقام
شمار شهدا
شمار نامه ها
شمار اسرا
شمار بیعت کنندگان
و.....
نویسنده حجت الاسلام دکتر محسن #رنجبر
نشريه تاريخ در آينه پژوهش، ش 10، ص51-83
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حمله به کاروان امام حسین(ع) قبل از رسیدن به #کربلا
مورّخان نوشته اند:
[پيش از منزل #تنعيم] گروهي از #مأموران عمرو بن سعيد، حاکم اموی #مکّه به فرماندهي برادرش، به منظور جلوگيري از حرکت امام #حسین(ع) به سوي #عراق، با آن حضرت روبرو شده و خواستند مانع پيشروي او و همراهانش شوند،
امّا آن حضرت به شدّت #مقاومت کرد و طرفين باهمديگر درگیر شده و سرانجام اردوي سپاه امام #حسين(ع) به راه خود ادامه داد.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص385؛
📚بَلاذُري، انسابالاشراف، ج 3، ص375؛
📚ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطِّوَال، ص362.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 روضه حضرت #رقیه
متن اصلی #روضه دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین #طبری از عالمان #شیعه است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است.
«در حاويه آمد كه:
#زنان خاندان نبوت در حالت #اسيرى حال مردان كه در #كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده میداشتند، و هر كودكى را وعدهها میدادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز میآيد، تا ايشان را به خانه #يزيد آوردند،
دختركى بود #چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من #حسين(ع) كجاست؟
اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در #گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست.
يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است.
آن #لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست:
ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق #تسليم كرد.»
📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین این مطلب را از آن نقل کرده است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌گریزی به روضه حضرت #رقیه
#سکونی که از یاران امام #صادق(ع ) است می گوید:
در حال غم و اندوه بر امام #رضا(ع) وارد شدم. امام پرسید: سکونی، سبب غصه تو چیست؟
گفتم: دختردار شدم.
امام فرمود:
#روزی دختر را خدا می دهد. و بدان که از رزق تو نمی خورد.
سکونی می گوید:
به خدا قسم غصه و رنج از من برطرف شد، سپس حضرت از من پرسید:
چه نامی بر او نهاده ای؟ گفتم: #فاطمه.
امام دست بر پیشانی من گذاشت و سپس فرمود:
اکنون که نام او را فاطمه گذاشته ای،
1⃣ نام او را نیک بدار،
2⃣ سوره نور را به او یاد بده،
3⃣ به او #ناسزا مگو، لعنتش مکن، او را #کتک نزن.
📚کلینی، كافى، ج۶، ص۴۹
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌مقاله:
مقتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی
مجله تاریخ اسلام شماره ۳۲ سال ۱۳۸۶
دریافت مقاله:
👇👇
https://b2n.ir/r89273
🌻 @ahlebait110
📌 شرط حضور حضرت #زینب(س) در هنگام ازدواج
💠 سوال:
آیا امیرالمؤمنین #علی علیه السلام هنگام #ازدواج حضرت #زینب(س) با #عبدالله_بن_جعفر شرط کرد که اگر زینب(س) خواست برادرش امام #حسین علیه السلام را در سفر #کربلا همراهی کند، عبدالله بن جعفر مانع او نشود؟
💠 پاسخ:
خیر.
هیچ یک از #منابع معتبر و کهن تاریخی، چنین مطلبی را گزارش نکرده اند؛ اما در برخی از آثار معاصران همانند کتاب #وفیات الائمه به این نکته اشاره شده است و جای تأمل دارد.
📚وفیات الائمه، ص۴۴۴
بنابراین، شرطی نبود و حضور حضرت #زینب(س) بنابر بصیرت خود و اذن شوهرش بود.
👇👇
🌻 @ahlebait110