📌زیست حکیمانه و عفیفانه #زنان دیلمان #گیلان در قرن چهارم هجری
مقدسی می نویسد:
«زنان دیلمی در روز ديده نمى شوند و به هنگام شب با پوشش سياه بيرون مى آيند.»
📚مقدسی، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، ص370.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌غدیر در تاریخ شیعه
در عصر آل بُوَیه #شیعیان #بغداد به مناسبت #عیدغدیرخُم در بازارها آتش افروخته، دکانها تا صبح باز بود و بامدادان شیعیان به #زیارت مقابر قریش(امام #کاظم و امام #جواد) می رفتند و نماز عید به جا می آوردند.
📚ابن جوزی، المنتظم فى تاريخ الأمم و الملوك، ج7، ص16- 15.
📚مستوفی، نزهه القلوب، ص32، 12.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌غدیر در تاریخ شیعه
در سالگرد روز #غدیرخم
امام #حسن(ع) در #کوفه غذایی تدارک دیده بود که امیرمؤمنان #علی(ع) به همراه شیعیان فقیر و غنی در آن شرکت کردند.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌غدیر در تاریخ #شیعیان مصر و مراکش
برای اولین بار در هیجده ذی الحجه سال 362 قمری جمع فراوانی از اهل #مصر و #مغرب نیز برای دعا در سالروز غدیر خم جمع شده و آن روز را #عید اعلام کردند.
در این جشنها که سال های پیاپی برپا می گشت، تمامی اقداماتی که نشان از شادی دارد، مانند #پوشیدن_لباس_نو، #ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن #هدایا و #قربانی توسط شیعیان انجام می گرفت.
#مردم، #قاریان، #فقها و #شعرا ابتدا در مسجد شهر #قاهره جمع شده و سپس این جشن در قصر خلیفه فاطمی انجام می گرفت.
📚مِقریزی، اتعاظ الحنفاء، ج1، ص276، 273، 142؛
📚همو، المواعظ والاعتبار بذکر الخطط والاثار، ج2، ص255، 91، 74، ج3، ص96؛
📚ابن تغري بردي، النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة، ج5، ص143.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌غدیر خم
📣حجت الاسلام #قرائتی
أَلَسْتُ أوْلَى بِكُمْ مِنْ أنْفُسِكُمْ؟
آیا من به سرپرستی بر شما از شما اولاترم؟!
قَالُوا: بَلَى.
همه إقرار کردند، بله.
قال: مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِىٌّ مَوْلاَهُ؛ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَ انْصُرْ مَنْ نّصَرَهُ، وَ اخْذُل مَنْ خَذَلَهُ.
•┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈•
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حدیث #غدیرخم
أَلَسْتُ أوْلَى بِكُمْ مِنْ أنْفُسِكُمْ؟
آیا من به سرپرستی بر شما از شما اولاترم؟!
قَالُوا: بَلَى.
همه إقرار کردند، بله.
قال: مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِىٌّ مَوْلاَهُ؛ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَ انْصُرْ مَنْ نّصَرَهُ، وَ اخْذُل مَنْ خَذَلَهُ.
•┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈•
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #غدیر، یوم الله اکبر است.
امام #صادق(ع):
اِنَّ اِبْلیسَ عَدُوُّاللّه ِ رَنَّ اَرْبَعَ رَنّاتٍ:
یَوْمَ لُعِنَ، وَ یَوْمَ اُهْبِطَ اِلَى الاَْرْضِ، وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِىُّ(ص) وَ یَوْمَ الْغَدیرِ.
امام #صادق(ع) فرمود:
#شیطان دشمن خدا، چهار بار ناله کرد: روزى که مورد #لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین #هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) #مبعوث شد و روز #عیدغدیر.
📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌گواهی شاهدان در غدیر به ولایت امیرمومنان علی علیه السلام
به گزارش «سعيد بن وهب» امیرمومنان #علي(ع) در ميدان #كوفه فرمود:
[شما را] به خدا سوگند، چه كسي در #غديرخم از رسول خدا(ص) شنيد كه فرمود:
خداوند ولي من و من ولي مؤمنان هستم و هر شخصي كه من ولي او هستم، علي #ولي اوست، خداوندا دوستدار او را دوست و دشمنش را دشمن بدار و ياري دهنده وي را ياري نما.
سعيد مي گويد:
شش نفر از كنار من برخاستند و شهادت دادند، «زيد بن يثيع» نيز مي گويد شش نفر نيز نزد من بلند شده و #شهادت دادند.
📚نسائي، خصائص امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ص 117.
📚ابن كثير دمشقي پس از نقل اين گزارش از نسائي با تعبير «وهذا اسناد جيد»، بر اعتبار آن تاكيد مي ورزد.
📚ابن كثير، البداية والنهاية، ج5، ص 210.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌عید غدیر خم از زبان امام رضا(ع)
احمدبن محمدبن ابی نصر گوید:
نزد امام #رضا(ع) بودیم و مجلس مملو از جمعیت بود. از روزِ #غدیرخم سخن به میان آمد، بعضی از مردم نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کردند.
امام رضا(ع) فرمود:
پدرم [امام #کاظم] از پدرش [امام صادق] علیهما السلام برایم نقل کرد که ایشان فرمود:
⬅️به راستی که روزِ غدیر خم در [میان اهلِ] آسمان مشهورتر است از روزِ غدیر در [میان اهلِ] زمین…
⬅️ای پسرِ ابی نصر!
هر جا بودی، در روزِ غدیر نزدِ مرقد امیرمؤمنان #علی(ع) حاضر شو، که همانا خداوند در این روز برای هر #مرد و #زنِ مؤمن و مسلمان #گناهِ شصت سال را می آمرزد و از آتش می رهاند. دو برابرِ آنچه در ماه #رمضان و #شب_قدر و شب #فطر بخشیده است.
⬅️و درهمی که برای برادران شیعه ات [صرف و بذل کنی] در آن [روز] برابر است با هزار درهم [در روزهای دیگر]، پس بیافزای [بر نیکی ات] به برادرانت در این روز…
📚شیخ طوسی، تهذيب الأحكام،ج۶ ص24
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌علی مع الحق و الحق مع علی
خط حضرت آیت الله سیدمرتضی #نجومی کرمانشاهی
افتخار شاگردی ایشان را در #کرمانشاه داشتم.
نثار روح این استاد فرزانه صلوات بر محمد و آل محمد
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا امروز روز تولد امام کاظم علیه السلام بود؟
خیر
۷ صفر سال ۱۲۸ تولد امام کاظم علیه السلام است.
📚 ابن ابی الثلج، تاريخ أهل البيت، ص82؛
📚 فتال نیشابوری، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج1، ص221.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌این جمله: (پلوی معاویه و نماز علی) مال کیه؟
از ابوهریره
#ابوهریره با #معاویه همنشین و همسفره بود؛ ولی ترجیح میداد نمازش را با امیرمؤمنان #علی (علیهالسّلام) بخواند؛ زیرا خودش میگفت:
#غذای معاویه چربتر، خواندن نماز پشت سر علی (علیهالسّلام) برتر و شرکت نکردن در نبرد با ایشان به سلامت نزدیکتر است.
📚ابن عماد حنبلی، شذرات الذهب في أخبار من ذهب، ج1، ص64.
👇👇
🌻 @ahlebait110
سلام علیکم
صفحه تاریخ سیاسی معاصر ایران به نام بنده در #ویراستی باز شد.
👇👇
https://virasty.com/Javadyavari
🌻 @ahlebait110
📌مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
در صدر اسلام وقتی #قریش به #جنگ با رسول الله(ص) پرداخت، ابوعزه جمحی شاعر قریش که مشرکان را تحریک می کرد، در جنگ #بدر دستگیر شد. او با منت رسول الله(ص) آزاد گردید و عهد کرده بود تا علیه پیامبر(ص) و اسلام اقدامی نکند، اما هنگام برگشت به #مکه در شعری اعراب مشرک را به حمایت از قریش و بر علیه اسلام فراخواند.
ابوعزه در #جنگ_احد نیز بر علیه مسلمانان شرکت کرد. پیامبر اکرم(ص) دستور داد تا او را بکشند. وقتی پرسیدند چرا، فرمود:
مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود؛ اگر او را آزاد کنم، خواهد گفت:
دوباره #محمد(ص) را فریب دادم.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۱۲، ص۳۲۲_۳۲۱.
📚واقدی، المغازی، ج۱، ص۳۰۵.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌انگشتر در دست چپ سنت خلفا و دشمنان اهل بیت(ع) است.
#ابوبکر در جهت مخالفت با سنت نبوی، #انگشتر را در #دست_چپ کرد . افزون بر برخی فرزندان صحابه مانند عبدالله بن عمر، خلفای بعدی مانند #معاویه و بنی مروان و بنی عباس نیز بر آن صحه گذاشته و این نمادی برای اهل سنت گردید.
📚ابن جوزی، المنتظم فى تاريخ الأمم و الملوك، ج4، ص55.
📚نووی، المجموع، ج4، ص462.
📚زمخشری، ربيع الأبرار و نصوص الأخبار، ج4، ص439.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌توجیح علت انگشتر به دست چپ کردن از سوی اهل سنت
#نووی(م676ق) در توضیح دلیل این سنت، بیان دیدگاه ابوالحسن علی بن اسماعیل #اشعری(م324ق) را چنین نقل می کند:
«انگشتر به دست راست کردن بهتر است؛ زیرا #انگشتر به دست راست کردن #شعار و نماد #شیعیان گردیده است.
بدانید که تختم به یمن یا همان انگشتر به دست راست کردن در بیشتر بلاد اسلامی شعار شیعیان نیست و این کار یک فرقه ضاله(شیعه) است که این کار را می کند.»
📚نووی، المجموع، ج4، ص462.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌انگشتر به دست راست کردن سنت و نماد #شیعه است.
بر اساس سخنان امام حسن #عسکری(ع)، یکی از نشانه های مؤمنان و #شیعیان را «تختم به یمین» یا #انگشتر به دست راست کردن است.
سنت و نماد انگشتر به دست راست کردن، ناشی از رفتار رسول خدا(ص) بود.
عقیل بن ابیطالب، جعفربن ابی طالب، عبدالله بن عباس نیز انگشتر را در دست راست خود میگذاشتند.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص52.
📚زمخشری، ربيع الأبرار ونصوص الأخبار، ج4، ص442.
📚ابن ضحاک، الآحاد والمثاني، ج1، ص279؛
📚نووی، المجموع، ج4، ص463.
📚ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج4، ص27؛
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بی تفاوت نباشیم
به خط انقلاب و شهدا بی تفاوت نباشیم
والله ما مسئول هستیم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌فضائل امیرمؤمنان علی(ع)
⬅️ابن عباس در پاسخ به #معاویه، علت پیروی خود از #علی(ع) را #فضائل ایشان برشمرد.
⬅️زمانی معاویه از ضَراربن ضَمْرَة خواست تا علی(ع) را #ناسزا گوید، اما وی حاضر به این کار نشد و در مقابل، به #مدح امام پرداخت.
⬅️مردم #سیستان و #خوارزم با وجود دستور معاویه بر #لعن امیرمومنان علی(ع)، از آن سر باز زدند.
⬅️مردم #قزوین نیز عامل خالدبن عبدالله قَسری را که به لعن علی بن ابیطالب(ع) در منبر می پرداخت، کشتند.
📚مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، ص52- 51.
📚شیخ صدوق، الامالی، ص624.
📚حموی، معجم البلدان، ج3، ص191؛
📚اولیاء آملی، تاریخ رویان، ص51.
📚ابن اسحاق همدانى، البلدان، ص547.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حیای زن شیرازی
طبق گزارش مقدسی(م381ق):
هنگامی که نوبت حمام های عمومی به زنان #شیرازی می افتد، لاجرم باید #زنان محافظ این مکان باشند، اما در نوبت #مردان، این امر قبیح به نظر می رسد. در شهر ری نیز همینگونه است.
📚مقدسی، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، ص440، ص390، ص399.
👈مراقب باشیم.
برای رای آوردن حجاب و حیای زن ایرانی را با عنوان آزادی از بین می برند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌ایمان مردم شیراز در قرن چهارم
مردم #شیراز مجلس قرائت و #ختم_قرآن را در صبح روز #جمعه باشکوه برگزار می کنند. روز جمعه #مسجد جامع ایشان پررونق است و #نماز در آن می گذارند.
اهل شیراز هر روز بعد از نماز عصر تا به هنگام نماز مغرب به پیش #علما و دانشمندان خود جمع می شوند. این کار در صبحگاهان نیز انجام می شود.
در روز جمعه در چند جا گرد هم می آیند. پس از برگزارى #نمازجمعه در مسجد جامع، #تكبير می گويند و با #صلوات بر پيامبر به دور منبر مىگردند.
📚مقدسی، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، ص439.
👇👇
🌻 @ahlebait110